O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

18.09.2005: Seznam SSZ
Nová aktualizace seznamu SSZ na tramvajové síti. Stránky Preference pražských tramvají zařazují do přehledu světelných signalizací také SSZ 5.575 Časový ostrůvek - MHD zastávka LIHOVAR, a to jako semafor s absolutní preferencí. SSZ funguje v režimu trvalého signálu volno pro tramvaje a blikající žluté pro auta. V okamžiku vjezdu tramvaje do prostoru nástupního ostrůvku se pro auta navolí signál stůj, který trvá do okamžiku odjezdu tramvaje ze zastávky. Chodcům je tak umožněn bezpečný příchod na nástupní ostrůvek. Semafor platí pouze pro směr do centra. Na tramvajových tratích v Praze se nachází celkem 199 SSZ, z nichž 93 preferuje tramvaje. Podíl SSZ s preferencí činí 47%. Seznam zde.

12.09.2005: Brno
Preference tramvají světelnou signalizací funguje v Česku také na jiných místech nežli v Praze. Některé křižovatky s preferencí se nacházejí například v Brně. Křižovatkou, která funguje s efekty absolutní preference tramvají, je tramvajový přejezd Kamenolom v městské části Bystrc. Tramvaje zde navíc nemají přednost zaručenu jen semaforem, ale také v případě, kdy signalizace nefunguje. I dopravní značení totiž upřednostňuje tramvaje. A to značkou 'Dej přednost v jízdě tramvaji!' a zároveň také výstražným křížem pro vícekolejný železniční přejezd. Další informace k tomuto místu se nacházejí na webu o Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje.

22.08.2005: Seznam SSZ
Aktualizace seznamu SSZ na tramvajové síti. V průběhu roku 2005 byly oficiálně zrušeny dvě signalizace, SSZ 8.284 Sokolovská - U Balabenky (odbočení ze Sokolovské na Palmovku) a 4.473 Modřanská - odbočení tramvaje (do smyčky Nádraží Braník). Obě signalizace fungovaly bez preference. Nyní se na tramvajových tratích v Praze nachází celkem 198 SSZ, z nichž 92 preferuje tramvaje. Podíl SSZ s preferencí činí 46%. Nejnověji je mezi signalizacemi s preferencí zařazeno SSZ Harfa, kde byla změněna řídící logika ve prospěch tramvají. Stránky Preference pražských tramvají dokončily zaevidování všech SSZ na tramvajové síti v Praze. Seznam zde.

13.08.2005: Plzeňská
Bylo zprovozněno zmodernizované SSZ 5.526 Plzeňská – Musílkova (u zastávky Kavalírka). Na semaforu funguje preference tramvají, před rekonstrukcí byla signalizace řízena pevnými programy. Detekce tramvají je zajištěna kontakty PTK1. V zastávce Kavalírka je ale nadále umístěn kontrolní bod, který nedovoluje tramvajím předjetí proti jízdnímu řádu, proto může docházet ke zbytečnému ovlivňování řízení signalizace a omezování preference tramvají. Několik týdnů funguje preference tramvají také na SSZ 5.524 Plzeňská – Pod Kotlářkou a SSZ 5.531 Plzeňská – smyčka tramvají. Na pražské tramvajové síti je celkem 91 SSZ s preferencí tramvají z celkového počtu 200 SSZ.

06.08.2005: Seznam SSZ
Na tramvajové síti je další SSZ s preferencí tramvají. V průběhu roku 2005 bylo uvedeno do provozu SSZ Střelničná – Opálkova v Praze 8. Semafor se nachází u stanice metra Ládví, je ve třífázovém řízení a preference tramvají je zajištěna prodlužováním volna pro hlavní směr a vkládáním speciální fáze pouze pro tramvaje. Vzhledem ke krátkému předstihu přihlášení tramvaje k SSZ (cca 10-14 sekund) je nedostatkem řízení nemožnost krácení kolizní fáze s volnem pro chodce. Podle evidence Preference pražských tramvají je v tuto chvíli na pražské tramvajové síti celkem 90 SSZ s preferencí tramvají z celkového počtu 200 SSZ. Podíl SSZ s preferencí činí 45 %.

03.08.2005: Plynární
V ulici Plynární má být letos instalován v několika oddělených úsecích podélný dělící práh pro ochranu kolejí před vjezdem IAD, a to v obou směrech mezi zastávkami Nádraží Holešovice a Ortenovo náměstí. V ulici Plynární je zhoršená plynulost veškeré dopravy hlavně ve směru od Ortenova náměstí ke křižovatce Argentinská – Plynární, protože v jízdním pruhu vedle kolejí trvale parkují auta. Dále by měl být osazen dělící práh v Zenklově ulici mezi Bulovkou a zastávkou Vosmíkových ve směru do centra a v ulici Sokolovské mezi ulicemi Zenklovou a Švábky ve směru do centra. Uvádí to srpnový DP-KONTAKT. V tomto roce nebyl v Praze osazen zatím ani jeden metr dělícího prahu.

31.07.2005: Plzeňská
Pokračuje rekonstrukce SSZ v ulici Plzeňská. Byly zprovozněny zmodernizované signalizace SSZ 5.524 Plzeňská – Pod Kotlářkou (u zastávky Kotlářka) a SSZ 5.531 Plzeňská – smyčka tramvají (na vjezdu do smyčky Kotlářka). Na obou funguje preference tramvají. Před dokončením je SSZ 5.526 Plzeňská – Musílkova (u zastávky Kavalírka). Detekce tramvají je zajištěna trolejovými kontakty PTK1. Už dříve bylo zrekonstruováno SSZ 5.516 Plzeňská - Na Čečeličce, které ale nefunguje s preferencí tramvají, nýbrž v koordinaci pro tramvaje se signalizací v oblasti Malého smíchovského okruhu.

23.07.2005: Patočkova
Na SSZ 6.148 Patočkova – Střešovická bylo nasazeno dynamické řízení s preferencí tramvají. Podle sledování tohoto webu fungovala preference v sobotu 23. července. Pevný program byl na SSZ nasazen v květnu kvůli záboru pruhu v Patočkově ulici ve směru do centra. V něm fungoval semafor ve všech dobách, kdy naše stránky prováděly záznamy. Poslední předchozí záznam řízení s pevným programem byl proveden 9. července. I na dalších sledovaných SSZ v posledních týdnech výrazně kleslo, nebo zcela zmizelo používání pevných programů. Preference nyní všude funguje takřka trvale.

13.07.2005: Revoluční - Řásnovka
Odbor dopravy MHMP vydal územní rozhodnutí pro rekonstrukci SSZ 1.003 Revoluční – Řásnovka, které se nachází u jižního předpolí Štefánikova mostu. Stávající SSZ bude vyjma řadiče nahrazeno novým, bude připojeno na ODŘÚ 5 a HDŘÚ a bude spojeno koordinačním kabelem se třemi sousedními signalizacemi. Semafor, který v současnosti funguje bez preference tramvají, bude opatřen tramvajovými detektory. Modernizace SSZ proběhne v rámci akce 'Rekonstrukce Štefánikova mostu', která by měla začít koncem roku.

30.06.2005: Vršovická - Kodaňská
SSZ 0.329 Vršovická - Kodaňská před obchodním centrem Carrefour v Praze 10 již funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají. V březnu jsme informovali, že na SSZ jsou nasazeny pevné programy bez preference. Ve stávajícím řízení zůstává zachována koordinace pro tramvaje i auta po Vršovické ulici se sousedním SSZ 0.326 Vršovická - Bělocerkevská. Toto SSZ ale funguje v řízení pevnými programy, protože není vybaveno vhodnou technologií pro dynamické řízení. V letech 1980 - 1982 přitom fungovalo jako historicky první v Praze v dynamickém řízení s preferencí tramvají.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

  NOVINKY
08.04.2018 Švábky dočasně bez preference
Na SSZ 8.220 Sokolovská - U Rustonky nefunguje preference tramvajové dopravy. Od konce března nedochází k vkládání tramvajové fáze a ke krácení kolizních fází. Preferenčním zásahem pro tramvaje, který na SSZ zůstal, je prodlužování vlastní fáze. To probíhá na hodnotu o 12 sekund vyšší než je běžná pevná délka fáze. I v současném režimu nadále funguje opatření, které znemožňuje automobilům ve směru do centra odbočit vlevo na trať, pokud ve směru do centra je před SSZ tramvaj. Přes křižovatku je v kolizním směru vůči tramvajím vedena objízdná trasa pro automobily za Husitskou ulici, která má být uzavřena až do podzimu. Zdržení tramvají nezřídka přesahují jednu minutu.

29.03.2018 Preference na náměstí Míru. Už i na dolním
Do provozu byla uvedena preference tramvají na SSZ 2.362 náměstí Míru – Jugoslávská. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Zároveň je zřízena dynamická koordinace se sousedním SSZ 2.316 náměstí Míru – Anglická, která zajišťuje synchronizaci obou semaforů pro koordinovaný průjezd z Italské ulice k Jugoslávské. Řízení signalizací je s proměnnou délkou cyklu a byla tak opuštěna antikoordinace pro automobily po spodní části náměstí. Především však byla opuštěna obousměrná denní antikoordinace pro tramvaje k SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na té byla navíc preference - s použitím pevné délky cyklu - uvedena do provozu v únoru. Tramvaje, a v některých relacích také autobusy, nyní lokalitou projíždějí podstatně plynuleji. Další zlepšení může přinést až obnova posledního SSZ Francouzská – Blanická, které funguje v pevném řízení.

17.03.2018 Na Palackého náměstí dynamika
Na SSZ 2.013 Palackého náměstí bylo v tomto týdnu znovu spuštěno dynamické řízení s preferencí MHD. Stalo se tak po téměř třech měsících provizorního řízení pevným programem, který způsoboval značná zdržení veřejné dopravy a zbytečná čekání ostatních účastníků. Předchozí pokusy o dynamiku dopadly neúspěšně z důvodů na straně software i hardware. Výměna technologie SSZ proběhla na konci roku 2017, přičemž hlavním důvodem byla potřeba dosazení moderního řadiče, který unese propracovanou preferenci tramvají. Ta spočívá ve vysoké variabilitě řízení, které nepoužívá tradiční fáze s tvrdým výběrem příslušných signálů volno, ale z dynamické tvorby fází výběrem jednotlivých signálů dle přihlášených vozidel. To umožňuje především průjezd tramvají, které nejsou vzájemně v kolizi, ale dříve pro ně nebyla vytvořena společná fáze. Navíc byla doplněna vložená fáze pro tramvaje v hlavním směru. Vzhledem k jedinečné logice je v řadiči osazeno záznamové zařízení, jež v případě problémů, například zaseknutí SSZ, nahraje událost pro pozdější analýzu. V průběhu roku 2018 se počítá s doplnění vzdáleného směrového přihlášení z Palackého mostu a od Jiráskova náměstí.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018