![]() |
Prázdniny byly ideální možností, jak dát hromadné dopravě volno na semaforech. Jezdilo méně tramvají i aut. K poklesu dopravy však došlo i před rokem a k omezení nasazování pevných programů se tehdy nepřistoupilo. Snad jsou tedy tyto prázdniny příslibem, že k vypínání preference na signalizacích bude Policie ČR z HDŘÚ přistupovat pouze v nutných případech při řešení mimořádných situací.
V měsíci srpnu nebylo nasazování pevných programů téměř vůbec zaznamenáno. Všechny křižovatky fungovaly v dynamickém řízení s preferencí tramvají, což se oproti stavu před prázdninami nejvíce projevilo na klíčové křižovatce nábřeží Kapitána Jaroše – Štefánikův most (pod Letenským tunelem). Sledovanými semafory projížděla převážná většina tramvají zcela bez zdržení, což třeba ve srovnání s kolonami aut, které stály na nábřeží ve směru do centra, přinášelo příznivý psychologický efekt na uživatele.
ZÁVADA POD LETENSKÝM TUNELEM?
![]() |
V prvních dvou týdnech srpna ovšem docházelo na semaforu pod Letenským tunelem k protěžování oblouku z mostu doprava na nábřeží a zpět, což zbytečně omezovalo provoz aut ve směru tunel – most a rušilo preferenci tramvají. Ať už se jednalo o technickou závadu či jiný problém, nyní funguje signalizace bez závad.
Jsou i vyloženě špatné poznatky. Stále pokračuje poměrně časté řízení dvou signalizací v oblasti Prahy 6, tedy Patočkova – Střešovická a Milady Horákové – U Brusnice. Pokud bude trend pokračovat, stanou se obě křižovatky součástí pravidelných měsíčních souhrnů. Zatím probíhá jejich sledování pouze v dočasném zkušebním režimu. V ulici U Brusnice navíc došlo k úpravě dopravního značení v neprospěch tramvají, což se nepříznivě projevuje ve stávajícím výlukovém provozu.
Závěr srpnového hodnocení ale musí být pozitivní. Na stránkách dlouhodobě kritizujeme řízení křižovatky Národní divadlo z místa, tedy z policistou z ruční skříňky. Toto řízení sporadicky pokračovalo i v srpnu, ale pozitivní vztah policistů k tramvajím a snaha o jejich upřednostnění nelze přehlédnout.
Věřme, že tento přístup se časem stane naprosto běžným přístupem Policie ČR a města k preferenci hromadné dopravy v Praze. Je září, měsíc s tradičně velmi silným provozem aut. Letos navíc se spoustou tramvajových výluk, které citelně mění intenzity tramvajového provozu na některých křižovatkách…
Archiv
záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících
(na dalších listech)