Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 633 |

05.06.2020: Semafor u Čechova mostu dostal světelnou závoru
Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 1.089 Čechův most - nábřeží Edvarda Beneše. V rámci obnovy byla signalizace doplněna o světelnou závoru pro krytí zastávky ve směru od Holešovic s nástupem z vozovky. Na signalizaci bliká v základním stavu žlutá. Červený signál pro auta je zapínán jednak tramvají a jednak v koordinaci ve signalizací na vlastní křižovatce za zastávkou. Řízení vlastní křižovatky zůstalo beze změn. Ve směru od mostu bylo pouze doplněno výzvové návěstidlo a jako vzdálený přihlašovací kontakt z mostu byl využit již odhlašovací kontakt sousedního SSZ Dvořákovo nábřeží – Čechův most. Tím dochází k efektivnějšímu vyklizování aut, která se po mostě pohybují po kolejích.

29.05.2020: Semafor u Veletržního paláce po obnově a opět s preferencí
Měsíc trvající obnova SSZ 7.130 Veletržní - Dukelských hrdinů, která byla provázena pevným řízením bez preference tramvají, skončila. Nyní je signalizace opět s preferencí, která je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a také předvýběrem kolizní fáze. Míra preference je obdobná jako v předchozím způsobů řízení z roku 2004, pouze téměř nedochází k prodlužování kolizní fáze. Přibyla výzvová návěstidla pro tramvaje, jejichž volno se vybírá pouze na výzvu. Pro případ závady tramvajové detekce jsou na kolejích zřízeny plochy videodetekce. Vyklizovací šipka od Letné se nově vybírá pouze na výzvu. Křižovatka se stavebně zmenšila a více prostoru dostali cyklisti. V současné době ve městě probíhá nebo byla dokončena obnova více signalizací. V pevném řízení stále zůstává SSZ Švehlova - Práčská, uvedená do provozu před dvěma týdny, SSZ Sokolovská - Na Břehu ze začátku dubna a nově také SSZ Modřanská - Údolní. Rekordmanem v tramvajové síti je SSZ Vršovická - Bělocerkevská, kde je dočasný pevný program od obnovy v roce 2016. Neřízený stav je krátce na obnovovaném SSZ nábřeží Edvarda Beneše - Čechův most.

22.05.2020: Obnova dvou signalizací pro linku 25
Po obnově byly uvedeny do provozu dvě světelné signalizace. Na SSZ 7.125 Dělnická - Jankovcova, bylo se zprovozněním spuštěno dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem a prodlužováním kolizní fáze, stejně jako v předchozím způsobu řízení. Při jízdě tramvaje od Libeňského mostu navíc dochází k odložení volna pro auta pro zajištění větší bezpečnosti a plynulosti provozu. Software by měl být ještě doladěn. Po delší obnově bylo do provozu uvedeno rovněž SSZ 9.228 Poděbradská - Hloubětínská. Z pohledu tramvajové dopravy byla vylepšena detekce, tramvaje se přihlašují již na vjezdu do zastávek Kbelská, respektive Hloubětín. Na výjezdu ze zastávek je další přihlášení. Preference je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Obě signalizace se nacházejí na lince 25, která je v posledních měsících postižena zdržením na západní části Poděbradské v důsledku stavebních prací.

20.05.2020: Zkrácení jízdních dob
Jízdní doby na tramvajové doznaly po delší době zřetelnějších úprav. Na většině tramvajových linek došlo ke zkrácení dojezdových časů. Například linky 5 a 10 jsou na celé své trase urychleny o 3 minuty v každém směru, naopak u linky 25 nedošlo k žádným zásahům. K první vlně změn došlo již v první polovině května, a to na nábřežích, druhá vlna nastala 18. května a zahrnovala širší síť, převážně však centrální úseky. V městě stále cestuje kvůli koronaviru výrazně menší počet cestujících, rychlejšímu provozu pomáhá i mírně slabší provoz tramvají v odpolední špičce. Současně se podařilo ukončit alespoň některá dopravní opatření, která přinesla dočasné vypnutí preference na signalizacích. Zejména se jedná o SSZ Průběžná – V Olšinách a SSZ Vinohradská – nám. Jiřího z Lobkovic, kde již opět funguje dynamické řízení s preferencí. Přibývá i signalizací s nově zavedenou preferencí, naposledy SSZ Bulhar. V květnu bylo také deaktivováno trvalé „namáčknutí“ chodců na řízených přechodech a znovu zavedeny zastávky na znamení.

15.05.2020: Preference tramvají na Bulharu
Signalizace na křižovatce Bulhar má nový software, který na rozdíl od původního řešení preferuje tramvajovou dopravu. Většina tramvají tak na křižovatce projíždí bez zdržení. Zatímco dosud na semaforu fungovalo dynamické řízení, ve kterém docházelo od tramvají ke krácení kolizních fází a k prodlužování vlastní fáze, nové řešení umožňuje kromě prodlužování také výběr volna pro tramvaje až na třech místech v cyklu. Naopak došlo k potlačení krácení kolizních fází. Tím došlo kromě zvýšení plynulosti tramvajového provozu také ke stabilnějšímu odbavování vozidel v kolizních relacích. SSZ Bulhar je jednou z nejsložitějších křižovatek v Praze. Má hned 5 základních fází řízení a vyznačuje se vysokou nehodovostí. Do současného stavebního stavu byl uveden v roce 2004 v souvislosti se stavbou nového železničního mostu přes Seifertovu ulici. Signalizace prošla několika úpravami softwaru, které vylepšovaly zejména zpočátku tristní řízení pro tramvajovou dopravu. Aktuální úprava je v tomto směru nejvýraznějším počinem.

19.04.2020: Chodecké výzvy natvrdo
Na většině signalizací v Praze byl v souvislosti s opatřením proti šíření nákazy Covid-19 nastaven pevný nárok chodců, který zajišťuje cyklický výběr všech chodeckých signálních skupin, aniž by chodci museli mačkat tlačítka. Výjimku tvoří některé signalizace, zejména ty s velkými tlačítky, která není nutné mačkat prstem, ale tlačítko je možné aktivovat například loktem. Na některých místech takové nastavení způsobilo dopravní problémy, na většině takto ošetřených semaforů způsobilo nárůst zdržení účastníků provozu. Menší dopady jsou v centru města, nejvíce je změna zřetelná v období slabšího provozu, kdy signalizace reagují na nároky chodců pružněji. Z pohledu MHD je nejhorší situace u nočních autobusových linek, kterým zřetelně klesla přesnost provozu.

19.04.2020: Dočasně zrušená preference na dalších signalizacích
Na dalších nejméně 3 světelných signalizacích v Praze byla eliminována preference tramvajové dopravy. Stalo se tak v rámci dočasných dopravních opatření při opravách. Bez preference v pevném řízení fungovalo SSZ Poděbradská – Podkovářská, kde od února probíhala oprava vozovek. Auta jezdila v protisměrném jízdním pásu a v předmětné křižovatce se vracela na svoji stranu. Detekce tramvají a tedy preference je mimo provoz na SSZ Poděbradská – Hloubětínská, kde probíhá obnova signalizace. A nově je bez preference také SSZ Vinohradská – náměstí Jiřího z Lobkovic, kde probíhá obnova vodovodu. Automobily jezdí mezi zastávkami Želivského a Olšanské hřbitovy protisměrným jízdním pásem a v předmětné křižovatce se vrací na svoji stranu. Řízení je pro tramvaje velice nevýhodné. Na signalizaci bylo v neděli nasazeno pevné řízení v délce cyklu 80 sekund, přičemž tramvaje měly volno přibližně 8 sekund. Vzhledem k nárůstu počtu signalizací bez preference v posledních týdnech a rostoucímu provozu zejména aut se v některých lokalitách mohou začít zhoršovat podmínky pro pravidelnost provozu tramvají, které většinou mají rezervy díky slabší poptávce i nižším intenzitám dopravy.

06.04.2020: Obnova signalizace Sokolovská - Na Břehu: pevný program
V Praze dočasně ubyla signalizace s preferencí tramvají. SSZ 9.233 Sokolovská – Na Břehu, která byla po obnově uvedena do provozu 4. dubna, funguje v pevném řízení, namísto původní prakticky absolutní preference. Navíc je pevný program zkonstruován pro tramvaje velmi nevýhodně. Přestože jezdí v hlavním směru a intenzity aut na kolizních vjezdech jsou velmi slabé, například volno pro tramvaje z centra činí pouze 21 sekund v cyklu 60 sekund. Důvodem je především fakt, že je zapínána nově zřízená vyklizovací šipka pro auta ve směru z centra, přičemž tento pohyb nevykonává v průměru ani jedno vozidlo za cyklus. Obnova signalizace proběhla současně s rekonstrukcí tramvajové trati. Pevný program je v současné době nasazen v rámci DIO také na SSZ Průběžná – Olšinách a také na SSZ Poděbradská – Podkovářská, kde probíhá rekonstrukce vozovek. V obou případech také se značným zhoršením pro provoz MHD.

29.03.2020: SSZ na Průběžné v pevném řízení
SSZ 0.340 V Olšinách - Průběžná je od února dočasně v pevném programu, namísto řízení s preferencí MHD. Úprava souvisí s rekonstrukcí kanalizace, která probíhá v ulici V Olšinách. V jejím důsledku byl zabrán levý jízdní i řadicí pruh před křižovatkou do centra, směrové signály byly nahrazeny plným kruhovým signálem a řízení bylo změněno na pevné. Dopravní opatření pro tuto etapu rekonstrukce kanalizace by mělo dle údajů na úřední desce skončit v polovině dubna. Opatření způsobuje výrazný nárůst zdržení tramvají, hlavně od Průběžné a z centra. V době, kdy je velmi málo cestujících a slabý provoz aut, však nenarušuje plnění jízdního řádu.

23.01.2020: Signalizace u Nádraží Strašnice opět s preferencí
SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech, kterou trápila hardwarová závada, již opět funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají a autobusů. Problémy na zařízení nastaly v listopadu minulého roku a neustávaly ani přes opakované zásahy. Semafor byl obvykle řízen pevným programem, případně byl v blikající žluté. Preference MHD byla na signalizaci zavedena v roce 2011 a později ještě vylepšena.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 633 |

  NOVINKY
06.01.2024 Obnoveny semafory na zastávce Nademlejnská a Vinohradské hřbitovy
Developerské projekty přinesly přestavby dvou tramvajových zastávek a přilehlých světelných signalizací. Obnova SSZ 9.221 Poděbradská – U Tesly proběhla v rámci přesunu zastávky a sloučení přechodu a sousední křižovatky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. S ohledem na nedostatečný předstih přihlášení ve směru do centra a krátké prodlužování pro tramvaje dochází v tomto směru k častějšímu zastavování vlaků. Stav se ještě zhorší se zvýšením zatížení křižovatky, které nastane s dokončováním okolní výstavby. Signalizace při přecházení z chodníku na chodník neobvykle přeruší chodeckou zelenou přes vozovky, tedy zdrží chodce před poslední částí přechodu a také čekající auta. Obnova SSZ 0.350 Vinohradská – Hagibor přinesla přípravu na budoucí křižovatku a také posun zastávky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oba semafory mají zalomený přechod s tím, že volno pro tramvaje, které se pohybují v hlavním směru, je vybíráno výlučně na výzvu a současně i v závislosti na přecházení chodců. Náhradní detekce tramvají je zajištěna kontaktním zámkem. V noci fungují světla v režimu fáze blikající žlutá se zapnutím chodcem, bez preference MHD.

21.12.2023 Depo Hostivař v dynamice. Ze dvou semaforů je preference jen na jednom
Po roce a čtvrt od zprovoznění smyčky Depo Hostivař jsou semafory u vjezdu do terminálu v dynamickém řízení. S preferencí tramvají však funguje pouze jeden z nich. Preference byla obnovena na původním SSZ 0.632 Černokostelecká – Sazečská, dokonce s mírným vylepšením úpravou detekce do centra. Preferenci zajišťuje prodlužování, vkládání a předvýběr vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Zřetelná většina tramvají projíždí plynule. V dynamickém řízení bez preference tramvají funguje sousední SSZ 0.637 Černokostelecká – smyčka Depo Hostivař, které je s SSZ 0.632 v dynamické koordinaci. Drobným preferenčním zásahem je pouze mírný předvýběr vlastní fáze. Prodlužování vlastní fáze odpovídá míře prodlužování od vozidel na sousední křižovatce. Plynulý průjezd tramvaje je tak do značné míry věc náhody a dochází k častějšímu zastavování vlaků, dokonce i v situaci, kdy stále stojí auta. Přesto došlo změnou ke zlepšení, protože výběry signálů pro tramvaje jsou zařazovány v pořadí dle reálných nároků tramvají. Terminál Depo Hostivař byl uveden do provozu v srpnu 2022. Nový semafor na vjezdu do smyčky začal fungovat s pevnými programy. Ty byly nasazeny i na vedlejší starší semafor na křižovatce se Sazečskou, který původně fungoval s preferencí.

20.12.2023 Semafory na Divoké Šárce s preferencí MHD
Všechny světelné signalizace na nové tramvajové trati na Dědinu již jsou s preferencí tramvají. Na začátku prosince byla preference zprovozněna na třech signalizacích na Divoké Šárce. SSZ 6.169 Evropská – Vlastina, které se nachází v klíčovém odbočení tramvaje z Evropské ulice, upřednostňuje tramvaje předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Sousední SSZ 6.123 Evropská – Libocká funguje s prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, které jako jediné bylo na tramvajové síti před výstavbou trati, umí prodlužovat a předvybírat fázi pro tramvaje a předvybírat kolizní fázi. Semafory fungují ve složité dynamické koordinaci, která umožňuje preferenci MHD a současně synchronizaci všech uzlů. Skupinu řídí semafor na odbočení tramvaje z Evropské. Funguje zde rovněž preference autobusů, přičemž na SSZ Evropská – Libocká odbočuje autobus z kolejí na tramvajový signál vpravo do Libocké ulice. Lze očekávat doladění semaforů dle zkušeností z provozu. Tramvajová trať na Dědinu byla zprovozněna na konci října, preference na Divoké Šárce byla tedy doplněna po necelých dvou měsících.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024