![]() |
Slušných výsledků bylo dosaženo především spolehlivým fungováním dynamického řízení s preferencí za slabého provozu. V nočních hodinách ani o víkendech nebylo na semaforech v jediném případě zjištěno nasazení pevných programů bez preference.
Naopak za středně silného provozu a v dopravních špičkách byly nasazovány pevné programy tradičně na křižovatky Argentinská – Plynární a nábř. Kapitána Jaroše - Štefánikův most (pod Letenským tunelem). Přesto zjištěný podíl řízení pevnými programy ani na jedné křižovatce nepřesáhl 37%.
NÁBŘEŽÍ KAPITÁNA JAROŠE: ŘÍZENÍ POKRAČUJE
Neblahý vliv mělo nasazování pevných programů na SSZ nábř. Kapitána Jaroše - Dukelských Hrdinů (u zast. Nábřeží Kapitána Jaroše). Dosáhlo sice jen desetiprocentního podílu, ale i tak byly důsledky značné. Kvůli malému podílu i krátké délce signálu volno pro tramvaje docházelo nárazově k hromadění tramvají před křižovatkou, některé vlaky čekaly déle než jeden cyklus.
Duben poznamenaly problémy i jinde, na semaforech, jejichž sledování se stránky Preference pražských tramvají podrobně nevěnují. Pevné programy byly nasazovány na křižovatku Patočkova – Střešovická, protože kvůli záboru jízdního pruhu ve směru do centra docházelo a dochází k zahlcování radiální komunikace od Strahovského tunelu ve směru do centra. Dále: Z místa byla řízena křižovatka u Národního divadla a tramvaje tak byly vystaveny v průměru většímu zdržení, než je zde obvyklé.
Archiv
záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících
(na dalších listech)
DODATEK
Jak vážným problémem je ve velkých městech absence preference hromadné dopravy při nárůstu individuální dopravy, zmiňuje mimo jiné i materiál UITP (Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu se sídlem v Bruselu) ze dne 9. 11. 2004. Dokument 'Úloha evropských strukturálních fondů v zachování atraktivní městské a regionální veřejné dopravy v nových členských státech - Návrh na předpis Rady o Evropském kohezním fondu (resp. Evropském fondu soudržnosti), Evropském fondu regionálního rozvoje a Evropském sociálním fondu - Stanovisko Výboru UITP pro Evropskou unii' obsahuje mimo jiné tuto přílohu:
Bludný kruh úpadku měst
Bez odpovídajících regulačních a finančních opatření bude veřejná doprava v hustě osídlených oblastech vystavena procesu degradace, který je mimo kontrolu veřejného dopravce:
V tomto obvyklém scénáři, kdy nemá veřejná doprava přednost před celkovým provozem (13), shora popsaný opakovaný proces pokračuje a obvykle akceleruje, což vede k celkovému poškozování cestovních podmínek v oblastech trpících kongescemi nezávisle na tom, zda jde o veřejnou či individuální dopravu. 13 - Např. zaváděním vyhrazených jízdních pruhů či vyhrazené přednosti v jízdě pro veřejnou dopravu, prostřednictvím finanční podpory veřejné dopravě a prostřednictvím zdanění používání silniční infrastruktury (jako v Londýně).
|