Preference na Poděbradské má ještě jeden primát. Je průlomem v detekci tramvají. Poprvé je zde využito optických čidel. Infračervené detektory STOD 1 se dosud v Praze pouze zkoušely, teď jsou poprvé v plném provozu. Jejich hlavní odlišností je, že fungují bez fyzického kontaktu sběrací lišty pantografu tramvaje s detektorem, nepotřebují ukolejnění, nejsou mechanicky namáhány. Detekují pantograf opticky.
Byla zprovozněna preference tramvají na čtyřech SSZ:
Preference tramvají na všech křižovatkách je jednoduchá. Na některých ji bude zřejmě možné hodnotit jako absolutní. Z pozorování lze dovodit, že je založena na značném prodlužování fází pro tramvaje. Jejich délka v případě nároků vlaků může přesáhnout i 90 sekund, což je zhruba dvojnásobek běžných délek.
Signalizace je schopna správně reagovat i v případě, že k ní přijíždějí tramvaje z obou směrů. Například na SSZ Poděbradská - U Elektry, kde se délka volna bez nároku tramvaje pohybuje kolem 45 sekund, si ve sledovaném případě první tramvaj prodloužila volno na 60 sekund, ale protože z druhého směru přijížděl ještě druhý vlak, signál volno zůstal i poté. Druhá tramvaj projela semaforem v 90. sekundě. Ihned poté byl signál volno ukončen.
Příklad preference tramvají na SSZ Poděbradská - U Tesly
Video – nepřihlášená tramvaj (0,82 MB)
Video – přihlášená tramvaj (2,30 MB)
Pozn. k záznamu: První tramvaj se možná přihlásila k SSZ až po vložení chodecké výzvy. V takovém případě zajistila celý preferenční zásah tramvaj z protisměru, kde přihlašování probíhá s větším předstihem.
ÚSPORA DETEKTORŮ VS. PŘESNOST DETEKCE
Ještě jednu revoluční novinku signalizace přináší. Obrovské předstihy přihlášení tramvají před příjezdem ke stopčáře. Někde se pohybují až kolem 90 sekund. Odhlášením na jednom SSZ se totiž tramvaj přihlašuje k tomu druhému. To přináší značnou úsporu detektorů. Na všech čtyřech SSZ jich je použito pro oba směry dohromady jen 12. Zároveň však není možné určit pohyb tramvaje s takovou přesností, jako u dosud užívaných řešení a je třeba počítat s velkými rezervami.
To může být také nevýhodou řešení. Nebude preference tramvají příliš omezovat vozidla a chodce v kolizních směrech?
Vzhledem k tomu, že na upravených semaforech je pravidelně provozována jedna
nebo dvě linky, existuje předpoklad, že použité řešení je dlouhodobě životaschopné a stane se výrazným příspěvkem k preferenci linky č.
3. K dalšímu zlepšení provozu linky v oblasti by bylo vhodné, aby byla
zavedena preference také na signalizaci Poděbradská - Kbelská,
kde stále fungují pevné programy. Průměrné dosažené zdržení tramvají
na tomto SSZ výrazně převyšuje zdržení na kterékoli právě upravené
signalizaci.
PREFERENCE NA ČESKOMORAVSKÉ
Linka č. 3, která je pilotní linkou preference MHD v Praze, se vzmáhá. Jak už jsme na stránkách Preference pražských tramvají informovali, v březnu začala fungovat preference tramvají na SSZ Českomoravská – Zelený ostrov (u Sazka Areny). Absence preference byla téměř rok znemožněna nefungující detekcí tramvají.
Porovnejte rozdíl mezi starým stavem a aktuálním stavem na semaforu u
Sazka Areny
Video - nefungující detekce tramvají (5,61 MB)
Video - fungující detekce tramvají (2,16 MB)
Byla zprovozněna detekce tramvají také na SSZ Harfa. Preference zde však stále nefunguje, proto by měla být do konce roku změněna teprve rok stará řídící logika signalizace.
CO SE UŽ POKAZILO NA PILOTNÍ LINCE
CO PILOTNÍ LINKU JEŠTĚ TRÁPÍ
|
Vaše zkušenosti s provedenými preferenčními opatřeními na Poděbradské pište na preference@prazsketramvaje.cz.
Preference v ulici Poděbradská | |||