Preference mezi Vltavskou a tržnicí upadá

Autor: administrator <preference(at)prazsketramvaje.cz>, Téma: Dynamické èlánky, Vydáno dne: 05. 06. 2007

05.06.2007 - Stále častěji jsou na dvou semaforech na Bubenském nábřeží nasazovány z HDŘÚ pevné programy bez preference namísto alespoň jednosměrné preference tramvají. Kromě toho je dle sledování stránek Preference upřednostňování MHD nadále zbavováno SSZ Palackého náměstí.

V květnu bylo pořízeno 435 záznamů o řízení světelných signalizačních zařízení. Sledování dvou semaforů na Bubenském nábřeží (SSZ Bubenské nábřeží - Argentinská a SSZ Bubenské nábřeží - tramvajová trať) přineslo posun směrem k horšímu. S preferencí tramvají fungovala zařízení ve 36 % pozorovaných případů, což je o polovinu méně než o měsíc dříve.

ŘÍZENÍ SIGNALIZACÍ Z HDŘÚ

U SSZ napojených na HDŘÚ (Hlavní dopravní řídící ústřednu) je možné dálkově měnit signální programy. Mimo jiné je možné nasadit pevné řízení bez preference tramvají místo dynamického řízení s preferencí. Zásahy do řízení provádějí příslušníci PČR z dispečerského pracoviště v ulici Na Bojišti.

Tento pokles je jednak způsoben větším podílem sledování SSZ v době dopravní špičky, než v předchozích měsících, kdy byla jistá část údajů nabírána například i v nočním provozu, ale jednak také faktickým nárůstem řízení pevnými programy na úkor preference tramvají. Příčinou je především sezonní vliv, tedy větší nápor aut. Lze uvést, že preference na semaforech na Bubenském nábřeží oproti dubnu poklesla.

Stejně tak je však třeba dodat, že rozdíl mezi dynamickým řízení s omezenou (jednosměrnou) preferencí tramvají, která je zadána v řadiči, a pevným programem bez preference, zase není natolik zásadní.

Pokud bychom měli v případě Bubenského nábřeží mluvit o skutečně efektivní preferenci s citelným přínosem pro průjezd tramvají, je třeba zde aplikovat preferenci plnou (obousměrnou), která zde byla zrušena krátce po svém zavedení v roce 1998.

Zatím je však před preferencí upřednostňována i při nárocích tramvají liniová koordinace pro individuální automobilovou dopravu. Zvláště za silnějšího provozu, kdy je oblast dopravně přetížená, tak dochází k situacím, kdy auta mají zelenou, ale kolona vozidel jen velmi pomalu projíždí obě křižovatky. Tramvaje přitom stojí a čekají na signál volno. Ten někdy padne zrovna v okamžiku, kdy popojíždějící vozidla blokují koleje…

Pevné programy jsou nadále v ranní dopravní špičce registrovány na SSZ Palackého náměstí.

Z křižovatek, které stránky Preference nesledují a nevyhodnocují, bylo nadále zaznamenáno nasazování pevných programů na SSZ Letenské náměstí. Probíhá už třetí měsíc a je pravděpodobně způsobeno občasným zamrznutím signalizace v zelené pro hlavní směr při dynamickém řízení. To mělo nepříznivé dopady na provoz ostatních směrů, především pak pro chodce.

Na ostatních semaforech nebylo ve sledovaných dobách vypínání preference prokazatelně zaznamenáno.

Stránky Preference pražských tramvají děkují všem, kteří se na sledování řízení signalizace v Praze podílejí.

Archiv záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících (na dalších listech)