![]() |
Stránky Preference pořídily v roce 2006 celkem 3416 záznamů o řízení křižovatek, které jsou vyhodnocovány v pravidelných měsíčních souhrnech. Dle nich podíl dynamického řízení s preferencí tramvají na žádné z těchto signalizací neklesl pod 89 %, což je významné zlepšení proti roku 2005, kdy se nejhorší hodnoty pohybovaly kolem 70 a 80 %, a ještě výraznější proti roku 2004 (40 %).
ŘÍZENÍ SIGNALIZACÍ Z HDŘÚU SSZ napojených na HDŘÚ (Hlavní dopravní řídící ústřednu) je možné dálkově měnit signální programy. Mimo jiné je možné nasadit pevné řízení bez preference tramvají místo dynamického řízení s preferencí. Zásahy do řízení provádějí příslušníci PČR z dispečerského pracoviště v ulici Na Bojišti. |
Výsledky v roce 2006 mohly být dokonce ještě lepší, ale k významné změně ve vypínání preference došlo až od března, tedy po dvou měsících v roce. A to se nepříznivě projevilo na celoročních výsledcích. Na SSZ Argentinská - Plynární si pak v období října a listopadu vyžádala nasazení pevných programů havárie inženýrských síti v ulici Partyzánská.
Dalším pozitivem je, že na čtyřech z celkem osmi sledovaných a vyhodnocovaných SSZ nebylo za celý rok ani v jednom případě zaznamenáno nasazení pevného programu bez preference namísto dynamického řízení s preferencí tramvají.
![]() |
Nejvíce pozitivních efektů pro tramvaje bylo dosaženo dynamickým řízením s preferencí na křižovatce pod Letenským tunelem (SSZ nábř. Kapitána Jaroše - Štefánikův most), které bylo používáno od března téměř trvale. Na této křižovatce je totiž zdržení tramvají v dynamickém řízení s preferencí cca 7 - 9 x nižší než v řízení pevnými programy bez preference.
KONEC PEVNÝCH PROGRAMŮ NA VÝSTAVIŠTI?
Lze bez nadsázky říci, že v roce 2006 došlo v dotčených oblastech k významnému zlepšení rychlosti a pravidelnosti tramvajového provozu, čímž se stává MHD atraktivnější pro uživatele a je tak konkurenceschopnější vůči IAD.
![]() |
V posledním měsíci v roce 2006 zajistily stránky Preference 234 záznamů o řízení. A právě do začátku prosince byly nasazovány pevné programy bez preference na SSZ Dukelských hrdinů - U Výstaviště (u zastávky Výstaviště). K tomu už od delší dobu docházelo pravidelně mezi cca 16. a 17. hodinou pracovních dnů.
Během prosince však došlo ke změně a od poloviny měsíce bylo registrováno i v této době již jen dynamické řízení s preferencí, které je důležité především pro vlaky odbočující do smyčky Výstaviště.
V ranní dopravní špičce však beze změny přetrvává řízení pevnými programy na SSZ Palackého náměstí, čímž dochází ke zdržování všech tramvají, zvláště pak ve směru od Moráně.
BRUSNICE BEZ PREFERENCE
![]() |
Kromě těchto zmíněných semaforů, jejichž řízení stránky Preference pravidelně vyhodnocují, jsou zkušebně sledovány i další dvě SSZ na Praze 6. A právě v prosinci bylo na SSZ Milady Horákové - U Brusnice zaznamenáváno řízení pevnými programy bez preference. Její vypínání skončilo až s vánočními svátky.
Podle pozorování stránek Preference pražských tramvají způsobilo nasazení pevného programu na tomto SSZ kromě zvýšeného zdržení tramvají také zbytečné zdržování vozidel a tvorbu kolon v ulici Milady Horákové ve směru od Patočkovy, a to kvůli zbytečnému (aktuálně nepožadovanému) výběru kolizních tramvajových oblouků a přechodů pro chodce.
Přestože v roce 2006 došlo v oblasti vypínání preference tramvají na SSZ k významnému zlepšení, stránky Preference budou ve sledování křižovatek pokračovat. Účinnost realizovaných opatření pro preferenci MHD totiž nejvíce závisí právě na tom, jestli se budou využívat.
![]() |
Stránky Preference proto nadále rozšiřují soubor sledovaných semaforů a do zkušebního sledování zařazují dvě důležité křižovatky na pilotní lince preference MHD číslo 3. Jedná se o signalizace na Bubenském nábřeží mezi zastávkami Vltavská a Pražská tržnice, SSZ Bubenské nábřeží - Argentinská a SSZ Bubenské nábřeží - tramvajová trať.
Věříme, že i touto formou můžeme pomoci ke zlepšení stavu preference MHD v Praze. Děkujeme za přízeň čtenářům stránek. I v budoucnu uvítáme Vaše ohlasy, náměty a připomínky. Zvláštní poděkování patří všem, kteří se na sledování řízení křižovatek i na chodu tohoto webu podílejí.
Archiv záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících (na dalších listech)