Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 641 |

27.08.2020: Obnovena signalizace Seifertova – Krásova. Zatím nefunguje detekce tramvají
Po obnově bylo uvedena do provozu SSZ 3.392 Seifertova - Krásova. Na signalizaci nově funguje dynamické řízení, avšak zatím nebylo možné zapojit detekci tramvají, tudíž semafor funguje dočasně bez preference. Před obnovou fungovalo zařízení v režimu trvalé zelené v hlavním směru s výzvou chodců a vozidel z boku, rovněž bez preference. Zprovoznění detekce tramvají lze očekávat na přelomu srpna a září.

21.08.2020: SSZ Nádražní - Vltavská: další krok v preferenci na Smíchově
Preference tramvají byla doplněna na další pražskou signalizaci. SSZ 5.505 Nádražní – Vltavská, která prošla v roce 2019 obnovou, dostala zcela nový software, který upřednostňuje tramvajovou dopravu. Preference je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze a prodlužováním kolizní fáze. Současně dochází k odložení zelené pro auta do centra při jízdě tramvaje do centra. Křižovatka Nádražní – Vltavská převádí tramvaje přes Malý smíchovský okruh, který byl zřízen v roce 2001. Přinesl novou organizaci silniční dopravy v centrálním Smíchově, včetně plošné koordinace, a odstranil preferenci tramvají, která už v té době na některých křižovatkách fungovala. Systém MOTION, který měl generovat signální plány pro celou oblast dle aktuální dopravy, se nakonec velmi přiblížil pevným programům, které se jen velmi obtížně upravovaly. V roce 2017 došlo k jeho vypnutí. Preference tramvají se začala na Smíchov vracet v roce 2018, kdy byla trvale zprovozněna na SSZ 5.503 Štefánikova - Kartouzská. V současné době se připravuje preference také na SSZ 5.068 Lidická - Zborovská. Nadále zůstává pro tramvaje velmi problematický průjezd Radlickou ulicí.

21.08.2020: Nový semafor na Ječné
Po delší době přibyla na tramvajové síti nová světelná signalizace. Bylo zřízeno SSZ 2.992 Ječná – přechod Melounová. Nachází se 150 metrů pod magistrálou. Jedná se o samostatný nově vyznačený přechod pro chodce přes dva jízdní pruhy a tramvajové těleso. Signalizace není vybavena detekcí tramvají, funguje v pevném řízení bez preference tramvají s výzvou pro chodce. Řízení je v koordinaci pro tramvaje i auta s oběma semafory přes magistrálu, které jsou také v pevném řízení.

27.07.2020: Světla u metra Vltavská obnovena. S drobnými vylepšeními
Došlo k bleskové obnově SSZ 7.187 nábřeží Kapitána Jaroše - přejezd tramvajové tratě. Semafor, který řídí křížení tramvajové trati u metra Vltavská s navazující magistrálou do centra, fungoval už před obnovou s velmi dobrou preferencí tramvají. Ta zůstala zachována, včetně klíčového nadřazení nároků tramvají koordinaci pro auta. Navíc došlo k drobným vylepšením. Byla dosazena výzvová návěstidla s informací o blížícím se příchodu volna. Ve směru do centra byla upravena detekce tak, aby nárok byl realizován typicky až od blízkého kontaktu, čímž se zpřesnil začátek volna vůči přijíždějící tramvaji. Křižovatka čeká kratší dobu na vlaky přijíždějící od vzdáleného kontaktu, naopak delší dobu od blízkých kontaktů. Třešničkou je možnost návratu do signálu volno, pokud se tramvaj z centra přihlásí do 6 sekund po skončení základního volna. Z centra je totiž přihlašovací kontakt pouhých 45 m před stopčárou a roste tak riziko zdržení z toho, že řadič SSZ nestihne na tramvaj optimálně reagovat.

04.07.2020: Bílá labuť: přechod je neřízený
Signalizace na přechodu u Bílé labuti byla vypnuta do blikající žluté. Změně předcházely úpravy přechodu, zejména byl pomocí baliset zřízen nový ostrůvek pro chodce mezi tratí a vozovkou z centra. Řešení by mělo přinést časové úspory pro veškerou dopravu, zejména pro chodce a pro tramvaje z centra, kde koleje nejsou pojížděny automobily. Signalizace, která dosud fungovala v režimu trvalé zelené pro auta a tramvaje s výzvou pro chodce, byla bez detekce a preference MHD. V roce 2019 se připravovala její obnova, přednost však dostala varianta zrušení. Obdobné samostatné přechody na území centra Prahy fungují rovněž jako neřízené a Bílá labuť byla v tomto ohledu výjimkou.

20.06.2020: Dynamika na semaforu u Obchodního centra Hostivař
Další signalizace obnovená v tomto roce dostala dodatečně dynamické řízení s preferencí tramvají. SSZ 0.622 Švehlova - Práčská u zastávky Obchodní centrum Hostivař bylo po obnově uvedeno do pevného řízení v květnu. Nyní spuštěné dynamické řízení umožňuje preferenci tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Na signalizaci bude fungovat také preference autobusů. Řízení je podobné jako před obnovou signalizace, přibyla výzvová návěstidla, která mimo jiné informují řidiče tramvají o prodlužování signálu volno. Signalizace je nadále vybavena předvěstmi. Z provozu je zřejmé, že zatím nefunguje spolehlivě vzdálené přihlášení tramvají ve směru do centra. Ze semaforů obnovených v roce 2020 zůstává v pevném řízení ještě SSZ Modřanská - Údolní.

14.06.2020: Na Břehu už také s preferencí
Další signalizace, která byla letos po obnově uvedena do provozu v pevném řízení, dostala dynamiku s preferencí tramvají. SSZ 9.233 Sokolovská - Na Břehu upřednostňuje tramvaje prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, a předvýběrem kolizní fáze. Semafor byl obnoven současně s rekonstrukcí tramvajové tratě v dubnu. Zatímco dříve na semaforu fungovala preference, po obnově byl nasazen pevný program, který měl navíc krátké podíly volna v hlavním směru, což komplikovalo provoz aut ve směru do centra a tramvají. V současné době zůstává po obnově v pevném programu ještě SSZ Švehlova - Práčská, které bylo zprovozněno před měsícem, a také nedávno spuštěné SSZ Modřanská - Údolní.

09.06.2020: Na Želivského je preference
Důležitý uzel pražské tramvajové dopravy funguje lépe. Na SSZ 3.323 Želivského – Vinohradská byl nasazen software s preferencí tramvají a autobusů. Nově je v provozu i vzdálené rádio pro směrovou detekci tramvají od Flory, které bylo vybudováno v roce 2018. Nový způsob řízení umožňuje především účinné prodlužování volna pro tramvaj a nepodmíněné výběry tramvajových oblouků až dvakrát do cyklu řízení. I na kritickém vjezdu od Flory je zaručen průjezd nejméně dvou vlaků za cyklus, což je dvojnásobek proti původnímu řešení, které generovalo průměrné zdržení spojů kolem jedné minuty. Nové řešení předchází vzniku kolon tramvají a lze očekávat pokles zdržení pod půl minuty. Zlepšena byla i preference autobusů. Přes křižovatku jezdí 6 tramvajových linek, řada autobusových včetně páteřních a je velmi zatížena automobilovou dopravou. Semafor byl obnoven v roce 2012, kdy bylo původní pevné řízení nahrazeno dynamickým řízením bez preference tramvají. Signalizace byla jednou výrazněji upravena, čímž došlo k mírnému zlepšení pro tramvaje, ale účinná preference byla zavedena až nyní.

05.06.2020: Semafor u Čechova mostu dostal světelnou závoru
Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 1.089 Čechův most - nábřeží Edvarda Beneše. V rámci obnovy byla signalizace doplněna o světelnou závoru pro krytí zastávky ve směru od Holešovic s nástupem z vozovky. Na signalizaci bliká v základním stavu žlutá. Červený signál pro auta je zapínán jednak tramvají a jednak v koordinaci ve signalizací na vlastní křižovatce za zastávkou. Řízení vlastní křižovatky zůstalo beze změn. Ve směru od mostu bylo pouze doplněno výzvové návěstidlo a jako vzdálený přihlašovací kontakt z mostu byl využit již odhlašovací kontakt sousedního SSZ Dvořákovo nábřeží – Čechův most. Tím dochází k efektivnějšímu vyklizování aut, která se po mostě pohybují po kolejích.

29.05.2020: Semafor u Veletržního paláce po obnově a opět s preferencí
Měsíc trvající obnova SSZ 7.130 Veletržní - Dukelských hrdinů, která byla provázena pevným řízením bez preference tramvají, skončila. Nyní je signalizace opět s preferencí, která je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a také předvýběrem kolizní fáze. Míra preference je obdobná jako v předchozím způsobů řízení z roku 2004, pouze téměř nedochází k prodlužování kolizní fáze. Přibyla výzvová návěstidla pro tramvaje, jejichž volno se vybírá pouze na výzvu. Pro případ závady tramvajové detekce jsou na kolejích zřízeny plochy videodetekce. Vyklizovací šipka od Letné se nově vybírá pouze na výzvu. Křižovatka se stavebně zmenšila a více prostoru dostali cyklisti. V současné době ve městě probíhá nebo byla dokončena obnova více signalizací. V pevném řízení stále zůstává SSZ Švehlova - Práčská, uvedená do provozu před dvěma týdny, SSZ Sokolovská - Na Břehu ze začátku dubna a nově také SSZ Modřanská - Údolní. Rekordmanem v tramvajové síti je SSZ Vršovická - Bělocerkevská, kde je dočasný pevný program od obnovy v roce 2016. Neřízený stav je krátce na obnovovaném SSZ nábřeží Edvarda Beneše - Čechův most.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 641 |

  NOVINKY
02.10.2024 Tramvaje odbočují do Královky svižněji
Nostalgická linka 23 už nečeká tak dlouho na odbočení do smyčky Královka. Bylo upraveno SSZ 6.834 Bělohorská – Pod Královkou, které řídí provoz vlastní křižovatky i přilehlého odbočení do obratiště. Řízení po úpravě umožňuje výběr volna do smyčky ve dvou polohách v cyklu, namísto původní jediné polohy. Odbočující tramvaje navíc mohou krátit kolizní fáze a došlo i k dalším drobným vyladěním signalizace včetně preference tramvají. Linka 23 má sice za signalizací již svoji výstupní zastávku, avšak nezřídka docházelo k tomu, že zdržela i další vlaky, které po Bělohorské ulici pokračovaly dále na západ. Semafor byl zřízen v roce 2010 jako provizorní v rámci objízdné trasy pro výstavbu SAT 2B společně s dalšími třemi signalizacemi. Dvě zařízení byla snesena. Další dvě, včetně SSZ 6.834, naopak zůstala a jsou nadále v provozu.

06.09.2024 Nový semafor na Ostrčilově náměstí odděluje auta od tramvají
Do provozu bylo uvedeno nové provizorní SSZ 2.987 Na Slupi – přechod Sekaninova. Jedná se o signalizaci na stávajícím přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty na Ostrčilově náměstí u napojení Sekaninovy do ulice Na Slupi. Semafor rovněž řeší i kolizi mezi většími auty od Sekaninovy a tramvajemi od Ostrčilova náměstí. Tramvaj se s výjezdem ze zastávky přihlásí do signalizace, následně se ukončí zelená pro auta a vybere se volno tramvaji. V opačném směru funguje rovněž preference tramvají, a sice prodlužováním vlastní fáze. Zařízení vzniklo na požadavek Prahy 2 s ohledem na pěší trasu do školy. V období slabého provozu je semafor vypnutý do režimu klasické blikající žluté. Zatím je zřízen jako provizorní. Tomu odpovídá i detekce tramvají, která není zajištěna běžnými kontakty, nýbrž indukčními čidly. Omezená je i poloha tramvajových detektorů, takže ve směru od Albertova se tramvaje nepřihlašují v dostatečné vzdálenosti a část tramvají je tak zdržena proto, že signalizace nestačí včas reagovat na nárok tramvaje.

04.09.2024 Obnovený semafor U Elektry, tramvaj je na výzvu
Rozvoj Vysočan a Hloubětína přinesl stavební úpravy Poděbradské ulice a s tím i obnovu SSZ 9.217 Poděbradská – U Elektry. Na hlavní komunikaci byly zřízeny samostatné pruhy pro levá odbočení, které byly v rámci obnovy signalizace opatřeny směrovými signály, což umožňuje plynulejší a bezpečnější průjezd tramvají. Preference je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Přechod přes tramvajovou trať, který rovněž slouží pro přístup k zastávkám, je dvakrát zalomen a volno přes koleje svítí chodcům trvale. Tramvaje tedy dostávají volno na výzvu. V některých případech dochází oproti zvyklostem k odložení signálu volno pro tramvaj a jejímu zdržení. V noci se na semaforu používá režim fáze blikající žlutá, což znamená, že chodec si může signalizaci zapnout nárokem na tlačítku. Tento režim funguje bez preference tramvají. Dvě stě metrů východně vznikl zcela nový přejezd, který bude rovněž signalizovaný. Toto SSZ 9.909 Poděbradská – OC Hloubětín je zatím vypnuté v klasické blikající žluté.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024