Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 633 |

15.01.2020: Upravené signalizace v Motole lépe preferují tramvaje a autobusy
Byly upraveny tři semafory v Motole. Na dvou z nich byla vylepšena preference MHD, na jednom byla nově zavedena. SSZ 5.536 Plzeňská - rampa AD, která se nachází u zastávky Motol, je nově řízena s proměnnou délkou cyklu v dynamické koordinaci se sousedním SSZ 5.528 Plzeňská - rampa Kukulovy. Na signalizacích došlo k vylepšení původní preference tramvají. Na prvním semaforu ve směru z centra dochází ke korektnímu přihlašování tramvají k prodlužování volna. Je eliminováno prodlužování vložené fáze pro tramvaje, které ji nestihnou využít. Tramvajová detekce před první signalizací ve směru do centra je využita i pro druhou signalizaci. Výrazného zlepšení se dočkaly autobusy, které mohou účinně krátit kolizní fáze a prodlužovat fáze vlastní. V některých případech mohou fázi vložit. Především pak nedochází k „usekávání“ volna pro autobus od přijíždějících tramvají. Preference autobusů však historicky chybí na vjezdu od motolské nemocnice. Třetí upravenou signalizací je SSZ 5.527 Vozovna Motol - vjezd tramvají, která slouží k odbočení do vozovny Motol. Zde byla nově zavedena preference tramvají, která pomůže zejména od zdržování provozu na hlavní trati v době zatahování do vozovny.

13.01.2020: Vylepšeno SSZ pro odbočení na Hládkov
Plynulejší průjezd linky 23 přinesla úprava SSZ 6.830 Myslbekova - Hládkov přechod. Signalizace se nachází v pravém odbočení tramvaje do jednokolejné a jednosměrné trati na Hládkově, kterou od loňského roku používá retrolinka 23. Nyní je do SSZ plně implementováno vzdálené rádio pro včasné směrové přihlašování tramvaje. Vzdálené rádio zjistí směr jízdy vlaku, a v případě nároku pro jízdu vpravo s předstihem zastaví silniční vozidla a udělí tramvaji volno. Na signalizaci došlo rovněž k mírnému vylepšení preference pro tramvaje jedoucí v přímých směrech. Semafor na Hládkově byl vybudován v roce 2010 jako provizorní pro objízdnou trasu při budování městského okruhu. Zůstal však zachován i po zrušení objízdné trasy. V místě je velmi slabý provoz vozidel i chodců. V Praze nyní funguje celkem 17 vzdálených rádií.

06.01.2020: Úprava SSZ Národní divadlo
V rámci zkušebního provozu došlo k úpravě SSZ 1.010 Národní divadlo, které bylo obnoveno v létě roku 2019. Úprava má za následek zejména zkrácení cyklu řízení, které napomáhá plynulejšímu odbavování vozidel zejména v případě četných levých odbočení z mostu a z Národní třídy. Současně by mělo vést k mírnému posílení nábřeží na úkor kolizního směru. Pro tramvaje vede k eliminaci větších zdržení na úkor nárůstu menších zdržení. Byly odstraněny nedokonalosti řízení, které někdy způsobovaly faktickou celočervenou až na desítky sekund a současně bylo zvýšeno prodlužování tramvajového volna od elektrického ovládání výhybek, které se ukázalo v hustém provozu jako nezbytné. Oproti původnímu řešení před obnovou signalizace se zkvalitnila detekci tramvají. Ve směru od Národní třídy je kontakt umístěn již na vjezdu do zastávky Národní divadlo. Ve směru od Karlových lázní se tramvaje hlásí již jen vzdáleným rádiem, které je umístěno v mírně větší vzdálenosti od křižovatky. Toto rádio bylo navíc na konci roku 2019 zdokonaleno, takže prakticky nedochází k tomu, že by se tramvaj vinou nezaznamenání průjezdu nepřihlásila. Obdobnou úpravou prošlo ve stejné době také vzdálené rádio SSZ Dělnická – Komunardů od Manin.

06.01.2020: Pevný program na SSZ Průběžná - V Korytech kvůli závadě
SSZ 0.370 Průběžná – V Korytech je už téměř dva měsíce bez preference tramvají. Důvodem je závada na hardwaru světelné signalizace, kterou se přes veškeré úsilí zatím nedaří odhalit a vyřešit. Na signalizaci je po většinu času nasazen pevný program, v určitých obdobích fungovala dynamika nebo blikající žlutá.

27.11.2019: Preference na Olšanských hřbitovech
Částečné dynamické řízení s preferencí tramvají bylo zavedeno na SSZ 3.319 Vinohradská - nám. Jiřího z Lobkovic. Signalizace byla opatřena tramvajovou detekcí a chodeckými tlačítky. Došlo k rozdělení přechodu na tři části. Tramvaje v hlavním směru volno prodlužují, tramvaje ze smyčky krátí hlavní fázi. Na signalizaci mají preferenci rovněž chodci, a to pro přístup na zastávku při přijíždějící tramvaji. Preference byla po krátkodobých opatřeních obnovena také na SSZ 1.192 Jelení – U Brusnice a SSZ 5.515 Štefánikova – Holečkova.

10.11.2019: Preference po obnově semaforu na Kubánském náměstí
Bylo obnoveno SSZ 0.358 Vršovická – Litevská. Signalizace nově preferuje tramvajovou dopravu ve všech směrech. Preference je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Pro tramvaje v obloucích ke smyčce je k dispozici výběr volna ve dvou polohách v cyklu, nanejvýš však jednou za cyklus. Pro ostatní účastníky provozu je přínosem, že tramvajové oblouky jsou vybírány pouze při nároku, což v praxi znamená, že nepojížděný oblouk mezi Průběžnou a smyčkou se nevybírá vůbec a oblouk mezi Slavií a smyčkou se vybere jen při jízdě tramvaje do smyčky, nebo z nástupní. Ušetřený čas konzumují ostatní účastníci provozu.

10.11.2019: Do 17. listopadu bude omezen průjezd aut centrem
Veřejná doprava v centru města prožívá výjimečné časy. Město se po opravě tramvajové trati v Křižovnické ulici rozhodlo prodloužit omezení provozu aut v centru do 17. listopadu. Cílem je mimo jiné ověřit dopady převedení transitní automobilové dopravy na objízdné trasy, zejména do tunelu Blanka a magistrálu. Po levém břehu Vltavy, tedy Malou Stranou nyní smí projíždět kromě MHD pouze dopravní obsluha a rezidenti. Na opační straně řeky projedou Křižovnickou jen tramvaje a cyklisté. Následkem upraveného režimu dochází k vyšší spolehlivosti provozu tramvají, jež bývají zvláště za silného provozu zdržovány kolonami aut. Tramvaje dokonce projíždí centrum často rychleji, než předepisuje současný jízdní řád, což se projevuje častějším čekáním v kontrolních bodech, které tramvaje nesmí opustit před pravidelným odjezdem. Na objízdných trasách bylo současně zjištěno mírné prodloužení jízdních dob aut. Není jasné, zdali po 17. listopadu nebude opět dovolen plný průjezd centrem města. O omezení dopravy v centru se hovořilo v minulosti několikrát, zejména v souvislosti se stavbou městského okruhu na západní straně města. Už v 90. letech se uvažovalo o omezení průjezdu Malou Stranou po dokončení Strahovského tunelu, následně se stejné úvahy vedly s ohledem na dokončení tunelu Mrázovka. Naposledy byly záměry na zklidnění centra spojeny s dokončením tunelu Blanka. K omezení však nedošlo. Dočasnou výjimkou byly roky 2002 a 2013 při povodních.

10.11.2019: Vypnutá preference na horní Brusnici a u tanku
Na dvou semaforech byla v posledních týdnech vypnuta preference tramvajové dopravy. SSZ 1.192 Jelení - U Brusnice přestala preferovat tramvaje v souvislosti s uzavírkou ulice Mariánské hradby. Tramvajové volno je stejně jako dříve vybíráno pouze na výzvu a je v kolizi s objízdnou trasou pro auta, která je současnou úpravou zvýhodněna proti tramvajové lince 22. Nedávno byla vypnuta preference také na SSZ 5.515 Štefánikova – Holečkova. V Holečkově probíhají stavební práce vyžadující zúžení jízdního pruhu. Zatímco v režimu s preferencí se průměrné zdržení tramvají pohybuje kolem jedné sekundy, nyní je to více než 15 sekund. Vzhledem k tomu, že křižovatkou často projede v jednom cyklu řízení v jednom směru nanejvýš jedna tramvaj, přesahuje zdržení vlaků výjimečně i 2 minuty.

20.10.2019: Semafor u Karlova mostu s preferencí, Národní divadlo po obnově
Na tramvajové síti ubyla další signalizace, která je vybavena detekcí tramvají, ale fungovala bez preference. SSZ 1.035 Křižovnická - Karlova má už od prázdnin novou logiku a časový rozvrh. Signalizace je řízena trvale s preferencí tramvají. Je umožněna prodlužováním volna a předvýběrem chodecké fáze. Vzhledem k silnému provozu chodců i aut je prodlužování výrazně kratší v porovnání s preferencí z 90. let a je podmíněno průjezdností komunikace v daném směru. Delší signál stůj pro chodce je pak kompenzován delším volnem pro chodce. Obnovena byla technologie SSZ 1.010 Národní divadlo. Dopravní řešení však změnilo poměry na křižovatce ve prospěch mostu a Národní, čímž se zhoršila situace na nábřeží a snížila se účinnost preference na přechodu u Karlovy. Logika signalizace u Národního divadla proto bude muset být upravena. Situaci na nábřeží navíc komplikuje nefungující světelná závora na SSZ 1.056 na náměstí Jana Palacha. Důvodem byl dlouhodobý výpadek spojení s ústřednou a také bude třeba doladit videodetekci.

09.09.2019: Semafor na horním náměstím Míru znovu s preferencí
Další snaha o zavedení preference tramvají na SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na křižovatku byl nasazen upravený software a spuštěna dynamika. Signalizace funguje nadále v koordinovaném řízení pro auta, které tramvaje nemohou volně říznout, ale mohou si své volno zřetelně prodloužit, předvybrat a krátce mohou prodlužovat kolizní fázi. Řízení je s trvalou zelenou pro chodce přes trať, volno pro tramvaje je vybíráno v každém směru zvlášť pouze na výzvu. Jedná se už o třetí zavedení preference tramvají na této signalizaci. Naposledy k němu došlo na jaře roku 2018. Detekce autobusů pomocí videokamer, jež mají obecně nižší spolehlivost, se stala s odstupem času hlavní příčinou kolon aut a byl nasazen pevný program. V současném řešení slouží videokamery pouze pro nepreferenční nárokování autobusů a došlo i k dalším zpřesňujícím úpravám logiky, které by měly vést jednak ke zlepšení preference tramvají, jednak k menšímu ovlivňování ostatních účastníků. Přihlašovací trolejový kontakt ve směru z centra byl přiblížen k SSZ tak, aby se nepřihlašovaly tramvaje v době, kdy ještě stojí před zastávkou.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 633 |

  NOVINKY
06.01.2024 Obnoveny semafory na zastávce Nademlejnská a Vinohradské hřbitovy
Developerské projekty přinesly přestavby dvou tramvajových zastávek a přilehlých světelných signalizací. Obnova SSZ 9.221 Poděbradská – U Tesly proběhla v rámci přesunu zastávky a sloučení přechodu a sousední křižovatky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. S ohledem na nedostatečný předstih přihlášení ve směru do centra a krátké prodlužování pro tramvaje dochází v tomto směru k častějšímu zastavování vlaků. Stav se ještě zhorší se zvýšením zatížení křižovatky, které nastane s dokončováním okolní výstavby. Signalizace při přecházení z chodníku na chodník neobvykle přeruší chodeckou zelenou přes vozovky, tedy zdrží chodce před poslední částí přechodu a také čekající auta. Obnova SSZ 0.350 Vinohradská – Hagibor přinesla přípravu na budoucí křižovatku a také posun zastávky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oba semafory mají zalomený přechod s tím, že volno pro tramvaje, které se pohybují v hlavním směru, je vybíráno výlučně na výzvu a současně i v závislosti na přecházení chodců. Náhradní detekce tramvají je zajištěna kontaktním zámkem. V noci fungují světla v režimu fáze blikající žlutá se zapnutím chodcem, bez preference MHD.

21.12.2023 Depo Hostivař v dynamice. Ze dvou semaforů je preference jen na jednom
Po roce a čtvrt od zprovoznění smyčky Depo Hostivař jsou semafory u vjezdu do terminálu v dynamickém řízení. S preferencí tramvají však funguje pouze jeden z nich. Preference byla obnovena na původním SSZ 0.632 Černokostelecká – Sazečská, dokonce s mírným vylepšením úpravou detekce do centra. Preferenci zajišťuje prodlužování, vkládání a předvýběr vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Zřetelná většina tramvají projíždí plynule. V dynamickém řízení bez preference tramvají funguje sousední SSZ 0.637 Černokostelecká – smyčka Depo Hostivař, které je s SSZ 0.632 v dynamické koordinaci. Drobným preferenčním zásahem je pouze mírný předvýběr vlastní fáze. Prodlužování vlastní fáze odpovídá míře prodlužování od vozidel na sousední křižovatce. Plynulý průjezd tramvaje je tak do značné míry věc náhody a dochází k častějšímu zastavování vlaků, dokonce i v situaci, kdy stále stojí auta. Přesto došlo změnou ke zlepšení, protože výběry signálů pro tramvaje jsou zařazovány v pořadí dle reálných nároků tramvají. Terminál Depo Hostivař byl uveden do provozu v srpnu 2022. Nový semafor na vjezdu do smyčky začal fungovat s pevnými programy. Ty byly nasazeny i na vedlejší starší semafor na křižovatce se Sazečskou, který původně fungoval s preferencí.

20.12.2023 Semafory na Divoké Šárce s preferencí MHD
Všechny světelné signalizace na nové tramvajové trati na Dědinu již jsou s preferencí tramvají. Na začátku prosince byla preference zprovozněna na třech signalizacích na Divoké Šárce. SSZ 6.169 Evropská – Vlastina, které se nachází v klíčovém odbočení tramvaje z Evropské ulice, upřednostňuje tramvaje předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Sousední SSZ 6.123 Evropská – Libocká funguje s prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, které jako jediné bylo na tramvajové síti před výstavbou trati, umí prodlužovat a předvybírat fázi pro tramvaje a předvybírat kolizní fázi. Semafory fungují ve složité dynamické koordinaci, která umožňuje preferenci MHD a současně synchronizaci všech uzlů. Skupinu řídí semafor na odbočení tramvaje z Evropské. Funguje zde rovněž preference autobusů, přičemž na SSZ Evropská – Libocká odbočuje autobus z kolejí na tramvajový signál vpravo do Libocké ulice. Lze očekávat doladění semaforů dle zkušeností z provozu. Tramvajová trať na Dědinu byla zprovozněna na konci října, preference na Divoké Šárce byla tedy doplněna po necelých dvou měsících.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024