Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

10.03.2015: Vylepšení semaforu na Stírce
Druhým zásadním vylepšením prošlo na konci února SSZ 8.236 Zenklova - Nad Šutkou. Díky němu si na křižovatce polepšily tramvaje i auta. Obecným přínosem je lepší využití časů ve fázových přechodech pro kratší odstupy mezi kolizními signály. Automobily v hlavním směru mají větší možnost prodlužování zelené, což výrazně zkracuje kolony aut v Zenklově ulici. Těží z toho i tramvaje, které naopak dostaly o něco větší možnost hlavní směr krátit. Současně tramvaje mohou více prodlužovat vlastní fáze a nově dokonce mohou opakovaně vybrat své volno ve fázi. Největší zlepšení je registrováno na nejzatíženějším vjezdu od Kobylis. Dopravní situaci napomohl také fakt, že křižovatkou ve špičce projíždí 60 tramvajových spojů za hodinu, zatímco dřív to bylo 75 spojů. Prvním větším zlepšením prošla signalizace v roce 2012 v návaznosti na RTT Zenklova, kdy byl vylepšen směr od Bulovky.

03.03.2015: Upgrade Výtoně
Drobným vylepšením prošla čtveřice semaforů na Výtoni. Doladění se soustředilo zejména na hlavní SSZ 2.021a Rašínovo nábřeží - Svobodova. Dle měření byla upravena data popisující dobu jízdy tramvají od detektoru ke stopčáře od Albertova a od Vyšehradského tunelu. Také je lépe ošetřena reakce signalizace na tramvaje jedoucí od tunelu v cizích fázích. Opatření přináší další zlepšení průjezdu tramvají tímto uzlem, především ve směru od tunelu. Současně bylo nastaveno na semaforech trvalé řízení v dynamické koordinaci, které zaručuje i v nočním období menší zastavování aut. Jedná se o doladění signalizací po zavedení preference tramvají v roce 2012.

08.02.2015: Linka 294 v dubnu nejspíš skončí. Uleví se tramvajím v centru
Dopravní problémy, jež způsobilo v centru Prahy zavedení linky 294, by měly se zprovozněním metra V.A skončit. Společnost ROPID připravuje k 6. dubnu změny linkového vedení městské hromadné dopravy, v rámci nichž se počítá se zánikem tohoto autobusu. Měl by být nahrazen linkami 192 a 194, které již nebudou přejíždět Vltavu. Do původního stavu tak bude možné vrátit světelnou signalizaci na Malostranském náměstí, která řídí provoz v kolejové splítce. Její řízení negativně ovlivnila úprava pro autobus, který dostal stejnou míru preference jako tramvaj, ale s nespolehlivou detekcí, a tak začaly být generovány falešné výzvy, jež fatálně poznamenávají provoz nejen ve splítce, ale v celé Karmelitské ulici. K jalovému zařazování autobusových fází dochází i na signalizacích Klárov a Staroměstská, které byly pro autobus také upraveny. Midibus 294 byl zaveden v říjnu 2014, krátce před komunálními volbami. Řada chystaných změn ke startu metra vyvolává nesouhlas, ne však zrušení linky 294. Její obsazenost mezi Malou Stranou a Starým Městem je nízká.

28.01.2015: Zoufalost na Spojovací skončila
SSZ Koněvova - Spojovací je po půl roce opět v dynamickém řízení s preferencí tramvají. Signalizace byla dočasně řízena pevným programem v důsledku vlekoucí se přestavby 5ramenné křižovatky, jež souvisí s realizací blízkého obytného souboru. Během pevného řízení častěji nebyl dodržen požadavek na odjezd z nástupní zastávky Spojovací dle jízdního řádu, v opačném směru pak vznikaly nárazově kolony až tří tramvají. Během cyklu o délce 100 sekund mohla projet jen jedna tramvaj. Nový způsob řízení křižovatky je podobný tomu předchozímu s preferencí s tím rozdílem, že chodci přes Spojovací ulici mají zelenou společně s tramvajemi a ne s auty v relaci Českobrodská - Koněvova. Preferenci tramvají zajišťuje vkládání, předvýběr a prodlužování vlastní fáze. Stejně jako v předchozím režimu řízení je tramvajové volno vybíráno na třech místech v cyklu, tedy mezi všemi cizími fázemi, nejvíce však dvakrát do cyklu. Díky tomu nyní tramvaje projíždějí bez zdržení. Budou se však o preferenci dělit s autobusy, které se zatím k signalizaci nepřihlašují. Křižovatkou projíždějí páteřní tramvajové i autobusové linky.

22.12.2014: Semafor na Vypichu v provozu
Bylo zapnuto nové SSZ Bělohorská – smyčka Vypich. Řídí provoz především na odbočení tramvají z Bělohorské ulice do obratiště a na přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty přes Bělohorskou ulici. Funguje v režimu trvalé zelené v hlavním směru, která je přerušována nároky chodců a tramvají ze smyčky a do smyčky. Preferenci tramvají v hlavním směru, která funguje korektně, zajišťuje prodlužování vlastní fáze a předvýběry kolizních fází. Signály pro jízdu tramvají ze smyčky a do smyčky jsou vybírány preferenčně i vůči pevným polohám koordinaci, vždy ale po případné zelené pro chodce přes hlavní. V některých případech dochází ke zbytečným zdržením, což může být předmětem doladění SSZ. Signalizace výhodně umožňuje kombinaci volna pro tramvaj do smyčky z centra a volna v hlavním směru do centra. V budoucnosti přibudou na výjezdu z obratiště také autobusy. Ty jsou nyní provozovány pouze v hlavním směru a od letní rekonstrukce tramvajové trati využívají koleje. Signalizace zajistila bezpečnější výjezd tramvají z obratiště Vypich, kde jsou dlouhodobě špatné rozhledové poměry.

11.12.2014: Semafor na Vinohradských hřbitovech doladěn
Lepší průjezd tramvají, hlavně ve směru do centra, je nyní zajištěn přes SSZ 0.350 Vinohradská - přechod zastávka Vinohradské hřbitovy. Řízení nyní zohledňuje velmi slabé obraty cestujících v zastávce do centra, která se nachází před signalizací. Volno začíná tak, aby i tramvaj bez obratu nebyla zdržena. Navíc byly sníženy mezičasy, které vedly ke zbytečnému zdržování chodců či chůzi na červenou a taktéž zdržovaly další tramvaje. V neposlední řadě je umožněno větší prodlužování pro tramvaj, takže signalizace nezastavuje druhý vlak, jak bylo dosud obvyklé. Tento semafor na samostatném přechodu pro chodce byl zbudován v roce 2012 souběžně s rekonstrukcí tramvajové tratě. Část přes koleje funguje s trvalou zelenou pro chodce přerušovanou nároky tramvají.

03.12.2014: Nové bumlíky v kritickém místě Štefánikovy
Nových 100 metrů podélných dělicích prahů přibylo díky právě skončené rekonstrukci trati ve Štefánikově ulici na Smíchově. U křižovatky s Kartouzskou ulicí byla posunuty koleje až o 1,5 metru směrem k řece. Byl tak vytvořen plnohodnotný jízdní pruh v úseku mezi ulicí Viktora Huga a Kartouzskou a současně byla trať oddělena od vozovky bumlíkem o délce 70 metrů. I v protisměru také před křižovatkou došlo k osazení tvarovek o délce 30 metrů. Současně došlo k vylepšení tramvajové detekce na SSZ 5.503 Štefánikova – Kartouzská, což je přípravou na zřízení preference MHD na této křižovatce. Zlepšení dopravních poměrů napomůže také posun zastávky Arbesovo náměstí z centra přibližně 80 metrů proti směru jízdy. Po dokončení prací budou zastávky v obou směrech zřízeny jako mys.

25.11.2014: Další semafor na Vinohradské s preferencí
Na SSZ 3.308 Vinohradská - Boleslavská, které se nachází u zastávky Radhošťská, byla zřízena preference tramvají. Na semaforu byl doplněn směrový signál od Flory vlevo, čímž dochází ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu tramvají. Vlaky se k signalizaci přihlašují ve směru z centra vjezdem do zastávky, ve směru do centra pak na stopčáře křižovatky Flora a výhodně je využit odhlašovací kontakt. Preference je zajištěna prodlužováním a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní a vlastní fáze. Byla zavedena při příležitosti obnovy SSZ. V letošním roce byly na Vinohradské obnoveny také semafory na křižovatkách s Budečskou a Šumavskou. Oba však nefungují optimálně a vyžadují doladění.

15.11.2014: U vozovny Vokovice s preferencí, i pro zátahy a výjezdy
Na Evropské třídě je třetí SSZ s preferencí tramvají. Nová řídící logika byla nasazena na SSZ 6.161 Evropská – Do Vozovny. Tramvaje v hlavním směru jsou preferovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Větší změna ale nastává pro výjezd a zatahování tramvají. V období výjezdů, respektive zátahů jsou tramvaje nadřazeny koordinaci po Evropské. Dochází ke krácení kolon tramvají na Evropské v období především dopoledního zatažení, které mělo nepříznivý vliv na provoz na hlavní trati. Na výjezdu naopak ještě bude třeba doladění. Ve špičkách všedních dnů a v nedělní návratové špičce je naopak koordinace po Evropské nadřazena nárokům kolizních tramvají. Zatahování do vokovické vozovny je specifické tím, že se provádí zpětným pohybem a časově náročné otáčení směru jízdy tramvají se děje na hlavní trati. Další zásadní zlepšení by mělo nastat s budoucí realizací objízdné koleje, která umožní zatahování popředu. S preferencí TRAM fungují na Evropské už jen dvě další signalizace: Starodejvická a zastávka Dejvická.

08.11.2014: Otakarova s vylepšenou preferencí
Po obnově bylo zprovozněno SSZ Bělehradská - Otakarova. Nejprve v pevném, nyní již v dynamickém řízení. Tramvaje jsou preferovány prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Oproti původnímu řešení lze více kombinovat jednotlivá volna a dochází ke včasnější detekci tramvají. Ve směru od Fidlovačky je doplněn vzdálený trolejový kontakt, který bude výhledově nahrazen vzdáleným rádiem. Od nám. bratří Synků je zřízeno vzdálené rádio. Od Vršovické je zřízen vzdálený kontakt pro rozpoznání tramvaje stanicující ve 2. pozici. Vzdálená detekce zatím chybí od I.P.Pavlova, v příštím roce bude doplněno vzdálené rádio v rámci RTT. Spuštění signalizace provázelo několik závad detekce tramvají. Poslední neodstraněnou zůstává přihlašování většiny vlaků 15T od „Synkáče“ ještě před výjezdem ze zastávky. Dle sledování došlo po obnově k pružnějšímu odbavování tramvají. I tak lze očekávat doladění SSZ dle zkušeností z provozu.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

  NOVINKY
15.04.2021 Obnova semaforu u Právnické fakulty: tramvaj si lépe vytlačí kolonu
Po obnově bylo do provozu uvedeno SSZ 1.071 Čechův most - Dvořákovo nábřeží. Semafor dostal pokročilejší řídicí logiku, která by měla hlavně za silného provozu lépe zajistit vytlačování kolony z mostu před tramvají. Z důvodů nízké šířky jízdního pásu na Čechově mostě se totiž automobily pohybují po kolejích, navíc na konci mostu dávají přednost při odbočování vlevo. Detekce vozidel a nový software a umožní včasnější a delší uplatnění fáze s vyklizovací šipkou od mostu vlevo na Dvořákovo nábřeží. Příznivý vliv by měla mít obnova rovněž na provoz tramvají po mostě v opačném směru, protože signalizace po přihlášení tramvaje před mostem redukuje zelené pro jízdu aut ve směru na most. Před semaforem na druhém břehu by tedy měly tramvaje očekávat mírně kratší kolonu pro vytlačení. Po Čechově mostě jezdí páteřní linka 17. Přes SSZ 1.071 jezdí také autobusová linka 207, jejíž preference byla rovněž vylepšena.

08.04.2021 Vzdálené rádio na Blanické
Finální zlepšení plynulosti provozu tramvajové dopravy nastalo na SSZ 2.333 Francouzská - Blanická. V rámci opravy tramvajové trati bylo ve směru od náměstí Míru dosazeno vzdálené rádio. To umožňuje s předstihem 10 - 15 sekund před příjezdem tramvaje ke křižovatce sdělit signalizaci směr jízdy vlaku a v ideálním případě udělit tramvaji volno do jízdy. Jedná se o poslední zlepšení pro linky 10 a 16, které započalo na konci roku 2020 obnovou signalizace a zavedením preference. Software semaforu již v té době počítal s budoucím dosazením vzdáleného rádia.

11.03.2021 Zdržování tramvají na Žižkově
Výrazné zhoršení průjezdu tramvají doprovázejí opatření v ulici Jana Želivského při rekonstrukci kanalizace. Ve většině úseku mezi ulicemi Olšanská a U Nákladového nádraží jsou automobily ve směru na jih vedeny v protisměrném jízdním pásu. V křižovatce s ulicí U Nákladového nádraží se vrací zpět. Za tím účelem došlo k dočasné úpravě SSZ 3.310 Želivského - U Nákladového nádraží, které standardně funguje s preferencí tramvají. Nyní semafor umožňuje alespoň prodlužování volna pro tramvaj, přesto dochází ke zdržení MHD ojediněle přes 90 sekund. V případě, že odkloněná vozidla jedou ke křižovatce nesprávně po kolejích, může zdržení tramvaje překročit i dvě minuty. Opatření mají trvat až do konce května. Způsobem, který nezajištuje dostatečnou plynulost provozu tramvají, byla v posledních 2 letech realizována obdobná dopravní opatření také na Poděbradské, Evropské a Vinohradské. Komplikace mohou potkat tramvaje také na linkách 5 a 15 na Olšanském náměstí. V rámci dopravních opatření pro rekonstrukci Koněvovy ulice je volno v oblouku pro tyto linky vybíráno pouze na výzvu. Ovšem nebyla doplněna náhradní detekce tramvají, tedy například kontaktní zámek, a v případě selhání základní detekce dle EOV a kontaktu může dojít i k zastavení provozu.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021