Semafor u Spořilova stále potmě

Autor: administrator <preference(at)prazsketramvaje.cz>, Téma: Dynamické èlánky, Vydáno dne: 26. 03. 2006

26.03.2006 - Tramvaje u smyčky Spořilov se stále nedočkaly spuštění nové signalizace na odbočení z Chodovské ulice. Přestože se semafor, který má přispět k preferenci tramvají a bezpečnosti provozu, začal budovat už v listopadu a dlouho je na pohled téměř dokončen, stále nebyl uveden do provozu.

Chodovskou ulicí projíždí linka č. 11. Před podjezdem Jižní spojky odbočuje ze zvýšeného pásu vlevo přes protisměrný jízdní pás pro automobily na vlastní těleso, které vede ke smyčce Spořilov. V obou směrech musejí tramvaje dávat přednost všem automobilům.

Kromě toho, že vlaky musejí před křižovatkou vyčkávat na dostatečné mezery mezi vozidly a dochází tím k jejich zdržování, ke zvyšování energetické náročnosti tramvajového provozu a k většímu opotřebení trati, nese toto místo také bezpečnostní riziko.

Zvláště při jízdě od smyčky Spořilov, tedy z vlastního tělesa na Chodovskou, nemá řidič tramvaje dostatečný přehled o provozu vozidel, kterým musí dávat přednost.

SSZ 4.040
CHODOVSKÁ - VÝJEZD TRAMVAJÍ

Na signalizaci lze předpokládat tento režim:

  • Trvalá zelená na hlavní komunikaci Spořilovská -> Chodovská přerušovaná pouze nároky tramvají.
  • Trvale vypnutá návěstidla od Jižní spojky, která neosahují zelený signál (vozidla zde musejí dávat přednost vozidlům na Chodovské -> Spořilovské), zapnutí červeného signálu pouze při nárocích tramvají.
  • Výběr tramvajového volna pouze při nárocích tramvají.

Přestože je na hlavní silnici stanovena a zvýrazněna maximální rychlost 50 km/h, řidiči aut ji v klesání často výrazně překračují a řidič tramvaje tak nedisponuje dostatečnou dobou na reakci.

K nepřehlednosti místa přispívá také připojení vozidel sjíždějících z Jižní spojky několik metrů před samotným tramvajovým přejezdem. I těmto vozidlům musí tramvaj dávat přednost.

Vzhledem k tomu, že vozidla z Jižní spojky přednostně vyplňují mezery mezi vozidly na hlavní ulici Spořilovská -> Chodovská, mezer pro tramvaje je ještě méně a průjezd vlaků se za stávajícího stavu ještě více komplikuje.

AUTA OBČAS ZASTAVÍ

Situaci naopak napomáhají někteří řidiči aut, kteří iniciativně umožňují tramvaji přejet přes přejezd tím, že sami zpomalí nebo zastaví. Ti jsou pak paradoxně někdy zdržováni kvůli tomu, že řidiči ve vedlejším jízdním pruhu se zachovají jinak a pokračují v jízdě, jak jim umožňuje dopravní značení. Stejně tak se stává, že zpomalení vozidla na hlavní ulici Spořilovská -> Chodovská využije vozidlo sjíždějící z Jižní spojky a tomu následně musí dát tramvaj přednost.

Příklad průjezdu tramvaje Chodovská - výjezd tramvají
Video – auto pouští za slabého sobotního provozu tramvaj, jiné vozidlo ho objíždí (0,91 MB)

Nová signalizace má umožnit zastavení proudu vozidel z hlavní ulice Spořilovská -> Chodovská i z Jižní spojky v okamžiku, kdy se k přejezdu blíží tramvaj. Ta tedy potom může projíždět zcela plynule a navíc bezpečně.

Pro tramvaje jsou před křižovatkou z obou směru osazeny pod signály pro tramvaje také výzvová návěstidla, která signalizují přijetí nároku tramvaje. Z každého směru se v trolejích nacházejí dva přihlašovací a jeden odhlašovací detektor. Ze vzdálenosti detektorů od stopčáry lze usuzovat, že by na křižovatce mohla fungovat absolutní preference tramvají.

CO NAPSALA O KŘIŽOVATCE OSPEA

Výjezd ze smyčky Spořilov x Chodovská

Tramvaj dává přednost všem vozidlům ve špatně přehledném oblouku, téměř všechna vozidla se zde řítí značně nepřiměřenou rychlostí. Aby mohl řidič tramvaje křižovatkou projet, musí projet oblouk také značně nepřiměřenou rychlostí a dochází zde často k praskání kolejnic. (http://www.ospea.cz/clanek.php?page=261)

Přes očekávaný přínos zůstává světelné signalizační zařízení zatím vypnuté, přestože realizační náklady se zřejmě pohybovaly ve výši několika milionů korun. Snad už se brzo dočkáme.

26.03.2006 - SSZ 4.040 Chodovská - výjezd tramvají
Tip: další fotografie