Kolony aut blokují autobusy v Braníku

Autor: administrator <preference(at)prazsketramvaje.cz>, Téma: Dynamické èlánky, Vydáno dne: 27. 09. 2005

27.09.2005 - Cesta autobusem z Libuše a ze Lhotky na Smíchov se může cestujícím hodně protáhnout. V ulici Ke Krči v Praze 4, kudy vede trasa autobusů MHD na opačný břeh Vltavy, se často vytvářejí kolony automobilů. Zpoždění autobusů kvůli nim přesahuje i deset minut. Ovlivňuje pravidelnost provozu i v opačném směru.

Dopady na MHD jsou ale nejhorší právě tady. Zatímco například v ulici Modřanská se podařilo vyhradit jízdní pruh pro autobusy a k tomu provést na křižovatce Modřanská – rampy nadstandardní úpravu signalizace pro preferenci autobusů, v ulici Ke Krči je situace složitá.

Na dvoupruhové komunikaci se vytvářejí kolony dlouhé i několik stovek metrů. Není možné zřídit vyhrazený pruh pro autobusy, vozidla MHD tedy musejí sdílet společný prostor s ostatní dopravou. Stejné je to i před světelnou signalizací Modřanská - Branická. Znalý cestující má jen jednu možnost. Sledovat provoz a včas z autobusu prchnout. Do zastávky tramvaje Modřanská se dá dojít za méně než deset minut.

Řešení je nesnadné. Stránky Preference pražských tramvají hodně kritizují fatální chyby města ve vztahu k preferenci hromadné dopravy, ale situace v Braníku je složitější problém. Co s tím?

Začít u původu problému? V okamžiku, kdy se ucpe Jižní spojka – většinou v důsledku hrdla na Barrandovském mostě nebo na Barrandově – začnou znalí řidiči sjíždět z této kapacitní komunikace za účelem objetí kolon do uliční sítě, kterou záhy zahltí. A zablokují i autobusy. Dá se řidičům zamezit nadměrnému vyjíždění z Jižní spojky? Signalizace na výjezdech je možné řešení, ale asi by nebyla příliš populární a možná ani respektovaná.

VYŘEŠILO SE

Kolony v Modřanské ulici
Byl ubrán středový jízdní pruh pro auta ve prospěch BUS (liniová preference) a zavedena preference na světelné signalizaci s využitím pasivní detekce BUS (bodová preference)

Kamiony v ulicích Ke Krči a Branická
V roce 2004 se vymezila zóna se zákazem vjezdu kamionů. Do ní byly zahrnuty také ulice Ke Krči a Branická.

ZBÝVÁ VYŘEŠIT

Kolony v ulici Ke Krči a Branická

Dá se omezit vjezd aut přímo do ulice Ke Krči? (V orientačním plánku označeno jako č. 3.) Na Branickém náměstí by to znamenalo osazení proměnných značek nebo světelné signalizace, která by při tvorbě kolon v ulici Ke Krči reagovala znemožněním vjezdu vozidlům mimo MHD. Ta by se pak musela otočit, nebo odbočit. Opatření by muselo znemožnit také použití objízdné trasy přes Branickou ulici. Řešení je to ale dost těžkopádné, bylo by o něm nutné informovat řidiče už na Jižní spojce a bez přítomnosti policie by opět mohlo mít problémy s respektem ze strany řidičů.

Co vyhradit autobusům jinou trasu? (V orientačním plánku označeno jako č. 2.) Vozidla MHD by se dala vést od Branického náměstí ulicí Branickou. Jenže ta není svými parametry k provozu autobusů zcela vhodná. Přesto je to řešení jednoduché a účinné.

Lze pomoci ucpaným ulicím posilováním zelených signálů z Modřanské na Barrandovský most na úkor směru z Jižní spojky? Lze všechno. Ale tímto opatřením se posílí méně kapacitní větev hrdla na úkor kapacitnější. Kolony na Jižní spojce pak narostou, řidiči ji budou více objíždět. Kruh se uzavírá.

A co vypustit auta jinam? (V orientačním plánku označeno jako č. 1.) Je možné stanovit časově omezený zákaz odbočení z ulice Branická do kritického směru vlevo do ulice Modřanská a plynule odvádět auta jen ve směru vpravo, kde bývá komunikace volná. Auta to sice bude navádět směrem do centra, ale vjezdy tímto směrem jsou běžně využity na 100 procent a k výraznému zvýšení intenzit už nemůže dojít.

Hlavní výhodou tohoto řešení je vyvedení dopravy z dvoupruhové komunikace na čtyřpruhovou, kde navíc autobusy MHD vůbec nejezdí a kde má tramvajová doprava zajištěn plynulý průjezd zvýšeným kolejovým tělesem. Navíc by došlo ke snížení atraktivity této trasy pro motoristy, kteří by možná ve větší míře využívali jiných tras více na jihu, tedy dál od centra. K problému bude docházet pouze v místě přejíždění otáčejících se automobilů přes trať, ale časové ztráty tramvají, pokud nastanou, budou oproti úspoře času autobusů zanedbatelné. Řešení účinné, ale ne stoprocentní. Určité intenzity dopravy už nesnese.

Ulicemístoprovoz linek BUS
Ke Krči, BranickáP 4 192, 196, 197, 198, 199

Problém ucpané Jižní spojky se podaří vyřešit až se zprovozněním Pražského okruhu na jihu města kolem roku 2008. Doprava cestujících MHD z postižených oblastí na metro je sice vedena také ve směru na Kačerov, ale i na této trase se vytvářejí kolony aut. A zřizování vyhrazených pruhů na zdejších komunikacích nebylo shledáno jako vhodné z hlediska celkových dopadů na dopravní situaci. Trasa metra D, která by měla převést většinu MHD pod zem, nebude v provozu dříve než v roce 2012.

Problém tedy bude ještě několik let přetrvávat. Město by mělo konat a některé z řešení zvolit. Třeba vlastní, třeba jedno z nabízených. Na křižovatkách v oblasti se připravuje zprovoznění aktivní detekce a preference autobusů na SSZ. Pokud ale autobusy uvíznou v kolonách automobilů, bude celý projekt preference na SSZ k ničemu.

Kolony IAD v ulicích Ke Krči, Branická, Modřanská
Tip: další fotografie