O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 485 |

07.06.2010: Na SSZ Vršovická - Užocká byla obnovena detekce tramvají
Semafor na přechodu pro chodce mezi zastávkami Slavia a Kubánské náměstí funguje nyní lépe pro tramvaje. Původní detekce vlaků na SSZ 0.359 Vršovická - Užocká pomocí pružinových trolejových kontaktů byla nahrazena moderními gumovými prvky PTK1, které jsou výrazně spolehlivější. V místech odhlašovacích kontaktů jezdí tramvaje běžně rychlostí 50 km/h a při nárazu sběrací lišty pantografu do pružinového kontaktu docházelo k jeho destrukci a nefunkčnosti již několik týdnů po osazení. Výsledkem byla nefungující preference tramvají. Nové kontakty fungují cca 2 měsíce a dosud nevyžadovaly opravu.

02.06.2010: Bumlíky a signalizace na Blance v Holešovicích
Se zprovozněním provizorní tramvajové tratě Holešovice - Troja přibyla na pražské tramvajové síti preferenční opatření. V oblasti křižovatky Partyzánská - Vrbenského bylo realizováno 84 metrů podélných dělících prahů, které oddělují tramvajové těleso od vozovky. Zároveň došlo k obnově SSZ 7.176 Partyzánská - Vrbenského. Semafor funguje s preferencí tramvají, ale ještě vyžaduje doladění. Byla zprovozněna také signalizace pro řízení provozu na provizorní jednokolejce přes Vltavu, která je vedena po jedné polovině původního ocelového mostu. SSZ 7.995 jednokolejná TT Troja funguje v režimu trvalého signálu stůj a vlak, který se k úseku přiblíží jako první, dostává volno bez čekání. Pomocí této signalizace je řízen také silniční přejezd na trojské straně mostu.

27.05.2010: SSZ Bělehradská - Rumunská s preferencí
Obnovený semafor na Tylově náměstí již preferuje tramvaje a výraznou měrou přispěl ke zvýšení rychlosti a plynulosti tramvajového provozu. SSZ 2.330 Bělehradská - Rumunská bylo po rekonstrukci uvedeno do provozu minulý týden, ale z technických důvodů pouze v pevném řízení bez preference. Po úpravách došlo k zapnutí preference tramvají. Zatímco před obnovou SSZ přijíždějící vlak obvykle zastavilo, nyní výrazná většina tramvají projíždí zcela bez zdržení, a to i v koordinovaném řízení. Místem projíždějí dvě denní tramvajové linky.

21.05.2010: SSZ Bělehradská – Rumunská po obnově, zatím napevno
Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 2.330 Bělehradská - Rumunská. Realizovaná byla také tramvajová detekce a výzvová návěstidla, ale signalizace dosud funguje z technických důvodů v pevném řízení, tedy bez preference tramvají. Termín zprovoznění preference je zatím neznámý. V místě jsou provozovány dvě tramvajové linky.

05.05.2010: SSZ u nádraží Vršovice v provozu. Opět bez preference
Obnovených signalizací bez preference tramvají dramaticky přibývá! Do provozu bylo uvedeno SSZ 0.355 Vršovická - U Vršovického nádraží. Semafor je kompletně vybaven detekcí tramvají (kontakty, kabeláží, detektory, dále výzvovými návěstidly), avšak funguje bez preference! Nebyla zachována ani původní koordinace z centra, takže zatímco dříve tramvaje projely od zastávky Nádraží Vršovice až na Obloukovou (další 2 SSZ) zcela plynule, nyní výrazná většina vlaků zastavuje na sousedním SSZ Vršovická - Petrohradská. Naopak se mírně zrychlil provoz do centra. Po Evropské a Malovance se jedná o další obnovené a nové semafory s kompletní výstrojí pro preferenci MHD, které však preferenci MHD neuplatňují. Započala také obnova SSZ 2.330 Bělehradská - Rumunská.

26.04.2010: SSZ Poděbradská-Slévačská v provozu. Bez preference
Do provozu bylo uvedeno SSZ Poděbradská-Slévačská, které se nachází u zastávky Sídliště Hloubětín na opravené tramvajové trati na Lehovec. Signalizace je realizována jako provizorní, nebyly na ní zřízeny tramvajové detektory a nefunguje na ní preference tramvají. Jediným dynamickým prvkem křižovatky jsou chodci, kteří jsou vybíráni pouze při zmáčknutí tlačítka. Jinak mají fáze pevnou délku. Preferenci by mělo pravděpodobně přinést definitivní řešení, jehož termín realizace není znám.

22.04.2010: Tramvaje na SSZ horní Palmovka omezovány ručním řízením
Rekonstruovaná signalizace na horní Palmovce, která výrazně zlepšila průjezd tramvají uzlem, bývá v dopravních špičkách řízena příslušníky Policie ČR z ruční skříňky, čímž dochází k zásadnímu omezování plynulosti tramvajové dopravy. Podnětem pro ruční řízení je pravděpodobně tvorba kolon vozidel po Sokolovské ulici. Protože ruční řízení nemůže obsahovat všechny kombinace tramvajových relací, tramvaje oproti dynamickému řízení často zbytečně čekají před křižovatkou i v případě, kdy projíždí vlak jiný, v nekolizní relaci. Dochází tím ke snížení reálné produktivity křižovatky, tramvajová volna zabírají v cyklu zbytečně mnoho času a zlepšení pro individuální dopravu je možné jen při velmi razantním zásahu do plynulosti provozu tramvají. Zatímco v dynamickém řízení s preferencí projíždí většina tramvají zcela bez zastavení, při ručním řízení křižovatky dosahují běžná zdržení desítek sekund až několika minut. SSZ 8.206 Sokolovská – Zenklova bylo po obnově uvedeno do provozu v lednu a obsahuje unikátní řídící logiku, která pružně reaguje na příjezdy tramvají ze všech směrů, inteligentně vybírá příslušné tramvajové relace a na minimum krátí neproduktivní čas v cyklu uvažováním vyklizovacích a najížděcích časů mezi jednotlivými relacemi.

07.04.2010: Začala výstavba nového SSZ Poděbradská - Slévačská
Byla zahájena výstavba SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská u zastávky Sídliště Hloubětín. Realizace probíhá na území městské části Praha 14 v koordinaci s rekonstrukcí tramvajové tratě Kbelská - Lehovec. Zároveň dochází k rušení podchodu a posunu nástupišť blíže ke křižovatce a nově budovaným přechodům. Přes křižovatku jezdí dvě denní tramvajové a tři autobusové linky. Zároveň započala obnova SSZ 0.355 Vršovická - U vršovického nádraží na Praze 10, které v současné době funguje bez preference tramvají.

31.03.2010: Semafory po objízdné trase na Malovance jsou řízeny pevnými programy
Provizorní světelné signalizace na objízdné trase kvůli výstavbě městského okruhu jsou řízeny převážně pevnými programy bez preference MHD a způsobují významné zdržení tramvají. Čtveřice signalizací (SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou, SSZ 6.832 Bělohorská - Vaníčkova, SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov a SSZ 6.830 Myslbekova - Hládkov, přechod) je sice vybaveny technologií i řídící logikou pro preferenci tramvají, avšak ta je používána pouze za velmi slabého provozu, např. v noci. V ostatních dobách funguje pevné řízení, které na tramvaje nijak nereaguje. Bývá obvyklé, že tramvaj zastaví na všech semaforech, které projíždí. Vznikají zde i několikaminutová zdržení s dopadem na kvalitu cestování. Přes Malovanku jezdí dvě tramvajové linky, včetně metrolinky 22, která je provozována v polovičních intervalech. Podnětem pro pevné řízení křižovatek je pravděpodobně fakt, že objízdná trasa, jež vznikla z potřeb stavby pro individuální dopravu, je za silného provozu zahlcována vozidly, včetně autobusů MHD. Stránky Preference uvedené signalizace zařadí do seznamu SSZ, ale dosud budou vedeny jako zcela bez preference tramvají.

26.03.2010: SSZ Francouzská - Budečská již s preferencí
Signalizace na přechodu u zastávky Jana Masaryka funguje s preferencí tramvají. Doladěním semaforu, který byl uveden do provozu v závěru roku 2009, byla zajištěna podmíněná preference tramvají prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Výrazná většina vlaků projíždí místem bez zdržení. Součástí zařízení je také světelný ostrůvek pro zastávky, který reaguje na projíždějící tramvaje i autobusy. Jeho přesné fungování si zřejmě vyžádá další vyladění. V Praze již funguje 134 SSZ s preferencí tramvají, což z celkového počtu 217 SSZ činí podíl 61,8 %. (Nejsou zatím započtena nová provizorní SSZ na Královce.)


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 485 |

  NOVINKY
22.02.2018 Na Průběžné spuštěna preference, tramvajím šetří čas
Dvě signalizace u zastávky Průběžná na Praze 10 preferují MHD. SSZ 0.339 V Olšinách – Pod Rapidem upřednostňuje tramvaje, a to prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Na SSZ 0.340 V Olšinách – Průběžná je kromě preference tramvají také preference autobusů. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem kolizní fáze, změnou pořadí fází a vložením speciální fáze. Na obou světlech funguje na přechodech přes tramvajovou trať u zastávky režim trvalé zelené pro chodce s výběrem volna pro tramvaj pouze na výzvu. Ve směru od Průběžné ulice zajišťuje včasnou směrovou detekci vzdálené rádio. V budoucnu bude osazeno rovněž od Strašnické. Signalizace byly obnoveny v létě 2016. Od té doby byly provizorně řízeny pevnými programy a stejně jako před obnovou fungovaly velmi nepříznivě vůči tramvajím. Jednou z příčin je i zastávka mezi oběma semafory, které byly koordinovány pro silniční dopravu. Dynamické řízení situaci tramvají zlepšuje. Obě signalizace jsou přitom nadále koordinovány, nově dynamicky povelovými signály a s proměnnou délkou cyklu.

06.02.2018 Na Albertově zapnuta preference
Preference tramvají na SSZ 2.023 Svobodova - Na Slupi opět funguje. Po obnově signalizace, jež proběhla v závěru minulého roku, se letos v lednu podařilo zprovoznit dynamické řízení. To v zásadě kopíruje původní řešení s drobnými doladěními dle provozních zkušeností. Hlavní viditelnou změnou je priorita preference dle blízkého přihlášení výhybkou, která je nadřazena prodlužování od vzdálených kontaktů. Už tedy nedochází k situaci, kdy tramvaj stojící těsně před křižovatkou je zdržována vlakem z jiného směru, který teprve stojí v zastávce. Naopak pro větší flexibilitu řízení a zkrácení cyklu je nově zajištěn i výběr společné fáze pro tramvaj od Nuselského údolí přímo a od Výtoně vpravo. K zapnutí dynamiky došlo poté, co byla signalizace z důvodů závady několik týdnů buď v řízení pevným programem, nebo vypnuta na blikající žlutou. Dynamické řízení s preferencí není stále v provozu na SSZ 2.013 Palackého náměstí. Zde více než měsíc funguje pevný program s velmi nepříznivými účinky na pravidelnost provozu tramvají.

13.01.2018 Palackého náměstí a Albertov v pevných programech
Dobrý konec zatím nemají obnovy dvou signalizací na Praze 2, které proběhly na konci roku 2017. SSZ 2.013 Palackého náměstí, jež řídí provoz na čtyřramenné křižovatce se špičkovým provozem 150 tramvajových a 6 autobusových spojů za hodinu, bylo obnoveno po mnoha letech požadavků na zlepšení řízení. Limitem křižovatky byla v minulosti kapacita staršího typu řadiče. Proto proběhla výměna technologie a byla vyprojektována nová řídicí logika křižovatky, která umožňuje v reálném čase generovat podobu některých fází skládáním vzájemně nekolizních signálních skupin dle aktuálních nároků účastníků, zejména tramvají. Dynamické řízení však dosud bylo v provozu pouze několik hodin, protože se vyskytly problémy s výběrem některých signálů. Příčinou mohou být problémy v hardwaru nebo i softwaru zařízení. Druhou signalizací s podobným osudem je SSZ 2.023 Svobodova - Na Slupi. Dochází k vypínání zařízení do blikající žluté z důvodů závady, pravděpodobně hardwaru. Na obou signalizacích působí pevné řízení nepříjemná zdržení vozidel MHD. Na odstranění závad se pracuje. Na Palackého náměstí je dokonce umístěno záznamové zařízení, jež bylo dříve využito na SSZ 4.401 Otakarova - Bělehradská nebo SSZ 7.141 Dělnická - Komunardů a pomohlo k odhalení příčiny problémů.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018