O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 505 |

06.03.2014: Flora upravena. Co teď umí vzdálené rádio?
Po 10 měsících bylo upraveno SSZ 3.309 Vinohradská - Jičínská. Zásadní změnou prošla funkce vzdáleného rádia od malé Jičínské. Tramvaje, které se na něm přihlásí, typicky generují výzvu a prodlužování na zelenou pro auta z malé Jičínské, zatímco dosud si vybíraly své volno vpravo. To se nyní vybírá až po nároku na EOV. Nová funkce má zajistit vytlačení kolony vozidel před tramvají. Signalizace si tak lépe poradí v době extrémních kolon v malé Jičínské, při kterých přicházela tramvajová volna nezřídka nazmar. Naopak v době běžného provozu, kdy mají vlaky obvykle relativně volný průjezd ke křižovatce, je funkce na škodu: před přijíždějící tramvaj často padá cizí fáze a SSZ tak zastaví více tramvají než dříve. Součástí úpravy je i omezení, či úplně vyřazení zakoordinovávání po Vinohradské, takže boční směry tolik netrpí dlouhými červenými. Chybí však stále nezbytná dynamická koordinace s SSZ Jičínská - Přemyslovská.

26.02.2014: Některá světla se v noci rozblikají
Město se rozhodlo vypnout na noc celkem 33 pražských semaforů. Znamená, že na nich bude blikat žlutá. Jsou mezi nimi i tři zařízení, přes než jezdí tramvaje: SSZ 5.582 Nádražní - Nádraží Smíchov, SSZ 5.583 Nádražní - U Královské louky, SSZ 8.235a Zenklova - náměstí Na Stráži. Do poloviny 90. let se výrazná většina semaforů v Praze v noci vypínala, některé dokonce i o víkendu. S obnovou signalizací a zaváděním dynamického řízení ale nastala vlna zřizování nepřetržitého provozu SSZ bez ohledu na místní podmínky. Po roce 2000 se navíc začaly realizovat celočervené provozy. Nyní tak jsou téměř všechny signalizace v nepřetržitém provozu. Teprve přibližně poslední rok se při obnovách a výstavbách SSZ opět aspoň výjimečně přistupuje k jejich nočnímu vypínání. Město si od změny slibuje plynulejší provoz a lepší životní prostředí. Současně dojde ke snížení spotřeby pohonných hmot. Není zřejmé, zda další semafory budou následovat.

09.02.2014: Na Spojovací funguje preference i pro autobusy
SSZ Koněvova – Spojovací se dočkala zavedení preference autobusů. Stalo se tak rok poté, co na křižovatku byl dosazen hardware, pomocí kterého jsou autobusy detekovány a kterým je řidičům BUS indikováno přihlášení. Na SSZ dosud fungovala pouze preference tramvají. Ta zde zůstává, pouze se musí o výhody dělit právě s autobusy. Prakticky to znamená, že v směru z centra již nebude zdaleka tak jisté, že tramvaje projedou do smyčky zcela bez zdržení. Naopak ve směru do centra akceptuje nové řešení reálné doby odbavení tramvají v nástupní a tak volno padá obvykle o něco dříve než dosud, na což si řidiči tramvají pomalu zvykají. Preference autobusů byla nedávno zprovozněna také na blízkém SSZ Spojovací – K Žižkovu. Přes obě křižovatky jsou provozovány páteřní autobusové linky v krátkých intervalech.

17.12.2013: Na Evropské nadále bez preference
Provoz tramvají na Evropské třídě byl obnoven, avšak preference tramvají na SSZ zde nadále nefunguje. Platí to nejen o signalizacích, které byly obnoveny v posledních pěti letech, ale také o těch nejnovějších. V pevném řízení funguje SSZ Evropská – Horoměřická, které ovšem ještě není v definitivním stavu. V pevném řízení a v koordinaci pouze pro IAD funguje samostatný přechod pro chodce SSZ Evropská – Súdánská. V pevném řízení funguje SSZ Evropská – Alžírská u zastávky Červený Vrch. Vypnutá je signalizace u vjezdu do vozovny Vokovice. Celkem je na Evropské třídě 9 semaforů technologicky vybavených k preferenci tramvají, avšak fungujících bez preference kvůli nezdařilému software. Je to největší skupina takto postižených SSZ. Jedinou signalizací, jež má alespoň částečnou preferenci, je SSZ Evropská – Starodejvická.

02.12.2013: Prašný most a Octárna už mají preferenci
Bylo uvedeno do provozu dynamické řízení na několika signalizacích komplexu Blanka, kde dosud fungovaly provizorní pevné programy. Preference tramvají již je nasazena na SSZ Prašný most. Zde se na dvou ze tří směrů vlaky přihlašují vzdáleným rádiem a preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze, změnou pořadí fází a předvýběrem kolizní fáze. Křižovatkou projíždí ve špičce za hodinu 120 tramvají a k tomu 18 autobusů, které se v řízení chovají jako tramvaje. Zatím se nepodařilo dostatečně vyřešit rozlišení tramvaje a autobusu na vjezdu od Brusnice, což vede ke zdržování MHD zvláště na tomto vjezdu. Nevýhodou je také časté zahlcování křižovatky vzdutím z málo kapacitní Svatovítské ulice. Preference již funguje také na novém sousedním přechodu k zastávce Prašný most a vrátila se také na obnovené SSZ Patočkova – Střešovická. Zde jsou vlaky preferovány prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze.

28.11.2013: Preference funguje téměř na celé Poděbradské
Signalizace na Poděbradské ulici méně zdržují tramvaje. V souvislosti s ukončením rekonstrukce tramvajové trati mezi Harfou a Kbelskou ulicí byla obnovena či zavedena preference tramvají celkem na třech semaforech. Jedná se o křižovatky s ulicemi Kbelská, Hloubětínská a nyní už také U Elektry. Zachována zůstala preference na SSZ U Tesly. Dočasně je zrušena preference na křižovatce s Podkovářskou ulicí, kde ještě probíhá obnova SSZ. V případě dvou křižovatek slouží k detekci tramvají optické snímače STOD1, které byly částečně obnoveny na Hloubětínské a nově dosazeny na Kbelské. Ostatní signalizace používají klasické kontakty PTK1. Všechny preference jsou pouze podmíněné, přesto například na Kbelské ušetří tramvaje ve směru do centra v průměru půl minuty jízdní doby. Naopak na posledním a nejnovějším SSZ Poděbradská – Slévačská je preference méně účinná.

14.11.2013: Nový bumlík u Veletržní
V ulici Dukelských hrdinů mezi zastávkou Veletržní ve směru z centra a křižovatkou se stejnojmennou ulicí byla zřízena betonová tvarovka, která odděluje vozovku a tramvajovou trať. Současně byla zrušena čára mezi řadicími pruhy ke křižovatce pro automobily. Nový bumlík měří 36,5 metru a zajišťuje nerušený příjezd tramvaje ke stopčáře řízené křižovatky, která funguje s kvalitní preferencí tramvají.

26.10.2013: Obnova SSZ náměstí Míru - Francouzská nic příznivého nepřinesla
Byla uvedena do provozu další obnovená světelná signalizace na náměstí Míru. SSZ 2.332 náměstí Míru – Francouzská však i po rekonstrukci funguje obdobně jako dosud v pevném řízení bez preference tramvají. V pevném programu bez preference funguje už přes rok sousední SSZ náměstí Míru – Jugoslávská ve spodní části náměstí, kde se plynulost MHD dokonce zhoršila. Na obou křižovatkách je přitom zřízena plnohodnotná detekce tramvají. Při letošní obnově signalizace byla navíc odstraněna část bumlíku ve Francouzské ulici nad náměstím Míru, čímž dochází ke zhoršení plynulosti provozu tramvají.

19.10.2013: Obnovena signalizace Hostivařská. Preference nechybí
Po rekonstrukci bylo uvedeno do provozu SSZ 0.398 Švehlova – Hostivařská. Byla zřízena detekce tramvají a zavedena preference. Ta probíhá prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Na signalizaci nyní většina vlaků projíždí bez zdržení. Nevýhodou je nemožnost krátit kolizní fázi s chodci napříč tratí. SSZ mělo být původně obnoveno společně RTT Průběžná – Švehlova, která má však více než roční zpoždění.

03.10.2013: Prašný most napevno bez preference. Zatím
Velká výluka skončila. Na Prašný most se vrátily tramvaje. Bylo obnoveno SSZ Prašný most a zřízena signalizace na přechodu k zastávkám. Obě jsou dočasně v pevném řízení bez preference tramvají. Schází totiž dynamický program a zřízena není detekce tramvají. Není to ojedinělý případ. Preference nebyla znovuzprovozněna ani na SSZ Patočkova – Střešovická a SSZ Letenské náměstí, které byly v posledním roce obnoveny v rámci výstavby Blanky. Zásah potřebují i semafory v oblasti Malovanky, jež původně vznikaly jako provizorní. Dočasně z důvodů rekonstrukce stropní desky metra Dejvická je zřízena další signalizace bez preference MHD na křižovatce Svatovítská - Generála Píky. Přínosem pro rychlost a komfort provozu TRAM jsou naopak rekonstruované tratě. Před Prašným mostem od Hradčanské byla navíc zřízena před rozřazovacími kolejemi rychlostní výhybka, vlaky ji zatím projíždějí rychlostí 30 km/h.Ve Svatovítské zmizela omezení rychlosti, která byla vyvěšena z důvodů špatného technického stavu trati i silniční „třicítky“. Nevhodná je rekonstrukce zastávky Vítězné náměstí do délky pouze pro 1,5 vlaku.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 505 |

  NOVINKY
25.01.2019 Semafor na křižovatce Nuselská - Vladimírova s preferencí
Do provozu bylo uvedeno dynamické řízení a preference tramvajové dopravy na SSZ 4.402 Nuselská - Vladimírova. Signalizace byla obnovena v závěru roku 2018, avšak bylo třeba provést ještě úpravy software v závislosti na umožnění jízdy autobusů z Nuselské do centra vlevo. Signalizace umí pro tramvaje prodlužovat a krátit vlastní fázi a krátit kolizní fázi. Volna pro tramvaje v obloucích jsou realizována pouze na výzvu a je možné je zařazovat na dvě různá místa v cyklu řízení, vždy však nejvýše jednou za cyklus. V noci je semafor v režimu blikající žluté, kterou si chodci mohou přepnout do řízeného stavu, bez ohledu na nároky tramvají.

25.01.2019 Úprava signalizací na Karlově náměstí
Trojice světelných signalizací od Resslovy ulice až po Štěpánskou je nyní o trochu lépe zkoordinována pro tramvajovou dopravu. SSZ 2.034 Karlovo náměstí - Resslova, 2.038 Ječná - Štěpánská, 2.041 Karlovo náměstí - Ječná prošly úpravami pevného řízení. Na všech signalizacích byl prodloužen cyklus z 54 sekund na 60. Výhodou změny je možnost komfortního projetí dvou vlaků za sebou na Karlově náměstí ve směru od Moráně, čímž se zvyšuje kapacita pro tramvajovou dopravu v přetíženém uzlu. Současně se mírně zlepšuje plynulost provozu na linkách od Ječné vlevo (4, 10, 16). Naopak se mírně zhoršuje plynulost provozu pro linky z Ječné vpravo (6, 22). Pro všechny vlaky by měly být lépe zkoordinovány signalizace po Ječné ulici až ke Štěpánské, o víkendu dokonce až k magistrále. Další případné zlepšení by mohlo přinést až dynamické řízení, které je však závislé na stále odkládaných obnovách semaforů.

20.12.2018 Vršovická v dynamice
Trojice signalizací na Vršovické ulici dostala po letech dynamické řízení s preferencí veřejné dopravy. Jedná se o semafory mezi zastávkami Nádraží Vršovice a Bohemians. SSZ 0.355 Vršovická - U Vršovického nádraží a SSZ 0.315 Vršovická - Petrohradská uplatňují preferenci tramvají prodlužováním vlastní fáze, předvýběrem kolizní a vlastní fáze a vložením fáze. SSZ 0.356 Vršovická - Sportovní preferuje tramvaje prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem vlastní a kolizní fáze. Navíc usnadňuje vyklizování kolejí před přijíždějící tramvají a autobusu vypnutím zelené pro auta do centra. Na prostřední signalizaci Petrohradská funguje současně preference autobusů. Situaci zde komplikuje zábor ve vozovce, který zkracuje řadicí pruh, čímž je snížena kapacita křižovatky. Prověření se navíc dočká detekce. Trojice signalizací byla obnovena do roku 2015. Preference nyní chybí doplnit na signalizaci u Slavie a celková obnova ještě bude provedena na Kubánském náměstí.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019