O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 508 |

26.10.2013: Obnova SSZ náměstí Míru - Francouzská nic příznivého nepřinesla
Byla uvedena do provozu další obnovená světelná signalizace na náměstí Míru. SSZ 2.332 náměstí Míru – Francouzská však i po rekonstrukci funguje obdobně jako dosud v pevném řízení bez preference tramvají. V pevném programu bez preference funguje už přes rok sousední SSZ náměstí Míru – Jugoslávská ve spodní části náměstí, kde se plynulost MHD dokonce zhoršila. Na obou křižovatkách je přitom zřízena plnohodnotná detekce tramvají. Při letošní obnově signalizace byla navíc odstraněna část bumlíku ve Francouzské ulici nad náměstím Míru, čímž dochází ke zhoršení plynulosti provozu tramvají.

19.10.2013: Obnovena signalizace Hostivařská. Preference nechybí
Po rekonstrukci bylo uvedeno do provozu SSZ 0.398 Švehlova – Hostivařská. Byla zřízena detekce tramvají a zavedena preference. Ta probíhá prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Na signalizaci nyní většina vlaků projíždí bez zdržení. Nevýhodou je nemožnost krátit kolizní fázi s chodci napříč tratí. SSZ mělo být původně obnoveno společně RTT Průběžná – Švehlova, která má však více než roční zpoždění.

03.10.2013: Prašný most napevno bez preference. Zatím
Velká výluka skončila. Na Prašný most se vrátily tramvaje. Bylo obnoveno SSZ Prašný most a zřízena signalizace na přechodu k zastávkám. Obě jsou dočasně v pevném řízení bez preference tramvají. Schází totiž dynamický program a zřízena není detekce tramvají. Není to ojedinělý případ. Preference nebyla znovuzprovozněna ani na SSZ Patočkova – Střešovická a SSZ Letenské náměstí, které byly v posledním roce obnoveny v rámci výstavby Blanky. Zásah potřebují i semafory v oblasti Malovanky, jež původně vznikaly jako provizorní. Dočasně z důvodů rekonstrukce stropní desky metra Dejvická je zřízena další signalizace bez preference MHD na křižovatce Svatovítská - Generála Píky. Přínosem pro rychlost a komfort provozu TRAM jsou naopak rekonstruované tratě. Před Prašným mostem od Hradčanské byla navíc zřízena před rozřazovacími kolejemi rychlostní výhybka, vlaky ji zatím projíždějí rychlostí 30 km/h.Ve Svatovítské zmizela omezení rychlosti, která byla vyvěšena z důvodů špatného technického stavu trati i silniční „třicítky“. Nevhodná je rekonstrukce zastávky Vítězné náměstí do délky pouze pro 1,5 vlaku.

27.08.2013: Obnoveno SSZ na Palachově náměstí. Snese doladění
Po obnově bylo zprovozněno SSZ Křižovnická – Kaprova. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a vkládáním vlastní fáze a prodlužováním a předvýběrem kolizní fáze. Preference funguje obdobně jako v předchozím řešení před obnovou, avšak vyžádá si ještě doladění. Tramvaje například nezřídka nestihnou využít příslušný preferenční zásah, nebo nedojde k výběru příslušné fáze. Tramvajové kontakty zůstaly v původních polohách, nově byla ze všech směrů dosazena výzvová návěstidla, která informují o přihlášení tramvaje a blikají před začátkem příslušného volna. Novinkou je také odložení zelené pro vozidla na bočních vjezdech ve snaze zajistit lepší podmínky pro chodce. Zachován byl režim dopravně závislé světelné závory, která snižuje tvorbu kolon v Křižovnické ulici a na Smetanově nábřeží.

25.07.2013: Cestovní rychlost tramvají vloni zůstala nízká
Jen 18,6 km/h činila cestovní rychlost pražských tramvají v roce 2012. Jedná se o zopakování špatného výsledku z roku 2011. Horší už byl v poslední době jen v letech 2008 a 2009. Naopak v roce 2010 byla cestovní rychlost 19 km/h a v roce 2003 dokonce 19,6 km/h. Informaci přinesla Ročenka dopravy, kterou vydává TSK. Na tvorbě cestovní rychlosti se nepřímo podílí řada faktorů. Vliv má třeba špatný technický stav některých tratí, zvláště do Hostivaře a na Evropské, nebo zřizování nových SSZ na tramvajové síti, navíc někdy s nekvalitní preferencí tramvají (například přechod na zastávce Želivského). Neúspěšná byla v roce 2012 obnova SSZ, která způsobila v některých případech zhoršení plynulosti provozu MHD. Na třech místech byla dokonce zrušena preference tramvají. Vliv má také zřizování nových zastávek, k nimž loni došlo na čtyřech místech, přičemž každá přináší nárůst jízdní doby 20 – 40 sekund. Negativně se projevila také dopravní opatření pro výstavbu metra do Motola. Pozitivně se naopak projevila například rekonstrukce trati v Podolí a do Modřan, která byla dokončena na podzim roku 2011.

11.06.2013: Zapnuto nové SSZ Černokostelecká – Dřevčická. S preferencí
SSZ 0.625 Černokostelecká – Dřevčická bylo uvedeno do provozu. Signalizace zvyšuje bezpečnost dopravy a preferuje tramvaje linky 7 prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru do centra bude vhodné posunout přihlašovací kontakt do větší vzdálenosti před křižovatku, pro zajištění dostatku času po přihlášení, aby tramvaje občas nezastavovaly jen z toho důvodu, že signalizace nestihla včas reagovat na jejich nárok. Od června je ve směru do centra zkrácena v běžném provozu jízdní doba tramvají v úseku Ústřední díly DP – Solidarita o minutu, což přináší snižování nákladů na provozování MHD při zvýšení její kvality. V posledních letech došlo v úseku k obnově a zavedení preference tramvají na SSZ Černokostelecká – Úvalská a Černokostelecká – Tuklatská. Následovat by mělo poslední SSZ Černokostelecká – smyčka tramvají, což přinese zlepšení především pro linku 5 a zlepšit by se mohla také koordinace všech SSZ pro auta. Na SSZ 0.625 bude zprovozněna také preference autobusů.

30.05.2013: SSZ Patočkova – Myslbekova v provozu, s preferencí
Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 6.149 Patočkova – Myslbekova, které se nachází v odbočení tramvaje u zastávky Hládkov. Obnovena byla i preference tramvají, která byla v posledních dnech doladěna. Křižovatka funguje v koordinaci pro auta po Patočkově. Té je nadřízená preference tramvají, která je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Sousední SSZ Patočkova – Střešovická zatím funguje v pevném řízení. Obě signalizace prošly obnovou v rámci výstavby komplexu Blanka.

20.05.2013: Buduje se nové SSZ Černokostelecká – Dřevčická
Probíhá výstavba SSZ 0.625 Černokostelecká – Dřevčická. Semafor na stykové křižovatce u zastávky Černokostelecká bude vybaven tramvajovou detekcí a měla by na něm být zavedena preference tramvají. Po delší době se jedná o velmi potřebnou novostavbu SSZ na tramvajové síti v Praze. V místě nejsou optimální rozhledové poměry a vzhledem k silnému provozu na hlavní komunikaci zde auta obtížně odbočují vlevo, což má vliv také na plynulost a bezpečnost provozu tramvají. Místem je vedena jedna tramvajová linka.

05.05.2013: Křižovatka Flora s preferencí
Na SSZ Flora byla spuštěna preference tramvají i autobusů. Preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Zlepšení přinesl nový software, který využívá všech tramvajových detektorů na křižovatce. Ve směru od Želivského se tramvaje přihlašují směrově ještě před zastavením v zastávce a odpadá tak nepříjemné popojíždění. První přihlašování z malé Jičínské je zajištěno vzdáleným rádiem za obloukem z Korunní, z velké Jičínské pak pomocí kontaktu na stopčáře křižovatky s Přemyslovskou. V obloucích mohou projet i dva vlaky za sebou. Doladit bude třeba signalizaci ještě s ohledem na blokování tramvají kolonou aut v malé Jičínské a pro vylepšení kapacity pro malou i velkou Jičínskou. Obnovené SSZ bylo uvedeno do provozu na podzim roku 2012 a od té doby bylo řízeno jen pevným programem s výzvami, podobně jako v předchozím stavu.

06.04.2013: SPK a Kostelní dostaly novou dynamiku. Plná preference je zpět
Na dvojici signalizací, které prošly obnovou v roce 2012, je nasazena nová řídící logika s vylepšenou preferencí tramvají. Na SSZ 7.028 nábřeží kpt. Jaroše – Dukelských hrdinů preference fungovala od 90. let. Obnovou SSZ v březnu loňského roku byla dočasně nahrazena pevným programem a v červnu alespoň částečně obnovena. Na SSZ 7.163 Dukelských hrdinů - Kostelní nebyla po rekonstrukci preference obnovena vůbec. Teď je na semaforech nasazena plnohodnotná preference, lepší i proti původnímu řešení. Spočívá především v přihlašování tramvají „přes křižovatku“. Takže k semaforu na nábřeží se tramvaje přihlašují již vjezdem do SSZ Strossmayerovo náměstí a ke Kostelní již kousek za Letenským tunelem. SSZ 7.028, která také rychleji reaguje na nároky tramvají, bude možné zřejmě označit jako s absolutní preferencí tramvají. Křižovatka přitom nadále funguje se značnou kapacitní rezervou pro kolizní automobilovou dopravu.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 508 |

  NOVINKY
25.04.2019 Bubenské nábřeží opět s preferencí
Signalizace mezi Pražskou tržnicí a Vltavskou opět preferují tramvaje. Došlo k úpravě dat SSZ 7.135 Bubenské nábřeží - Argentinská a 7.187 Bubenské nábřeží - tramvajová trať. Tím bylo odstraněno nedopatření, kterým byla preference zrušena v průběhu února, kdy se měnila dopravní ústředna pro oblast. Rozdíl doby jízdy v režimu s preferencí a bez preference činí kolem 20 sekund na každý spoj. Preference byla na těchto signalizacích zavedena v roce 2009. Odstraněna již byla také omezená rychlost pro tramvaje u Negrelliho viaduktu z důvodů podzemních prací na kanalizaci.

11.03.2019 U Národního divadla plná zelená místo šipky
Úprava SSZ 1.010 Národní divadlo pomáhá plynulejšímu průjezdu tramvají ve směru od jihu. V době silnějšího provozu, kdy je na této křižovatce povolen průjezd aut od Masarykova nábřeží pouze vpravo, už nesvítí plný kruhový červený signál se zelenou doplňkovou šipkou vpravo. Nahradil ho plný kruhový zelený signál. Řidiči, kteří přehlédnou dopravní značení přikazující směr jízdy vpravo, díky němu neblokují tramvaje, které mají jízdu přímo povolenou. V minulosti zde proto často docházelo ke zdržení, troubení a „vyzvánění“ nepozorných řidičů. Jízda přímo křižovatkou je nadále zakázána a může být tedy postihována. Pro jízdu od Masarykova nábřeží přímo nadále slouží mimoúrovňová trasa Divadelní ulicí.

11.03.2019 Bubenské nábřeží bez preference tramvají
Na obou signalizacích s provozem tramvají na Bubenském nábřeží nefunguje několik týdnů preference tramvají. Oproti stavu s preferencí, kdy byl průjezd tramvají v obou směrech na obou semaforech téměř zcela plynulý, dochází nyní často ke značnému zdržení. Zejména se tak děje vždy na první signalizaci ve směru jízdy. Čekání na udělení signálu volno někdy přesahuje i jednu minutu. Deaktivaci preference mezi zastávkami Vltavská a Pražská tržnice způsobil nový software, který byl nasazen při výměně oblastní dopravní ústředny a který neobsahuje parametry pro preferenci. K nápravě by mohlo dojít v blízké době. Provoz navíc komplikuje vlekoucí se oprava kanalizace pod tratí, která začala na podzim minulého roku a vynutila si výrazné snížení rychlosti tramvají mezi oběma křižovatkami.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019