Vinohradská: nedokončené semafory zdržují MHD

Autor: administrator <preference(at)prazsketramvaje.cz>, Téma: Dynamické èlánky, Vydáno dne: 05. 11. 2012

05.11.2012 - Rok 2012 je signalizačně pozoruhodný. Tolik semaforů, které byly na síti tramvají spuštěny ve stavu nedokončenosti, město nepamatuje. Situaci nyní završily signalizace na Vinohradské, uvedené do provozu po rekonstrukci trati v úseku mezi Želivského a Vinicí. Ani jedna signalizace, jejíž výstavba, obnova či úprava byla koordinována s rekonstrukcí trati, řádně nefunguje.




Semafory jsou celkem tři. Dva z nich přechody. Nový byl postaven na přechodu k zastávce Vinohradské hřbitovy. K obnově a významné přestavbě došlo na SSZ Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy: byl zrušen přechod pro chodce ve vlastní křižovatce a nově zasignalizován přechod v místě tramvajové zastávky. A úpravou prošlo velké SSZ Vinohradská – Želivského.

Odhlédneme-li od toho, že signalizování místa pro přecházení přes trať svoji užitečnost zatím skoro nikde neprokázalo, je divné, v jakém stavu byly semafory spuštěny a jaká zdržení proto dokázaly pro tramvaje vygenerovat. Veškeré zkvalitnění trati a zrušení omezených rychlostí je válcováno zdržením vlivem semaforů, které zde nikdy nebyly.

NENÍ DETEKCE? NĚJAK SE TO UDĚLÁ

Nedodělky byly spuštěny i přesto, že muselo být jasné, jaké komplikace v přesnosti provozu přinesou, pokud je aplikována jinak v zásadě správná zásada trvalého volna pro chodce a tramvaje na výzvu. Na semaforu u hřbitovů (který může za nejméně problémů) bylo zřejmé, že ve směru z centra bude prakticky každá tramvaj stát, protože kvůli fatální nedokončenosti sousedního semaforu chybí přihlašovací kontakt.

Přihlášení se dohání nouzově, těsně před stopčárou. A pro změnu ve směru do centra, kde detekce je, je doba volna nastavena na světový rekord v době stanicování tramvaje. Mírnou omluvou je, že v době dušiček pobyty v zastávce výrazně narostly, ale i s tím může a má semafor počítat.

Video z SSZ Vinohradská – přechod zastávka Vinohradské hřbitovy
Tohle se opravdu stihnout nedá (35 MB)
Když řidič znovu otevře lidem dveře při dlouhém čekání na druhé volno, musí si to pak odpracovat. Vyrazit na zámek. 2x zrychleno (11 MB)

Na novém chodeckém semaforu pod zastávkami Želivského (SSZ Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy), které nemá zatím jediný trolejový kontakt, zase všechny tramvaje a autobusy do centra musí skoro zastavit, aby se do zastávky znovu rozjely. A v protisměru se spoléhají na nouzovou videokameru, která je sice lepší než nic, ale taky horší než vůbec nic, tedy vypnutý semafor. Vždyť některé tramvaje se zde zdržely i minutu, což na sedmimetrovém přechodu je krásné a atraktivní.

Jen doufejme, že nouzová kamera tu zůstane, jinak nás čeká druhá Hradčanská v prvních měsících provozu, kdy se mazala volna svým druhým výběrem. Jen jestli tu nezůstanou i zbytečně dlouhé mezičasy, které zdržují chodce (pokud je tedy červená ještě zajímá) i tramvaje. Jako by nestačila samotná existence signalizace…

V tomto marastu si běžný divák ani nevšimne skutečnosti, že klíčová část SSZ Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy, tedy výjezd autobusů z terminálu je v takovém stavu stavební nedokončenosti, že jej nebylo možné spustit ani provizorně. Což je dobře, protože takhle křižovatka díky tomu funguje nejlépe ze všech.

ŽELVA: DRUHÝ POKUS NEVYŠEL

Ve finále je smutnou skutečností, že ani očekávaná rekonstrukce trati nepřinesla potřebné zavedení preference tramvají na třetím dotčeném semaforu, klíčovém SSZ Vinohradská – Želivského, jež bylo obnovo v roce 2011, tehdy s efektem zhoršení průjezdu pro tramvaje.

Nynější úprava sice přinesla nově možnost výběru volna v oblouku pro linky 10 a 16 dvakrát za cyklus, jenže stejně jen někdy a v závislosti kdoví na čem. Linka 26 stále projede ve svém oblouku jen jednou v cyklu a zdržení přes minutu pro první vlak tak nejsou výjimkou. Předvýběry od tramvají vidět nejsou a vzdálené detektory, které se už přes rok jen naprázdno opotřebovávají, se naprázdno opotřebovávají dál. O novém vzdáleném rádiu od Vinice nemluvě.

Když o tomto semaforu řekneme, že se jedná o polotovar (již rok trvající), tak je to vlastně dobře, protože jedině pak existuje slušná naděje na to, že jeho obnova jednou přinese nějaký efekt pro MHD.

Video z SSZ Vinohradská – Želivského
Linka 26 dostává volno až po proběhnutí celého cyklu (25 MB)

Auta jedou, tramvaje stojí. Jako bychom lidem, kteří se zde rozhodli jet MHD, říkali: nestojíme o vás. A to je nejhorší. Jediným preferenčním počinem tak zatím je jízda autobusů po kolejích a zřízení společných zastávek Želivského pro autobusy ve směru do Vršovic a pro tramvaje. I když v prvních dnech si už několik autobusů prorazilo pneumatiku o tramvajové nástupiště.

No. Je pravda, že občas může dojít ke skluzu a plné fungování signalizace od prvních dní se nemusí podařit. Logické také je, že první dny a týdny mohou sloužit k ladění semaforu na základě poznatků z provozu. A není nejdůležitější, jak bude semafor fungovat v prvních dnech, ale v následujících letech.

Jenže „Želva“ zažila tento propadák už loni. Za celý rok se v zásadě nic nezměnilo a teď nevyšel ani druhý pokus.

A hlavně. Děj v celém roce 2012 vykazuje velmi zřetelnou tendenci spouštět semafory nedokončené, zhoršující stav věcí a přitom velmi dopadající na městskou hromadnou dopravu, která má být, dle dopravní politiky, preferována. Honba za dalšími novými semafory, jejichž užitečnost bývá pochybná, překonala touhu po kvalitě.

Rok 2012: tramvajové semafory, které byly spuštěné v řádném stavu

SSZ Bělohorská – smyčka tramvají
SSZ Zenklova – přechod zastávka Okrouhlická
SSZ Milady Horákové – U Sparty

Rok 2012: semafory spuštěné nedokončené, bez preference tramvají

SSZ nábřeží Kpt. Jaroše – Dukelských hrdinů
Semafor obnoven v březnu do pevného programu namísto původního dynamického řízení s preferencí TRAM. Dynamika s preferencí TRAM spuštěna až v červenci, avšak výrazně horší než v původním stavu před rekonstrukcí. Trvá dosud. Narostla zdržení tramvají a musely se prodloužit jízdní doby v jízdních řádech. Od obnovy SSZ se zde tramvaje zdržely již o 1500 hodin navíc proti původnímu stavu, což činí zatím potenciální růst provozních nákladů o 750 tisíc korun bez započtení dalších nákladů na elektrickou energii, či případný pokles tržeb.

SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní
Semafor obnoven v červnu a spuštěn do dynamického řízení bez preference namísto původního dynamického řízení s preferencí TRAM. Zhoršení stavu. Trvá dosud.

SSZ Flora
Semafor obnoven v září, ale do řízení bez preference TRAM, v zásadě podobného původnímu řízení. Trvá dosud.

SSZ nám. Míru – Jugoslávská
Semafor obnoven v říjnu, ale nadále bez preference TRAM. Došlo dokonce ke zhoršení stavu proti původnímu řízení. Trvá dosud.

SSZ Letenské náměstí
Semafor obnoven v říjnu a spuštěn do dynamického řízení bez preference namísto původního dynamického řízení s preferencí TRAM. Zhoršení stavu. Trvá dosud.

A k tomu 3x SSZ na Vinohradské…

Mizerné skóre. Nehledaje viníka a pouze konstatujíce stav věci, výstavba semaforů v Praze v roce 2012 je prapodivná. Ale možná máme vysoké nároky. Možná postavit semafor je dnes taková věda, že skoro žádný se včas postavit nedá. Nebo ne a jenom je něco špatně.