O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 501 |

02.12.2013: Prašný most a Octárna už mají preferenci
Bylo uvedeno do provozu dynamické řízení na několika signalizacích komplexu Blanka, kde dosud fungovaly provizorní pevné programy. Preference tramvají již je nasazena na SSZ Prašný most. Zde se na dvou ze tří směrů vlaky přihlašují vzdáleným rádiem a preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze, změnou pořadí fází a předvýběrem kolizní fáze. Křižovatkou projíždí ve špičce za hodinu 120 tramvají a k tomu 18 autobusů, které se v řízení chovají jako tramvaje. Zatím se nepodařilo dostatečně vyřešit rozlišení tramvaje a autobusu na vjezdu od Brusnice, což vede ke zdržování MHD zvláště na tomto vjezdu. Nevýhodou je také časté zahlcování křižovatky vzdutím z málo kapacitní Svatovítské ulice. Preference již funguje také na novém sousedním přechodu k zastávce Prašný most a vrátila se také na obnovené SSZ Patočkova – Střešovická. Zde jsou vlaky preferovány prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze.

28.11.2013: Preference funguje téměř na celé Poděbradské
Signalizace na Poděbradské ulici méně zdržují tramvaje. V souvislosti s ukončením rekonstrukce tramvajové trati mezi Harfou a Kbelskou ulicí byla obnovena či zavedena preference tramvají celkem na třech semaforech. Jedná se o křižovatky s ulicemi Kbelská, Hloubětínská a nyní už také U Elektry. Zachována zůstala preference na SSZ U Tesly. Dočasně je zrušena preference na křižovatce s Podkovářskou ulicí, kde ještě probíhá obnova SSZ. V případě dvou křižovatek slouží k detekci tramvají optické snímače STOD1, které byly částečně obnoveny na Hloubětínské a nově dosazeny na Kbelské. Ostatní signalizace používají klasické kontakty PTK1. Všechny preference jsou pouze podmíněné, přesto například na Kbelské ušetří tramvaje ve směru do centra v průměru půl minuty jízdní doby. Naopak na posledním a nejnovějším SSZ Poděbradská – Slévačská je preference méně účinná.

14.11.2013: Nový bumlík u Veletržní
V ulici Dukelských hrdinů mezi zastávkou Veletržní ve směru z centra a křižovatkou se stejnojmennou ulicí byla zřízena betonová tvarovka, která odděluje vozovku a tramvajovou trať. Současně byla zrušena čára mezi řadicími pruhy ke křižovatce pro automobily. Nový bumlík měří 36,5 metru a zajišťuje nerušený příjezd tramvaje ke stopčáře řízené křižovatky, která funguje s kvalitní preferencí tramvají.

26.10.2013: Obnova SSZ náměstí Míru - Francouzská nic příznivého nepřinesla
Byla uvedena do provozu další obnovená světelná signalizace na náměstí Míru. SSZ 2.332 náměstí Míru – Francouzská však i po rekonstrukci funguje obdobně jako dosud v pevném řízení bez preference tramvají. V pevném programu bez preference funguje už přes rok sousední SSZ náměstí Míru – Jugoslávská ve spodní části náměstí, kde se plynulost MHD dokonce zhoršila. Na obou křižovatkách je přitom zřízena plnohodnotná detekce tramvají. Při letošní obnově signalizace byla navíc odstraněna část bumlíku ve Francouzské ulici nad náměstím Míru, čímž dochází ke zhoršení plynulosti provozu tramvají.

19.10.2013: Obnovena signalizace Hostivařská. Preference nechybí
Po rekonstrukci bylo uvedeno do provozu SSZ 0.398 Švehlova – Hostivařská. Byla zřízena detekce tramvají a zavedena preference. Ta probíhá prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Na signalizaci nyní většina vlaků projíždí bez zdržení. Nevýhodou je nemožnost krátit kolizní fázi s chodci napříč tratí. SSZ mělo být původně obnoveno společně RTT Průběžná – Švehlova, která má však více než roční zpoždění.

03.10.2013: Prašný most napevno bez preference. Zatím
Velká výluka skončila. Na Prašný most se vrátily tramvaje. Bylo obnoveno SSZ Prašný most a zřízena signalizace na přechodu k zastávkám. Obě jsou dočasně v pevném řízení bez preference tramvají. Schází totiž dynamický program a zřízena není detekce tramvají. Není to ojedinělý případ. Preference nebyla znovuzprovozněna ani na SSZ Patočkova – Střešovická a SSZ Letenské náměstí, které byly v posledním roce obnoveny v rámci výstavby Blanky. Zásah potřebují i semafory v oblasti Malovanky, jež původně vznikaly jako provizorní. Dočasně z důvodů rekonstrukce stropní desky metra Dejvická je zřízena další signalizace bez preference MHD na křižovatce Svatovítská - Generála Píky. Přínosem pro rychlost a komfort provozu TRAM jsou naopak rekonstruované tratě. Před Prašným mostem od Hradčanské byla navíc zřízena před rozřazovacími kolejemi rychlostní výhybka, vlaky ji zatím projíždějí rychlostí 30 km/h.Ve Svatovítské zmizela omezení rychlosti, která byla vyvěšena z důvodů špatného technického stavu trati i silniční „třicítky“. Nevhodná je rekonstrukce zastávky Vítězné náměstí do délky pouze pro 1,5 vlaku.

27.08.2013: Obnoveno SSZ na Palachově náměstí. Snese doladění
Po obnově bylo zprovozněno SSZ Křižovnická – Kaprova. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a vkládáním vlastní fáze a prodlužováním a předvýběrem kolizní fáze. Preference funguje obdobně jako v předchozím řešení před obnovou, avšak vyžádá si ještě doladění. Tramvaje například nezřídka nestihnou využít příslušný preferenční zásah, nebo nedojde k výběru příslušné fáze. Tramvajové kontakty zůstaly v původních polohách, nově byla ze všech směrů dosazena výzvová návěstidla, která informují o přihlášení tramvaje a blikají před začátkem příslušného volna. Novinkou je také odložení zelené pro vozidla na bočních vjezdech ve snaze zajistit lepší podmínky pro chodce. Zachován byl režim dopravně závislé světelné závory, která snižuje tvorbu kolon v Křižovnické ulici a na Smetanově nábřeží.

25.07.2013: Cestovní rychlost tramvají vloni zůstala nízká
Jen 18,6 km/h činila cestovní rychlost pražských tramvají v roce 2012. Jedná se o zopakování špatného výsledku z roku 2011. Horší už byl v poslední době jen v letech 2008 a 2009. Naopak v roce 2010 byla cestovní rychlost 19 km/h a v roce 2003 dokonce 19,6 km/h. Informaci přinesla Ročenka dopravy, kterou vydává TSK. Na tvorbě cestovní rychlosti se nepřímo podílí řada faktorů. Vliv má třeba špatný technický stav některých tratí, zvláště do Hostivaře a na Evropské, nebo zřizování nových SSZ na tramvajové síti, navíc někdy s nekvalitní preferencí tramvají (například přechod na zastávce Želivského). Neúspěšná byla v roce 2012 obnova SSZ, která způsobila v některých případech zhoršení plynulosti provozu MHD. Na třech místech byla dokonce zrušena preference tramvají. Vliv má také zřizování nových zastávek, k nimž loni došlo na čtyřech místech, přičemž každá přináší nárůst jízdní doby 20 – 40 sekund. Negativně se projevila také dopravní opatření pro výstavbu metra do Motola. Pozitivně se naopak projevila například rekonstrukce trati v Podolí a do Modřan, která byla dokončena na podzim roku 2011.

11.06.2013: Zapnuto nové SSZ Černokostelecká – Dřevčická. S preferencí
SSZ 0.625 Černokostelecká – Dřevčická bylo uvedeno do provozu. Signalizace zvyšuje bezpečnost dopravy a preferuje tramvaje linky 7 prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru do centra bude vhodné posunout přihlašovací kontakt do větší vzdálenosti před křižovatku, pro zajištění dostatku času po přihlášení, aby tramvaje občas nezastavovaly jen z toho důvodu, že signalizace nestihla včas reagovat na jejich nárok. Od června je ve směru do centra zkrácena v běžném provozu jízdní doba tramvají v úseku Ústřední díly DP – Solidarita o minutu, což přináší snižování nákladů na provozování MHD při zvýšení její kvality. V posledních letech došlo v úseku k obnově a zavedení preference tramvají na SSZ Černokostelecká – Úvalská a Černokostelecká – Tuklatská. Následovat by mělo poslední SSZ Černokostelecká – smyčka tramvají, což přinese zlepšení především pro linku 5 a zlepšit by se mohla také koordinace všech SSZ pro auta. Na SSZ 0.625 bude zprovozněna také preference autobusů.

30.05.2013: SSZ Patočkova – Myslbekova v provozu, s preferencí
Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 6.149 Patočkova – Myslbekova, které se nachází v odbočení tramvaje u zastávky Hládkov. Obnovena byla i preference tramvají, která byla v posledních dnech doladěna. Křižovatka funguje v koordinaci pro auta po Patočkově. Té je nadřízená preference tramvají, která je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Sousední SSZ Patočkova – Střešovická zatím funguje v pevném řízení. Obě signalizace prošly obnovou v rámci výstavby komplexu Blanka.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 501 |

  NOVINKY
21.11.2018 SSZ na Dlouhé je s preferencí
Na SSZ 1.004 Revoluční - Dlouhá bylo zprovozněno dynamické řízení s preferencí tramvají. Vlaky prodlužují, vkládají a předvybírají vlastní fázi a předvybírají kolizní fázi. Signalizace je vybavena výzvovými návěstidly, která informují o příchodu signálu volno. Svícením výzvy při signálu volno také informují o prodlužování dle přihlášené tramvaje. Signalizace byla obnovena v červenci, ale potýkala se s technickými problémy. Než se vyřešily, byla v pevném řízení. S ohledem na delší pobyty v zastávkách před SSZ v některých dobách není vyloučeno drobné doladění signalizace. Preference tramvají již opět funguje na SSZ 8.220 Sokolovská - U Rustonky, která byla v březnu upravena ve prospěch objízdné trasy pro automobily za uzavřenou Husitskou ulici.

16.11.2018 Obnovuje se signalizace Nuselská – Vladimírova
Na tramvajové síti může přibýt signalizace s preferencí tramvají. Bylo sneseno SSZ 4.402 Nuselská - Vladimírova, která se nachází na tříramenné tramvajové křižovatce nad náměstím Bratří Synků. Dosud fungovalo v pevných programech. Na jeho místě už vzniká nové zařízení, které umožní dynamické řízení s preferencí tramvají. Detekce tramvají pomocí trolejových kontaktů byla provedena v předstihu. Komplikovaný je na místě vjezd ve směru od zastávky Horky, ve směru do centra, kde se tramvaje pohybují až ke křižovatce ve sdíleném prostoru s automobily. Akce navazuje na rekonstrukci tramvajové trati a uličního prostoru Nuselské ulice, která probíhá od roku 2016. Na konci října bylo obnoveno SSZ Nuselská – Mendíků, kde fungovala preference MHD již dříve.

20.10.2018 Preference u Arbesova náměstí
Do provozu byla uvedena preference tramvají na SSZ 5.503 Štefánikova - Kartouzská. Je řešena předvýběrem, prodlužováním vlastní fáze a částečně prodlužovánám kolizní fáze. Pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu je při příjezdu tramvaje ke stopčáře odloženo souběžné volno pro auta. Auta v obou směrech totiž najíždějí za křižovatkou na koleje. Podmínky pro zřízení preference tramvají byly vytvořeny při rekonstrukci trati v roce 2014, kdy byly mírně přeloženy koleje a byla vylepšena tramvajová detekce. Od té doby došlo k řadě testů preference. Po projednání a několika úpravách programu je nyní preference nasazena standardním způsobem. Poslední úprava programu přinesla kromě funkce odložení zelené pro auta ve směru od Arbesova náměstí také lepší podmínky pro zachování a obnovení koordinace pro auta jedoucí z ulice V Botanice, tedy po Malém smíchovském okruhu.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018