O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 473 |

09.10.2012: Semafor na dolním náměstí Míru obnoven. Bez preference
Po obnově bylo zprovozněno SSZ náměstí Míru – Jugoslávská. Semafor, který dosud fungoval v pevném řízení, byl doplněn tramvajovou detekcí. Zatím však na tramvaje nijak nereaguje a preferenci neuplatňuje, kvůli čemuž bude muset podstoupit další úpravy. Původní špatný stav se po obnově z hlediska plynulosti jízdy tramvají ještě zhoršil, protože ve směru od I. P. Pavlova podíly signálu volno pro tramvaje klesly z původních 40 % na nových cca 30 %. Navíc zůstává pro tramvaje nevýhodně nastavená koordinace s křižovatkou v horní části náměstí Míru, takže signalizace zdrží kolem 75 % tramvají. Křižovatka je na páteřní trati s nízkou zátěží automobilovou dopravou.

07.10.2012: Semafor u Sparty v provozu, MHD preferuje
Do provozu bylo uvedeno nové SSZ 7.102 Milady Horákové – U Sparty. Od počátku funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají, které je realizováno prodlužováním a vkládáním vlastní fáze, a také předvýběrem kolizní fáze. Z obou směrů jsou dosazeny předvěsti, jež jsou umístěny netradičně vlevo po směru jízdy. Jejich fungování je dle pozorování spolehlivé. Nevýhodou signalizace je umístění přihlašovacího kontaktu ve směru z centra poměrně blízko před křižovatkou, což je částečně dáno zřízením nové zastávky Korunovační. Semafor tak někdy nestačí reagovat na nárok tramvaje, která pak musí zastavit, což zvláště s ohledem na zahuštění zastávek a jejich umístění zásadně za křižovatky, vede k nárůstu zastavování a rozjezdů vlaků. Signalizace byla vybudována v rámci výstavby komplexu Blanka.

26.09.2012: Flora v kopii původního řešení. Bez preference
Signalizace Flora ani po obnově zatím nefunguje s preferencí tramvají. Je řízena v částečné dynamice s pevnou délkou cyklu, s prostými výzvami tramvají do oblouků. Nefunguje vzdálené přihlašování, včetně vzdáleného rádia od Korunní, ani detektory odhlašovací. Odhlašování se děje výběrem příslušného volna. Tramvajové oblouky se vybírají až 2x do cyklu, vždy po a před rovinami a vždy pro oba protější směry. Směrové přihlášení probíhá od blízkého kontaktu, nikoli zablokováním výhybky, takže výrazná většina vlaků od Želivského se do oblouků hlásí až po odstanicování, zatímco dříve se hlásily před zastavením v zastávce. Flora je od začátku roku již třetí obnovenou či postavenou signalizací, kde s uvedením do provozu nebyla spuštěna preference tramvají. Řádně byly spuštěny pouze SSZ Karlovarská - smyčka tramvají a SSZ Zenklova – přechod zastávka Okrouhlická.

18.09.2012: Linka 17 pomalejší
O jednu minutu ve směru na sever a dokonce o 2 minuty na jih byla od září prodloužena jízdní doba tramvají páteřní linky 17. Úpravy proběhly v oblasti mezi Strossmayerovým náměstím a Staroměstskou a zřetelně jsou reakcí na zhoršený průjezd přes obnovené semafory SSZ Dukelských hrdinů – nábřeží Kapitána Jaroše a SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní. Dotýkají se i všech dalších linek, které místem projíždějí. Časové ztráty nekompenzuje ani jarní rekonstrukce trati, která umožnila odstranění všech omezených rychlostí a zlepšení směrových parametrů. Vliv na úpravu grafikonu mají také dopravní opatření, která o prázdninách přinesla úpravu a zhoršení na SSZ pod Letenským tunelem. Naopak zkrácení jízdní doby se dočkal úsek mezi Palmovkou a Kobylisy, a to ve směru z centra o 1 minutu. Na jaře zde byla zrekonsruována část trati a v létě mírně vylepšena signalizace na křižovatce Stírka.

03.09.2012: Flora a Letná zatím napevno, na Dělnické vzdálené rádio
Nejen změny linkového vedení, ale také znovuotevření tratí a změny na semaforech přinesl konec prázdnin. Tramvaje opět jezdí velkou Jičínskou, jíž v horní části doplnily bumlíky a kam se linka 5 vrátila již ve dvojicích. Malá Jičínská zůstává do půlky září zavřená a obnovené SSZ Flora zatím funguje v pevném dvoufázovém řízení. Dosud není zřízena ani detekce tramvají. V dynamice, ale bez preference je řízeno blízké SSZ Jičínská - Přemyslovská. Tramvaje už jezdí také přes Letnou. Nadále však pokračuje rekonstrukce vozovek a SSZ Letenské náměstí je také v pevném programu. Nová světla na křižovatce U Sparty jsou dále potmě. Se zpožděním dvou dnů po návratu tramvají do Dělnické bylo řádně zprovozněno na SSZ Dělnická - Komunardů vzdálené rádio od Manin, které zajišťuje tramvajím vyšší předstih směrového přihlášení a tedy kvalitnější preferenci.

01.09.2012: Nefungující koordinace na Plzeňské
Již přes týden nefunguje zelená vlna pro tramvaje a ostatní dopravu na Plzeňské ulici v úseku mezi Andělem a Bertramkou oběma směry. Na vině je technická závada. Způsobuje značný nárůst zdržení provozu. Semafory v úseku fungují bez preference tramvají, ale právě díky koordinaci dosahovala MHD obvykle přijatelných zdržení. Čekání tramvají bylo ze čtveřice semaforů běžné vždy pouze na prvním ve směru jízdy, nyní vlaky stojí i několikrát.

27.08.2012: Částečné zlepšení na SSZ Stírka
Na SSZ Zenklova – Nad Šutkou bylo nasazeno upravené řízení s mírným zlepšením průjezdu tramvají. Je odstraněn problém s mazáním nároků druhé a dalších tramvají od Okrouhlické. Ze stejného směru navíc došlo k odsunu přihlašovacího kontaktu do výhodnější vzdálenosti před SSZ. Byly zkráceny některé mezičasy, což zrychlilo řízení. Trvá však omezení preference ve špičce a naopak poměrně rychlé ukončování zatíženého hlavního směru i slabými nároky bočních aut a chodců. Doladění si zřejmě ještě vyžádá řešení situací s průjezdem tří a více kolizních tramvají v cyklu. Na SSZ byla zavedena preference v roce 2010 při jeho obnově. Malé zlepšení provozu tramvají proti stavu, který trval od jara, doznalo i sousední SSZ Klapkova – Střelničná. Nadále však sled fází není podřízen tramvajím, pokud je nárokováno chodecké volno přes Střelničnou. Na semaforu byla vylepšena preference BUS ve směru od Kobyliského náměstí, především zajištěním včasnějšího přihlášení.

21.08.2012: Zpět. Kostelní znovu bez preference
Nekonečný příběh jednoduché křižovatky má pokračování. SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, obnovené v červnu, je po pár dnech opět bez preference tramvají. Semafor nyní funguje pro změnu v dynamické koordinaci s SSZ Strossmayerovo náměstí, která je nadřazená nárokům tramvají. Semafor tak ukončuje vlakům volno i těsně před příjezdem ke stopčáře. Signalizace přitom fungovala do obnovy v dynamické koordinaci a současně s preferencí tramvají. Semafor se stal zřetelným zdrojem zdržení MHD a v místě narostla energetická náročnost provozu. Zhoršení průjezdu tramvají trvá také na sousedním SSZ nábřeží Kapitána Jaroše - Dukelských hrdinů, které bylo obnoveno v březnu. V obou případech je na vině zjevně logika řízení.

21.08.2012: Provoz zdrží od září dvě nové zastávky
Karlovo náměstí u křižovatky s Odborů a Korunovační u stejnojmenné ulice. To jsou nové zastávky tramvají od 1. září. Zastávka Karlovo náměstí, ještě jako Odborů, fungovala provizorně v létě 2011. Ve vzdálenosti do 200 metrů od ní jsou přitom další tři zastávky týmž směrem. Metrolinka 22 tak bude zastavovat dvakrát na 170 metrech a zhorší se průjezd křižovatkou s Odborů. Zastávka Korunovační z centra vznikla nešťastným přesunem zastávky Sparta za křižovatku s ulicí U Sparty. Na 520 metrech tak nově budou 3 nástupiště. I v minulosti zastávky občas vznikaly u nových zdrojů a cílů dopravy, třeba Obora Hvězda u nákupního centra Vypich. Nyní však jsou doplněny do stávající funkční sítě, aniž by realizace přinesla razantní zlepšení obsluhy lokalit, či nabídla klíčové přestupní vazby proti původnímu stavu. Zastávky lze vnímat jako preferenci úzkých lokálních zájmů před systémovostí dopravy a dosažením atraktivních cestovních dob.

15.08.2012: Kostelní je upravena. Mírně preferuje
Více než dva měsíce po obnově SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní zde byla spuštěna preference tramvají. V minulých dnech proběhla úprava signalizace, jež zajišťuje MHD prodlužování a částečný předvýběr volna. Bylo zřejmě vyřešeno i chybné sčítání vlaků do centra a vypuštěna dynamická koordinace s SSZ Strossmayerovo náměstí. Úprava eliminovala nejhorší zdržení, jež vznikala ukončováním volna i těsně před tramvají. Přesto se jedná o zřetelné zhoršení proti původnímu stavu, především kvůli prodloužení chodecké zelené o 5 sekund. Z centra je k přihlašování tramvají využitý až odhlašovací kontakt SSZ Dukelských hrdinů – nábř. Kpt. Jaroše a předstih přihlášení tak činí pouze 10 sekund, což při typické „červené“ pro tramvaj o délce 29 sekund je zcela nedostatečné.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 473 |

  NOVINKY
15.01.2017 Vypnutá preference na SSZ Plzeňská - Erbenova a Mahenova
Mimo provoz je preference tramvají na dvou signalizacích na Plzeňské ulici. Jedná se o SSZ 5.508 Plzeňská - Mahenova, která se nachází v zastávce U Zvonu, a nedaleké SSZ 5.647 Plzeňská - Erbenova. Signály volno jsou v současnosti ukončovány zcela náhodně i přímo před tramvají. Dochází ke snížení plynulosti dopravy, nárůstu jízdních dob i spotřeby trakční energie. Obě signalizace byly provozovány v koordinaci pro silniční dopravu s absolutní preferencí tramvají, která v případě potřeby umožnila modifikaci řízení v reálném čase tak, aby i tramvaje, které mají kvůli zastávkám jiný charakter pohybu po Plzeňské než silniční vozidla, projížděly křižovatkami pokud možno plynule. K vypnutí preference došlo již na konci roku 2016.

23.12.2016 Zóna 30 ve Štefánikově ulici neplatí pro tramvaj
Zmírnění dopadu zavedení zón 30 na tramvajovou dopravu v oblasti Smíchova dosáhla poslední úprava provedená ve Štefánikově ulici. Ke značce zóny s omezením rychlosti byly doplněny podtabulky MIMO TRAM, které tak umožňují hromadné dopravě průjezdu rychlostí do 50 km/h. Změnu doporučila dopravní komise Prahy 5. Současně tato komise i rada městské části podporuje zavedení preference tramvají na několika světelných křižovatkách v oblasti Malého smíchovského okruhu, včetně SSZ Štefánikova – Kartouzská. Ve věci signalizací je kompetentním úřadem pražský magistrát. Nadále zatím zůstávají zóny 30 v tramvajové síti v části Nádraží ulice v úseku Anděl – Vltavská a také v Lidické, mezi Andělem a zastávkou Zborovská.

07.09.2016 Výhybka pod tunelem: 50 km/h
Na nové rychlostní výhybce na nábřeží Kapitána Jaroše byla po necelých dvou týdnech provozu zvýšena rychlost na cílových 50 km/h v přímém směru. Do odbočky nadále zůstane rychlost 30 km/h. Bylo také upraveno SSZ 7.002 nábř. Kpt. Jaroše - Štefánikův most, která nyní reaguje na směrové přihlášení tramvaje ve směru do centra. Pokud se na vzdáleném rádiu, které primárně slouží ke stavění výhybky, přihlásí tramvaj na most a současně jsou přihlášeni chodci přes most, vyberou se chodci v předstihu tak, aby při příjezdu tramvaje k SSZ již v optimálním případě svítilo volno vlevo. Díky zřízení rychlostní výhybky se zkrátila doba průjezdu tramvaje přibližně o 10 sekund.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2017