![]() |
Dopravní uzel na Výtoni je vlastně soustavou křižovatek se čtyřmi semafory. Aby v tom byl pořádný chaos, oficiálně se jedná o tři SSZ:
Všechno tohle sladit byl dost složitý úkol. Požadavků zde bylo mnoho. Kromě preference tramvají je vhodné třeba zajištění celkové koordinace signalizace ve všech směrech, nebo eliminace možného zahlcování křižovatky kolonou ve směru do centra. V oblasti tramvajové zastávky se navíc pohybuje množství chodců.
DOKONALÁ STAVBA
![]() |
Jinak se křižovatka stavebně povedla. V opačném směru (z centra) bylo prodlouženo nástupiště na délku dvou souprav, byly narovnány směrové oblouky a tramvaje se tak v okolí křižovatky i přímo v ní pohybují rychleji, plynuleji a pro cestující pohodlněji. Byly zbudovány podélné dělící prahy skoro všude tam, kde byly potřeba a mohly být zbudovány. Za chybu nelze považovat ani zrušení levého odbočení z nábřeží do ulice Vnislavova. Ačkoli to značně zatížilo předchozí levé odbočení (do ulice Svobodova), toto řešení napomohlo plynulosti tramvajového provozu a celkovému zvýšení bezpečnosti.
Bylo zajištěno kompletní propojení EOV (elektrického ovládání výhybek) s řadičem a tím plně zajištěna směrová detekce tramvají. Ta v předchozím řešení neexistovala! Ze všech směrů byla na SSZ osazena výzvová návěstidla, která signalizují přihlášení tramvaje a blížící se signál volno.
DOLADĚNÍ SIGNALIZACE POMOHLO
![]() |
Velká změna přišla 10. února 2005. Na SSZ byl nasazen doladěný dynamický program s preferencí tramvají. Navenek se jedná o program téměř nový.
Za hlavní klad doladěného programu lze považovat zlepšení průjezdu tramvají (i aut) po nábřeží od Vyšehradského tunelu směrem k Palackého náměstí. V předchozím řízení bylo prakticky nemožné projet přes trojici návěstidel, které jsou blízko za sebou, bez zdržení. Ve stávajícím způsobu řízení je koordinace vyřešena lépe, i když ne zcela optimálně. Plynulý průjezd tramvaje přes všechna světla přesto není vzácný. A když dojde k zastavení vlaku od tunelu, zdržení i tak není extrémně dlouhé, obvykle do 35 sekund.
Zlepšení se dosáhlo také ve směru z centra, tedy od Palackého náměstí. Tomu pomohla především prodloužená zastávka, na kterou se nyní vejdou dvě soupravy. Signalizace většinou úspěšně reaguje na přihlašované tramvaje.
OD ALBERTOVA RADĚJI AUTEM
Tristní je vjezd od Albertova. Signalizace zde zdrží skoro 100% vlaků. Protože nebylo využito stávajícího odhlašovacího detektoru SSZ Svobodova – Vyšehradská jako vzdáleného přihlašovacího detektoru SSZ Výtoň, tramvaj se přihlašuje k SSZ Výtoň jen několik metrů před stopčárou! Přitom volno pro tramvaj odbočující vpravo zde bez přihlášení trvá pouze 5 sekund, zatímco stejné volno pro auta se může natáhnout až přes 30 sekund. Tramvaj, která se přihlásí během dobíhajícího volna pro auta, tak musí čekat až do příštího cyklu. To přináší zbytečně až minutová zdržení. Přitom by stačilo v algoritmu umožnit v takovém případě „návrat“ k fázi se společným volnem pro tramvaj i AD.
Signalizace provádí celkem vstřícně k tramvajím prodlužování a předvýběry fází. Zvláště prodlužování je však v řadě případů nedostatečné.
Na SSZ funguje světelná závora pro vozidla AD ve směru do centra, která poměrně úspěšně omezuje zahlcení křižovatky neukázněnými řidiči aut. V obou vjezdech směrem do centra je cenná snaha o časové blokování příjezdu druhé tramvaje do zastávky, kde může stanicovat jediná souprava. SSZ však nemůže detekovat jednovozové soupravy a tak tramvaje někdy čekají před SSZ zbytečně. Navíc na další volno musejí většinou čekat až do dalšího cyklu. Křižovatka nabízí poměrně komfortní pohyb chodců v oblasti tramvajových zastávek.
Vyložených nedostatků SSZ je mnoho. Chybí celá sada běžně používaných prvků preference tramvají.
Co se nepovedlo:
JAK
VYPADÁ CHYBIČKA
Tramvaj z centra jedoucí přímo přijede do zastávky Výtoň. Na návěstidle
svítí VOLNO pro přímý směr. Protože prodlužování volna je dost
omezené, na základě přihlášení na blízkém detektoru dojde k ukončení
právě probíhající fáze pro tramvaje a předvýběru kolizní fáze
(levý oblouk na Albertov). Všechno v pořádku, geniální! Jenže následně
nedojde k vložení fáze pro přímý směr, ale k výběru další fáze
v pořadí, příčného směru. I při zkrácení první kolizní fáze
na minimum (cca 15 sekund) dochází ke znatelnému zdržení tramvaje. V
tomto případě 20-30 sekund. |