O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 493 |

11.12.2012: Kamery na Hradčanské dávají falešné nároky tramvají
Řízené přechody na Hradčanské trápí nejen tramvaje, ale stále víc i chodce. Už od léta je vadná kamera na východním přechodu směrem do centra. Kamera neustále vyvolává tramvajové volno, aniž by v zastávce byl vlak. Nyní se přidala kamera na západním přechodu, která detekuje tramvaje na volné trati od Prašného mostu. Ve výsledku to znamená, že místo režimu trvalé zelené pro chodce se nyní již na obou přechodech neustále vybírá tramvajové volno, které je navíc ihned prodlužováno jakoukoli přijíždějící tramvají. Ve výsledku tak chodcům klesá podíl zelené pod 20 procent, zatímco za běžné situace činil téměř 50 procent. Navíc se zhoršuje také preference tramvají. Kamery byly na přechody doplněny v únoru roku 2011 z důvodů ztráty přihlášení tramvají, jež konaly dlouhé zastávkové pobyty při střídání řidičů či rovnání času.

03.12.2012: Nesmyslný semafor pod Nuselákem
V křižovatce ulic Jaromírova a Svatoplukova byla zapnuta nová signalizace, která je koncepčně dosud nejhorším počinem na tramvajové síti. Je terapií pro ty, kteří chtějí k dopravě po městě využívat chůzi, či MHD. Užitečný neřízený přechod s pěšími vazbami na okolí a zastávku byl zrušen a o 30 metrů dál vznikl samostatný řízený přechod mimo přirozené pěší trasy. To vede chodce, a zvláště cestující, k ilegálnímu chování. I řízení není zdařilé. Umělý odklad přihlášení tramvaje z centra, zřejmě kvůli kontrolnímu bodu, neřeší jádro možného problému, a vede ke zbytečnému zdržování MHD. Podivný je značný 10sekundový mezičas od konce volna pro vozidla do chodecké zelené. Přínosné je preferenční krácení chodců. Omezená preference tramvají je zajištěna především prodlužováním volna. SSZ zhoršila podmínky všem účastníkům, podporuje produkci exhalací, a přitom městu odsála několik milionů korun. Levným řešením je jeho likvidace.

30.11.2012: Vinohradské hřbitovy: tramvaje už netrčí
S měsíčním zpožděním byla naplno uvedena do provozu preference tramvají na SSZ Vinohradská – přechod zastávka Vinohradské hřbitovy. Dosud fungovala jen do centra. Na vině bylo nedokončené sousední SSZ Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy, kterým se mají tramvaje z centra přihlašovat. Nyní byla detekce zprovozněna a odpadla tak více než dvacetisekundová zdržení každého vlaku. Přechod funguje efektivně se třemi odděleně řízenými částmi a s trvalou zelenou pro pěší přes trať. Potřebuje však doladění. Tramvaje jsou nuceny zbytečně brzdit, což kazí komfort i rychlost cestování. Příčinou může být opožděná reakce řadiče. Ve směru do centra zase semafor plně nepočítá s rozptyly pobytů v zastávce, od nulového obratu cestujících až po velké zatížení. Někdy tak vlak čeká nadarmo. Velmi nepříznivé jsou mezičasy. Chodcům obvykle padne zelená přes koleje teprve, když je vlak 50 až 100 metrů daleko, což zdržuje teoreticky pěší a reálně i případnou další tramvaj. Ostatní semafory dotčené RTT fungují nadále bez preference.

28.11.2012: Nové zbytečné zastávky
Další tři zastávky vzniknou od 8. prosince na pražské tramvajové síti. Občasná zastávka Vozovna Strašnice ve Starostrašnické ulici se změní na stálou. Přitom 140, 270 a 300 metrů od ní jsou stávající zastávky Vinice, Voz. Strašnice a Strašnická. Pár občasných zastávek Vozovna Hloubětín se také změní na stálé, ačkoli jsou 150 metrů od zastávek Starý a Nový Hloubětín. Obě lokality jsou nyní přitom obslouženy velmi dobře, změna neúměrně zvýhodní místní cestující na úkor ostatních a povede ke zvýšení nákladů na provoz MHD a zřejmě také ke snížení atraktivity MHD. Za optimální z hlediska celkové doby přepravy, tedy včetně doby docházky, se přitom považuje, pokud v zástavbě neklesá vzdálenost zastávek pod 500 metrů. Průměrná vzdálenost mezi dvěma zastávkami v Praze je přibližně 580 metrů. Linka 26 bude mít na 780 metrech ve Strašnicích hned 4 zastávky.

26.11.2012: SSZ Michelská – U Plynárny v provozu
S otevřením Michelské ulice bylo uvedeno do provozu nové SSZ Michelská – U Plynárny. Je s podmíněnou preferencí MHD prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Preferovány jsou tramvaje i autobusy na všech provozovaných vjezdech. Světla přinesla zlepšení především pro autobusy, které dříve obtížně najížděly z Michelské na hlavní komunikaci. Preference, celkové řízení a možná i detekce si však vyžádají doladění. Dochází bez důvodu k pravidelné realizaci obousměrné fáze Michelská – U Plynárny s doplňkovou šipkou vpravo od Michelské. Nárokem pouze na toto odbočení naopak dochází k nesmyslnému výběru plné vozidlové zelené. Tím roste délka cyklu a horší se plynulost provozu MHD. Nedostatečná je vzdálenost přihlašovacího kontaktu ve směru z centra, který se nachází jen 220 metrů před křižovatkou. To přináší předstih přihlášení vlaků pouze kolem 20 sekund. Nezřídka tak signalizace nestíhá vhodně reagovat.

08.11.2012: Koordinace na Plzeňské funguje
Čtveřice smíchovských semaforů mezi zastávkami Bertramka a Anděl už je opět zkoordinována. Tramvaje tak na celém úseku zastavují vždy nejvýše na první signalizaci v každém směru jízdy, zbylé projíždí v koordinaci bez zastavení. Plynuleji projíždí i ostatní doprava. Navíc SSZ Plzeňská – Na Čečeličce u Bertramky je ve směru z centra zkoordinováno lépe než dříve. Koordinace na Plzeňské nefungovala od konce prázdnin z důvodů technické závady.

04.11.2012: Propadák: signalizační polotovary dusí tramvaje na Vinohradské
Tři semafory byly postaveny, obnoveny, nebo upraveny v koordinaci s rekonstrukcí tratě na Vinohradské mezi Želivského a Vinicí. Ač nejsou v pořádku, byly spuštěny a hned začaly zdržovat tramvaje. Na SSZ Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy byl přesunut řízený přechod do zastávek. Zcela chybí tramvajové kontakty a vlaky se tak hlásí jen nouzově, což vede i k více než minutovému zdržení z centra. V protisměru tramvaje i autoubusy před přechodem téměř zastaví, a znovu se rozjíždí do svahu do zastávky. Nově vzniklo SSZ Vinohradská – přechod zastávka Vinohradské hřbitovy. Z centra chybí kvůli nedokončenosti sousedního SSZ přihlašovací kontakt, vlaky se hlásí nouzově a prakticky všechny zastaví. Ve směru do centra nevyhovuje prodlužování volna pro tramvaj potřebám při velkém zatížení zastávky a volno často „utíká“. Na SSZ Vinohradská – Želivského nově dochází k výběru oblouku pro linky 10 a 16 až dvakrát do cyklu, avšak jen někdy. Oblouk pro linku 26 se nadále vybírá jen jednou v cyklu, což přináší i více než minutová zdržení pro první vlak. Vzdálené kontakty ani po roce zjevně nemají funkci, využito není ani nové vzdálené rádio od Vinice. Nejlépe funguje vlastní křižovatka Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy, která je natolik nedokončená, že ji nebylo možné spustit ani do provizorního režimu.

28.10.2012: Další signalizace ve výstavbě
Na pražské tramvajové síti se obnovují či staví další tři signalizace. Ani jedna nebude mít příznivý vliv na snížení zdržení tramvají. V koordinaci s rekonstrukcí tramvajové trati ve Vinohradské ulici se realizuje nové SSZ Vinohradská - přechod zast. Vinohradské hřbitovy. Jde o samostatný přechod pro chodce přes jednopruhy a trať. O 300 metrů výše se přebudovává SSZ Vinohradská - Pod Židovskými hřbitovy. Semafor se rozšířil až k zastávkám Želivského, kde je zřízen signalizovaný přechod, opět i přes tramvajové těleso podobně jako na Hradčanské. Přechod ve vlastní křižovatce je zrušen. Semafor dosud fungoval s absolutní preferencí tramvají. Začala také obnova SSZ Generála Šišky - Čs. Exilu v Modřanech. I tento semafor funguje s absolutní preferencí.

22.10.2012: Nový semafor na Letenském náměstí: preference MHD zrušena
Přestavba Letenského náměstí a obnova světelné signalizace nepřinesla zlepšení pro průjezd MHD frekventovanou křižovatkou! Původní preference tramvají, která zde fungovala nejméně do zahájení stavby Blanky nejen že nebyla vylepšena, naopak byla zcela zrušena. Semafor funguje v dynamickém řízení, ale na MHD nijak nereaguje. Volno pro tramvaje je ukončováno i těsně před příjezdem ke stopčáře. Tramvaj si volno neprodlužuje, nekrátí, ani nepředvybírá. Chybí i vkládání fáze, jež ve třífázovém řízení má značný potenciál časových a finančních úspor. Signalizace bez větvení tratí tak zdrží ve směru do centra 70 % vlaků s průměrným zdržením kolem 26 sekund! Ve směru z centra jsou výsledky ještě horší. Systémovým omylem je navíc snaha o počítání tramvají (nikoli pantografů) pomocí časového blokování detektoru, které průřezově generuje chybové stavy. Signalizace si tedy pro uvedení do řádného stavu žádá výraznou úpravu. V Praze se letos jedná již o třetí zrušenou preferenci tramvají na SSZ! Ta už padla na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, obnoveném na jaře, a na SSZ Křižovnická – Karlova, kde byla dosazena chodecká odpočítávadla a nasazen pevný program.

15.10.2012: Staví se dvě nové signalizace
Nový signalizovaný přechod pro chodce vzniká u tramvajové zastávky Svatoplukova, přímo pod Nuselským mostem. SSZ 2.062 Jaromírova – přechod Svatoplukova nebude sloužit pro přístup chodců k zastávce, ale pouze k přecházení komunikace mimo zastávku. Na signalizaci bude tramvajová detekce a zřejmě tedy i preference. Další semafor je před spuštěním na Chodovské ulici. SSZ 0.726 Chodovská – Baumax bude sloužit především pro vjezd a výjezd z budovaného nákupního centra. I zde je detekce tramvají a tedy předpoklad zavedení preference.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 493 |

  NOVINKY
14.06.2018 Tramvaje z Petřin mohou zrychlit
Délka úseků s omezenou rychlostí tramvají na trati z Petřin se výrazně snížila. Bylo odstraněno silniční dopravní značení omezující rychlost všech vozidel včetně tramvají kolem zastávky Baterie a v dlouhém úseku mezi ulicí v Průhledu a Na Pěkné vyhlídce ve směru do centra na 40 km/h. Celkem se jedná o 400 metrů kolejí. Snížení rychlosti zůstalo u zastávky Ořechovka, ve směru z centra bylo dokonce sníženo na 30 km/h. Změna byla provedena s ohledem na rekonstrukci v roce 2015, během které byly zlepšeny parametry tratě a sousedních ploch, například tramvajových zastávek a vyčkávacích ostrůvků pro chodce. Přínosem rekonstrukce bylo už v roce 2016 také odstranění noční zóny 40 km/h. V posledních deseti letech došlo k úpravě dopravního značení omezujícího rychlost tramvají na více než třiceti úsecích, kde to místní podmínky umožňovaly. Bylo odstraněno, nahrazeno doporučenou rychlostí, nebo doplněno podtabulkou MIMO TRAM. Nejvýraznější změny bylo dosaženo v Koněvově ulici, kde zmizelo osm omezení na 30 km/h. V některých místech naopak omezení přibylo, například v ulici U Plynárny, nebo zóna 30 v části Smíchova.

11.06.2018 Cestovní rychlost tramvají nepatrně klesla
18,7 km/h byla průměrná cestovní rychlost tramvají v Praze v roce 2017. Údaj byl zveřejněn v Ročence dopravy, kterou každoročně vydává Technická správa komunikací. Jedná se o pokles o desetinu kilometru v hodině. Nejvyšší průměrná cestovní rychlost byla dosažena v roce 2010, a to 19,0 km/h. Z údajů zveřejněných v minulosti také vyplývá, že například v roce 1981 byla tato hodnota pouze 15,7 km/h. Příznivě na cestovní rychlost působí preference tramvajové dopravy a obvykle také rekonstrukce tratí. Nepříznivě naopak například komplikovaná dopravní situace, nevhodné stavební úpravy a zvyšování počtu zastávek. Autobusy MHD v Praze dosáhly v loňském roce cestovní rychlosti 23,9 km/h.

28.05.2018 Pevný program na horním Míráku
Na SSZ 2.332 náměstí Míru – Francouzská nefunguje preference tramvají. Signalizace byla přepnuta do pevného řízení. Stalo se tak na přelomu dubna a května poté, co se v místě někdy tvořily kolony aut jedoucích od Rumunské ulice, tedy v kolizním směru s tramvajemi a autobusy. Preference byla na signalizaci zavedena v únoru tohoto roku, po několika letech dynamického řízení bez preference, které provázelo občasné vynechání volna pro tramvaj, zvláště za slabšího provozu. Další vývoj může přinést dlouhodobě ponechání pevného řízení bez preference, nebo vyladění, omezení či zrušení preference MHD v dynamickém řízení, nebo také vyladění videodetekce pro autobus, která v určitých podmínkách vyvolávala falešné preferenční nároky. Pro úspěšné řešení lokality je důležitá i změna sousedního SSZ Francouzská - Blanická, které funguje v pevném řízení a působí rovněž značná zdržení především MHD.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018