Preference pražských tramvají
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 495 |

27.08.2013: Obnoveno SSZ na Palachově náměstí. Snese doladění
Po obnově bylo zprovozněno SSZ Křižovnická – Kaprova. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a vkládáním vlastní fáze a prodlužováním a předvýběrem kolizní fáze. Preference funguje obdobně jako v předchozím řešení před obnovou, avšak vyžádá si ještě doladění. Tramvaje například nezřídka nestihnou využít příslušný preferenční zásah, nebo nedojde k výběru příslušné fáze. Tramvajové kontakty zůstaly v původních polohách, nově byla ze všech směrů dosazena výzvová návěstidla, která informují o přihlášení tramvaje a blikají před začátkem příslušného volna. Novinkou je také odložení zelené pro vozidla na bočních vjezdech ve snaze zajistit lepší podmínky pro chodce. Zachován byl režim dopravně závislé světelné závory, která snižuje tvorbu kolon v Křižovnické ulici a na Smetanově nábřeží.

25.07.2013: Cestovní rychlost tramvají vloni zůstala nízká
Jen 18,6 km/h činila cestovní rychlost pražských tramvají v roce 2012. Jedná se o zopakování špatného výsledku z roku 2011. Horší už byl v poslední době jen v letech 2008 a 2009. Naopak v roce 2010 byla cestovní rychlost 19 km/h a v roce 2003 dokonce 19,6 km/h. Informaci přinesla Ročenka dopravy, kterou vydává TSK. Na tvorbě cestovní rychlosti se nepřímo podílí řada faktorů. Vliv má třeba špatný technický stav některých tratí, zvláště do Hostivaře a na Evropské, nebo zřizování nových SSZ na tramvajové síti, navíc někdy s nekvalitní preferencí tramvají (například přechod na zastávce Želivského). Neúspěšná byla v roce 2012 obnova SSZ, která způsobila v některých případech zhoršení plynulosti provozu MHD. Na třech místech byla dokonce zrušena preference tramvají. Vliv má také zřizování nových zastávek, k nimž loni došlo na čtyřech místech, přičemž každá přináší nárůst jízdní doby 20 – 40 sekund. Negativně se projevila také dopravní opatření pro výstavbu metra do Motola. Pozitivně se naopak projevila například rekonstrukce trati v Podolí a do Modřan, která byla dokončena na podzim roku 2011.

11.06.2013: Zapnuto nové SSZ Černokostelecká – Dřevčická. S preferencí
SSZ 0.625 Černokostelecká – Dřevčická bylo uvedeno do provozu. Signalizace zvyšuje bezpečnost dopravy a preferuje tramvaje linky 7 prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru do centra bude vhodné posunout přihlašovací kontakt do větší vzdálenosti před křižovatku, pro zajištění dostatku času po přihlášení, aby tramvaje občas nezastavovaly jen z toho důvodu, že signalizace nestihla včas reagovat na jejich nárok. Od června je ve směru do centra zkrácena v běžném provozu jízdní doba tramvají v úseku Ústřední díly DP – Solidarita o minutu, což přináší snižování nákladů na provozování MHD při zvýšení její kvality. V posledních letech došlo v úseku k obnově a zavedení preference tramvají na SSZ Černokostelecká – Úvalská a Černokostelecká – Tuklatská. Následovat by mělo poslední SSZ Černokostelecká – smyčka tramvají, což přinese zlepšení především pro linku 5 a zlepšit by se mohla také koordinace všech SSZ pro auta. Na SSZ 0.625 bude zprovozněna také preference autobusů.

30.05.2013: SSZ Patočkova – Myslbekova v provozu, s preferencí
Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 6.149 Patočkova – Myslbekova, které se nachází v odbočení tramvaje u zastávky Hládkov. Obnovena byla i preference tramvají, která byla v posledních dnech doladěna. Křižovatka funguje v koordinaci pro auta po Patočkově. Té je nadřízená preference tramvají, která je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Sousední SSZ Patočkova – Střešovická zatím funguje v pevném řízení. Obě signalizace prošly obnovou v rámci výstavby komplexu Blanka.

20.05.2013: Buduje se nové SSZ Černokostelecká – Dřevčická
Probíhá výstavba SSZ 0.625 Černokostelecká – Dřevčická. Semafor na stykové křižovatce u zastávky Černokostelecká bude vybaven tramvajovou detekcí a měla by na něm být zavedena preference tramvají. Po delší době se jedná o velmi potřebnou novostavbu SSZ na tramvajové síti v Praze. V místě nejsou optimální rozhledové poměry a vzhledem k silnému provozu na hlavní komunikaci zde auta obtížně odbočují vlevo, což má vliv také na plynulost a bezpečnost provozu tramvají. Místem je vedena jedna tramvajová linka.

05.05.2013: Křižovatka Flora s preferencí
Na SSZ Flora byla spuštěna preference tramvají i autobusů. Preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Zlepšení přinesl nový software, který využívá všech tramvajových detektorů na křižovatce. Ve směru od Želivského se tramvaje přihlašují směrově ještě před zastavením v zastávce a odpadá tak nepříjemné popojíždění. První přihlašování z malé Jičínské je zajištěno vzdáleným rádiem za obloukem z Korunní, z velké Jičínské pak pomocí kontaktu na stopčáře křižovatky s Přemyslovskou. V obloucích mohou projet i dva vlaky za sebou. Doladit bude třeba signalizaci ještě s ohledem na blokování tramvají kolonou aut v malé Jičínské a pro vylepšení kapacity pro malou i velkou Jičínskou. Obnovené SSZ bylo uvedeno do provozu na podzim roku 2012 a od té doby bylo řízeno jen pevným programem s výzvami, podobně jako v předchozím stavu.

06.04.2013: SPK a Kostelní dostaly novou dynamiku. Plná preference je zpět
Na dvojici signalizací, které prošly obnovou v roce 2012, je nasazena nová řídící logika s vylepšenou preferencí tramvají. Na SSZ 7.028 nábřeží kpt. Jaroše – Dukelských hrdinů preference fungovala od 90. let. Obnovou SSZ v březnu loňského roku byla dočasně nahrazena pevným programem a v červnu alespoň částečně obnovena. Na SSZ 7.163 Dukelských hrdinů - Kostelní nebyla po rekonstrukci preference obnovena vůbec. Teď je na semaforech nasazena plnohodnotná preference, lepší i proti původnímu řešení. Spočívá především v přihlašování tramvají „přes křižovatku“. Takže k semaforu na nábřeží se tramvaje přihlašují již vjezdem do SSZ Strossmayerovo náměstí a ke Kostelní již kousek za Letenským tunelem. SSZ 7.028, která také rychleji reaguje na nároky tramvají, bude možné zřejmě označit jako s absolutní preferencí tramvají. Křižovatka přitom nadále funguje se značnou kapacitní rezervou pro kolizní automobilovou dopravu.

17.03.2013: SSZ Chodovská – Baumax v provozu
U nového nákupního centra v Záběhlicích bylo uvedeno do provozu SSZ 0.726 Chodovská – Baumax. Signalizace byla postavena v roce 2012 a je vybavena detekcí tramvají i autobusů. Ve směru do centra je přihlašovací kontakt příliš blízko před křižovatkou, takže některé tramvaje jsou zdrženy jen proto, že signalizace nestihne včas reagovat. Ve směru z centra detekce nyní nefunguje a výrazná většina vlaků je zdržena. ZPRÁVA BUDE DÁLEAKTUALIZOVÁNA.

13.03.2013: Profesor Lehovec: Zklidněme Smetanovo nábřeží
Nejen v sobotu, jak rozhodlo vedení města, by dle Františka Lehovce mělo být uzavřeno Smetanovo nábřeží pro auta. Podle profesora z dopravní fakulty ČVUT by si komunikace zasloužila omezení provozu nejméně po celý víkend a nebojí se ani trvalé změny. „Máme zkušenosti, že pokud dochází ke stavební činnosti, je doprava nesmírně pružná. Myslím, že to překonat lze,“ řekl ve Studiu 6 České televize. „Je to začátek eventuálního konečného řešení. Nábřeží je natolik výjimečné, například svými pohledy na Hradčany, že by mělo být minimálně zjednosměrněno.“ Zásadním problémem je nemožnost kvalitní hromadné i pěší dopravy v dotčené oblasti, protože uliční prostor zabírají především automobily, ačkoli dosahují relativně malého výkonu v počtu přepravených osob. Ještě výrazněji je v tomto ohledu zasažena Karmelitská ulice na druhém břehu Vltavy. Zatím jen sobotní zklidnění Smetanova nábřeží schválila Rada hl. m. Prahy na šest týdnů od května.

28.02.2013: Nejhorší místa pro zdržení MHD v Praze
Přehled míst, ve kterých má povrchová doprava v Praze největší problémy, přinesla MF Dnes a iDnes. V tramvajové dopravě jde dlouhodobě o trať na Malé Straně mezi Újezdem a Malostranskou, kde se tvoří především v Karmelitské ulici kolony aut přímo na kolejích. V době silného provozu bývá vážně narušována i obsluha tramvajovou dopravou v oblasti Bílé hory, protože zdejší jediná linka sem míří právě z Malé Strany. Problémem je také SSZ Palackého nám. s nedokonalou preferencí tramvají, především od Palackého mostu. Mezi bolavá místa patří delší dobu také Štefánikova ulice od Švandova divadla ke Kartouzské. Zde se v průběhu let situace postupně zhoršuje. Podíl na zpožděních, která v dopravně silných obdobích činí i desítky minut, má úzký uliční profil a SSZ Štefánikova – Kartouzská, které je bez preference tramvají. V autobusové dopravě jsou problematické například ulice Jugoslávských Partyzánů a Průmyslová. Článek zde .


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 495 |

  NOVINKY
18.07.2018 Nová signalizace na Kolbenově
V souvislosti s rekonstrukcí tramvajové trati v Kolbenově ulici bylo zřízeno nové SSZ 9.905 Kolbenova - Laponská. Nachází se 80 metrů před odbočením trati z Kolbenovy ulice na vlastní těleso u vozovny Hloubětín. Nová křižovatka slouží k napojení nového obytného souboru. Na semaforu je zajištěna preference tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Zařízení současně slouží k zajištění bezpečného odbočení tramvají z Kolbenovy, případně také k umožnění výjezdu tramvaje v opačném směru. Současně s rekonstrukcí tratě bylo zrušeno SSZ Kolbenova – přechod u zastávky Kolbenova.

17.07.2018 Signalizace upraveny pro zastávky na znamení
Dvě další zastávky na Plzeňské ulici dostaly charakter na znamení. Jedná se o Poštovku a Hotel Golf. K tomu bylo nezbytné upravit příslušné signalizace. Zastávky se totiž nacházejí těsně před nimi a signalizace fungují v režimu trvalé zelené pro chodce, která je přerušována nároky tramvají. Začátek těchto nároků počítal se zastavením tramvají v zastávce. Nově volno pro tramvaj začíná v ideálním případě tak, že je tramvaji umožněn průjezd, který signalizace nijak neovlivní. Při průjezdu čelem vlaku v úrovni označníku zastávkou na znamení, pokud vlak v zastávce nezastaví, platí v Praze nejvyšší dovolená rychlost 15 km/h. Obě signalizace jsou s absolutní preferencí tramvají. Obdobnou úpravou současně prošla signalizace u zastávky Střelničná v Praze 8. Ta fungovala v režimu na znamení již několik let, avšak ve směru do centra právě kvůli neupravenému SSZ pouze formálně.

14.06.2018 Tramvaje z Petřin mohou zrychlit
Délka úseků s omezenou rychlostí tramvají na trati z Petřin se výrazně snížila. Bylo odstraněno silniční dopravní značení omezující rychlost všech vozidel včetně tramvají kolem zastávky Baterie a v dlouhém úseku mezi ulicí v Průhledu a Na Pěkné vyhlídce ve směru do centra na 40 km/h. Celkem se jedná o 400 metrů kolejí. Snížení rychlosti zůstalo u zastávky Ořechovka, ve směru z centra bylo dokonce sníženo na 30 km/h. Změna byla provedena s ohledem na rekonstrukci v roce 2015, během které byly zlepšeny parametry tratě a sousedních ploch, například tramvajových zastávek a vyčkávacích ostrůvků pro chodce. Přínosem rekonstrukce bylo už v roce 2016 také odstranění noční zóny 40 km/h. V posledních deseti letech došlo k úpravě dopravního značení omezujícího rychlost tramvají na více než třiceti úsecích, kde to místní podmínky umožňovaly. Bylo odstraněno, nahrazeno doporučenou rychlostí, nebo doplněno podtabulkou MIMO TRAM. Nejvýraznější změny bylo dosaženo v Koněvově ulici, kde zmizelo osm omezení na 30 km/h. V některých místech naopak omezení přibylo, například v ulici U Plynárny, nebo zóna 30 v části Smíchova.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018