O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 508 |

08.11.2012: Koordinace na Plzeňské funguje
Čtveřice smíchovských semaforů mezi zastávkami Bertramka a Anděl už je opět zkoordinována. Tramvaje tak na celém úseku zastavují vždy nejvýše na první signalizaci v každém směru jízdy, zbylé projíždí v koordinaci bez zastavení. Plynuleji projíždí i ostatní doprava. Navíc SSZ Plzeňská – Na Čečeličce u Bertramky je ve směru z centra zkoordinováno lépe než dříve. Koordinace na Plzeňské nefungovala od konce prázdnin z důvodů technické závady.

04.11.2012: Propadák: signalizační polotovary dusí tramvaje na Vinohradské
Tři semafory byly postaveny, obnoveny, nebo upraveny v koordinaci s rekonstrukcí tratě na Vinohradské mezi Želivského a Vinicí. Ač nejsou v pořádku, byly spuštěny a hned začaly zdržovat tramvaje. Na SSZ Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy byl přesunut řízený přechod do zastávek. Zcela chybí tramvajové kontakty a vlaky se tak hlásí jen nouzově, což vede i k více než minutovému zdržení z centra. V protisměru tramvaje i autoubusy před přechodem téměř zastaví, a znovu se rozjíždí do svahu do zastávky. Nově vzniklo SSZ Vinohradská – přechod zastávka Vinohradské hřbitovy. Z centra chybí kvůli nedokončenosti sousedního SSZ přihlašovací kontakt, vlaky se hlásí nouzově a prakticky všechny zastaví. Ve směru do centra nevyhovuje prodlužování volna pro tramvaj potřebám při velkém zatížení zastávky a volno často „utíká“. Na SSZ Vinohradská – Želivského nově dochází k výběru oblouku pro linky 10 a 16 až dvakrát do cyklu, avšak jen někdy. Oblouk pro linku 26 se nadále vybírá jen jednou v cyklu, což přináší i více než minutová zdržení pro první vlak. Vzdálené kontakty ani po roce zjevně nemají funkci, využito není ani nové vzdálené rádio od Vinice. Nejlépe funguje vlastní křižovatka Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy, která je natolik nedokončená, že ji nebylo možné spustit ani do provizorního režimu.

28.10.2012: Další signalizace ve výstavbě
Na pražské tramvajové síti se obnovují či staví další tři signalizace. Ani jedna nebude mít příznivý vliv na snížení zdržení tramvají. V koordinaci s rekonstrukcí tramvajové trati ve Vinohradské ulici se realizuje nové SSZ Vinohradská - přechod zast. Vinohradské hřbitovy. Jde o samostatný přechod pro chodce přes jednopruhy a trať. O 300 metrů výše se přebudovává SSZ Vinohradská - Pod Židovskými hřbitovy. Semafor se rozšířil až k zastávkám Želivského, kde je zřízen signalizovaný přechod, opět i přes tramvajové těleso podobně jako na Hradčanské. Přechod ve vlastní křižovatce je zrušen. Semafor dosud fungoval s absolutní preferencí tramvají. Začala také obnova SSZ Generála Šišky - Čs. Exilu v Modřanech. I tento semafor funguje s absolutní preferencí.

22.10.2012: Nový semafor na Letenském náměstí: preference MHD zrušena
Přestavba Letenského náměstí a obnova světelné signalizace nepřinesla zlepšení pro průjezd MHD frekventovanou křižovatkou! Původní preference tramvají, která zde fungovala nejméně do zahájení stavby Blanky nejen že nebyla vylepšena, naopak byla zcela zrušena. Semafor funguje v dynamickém řízení, ale na MHD nijak nereaguje. Volno pro tramvaje je ukončováno i těsně před příjezdem ke stopčáře. Tramvaj si volno neprodlužuje, nekrátí, ani nepředvybírá. Chybí i vkládání fáze, jež ve třífázovém řízení má značný potenciál časových a finančních úspor. Signalizace bez větvení tratí tak zdrží ve směru do centra 70 % vlaků s průměrným zdržením kolem 26 sekund! Ve směru z centra jsou výsledky ještě horší. Systémovým omylem je navíc snaha o počítání tramvají (nikoli pantografů) pomocí časového blokování detektoru, které průřezově generuje chybové stavy. Signalizace si tedy pro uvedení do řádného stavu žádá výraznou úpravu. V Praze se letos jedná již o třetí zrušenou preferenci tramvají na SSZ! Ta už padla na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, obnoveném na jaře, a na SSZ Křižovnická – Karlova, kde byla dosazena chodecká odpočítávadla a nasazen pevný program.

15.10.2012: Staví se dvě nové signalizace
Nový signalizovaný přechod pro chodce vzniká u tramvajové zastávky Svatoplukova, přímo pod Nuselským mostem. SSZ 2.062 Jaromírova – přechod Svatoplukova nebude sloužit pro přístup chodců k zastávce, ale pouze k přecházení komunikace mimo zastávku. Na signalizaci bude tramvajová detekce a zřejmě tedy i preference. Další semafor je před spuštěním na Chodovské ulici. SSZ 0.726 Chodovská – Baumax bude sloužit především pro vjezd a výjezd z budovaného nákupního centra. I zde je detekce tramvají a tedy předpoklad zavedení preference.

09.10.2012: Semafor na dolním náměstí Míru obnoven. Bez preference
Po obnově bylo zprovozněno SSZ náměstí Míru – Jugoslávská. Semafor, který dosud fungoval v pevném řízení, byl doplněn tramvajovou detekcí. Zatím však na tramvaje nijak nereaguje a preferenci neuplatňuje, kvůli čemuž bude muset podstoupit další úpravy. Původní špatný stav se po obnově z hlediska plynulosti jízdy tramvají ještě zhoršil, protože ve směru od I. P. Pavlova podíly signálu volno pro tramvaje klesly z původních 40 % na nových cca 30 %. Navíc zůstává pro tramvaje nevýhodně nastavená koordinace s křižovatkou v horní části náměstí Míru, takže signalizace zdrží kolem 75 % tramvají. Křižovatka je na páteřní trati s nízkou zátěží automobilovou dopravou.

07.10.2012: Semafor u Sparty v provozu, MHD preferuje
Do provozu bylo uvedeno nové SSZ 7.102 Milady Horákové – U Sparty. Od počátku funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají, které je realizováno prodlužováním a vkládáním vlastní fáze, a také předvýběrem kolizní fáze. Z obou směrů jsou dosazeny předvěsti, jež jsou umístěny netradičně vlevo po směru jízdy. Jejich fungování je dle pozorování spolehlivé. Nevýhodou signalizace je umístění přihlašovacího kontaktu ve směru z centra poměrně blízko před křižovatkou, což je částečně dáno zřízením nové zastávky Korunovační. Semafor tak někdy nestačí reagovat na nárok tramvaje, která pak musí zastavit, což zvláště s ohledem na zahuštění zastávek a jejich umístění zásadně za křižovatky, vede k nárůstu zastavování a rozjezdů vlaků. Signalizace byla vybudována v rámci výstavby komplexu Blanka.

26.09.2012: Flora v kopii původního řešení. Bez preference
Signalizace Flora ani po obnově zatím nefunguje s preferencí tramvají. Je řízena v částečné dynamice s pevnou délkou cyklu, s prostými výzvami tramvají do oblouků. Nefunguje vzdálené přihlašování, včetně vzdáleného rádia od Korunní, ani detektory odhlašovací. Odhlašování se děje výběrem příslušného volna. Tramvajové oblouky se vybírají až 2x do cyklu, vždy po a před rovinami a vždy pro oba protější směry. Směrové přihlášení probíhá od blízkého kontaktu, nikoli zablokováním výhybky, takže výrazná většina vlaků od Želivského se do oblouků hlásí až po odstanicování, zatímco dříve se hlásily před zastavením v zastávce. Flora je od začátku roku již třetí obnovenou či postavenou signalizací, kde s uvedením do provozu nebyla spuštěna preference tramvají. Řádně byly spuštěny pouze SSZ Karlovarská - smyčka tramvají a SSZ Zenklova – přechod zastávka Okrouhlická.

18.09.2012: Linka 17 pomalejší
O jednu minutu ve směru na sever a dokonce o 2 minuty na jih byla od září prodloužena jízdní doba tramvají páteřní linky 17. Úpravy proběhly v oblasti mezi Strossmayerovým náměstím a Staroměstskou a zřetelně jsou reakcí na zhoršený průjezd přes obnovené semafory SSZ Dukelských hrdinů – nábřeží Kapitána Jaroše a SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní. Dotýkají se i všech dalších linek, které místem projíždějí. Časové ztráty nekompenzuje ani jarní rekonstrukce trati, která umožnila odstranění všech omezených rychlostí a zlepšení směrových parametrů. Vliv na úpravu grafikonu mají také dopravní opatření, která o prázdninách přinesla úpravu a zhoršení na SSZ pod Letenským tunelem. Naopak zkrácení jízdní doby se dočkal úsek mezi Palmovkou a Kobylisy, a to ve směru z centra o 1 minutu. Na jaře zde byla zrekonsruována část trati a v létě mírně vylepšena signalizace na křižovatce Stírka.

03.09.2012: Flora a Letná zatím napevno, na Dělnické vzdálené rádio
Nejen změny linkového vedení, ale také znovuotevření tratí a změny na semaforech přinesl konec prázdnin. Tramvaje opět jezdí velkou Jičínskou, jíž v horní části doplnily bumlíky a kam se linka 5 vrátila již ve dvojicích. Malá Jičínská zůstává do půlky září zavřená a obnovené SSZ Flora zatím funguje v pevném dvoufázovém řízení. Dosud není zřízena ani detekce tramvají. V dynamice, ale bez preference je řízeno blízké SSZ Jičínská - Přemyslovská. Tramvaje už jezdí také přes Letnou. Nadále však pokračuje rekonstrukce vozovek a SSZ Letenské náměstí je také v pevném programu. Nová světla na křižovatce U Sparty jsou dále potmě. Se zpožděním dvou dnů po návratu tramvají do Dělnické bylo řádně zprovozněno na SSZ Dělnická - Komunardů vzdálené rádio od Manin, které zajišťuje tramvajím vyšší předstih směrového přihlášení a tedy kvalitnější preferenci.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 508 |

  NOVINKY
25.04.2019 Bubenské nábřeží opět s preferencí
Signalizace mezi Pražskou tržnicí a Vltavskou opět preferují tramvaje. Došlo k úpravě dat SSZ 7.135 Bubenské nábřeží - Argentinská a 7.187 Bubenské nábřeží - tramvajová trať. Tím bylo odstraněno nedopatření, kterým byla preference zrušena v průběhu února, kdy se měnila dopravní ústředna pro oblast. Rozdíl doby jízdy v režimu s preferencí a bez preference činí kolem 20 sekund na každý spoj. Preference byla na těchto signalizacích zavedena v roce 2009. Odstraněna již byla také omezená rychlost pro tramvaje u Negrelliho viaduktu z důvodů podzemních prací na kanalizaci.

11.03.2019 U Národního divadla plná zelená místo šipky
Úprava SSZ 1.010 Národní divadlo pomáhá plynulejšímu průjezdu tramvají ve směru od jihu. V době silnějšího provozu, kdy je na této křižovatce povolen průjezd aut od Masarykova nábřeží pouze vpravo, už nesvítí plný kruhový červený signál se zelenou doplňkovou šipkou vpravo. Nahradil ho plný kruhový zelený signál. Řidiči, kteří přehlédnou dopravní značení přikazující směr jízdy vpravo, díky němu neblokují tramvaje, které mají jízdu přímo povolenou. V minulosti zde proto často docházelo ke zdržení, troubení a „vyzvánění“ nepozorných řidičů. Jízda přímo křižovatkou je nadále zakázána a může být tedy postihována. Pro jízdu od Masarykova nábřeží přímo nadále slouží mimoúrovňová trasa Divadelní ulicí.

11.03.2019 Bubenské nábřeží bez preference tramvají
Na obou signalizacích s provozem tramvají na Bubenském nábřeží nefunguje několik týdnů preference tramvají. Oproti stavu s preferencí, kdy byl průjezd tramvají v obou směrech na obou semaforech téměř zcela plynulý, dochází nyní často ke značnému zdržení. Zejména se tak děje vždy na první signalizaci ve směru jízdy. Čekání na udělení signálu volno někdy přesahuje i jednu minutu. Deaktivaci preference mezi zastávkami Vltavská a Pražská tržnice způsobil nový software, který byl nasazen při výměně oblastní dopravní ústředny a který neobsahuje parametry pro preferenci. K nápravě by mohlo dojít v blízké době. Provoz navíc komplikuje vlekoucí se oprava kanalizace pod tratí, která začala na podzim minulého roku a vynutila si výrazné snížení rychlosti tramvají mezi oběma křižovatkami.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019