Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 602 |

14.05.2008: Kolaps na Letné
Tramvajová výluka mezi Hradčanskou a Strossmayerovým náměstím způsobila dopravní kolaps na Letné a v okolí. Tramvaje stály v dlouhých kolonách a v zácpách uvízla i náhradní autobusová doprava, která nabírala zpoždění v řádu desítek minut. Na Letné navíc mnozí řidiči aut nerespektovali vyhrazené pruhy pro autobusy. Kvůli vzniklé situaci zasednul na magistrátu krizový štáb a bylo rozhodnuto o některých opatřeních, která by měla zlepšit plynulost provozu, včetně dohledu nad dodržováním pravidel provozu.

03.05.2008: 17 nových omezení na Plzeňské
Na tramvajové trati v Plzeňské ulici, kterou jezdí tramvaje na sídliště Řepy, bylo zavedeno celkem 17 nových omezení rychlosti na 30 a 40 km/h. Důvodem je špatný technický stav trati, který byl monitorován zkušební tramvají. Na klíčové lince číslo 9 je podle serveru DP-Aréna v současnosti celkem 41 omezení, které ovlivňují cestovní rychlost i potřebu vozového parku. Kompletní rekonstrukce trati v Plzeňské se plánuje na rok 2010.

20.04.2008: Dvě SSZ s absolutní preferencí
V Praze přibyly dvě signalizace s absolutní preferencí tramvají. U Palmovky bylo uvedeno do provozu zrekonstruované SSZ Sokolovská - Vacínova, na kterém byla realizována detekce tramvají a zavedeno dynamické řízení. Stránky Preference označují SSZ jako s absolutní preferencí tramvají, stejně jako nové SSZ Švehlova - Vladycká v Praze 15, které bylo uvedeno do provozu počátkem dubna. Na pražské tramvajové síti evidují stránky Preference v současné době 208 SSZ, toho 110 SSZ s preferencí tramvají, což činí podíl 53 %.

09.04.2008: Nový semafor na Švehlově v provozu
Mezi zastávkami Na Groši a Hostivařská byla uvedena do provozu nová signalizace SSZ 0.384 Švehlova - Vladycká (dříve uváděno jako Švehlova - BOK). Na křižovatce funguje preference tramvají, z obou směrů jsou kontaktní zámky a výzvová návěstidla. Semafor je připravený i na budoucí zavedení preference autobusů.

29.03.2008: SSZ Palackého nám. - přechod v evidenci
Stránky Preference pražských tramvají přidávají do seznamu semaforů nově SSZ 2.017 Palackého náměstí - přechod, které bylo realizováno již loni, avšak zatím bylo evidováno jako součást rekonstruovaného SSZ 2.013 Palackého náměstí. Novou signalizaci označují stránky Preference jako s absolutní preferencí tramvají. V současné době je na pražské tramvajové síti celkem 207 SSZ, z toho 108 SSZ s preferencí, což činí podíl 52,2 %.

23.03.2008: SSZ Švehlova - BOK zatím na blikačku
Na trati do Hostivaře je nový semafor. SSZ 0.384 Švehlova - BOK vyrostlo mezi zastávkami Na Groši a Hostivařská, v místě nově vznikajícího Bytového a obchodního komplexu Hostivař. Semafor je vybaven detektory tramvají a výzvovými návěstidly. Zatím je v režimu blikající žluté a po zprovoznění se dá se očekávat, že na něm bude fungovat preference tramvají.

17.03.2008: Opatření: z ulice U Výstaviště zákaz vlevo
V Holešovicích byla provedena místní úprava dopravního režimu, která zvláště v době konání akcí na Výstavišti významně pomůže tramvajím jedoucím ve směru od Výstaviště k Nádraží Holešovice. Z ulice U Výstaviště ve směru od ulice Dukelských Hrdinů již není možné odbočovat vlevo na parkoviště před Arénou HC Sparta. Vozidla ve směru od Prahy 6 tak mohou najíždět k parkovišti jen Bubenskou ulicí, kudy nejezdí MHD. Na úpravu upozorňují informační tabule.

14.03.2008: SSZ Trojská - Pod Lisem s preferencí
Byla zavedena preference tramvají na SSZ Trojská - Pod Lisem. Semafor, který byl loni vybaven tramvajovou detekcí, upřednostňuje vlaky po prosté výměně řadiče. Ta proběhla minulý týden a umožňuje pružnější reakci řízení na nároky tramvají, jež si předvybírají, vkládají a prodlužují fázi. Většinou projíždějí křižovatkou s přibržděním, které je vyvolané nedostatečným předstihem přihlášení. Stránky Preference označují semafor jako SSZ s podmíněnou preferencí.

12.03.2008: SSZ Střelničná - Davídkova s preferencí
Byla zavedena preference MHD na SSZ Střelničná - Davídkova. Semafor u zastávky Ládví je v provozu od srpna 2006, ale dosud fungoval v pevném řízení. Nyní upřednostňuje nejen tramvaje, ale i autobusy, a to prodlužováním, předvýběrem a vkládáním fází. Detekce tramvají je realizována trolejovými kontakty PTK1, detekci autobusů zajišťují inframajáky. Řidiči tramvají jsou upozorňováni na blížící se signál volno blikáním výzvového návěstidla. Z 206 semaforů na tramvajové síti nyní tramvaje preferuje 106 SSZ, což činí podíl 51,5 %.

12.02.2008: Zákaz zastavení v Plynární ulici pomůže MHD
V rámci zavádění placeného stání na Praze 7 byl v Plynární ulici zřízen pro oba směry zákaz zastavení v úseku Ortenovo náměstí - Argentinská. Ve směru k Argentinské bude zajištěn plynulejší průjezd tramvají, které nebudou zdržovány kolonou aut na kolejích. Dosud zde nebyl přes prohlášení představitelů města dobudován podélný dělící práh. V opačném směru bude mít zřízení zákazu zastavení vliv především na bezpečnost provozu, kdy auta těsně za křižovatkou vjížděla pod mrtvým úhlem na koleje a docházelo zde k nehodám s tramvají. Zhoršení situace naopak nastane v úseku Za Papírnou - Rajská u terminálu Nádraží Holešovice, kde byla do stávajícího časově omezeného zákazu zastavení umístěna modrá zóna.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 602 |

  NOVINKY
29.06.2022 Na magistrále cyklus 80 sekund
Ke zlepšení podmínek pro tramvaje a pro chodce došlo na náměstí I. P. Pavlova. V oblasti magistrály se od května v denním období používají pevné programy o délce cyklu 80 sekund, namísto původních 100 sekund. V cyklu 80 sekund jsou podíly zelených pro jednotlivé směry přibližně stejné jako ve „stovkách“, ale jednotlivé signály volno i stůj jsou kratší. Díky tomu se výrazně snižuje zdržení chodců a tramvají na SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova – Sokolská a 2.047 náměstí I. P. Pavlova – Legerova. Na obou signalizacích kvůli vysokému zatížení dopravou nereálné ve dne aplikovat preferenci tramvají. Volno pro tramvaje, ač je kratší než v původním řízení, zachovává možnost průjezdu dvou vlaků. Díky tomu úprava zvyšuje kapacitu pro tramvaje o 25 % a je přínosná pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Dochází k výrazné eliminaci situací, kdy se před křižovatkou nahromadí více než 2 tramvaje, což obecně bývá zdrojem vysokých zdržení. I. P. Pavlova je přitom úzkým místem tramvajové sítě. Vliv na kapacitu pro auta je v jednotkách procent a je způsobem zejména snížením produktivního času v cyklu řízení. Oblast magistrály čítá 11 semaforů. S provozem tramvají jsou ještě „Demínka“ a Legerova – Vinohradská, obě s preferencí. „Osmdesátky“ se na magistrále zkoušely poprvé na jaře roku 2021. Následovalo doladění semaforů. Změna je přínosná i v souvislosti s rekonstrukcí Barrandovského mostu, protože odlehčení zajišťují také tramvaje v relaci ze Smíchova právě na I. P. Pavlova.

20.06.2022 Nová světla na Kolbenově ještě budou potřebovat doladit
Do provozu byla uvedena dvojice zcela nových semaforů u zastávky Kolbenova. SSZ 9.906 Kolbenova – Na Černé strouze a SSZ 9.908 Kolbenova – Möbelix slouží hlavně k napojení budované bytové a komerční zástavby v území bývalého ČKD v Praze 9. Dvojice křižovatek se nachází přibližně sto metrů od sebe. SSZ 9.906 je položeno západněji a umožňuje rovněž signalizovaný přístup na zastávku Kolbenova. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Zatímco za běžného provozu funguje preference dobře, za slabého provozu je reakce na tramvaje nespolehlivá. Při trvalé zelené v hlavním směru může dojít k okamžitému vypnutí volna pro tramvaj kolizním nárokem, typicky třeba od cestujícího, který vystoupil z tramvaje, nebo jakýmkoli vozidlem z boku. Tento problém se vyskytoval na některých SSZ v minulosti, avšak ve většině se jej podařilo odstranit. V hluboké noci jsou pak semafory na Kolbenově řízeny v režimu fáze blikající žlutá, což znamená, že semafor sice bliká, ale chodec si jej může kdykoli zapnout bez ohledu na tramvaj, která tak může být náhle zastavena.

02.06.2022 U Masarykova nádraží bez aut
Nová pěší zóna v Havlíčkově ulicí zklidňuje dopravu u Masarykova nádraží. Zákaz průjezdu aut platí nově v úseku mezi ulicemi V Celnici a Hybernská. Doposud zde nebylo možné projet pouze ve směru z centra, nově platí zákaz v obou směrech. Výjimku má MHD. Na místě již probíhají stavební úpravy. Výsledkem mají být lepší podmínky pro cestující, kteří užívají úzký tramvajový ostrůvek. Nově budou mít k dispozici celý prostor od trati až k fasádě domu, včetně původní vozovky. Opatření přetne jednu z možností, jak při zácpách objíždět severojižní magistrálu skrze komunikace nižších tříd v historickém jádru města. Lze očekávat snížení intenzity provozu v ulici Na Poříčí do centra a mírně také v Jindřišské do centra, kde auta často blokují tramvaje před ulicí Politických vězňů. Naopak se zvýší provoz v ulici Na Poříčí ve směru k Sokolovské, kde jsou však tramvaje oddělené od aut. S opatřením souvisí zobousměrnění Hybernské ulice. V Praze se jedná o čtvrtou pěší zónu s provozem tramvají. Řešení je k MHD vstřícné z pohledu eliminace dopravních kongescí, na druhou stranu však snižuje její rychlost na 20 km/h, což prodlužuje reálné jízdní doby. Omezování individuální dopravy v centru města zvolna postupuje po desetiletí. V roce 1985 byla zřízena pěší zóna v ulici Na Příkopě. V roce 2000 byl zakázán průjezd Vodičkovou a Spálenou ulicí. Od roku 2012 nemohou auta jezdit Jindřišskou ulicí u Václavského náměstí. Dlouho se uvažuje o vyloučení transitu na Smetanově nábřeží a v Karmelitské ulici, nad touto změnou dosud nebyla nalezena politická shoda.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022