Květen: preference na křižovatkách zůstává

Autor: administrator <preference(at)prazsketramvaje.cz>, Téma: Dynamické èlánky, Vydáno dne: 01. 06. 2006

01.06.2006 - Brzy bude možná obtížné vymýšlet titulky k měsíčním rekapitulacím řízení z HDŘÚ. Preference tramvají na světelné signalizaci i v květnu fungovala. Pevné programy se používají jen na Palackého náměstí a několik dní byly kvůli dopravnímu omezení nasazeny pod Letenským tunelem. V květnu bylo pořízeno 409 záznamů o řízení SSZ.

Pět dní se bez preference musely obejít tramvaje na křižovatce nábřeží kpt. Jaroše - Štefánikův most (pod Letenským tunelem). Důvodem bylo uzavření mimoúrovňové nábřežní komunikace, která prochází rekonstrukcí. Vozidla musela jezdit vrchem přes zmíněnou křižovatku.

V uzlu tak přibyl další křižovatkový pohyb a provoz ve standardním dynamickém řízení s preferencí tramvají nebyl možný. Došlo tedy k úpravě řízení a z HDŘÚ byly dle potřeby nasazovány různé pevné programy o třech fázích. Jejich podíl ve sledovaných dobách dosáhl 14 %.

Byla realizována opatření, která zmírňovala dopady omezení. Například bylo zakázáno levé odbočení z nábřeží do tunelu a kolejové těleso mohly v krátkém úseku používat také vozidla IAD. Taková řešení obvykle vedou ke zhoršení plynulosti MHD, avšak v tomto případě bylo opatření citlivé a fungovalo poměrně dobře. Především zkracovalo kolonu vozidel na nábřeží od Malé Strany.

„IAD pod tunelem docela dobrá. Ten pruh je krátký, celý den tam byla hlídka policie, takže tam řidiči nenajížděli brzo a netvořili si tak druhý pruh,“ vzkázal stránkám Preference pražských tramvají jeden z řidičů tramvaje.

Omezení mělo původně trvat od 6. do 14. května. Ale skončilo se čtyřdenním předstihem, už 10. května se na křižovatku vrátil běžný režim a také preference tramvají. Preference ostatně spolehlivě fungovala na dalších sledovaných křižovatkách, což mělo příznivé dopady na provoz tramvají především v Holešovicích.

RUŠENÍ PREFERENCE U VÝSTAVIŠTĚ

Pevné programy se ze sledovaných křižovatek používají ještě na Palackého náměstí, a to výhradně v ranní dopravní špičce. Dochází tak ke zhoršení podmínek pro provoz MHD především od Moráně. Díky aplikaci světelné závory pro směr do centra i do pevného programu, však alespoň výrazně méně dochází k obsazování kolejí kolonou vozidel.

ŘÍZENÍ SIGNALIZACÍ Z HDŘÚ

U SSZ napojených na HDŘÚ (Hlavní dopravní řídící ústřednu) je možné dálkově měnit signální programy. Mimo jiné je možné nasadit pevné řízení bez preference tramvají místo dynamického řízení s preferencí. Zásahy do řízení provádějí příslušníci PČR z dispečerského pracoviště v ulici Na Bojišti.

Pevné programy se také, především odpoledne, používají na křižovatce U Výstaviště - Dukelských Hrdinů (u zast. Výstaviště), ze které stránky Preference pražských tramvají nevedou záznamy. Tento způsob řízení přináší zbytečné zdržování tramvají od Veletržní. Z opačného směru k významnému zhoršení pro tramvaje nedochází, protože potřebnou preferenci tramvají v tomto směru neobsahuje ani dynamické řízení.

Negativní efekty pro provoz MHD měla občasná nefungující detekce tramvají, která se při minimálním nasazování pevných programů z HDŘÚ začíná nyní stávat větším problémem preference. Týká se to až na výjimky nejstarších křižovatek s preferencí (například pod Letenským tunelem, Veletržní - Dukelských Hrdinů), které v Praze vznikaly v polovině 90. let.

Jejich hlavním problémem jsou nespolehlivé trolejové kontakty 'brnkačky', kterým se průjezdem tramvaje lámou pružiny. V okamžiku, kdy dojde k devastaci kontaktu, se oprava provádí tím způsobem, že se zařízení nahradí stejným nespolehlivým typem, místo aby se rovnou osazovaly novější odolné kontakty typu PTK1. Objevily se také blíže nespecifikované problémy na Palackého náměstí, které pravděpodobně rovněž souvisejí s detekcí tramvají.

Stránky Preference pražských tramvají děkují všem, kteří se na sledování řízení signalizace podílejí.

Archiv záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících (na dalších listech)