Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

19.07.2006: Nové signalizace Plzeňská - Makovského a Patočkova - Bělohorská
Připravuje se výstavba dvou nových signalizací v místech, kde tramvaje vjíždí na hlavní komunikaci. Jedno SSZ se má vybudovat na odbočení tramvají z Plzeňské do ulice Makovského, která pokračuje do Řep. Další semafor má být zřízen u zastávky Břevnovský klášter, kde vlaky odbočují z kapacitní komunikace od Vypichu. Obě křižovatky jsou vhodné pro absolutní preferenci tramvají a kromě bezpečnosti tak mohou zajistit při vjíždění tramvají na hlavní komunikaci jejich vyšší rychlost a přesnost.

16.07.2006: Bumlíky Plynární
V ulici Plynární mezi Ortenovým nám. a Nádražím Holešovice bylo osazeno 159 m podélných prahů, které oddělují tramvajový provoz od vozovky. Ve směru Nádraží Holešovice byly prvky osazeny před křižovatku s Argentinskou (51,5 m) a před křižovatku s Jankovcovou (41 m). V opačném směru byly prahy umístěny před křižovatku s Osadní (49,5 m a 17 m). Prahy však nebyly osazeny v úseku Osadní - Malá Plynární, kde často stojí kolony vozidel na kolejích. Naopak byly zbytečně umístěny v bezproblémovém protisměru, kde by stačil pouze poslední 17 m dlouhý úsek.

15.07.2006: Autobusy na Přístavišti bez preference
Preference autobusů na SSZ Branická - Modřanská je mimo provoz. Stránky Preference to zjistily při měření v pátek 14. července. Nebyl zaznamenán žádný preferenční zásah SSZ, autobusy vybavené zařízením pro aktivní detekci dosáhly dokonce větších zdržení než autobusy nevybavené. Zásahy nebyly zaznamenány ani na SSZ Klapkova - Střelničná. Další SSZ nebyla zatím prověřována. K měření chtěly přistoupit stránky Preference proto, že zatím nikdy nedošlo k prezentaci účinnosti zaváděné autobusové preference. Zápis z měření.

12.07.2006: Nová preference na Masaryčce v provozu
Byla spuštěna nová řídící logika SSZ Havlíčkova - Hybernská, které se nachází u Masarykova nádraží. Signalizace fungovala od roku 2003 s preferencí tramvají, avšak s řadou chyb a nedostatků, které byly zveřejněny v časopisu DP-Kontakt, na webu ÚDI Praha a na webu Preference pražských tramvají. Nové dopravní řešení, které využívá i nové polohy tramvajových detektorů z centra, umožňuje výrazně účinnější preferenci MHD. Zřejmě ji bude možné hodnotit jako absolutní. Stránky Preference budou o úpravě podrobně informovat.

12.07.2006: Nové bumlíky v Táborské ulici
V ulici Táborská v Praze 4 byly v rámci probíhající rekonstrukce trati osazeny podélné dělící prahy, které oddělují tramvajový provoz od vozovky. Délka prvků je 66 metrů, jsou osazeny ve směru do centra podél řadících pruhů AD před křižovatkou s ulicí Lounských (43 m) a podél řadících pruhů AD před křižovatkou s ulicí Petra Rezka (23 m). Prahy umožní bezpečný a plynulejší průjezd tramvají podél řadících pruhů pro levé odbočení. Po ulici Zenklova se jedná o druhé místo, kde byly bumlíky v tomto roce osazeny.

30.06.2006: Další preference autobusů na křižovatkách
Dochází ke spuštění preference autobusů na dalších pěti křižovatkách. Jedná se o SSZ 8.242 Klapkova - Střelničná, 8.278 Ďáblická - Střelničná, 8.662 Střelničná - Rochlická, 9.246 Vysočanská - Levínská a 9.250 Vysočanská - Teplická. Preference bude zprovozněna postupně do pondělí. Preference tramvají na SSZ Klapkova - Střelničná nebyla v rámci úpravy zavedena. Celkem je v Praze 24 SSZ s preferencí autobusů, z toho na 19 SSZ funguje aktivní detekce vozidel, na 5 SSZ pasivní detekce.

27.06.2006: Nové bumlíky v Zenklově ulici
V Zenklově ulici ve směru do centra byly osazeny podélné dělící prahy. Celkem bylo mezi zastávky Bulovka a Vosmíkových umístěno 122 m bumlíků, které oddělují tramvajovou trať od vozovky. Prvky jsou ve třech úsecích. První v délce 22 m za křižovatkou s ulicí Na Stráži, další dva po 50 m mezi Primátorskou a Nad Sýpkem. Tvarovky však nejsou osazeny v mezilehlém úseku o délce cca 240 m, kde vedle kolejí parkují auta. Zde byly nalepeny reflexní knoflíky. Pokud je podoba opatření konečná, přínos pro preferenci MHD bude minimální.

26.06.2006: Nový detektor na Balabence funguje
Přihlašování tramvají k SSZ 9.209 Balabenka ve směru od Harfy už je podle všeho úspěšně vyřešeno. Podle zkušeností řidičů bylo dříve nutno projíždět místem přihlášení rychlostí do 25 km/h, jinak se tramvaj k SSZ nepřihlásila a volno nepadlo. Jak uvedly stránky Preference, v první polovině června byl kontakt PTK1 nahrazen dvojitou podélnou pružinou. Ta zajišťuje delší kontakt pantografu s detektorem i při vyšších rychlostech. Jinde se obdobný problém přihlašování dle rychlosti jízdy u brnkaček nebo PTK1 nevyskytuje.

16.06.2006: Preference BUS na dalších čtyřech SSZ
Do zkušebního provozu byly uvedeny další signalizace s preferencí BUS při použití aktivní detekce. Jedná se o SSZ 8.240 Horňátecká - Třeboradická, 8.243 Střelničná - Zdibská, 9.248 Vysočanská - Veltruská a 9.249 Vysočanská - Jiřetínská. Řízení signalizací je ovlivňováno aktuálními nároky autobusů MHD, které vysílají signál do řadiče SSZ. Lokalizaci vozidel zajišťují inframajáky. Preference tramvají na SSZ Střelničná - Zdibská nebyla v rámci úpravy zavedena. Do konce měsíce mají být zprovozněny další upravené semafory s preferencí autobusů.

15.06.2006: Křižovatku u Hradu bude řešit Magistrát
Dopravní značení na křižovatce Mariánské hradby - U Prašného mostu by měl znovu prověřit Magistrát hl. m. Prahy. Uvádí to stránky odborového sdružení OSPEA. Prověření doporučilo Ministerstvo dopravy ČR, jež věc postoupilo MHMP v reakci na žádost, kterou na MDČR zaslala OSPEA. Na křižovatce došlo během května ke změně dopravního značení v souvislosti s rekonstrukcí SSZ 1.146 Mariánské hradby - U Prašného mostu. O nedostatcích a chybách řešení informovaly v minulém měsíci také stránky Preference pražských tramvají.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

  NOVINKY
19.09.2020 Odbočení do smyčky Braník už také preferuje
Několikaměsíční pevné řízení na SSZ 4.469 Modřanská – Údolní skončilo. Signalizace na odbočení do smyčky Nádraží Braník se dočkala dynamického řízení s preferencí tramvají. Řešení křižovatky je podobné jako před obnovou, s drobnými vylepšeními, kterými jsou včasnější detekce tramvají do centra, nebo doplnění šipky pro auta z Modřanské do centra vlevo. Preference tramvají probíhá vkládáním, předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze, a prodlužováním kolizní fáze. Signalizace byla obnovena v květnu, ale z důvodů zapracování cykloopatření na Modřanské nebylo možné použít připravené dopravní řešení pro dynamiku. Semafor byl jeden z prvních s preferencí tramvají v Praze. Zprovozněna zde byla již na konci 80. let minulého století. Aktuálně je ve městě 217 signalizací s preferencí tramvají, což je 88 % z celkového počtu na síti.

18.09.2020 Signalizace na křižovatce Seifertovy a Italské ulice má preferenci, horší než před obnovou
Na SSZ 2.318 Seifertova - Italská byla zapojena detekce tramvají. S mírným zpožděním po obnově signalizace tak bylo uvedeno do provozu dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oproti původnímu řešení byla ve směru do centra upravena detekce tramvají tak, že vlaky se hlásí už výjezdem ze zastávky Husinecká, tedy přibližně o 100 metrů dříve. Signalizace je nově řízena s dynamickou koordinací pro automobily od křižovatky Bulhar, přičemž tato koordinace není podřízena nárokům vozidel MHD. To má za následek mnohem větší zdržování tramvají než před obnovou signalizace. Dochází k ukončování volna pro první tramvaj v jakékoli vzdálenosti před křižovatkou. Navíc byla výrazně prodloužena zelená pro chodce přes Seifertovu, což zvyšuje dobu zdržení. Na signalizaci by měla být dodatečně spuštěna preference autobusů, jež zdržování tramvají zřejmě dále navýší. Semafor navíc funguje ve slabším provozu v režimu fáze blikající žluté, která je bez preference. Díky zprovozněné detekci na Italské začala opětovně fungovat preference na SSZ Bulhar. Zřetelné zhoršení preference tramvají po obnově signalizace už v minulosti několikrát nastalo. Došlo k němu například na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, SSZ nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů, nebo na náměstí Jana Palacha. Tyto se postupem času dočkaly úpravy.

14.09.2020 Na Karlově náměstí bliká nápis POZOR TRAM
SSZ 2.034 Karlovo náměstí – Resslova učinilo velký krok, který by v případě úspěšného vyzkoušení mohl být využíván i na jiných místech v Praze. Na nově zřízeném místě pro přecházení přes tramvajovou trať v Ječné ulici byl na sloupech zprovozněn blikač pro chodce s nápisem POZOR TRAM. Nápis bliká zatím pouze při jízdě tramvaje ve směru do Ječné. Tramvaje jsou na tomto místě řízeny čočkami a chodci dostávají pomocí blikače pouze informaci. Jejich povinnost dát tramvaji přednost tak vyplývá z obecné úpravy v zákoně. Řešení by mělo umožnit vyšší plynulost provozu chodců i tramvají. Hojně se využívá ve Švýcarsku, kde místo nápisu obvykle bliká žlutá ampule se symbolem tramvaje. S oživením blikače došlo na Karlově náměstí také k opětovnému zavedení výběru volna pro tramvaj od Ječné vlevo pouze na výzvu. Pro výběr volna se tramvaje musí přihlásit s neúměrně velkým předstihem. Signalizace navíc přestala rozpoznávat tramvaj, která stanicovala ve druhé části zastávky. Tím se na semafor vrátily některé nedokonalosti, jež se podařilo odstranit úpravou teprve před několika lety. Značná část tramvají na linkách 4, 10 a 16 je tak zbytečně zdržena o jednu minutu, což má vliv i na řetězení dalších tramvají. Naopak se podařilo ještě mírně vylepšit kapacitu pro tramvaje v klíčovém směru od Moráně, kde mohou komfortně projet dva vlaky v cyklu. Volno přímo a vpravo má typickou délku 23 sekund. Zásadní zlepšení pro provoz tramvají v tomto uzlu, zejména pak pro směr od Ječné vlevo, je však možné pouze v dynamickém řízení.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2020