Letenské náměstí: preference aut!

Autor: administrator <preference(at)prazsketramvaje.cz>, Téma: Dynamické èlánky, Vydáno dne: 09. 03. 2005

09.03.2005 - Preference tramvají před auty je pojem známý. Uplatňování takového prvku v řízení dopravy je logické. Ale co preference aut před tramvajemi? Hloupost? V Praze existuje signalizace s velmi nepřátelským chováním k tramvajím. Přitom k autům, která jedou stejným směrem, je poměrně vlídná. Kde? Na Letenském náměstí.

Pomineme nepominutelné, a sice to, že křižovatka je za silnějšího provozu namísto dynamického řízení s preferencí tramvají řízena pevnými programy bez preference. A také to, že ani dynamické řízení není vinou různých vlivů pro tramvaje ideální.

Zaměřme se na pevný program, který je na této křižovatce obvykle nasazen z HDŘÚ, směr do centra, tedy od Letné ke Strossmayerovu náměstí, v pořadí druhá návěstidla od Sparty. V bodech:

Ukázka řízení z křižovatky Letenské náměstí:
Video - pevné řízení bez preference tramvají - nasazeno z HDŘÚ (2,14 MB)

Před rokem fungovala signalizace jinak. Byl sice nasazován pevný program, ale jiný. Pokud už tramvaje před křižovatkou stály, stihly ji projet dřív než auta. Své volno totiž dostaly v mírném předstihu před auty a na průpletu o pár desítek metrů dál byly o pár vteřinek dříve. Volno pro tramvaje navíc nebylo tak krátké jako nyní.

FABRIKA NA ZPOŽDĚNÍ

Jak je to nyní? Při popsaném stávajícím způsobu řízení je touto signalizací zdrženo téměř 100% tramvajových vlaků. Když se tramvaj po čekání (až 1,5 minuty) rozjede na volno na prvním návěstidle, na druhém většinou nestíhá začátek volna a přijíždí o 1-2 sekundy později. Na průpletu se o pár desítek metrů dál pere s auty, která se rozjela na zelenou v souběžném jízdním pruhu. Auta chtějí doleva, tramvaj přímo. Má přednost, ale často dochází na brzdy, nebo alespoň pomalou jízdu. Tak se zhoršuje plynulost tramvajové i automobilové dopravy. Navíc, v tak krátkém volnu stíhá projet jen jedna tramvajová souprava případně sólo vůz + další tramvaj. Za první soupravou stihne projet další tramvaj jen v případě, že oba řidiči předvedou nepříjemně prudký rozjezd, nebo že ten druhý projede na stůj.

Proč se řídí programem, který

Fakta: Jezdí zde pět linek, což znamená, že ve špičce přes křižovatku projíždí pět vlaků za osm minut. Neúprosné pravidlo, které, pokud nechceme vytvořit kolonu tramvají, je třeba dodržet. Křižovatce je celkem jedno, zdali projedou dvě i tři tramvaje najednou, a pak je na další dva cykly klid, nebo zda jsou tramvaje pouštěny ve třech cyklech po jedné. Ale tramvajím to jedno není.

Praktický příklad: Od zastávky Sparta jedou těsně za sebou dvě tramvajové soupravy. První těsně přichází o volno, druhá za ní logicky také neprojede. Protože v každém cyklu řízení propustí signalizace kvůli 7s volnu jen jednu soupravu, bude zdržení následující. První tramvaj cca 1,5 minuty, druhá tramvaj cca 3,2 minuty. I průměrně smýšlejícímu člověku dojde, že ta druhá tramvaj, pokud ještě na Spartě jela přesně (bez tolerance) podle grafikonu, po průjezdu Letenského náměstí se dostane do kategorie zpožděných vlaků. Takové je někdy v praxi uplatňování preference MHD...