O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

26.04.2010: SSZ Poděbradská-Slévačská v provozu. Bez preference
Do provozu bylo uvedeno SSZ Poděbradská-Slévačská, které se nachází u zastávky Sídliště Hloubětín na opravené tramvajové trati na Lehovec. Signalizace je realizována jako provizorní, nebyly na ní zřízeny tramvajové detektory a nefunguje na ní preference tramvají. Jediným dynamickým prvkem křižovatky jsou chodci, kteří jsou vybíráni pouze při zmáčknutí tlačítka. Jinak mají fáze pevnou délku. Preferenci by mělo pravděpodobně přinést definitivní řešení, jehož termín realizace není znám.

22.04.2010: Tramvaje na SSZ horní Palmovka omezovány ručním řízením
Rekonstruovaná signalizace na horní Palmovce, která výrazně zlepšila průjezd tramvají uzlem, bývá v dopravních špičkách řízena příslušníky Policie ČR z ruční skříňky, čímž dochází k zásadnímu omezování plynulosti tramvajové dopravy. Podnětem pro ruční řízení je pravděpodobně tvorba kolon vozidel po Sokolovské ulici. Protože ruční řízení nemůže obsahovat všechny kombinace tramvajových relací, tramvaje oproti dynamickému řízení často zbytečně čekají před křižovatkou i v případě, kdy projíždí vlak jiný, v nekolizní relaci. Dochází tím ke snížení reálné produktivity křižovatky, tramvajová volna zabírají v cyklu zbytečně mnoho času a zlepšení pro individuální dopravu je možné jen při velmi razantním zásahu do plynulosti provozu tramvají. Zatímco v dynamickém řízení s preferencí projíždí většina tramvají zcela bez zastavení, při ručním řízení křižovatky dosahují běžná zdržení desítek sekund až několika minut. SSZ 8.206 Sokolovská – Zenklova bylo po obnově uvedeno do provozu v lednu a obsahuje unikátní řídící logiku, která pružně reaguje na příjezdy tramvají ze všech směrů, inteligentně vybírá příslušné tramvajové relace a na minimum krátí neproduktivní čas v cyklu uvažováním vyklizovacích a najížděcích časů mezi jednotlivými relacemi.

07.04.2010: Začala výstavba nového SSZ Poděbradská - Slévačská
Byla zahájena výstavba SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská u zastávky Sídliště Hloubětín. Realizace probíhá na území městské části Praha 14 v koordinaci s rekonstrukcí tramvajové tratě Kbelská - Lehovec. Zároveň dochází k rušení podchodu a posunu nástupišť blíže ke křižovatce a nově budovaným přechodům. Přes křižovatku jezdí dvě denní tramvajové a tři autobusové linky. Zároveň započala obnova SSZ 0.355 Vršovická - U vršovického nádraží na Praze 10, které v současné době funguje bez preference tramvají.

31.03.2010: Semafory po objízdné trase na Malovance jsou řízeny pevnými programy
Provizorní světelné signalizace na objízdné trase kvůli výstavbě městského okruhu jsou řízeny převážně pevnými programy bez preference MHD a způsobují významné zdržení tramvají. Čtveřice signalizací (SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou, SSZ 6.832 Bělohorská - Vaníčkova, SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov a SSZ 6.830 Myslbekova - Hládkov, přechod) je sice vybaveny technologií i řídící logikou pro preferenci tramvají, avšak ta je používána pouze za velmi slabého provozu, např. v noci. V ostatních dobách funguje pevné řízení, které na tramvaje nijak nereaguje. Bývá obvyklé, že tramvaj zastaví na všech semaforech, které projíždí. Vznikají zde i několikaminutová zdržení s dopadem na kvalitu cestování. Přes Malovanku jezdí dvě tramvajové linky, včetně metrolinky 22, která je provozována v polovičních intervalech. Podnětem pro pevné řízení křižovatek je pravděpodobně fakt, že objízdná trasa, jež vznikla z potřeb stavby pro individuální dopravu, je za silného provozu zahlcována vozidly, včetně autobusů MHD. Stránky Preference uvedené signalizace zařadí do seznamu SSZ, ale dosud budou vedeny jako zcela bez preference tramvají.

26.03.2010: SSZ Francouzská - Budečská již s preferencí
Signalizace na přechodu u zastávky Jana Masaryka funguje s preferencí tramvají. Doladěním semaforu, který byl uveden do provozu v závěru roku 2009, byla zajištěna podmíněná preference tramvají prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Výrazná většina vlaků projíždí místem bez zdržení. Součástí zařízení je také světelný ostrůvek pro zastávky, který reaguje na projíždějící tramvaje i autobusy. Jeho přesné fungování si zřejmě vyžádá další vyladění. V Praze již funguje 134 SSZ s preferencí tramvají, což z celkového počtu 217 SSZ činí podíl 61,8 %. (Nejsou zatím započtena nová provizorní SSZ na Královce.)

10.03.2010: Semafory v Kobylisích a v Jičínské s preferencí
Preference tramvají na SSZ 8.242 Střelničná - Klapkova byla opět uvedena do provozu. Dynamické řízení s prioritou tramvají fungovalo poprvé už v prosinci, ale kvůli občasným závadám bylo dočasně opuštěno. Pravděpodobně i nyní dochází k monitorování a dolaďování řízení. Preference tramvají byla dodatečně zprovozněna také na SSZ 3.693 Přemyslovská - Jičínská, které bylo postaveno na konci roku 2009, avšak dosud fungovalo v pevném řízení. Na obou SSZ funguje preference nejen pro tramvaje, ale také pro autobusy.

12.02.2010: Jeďte MHD, vyzývají transparenty na Magistrále
Praha 2 spustila kampaň, kterou se snaží přesvědčit řidiče aut, aby po městě cestovali veřejnou dopravou. Transparenty jako „Trápí vás zácpa? Nás trápí exhalace“ nechala umístit do Legerovy ulice, kde visí nad hlavami řidičů v popojíždějících autech. „Chceme, aby se ti, kteří tudy projíždějí, aspoň zamysleli,“ řekl iDNES Václav Vondrášek, místostarosta městské části. Praha 2 chce poutače nechat nad magistrálou přibližně tři týdny. Podle Vondráška počet vozidel v centru překročil únosnou mez. „Věřím, že zvítězí zdravý rozum a argumenty, které při porovnání rychlosti přepravy jasně hovoří pro MHD. Kolony aut a s tím spojené exhalace a zvyšující se nervozita řidičů jsou toho důkazem,“ dodal místostarosta. Dopravní výbor Magistrátu zároveň doporučil ponechat zúžení Legerovy ulice, ke kterému došlo k roce 2009.

02.02.2010: SSZ v Kobylisích funguje napevno
Dynamické řízení s preferencí tramvají na SSZ Klapkova - Střelničná je mimo provoz. Důvodem je zřejmě dosud nevyřešená chyba, která způsobovala nárazové zastavení provozu ve směru od Ďáblic. Na semaforu je nasazen pevný program, jenž oproti dynamice nepříznivé doléhá na provoz tramvají a také zbytečně omezuje jízdu vozidel v hlavním směru, protože všechny signální skupiny jsou vybírány, aniž by na ně byl nárok. K obnově SSZ došlo v létě 2009 společně s rekonstrukcí tramvajové trati na Střelničné. Až do prosince fungovalo v pevném řízení, které zatím jen na krátko nahradila dynamika s preferencí. Sousední SSZ Střelničná - Zdibská je s preferencí řízeno trvale.

11.01.2010: Rekonstruované SSZ Palmovka v provozu
SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova na horní Palmovce bylo uvedeno do provozu. Po dlouhé kompletní obnově, kdy byl semafor zcela potmě nebo na blikající žlutou, došlo k minulý týden k jeho spuštění a zároveň zprovoznění podmíněné preference tramvají. SSZ se ihned zařadilo mezi křižovatky s nejlepší preferencí tramvají ve městě, přičemž se chová přátelsky i pro ostatní účastníky provozu. Semafor funguje s trvalou zelenou v hlavním směru přerušovanou pouze nároky tramvají a chodců. Preferenci zajištuje vkládání, předvýběr a prodlužování tramvajových signálů. SSZ inteligentně vybírá jednotlivé signální skupiny podle nároků vlaků, aby nedocházelo k jejich vzájemnému blokování, pokud jedou ve vzájemně nekolizních směrech. Tato volna se navíc mohou flexibilně dovybrat během probíhající tramvajové fáze a i při příjezdu více spojů v různých směrech je zdržení minimalizováno. Ve většině případů je signál volno pro tramvaj udělen do 2 sekund po přihlášení do řadiče. Obnova SSZ významně přispěje k pravidelnosti a rychlosti tramvajového provozu v oblasti. Zároveň došlo ke stavebním úpravám křižovatky, výstavbě ochranných ostrůvků pro chodce, nebo zkrácení délky přechodů.

05.01.2010: Nové SSZ Jičínská - Přemyslovská zatím bez preference
V závěru roku 2009 bylo uvedeno do provozu nové SSZ 3.693 Jičínská - Přemyslovská, které se nachází mezi Florou a Olšanským náměstím na trase tramvajové linky č. 5. Jedná se o stykovou křižovatku s přechody pro chodce. Signalizace je vybavena technologií pro preferenci tramvají, i když ve směru do centra je kontakt umístěn s nedostatečným předstihem před křižovatkou. Na semaforu zatím funguje pevné řízení bez preference tramvají. Do provozu bylo uvedeno také SSZ 2.366 Francouzská - Budečská. Signalizace zde řídí jednak provoz na přechodu pro chodce a jednak funguje jako časový ostrůvek pro společné tramvajové a autobusové zastávky Jana Masaryka. Zprovozněno bylo dynamické řízení, ale pro úspěšně fungující preferenci, zvláště pro směr z centra, se neobejde bez doladění.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

  NOVINKY
08.04.2018 Švábky dočasně bez preference
Na SSZ 8.220 Sokolovská - U Rustonky nefunguje preference tramvajové dopravy. Od konce března nedochází k vkládání tramvajové fáze a ke krácení kolizních fází. Preferenčním zásahem pro tramvaje, který na SSZ zůstal, je prodlužování vlastní fáze. To probíhá na hodnotu o 12 sekund vyšší než je běžná pevná délka fáze. I v současném režimu nadále funguje opatření, které znemožňuje automobilům ve směru do centra odbočit vlevo na trať, pokud ve směru do centra je před SSZ tramvaj. Přes křižovatku je v kolizním směru vůči tramvajím vedena objízdná trasa pro automobily za Husitskou ulici, která má být uzavřena až do podzimu. Zdržení tramvají nezřídka přesahují jednu minutu.

29.03.2018 Preference na náměstí Míru. Už i na dolním
Do provozu byla uvedena preference tramvají na SSZ 2.362 náměstí Míru – Jugoslávská. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Zároveň je zřízena dynamická koordinace se sousedním SSZ 2.316 náměstí Míru – Anglická, která zajišťuje synchronizaci obou semaforů pro koordinovaný průjezd z Italské ulice k Jugoslávské. Řízení signalizací je s proměnnou délkou cyklu a byla tak opuštěna antikoordinace pro automobily po spodní části náměstí. Především však byla opuštěna obousměrná denní antikoordinace pro tramvaje k SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na té byla navíc preference - s použitím pevné délky cyklu - uvedena do provozu v únoru. Tramvaje, a v některých relacích také autobusy, nyní lokalitou projíždějí podstatně plynuleji. Další zlepšení může přinést až obnova posledního SSZ Francouzská – Blanická, které funguje v pevném řízení.

17.03.2018 Na Palackého náměstí dynamika
Na SSZ 2.013 Palackého náměstí bylo v tomto týdnu znovu spuštěno dynamické řízení s preferencí MHD. Stalo se tak po téměř třech měsících provizorního řízení pevným programem, který způsoboval značná zdržení veřejné dopravy a zbytečná čekání ostatních účastníků. Předchozí pokusy o dynamiku dopadly neúspěšně z důvodů na straně software i hardware. Výměna technologie SSZ proběhla na konci roku 2017, přičemž hlavním důvodem byla potřeba dosazení moderního řadiče, který unese propracovanou preferenci tramvají. Ta spočívá ve vysoké variabilitě řízení, které nepoužívá tradiční fáze s tvrdým výběrem příslušných signálů volno, ale z dynamické tvorby fází výběrem jednotlivých signálů dle přihlášených vozidel. To umožňuje především průjezd tramvají, které nejsou vzájemně v kolizi, ale dříve pro ně nebyla vytvořena společná fáze. Navíc byla doplněna vložená fáze pro tramvaje v hlavním směru. Vzhledem k jedinečné logice je v řadiči osazeno záznamové zařízení, jež v případě problémů, například zaseknutí SSZ, nahraje událost pro pozdější analýzu. V průběhu roku 2018 se počítá s doplnění vzdáleného směrového přihlášení z Palackého mostu a od Jiráskova náměstí.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018