HDŘÚ: když pevný program pomáhá

Autor: administrator <preference(at)prazsketramvaje.cz>, Téma: Dynamické èlánky, Vydáno dne: 05. 11. 2006

05.11.2006 - Na SSZ Argentinská - Plynární je od konce října vypínána preference. Byla tak posílena zelená z Plynární vlevo kvůli havárii inženýrských sítí v Partyzánské ulici. Dále byly pevné programy ze sledovaných křižovatek nasazovány na Palackého náměstí. V říjnu bylo pořízeno 347 záznamů o řízení.

V noci z 23. na 24. října došlo v Partyzánské ulici k havárii inženýrských sítí. Proto byla obousměrně zastavena tramvajová doprava mezi křižovatkou Partyzánská - Na Zátorách a Trojskou a také byla uzavřena vozovka ve směru z centra. Zachován byl pouze provoz silniční dopravy do centra.

Uzavření komunikace však bylo jediným provedeným dopravním opatřením. Auta byla odkloněna v posledním možném místě do ulice Na Zátorách, kde v minulosti platil kvůli častým zácpám dokonce zákaz vjezdu. Je zde provozována tramvajová doprava a kvůli šířkovým poměrům jsou auta vedena po kolejích.

Výsledek? Zdržení tramvají mezi sousedními zastávkami Výstaviště a Nádraží Holešovice dosahovalo běžně deseti minut. Linky 5, 12, 15 i odkloněná 14 za tímto místem zcela nedodržovaly jízdní řád. A někdy dokonce nestíhaly ani obraty na konečných. Cestující v popojíždějících tramvajích mohli vzít do ruky mobil a pronést všeříkající větu: „Jsem v tramvaji.“

Tramvaj jen posílila svoji třeba i přeceňovanou pověst pomalého a nespolehlivého cestování. Důvěra lidí v MHD se velmi těžko získává, ale velmi snadno ztrácí. A město, které se oficiálně hlásí k preferenci MHD v tomto případě dokázalo, že si takové důvěry neváží. A selhalo. Přestože o efektech uzavírky bylo jasno ještě předtím než kolapsu došlo. Kapacita levého odbočení na SSZ Argentinská - Plynární nemohla postačit novým potřebám.

PŘI ÚNIKU PLYNU V CENTRU SE ZASÁHLO, V HOLEŠOVICÍCH NE

Řešení se nabízelo několik. Že Praha umí tyto situace řešit bylo vidět o pár týdnů dříve, kdy u Právnické fakulty, tedy na podobně kritickém místě, došlo k havárii plynu. Ta se jen na několik hodin dotkla široké oblasti. Přistoupilo se k okamžitým opatřením.

Některé signalizace (např. Klárov - Letenská, Křižovnická - Kaprova) byl přepnuty na blikající žlutou a dopravu řídili policisté. Přitom preferovali MHD. Pro tramvaje byl dokonce zcela vyhrazen Mánesův most ve směru od Klárova. Tramvaje jezdily bez zásadních zpoždění, ačkoli individuální doprava trpěla nevyhnutelnými problémy.

V Holešovicích došlo k odlišnému postupu. Neudělalo se nic. Doprava přitom mohla být místo ulicí Na Zátorách odvedena po standardní trase Veletržní - Bubenská - Železničářů, případně zbytek ještě v trase U Výstaviště - Bubenská - Železničářů. Auta by se tak vůbec nedostala pod železniční most a do ulice Partyzánská, odkud nebylo úniku jinudy než po zahlcených kolejích.

Na místě neřídila dopravu ani policie, která mohla regulovat vjezd do ulice Na Zátorách tak, aby nedocházelo k zahlcování kolejí. Tento neřešený kolaps trval skoro týden.

ZLEPŠENÍ AŽ PO TÝDNU

Teprve v pondělí 30. října došlo k zásadní změně. Bylo zvoleno toto řešení: na křižovatku Argentinská - Plynární byl nasazen pevný program, který zhruba o třetinu posílil zelené signály pro levé odbočení z Plynární ulice na most Barikádníků. Tramvaje tak sice přišly vypnutím preference na SSZ o sekundy, ale díky podstatnému zlepšení až úplnému uvolnění ulice Na Zátorách získaly minuty. A mohly znovu začít jezdil podle jízdních řádů.

ŘÍZENÍ SIGNALIZACÍ Z HDŘÚ

U SSZ napojených na HDŘÚ (Hlavní dopravní řídící ústřednu) je možné dálkově měnit signální programy. Mimo jiné je možné nasadit pevné řízení bez preference tramvají místo dynamického řízení s preferencí. Zásahy do řízení provádějí příslušníci PČR z dispečerského pracoviště v ulici Na Bojišti.

Pevný program navíc nezpůsoboval typické problémy pro tramvaje v opačném směru od Ortenova náměstí, kde jezdí auta po kolejích. Kvůli uzavření Partyzánské ulice zde podstatně zeslábla intenzita provozu a vlaky projížděly bez problému až ke stopčáře.

Zároveň není vyloučeno, že došlo k dalším úpravám řízení signalizací od Prahy 6 tak, aby se do zasažené oblasti Holešovic dostávalo méně aut. Kolony tak mohly být zadrženy v lokalitách, kde nepůsobily takové problémy MHD.

Vypínání preference na semaforech stránky Preference pražských tramvají dlouhodobě kritizují. V tomto případě však došlo dle názoru stránek Preference jednoznačně ke správnému použití pevného programu při mimořádné situaci. Zásah HDŘÚ měl značně příznivé dopady na dopravu. Otázkou zůstává pouze to, proč se s řešením tak dlouho otálelo. Uzavření ulice Partyzánská by mělo skončit pravděpodobně 7. listopadu.

05.11.2006 – Řízení z HDŘÚ v říjnu

Byly však řízeny i další křižovatky, kde nebyla žádná mimořádná situace. Ze sledovaných signalizací pokračuje nasazování pevného programu na Palackého náměstí, a to v období ranních dopravních špiček. Z nesledovaných semaforů jsou používány pevné programy na dvou SSZ na Bubenském nábřeží mezi zastávkou Vltavská a Pražská tržnice.

Pevné programy jsou odpoledne nasazovány také na SSZ Dukelských hrdinů - U Výstaviště, přestože v říjnu zde byla upravena řídící logika ve prospěch účinnější preference tramvají od Nádraží Holešovice. Stránky Preference proto zařazují toto SSZ do sledování a počínají listopadem budou záznamy ze signalizace součástí těchto pravidelných měsíčních souhrnů.

Stránky Preference pražských tramvají děkují všem, kteří se na sledování řízení signalizace podílejí.

Archiv záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících (na dalších listech)