Vypínání preference z ústředny v únoru kleslo

Autor: administrator <preference(at)prazsketramvaje.cz>, Téma: Dynamické èlánky, Vydáno dne: 04. 03. 2005

04.03.2005 - V minulém měsíci jsme se mohli trochu zaradovat. Pokleslo řízení semaforů pevnými programy, které neumožňují preferenci tramvají. Na všech sledovaných signalizacích byl ve vytipovaných dobách nadpoloviční podíl dynamického řízení. Celkem bylo v měsíci únoru provedeno 239 záznamů o řízení SSZ, z nichž ve 235 případech bylo řízení rozpoznáno.

Způsob řízení SSZ sledujeme od září na několika pražských semaforech. Záměrně jsou vybrány ty, na kterých Policie ČR často nasazuje pevné programy namísto programů dynamických. Při řízení pevnými programy nefunguje preference tramvají. Ano, je to pravda! Ačkoli byly tyto signalizace v rámci nákladné rekonstrukce vybaveny technologií pro dynamické řízení a řídící logikou pro preferenci tramvají, tato preference je z ústředny vypínána. Většinou v zájmu automobilů.

V ÚNORU JEZDILO MÉNĚ AUT

To je špatně! Ale právě v únoru toto řízení pokleslo. Co označit za hlavní důvod? Asi budou dva.

Zřejmě se podařilo zajistit relativně slušné fungování dopravně závislého řízení. Systém bez zásahu policisty sám rozhoduje o tom, zdali bude nebo nebude preference fungovat. Pokud je moc aut, systém sice zapne pevný program (bez preference), ale pokud jich ubude, semafor padá zpět do dynamiky (s preferencí). Výrazně tak ubylo 'nočních' řízení, kdy 'někdo' na ústředně zapomněl vypnout pevný program.

Na druhou stranu někdy se zdá, že onen systém je až příliš úzkostlivý a například pod Letenským tunelem se dají důvody neustálého přepínání tam a zpět většinou hledat marně. Na křižovatce se v jednom či druhém způsobu řízení nic podstatného nemění – tedy kromě toho, že tramvaje buď nestojí skoro vůbec (dynamika), nebo stojí pekelně dlouho, déle než auta (pevný program). (Na zajímavé videoukázky se můžete těšit v příštích týdnech.) Zůstává ale zásadní problém: Ano, preference ano. Ale jestli bude moc aut (což je naprosto běžné) nebo dokonce mimořádná událost, preference NE a NE. Čím více aut, tím méně preference… Kde to skončí?

S tím souvisí druhý důvod snížení řízení. V únorových vánicích a mrazech sedalo do aut méně řidičů. Ale co se stane v květnu?

Chystáme rozšířit sledování také na Letenské náměstí.

Poděkování patří všem, kteří se na sledování řízení světelné signalizace v Praze podílejí.

Archiv záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících (na dalších listech)