Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

08.08.2011: SSZ Průběžná – V Korytech se zapojenou detekcí tramvají
Zlepšení provozu tramvají přinesla úprava obnoveného SSZ Průběžná - V Korytech. Byly zapojeny vzdálené přihlašovací kontakty z centra i od Hostivaře, které slouží k prodlužování volna pro tramvaje. Tím byla značně eliminována největší možná zdržení, včetně ukončování volna těsně před příjezdem vlaku ke stopčáře. Za běžného denního provozu však zůstávají zcela zablokovány preferenční předvýběry, které byly hlavní příčinou tvorby kolon v ulici V Korytech. Zároveň byla na signalizaci osazena doplňková šipka pro odbočení z Průběžné vpravo do ulice V Korytech, která zlepšila plynulost provozu po Průběžné.

21.07.2011: SSZ Bělohorská – Bolívarova v provozu
Nový semafor u zastávky Malý Břevnov byl spuštěn. SSZ 6.186 Bělohorská – Bolívarova, které leží u zastávky Malý Břevnov, preferuje tramvajové vlaky prodlužováním, vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Řízení je třífázové s trvalou zelenou v hlavním směru, ve kterém jezdí také tramvaje. Zatím není jasné, zdali bude SSZ označeno jako s absolutní nebo podmíněnou preferencí tramvají. Současně byla zahájena výstavba SSZ 1.192 Jelení – U Brusnice. Na pražské tramvajové síti je nyní v provozu 232 SSZ. Tramvaje preferuje 152 z nich, což činí podíl 65,5 %.

14.07.2011: Spuštěny nové signalizace
V provozu je SSZ Seifertova - přechod Sladkovského náměstí mezi zastávkami Husinecká a Lipanská. Samostatný přechod pro chodce je vybaven tramvajovou detekcí a funguje na něm podmíněná preference tramvají prodlužováním vlastní fáze. Již funguje další nové SSZ Švehlova - Jahodová u nového nákupního centra na Zahradním Městě. Zde funguje preference tramvají prodlužováním, vkládáním, předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. SSZ je vybaveno předvěstmi. Obě signalizace pro správné fungování z hlediska provozu tramvají ještě nejspíše čeká doladění. Dokončeno je také SSZ Bělohorská - Bolívarova u zastávky Malý Břevnov.

11.07.2011: SSZ Klárov má novou logiku. MHD získala
Semafor na Malostranské dostal nový software. S preferencí! SSZ Klárov - Letenská zjevně reaguje na tramvaje prodlužováním, předvýběrem a vkládáním fází. Výrazně se zkrátily kolony aut v Letenské ulici, což také pomáhá tramvajím. Naopak delší jsou kolony od Mánesova mostu a prodloužil se cyklus. Přesahuje i dvě minuty. Negativní dopady řízení jsou ovlivněny omezením IAD v okolí a odklonem tramvají, jež ve výluce nárokují preferenci pouze v relaci Malostranská - Malostranské náměstí. Na místě dochází k nárazovému řízení policií z ruční skříňky. Logika si tak zřejmě vyžádá doladění. Na SSZ fungovala preference MHD do roku 2002. Po povodních byl vyměněn vytopený řadič a nasazen jiný software, který již nebyl vůči tramvajím příznivý. Přesto bylo SSZ opět označeno jako s preferencí tramvají. V roce 2010 byl ale na základě faktů zjištěných z dokumentace vyňat a zadala se změna dopravního řešení. Bez preference je nyní paradoxně SSZ Národní divadlo, přestože zde tramvaje jezdí výlukově jen v relaci Národní – most Legií a v kolizním směru jsou téměř nulové nároky IAD.

27.06.2011: Semafor Mezi hřbitovy v provozu
SSZ 3.310 Želivského – U Nákladového nádraží bylo po dlouhé výstavbě uvedeno do provozu. Signalizace u zastávky Mezi hřbitovy, která vznikla v souvislosti s probíhající stavbou administrativního komplexu 02, je vybavena detekcí tramvají. Ve směru od Nákladového nádraží Žižkov se vlaky hlásí současně s odhlášením z předchozího SSZ. Preferovány jsou prodlužováním, vkládáním, předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. V místě jsou provozovány čtyři tramvajové linky. Ve směru od Olšanské má křižovatka pro auta směrový signál, v opačném směru pouze plný. Na SSZ by měla být zprovozněna také preference autobusů, provozována je jedna linka.

27.06.2011: Na Přístavišti je přednost pro tramvaje
Semafor na přejezdu Přístaviště je zapytlovaný. Provoz se řídí dopravními značkami a tramvaje v obou směrech mají před vozidly přednost. Důvodem je špatný technický stav trati, který si v místě vyžádal jízdu tramvají rychlostí do 10 km/h. Vlaky do křižovatky vjížděly dlouho poté, co autům naskočila červená, a zelená pro vozidla naopak začínala ještě v momentě, kdy tramvaj byla na přejezdu. Na pásu komunikace ve směru z centra, který se kříží s tratí, jsou umístěny značky Dej přednost v jízdě tramvaji. Řidiči na změnu reagují. V pátek bude na trati přerušen provoz na dva měsíce. Začne rekonstrukce, po níž zmizí všechny omezené rychlosti mezi Výtoní a Braníkem. V říjnu pak bude uvedena do provozu také opravená trať Braník - Modřany s novými kolejemi v řadě úseků a s definitivně opravenou estakádou u Nádraží Modřany.

14.06.2011: Konec semaforu U Kříže
Z mapy pražských signalizací mizí SSZ 8.215 Zenklova - Hejtmánkova. Semafor, který se nachází v zastávce U Kříže v Praze 8, byl demontován. V posledních letech nefungoval. Naopak vznikají nová zařízení. Mezi zastávkami Zahradní město a Sídliště Zahradní město je budováno SSZ Švehlova - Jahodová, jež bude vybaveno předvěstmi. Další signalizace SSZ Bělohorská – Bolívarova vzniká u zastávky Malý Břevnov z centra. A před uvedením do provozu je konečně SSZ Želivského – U Nákladového nádraží u zastávky Mezi hřbitovy. Všechny semafory by měly fungovat s preferencí tramvají, případně i preferencí autobusů.

10.06.2011: Zlepšení pro tramvaje na Špejcharu
Obnovení provozu IAD v ulici Milady Horákové přineslo úpravu SSZ 6.143 Špejchar v křižovatce s Badeniho ulicí. Semafor nyní účinněji preferuje tramvaje. Krom prodlužování a předvýběru přibyla mezi preferenční zásahy také změna pořadí fází v cyklu. Tramvajové oblouky se navíc již vybírají pouze na výzvu, což umožňuje hlavně při menším zatížení auty pružněji vybírat fáze. Od zastávek Hradčanská byla zajištěna směrová detekce tramvají již v prostoru splítkové výhybky, nikoli až na rozřazení kolejí před křižovatkou. Větší předstih přihlášení tramvaje tak SSZ umožňuje lépe reagovat na její potřeby. Dosud se zřejmě nepodařilo zprovoznit vzdálený přihlašovací kontakt z Badeniho ulice. Zároveň bylo vypnuto SSZ 6.996 Badeniho - Na Valech, které bylo bez preference. Lze očekávat zrušení.

01.06.2011: Preference na Nádraží Vršovice
Díky výpadku koordinace SSZ po části Vršovické ulice je nyní v provozu preference tramvají na SSZ Vršovická – U Vršovického nádraží. Signalizace zřetelně prodlužuje a vkládá tramvajové fáze, byť v některých případech s drobnými nepřesnostmi. Jev je pravděpodobně způsobený vypnutím hlavního SSZ ve skupině (Vršovická – Sportovní ) v důsledku stavební činnosti. Preference tramvají má příznivý vliv na snížení zdržení MHD, izolované řízení však působí nepříznivě na zastavování aut. Koordinované řízení preferenci TRAM neobsahuje. SSZ bylo rekonstruováno loni. Izolované řízení nyní funguje také na čerstvě obnoveném SSZ Koh-i-noor. I zde se jeví pro tramvaje jako výhodnější, přitom bez zřetelných dopadů pro IAD.

30.05.2011: Nádraží Strašnice má odpojené kontakty
Preference tramvají prakticky přestala fungovat na SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech u Nádraží Strašnice. Byly odpojeny vzdálené přihlašovací kontakty z centra, od Hostivaře a současně byly pravděpodobně potlačeny předvýběry volna pro tramvaje. Vlaky tak nyní dostávají signál stůj i těsně před příjezdem k SSZ a jediným preferenčním prvkem tak zůstává možnost výběru fáze pro linku 19 z centra ve dvou místech v cyklu. Zdržení tramvají se tak vrátilo přibližně na stav před obnovou SSZ. Podnětem vypnutí preference byly nejspíše dlouhé kolony vozidel ve špičce hlavně od ulice V Korytech, kde jezdí i autobusy MHD. Za důvod potíží lze udat prodloužení cyklu - způsobené významným prodlužováním fází od tramvají a vozidel - v kombinaci s krátkými řadícími pruhy, přidání nové fáze na křižovatku (směrový signál na Průběžné do centra), nárůst dopravy poblíž Jižní spojky a také zřejmě mezičasy upravené dle aktuálních standardů. Lze očekávat ladění signalizace a návrat preference tramvají na přetíženou křižovatku. Preference autobusů podle všeho funguje i nadále.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

  NOVINKY
19.09.2020 Odbočení do smyčky Braník už také preferuje
Několikaměsíční pevné řízení na SSZ 4.469 Modřanská – Údolní skončilo. Signalizace na odbočení do smyčky Nádraží Braník se dočkala dynamického řízení s preferencí tramvají. Řešení křižovatky je podobné jako před obnovou, s drobnými vylepšeními, kterými jsou včasnější detekce tramvají do centra, nebo doplnění šipky pro auta z Modřanské do centra vlevo. Preference tramvají probíhá vkládáním, předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze, a prodlužováním kolizní fáze. Signalizace byla obnovena v květnu, ale z důvodů zapracování cykloopatření na Modřanské nebylo možné použít připravené dopravní řešení pro dynamiku. Semafor byl jeden z prvních s preferencí tramvají v Praze. Zprovozněna zde byla již na konci 80. let minulého století. Aktuálně je ve městě 217 signalizací s preferencí tramvají, což je 88 % z celkového počtu na síti.

18.09.2020 Signalizace na křižovatce Seifertovy a Italské ulice má preferenci, horší než před obnovou
Na SSZ 2.318 Seifertova - Italská byla zapojena detekce tramvají. S mírným zpožděním po obnově signalizace tak bylo uvedeno do provozu dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oproti původnímu řešení byla ve směru do centra upravena detekce tramvají tak, že vlaky se hlásí už výjezdem ze zastávky Husinecká, tedy přibližně o 100 metrů dříve. Signalizace je nově řízena s dynamickou koordinací pro automobily od křižovatky Bulhar, přičemž tato koordinace není podřízena nárokům vozidel MHD. To má za následek mnohem větší zdržování tramvají než před obnovou signalizace. Dochází k ukončování volna pro první tramvaj v jakékoli vzdálenosti před křižovatkou. Navíc byla výrazně prodloužena zelená pro chodce přes Seifertovu, což zvyšuje dobu zdržení. Na signalizaci by měla být dodatečně spuštěna preference autobusů, jež zdržování tramvají zřejmě dále navýší. Semafor navíc funguje ve slabším provozu v režimu fáze blikající žluté, která je bez preference. Díky zprovozněné detekci na Italské začala opětovně fungovat preference na SSZ Bulhar. Zřetelné zhoršení preference tramvají po obnově signalizace už v minulosti několikrát nastalo. Došlo k němu například na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, SSZ nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů, nebo na náměstí Jana Palacha. Tyto se postupem času dočkaly úpravy.

14.09.2020 Na Karlově náměstí bliká nápis POZOR TRAM
SSZ 2.034 Karlovo náměstí – Resslova učinilo velký krok, který by v případě úspěšného vyzkoušení mohl být využíván i na jiných místech v Praze. Na nově zřízeném místě pro přecházení přes tramvajovou trať v Ječné ulici byl na sloupech zprovozněn blikač pro chodce s nápisem POZOR TRAM. Nápis bliká zatím pouze při jízdě tramvaje ve směru do Ječné. Tramvaje jsou na tomto místě řízeny čočkami a chodci dostávají pomocí blikače pouze informaci. Jejich povinnost dát tramvaji přednost tak vyplývá z obecné úpravy v zákoně. Řešení by mělo umožnit vyšší plynulost provozu chodců i tramvají. Hojně se využívá ve Švýcarsku, kde místo nápisu obvykle bliká žlutá ampule se symbolem tramvaje. S oživením blikače došlo na Karlově náměstí také k opětovnému zavedení výběru volna pro tramvaj od Ječné vlevo pouze na výzvu. Pro výběr volna se tramvaje musí přihlásit s neúměrně velkým předstihem. Signalizace navíc přestala rozpoznávat tramvaj, která stanicovala ve druhé části zastávky. Tím se na semafor vrátily některé nedokonalosti, jež se podařilo odstranit úpravou teprve před několika lety. Značná část tramvají na linkách 4, 10 a 16 je tak zbytečně zdržena o jednu minutu, což má vliv i na řetězení dalších tramvají. Naopak se podařilo ještě mírně vylepšit kapacitu pro tramvaje v klíčovém směru od Moráně, kde mohou komfortně projet dva vlaky v cyklu. Volno přímo a vpravo má typickou délku 23 sekund. Zásadní zlepšení pro provoz tramvají v tomto uzlu, zejména pak pro směr od Ječné vlevo, je však možné pouze v dynamickém řízení.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2020