Preference pražských tramvají
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 511 |

10.08.2008: První letošní bumlíky jsou u Sparty
V Praze přibyly další podélné dělící prahy. V rámci výstavby městského okruhu a navazujících úprav na Letné bylo v místě dočasné konečné tramvají v zastávce Sparty osazeno celkem 172,5 metru bumlíků. Ochraňují koleje v místě, kde tramvaje při obracení přejíždějí na druhou kolej. Jedná se o první realizaci prahů v roce 2008, celkem jich je na síti 9355 metrů.

10.08.2008: Podmíněné preference u Hradčanské
Na dvou nových semaforech s tramvajovým provozem na Praze 6 je podmíněná preference tramvají. SSZ 6.997 Badeniho - Na Valech a SSZ 6.999 Milady Horákové - přejezd, které byly realizovány na objízdných trasách kvůli výstavbě městského okruhu, jsou vybaveny detektory dopravy. Tramvaje jsou upřednostňovány proti ostatní dopravě. V případě přejezdu ulice Milady Horákové mohla být při vhodnějším umístění trolejových kontaktů dosažena absolutní preference. Na tramvajové síti je nyní 210 SSZ, z toho 113 s preferencí tramvají.

16.07.2008: Nové mezičasy na SSZ kvůli špatné trati
Na SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní byly změněny mezičasy kvůli delšímu vyklizování tramvají z křižovatky. Důvodem je havarijní stav trati, po které tramvaje mohou projíždět rychlostí pouze do 10 km/h. Zatímco dříve se tramvajové volno vypínalo společně se zelenou pro vozidla, nyní přichází tramvajový signál stůj s 10 - 15 sekundovým předstihem (dle směru jízdy), aby tramvaj stihla bezpečně vyklidit prostor před najíždějícími vozidly a vstupujícími chodci. Došlo ke zhoršení preference tramvají. Oprava trati je problematická, protože kvůli výluce Letné neexistuje objízdná trasa.

19.06.2008: Semafory na Kotlářce už nezdržují
Plná preference tramvají již funguje na SSZ Plzeňská - smyčka a na SSZ Plzeňská - Pod Kotlářkou. Tramvaje jedoucí do smyčky a ze smyčky dříve musely na výběr svého volna čekat na pevnou polohu v cyklu, aby nebyla narušována koordinace pro automobilovou dopravu na Plzeňské, což způsobovalo i minutová zdržení MHD. Nyní si mohou vlaky své volno vybírat v libovolné poloze v cyklu, což většinou umožňuje téměř okamžité odbavení. V časových polohách mimo nároky tramvají zůstala koordinace pro automobily zachována.

17.06.2008: Na SSZ Švehlova - Práčská zlobí předvěsti
Nespolehlivé fungování předvěstí na SSZ Švehlova - Práčská u nákupního centra Interspar v Hostivaři mate řidiče tramvají. Předvěsti, které mají v obou směrech zajišťovat větší bezpečnost provozu na křižovatce, totiž signalizují stůj velmi často i v případech, kdy tramvaj může křižovatkou projet bez problémů na signál volno. Video 1, video 2, video 3. Řidiči tramvají tak v poslední době předvěsti povětšinou ignorují. Signalizace funguje s preferencí tramvají i autobusů.

08.06.2008: Úprava SSZ na Poděbradské zdržuje MHD
Na Poděbradské ulici byla v rámci projektu JPD2 na pěti SSZ zprovozněna jako první v Praze aktivní detekce tramvají. Vlaky se ke křižovatkám mezi Harfou a Hloubětínem hlásí radiově, lokalizovány jsou pomocí GPS. Preference je třístupňová dle přesnosti jízdy spoje. Na 4 z 5 SSZ fungovala preference už dříve, a to pro všechny vlaky. Nyní jsou preferována jen vybavená vozidla, kterých má DP pouze 32, takže MHD je nyní více zdržována. Původní pasivní detekce byla odpojena. Křižovatkou, na které preference přibyla, je SSZ Poděbradská - Kbelská. Stránky Preference označují upravená SSZ jako s podmíněnou preferencí.

28.05.2008: SSZ Duk. hrdinů - Kostelní opět s preferencí
Dynamické řízení s preferencí tramvají se vrátilo na SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní. Signalizace na začátku týdne fungovala v pevném řízení bez preference, navíc s nevýhodnými podíly volna pro tramvaje. Nyní již opět téměř všechny tramvaje projíždějí křižovatkou zcela bez zdržení, byť rychlostí do 20 km/h kvůli špatnému stavu trati. 28. května odpoledne navíc krátce fungovala preference tramvají i na dvou SSZ na Bubenském nábřeží, tramvaje jezdily i zde téměř bez zdržení.

26.05.2008: SSZ Duk. hrdinů - Kostelní bez preference
Pevný program bez preference tramvají byl nasazen na SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní u Strossmayerova náměstí. SSZ nyní nereaguje na tramvaje, délka signálu volno je navíc jen 20 sekund z cyklu 51 sekund. Při předchozím dynamickém řízení s preferencí přitom signalizace tramvaje téměř nezastavovala. Vypnutí preference je zřejmě vyvoláno zhoršenou dopravní situací kvůli opravě trati v ulici Milady Horákové. Tramvaje z centra často nevyužívaly kvůli obsazení zastávky Stross. nám. preferenční volno na SSZ. Opatření ale přineslo i nárůst zdržení tramvají, především do centra. Tramvaje navíc kvůli vjíždění neukázněných řidičů do obsazené křižovatky často nestíhají projet ani v rámci jednoho cyklu řízení.

23.05.2008: Střet tramvaje s dodávkou na křižovatce Revoluční - Řásnovka
Došlo k první dopravní nehodě ve speciální tramvajové fázi na křižovatce Revoluční - Řásnovka, které bylo rekonstruováno v létě 2007. V úterý 20. května jela z Řásnovky dodávka a její řidič nerespektoval dopravní značení. Místo přikázaného směru vpravo pokračoval přímo a vjel do cestě tramvaji. Ta přijížděla od Revoluční a vložila si speciální fázi, při níž jsou k tramvajovým signálům vybírány také boční směry vpravo. Tramvaj se s vozidlem střetla a odhodila ho do protisměru, kde stála před stopčárou auta a motocykly. Při nehodě došlo ke zranění. Foto z nehody zde. Diskuse zde.

14.05.2008: Kolaps na Letné
Tramvajová výluka mezi Hradčanskou a Strossmayerovým náměstím způsobila dopravní kolaps na Letné a v okolí. Tramvaje stály v dlouhých kolonách a v zácpách uvízla i náhradní autobusová doprava, která nabírala zpoždění v řádu desítek minut. Na Letné navíc mnozí řidiči aut nerespektovali vyhrazené pruhy pro autobusy. Kvůli vzniklé situaci zasednul na magistrátu krizový štáb a bylo rozhodnuto o některých opatřeních, která by měla zlepšit plynulost provozu, včetně dohledu nad dodržováním pravidel provozu.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 511 |

  NOVINKY
12.07.2019 Vinohradská s bumlíkem a dvěma upravenými semafory
Rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici přinesla opatření pro zlepšení plynulosti provozu tramvají. Především se podařilo umístit ve směru do centra delší pás oddělovacích tvarovek. Začíná nad ulicí Anny Letenské a vyjma přejezdů končí až před Španělskou ulicí. Oddělený úsek trati tak činí téměř 350 metrů a řeší tak místa nejčastějšího zdržování MHD na Vinohradské. Bumlík do centra přibyl i před Blanickou ulicí, zachován zůstal před Budečskou a Šumavskou, zrušen byl naopak z centra před Šumavskou. Příznivě se na plynulosti provozu tramvají podepisují mysové zastávky Italská a Vinohradská tržnice z centra, které zátkují komunikaci a uvolňují ji před tramvají. Prospěšné jsou i úpravy SSZ 2.317 Vinohradská – Italská a SSZ 2.380 Vinohradská – Budečská. Zásadní změnou na obou semaforech je priorita předvýběru kolizní fáze při příjezdu tramvaje do mysové zastávky tak, aby v době špuntování komunikace dostali zelenou boční směry a chodci přes Vinohradskou. Řešení navíc zvyšuje kvalitu preference tramvají. Za kritické místo lze ze stavebně-provozního hlediska označit mysovou zastávku Vinohradská tržnice ve směru do centra, která nahradila původní ostrůvek. Auta těsně před zastávkou najíždějí na koleje a místo může být zdrojem nižší plynulosti a bezpečnosti provozu.

11.07.2019 Vzdálené rádio na Octárně
Tramvaje na Praze 6 využívají další vzdálené rádio. Na SSZ 6.148 Patočkova - Střešovická ve směru z centra bylo uvedeno do provozu zařízení, které umožňuje směrovou detekci tramvaje na větší vzdálenost. Zařízení je umístěno 110 metrů před stopčárou na výjezdu ze zastávky Vozovna Střešovice. Po trati zde jezdí také autobusy MHD, což vyžaduje speciální opatření v logice detekce a řízení. V místě navíc momentálně probíhají dopravní opatření. Z důvodů opravy vozovky jezdí auta ve směru z centra k signalizaci po kolejích, čímž je účinnost vzdáleného rádia částečně omezena. V Praze je v tuto chvíli v provozu 17 vzdálených rádií.

12.06.2019 Směrový signál a vložená fáze na Podkovářské
Na SSZ 9.213 Poděbradská – Podkovářská došlo ke změně organizace dopravy a také řízení signalizace. Na vjezdu z Poděbradské ve směru do centra je levý řadicí pruh vyhrazen již pouze odbočení vlevo do vznikajícího areálu. Na signalizaci je pro tento pohyb zřízen samostatný směrový signál. Pro zachování kvality preference tramvají byla na signalizaci zřízena vložená fáze, která se dle nároku tramvaje vybírá právě před směrovým signálem. Ostatní funkce signalizace zůstaly zachovány. Volno pro tramvaj se i v hlavní fázi vybírá pouze na výzvu. Řízení je v koordinaci po Poděbradské, které je preference tramvají nadřazena.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019