O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 485 |

21.08.2012: Provoz zdrží od září dvě nové zastávky
Karlovo náměstí u křižovatky s Odborů a Korunovační u stejnojmenné ulice. To jsou nové zastávky tramvají od 1. září. Zastávka Karlovo náměstí, ještě jako Odborů, fungovala provizorně v létě 2011. Ve vzdálenosti do 200 metrů od ní jsou přitom další tři zastávky týmž směrem. Metrolinka 22 tak bude zastavovat dvakrát na 170 metrech a zhorší se průjezd křižovatkou s Odborů. Zastávka Korunovační z centra vznikla nešťastným přesunem zastávky Sparta za křižovatku s ulicí U Sparty. Na 520 metrech tak nově budou 3 nástupiště. I v minulosti zastávky občas vznikaly u nových zdrojů a cílů dopravy, třeba Obora Hvězda u nákupního centra Vypich. Nyní však jsou doplněny do stávající funkční sítě, aniž by realizace přinesla razantní zlepšení obsluhy lokalit, či nabídla klíčové přestupní vazby proti původnímu stavu. Zastávky lze vnímat jako preferenci úzkých lokálních zájmů před systémovostí dopravy a dosažením atraktivních cestovních dob.

15.08.2012: Kostelní je upravena. Mírně preferuje
Více než dva měsíce po obnově SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní zde byla spuštěna preference tramvají. V minulých dnech proběhla úprava signalizace, jež zajišťuje MHD prodlužování a částečný předvýběr volna. Bylo zřejmě vyřešeno i chybné sčítání vlaků do centra a vypuštěna dynamická koordinace s SSZ Strossmayerovo náměstí. Úprava eliminovala nejhorší zdržení, jež vznikala ukončováním volna i těsně před tramvají. Přesto se jedná o zřetelné zhoršení proti původnímu stavu, především kvůli prodloužení chodecké zelené o 5 sekund. Z centra je k přihlašování tramvají využitý až odhlašovací kontakt SSZ Dukelských hrdinů – nábř. Kpt. Jaroše a předstih přihlášení tak činí pouze 10 sekund, což při typické „červené“ pro tramvaj o délce 29 sekund je zcela nedostatečné.

02.08.2012: Semafor u Karlova mostu bez preference tramvají
Na SSZ Křižovnická – Karlova byla dosazena odpočívadla pro chodce, což způsobilo vypnutí preference tramvají. Nové zařízení bylo nainstalováno tento týden a semafor od té doby funguje v pevném řízení bez možnosti prodlužování pro tramvaje, která zde fungovala již od poloviny 90. let. Jednalo se o jeden z prvních semaforů s preferencí MHD v Praze a v roce 2011 na něm navíc byla v rámci rekonstrukce tratě obnovena detekce tramvají za spolehlivější technologii. Místem projíždí dvě tramvajové linky, včetně páteřní 17 s polovičním intervalem. Oblast podléhá světelné závoře SSZ Křižovnická – Kaprova, která zabraňuje nadměrnému napouštění vozidel do oblasti Karlových lázní, pro zvýšení plynulosti průjezdu tramvají. Odpočítávala byla dosazena také na semafor na I.P. Pavlova. I zde je kompletní detekce tramvají, ale řídí se pevným programem, zde dlouhodobě.

01.08.2012: Semafor na Podbabě v pevném řízení
Ke zhoršení průjezdu tramvají došlo na SSZ Podbabská - Ve Struhách. Signalizace na nové trati je již několik dní řízena pevným programem o délce cyklu 90 sekund. Na výjezdu ze smyčky je tramvajové volno vybíráno na 5 sekund jednou za cyklus, čímž se snižuje přesnost provozu tramvají vyjíždějících na trasu a dochází ke zbytečnému omezování ostatních. Důvodem změny může být závada. Jiný osud, ale zřejmě z podobného důvodu, potkal semafor na smyčce Radlická. Byl vypnut, avšak dopady na plynulost provozu tramvají jsou výrazně menší. Přibližně týden blikala žlutá na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, které funguje od své obnovy nově bez preference tramvají. Důvodem je zřejmě chybný software, ale stále není zcela vyloučena ani závada detekce. Problematické je SSZ Střelničná – Klapkova, které má od jarní rekonstrukce trati v Zenklově ulici stále omezenou změnu pořadí fází dle nároků tramvají, navíc nereaguje na stanicování tramvaje v druhé pozici zastávky Kobylisy z centra.

14.07.2012: Cestovní rychlost tramvají loni klesla
Pražské tramvaje jezdily v roce 2011 pomaleji než dřív. Zatímco v roce 2010 měly průměrnou cestovní rychlost 19 km/h, loni to bylo jen 18,6 km/h, což je jeden z nejhorších výsledků po roce 1989. Vyplývá to z Ročenky dopravy Praha, jíž vydává TSK. Důvodem poklesu byl zřejmě především fakt, že více než čtvrt roku byla kvůli rekonstrukci mimo provoz nejrychlejší část sítě mezi Braníkem a Modřany. Dva měsíce nejezdily tramvaje ani po Podolském nábřeží. Výsledky i tak mohly být lepší, s ohledem na provoz zrekonstruované tratě na Plzeňské a úpravy jízdních dob i v jiných lokalitách. Nejlepšího výsledku dosáhly tramvaje v roce 2003, kdy byla cestovní rychlost 19,6 km/h.

30.06.2012: Spuštěn semafor na zastávce Okrouhlická
S měsíčním odstupem po zprovoznění rekonstruované trati bylo zprovozněno SSZ Zenklova – přechod zastávka Okrouhlická. Funguje s preferencí tramvají, která je zajištěna prodlužováním volna. Nevýhodou je 5 sekund dlouhý odstup mezi koncem volna pro tramvaje a pro auta, jenž zpomaluje řízení pro všechny včetně tramvají. Je pravděpodobně realizován kvůli rozjezdové křivce tramvaje ze zastávky do svahu, zdá se ovšem jako nadsazený. Navíc mohl být zcela „utopen“, kdyby byl zřízen běžně používaný pozdější začátek chodeckého volna přes trať. Je otázkou, zdali umístění semaforu do tohoto místa je přínosem z hlediska plynulosti a bezpečnosti provozu.

30.06.2012: Na nábřeží Kapitána Jaroše spuštěna částečná preference
Po více než třech měsících bylo nasazeno dynamické řízení s preferencí tramvají na SSZ nábřeží Kapitána Jaroše - Dukelských hrdinů. Zatímco v pevném programu, který byl nasazen po březnové obnově, signalizace zdržela kolem 85 % vlaků, nynější řízení snížilo podíl na přibližně 35 %. Stále však není zdaleka dosaženo hodnot pod 10 %, které tu byly před obnovou. Signalizace totiž stále není dokončena, chybí detektory pro vozidla. Preference je realizována prodlužováním a změnou pořadí fází. Naopak se téměř neuplatňuje předvýběr, který je důležitý hlavně do centra, a není možný dvojí výběr tramvaje v cyklu. Limitní je i zbytečně dlouhé chodecké volno na části přechodu přes trať u zastávky. Dál bez preference je sousední SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, kde navíc situaci zhoršuje dvojnásobná chodecká zelená proti původnímu stavu a zřízení vyklizovací šipky pro vozidla od nábřeží vlevo.

03.06.2012: Kostelní zapnuta, pro tramvaje jasně horší. SPK stále napevno
K dalšímu zhoršení plynulosti tramvají došlo v nejzatíženějším delším úseku sítě Nábřeží Kpt. Jaroše - Strossmayerovo nám. Bylo spuštěno obnovené SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní. Důvodem zhoršení je hlavně prodloužení chodecké zelené přes trať na 10 sekund (2 x více), dokonce i proti nároku tramvaje. Jasné také není, proč naopak chybí delší chodecká zelená mezi tramvajovým ostrůvkem a nejbližším chodníkem tak, aby i pomalejší lidé či větší skupiny jdoucí od Kostelní nově neuvízli na ostrůvku. Na SSZ také přibyla vyklizovací fáze od nábřeží vlevo vybíraná a prodlužovaná i proti nároku tramvaje. Signál stůj pro přihlášenou tramvaj je tedy až cca 40 sekund dlouhý (o 15 víc). Předstih přihlášení tramvaje je přitom kvůli blízkým semaforům jen 10 resp. 17 sekund. Zřejmě není doladěna detekce. SSZ by pomohlo zachování staré délky zelené na jižním přechodu, jež chodce odbavila, využití dělení severního přechodu a tramvají podmíněný výběr a prodlužování vyklizovací fáze. Velké potíže jsou nadále na SSZ Dukelských hrdinů - nábř. Kpt. Jaroše (SPK). Již 10 týdnů je v pevném řízení, což způsobuje zdržení MHD i přes délku cyklu. Zatímco autům zde od Dukelských hrdinů světla zmizela, tramvaj, jež dřív projela téměř vždy bez zastavení, ve čtyřech z pěti případů stojí. Jsou tak zvýhodněna auta před MHD.

31.05.2012: Přes Výtoň jezdí tramvaje v průměru o 19 sekund rychleji
Zavedení preference tramvají na signalizacích na Výtoni, jež proběhlo v únoru 2012, přineslo výrazné zlepšení plynulosti provozu MHD. Automatické měření jízdních dob pomocí DORISu v odpolední špičce prokazuje, že úpravou celkem čtyř signalizací došlo ke zkrácení doby průjezdu uzlem v průměru o 19 sekund. Z ručního měření pak vyplynulo, že podíl semafory zdržených tramvají se snížil ze 77 % na 41 %. Nejvíce času se uspořilo v úseku Albertov – Výtoň v uvedeném směru. Zde provozované tramvaje linky číslo 7 projely průměrně o 28 vteřin rychleji. Místem přitom projíždí stejné množství aut jako před zavedením preference. Úpravou prošla dvojice semaforů na vlastní Výtoni a také SSZ Rašínovo nábřeží – Libušina a SSZ Svobodova – Vyšehradská.

26.05.2012: Probíhá obnova SSZ Kostelní
Další semafor na rekonstruované trati v ulici Dukelských hrdinů prochází obnovou. Jedná se o SSZ 7.163 Dukelských hrdinů – Kostelní u Strossmayerova náměstí. Probíhají výkopové práce, výstavba stožárů a další činnost. Původní signalizace byla realizována přibližně v roce 1994 a od té doby fungovala s kvalitní preferencí tramvají. Sousední SSZ nábř. Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů bylo obnoveno v březnu tohoto roku a dosud zde nebyla zprovozněna preference tramvají, což má v tomto extrémně zatíženém úseku významný dopad na přesnost provozu a reálné jízdní doby MHD.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 485 |

  NOVINKY
22.02.2018 Na Průběžné spuštěna preference, tramvajím šetří čas
Dvě signalizace u zastávky Průběžná na Praze 10 preferují MHD. SSZ 0.339 V Olšinách – Pod Rapidem upřednostňuje tramvaje, a to prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Na SSZ 0.340 V Olšinách – Průběžná je kromě preference tramvají také preference autobusů. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem kolizní fáze, změnou pořadí fází a vložením speciální fáze. Na obou světlech funguje na přechodech přes tramvajovou trať u zastávky režim trvalé zelené pro chodce s výběrem volna pro tramvaj pouze na výzvu. Ve směru od Průběžné ulice zajišťuje včasnou směrovou detekci vzdálené rádio. V budoucnu bude osazeno rovněž od Strašnické. Signalizace byly obnoveny v létě 2016. Od té doby byly provizorně řízeny pevnými programy a stejně jako před obnovou fungovaly velmi nepříznivě vůči tramvajím. Jednou z příčin je i zastávka mezi oběma semafory, které byly koordinovány pro silniční dopravu. Dynamické řízení situaci tramvají zlepšuje. Obě signalizace jsou přitom nadále koordinovány, nově dynamicky povelovými signály a s proměnnou délkou cyklu.

06.02.2018 Na Albertově zapnuta preference
Preference tramvají na SSZ 2.023 Svobodova - Na Slupi opět funguje. Po obnově signalizace, jež proběhla v závěru minulého roku, se letos v lednu podařilo zprovoznit dynamické řízení. To v zásadě kopíruje původní řešení s drobnými doladěními dle provozních zkušeností. Hlavní viditelnou změnou je priorita preference dle blízkého přihlášení výhybkou, která je nadřazena prodlužování od vzdálených kontaktů. Už tedy nedochází k situaci, kdy tramvaj stojící těsně před křižovatkou je zdržována vlakem z jiného směru, který teprve stojí v zastávce. Naopak pro větší flexibilitu řízení a zkrácení cyklu je nově zajištěn i výběr společné fáze pro tramvaj od Nuselského údolí přímo a od Výtoně vpravo. K zapnutí dynamiky došlo poté, co byla signalizace z důvodů závady několik týdnů buď v řízení pevným programem, nebo vypnuta na blikající žlutou. Dynamické řízení s preferencí není stále v provozu na SSZ 2.013 Palackého náměstí. Zde více než měsíc funguje pevný program s velmi nepříznivými účinky na pravidelnost provozu tramvají.

13.01.2018 Palackého náměstí a Albertov v pevných programech
Dobrý konec zatím nemají obnovy dvou signalizací na Praze 2, které proběhly na konci roku 2017. SSZ 2.013 Palackého náměstí, jež řídí provoz na čtyřramenné křižovatce se špičkovým provozem 150 tramvajových a 6 autobusových spojů za hodinu, bylo obnoveno po mnoha letech požadavků na zlepšení řízení. Limitem křižovatky byla v minulosti kapacita staršího typu řadiče. Proto proběhla výměna technologie a byla vyprojektována nová řídicí logika křižovatky, která umožňuje v reálném čase generovat podobu některých fází skládáním vzájemně nekolizních signálních skupin dle aktuálních nároků účastníků, zejména tramvají. Dynamické řízení však dosud bylo v provozu pouze několik hodin, protože se vyskytly problémy s výběrem některých signálů. Příčinou mohou být problémy v hardwaru nebo i softwaru zařízení. Druhou signalizací s podobným osudem je SSZ 2.023 Svobodova - Na Slupi. Dochází k vypínání zařízení do blikající žluté z důvodů závady, pravděpodobně hardwaru. Na obou signalizacích působí pevné řízení nepříjemná zdržení vozidel MHD. Na odstranění závad se pracuje. Na Palackého náměstí je dokonce umístěno záznamové zařízení, jež bylo dříve využito na SSZ 4.401 Otakarova - Bělehradská nebo SSZ 7.141 Dělnická - Komunardů a pomohlo k odhalení příčiny problémů.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018