Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

14.05.2012: Klesly výkony automobilové dopravy i počet pasažérů v MHD
O jedno procento klesla v Praze v roce 2011 doprava v hlavním městě. Vyplývá to z Ročenky dopravy, jíž vydává Technická správa komunikací. Stalo se tak poprvé od roku 1990, kdy začala doprava strmě růst. Současně však došlo v roce 2011 také k poklesu cestujících v MHD. Podle dostupných údajů dokonce o 8 procent, byť se do statistik mohl promítnout zpětný výkup neplatných jízdenek a změna tarifu. Příčinami celkového poklesu dopravních výkonů může být ekonomická krize, zvýšené ceny jízdného a pohonných hmot.

22.04.2012: Semafor na Bílé Hoře obnoven
Bylo zprovozněno obnovené SSZ 6.128 Karlovarská - smyčka tramvají. Semafor, který dříve umožňoval výběr tramvajového volna po nároku na kontaktním zámku, nyní preferuje tramvaje po přihlášení klasickým trolejovým kontaktem, jenž je umístěn těsně před označníky zastávek. Řidič už nemusí vystupovat z vozu. Volno pro tramvaje je vybráno většinou 30 sekund po přihlášení. V určitých případech, při nároku na přechodu přes Karlovarskou a kvůli nemožnosti přejít z této chodecké fáze do tramvajové, může tramvaj čekat i 50 sekund.

14.04.2012: U Muzea přichází volno dříve
SSZ Legerova – Vinohradská u zastávky Muzeum mírně zlepšilo podmínky pro tramvaje. Pro průjezd na konci fáze Legerova se vlak dosud musel přihlásit ještě během svícení chodecké zelené přes Vinohradskou. Nově se může přihlásit i během červené, těsně před ukončením zelené po Legerově, nejpozději však přibližně 10 sekund před možným výběrem volna. Ve výsledku nyní volno pro tramvaj padá až o půl minuty dříve než před úpravou semaforu. Zařízení nadále funguje v pevném řízení s prostou výzvou pro tramvaje, jež si mohou své volno vybrat na dvou místech v cyklu. Detektory jsou těsně před křižovatkou. V místě je provozována linka 11.

01.04.2012: Preference tramvají z mostu Legií už funguje
Tramvaje u Národního divadla už tolik nepostávají. Semafor znovu reaguje na vlaky z mostu Legií. Po roce byl opětovně zprovozněn přihlašovací kontakt. Stalo se tak s ukončením výluky na Masarykově nábřeží, v jejíž poslední etapě nejezdily vlaky jedním směrem od Mánesa k divadlu. Preference z mostu Legií nefungovala od dubna 2011, kdy začala rekonstrukce tratí mezi Staroměstskou a Mánesem. Současně proběhla rekonstrukce technologických tunelů Národního divadla a Klementina. Důvodem odpojení kontaktu byla pravděpodobně snaha o zajištění větší kapacity pro individuální dopravu z kolizního Smetanova nábřeží, která byla oslabena právě tramvajovou výlukou.

26.03.2012: Semafor na nábřeží Kapitána Jaroše v pevném řízení. Zatím
S týdenním předstihem proti původnímu plánu byla uvedena do provozu zrekonstruovaná trať na nábřeží Kapitána Jaroše a v ulici Dukelských hrdinů. Během výluky bylo značně přebudováno SSZ 7.028 nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů, které významně zlepšilo podmínky pro chodce a cyklisty. Zatím však semafor funguje v pevném řízení bez preference tramvají a zdrží přibližně 85% všech vlaků, proti necelým 10% v předchozím řízení s preferencí. V dopravní špičce zde může docházet k nárazovému hromadění vlaků z centra. SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní funguje nadále v původním dynamickém řízení, ale ve směru z centra zřejmě nedostává přihlašovací nároky tramvají právě z SSZ 7.028. V rámci rekonstrukce tratě, která umožnila zrušení omezených rychlostí v úseku, bylo před oběma křižovatkami z centra zřízeno celkem 112 metrů bumlíku, jenž odděluje tramvajové těleso od vozovky.

23.03.2012: Volno na Strašnické vydrží déle
SSZ 0.341 V Olšinách – Starostrašnická na výjezdu tramvaje ze zastávky Strašnická je upraveno pro pomalejší jízdu vlaků ve směru od Vinice. Ta je způsobena hlavně omezenou rychlostí 10 km/h na vjezdu do zastávky. Volno nyní začíná běžně 32 sekund a končí 50 sekund po přihlášení, čímž bylo odsunuto přibližně o 9 resp. 12 sekund. Významná většina vlaků stíhá signál napoprvé projet. V případě nezdaru se volno vybírá ještě jednou. O preferenci se zde tramvaje dělí s autobusy, které vyjíždí na vlastní signál ze zastávkového pásu. Omezená rychlost by měla být odstraněna opravou ještě během jara. Je možné, že stávající úprava signalizace bude vyhovovat i pro bezvadný stav trati.

29.02.2012: Preference tramvají na Masaryčce obnovena
SSZ Havlíčkova - Hybernská funguje s plnou preferencí tramvají. Byla vyřešena porucha detekce tramvají ve směru od Senovážného náměstí, která byla způsobena závadou na kabelu v zemi. Přenos dat nyní probíhá nouzově bezdrátovou cestou a po prvních dnech provozu se zařízení zřejmě podařilo vyladit na dostatečnou spolehlivost. Tramvaje ani v jednom směru na této křižovatce téměř nezastavují, stejně jako dříve. Detekce a preference tramvají přestala na SSZ 1.052 Havlíčkova - Hybernská fungovat přibližně v listopadu 2010, tedy před 15 měsíci.

18.02.2012: Výtoň: zavedena preference tramvají
Nový software byl spuštěn na SSZ 2.021 Rašínovo nábřeží - Svobodova - Vnislavova. Obsahuje preferenci tramvají prodlužováním, vkládáním a předvýběrem tramvajových fází a prodlužováním kolizních fází. Dále byly částečně upraveny i sousední 2.022a Svobodova - Vyšehradská, kde preference fungovala již dříve, a 2.020 Rašínovo nábřeží - Libušina, jež bylo bez preference. Všechny signalizace jsou vzájemně dynamicky koordinovány tak, že Výtoň funguje izolovaně jako řídící křižovatka a vysílá povely pro ostatní semafory. Koordinace má proměnnou délkou cyklu s omezenou maximální délkou. Všechny semafory na Rašínově nábřeží současně již využívají přihlašovací kontakt od Vyšehradského tunelu, který byl zřízen v rámci RTT Podolské nábřeží. Úprava, jež může projít doladěním, by měla především zrychlit průjezd tramvají uzlem Výtoň.

29.01.2012: V Praze budou zastávky na znamení
Pražskou tramvajovou dopravu čeká pravděpodobně od dubna novinka. Stejně jako u autobusů by mohly začít fungovat zastávky na znamení. Právě v dubnu nabude účinnosti nový Dopravní a návěstní předpis pro tramvaje D 1/2, který umožňuje zavedení tohoto charakteru zastávek. Také stanoví, že kolem označníku zastávky, kde tramvaj nestaví, je možné čelem jet rychlostí do 15 km/h. Zastavovat se bude v případě, že dá cestující znamení (tlačítkem dveří či bzučákem), nebo pokud bude stát osoba v prostoru zastávky. Zastávky na znamení, v případě rozšíření, mohou přinést snížení spotřeby energie, hlučnosti, opotřebení vozů a trati a zvýšení cestovní rychlosti. Na novinku si budou muset zvyknout ostatní účastníci provozu, proto se předpokládá postupné zavádění. Předpis umožní také poprvé stanovit značkou vyšší rychlost jízdy do výhybek a křížení. Zastávky na znamení fungují v tramvajové dopravě v řadě evropských měst, třeba Berlíně či Amsterdamu. Běžné jsou i v Brně a v Ostravě. V Česku se používají také v železniční dopravě.

04.01.2012: Signalizace Poděbradská – Slévačská: problém v detekci
Na SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská již funguje preference tramvají. Na konci roku 2011 byla provedena úprava detekce tramvají, která do té doby fungovala nespolehlivě. To bylo příčinou, že signalizace na vlaky většinou nijak nereagovala, což vedlo ke zdržení vozidel MHD. Nyní jsou tramvaje preferovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Při detekování vozidel na kolejích by mělo docházet k ukončení protisměru za účelem vyklizení trati před blížící se tramvají. Beze změny je společné volno tramvají do centra a souběžných a aut odbočujících vlevo. Nevhodné projevy řízení SSZ, jako třeba ukončení volna tramvaje těsně před stopčárou, se nyní vyskytují již spíše výjimečně a budou zřejmě otázkou dalšího ladění. Ve směru z centra byla jako odhlašovací kontakt osazena dvojitá podélná pružina namísto klasického PTK1. Na semaforu funguje i preference autobusů.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

  NOVINKY
15.04.2021 Obnova semaforu u Právnické fakulty: tramvaj si lépe vytlačí kolonu
Po obnově bylo do provozu uvedeno SSZ 1.071 Čechův most - Dvořákovo nábřeží. Semafor dostal pokročilejší řídicí logiku, která by měla hlavně za silného provozu lépe zajistit vytlačování kolony z mostu před tramvají. Z důvodů nízké šířky jízdního pásu na Čechově mostě se totiž automobily pohybují po kolejích, navíc na konci mostu dávají přednost při odbočování vlevo. Detekce vozidel a nový software a umožní včasnější a delší uplatnění fáze s vyklizovací šipkou od mostu vlevo na Dvořákovo nábřeží. Příznivý vliv by měla mít obnova rovněž na provoz tramvají po mostě v opačném směru, protože signalizace po přihlášení tramvaje před mostem redukuje zelené pro jízdu aut ve směru na most. Před semaforem na druhém břehu by tedy měly tramvaje očekávat mírně kratší kolonu pro vytlačení. Po Čechově mostě jezdí páteřní linka 17. Přes SSZ 1.071 jezdí také autobusová linka 207, jejíž preference byla rovněž vylepšena.

08.04.2021 Vzdálené rádio na Blanické
Finální zlepšení plynulosti provozu tramvajové dopravy nastalo na SSZ 2.333 Francouzská - Blanická. V rámci opravy tramvajové trati bylo ve směru od náměstí Míru dosazeno vzdálené rádio. To umožňuje s předstihem 10 - 15 sekund před příjezdem tramvaje ke křižovatce sdělit signalizaci směr jízdy vlaku a v ideálním případě udělit tramvaji volno do jízdy. Jedná se o poslední zlepšení pro linky 10 a 16, které započalo na konci roku 2020 obnovou signalizace a zavedením preference. Software semaforu již v té době počítal s budoucím dosazením vzdáleného rádia.

11.03.2021 Zdržování tramvají na Žižkově
Výrazné zhoršení průjezdu tramvají doprovázejí opatření v ulici Jana Želivského při rekonstrukci kanalizace. Ve většině úseku mezi ulicemi Olšanská a U Nákladového nádraží jsou automobily ve směru na jih vedeny v protisměrném jízdním pásu. V křižovatce s ulicí U Nákladového nádraží se vrací zpět. Za tím účelem došlo k dočasné úpravě SSZ 3.310 Želivského - U Nákladového nádraží, které standardně funguje s preferencí tramvají. Nyní semafor umožňuje alespoň prodlužování volna pro tramvaj, přesto dochází ke zdržení MHD ojediněle přes 90 sekund. V případě, že odkloněná vozidla jedou ke křižovatce nesprávně po kolejích, může zdržení tramvaje překročit i dvě minuty. Opatření mají trvat až do konce května. Způsobem, který nezajištuje dostatečnou plynulost provozu tramvají, byla v posledních 2 letech realizována obdobná dopravní opatření také na Poděbradské, Evropské a Vinohradské. Komplikace mohou potkat tramvaje také na linkách 5 a 15 na Olšanském náměstí. V rámci dopravních opatření pro rekonstrukci Koněvovy ulice je volno v oblouku pro tyto linky vybíráno pouze na výzvu. Ovšem nebyla doplněna náhradní detekce tramvají, tedy například kontaktní zámek, a v případě selhání základní detekce dle EOV a kontaktu může dojít i k zastavení provozu.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021