Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 602 |

01.12.2005: Zálesí
V ulicí Zálesí na Praze 4 je zřizován vyhrazený pruh pro autobusy ve směru do centra v délce cca 600 metrů. BUSpruh začíná na křižovatce s ulicí Nad Lesním divadlem a končí nad křižovatkou s ulicí Štúrova. Opatření by mělo zajistit výrazně plynulejší průjezd autobusů MHD ze sídlišť Novodvorská a Lhotka ve směru ke krčské nemocnici a ke stanici metra Kačerov. V ulici Zálesí se vytvářejí kolony automobilů ve směru do centra, a to především v období ranních dopravních špiček. V ulici je provozováno devět denních autobusových linek. Foto

30.11.2005: Smyčka Spořilov
Byla zahájena výstavba nového SSZ 4.040 Chodovská - výjezd tramvají. Signalizace bude zřízena v místě odbočení tramvaje směrem ke smyčce Spořilov. V tomto nepřehledném místě musejí tramvaje v současné době dávat přednost automobilům jedoucím přímo po Chodovské ulici nebo odbočujícím z výjezdu od Jižní spojky. Podle údaje na internetových stránkách Technické zprávy komunikací je zhotovitelem dopravního řešení Ústav dopravního inženýrství hl. m. Prahy. Informace o tom, zdali bude na křižovatce fungovat preference tramvají, zatím není k dispozici.

24.11.2005: Radní Šteiner
Radovan Šteiner, radní hlavního města Prahy pro dopravu, odpověděl na dopis stránek Preference pražských tramvají z 9. listopadu. Obsah dopisu napadá především přístup Hlavní dopravní řídící ústředny k preferenci tramvajové dopravy na světelné signalizaci, konkrétně nasazování pevných programů bez preference na některé křižovatky, namísto dynamického řízení s preferencí tramvají. V odpovědi je činnost HDŘÚ v plné míře obhajována. Stránky Preference pražských tramvají s předloženými závěry znovu nesouhlasí a jsou připraveny k další diskusi. Celá odpověď radního Šteinera zde.

09.11.2005: Radní Šteiner
Stránky Preference pražských tramvají zaslaly prostřednictvím hlavního autora e-mail panu Radovanu Šteinerovi, radnímu hlavního města Prahy pro dopravu. Předmětem dopisu je opětovné řízení některých světelných signalizací ve městě pevnými programy namísto dynamického řízení s preferencí tramvají, ke kterému dochází zásahem z Hlavní dopravní řídící ústředny. 'Vypínání preference' provádějí z tohoto pracoviště příslušníci Policie ČR, odpovědnost za toto jednání ale nese město, které je majitelem HDŘÚ a které má preferenci MHD stanovenou jako dopravně politický princip. Dopis zde.

03.11.2005: Pohořelec
Preference tramvají na Pohořelci opět funguje! Poté, co byl obnoven provoz na Vypich a zastávka Pohořelec přestala být nástupní a výstupní, je SSZ 1.111 Keplerova - Parléřova znovu v dynamickém řízení s preferencí tramvají. Preference byla vypnuta 21. října několik dní poté, co zastávka Pohořelec začala fungovat jako konečná. Došlo k prodloužení zastávkových pobytů, a protože se tramvaje přihlašují k signalizaci ještě před zastavením v zastávce, neodpovídala data v řadiči aktuálním dopravním poměrům. Docházelo ke zbytečnému omezování kolizní AD. Na trati zůstávají ve výlukovém provozu čtyři tramvajové linky místo pravidelných dvou.

27.10.2005: Ke Krči
Vyhrazený pruh pro autobusy. To je zvažovaná možnost, jak řešit zpožďování autobusů MHD v ulici Ke Krči, kde se tvoří kolony automobilů směřujících na Barrandovský most. DP a Ropid navrhují zřízení BUSpruhu, který by umožnil autobusům ve směru na Smíchov plynulý průjezd ulicí Ke Krči až k zastávce Přístaviště. Komunikace spadá do kompetence odboru dopravy MHMP, který bude o provedení případných úprav rozhodovat. Zřízení vyhrazeného pruhu by znamenalo zrušení parkovacích míst v ulici Ke Krči v délce pruhu. Nyní připravuje MČ Praha 4 zklidnění dopravy v souběžné ulici Branická, kterou řidiči používají k objíždění zahlcené ulice Ke Krči.

19.10.2005: Metrobus
Obce ležící jihovýchodně od Prahy plánují projekt Metrobus. Podle starosty Psár Jiřího Janaty jde zatím o snahu vybudovat vyhrazený koridor pouze pro autobusy hromadné dopravy ke stanici metra. Uvedla to regionální příloha deníku Mladá fronta Dnes. Trasa nového dopravního spojení, které by mělo pomoci řešit dopravní situaci v některých 'satelitech' blízko Prahy, by měla začínat v Jesenici a vést přes Šeberov, Hrnčíře a Vestec. Za deset minut by se lidé dostali na stanice metra C - Chodov a Roztyly. Součástí plánu jsou i záchytná parkoviště. Jak už bylo dříve prezentováno, v budoucnosti není vyloučeno ani vybudování kolejového spojení.

11.10.2005: HDŘÚ
Na některé křižovatky v Praze jsou Policií České republiky opět nasazovány pevné programy z HDŘÚ, které znemožňují preferenci tramvajové dopravy. Po tříměsíčním období, kdy preference fungovala na všech křižovatkách trvale, bylo v říjnu dosud zaznamenáno nasazování pevných programů na křižovatkách Argentinská - Plynární a nábřeží Kapitána Jaroše - Štefánikův most (pod Letenským tunelem). Vzhledem k těmto skutečnostem zintenzivní stránky Preference pražských tramvají sledování křižovatek a zváží další kroky, kterými bude možné pomoci objasnit postoj města k dopravě a preferenci MHD.

07.10.2005: Branická, Ke Krči
Městská část Praha 4 nechala zpracovat dopravní studii pro oblast starého Braníku, kde se tvoří kolony vozidel. Podle informací zveřejněných v novinách Prahy 4 Tučňák se studie v několika variantách zabývá zklidněním ulice Branická, kterou řidiči využívají k objíždění ulice Ke Krči. O tom, zdali studie řeší také preferenci městské autobusové dopravy, která je blokována kolonami vozidel v ulici Ke Krči, v textu informace nejsou. Studii posoudí komise dopravy, která Radě MČ Praha 4 doporučí optimální variantu. Občané a firmy z Branické ulice a okolí se k záměru mohou vyjádřit. Studie je do poloviny října k nahlédnutí na odboru dopravy a silničního provozu ÚMČ Praha 4 v Táborské ulici v pondělí a ve středu po objednání na e-mailu radek.polak@praha4.cz. Stránky Preference pražských tramvají budou o vývoji informovat.

07.10.2005: Policie ČR
Ve čtvrtek 6. října proběhl v Praze šestý ročník soutěže 'O nejlepšího regulovčíka Policie České republiky Správy hl. m. Prahy'. Utkalo se v ní celkem devatenáct policistů z Prahy a Brna, kteří měli za úkol prokázat své teoretické znalosti vybraných zákonů a zručnost v řízení křižovatek v terénu. Jak uvedly internetové stránky Ministerstva vnitra, manuální řízení probíhalo na křižovatkách nábřeží kpt. Jaroše - Štefánikův most a nábřeží Edvarda Beneše - Čechův most, tedy na levobřežní komunikaci s provozem tramvají. Podle serveru se policisté a policistky snažili upřednostňovat tramvajovou dopravu před individuální automobilovou dopravou. Porotu tvořili také dva dispečeři tramvají z pražského Dopravního podniku. Více informací zde.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 602 |

  NOVINKY
29.06.2022 Na magistrále cyklus 80 sekund
Ke zlepšení podmínek pro tramvaje a pro chodce došlo na náměstí I. P. Pavlova. V oblasti magistrály se od května v denním období používají pevné programy o délce cyklu 80 sekund, namísto původních 100 sekund. V cyklu 80 sekund jsou podíly zelených pro jednotlivé směry přibližně stejné jako ve „stovkách“, ale jednotlivé signály volno i stůj jsou kratší. Díky tomu se výrazně snižuje zdržení chodců a tramvají na SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova – Sokolská a 2.047 náměstí I. P. Pavlova – Legerova. Na obou signalizacích kvůli vysokému zatížení dopravou nereálné ve dne aplikovat preferenci tramvají. Volno pro tramvaje, ač je kratší než v původním řízení, zachovává možnost průjezdu dvou vlaků. Díky tomu úprava zvyšuje kapacitu pro tramvaje o 25 % a je přínosná pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Dochází k výrazné eliminaci situací, kdy se před křižovatkou nahromadí více než 2 tramvaje, což obecně bývá zdrojem vysokých zdržení. I. P. Pavlova je přitom úzkým místem tramvajové sítě. Vliv na kapacitu pro auta je v jednotkách procent a je způsobem zejména snížením produktivního času v cyklu řízení. Oblast magistrály čítá 11 semaforů. S provozem tramvají jsou ještě „Demínka“ a Legerova – Vinohradská, obě s preferencí. „Osmdesátky“ se na magistrále zkoušely poprvé na jaře roku 2021. Následovalo doladění semaforů. Změna je přínosná i v souvislosti s rekonstrukcí Barrandovského mostu, protože odlehčení zajišťují také tramvaje v relaci ze Smíchova právě na I. P. Pavlova.

20.06.2022 Nová světla na Kolbenově ještě budou potřebovat doladit
Do provozu byla uvedena dvojice zcela nových semaforů u zastávky Kolbenova. SSZ 9.906 Kolbenova – Na Černé strouze a SSZ 9.908 Kolbenova – Möbelix slouží hlavně k napojení budované bytové a komerční zástavby v území bývalého ČKD v Praze 9. Dvojice křižovatek se nachází přibližně sto metrů od sebe. SSZ 9.906 je položeno západněji a umožňuje rovněž signalizovaný přístup na zastávku Kolbenova. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Zatímco za běžného provozu funguje preference dobře, za slabého provozu je reakce na tramvaje nespolehlivá. Při trvalé zelené v hlavním směru může dojít k okamžitému vypnutí volna pro tramvaj kolizním nárokem, typicky třeba od cestujícího, který vystoupil z tramvaje, nebo jakýmkoli vozidlem z boku. Tento problém se vyskytoval na některých SSZ v minulosti, avšak ve většině se jej podařilo odstranit. V hluboké noci jsou pak semafory na Kolbenově řízeny v režimu fáze blikající žlutá, což znamená, že semafor sice bliká, ale chodec si jej může kdykoli zapnout bez ohledu na tramvaj, která tak může být náhle zastavena.

02.06.2022 U Masarykova nádraží bez aut
Nová pěší zóna v Havlíčkově ulicí zklidňuje dopravu u Masarykova nádraží. Zákaz průjezdu aut platí nově v úseku mezi ulicemi V Celnici a Hybernská. Doposud zde nebylo možné projet pouze ve směru z centra, nově platí zákaz v obou směrech. Výjimku má MHD. Na místě již probíhají stavební úpravy. Výsledkem mají být lepší podmínky pro cestující, kteří užívají úzký tramvajový ostrůvek. Nově budou mít k dispozici celý prostor od trati až k fasádě domu, včetně původní vozovky. Opatření přetne jednu z možností, jak při zácpách objíždět severojižní magistrálu skrze komunikace nižších tříd v historickém jádru města. Lze očekávat snížení intenzity provozu v ulici Na Poříčí do centra a mírně také v Jindřišské do centra, kde auta často blokují tramvaje před ulicí Politických vězňů. Naopak se zvýší provoz v ulici Na Poříčí ve směru k Sokolovské, kde jsou však tramvaje oddělené od aut. S opatřením souvisí zobousměrnění Hybernské ulice. V Praze se jedná o čtvrtou pěší zónu s provozem tramvají. Řešení je k MHD vstřícné z pohledu eliminace dopravních kongescí, na druhou stranu však snižuje její rychlost na 20 km/h, což prodlužuje reálné jízdní doby. Omezování individuální dopravy v centru města zvolna postupuje po desetiletí. V roce 1985 byla zřízena pěší zóna v ulici Na Příkopě. V roce 2000 byl zakázán průjezd Vodičkovou a Spálenou ulicí. Od roku 2012 nemohou auta jezdit Jindřišskou ulicí u Václavského náměstí. Dlouho se uvažuje o vyloučení transitu na Smetanově nábřeží a v Karmelitské ulici, nad touto změnou dosud nebyla nalezena politická shoda.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022