Skončilo vypínání preference?

Autor: administrator <preference(at)prazsketramvaje.cz>, Téma: Dynamické èlánky, Vydáno dne: 02. 10. 2005

02.10.2005 - Cesta správným směrem. Už třetí měsíc v řadě není na sledovaných křižovatkách v Praze zaznamenáváno nasazování pevných programů z HDŘÚ. Policie a město neznehodnocují kvalitní dopravní řešení z minulosti. Dynamické řízení s preferencí tramvají pokračuje na křižovatkách i po prázdninách. V září bylo provedeno 304 záznamů o řízení SSZ, z nichž ve 300 případech bylo řízení rozpoznáno.

Je to dobrá zpráva v záplavě těch špatných. Přestože v září je v Praze tradičně velmi silný provoz automobilové dopravy, preferenci tramvají na světelné signalizaci to neomezilo. Pevné programy se prakticky nevyskytovaly. Dynamické řízení fungovalo i ve sledované oblasti Holešovic, přestože se kvůli výluce na Bubenském nábřeží oproti normálnímu stavu výrazně změnila intenzita tramvajového provozu.

Tak například na křižovatce Veletržní – Dukelských Hrdinů jezdilo místo čtyř tramvajových linek celkem šest. Ve špičkovém osmiminutovém intervalu to znamenalo, že za jednu minutu nárokovalo preferenci na SSZ průměrně 1,5 tramvaje.

Zpět na začátek. Preference tramvají v byla minulosti z HDŘÚ často vypínána. Důvod? Negativní dopady na celkovou dopravní situaci. Kolony IAD někdy prý dokonce omezovaly hromadnou dopravu samotnou. Září bylo ideální možností, jak tento argument prověřit.

KOLONY V ULICI PLYNÁRNÍ

Je jen jedno místo, kde se vedle pozitivních efektů dynamického řízení s preferencí projevily také ty negativní. Křižovatka Argentinská – Plynární v Praze 7, která je na zatíženém koordinovaném tahu v severojižním směru. Během výluky přes ní navíc jezdí čtyři linky místo tří.

Tramvaje zde nemají ani z jedné strany zajištěn nerušený příjezd od přihlašovacího detektoru ke stopčáře SSZ. Ve směru od Nádraží Holešovice jsou nuceny pohybovat se pomalu kvůli kolonám IAD, které stojí blízko průjezdného průřezu tramvaje. Někdy řidiči aut nerespektující značení stojí přímo na kolejích. Od minulého roku je navíc automobilům znovu umožněn průjezd ulicí Na Zátorách od Partyzánské, což přivádí více aut do ulice Plynární.

Z opačného směru se tvoří (bez ohledu na způsob řízení SSZ) kolony automobilů přímo na kolejích, protože v jízdním pruhu vedle tramvajového pásu trvale parkují v rozporu se zákonem jiná vozidla.

A výsledek? Volno pro tramvaje nyní bývá v odpoledních dopravních špičkách prodlužováno a vkládáno výrazně více, než by to bylo nutné v případě zajištění nerušeného průjezdu tramvaje od detektoru ke stopčáře.

Kolony IAD v ulici Plynární pro odbočení od Nádraží Holešovice ve směru na most Barikádníků se pak prodlužují a problém akceleruje. A jsou v něm namočeny i autobusy MHD, které jezdí tímto směrem od terminálu u metra. Nemají možnost se zařadit do stojící kolony a využívají kolejové těleso.

Jenže i přes tyto negativní dopady jsou výsledky dynamického řízení pozitivní. V pevném řízení například nebylo výjimkou, že tramvaje od Ortenova náměstí trávily v ulici Plynární i tři cykly, čtyři minuty! Nyní jezdí plynule nebo se zdržením jen několik desítek sekund.

Díky podstatně plynulejšímu průjezdu tramvají se tramvajová doprava zatraktivnila pro cestující. A i když to nelze na základě dostupných údajů prokázat, průměrné zdržení všech účastníků provozu před křižovatkou mohlo jen těžko narůst. Spíše naopak.

PODAŘÍ SE LETOS VYBUDOVAT PRAHY?

A jak zkrátit kolony? Problémem není dynamické řízení, ale především neexistence dělících prahů v ulici Plynární, a to z obou stran křižovatky s ulicí Argentinskou. Jejich osazením by se výrazně zvýšila reálná propustnost křižovatky a dál se snížilo zdržení tramvají i ostatní dopravy. Pomůže také návrat tramvají do pravidelných tras po skončení výluky v prosinci. Je nezbytné odstranit provoz IAD z místa, kde se připojují autobusy MHD z terminálu Nádraží Holešovice do ulice Plynární, nejlépe odvedením IAD do ulice Železničářů jednou z propojovacích ulic. Dnes tyto ulice slouží řidičům IAD k přesně opačné funkci. Objíždějí jimi kolony v ulici Železničářů a zahlcují komunikaci u autobusového terminálu.

Podle srpnového vydání podnikového časopisu DP-KONTAKT mají být dělící prahy v ulici Plynární nainstalovány ještě letos! Jejich osazení bylo slibováno už před lety, přesto k němu zatím nedošlo. V současné době probíhá v okolních ulicích úprava komunikací za účelem zvýšení počtu parkovacích míst. Třeba je to krok k odstranění parkujících aut z ulice Plynární.

A co ostatní křižovatky v dynamickém řízení s preferencí? Výčet problémů je jednoduchý.
Plynární – Osadní: NENÍ
pod Letenským tunelem: NENÍ
nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských Hrdinů: NENÍ
Veletržní – Dukelských Hrdinů: NENÍ

Signalizace fungují s účinnou preferencí tramvají a uspokojivě také pro automobilovou dopravu. Ani na Jiráskově náměstí a Palackého náměstí, kde se kolony tvoří bez ohledu na způsob řízení, není znát zhoršení. Proč se několik let nasazovaly na tyto křižovatky pevné programy?

Archiv záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících (na dalších listech)