Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

24.12.2011: Malovanka: upravené semafory pro tramvaje
Tři signalizace na Malovance mají upravené řízení. Proběhlo současně se zprovozněním Patočkovy ulice v rámci stavby městského okruhu. Jedná se o SSZ 6.831 Myslbekova – Dlabačov, kde bylo zjednodušeno fázování a zlepšil se průjezd tramvají. Upravena byla také SSZ 6.832 Bělohorská – Vaníčkova a SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou. Není vyloučeno, že některá z těchto SSZ bude možné nově označit jako s preferencí tramvají. Signalizace byly vybudovány v rámci objízdné trasy při stavbě městského okruhu. Zrušeny však nebyly, pravděpodobně z důvodu možnosti dočasného návratu dopravy na objízdnou trasu při další výstavbě.

15.12.2011: Obnova SSZ u metra Kolbenova
SSZ 9.264 Kolbenova - přechod, jež slouží k příchodu cestujících k zastávce Kolbenova, bylo obnoveno. Byl změněn způsob řízení. Nově svítí chodcům přes koleje trvalé volno, které je přerušováno nároky tramvají. Tramvajové kontakty zůstaly v původních pozicích. Došlo k doplnění výzvových návěstidel pro tramvaje. Na signalizaci je absolutní preference tramvají. SSZ Kolbenova - přechod bylo vybudováno teprve v roce 2001 a od počátku na něm fungovala absolutní preference tramvají. Ve městě přitom nadále fungují semafory starší 30 let v pevném řízení bez preference.

05.12.2011: Brusnice vyladěna, Slévačská naopak na tramvaje nereaguje
SSZ 1.192 Jelení - U Brusnice bylo v rámci zkušebního provozu vyladěno. Semafor u zastávky Brusnice nyní preferuje tramvaje lépe než krátce po zprovoznění signalizace. Především se to týká směru od Pražského hradu, kde tramvaje dostávají volno obvykle do jízdy. Naopak zcela bez preference je SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská, které bylo v říjnu přebudováno z provizoria do definitivního stavu. Semafor byl doplněn detekcí tramvají i detekcí aut na trati. V současné době však signalizace na tramvaje nereaguje a vlaky dostávají signál stůj i těsně před stopčárou. Není zcela zřejmé, zdali se jedná o problém detekce, nebo programu. Ve směru do centra zůstává společné volno tramvají a vlevo odbočujících aut, čímž vznikají nebezpečné situace.

30.11.2011: Semafor na Strašnické obnoven, vyžádá si doladění
Rekonstruované SSZ 0.341 V Olšinách - Starostrašnická, které se nachází na výjezdu tramvají ze zastávky Strašnická, bylo uvedeno do provozu. Semafor je řízen trvalou zelenou v hlavním směru. Ta je přerušována nezávisle na poloze v cyklu nároky tramvají a autobusů, jež mají na křižovatce podmíněnou preferenci. Ve směru z centra padá tramvajím signál volno do jízdy, vyjma případů, kdy dříve preferenci nárokuje autobus. Ve směru do centra je průjezd zatím problematický, protože volno tramvají začíná a končí příliš brzy, tudíž část vlaků za běžného provozu nestihne projet a čeká na další výběr. Vliv na tento stav má omezená rychlost 10 km/h na vjezdu do zastávky z důvodů technického stavu trati. Tramvaje jsou detekovány trolejovými kontakty, autobusy ve vlastním pruhu jsou detekovány kamerou. V původním řešení SSZ zastavilo výraznou většinu vozidel MHD.

28.11.2011: Semafory na I. P. Pavlova prošly obnovou
Nejdůležitější křižovatka pražské dopravy dostala nové semafory. Obnova SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova - Sokolská a SSZ 2.047 náměstí I. P. Pavlova - Legerova zatím nepřinesla zlepšení pro MHD. Dopravně přetížený uzel, v němž kříží klíčová tramvajová trať magistrálu, je řízený stejně jako před obnovou signalizací. Proběhly pouze menší stavební úpravy. Semafory jsou vybavené tramvajovou detekcí a výzvovými návěstidly pro tramvaje. Po hardwarové stránce je možné, například v době slabšího provozu, zavést dynamické řízení s preferencí pro tramvaje.

27.11.2011: BUSpruh na Vysočanské estakádě delší
O 430 metrů byl prodloužen vyhrazený pruh na estakádě Vysočanská, která spojuje Prosek s Vysočany. Pruh je vyznačený jižním směrem. Zatímco dosud pruh začínal až téměř na konci estakády, nyní je zřízen už od zastávky Nad Jetelkou, která je před mostem i zemním tělesem. Na Prosek bylo v roce 2008 zavedeno metro. Ačkoliv se původně očekávalo, že MHD bude z větší části převedena právě na prodlouženou trasu C, ukázalo se, že vazba oblasti na trasu metra B je velmi silná. Musela být zachována většina autobusové dopravy, která míří z Proseka do Vysočan. Ve městě je v tuto chvíli přibližně 16 kilometrů samostatných vyhrazených pruhů pro autobusy.

09.11.2011: Bumlík na Újezdě
Po letech snah byl vybudován na křižovatce Újezd ve směru od Malostranského náměstí bumlík. Nachází se mezi zastávkou a vlastní křižovatkou. Jeho účelem je zabránit autům odbočujícím vlevo ve vjíždění na tramvajový pás přes plnou čáru. Vozidla bránila v jízdě tramvajím, kterým svítil signál přímo. Jeho realizaci bránily obavy, zda nedojde ke zhoršení průjezdu aut i tramvají Karmelitskou ulicí směrem ke křižovatce, protože nově mohou být blokována vozidla jedoucí přímo na doplňkovou šipku. Opatření proto bylo v minulých měsících ověřeno osazením přenosného prahu. Další bumlík byl zřízen na Stírce v Klapkově ulici před křižovatkou se Zenklovou.

31.10.2011: SSZ Sídliště Hloubětín zatím bez preference do centra
SSZ 9.666 Poděbradská – Slévačská bylo po více než roce provizoria přebudováno do definitivního stavebního stavu. U zastávky Sídliště Hloubětín začala fungovat preference pro tramvaje z centra. Do centra ale zatím signalizace na vlaky nereaguje, tudíž v tomto směru nadále dochází ke zdržení a zastavování vlaků těsně před stopčárou. Příčinou může být nefunkční tramvajová detekce. Nedostatkem je také umožnění společné jízdy tramvají a aut odbočujících z Poděbradské do centra vlevo, což vytváří nehodové situace a blokuje průjezd tramvají. Je proto možné, že semafor bude v rámci zkušebního provozu doladěn.

29.10.2011: Signalizace na Strašnické: obnova začala
V Praze byla zahájena obnova dalšího semaforu. U stanice Strašnická probíhají práce na SSZ 0.341 V Olšinách - výjezd tramvají, které bude zřejmě přejmenováno na SSZ V Olšinách - Starostrašnická. V místě, kde tramvaje opouštějí ulici V Olšinách a najíždějí na vlastní těleso k terminálu metra, docházelo dosud k zastavení skoro všech tramvají, i když jen na krátkou dobu. Výběr tramvajového volna bylo možné realizovat až dvakrát do cyklu a signalizace byla pro tramvaje částečně koordinována se sousedním SSZ Průběžná – Švehlova. V rámci obnovy SSZ bude osazena plnohodnotná tramvajová detekce a lze tedy předpokládat zavedení preference tramvají. Podmínky umožňují preferenci absolutní.

20.10.2011: Vzdálené rádio u Národního divadla šetří tramvajím čas
Přes tři týdny funguje na SSZ Národní divadlo vzdálené rádio, které zajišťuje směrovou detekci tramvají ve směru od zastávky Karlovy lázně. Dle měření došlo po spuštění zařízení k přibližně šedesátiprocentnímu poklesu zdržení i podílu zdržených vlaků jedoucích vlevo proti původnímu stavu, kdy byly vozy detekovány kontaktem a směrově se hlásily až těsně u stopčáry. Zatímco dřív zde signalizace zdržela 95 % tramvají, nyní je to pouze 40 %. Průměrné zdržení pokleslo z 20 na 7 sekund. Pokles je způsoben tím, že řadič včas ví o směru jízdy vlaku a může s předstihem reagovat volbou fáze v ideálním případě „do jízdy“. Problém občas způsobí neukázněný řidič auta vybočující z kolony, který znemožní tramvaji plynulý průjezd ke křižovatce. Spolehlivost přihlašování se u tohoto nového zařízení zatím pohybuje kolem 85 %. Rádio je umístěno ve vzdálenosti 200 metrů před křižovatkou, přibližně v pozici původního vzdáleného přihlašovacího kontaktu. V současné době odbočují všechny vlaky ze Smetanova nábřeží vlevo. Po zprovoznění trati na Masarykově nábřeží bude uhýbat jen linka 18.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

  NOVINKY
15.04.2021 Obnova semaforu u Právnické fakulty: tramvaj si lépe vytlačí kolonu
Po obnově bylo do provozu uvedeno SSZ 1.071 Čechův most - Dvořákovo nábřeží. Semafor dostal pokročilejší řídicí logiku, která by měla hlavně za silného provozu lépe zajistit vytlačování kolony z mostu před tramvají. Z důvodů nízké šířky jízdního pásu na Čechově mostě se totiž automobily pohybují po kolejích, navíc na konci mostu dávají přednost při odbočování vlevo. Detekce vozidel a nový software a umožní včasnější a delší uplatnění fáze s vyklizovací šipkou od mostu vlevo na Dvořákovo nábřeží. Příznivý vliv by měla mít obnova rovněž na provoz tramvají po mostě v opačném směru, protože signalizace po přihlášení tramvaje před mostem redukuje zelené pro jízdu aut ve směru na most. Před semaforem na druhém břehu by tedy měly tramvaje očekávat mírně kratší kolonu pro vytlačení. Po Čechově mostě jezdí páteřní linka 17. Přes SSZ 1.071 jezdí také autobusová linka 207, jejíž preference byla rovněž vylepšena.

08.04.2021 Vzdálené rádio na Blanické
Finální zlepšení plynulosti provozu tramvajové dopravy nastalo na SSZ 2.333 Francouzská - Blanická. V rámci opravy tramvajové trati bylo ve směru od náměstí Míru dosazeno vzdálené rádio. To umožňuje s předstihem 10 - 15 sekund před příjezdem tramvaje ke křižovatce sdělit signalizaci směr jízdy vlaku a v ideálním případě udělit tramvaji volno do jízdy. Jedná se o poslední zlepšení pro linky 10 a 16, které započalo na konci roku 2020 obnovou signalizace a zavedením preference. Software semaforu již v té době počítal s budoucím dosazením vzdáleného rádia.

11.03.2021 Zdržování tramvají na Žižkově
Výrazné zhoršení průjezdu tramvají doprovázejí opatření v ulici Jana Želivského při rekonstrukci kanalizace. Ve většině úseku mezi ulicemi Olšanská a U Nákladového nádraží jsou automobily ve směru na jih vedeny v protisměrném jízdním pásu. V křižovatce s ulicí U Nákladového nádraží se vrací zpět. Za tím účelem došlo k dočasné úpravě SSZ 3.310 Želivského - U Nákladového nádraží, které standardně funguje s preferencí tramvají. Nyní semafor umožňuje alespoň prodlužování volna pro tramvaj, přesto dochází ke zdržení MHD ojediněle přes 90 sekund. V případě, že odkloněná vozidla jedou ke křižovatce nesprávně po kolejích, může zdržení tramvaje překročit i dvě minuty. Opatření mají trvat až do konce května. Způsobem, který nezajištuje dostatečnou plynulost provozu tramvají, byla v posledních 2 letech realizována obdobná dopravní opatření také na Poděbradské, Evropské a Vinohradské. Komplikace mohou potkat tramvaje také na linkách 5 a 15 na Olšanském náměstí. V rámci dopravních opatření pro rekonstrukci Koněvovy ulice je volno v oblouku pro tyto linky vybíráno pouze na výzvu. Ovšem nebyla doplněna náhradní detekce tramvají, tedy například kontaktní zámek, a v případě selhání základní detekce dle EOV a kontaktu může dojít i k zastavení provozu.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021