Pražský virus: noční provoz semaforů

Autor: administrator <preference(at)prazsketramvaje.cz>, Téma: Dynamické èlánky, Vydáno dne: 28. 03. 2007

29.03.2007 - Hlavním městem se více než deset šíří infekce. Napadá světelné signalizace a projevuje se hlavně v noci. Když město spí a ulice jsou prázdné, semafory do tmy a ticha nepřestávají 'řídit provoz'. Blikající žlutá v Praze vymírá. Uživatelé můžou jen čekat před prázdnými křižovatkami…

Do poloviny 90. let v Praze se v Praze stanovoval provoz světelných signalizací diferencovaně. To znamenalo, že u každého semaforu bylo zvlášť posuzováno, v jakých dobách je potřebné, aby byl v provozu. V roce 1995 bylo podle dostupných údajů Ústavu dopravního inženýrství hlavního města Prahy v nepřetržitém provozu 10 % světelných signalizací.

Co míní ÚDI Praha

  1. Význam světelné signalizace pro bezpečnost dopravy se často přeceňuje.
  2. Instalace SSZ automaticky neznamená, že se bezpečnost dopravy zvýší.
  3. Při rozhodování o zřízení a provozu světelné signalizace by měly být vždy podrobně zvažovány všechny důvody pro i proti.
  4. Provoz jednotlivých SSZ by měl být diferencovaně omezen na dobu nezbytně nutnou podle časového průběhu intenzity provozu a podle místních podmínek.

Zdroj: http://www.udipraha.cz/besip/neh04_svetsig.htm

ÚDI Praha také publikoval tento materiál, který obsahuje pohled do Německa. http://www.udipraha.cz/novinky/SSZ_nem_provdoba.htm
V té době se změnil přístup Magistrátu hlavního města Prahy. Semafory, které byly od poloviny devadesátých let uváděny do provozu (ať už jako zcela nové nebo rekonstruované), už s blikající žlutou v době slabého provozu nepočítaly. Na území hlavního města Prahy začala éra nepřetržitého provozu světelných signalizací.

Podle údajů ÚDI Praha bylo na konci roku 2004 v nepřetržitém provozu 64 % světelných signalizací. Jejich počet i od té doby stále narůstá. V některých částech města je blikající žlutá i za minimálního provozu neznámou věcí.

Není moc lehce dostupných podkladů, na základě kterých lze hodnotit dopady těchto opatření. Zkusme tedy také uvažovat nad tím, jaký měl nový přístup vliv na důležité parametry dopravy, tedy na její plynulost a bezpečnost.

Plynulost provozu

Bývá obvyklým důvodem pro zřízení světelné signalizace, a to když dochází ke kapacitním problémům křižovatky. Pokud je ale intenzita provozu tak nízká, že semafor není třeba, způsobuje zapnutá signalizace logicky přesně opačný efekt a stává se kontraproduktivní. Mnoho pražských semaforů tak ve dne zlepšuje plynulost provozu, v noci ji naopak zhoršuje. To se týká i novějších zařízení s dynamických řízením.

Bezpečnost provozu

Zde už je nutné hledat v dostupných statistikách. Žádné přímé porovnání nehodovosti na křižovatce v českých podmínkách při vypnuté a zapnuté světelné signalizaci přitom k dispozici na internetu zřejmě není. Vycházet lze ale do jisté míry z materiálu ÚDI Praha 'Světelná signalizace a bezpečnost dopravy v Praze', kde je porovnána nehodovost na křižovatkách před a po zřízení semaforu.

Z tabulky Vyhodnocení účinnosti světelné signalizace instalované v letech 1992 - 2002 vyplývá, že efekty zřízení signalizace pro nehodovost jsou zanedbatelné. Nepatrně klesá počet nehod, na druhou stranu nepatrně stoupá počet zraněných. Z toho se lze domnívat, že vypnutí semaforu do blikající žluté obecně nemá v době slabého provozu vliv na vyšší nehodovost.

Jak již bylo řečeno, nepřetržitý provoz semaforů je zaváděn především tam, kde došlo k výstavbě zcela nového semaforu, případně k rekonstrukci původního. Na takových křižovatkách bývá zaváděno dynamické řízení provozu. To znamená, že semafor reaguje na informace z dopravních detektorů a tím dochází k urychlení provozu.

SSZ Vídeňská - U Krčského nádraží

Velmi dobrý příklad nevhodného nepřetržitého provozu na průsečné křižovatce. Několik let zde měly za silnějšího provozu velké problémy automobily a autobusy MHD, které vyjížděly z boků na hlavní komunikaci. Místo bylo velmi nebezpečné i pro chodce.

V roce 2006 zde vzniknul semafor. Konečně. Jenže následoval skok z jednoho extrému do druhého. Semafor funguje 24 hodin denně. A navíc (možná z důvodů závady) zařazuje pravidelně do cyklu i boční vjezdy. Ke tragikomickému zastavování provozu kvůli ničemu dochází s nápadnou pravidelností.

A chodec? Když už tudy v noci nějaký jde, těžko od něj lze očekávat, že bude čekat na prázdném přechodu, až mu padne zelená. Maximálně namáčkne tlačítko, a pokud se během okamžiku nedočká zelené, stejně přechází na červenou, protože většinou nic nejede. Jeho zelená pak za chvíli třeba zdrží blížící se auto.

Na druhou stranu každé dynamické řízení má své limity. Ty spočívají v možnosti pouze omezených kombinací relací v jednotlivých fázích, v potřebě dodržovat minimální délky signálů volno a signálu pozor, ve vyklizovacích časech atd.

Ani sebedokonalejší dynamické řízení nemůže dosáhnout v plynulosti provozu lepších výsledků, než blikající žlutá, ve které dopravní situaci vyhodnocuje místo řadiče o poznání flexibilnější lidský mozek. To platí (i když nejméně) i pro tzv. celočervený provoz, který má určitý pozitivní dopad na dodržování maximální povolené rychlosti, ale týká se to pouze krátkého úseku u konkrétní křižovatky.

I pokud se při vypnutém semaforu na křižovatce náhodou sjedou v jednu chvíli dvě vozidla v kolizních směrech, to, které musí dávat přednost, většinou nemusí ani zastavit. Stačí když pouze zpomalí. To je při zapnutém semaforu nereálné a dochází tak ke zbytečnému zdržování účastníků provozu.

Vůbec nejhorší je situace na signalizacích v nedokonalém dynamickém řízení nebo dokonce v pevném řízení. Ano, i staré semafory s pevnými programy, které vůbec nereagují na aktuální nároky vozidel a chodců, přecházejí hlavně v posledních letech do nepřetržitého provozu.

V noci zapnutými semafory trpí i MHD. Zvláště tam, kde vozidla MHD vypadávají kvůli zastávkám z koordinace. Třeba v ulicích Na Pankráci a Budějovická.

Důvody pro nepřetržitý provoz podle stránek Preference

  • Intenzita provozu na křižovatce je trvale nebo téměř trvale taková, že je ve všech dobách provoz nutný pro zajištění potřebné kapacity.
  • Neřízená křižovatka je například pro svou značnou nepřehlednost nebezpečná.
  • Na křižovatku vjíždějí z vedlejší komunikace vozidla MHD, která mají mají natolik účinnou preferenci na SSZ, že celkově mají vozidla MHD zajištěn na této křižovatce plynulejší průjezd při zapnuté než při vypnuté signalizaci. Přičemž je vhodné zvážit také možnost přes noc vypnuté signalizace a její zapínání jen přijíždějícími vozidly MHD (viz SSZ Chodovská - výjezd tramvají).

Noční video z náměstí Hrdinů:
zdržení tramvaje a autobusu

Křižovatky na těchto ulicích jsou jedním z nejkřiklavějších a nejčerstvějších případů nepřetržitého provozu SSZ. Mezi náměstím Hrdinů a Budějovickým náměstím je šest semaforů, z toho pět je řízeno pevnými programy. Na přelomu let 2005 a 2006 byly všechny signalizace převedeny do režimu nepřetržitého provozu. Důvod? Těžko říct.

Nejhorší jsou dopady pro MHD. Po trase projíždí čtyři noční autobusové linky. Semafory jsou v liniové koordinaci pro určité relace IAD, zastávky jsou umístěny vždy mezi jednotlivými signalizacemi. Takže s vysokou pravděpodobností dochází k situacím, že autobus vypadne díky zdržení zastávkovým pobytem z koordinace a při příjezdu k dalšímu semaforu dostává červenou.

Během třeba půlminutového čekání na semaforu často neprojede přes křižovatku jediné auto, neprojde jediný chodec. A jediným semaforem, kde by se dal nepřetržitý provoz zdůvodnit, je SSZ Na Pankráci - Táborská, kde je v jednom ze směrů horší výhled na jednu větev hlavní komunikace.

Efekty nočního provozu SSZ

  • nárůst zdržení všech účastníků provozu
  • zvýšení energetické náročnosti provozu
  • zvýšení exhalací
  • zvýšení hluku
  • růst nákladů na provoz semaforů
  • růst nepravidelnosti provozu MHD
Zdržení mohou jít do minut, zvyšuje se spotřeba pohonných hmot, snižuje se atraktivita MHD. Na jednu stranu Dopravní podnik zavádí zastávky na znamení, aby ušetřil čas i peníze, na druhé straně o to stejné přichází vinou Magistrátu nesmyslným čekáním na křižovatkách.

Dva semafory ze zbylých pěti v pevných programech nyní procházejí rekonstrukcí a měly by fungovat v dynamickém řízení, čímž by se měla doba zdržení trochu zkrátit. Jenže i tak bude situace horší než při obyčejné blikající žluté.

Možná se problém podaří vyřešit třeba za 5 let rozsáhlým zavedením preference autobusů na příslušných semaforech. Za milionové investice se přiblížíme ke stavu, který tu ještě nedávno fungoval zdarma. Nebo zjistíme, že je jednodušší vrátit se k tomu, co je přirozené?

Onu přirozenost už dnes ukazují chodci. Ti na prázdných křižovatkách signalizaci většinou zcela ignorují.

250 nových semaforů

V Praze se má stavět 250 nových semaforů. Je nepochybné, že vzhledem k rostoucí intenzitě provozu je potřeba nárůstu světelných signalizací zřejmá. Ale je jich skutečně potřeba tolik? A nejsou ve městě naopak semafory, které by stálo za to zrušit? Objevují se i jiné trendy než co možná nejsilnější svázání provozu: http://www.autorevue.cz/…

Oproti tomu článek iDnes: http://auto.idnes.cz/…

Z dostupných materiálů je zřejmé, že zapnutý semafor nemá obvykle (a tedy nemusí to platit ve všech případech) při velmi slabém provozu žádný příznivý vliv na snížení nehodovosti a tedy bezpečnost provozu. Plošné zavádění nepřetržitého provozu semaforů v Praze je neodůvodněnou akcí v neprospěch uživatelů a daňových poplatníků.

Je tedy otázkou, v čí prospěch je takový přístup uplatňován. Prakticky jediný kdo by mohl z tohoto stavu těžit, jsou servisní firmy, které inkasují za svoji činnost více peněz. Ale to není použitelná obhajoba.

Až někde uvidíte chodce, nebo dokonce motoristu, jak v noci na opuštěné křižovatce ignoruje světelnou signalizaci a řídí se pouze vlastním rozumem, nepodezřívejte ho z toho, že pohrdá zákony. Dost možná je to inteligentní a slušný člověk, který prostě jen není tak hloupý na to, aby se nechal zbytečně šikanovat.

KTERÉ VYPNOUT… (?)

Toto jsou některé semafory, u nichž je podle stránek Preference vhodné vážně zvážit nutnost nepřetržitého provozu. Jedná se jen o vzorek několika desítek z nich. Celkově je v Praze podobných signalizací několik stovek.

SSZ Výtoň, SSZ Podolské nábřeží - Kublov, SSZ Podolské nábřeží - Jeremenkova, SSZ Podolské nábřeží - Podolská vodárna, SSZ Palachovo náměstí, SSZ Čechův most - nábřeží E. Beneše, SSZ Čechův most - Dvořákovo nábřeží, SSZ Dukelských hrdinů - U Výstaviště, SSZ Plynární - Osadní, SSZ Plynární - Komunardů, SSZ Dělnická - Komunardů, SSZ Vrbenského - Osadní, SSZ Vrbenského - Bondyho, SSZ U Výstaviště - Bubenská, SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní, SSZ Dělnická - Jankovcova, SSZ Novodvorská - Novoplaza, SSZ Zálesí - Novodvorská, SSZ Zálesí - Sulická, SSZ Zálesí - Štúrova, SSZ Vídeňská - Zálesí, SSZ Vídeňská - U Krčského nádraží, SSZ Na Pankráci - Děkanská vinice, SSZ Na Pankráci - Hvězdova, SSZ Budějovická - Na Strži, SSZ Budějovická - Antala Staška, SSZ Táborská - Lounských, SSZ Táborská - Petra Rezka, SSZ Budějovická - Za Zelenou liškou, SSZ Budějovické náměstí, SSZ Masarykovo nábř. - Myslíkova, SSZ Klárov - Letenská, SSZ Revoluční - Dlouhá, SSZ Havlíčkova - Hybernská

Který vám zde chybí? Pište na preference@prazsketramvaje.cz! Seznam zveřejníme.