Srpen: preference!

Autor: administrator <preference(at)prazsketramvaje.cz>, Téma: Dynamické èlánky, Vydáno dne: 01. 09. 2005

01.09.2005 - Pražské tramvaje jezdí rychleji. Alespoň přes semafory, které dlouhodobě sledují stránky Preference pražských tramvají. Hromadná doprava dostávala celé prázdniny větší přednost před dopravou individuální. Stačilo přestat na světelné signalizace nasazovat pevné programy z HDŘÚ. V srpnu bylo provedeno 365 záznamů o řízení SSZ, z nichž ve 364 případech bylo řízení rozpoznáno.

Prázdniny byly ideální možností, jak dát hromadné dopravě volno na semaforech. Jezdilo méně tramvají i aut. K poklesu dopravy však došlo i před rokem a k omezení nasazování pevných programů se tehdy nepřistoupilo. Snad jsou tedy tyto prázdniny příslibem, že k vypínání preference na signalizacích bude Policie ČR z HDŘÚ přistupovat pouze v nutných případech při řešení mimořádných situací.

V měsíci srpnu nebylo nasazování pevných programů téměř vůbec zaznamenáno. Všechny křižovatky fungovaly v dynamickém řízení s preferencí tramvají, což se oproti stavu před prázdninami nejvíce projevilo na klíčové křižovatce nábřeží Kapitána Jaroše – Štefánikův most (pod Letenským tunelem). Sledovanými semafory projížděla převážná většina tramvají zcela bez zdržení, což třeba ve srovnání s kolonami aut, které stály na nábřeží ve směru do centra, přinášelo příznivý psychologický efekt na uživatele.

ZÁVADA POD LETENSKÝM TUNELEM?

V prvních dvou týdnech srpna ovšem docházelo na semaforu pod Letenským tunelem k protěžování oblouku z mostu doprava na nábřeží a zpět, což zbytečně omezovalo provoz aut ve směru tunel – most a rušilo preferenci tramvají. Ať už se jednalo o technickou závadu či jiný problém, nyní funguje signalizace bez závad.

Jsou i vyloženě špatné poznatky. Stále pokračuje poměrně časté řízení dvou signalizací v oblasti Prahy 6, tedy Patočkova – Střešovická a Milady Horákové – U Brusnice. Pokud bude trend pokračovat, stanou se obě křižovatky součástí pravidelných měsíčních souhrnů. Zatím probíhá jejich sledování pouze v dočasném zkušebním režimu. V ulici U Brusnice navíc došlo k úpravě dopravního značení v neprospěch tramvají, což se nepříznivě projevuje ve stávajícím výlukovém provozu.

Závěr srpnového hodnocení ale musí být pozitivní. Na stránkách dlouhodobě kritizujeme řízení křižovatky Národní divadlo z místa, tedy z policistou z ruční skříňky. Toto řízení sporadicky pokračovalo i v srpnu, ale pozitivní vztah policistů k tramvajím a snaha o jejich upřednostnění nelze přehlédnout.

Věřme, že tento přístup se časem stane naprosto běžným přístupem Policie ČR a města k preferenci hromadné dopravy v Praze. Je září, měsíc s tradičně velmi silným provozem aut. Letos navíc se spoustou tramvajových výluk, které citelně mění intenzity tramvajového provozu na některých křižovatkách…

Archiv záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících (na dalších listech)