O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 505 |

16.08.2010: Město chystá další vyhrazené pruhy
Praha bude mít další BUSpruhy. Plánuje se realizace na Jižní spojce pro novou linku Jižní město - Smíchov, kde chybí kolejové propojení. Autobusy by odlehčily metru C. I další pruhy se mohou objevit především v Praze 4, které schází tramvajová doprava. Uvažuje se o zřízení pruhu v ulici Na Pankráci před Pražského povstání ve směru do centra, dále v Jeremenkově směrem na Dvorce, ve Štúrově do centra před ulicí Zálesí. V Praze 6 může být zřízen pruh na Evropské před zastávkou Divoká Šárka, ve Svatovítské nebo v Ankarské. Na řadě míst se může provoz autobusů rozšířit na koleje. Například v Jičínské z centra, v Bělohorské z centra mezi Patočkovou a Vypichem, nebo Švehlovou od Vladycké ulice až k podjezdu Zahradní město. Zatím není zřejmé, zdali tratě budou schopny pojíždění autobusy snést. Přísné normy zde navíc neumožňují vedení autobusů kvůli nedostatečné osové vzdálenosti kolejí. Výjimku může udělit ŘSD, avšak to oplátkou vyžaduje snížení rychlosti MHD na 30 km/h.

11.08.2010: Dva semafory na Malovance zůstaly bez preference
Stránky Preference pražských tramvají ponechávání dvě SSZ na objízdné trase MO v kategorii „bez preference tramvají“. Ani necelý půlrok po jejich realizaci neupřednostňují za běžného provozu tramvaje. Na SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov přesáhne v některých případech zdržení prvního vlaku minutu. V případě příjezdu více tramvají za sebou dochází k dalším nárůstům, volna do jednotlivých směrů jsou navíc vybírána v pevném pořadí, nikoli v závislosti na příjezdu vlaků. SSZ 6.832 Bělohorská - Vaníčkova obsahuje preferenční prvek - vkládání fází - ale chová se vůči tramvajím nestabilně. Ve směru do centra například běžně končí volno těsně před potřebou průjezdu tramvaje. Podmíněnou preferenci má SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou. Mírná většina tramvají zde projíždí bez zastavení, semafor pro tramvaje krátí a prodlužuje. SSZ 6.830 Myslbekova - Hládkov, přechod je po posunu blízkého přihlašovacího kontaktu s absolutní preferencí tramvají.

07.08.2010: První preference na západní Vinohradské
Preference tramvají na světelné signalizaci poprvé pronikla do části Vinohradské ulice, kde je samostatně vedena linka 11. Bylo zprovozněno obnovené SSZ 2.317 Vinohradská - Italská, které se nachází jednu zastávku od Muzea. Přihlašovací kontakty tramvají jsou z obou směrů osazeny ve vhodných polohách. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Na SSZ zároveň funguje světelná závora do centra, aby pomalá kolona aut nezablokovala kolizní směry s provozem autobusů. Ty mají na SSZ zajištěnu preferenci také. Semafor je třeba ve zkušebním provozu doladit, protože uvažuje s příliš vysokou rychlostí tramvají a v některých případech je prodlužované volno ukončeno těsně před příjezdem vlaku. Po úpravě není vyloučeno, že bude dosaženo absolutní preference tramvají. Negativní je vliv aut na jízdu tramvají, která ke křižovatce přijíždějí kvůli parkování převážně po kolejích.

27.07.2010: Světelná závora na Palachově náměstí v provozu
Na SSZ Křižovnická - Kaprova byla na začátku prázdnin uvedena do provozu světelná závora, která je aktivována automaticky při zvýšení dopravní zátěže v Křižovnické ulici ve směru k Národnímu divadlu. Díky opatření, jež prochází laděním, se zatím zlepšila situace na nám. Jana Palacha. Došlo k poklesu blokování tramvají v křižovatce kvůli jejímu zahlcení auty. Závora zatím dostatečně nevyčistila úsek mezi náměstím a Karlovými lázněmi, kde auta tvoří kvůli nedostatečné šířce komunikace kolonu přímo na kolejích. Největším důvodem je zřejmě omezení na Národní třídě, které přivádí další dopravu na Smetanovo nábřeží. Na Palachově náměstí pravidelně hlídkuje policie, pomáhá dořizovat křižovatku proti zahlcování a řeší přestupky.

23.07.2010: Signalizace u Mánesa už s preferencí
SSZ 1.011 Masarykovo nábřeží - Myslíkova funguje s preferencí tramvají. Vlaky na všech třech vjezdech jsou upřednostňovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Také využívají speciální tramvajovou fázi s kombinací vzájemně nekolizních směrů. Semafor má funkci světelné závory, reaguje tedy na vzdutí aut od Jiráskova náměstí volbou červené z centra tak, aby nedocházelo k zahlcování křižovatky včetně kolejí. Navíc je umožněna preference chodců při přístupu k zastávce Jiráskovo náměstí z centra při příjezdu tramvaje. Oproti původnímu řešení, jež bylo také s preferencí, jsou nově detekovány tramvaje z Myslíkovy a je realizováno propojení s EOV na nábřeží pro směrovou detekci. Opravenou trať v Myslíkově ulici začnou využívat od 26. 7. tramvaje l. 14.

15.07.2010: Na Bulovce zavedena preference
Obnovené SSZ 8.235 Zenklova - nám. Na Stráži na zastávce Bulovka bylo spuštěno a byla na něm zavedena preference tramvají. Izolovaná signalizace si ještě zřejmě vyžádá doladění, a to nejen pro tramvaje, nyní však jezdí výrazná většina vlaků bez zdržení, zatímco dříve jich byla zdržována přibližně polovina. Přihlašovací kontakty se nachází v optimálních vzdálenostech, osazena jsou výzvová návěstidla s funkcí "následuje volno". Tramvaje jsou preferovány prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Byl zřízen směrový signál pro vozidla odbočující ze Zenkovy do centra vlevo, čímž je zajištěn bezkolizní průjezd tramvají. SSZ je vybaveno i preferencí BUS.

02.07.2010: Zprovozněn obnovený semafor u Mánesa, zatím napevno
Zrekonstruované SSZ 1.011 Masarykovo nábřeží - Myslíkova bylo uvedeno do provozu, a to s návratem tramvají na opravenou trať na nábřeží. Signalizace zatím funguje v pevném řízení, tedy bez preference tramvají. Je změněna poloha přihlašovacích tramvajových kontaktů z obou směrů na nábřeží, čímž bude zajištěn výhodnější předstih přihlášení tramvaje. Například ve směru z centra činí předstih 22 s pro nejrychlejší tramvaj, což je o cca 8 s více než v původním řešení. Nově se zřizuje směrová detekce od Jiráskova náměstí a úplnou novinkou bude hlášení tramvaje z Myslíkovy ulice. Vlaky zde po obnovení provozu budou detekovány 220 m před SSZ. Významným zlepšením by měla být videodetekce kolony aut od Jiráskova náměstí, čímž by se mělo eliminovat zablokování křižovatky vozidly. Zajímavostí je, že signalizace u Mánesa byla jednou z prvních s preferencí MHD v Praze. V roce 1994 byla společně s SSZ Národní divadlo zrekonstruována, osazena mikropočítačovým řadičem, detekcí tramvají a vybavena řídící logikou. Uvedená vylepšení mají potenciál řízení SSZ po 16 letech dále zlepšit.

17.06.2010: Vyhrazený pruh v Poděbradské ulici
V rámci opravy vozovek v Poděbradské ulici na Praze 14 byl zřízen vyhrazený pruh pro autobusy, vozidla taxi a cyklisty ve směru do centra. Začíná pod křižovatkou se Slévačskou ulicí a končí za zastávkou Hloubětín. Délka VJP je cca 400 metrů. Pruh má především redukovat nadměrný příjezd vozidel od Černého mostu tak, aby se zvýšila plynulost průjezdu autobusů Poděbradskou ulicí. Po rekonstrukci tramvajové tratě, která skončila v dubnu, je tento krok dalším přínosem ke kvalitě veřejné dopravy v lokalitě. Jsou zde provozovány tři denní autobusové linky. Další zlepšení by mělo přinést letošní zprovoznění Vysočanské radiály, které by mělo odvést alespoň malou část tranzitní dopravy.

16.06.2010: Úprava semaforu na náměstí Jana Palacha
SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova dostalo novou řídící logiku. Software, jenž funguje několik týdnů, umožňuje redukovat množství vozidel směrem k Národnímu divadlu tak, aby nebyla zahlcována křižovatka nám. Jana Palacha, Křižovnická ulice a Smetanovo nábřeží, kde se kolony aut kvůli nedostatečné šířce komunikace pohybují po kolejích. Systém redukce vjezdu prozatím nefunguje naplno, k zahlcování tedy dosud dochází. Současně s úpravou byla vylepšena detekce a preference tramvají. Byly zřízeny nové vzdálené detektory pro tramvaje, což bylo umožněno nahrazením blízkých detektorů přímými výstupy z EOV. Protože pro vzdálené kontakty nebylo možné použít gumové PTK1, byly zvoleny dvojité podélné pružiny, jež nevyžadují ukolejnění. Při vyšších rychlostech tramvají jsou odolnější než staré pružinové kontakty. Nová logika a data, stejně jako výběr redukčních programů ještě vyžadují ladění.

09.06.2010: Palmovka na blikačku
SSZ 8.206 Sokolovská - Zenklova na Palmovce, které bylo obnoveno na začátku roku a byla zde zavedena preference TRAM, je v dopravních špičkách vypínána do blikající žluté. Dopady na provoz v křižovatce i okolí jsou pozitivní. Plynulejší je provoz automobilů, výrazného zlepšení se dočkali chodci, jejichž zdržení mnohonásobně kleslo. Tramvaje, přestože nemají přednost, užívají přízně řidičů aut a projíždějí většinou bez zastavení. I u nich zřejmě došlo k poklesu zdržení, které bylo po zavedení preference už tak velmi příznivé. Vypínání signalizace do blikající žluté se jeví jako vhodnější způsob řešení případných kapacitních problémů IAD od Balabenky než ruční řízení policie z místa, které přinášelo až více než minutová zdržení spojů MHD. Problémy nepřináší blikající žlutá ani na odsazeném přechodu u manipulační zastávky linky 12. Dosud nedořešená je problematika špatného výhledu z tramvaje do některých míst, zvláště od Krejcárku vlevo u vozů typu KT. Řešením může být zavedení přednosti pro tramvaje nebo osazení zrcadel.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 505 |

  NOVINKY
25.01.2019 Semafor na křižovatce Nuselská - Vladimírova s preferencí
Do provozu bylo uvedeno dynamické řízení a preference tramvajové dopravy na SSZ 4.402 Nuselská - Vladimírova. Signalizace byla obnovena v závěru roku 2018, avšak bylo třeba provést ještě úpravy software v závislosti na umožnění jízdy autobusů z Nuselské do centra vlevo. Signalizace umí pro tramvaje prodlužovat a krátit vlastní fázi a krátit kolizní fázi. Volna pro tramvaje v obloucích jsou realizována pouze na výzvu a je možné je zařazovat na dvě různá místa v cyklu řízení, vždy však nejvýše jednou za cyklus. V noci je semafor v režimu blikající žluté, kterou si chodci mohou přepnout do řízeného stavu, bez ohledu na nároky tramvají.

25.01.2019 Úprava signalizací na Karlově náměstí
Trojice světelných signalizací od Resslovy ulice až po Štěpánskou je nyní o trochu lépe zkoordinována pro tramvajovou dopravu. SSZ 2.034 Karlovo náměstí - Resslova, 2.038 Ječná - Štěpánská, 2.041 Karlovo náměstí - Ječná prošly úpravami pevného řízení. Na všech signalizacích byl prodloužen cyklus z 54 sekund na 60. Výhodou změny je možnost komfortního projetí dvou vlaků za sebou na Karlově náměstí ve směru od Moráně, čímž se zvyšuje kapacita pro tramvajovou dopravu v přetíženém uzlu. Současně se mírně zlepšuje plynulost provozu na linkách od Ječné vlevo (4, 10, 16). Naopak se mírně zhoršuje plynulost provozu pro linky z Ječné vpravo (6, 22). Pro všechny vlaky by měly být lépe zkoordinovány signalizace po Ječné ulici až ke Štěpánské, o víkendu dokonce až k magistrále. Další případné zlepšení by mohlo přinést až dynamické řízení, které je však závislé na stále odkládaných obnovách semaforů.

20.12.2018 Vršovická v dynamice
Trojice signalizací na Vršovické ulici dostala po letech dynamické řízení s preferencí veřejné dopravy. Jedná se o semafory mezi zastávkami Nádraží Vršovice a Bohemians. SSZ 0.355 Vršovická - U Vršovického nádraží a SSZ 0.315 Vršovická - Petrohradská uplatňují preferenci tramvají prodlužováním vlastní fáze, předvýběrem kolizní a vlastní fáze a vložením fáze. SSZ 0.356 Vršovická - Sportovní preferuje tramvaje prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem vlastní a kolizní fáze. Navíc usnadňuje vyklizování kolejí před přijíždějící tramvají a autobusu vypnutím zelené pro auta do centra. Na prostřední signalizaci Petrohradská funguje současně preference autobusů. Situaci zde komplikuje zábor ve vozovce, který zkracuje řadicí pruh, čímž je snížena kapacita křižovatky. Prověření se navíc dočká detekce. Trojice signalizací byla obnovena do roku 2015. Preference nyní chybí doplnit na signalizaci u Slavie a celková obnova ještě bude provedena na Kubánském náměstí.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019