Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 602 |

09.03.2022: Těšnov má plnohodnotnou preferenci. Po 18 letech.
Signalizace na Těšnově prošla obnovou. Přinesla vylepšení preference tramvajové dopravy, nový přechod pro chodce a změnu organizace dopravy. SSZ 1.067 Těšnov – Na Poříčí se nachází na průsečné křižovatce s provozem tramvají na třech ramenech. Navíc řídí i výjezd tramvají z přilehlé smyčky. Zatímco původní řešení z roku 2003 bylo zatíženo nedostatečnou kabeláží SSZ a nepodařilo se tak zřídit většinu tramvajových detektorů, nově je semafor vybaven kompletní detekcí včetně vzdálených kontaktů ze všech směrů. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem kolizní fáze a výběrem tramvajových oblouků a výjezdu ze smyčky na různých místech v cyklu řízení. Pro každou tramvajovou fázi kromě hlavního směru je zaručen výběr jednou za cyklus, ale může být vybrána i dvakrát, pokud nebyl jiný nárok tramvaje. Na křižovatce přibyl nový přechod pro chodce přes ulici Na Poříčí pod magistrálou a některé cyklopřejezdy. Zásadní je změna organizace dopravy pro auta. Od ulice Na Florenci již není možné odbočit vlevo. Naopak nově lze křižovatku opustit směrem na Těšnov, kde bývala jednosměrka.

09.03.2022: Kyvadlový semafor u tržnice zdržuje tramvaje
Provizorní světelná signalizace u holešovické tržnice trápí tramvajovou dopravu. Kyvadlový semafor byl osazen na dočasný jednokolejný úsek trati dlouhý necelých 200 metrů. Jednokolejka byla zřízena v souvislosti s výstavbou lávky HolKa, která odstartovala na začátku tohoto roku. Původně byl provoz neřízený, ovšem po několika sjetích tramvají v úseku došlo k operativnímu umístění semaforu. Funguje kyvadlově v pevném řízení, použity jsou pražcové signály dle vnitřní legislativy Dopravního podniku. Původně semafor nezajišťoval ani dostatečnou kapacitu v ranní špičce. Po úpravě nastavení a umožnění průjezdu dvou vlaků na jedno volno už alespoň zmizela většina zdržení přes 2 minuty. I tak má semafor značné dopady na plynulost tramvajové dopravy na dotčených linkách. Aktuálně se připravuje dynamické řízení, které by mělo zajistit řízení provozu s důrazem na plynulost.

02.03.2022: Semafor nad Muzeem dospěl k preferenci
Podíl semaforů s preferencí tramvají ve městě překročil hranici 90 %. Přispěla k tomu zatím poslední změna, úprava SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská. Signalizace, která byla v srpnu minulého roku uvedena po obnově do pevného řízení, prošla prvním vylepšením již na podzim. Nynější změna přináší možnost výběru volna pro tramvaje přes den ve třech polohách v cyklu řízení a dokonce až třikrát do cyklu. Nová poloha vznikla možností přerušení volna z magistrály vpravo do Vinohradské. Znovu se zřetelně snížila největší zdržení a současně část tramvají začala projíždět křižovatku zcela bez zastavení. Pružnější výběr je rovněž za slabšího provozu. Tramvaje své volno vybírají pouze na výzvu, což znamená, že bez jejich přítomnosti se ušetřený čas využívá pro ostatní účastníky provozu. Nevýhodou křižovatky je vzdálenost přihlašovacích tramvajových detektorů. Ani z jednoho směru nepřesahuje 50 metrů, což znamená, že v řadě případů signalizace nestihne na nárok tramvaje zareagovat optimálně. I tak jde o potřebné zlepšení. Křižovatka by se měla v nejbližších letech dočkat významné změny při výstavbě tramvajové tratě na Václavské náměstí.

31.01.2022: Preference Evropská – verze 1.1
Preference tramvajové dopravy na Evropské třídě se dočkala v posledních měsících několika drobných vylepšení. SSZ 6.158 Evropská – U Hadovky má vylepšenou vazbu pro chodce mezi zastávkou a nejbližším chodníkem, díky čemuž se pro tramvaje snížila doba signálu stůj při výběru chodců přes celou komunikaci. Na SSZ 6.131 Evropská – Na Pískách byla zvýšena míra dynamiky pro tramvaje a především fakticky zavedena preference autobusů. K vyladění došlo také na SSZ 6.818 Evropská – přechod Súdánská, SSZ 6.138 Evropská – Etiopská, SSZ 6.159 Evropská – Alžírská, SSZ 6.160 Evropská – garáže MV, SSZ 6.161 Evropská – Do Vozovny. Všechny tyto semafory mají zároveň upravenou logiku svícení výzvových signálů, které při volnu svítí pouze, pokud signalizace na tramvaj skutečně čeká. Na tento režim postupně přechází všechna SSZ v Praze, zatím jich ale stále několik desítek chybí. Vyladění řízení pro tramvaje se dočkala také SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, která sice zůstává bez preference (přednost má nadále koordinace pro auta), avšak i tak se podařilo zvýšit plynulost provozu tramvají. Preference by měla být zavedena až s prodloužením trati na Dědinu, protože je třeba upravit i signalizace v těsné blízkosti tak, aby byla zajištěna i dostatečná koordinace pro auta a autobusy.

27.12.2021: Vylepšená preference na křižovatce s Argentinskou
Nejzatíženější holešovická křižovatka prošla obnovou. SSZ 7.137 Argentinská – Plynární mezi Nádražím Holešovice a Ortenovým náměstím má vylepšenou preferenci tramvají. K původnímu prodlužování, vkládání a krácení vlastní fáze bylo doplněno také krácení kolizní fáze. Signalizace byla doplněna o výzvová návěstidla pro tramvaje, která sdělují informaci o nároku, blížícím se volnu a prodlužování pro tramvaje. Na rameni od Nádraží Holešovice přibyl nový přechod s ostrůvkem, který si vyžádal snížení počtu řadicích pruhů ze tří na dva. Přes jižní rameno Argentinské a východní rameno Plynární vznikly cyklopřejezdy. Zprovozněna bude preference autobusů. Holešovice, na rozdíl od jiných, patří mezi čtvrtě, kterým pomohla stavba tunelového komplexu Blanka k nižším intenzitám provozu aut. Důsledkem je i lepší možnost úprav některých křižovatek, včetně vylepšení preference MHD.

27.12.2021: Semafor Za Ženskými domovy spuštěn. Mírné zlepšení pro tramvaje
Obnovené SSZ 5.548 Radlická – Za Ženskými domovy bylo po půlroce uvedeno do provozu. Signalizace stejně jako před obnovou neuplatňuje preferenci MHD, přesto došlo ke zlepšení provozu tramvají proti původnímu stavu. Jednak byl zrušen nevyužívaný pevný výběr fáze od severního vjezdu Radlické vlevo, jednak tramvaje v hlavním směru můžou prodlužovat nad maxima podle aut. Prodlužování je však minimální a další preferenční prvky na signalizaci schází, takže nadále dochází ke zbytečnému zdržování MHD. Signalizace byla stavebně dokončena v červnu 2021, avšak nebyl hotový program křižovatky, takže zařízení zůstalo až dosud vypnuté. Do přípravy zasáhlo i vyrušení kolejových oblouků mezi jižním vjezdem Radlické a ulicí Za Ženskými domovy, které byly v havarijním stavu. Pro zřízení preference MHD bude nezbytné doladění řízení, doplnění hardware pro aktivní detekci autobusů a zřetelné vyznačení vyhrazeného pruhu pro autobusy na kolejích na jižním vjezdu Radlické. Tramvaje by měly až do kompletní přestavby Radlické a Za Ženskými domovy jezdit k Andělu po Radlické ulici. Obnovená signalizace k tomu trvale zajišťuje cyklický výběr signálů v hlavním směru, zatímco před obnovu bylo nezbytné dálkově aktivovat režim pro mimořádný stav.

27.12.2021: Signalizace u nákladového nádraží Žižkov obnovena při rekonstrukci sítí
Na konci roku 2021 byla obnovena signalizace na křižovatce ulic Jana Želivského a Olšanská. Vzhledem k tomu, že v ulici Jana Želivského probíhá ražba kanalizace, kvůli které jezdí auta ve směru k Ohradě po kolejích, byl semafor uveden do režimu dočasného dopravního opatření, a to v dynamickém řízení. To zahrnuje mimo jiné bezkolizní průjezd tramvají a aut ve zúženém úseku přímo v křižovatce. Semafor je na všech vjezdech doplněn výzvovými návěstidly pro tramvaje, dlouhý přechod přes Olšanskou byl opatřen chodeckými ostrůvky a souběžně vznikl cyklo přejezd. Přestože je na křižovatce preference tramvají, která umožňuje například prodlužování a krácení fází, zdržení tramvají je v dočasném stavu dopravního omezení zjevně delší než v původním dynamickém řízení. Definitivní stav signalizace s upravenou organizací dopravy a s plnohodnotnou preferencí tramvají by měl nastat v průběhu roku 2022.

19.12.2021: Dvě obnovy světel pro linku 7 a zprovozněná Křesomyslova
Semafory na tramvajové síti nadále procházejí obnovou. Do provozu bylo uvedeno SSZ 4.061 Sekaninova – Křesomyslova, přechod. Došlo k tomu v souvislosti s rekonstrukcí vozovek a chodníků v Křesomyslově ulici, která si vyžádala uzavírku pro auta a dočasně zkomplikovala provoz tramvají v Bělehradské ulici, kudy byla vedena objížďka. Řízení obnovené signalizace v zásadě odpovídá původnímu režimu. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním vlastní fáze, zatím však chybí předvýběr kolizní fáze. V obou směrech přibyla výzvová návěstidla. Ve směru do centra se změnila poloha přihlašovacího kontaktu tak, aby vlaky byly registrovány až krátce před zastavením v zastávce Divadlo Na Fidlovačce. Druhou obnovenou signalizací je SSZ 2.022a Svobodova – Vyšehradská, tedy také na lince 7. Světla fungují nadále v dynamické koordinaci se semaforem na Výtoni. Tramvaje nadále prodlužují a předvybírají svoji fázi a předvybírají kolizní fázi. I zde přibyla výzvová návěstidla.

10.12.2021: Semafory u zastávky Hellichova prošly obnovou. Preference nepřibyla
Další dva zrekonstruované semafory na tramvajové síti jsou v provozu. SSZ 1.107 Karmelitská – přechody u zastávky Hellichova fungují i po obnově bez preference tramvajové dopravy. Spuštěny byly do dočasného režimu v pevném programu s výzvou, což znamená, že v rámci každého cyklu řízení je při nároku vybráno v definované časové poloze volno pro chodce s tím, že výběry nově zajišťují koordinaci pro tramvaje a auta alespoň v jednom směru. Z pohledu zdržení tramvajové dopravy se nejedná o zhoršení. I předchozí režim po dobu 20 let byl bez preference MHD. Signalizace je vybavena detekcí tramvají. V noci je v režimu fáze blikající žlutá, kdy si semafor zapínají chodci bez ohledu na aktuální nároky tramvají. Zapnutí probíhá v obvyklém standardu, tedy do celočervené a následně do volna pro chodce.

03.12.2021: Semafor na Olšanských hřbitovech obnoven
Město kvapem pokračuje v obnově světelných signalizací. Do provozu bylo po rekonstrukci uvedeno SSZ 3.319 Vinohradská - nám. Jiřího z Lobkovic u zastávky Olšanské hřbitovy. Signalizace řídí zejména přechod pro chodce přes Vinohradskou, ale zajišťuje také výjezd z tramvajové smyčky a z boční komunikace. Preference tramvají byla na semaforu zavedena již dříve v návaznosti na rekonstrukci trati a aktuální způsob řízení vychází ze stejných principů. Doplněna byla výzvová návěstidla pro tramvaje také na hlavní trati a detekce automobilů v hlavním směru, která umožňuje jejich prodlužování. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. V obou směrech je nadále zajištěna preference chodců pro přístup na zastávku s ohledem na přijíždějící tramvaj.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 602 |

  NOVINKY
29.06.2022 Na magistrále cyklus 80 sekund
Ke zlepšení podmínek pro tramvaje a pro chodce došlo na náměstí I. P. Pavlova. V oblasti magistrály se od května v denním období používají pevné programy o délce cyklu 80 sekund, namísto původních 100 sekund. V cyklu 80 sekund jsou podíly zelených pro jednotlivé směry přibližně stejné jako ve „stovkách“, ale jednotlivé signály volno i stůj jsou kratší. Díky tomu se výrazně snižuje zdržení chodců a tramvají na SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova – Sokolská a 2.047 náměstí I. P. Pavlova – Legerova. Na obou signalizacích kvůli vysokému zatížení dopravou nereálné ve dne aplikovat preferenci tramvají. Volno pro tramvaje, ač je kratší než v původním řízení, zachovává možnost průjezdu dvou vlaků. Díky tomu úprava zvyšuje kapacitu pro tramvaje o 25 % a je přínosná pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Dochází k výrazné eliminaci situací, kdy se před křižovatkou nahromadí více než 2 tramvaje, což obecně bývá zdrojem vysokých zdržení. I. P. Pavlova je přitom úzkým místem tramvajové sítě. Vliv na kapacitu pro auta je v jednotkách procent a je způsobem zejména snížením produktivního času v cyklu řízení. Oblast magistrály čítá 11 semaforů. S provozem tramvají jsou ještě „Demínka“ a Legerova – Vinohradská, obě s preferencí. „Osmdesátky“ se na magistrále zkoušely poprvé na jaře roku 2021. Následovalo doladění semaforů. Změna je přínosná i v souvislosti s rekonstrukcí Barrandovského mostu, protože odlehčení zajišťují také tramvaje v relaci ze Smíchova právě na I. P. Pavlova.

20.06.2022 Nová světla na Kolbenově ještě budou potřebovat doladit
Do provozu byla uvedena dvojice zcela nových semaforů u zastávky Kolbenova. SSZ 9.906 Kolbenova – Na Černé strouze a SSZ 9.908 Kolbenova – Möbelix slouží hlavně k napojení budované bytové a komerční zástavby v území bývalého ČKD v Praze 9. Dvojice křižovatek se nachází přibližně sto metrů od sebe. SSZ 9.906 je položeno západněji a umožňuje rovněž signalizovaný přístup na zastávku Kolbenova. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Zatímco za běžného provozu funguje preference dobře, za slabého provozu je reakce na tramvaje nespolehlivá. Při trvalé zelené v hlavním směru může dojít k okamžitému vypnutí volna pro tramvaj kolizním nárokem, typicky třeba od cestujícího, který vystoupil z tramvaje, nebo jakýmkoli vozidlem z boku. Tento problém se vyskytoval na některých SSZ v minulosti, avšak ve většině se jej podařilo odstranit. V hluboké noci jsou pak semafory na Kolbenově řízeny v režimu fáze blikající žlutá, což znamená, že semafor sice bliká, ale chodec si jej může kdykoli zapnout bez ohledu na tramvaj, která tak může být náhle zastavena.

02.06.2022 U Masarykova nádraží bez aut
Nová pěší zóna v Havlíčkově ulicí zklidňuje dopravu u Masarykova nádraží. Zákaz průjezdu aut platí nově v úseku mezi ulicemi V Celnici a Hybernská. Doposud zde nebylo možné projet pouze ve směru z centra, nově platí zákaz v obou směrech. Výjimku má MHD. Na místě již probíhají stavební úpravy. Výsledkem mají být lepší podmínky pro cestující, kteří užívají úzký tramvajový ostrůvek. Nově budou mít k dispozici celý prostor od trati až k fasádě domu, včetně původní vozovky. Opatření přetne jednu z možností, jak při zácpách objíždět severojižní magistrálu skrze komunikace nižších tříd v historickém jádru města. Lze očekávat snížení intenzity provozu v ulici Na Poříčí do centra a mírně také v Jindřišské do centra, kde auta často blokují tramvaje před ulicí Politických vězňů. Naopak se zvýší provoz v ulici Na Poříčí ve směru k Sokolovské, kde jsou však tramvaje oddělené od aut. S opatřením souvisí zobousměrnění Hybernské ulice. V Praze se jedná o čtvrtou pěší zónu s provozem tramvají. Řešení je k MHD vstřícné z pohledu eliminace dopravních kongescí, na druhou stranu však snižuje její rychlost na 20 km/h, což prodlužuje reálné jízdní doby. Omezování individuální dopravy v centru města zvolna postupuje po desetiletí. V roce 1985 byla zřízena pěší zóna v ulici Na Příkopě. V roce 2000 byl zakázán průjezd Vodičkovou a Spálenou ulicí. Od roku 2012 nemohou auta jezdit Jindřišskou ulicí u Václavského náměstí. Dlouho se uvažuje o vyloučení transitu na Smetanově nábřeží a v Karmelitské ulici, nad touto změnou dosud nebyla nalezena politická shoda.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022