![]() |
Tramvaje jedoucí Plzeňskou ulicí mezi Bertramkou a Poštovkou už na signalizacích téměř nezastavují. Ke třem semaforům, které byly rekonstruovány v létě, nyní přibyla další trojice SSZ: Plzeňská –
Mahenova, Plzeňská – Podbělohorská a Plzeňská – Jinonická.
Na všech rekonstruovaných SSZ funguje preference tramvají. Poslední signalizací bez preference ve zmíněném úseku je SSZ Plzeňská – Vrchlického, které ještě neprošlo rekonstrukcí. Nicméně tři ze čtyř potřebných tramvajových detektorů pro toto SSZ jsou již osazeny.
Zatímco signalizace rekonstruované v létě mají z pohledu preference tramvají nedostatky, nyní zprovozněná trojice SSZ je takřka bezchybná. Poloha všech detektorů je korektní a dokonce je možné, že všechny signalizace fungují s absolutní preferencí tramvají. To bude zřejmé na začátku příštího roku, kdy Ústav dopravního inženýrství hl. m. Prahy vydá oficiální aktualizovaný seznam SSZ k 31.12.2005.
![]() |
SSZ Plzeňská – Mahenova se nachází u zastávky U Zvonu. Jedná se o jednoduchý přechod pro chodce přes pozemní komunikaci s jednosměrným provozem a tramvajovou trať s obousměrným provozem. SSZ Plzeňská – Podbělohorská u zastávky Klamovka je průsečná křižovatka s přechody pro chodce. Poslední SSZ Plzeňská – Jinonická se nachází cca 100 m západně od zastávky Klamovka. Jedná se o křižovatku ve tvaru T s přechody pro chodce.
Všechny tři signalizace fungují ve dvoufázovém řízení. Přednostní volba signálu volno pro tramvaje je na nich zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze.
SSZ | místo | provoz linek TRAM |
5.508 Plzeňská - Mahenova | P5 | 4, 7, 9, 10, 58, 59 |
5.519 Plzeňská - Podbělohorská | P5 | 4, 7, 9, 10, 58, 59 |
5.532 Plzeňská - Jinonická | P5 | 4, 7, 9, 10, 58, 59 |
POZDNÍ PŘEDVÝBĚR
|
![]() |
Příklad preference tramvají na SSZ
Plzeňská – Podbělohorská
Video –
průjezd pěti tramvají během minuty (5,05 MB)
Dalšího zlepšení efektů preference se dočkala křižovatka Plzeňská – Musílkova, která byla rekonstruovaná v létě. Jak jsme již uvedly na stránkách Preference pražských tramvají, v přilehlé zastávce Kavalírka byl zrušen kontrolní bod. To znamená, že tramvaje přihlášené k SSZ ve směru z centra již nevyčkávají v zastávce na přesný odjezd. Nezatěžují tedy SSZ zbytečnými preferenčními nároky a jezdí plynuleji.
V Praze byla v roce 2005 zavedena preference tramvají už na 15 světelných signalizacích. Tím došlo k vyrovnání rekordu z roku 2003. Celkově je ve městě už 97 semaforů, které s různou mírou účinnosti preferují tramvaje. Podíl SSZ s preferencí již činí 49 %.
Preference v ulici Plzeňská | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tip: další fotografie |