Preference pražských tramvají
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 514 |

19.09.2008: SSZ Na Pankráci - Děkanská Vinice v novém
Probíhá rekonstrukce SSZ 4.414 Na Pankráci - Děkanská vinice na Praze 4. Jsou umístěny nové sloupy, osazena návěstidla a detektory dopravy, je upraveno dopravní značení. Provoz je zatím řízen provizorním SSZ. V novém řešení jsou použity směrové signály pro odbočení aut vlevo, které by měly zajistit bezpečnější průjezd tramvají. Detektory tramvají jsou umístěny dle možností v optimálních polohách. Lze očekávat podmíněnou preferenci tramvají prodlužováním předvýběrem a vkládáním tramvajových fází. V původním stavu zatím zůstává sousední SSZ 4.407 Na Pankráci - Táborská.

11.09.2008: Čechův most: špatné vyklizování aut
Na SSZ Dvořákovo nábřeží - Čechův most mají tramvaje ve směru do centra ztížený průjezd. SSZ často nevhodně reaguje na situaci, kdy na mostě je kolona vozidel a za nimi přijíždí tramvaj, která potřebuje auta vyvést vlevo pomocí vyklizovací šipky. Pokud ta není zařazena, auta uvíznou v křižovatce a blokují tramvaj. Problémy zřejmě způsobuje nespolehlivá detekce vozidel na mostě a nová řídící logika, která neumí optimálně reagovat na některé stavy. V době silného provozu mohou tramvaje i auta zdolávat úsek na mostě i několik minut. Potíže nastaly po jarní úpravě SSZ pro preferenci autobusů.

20.08.2008: Opravena trať v ulici Dukelských hrdinů
Tramvaje už nemusí projíždět křižovatkou Dukelských hrdinů - Kostelní rychlostí do 10 km/h. O víkendu proběhla v místě havárie tramvajové tratě výluka, při níž byly vyměněny BKV panely a nejvyšší povolená rychlost zvýšena na 30 km/h. SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní se tak vrátilo do původního režimu, který uvažuje s kratšími vyklizovacími časy tramvaje v křižovatce. Na původní vysokou úroveň se tak vrátila účinnost preference tramvají.

10.08.2008: První letošní bumlíky jsou u Sparty
V Praze přibyly další podélné dělící prahy. V rámci výstavby městského okruhu a navazujících úprav na Letné bylo v místě dočasné konečné tramvají v zastávce Sparty osazeno celkem 172,5 metru bumlíků. Ochraňují koleje v místě, kde tramvaje při obracení přejíždějí na druhou kolej. Jedná se o první realizaci prahů v roce 2008, celkem jich je na síti 9355 metrů.

10.08.2008: Podmíněné preference u Hradčanské
Na dvou nových semaforech s tramvajovým provozem na Praze 6 je podmíněná preference tramvají. SSZ 6.997 Badeniho - Na Valech a SSZ 6.999 Milady Horákové - přejezd, které byly realizovány na objízdných trasách kvůli výstavbě městského okruhu, jsou vybaveny detektory dopravy. Tramvaje jsou upřednostňovány proti ostatní dopravě. V případě přejezdu ulice Milady Horákové mohla být při vhodnějším umístění trolejových kontaktů dosažena absolutní preference. Na tramvajové síti je nyní 210 SSZ, z toho 113 s preferencí tramvají.

16.07.2008: Nové mezičasy na SSZ kvůli špatné trati
Na SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní byly změněny mezičasy kvůli delšímu vyklizování tramvají z křižovatky. Důvodem je havarijní stav trati, po které tramvaje mohou projíždět rychlostí pouze do 10 km/h. Zatímco dříve se tramvajové volno vypínalo společně se zelenou pro vozidla, nyní přichází tramvajový signál stůj s 10 - 15 sekundovým předstihem (dle směru jízdy), aby tramvaj stihla bezpečně vyklidit prostor před najíždějícími vozidly a vstupujícími chodci. Došlo ke zhoršení preference tramvají. Oprava trati je problematická, protože kvůli výluce Letné neexistuje objízdná trasa.

19.06.2008: Semafory na Kotlářce už nezdržují
Plná preference tramvají již funguje na SSZ Plzeňská - smyčka a na SSZ Plzeňská - Pod Kotlářkou. Tramvaje jedoucí do smyčky a ze smyčky dříve musely na výběr svého volna čekat na pevnou polohu v cyklu, aby nebyla narušována koordinace pro automobilovou dopravu na Plzeňské, což způsobovalo i minutová zdržení MHD. Nyní si mohou vlaky své volno vybírat v libovolné poloze v cyklu, což většinou umožňuje téměř okamžité odbavení. V časových polohách mimo nároky tramvají zůstala koordinace pro automobily zachována.

17.06.2008: Na SSZ Švehlova - Práčská zlobí předvěsti
Nespolehlivé fungování předvěstí na SSZ Švehlova - Práčská u nákupního centra Interspar v Hostivaři mate řidiče tramvají. Předvěsti, které mají v obou směrech zajišťovat větší bezpečnost provozu na křižovatce, totiž signalizují stůj velmi často i v případech, kdy tramvaj může křižovatkou projet bez problémů na signál volno. Video 1, video 2, video 3. Řidiči tramvají tak v poslední době předvěsti povětšinou ignorují. Signalizace funguje s preferencí tramvají i autobusů.

08.06.2008: Úprava SSZ na Poděbradské zdržuje MHD
Na Poděbradské ulici byla v rámci projektu JPD2 na pěti SSZ zprovozněna jako první v Praze aktivní detekce tramvají. Vlaky se ke křižovatkám mezi Harfou a Hloubětínem hlásí radiově, lokalizovány jsou pomocí GPS. Preference je třístupňová dle přesnosti jízdy spoje. Na 4 z 5 SSZ fungovala preference už dříve, a to pro všechny vlaky. Nyní jsou preferována jen vybavená vozidla, kterých má DP pouze 32, takže MHD je nyní více zdržována. Původní pasivní detekce byla odpojena. Křižovatkou, na které preference přibyla, je SSZ Poděbradská - Kbelská. Stránky Preference označují upravená SSZ jako s podmíněnou preferencí.

28.05.2008: SSZ Duk. hrdinů - Kostelní opět s preferencí
Dynamické řízení s preferencí tramvají se vrátilo na SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní. Signalizace na začátku týdne fungovala v pevném řízení bez preference, navíc s nevýhodnými podíly volna pro tramvaje. Nyní již opět téměř všechny tramvaje projíždějí křižovatkou zcela bez zdržení, byť rychlostí do 20 km/h kvůli špatnému stavu trati. 28. května odpoledne navíc krátce fungovala preference tramvají i na dvou SSZ na Bubenském nábřeží, tramvaje jezdily i zde téměř bez zdržení.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 514 |

  NOVINKY
09.09.2019 Semafor na horním náměstím Míru znovu s preferencí
Další snaha o zavedení preference tramvají na SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na křižovatku byl nasazen upravený software a spuštěna dynamika. Signalizace funguje nadále v koordinovaném řízení pro auta, které tramvaje nemohou volně říznout, ale mohou si své volno zřetelně prodloužit, předvybrat a krátce mohou prodlužovat kolizní fázi. Řízení je s trvalou zelenou pro chodce přes trať, volno pro tramvaje je vybíráno v každém směru zvlášť pouze na výzvu. Jedná se už o třetí zavedení preference tramvají na této signalizaci. Naposledy k němu došlo na jaře roku 2018. Detekce autobusů pomocí videokamer, jež mají obecně nižší spolehlivost, se stala s odstupem času hlavní příčinou kolon aut a byl nasazen pevný program. V současném řešení slouží videokamery pouze pro nepreferenční nárokování autobusů a došlo i k dalším zpřesňujícím úpravám logiky, které by měly vést jednak ke zlepšení preference tramvají, jednak k menšímu ovlivňování ostatních účastníků. Přihlašovací trolejový kontakt ve směru z centra byl přiblížen k SSZ tak, aby se nepřihlašovaly tramvaje v době, kdy ještě stojí před zastávkou.

09.09.2019 Vzdálené rádio na Palackého mostě
SSZ 2.013 Palackého náměstí je vylepšené. Do provozu bylo uvedeno vzdálené rádio ve směru z Palackého mostu. Signalizace tak ví s předstihem přibližně 200 metrů nejen o přítomnosti tramvaje na mostě, ale rovněž o směru jízdy. To se projevuje pružnější reakcí řízení na přijíždějící vlaky. Některým tramvajím padá volno plynule do jízdy. Jako hlavní zlepšení se však ukazuje snížení tvorby kolon na mostě, protože signalizace má o jejich jízdě více informací a dokáže na ně vhodně reagovat. Logikou pro vzdálené rádio je SSZ vybaveno od roku 2018, kdy byla v návaznosti na obnovu technologie signalizace uvedena do provozu nová dokonalejší dynamika.

05.09.2019 Obnovená světla u Smíchovského nádraží. A sousední zrušená
Obnovená světla u Smíchovského nádraží. A sousední zrušená Do provozu bylo uvedeno obnovené SSZ 5.583 Nádražní - U Královské louky na vjezdu do smyčky Smíchovské nádraží. Na signalizaci funguje preference tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze obdobně jako v předchozím způsobu řízení. Současně bylo zrušeno vedlejší SSZ 5.582 Nádražní - nádraží Smíchov, které bylo už několik let mimo provoz.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019