Konec preference na Bubenském nábřeží

Autor: administrator <preference(at)prazsketramvaje.cz>, Téma: Dynamické èlánky, Vydáno dne: 18. 11. 2007

18.11.2007 - Stránky Preference pražských tramvají vyřazují dvojici semaforů mezi Pražskou tržnicí a Vltavskou ze seznamu SSZ s preferencí. Důvodem je především fakt, že na křižovatkách během dne dlouhodobě převažuje nasazování pevných programů z HDŘÚ nad řízením s alespoň částečnou preferencí tramvají. Sledování řízení v měsíci říjnu to potvrdilo.

V říjnu bylo pořízeno celkem 242 záznamů o řízení různých světelných signalizačních zařízení.

Řízení SSZ na Bubenském nábřeží sledují stránky Preference pražských tramvají již téměř jeden rok. Od března roku 2007 přitom záznamy vyhodnocují do pravidelných měsíčních souhrnů. A ze stovky provedených sledování na každém SSZ vyplývá, že ve sledovaných dobách v období března až října tohoto roku byl na obou semaforech na Bubenském nábřeží většinou nasazen pevný program. Dynamické řízení s preferencí bylo zaznamenáno pouze ve 41% případů. V minulém měsíci byl dokonce tento podíl nižší než jedna třetina případů.

Navíc, k nasazování pevných programů dochází převážně za silného provozu, kdy jezdí nejvíce tramvají. Podíl tramvají, které tak skutečně mohly využít řízení s preferencí, bude tedy zřejmě ještě nižší než uvedená čísla.

Dalším podpůrným argumentem pro vyřazení semaforů na Bubenském nábřeží ze seznamu SSZ s preferencí je fakt, že nyní aplikovaná tzv. jednosměrná preference, která byla v řadičích nastavena v roce 2003, je málo účinná. V praxi to vypadá tak, že na prvním semaforu v každém směru jízdy čeká přihlášená tramvaj úplně stejně dlouho v dynamickém i pevném řízení, pouze druhým SSZ projíždí v dynamice o pár sekund dříve než v pevném řízení z HDŘÚ.

Označením těchto dvou semaforů jako SSZ bez preference dochází ke snížení počtu SSZ s preferencí v Praze na 104 z celkového počtu 205, což činí podíl 50,7 %.

ŘÍZENÍ SIGNALIZACÍ Z HDŘÚ

U SSZ napojených na HDŘÚ (Hlavní dopravní řídící ústřednu) je možné dálkově měnit signální programy. Mimo jiné je možné nasadit pevné řízení bez preference tramvají místo dynamického řízení s preferencí. Zásahy do řízení provádějí příslušníci PČR z dispečerského pracoviště v ulici Na Bojišti.

V říjnu se vrátily tramvaje na Palackého náměstí, kde proběhla v rámci rekonstrukce také kompletní obnova SSZ. Zatímco dříve byly na semafor ráno nasazovány pevné programy, nyní signalizace trvale používá dynamické řízení s preferencí tramvají! Stránky Preference připraví zvláštní materiál o tomto komplikovaném SSZ.

Na všech dalších sledovaných SSZ ve městě nebylo zaznamenáno nasazování pevných programů, což má pozitivní dopad na provoz MHD. Problémy jsou pouze na SSZ Veletržní - Dukelských hrdinů, kde dochází v posledních týdnech zřejmě k problémům s detekcí tramvají, což má za následek jednak nadbytečné výběry tramvajového volna s dopadem na provoz IAD v kolizním směru, a jednak omezení preference tramvají.

Problém s detekcí tramvají se naopak zřejmě podařilo vyřešit na SSZ Revoluční - Řásnovka, kde nyní nedochází ke zmatečnému chování SSZ.

Stránky Preference pražských tramvají děkují všem, kteří se na sledování řízení signalizace v Praze podílejí.

Archiv záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících (na dalších listech)