O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

30.06.2012: Spuštěn semafor na zastávce Okrouhlická
S měsíčním odstupem po zprovoznění rekonstruované trati bylo zprovozněno SSZ Zenklova – přechod zastávka Okrouhlická. Funguje s preferencí tramvají, která je zajištěna prodlužováním volna. Nevýhodou je 5 sekund dlouhý odstup mezi koncem volna pro tramvaje a pro auta, jenž zpomaluje řízení pro všechny včetně tramvají. Je pravděpodobně realizován kvůli rozjezdové křivce tramvaje ze zastávky do svahu, zdá se ovšem jako nadsazený. Navíc mohl být zcela „utopen“, kdyby byl zřízen běžně používaný pozdější začátek chodeckého volna přes trať. Je otázkou, zdali umístění semaforu do tohoto místa je přínosem z hlediska plynulosti a bezpečnosti provozu.

30.06.2012: Na nábřeží Kapitána Jaroše spuštěna částečná preference
Po více než třech měsících bylo nasazeno dynamické řízení s preferencí tramvají na SSZ nábřeží Kapitána Jaroše - Dukelských hrdinů. Zatímco v pevném programu, který byl nasazen po březnové obnově, signalizace zdržela kolem 85 % vlaků, nynější řízení snížilo podíl na přibližně 35 %. Stále však není zdaleka dosaženo hodnot pod 10 %, které tu byly před obnovou. Signalizace totiž stále není dokončena, chybí detektory pro vozidla. Preference je realizována prodlužováním a změnou pořadí fází. Naopak se téměř neuplatňuje předvýběr, který je důležitý hlavně do centra, a není možný dvojí výběr tramvaje v cyklu. Limitní je i zbytečně dlouhé chodecké volno na části přechodu přes trať u zastávky. Dál bez preference je sousední SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, kde navíc situaci zhoršuje dvojnásobná chodecká zelená proti původnímu stavu a zřízení vyklizovací šipky pro vozidla od nábřeží vlevo.

03.06.2012: Kostelní zapnuta, pro tramvaje jasně horší. SPK stále napevno
K dalšímu zhoršení plynulosti tramvají došlo v nejzatíženějším delším úseku sítě Nábřeží Kpt. Jaroše - Strossmayerovo nám. Bylo spuštěno obnovené SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní. Důvodem zhoršení je hlavně prodloužení chodecké zelené přes trať na 10 sekund (2 x více), dokonce i proti nároku tramvaje. Jasné také není, proč naopak chybí delší chodecká zelená mezi tramvajovým ostrůvkem a nejbližším chodníkem tak, aby i pomalejší lidé či větší skupiny jdoucí od Kostelní nově neuvízli na ostrůvku. Na SSZ také přibyla vyklizovací fáze od nábřeží vlevo vybíraná a prodlužovaná i proti nároku tramvaje. Signál stůj pro přihlášenou tramvaj je tedy až cca 40 sekund dlouhý (o 15 víc). Předstih přihlášení tramvaje je přitom kvůli blízkým semaforům jen 10 resp. 17 sekund. Zřejmě není doladěna detekce. SSZ by pomohlo zachování staré délky zelené na jižním přechodu, jež chodce odbavila, využití dělení severního přechodu a tramvají podmíněný výběr a prodlužování vyklizovací fáze. Velké potíže jsou nadále na SSZ Dukelských hrdinů - nábř. Kpt. Jaroše (SPK). Již 10 týdnů je v pevném řízení, což způsobuje zdržení MHD i přes délku cyklu. Zatímco autům zde od Dukelských hrdinů světla zmizela, tramvaj, jež dřív projela téměř vždy bez zastavení, ve čtyřech z pěti případů stojí. Jsou tak zvýhodněna auta před MHD.

31.05.2012: Přes Výtoň jezdí tramvaje v průměru o 19 sekund rychleji
Zavedení preference tramvají na signalizacích na Výtoni, jež proběhlo v únoru 2012, přineslo výrazné zlepšení plynulosti provozu MHD. Automatické měření jízdních dob pomocí DORISu v odpolední špičce prokazuje, že úpravou celkem čtyř signalizací došlo ke zkrácení doby průjezdu uzlem v průměru o 19 sekund. Z ručního měření pak vyplynulo, že podíl semafory zdržených tramvají se snížil ze 77 % na 41 %. Nejvíce času se uspořilo v úseku Albertov – Výtoň v uvedeném směru. Zde provozované tramvaje linky číslo 7 projely průměrně o 28 vteřin rychleji. Místem přitom projíždí stejné množství aut jako před zavedením preference. Úpravou prošla dvojice semaforů na vlastní Výtoni a také SSZ Rašínovo nábřeží – Libušina a SSZ Svobodova – Vyšehradská.

26.05.2012: Probíhá obnova SSZ Kostelní
Další semafor na rekonstruované trati v ulici Dukelských hrdinů prochází obnovou. Jedná se o SSZ 7.163 Dukelských hrdinů – Kostelní u Strossmayerova náměstí. Probíhají výkopové práce, výstavba stožárů a další činnost. Původní signalizace byla realizována přibližně v roce 1994 a od té doby fungovala s kvalitní preferencí tramvají. Sousední SSZ nábř. Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů bylo obnoveno v březnu tohoto roku a dosud zde nebyla zprovozněna preference tramvají, což má v tomto extrémně zatíženém úseku významný dopad na přesnost provozu a reálné jízdní doby MHD.

14.05.2012: Klesly výkony automobilové dopravy i počet pasažérů v MHD
O jedno procento klesla v Praze v roce 2011 doprava v hlavním městě. Vyplývá to z Ročenky dopravy, jíž vydává Technická správa komunikací. Stalo se tak poprvé od roku 1990, kdy začala doprava strmě růst. Současně však došlo v roce 2011 také k poklesu cestujících v MHD. Podle dostupných údajů dokonce o 8 procent, byť se do statistik mohl promítnout zpětný výkup neplatných jízdenek a změna tarifu. Příčinami celkového poklesu dopravních výkonů může být ekonomická krize, zvýšené ceny jízdného a pohonných hmot.

22.04.2012: Semafor na Bílé Hoře obnoven
Bylo zprovozněno obnovené SSZ 6.128 Karlovarská - smyčka tramvají. Semafor, který dříve umožňoval výběr tramvajového volna po nároku na kontaktním zámku, nyní preferuje tramvaje po přihlášení klasickým trolejovým kontaktem, jenž je umístěn těsně před označníky zastávek. Řidič už nemusí vystupovat z vozu. Volno pro tramvaje je vybráno většinou 30 sekund po přihlášení. V určitých případech, při nároku na přechodu přes Karlovarskou a kvůli nemožnosti přejít z této chodecké fáze do tramvajové, může tramvaj čekat i 50 sekund.

14.04.2012: U Muzea přichází volno dříve
SSZ Legerova – Vinohradská u zastávky Muzeum mírně zlepšilo podmínky pro tramvaje. Pro průjezd na konci fáze Legerova se vlak dosud musel přihlásit ještě během svícení chodecké zelené přes Vinohradskou. Nově se může přihlásit i během červené, těsně před ukončením zelené po Legerově, nejpozději však přibližně 10 sekund před možným výběrem volna. Ve výsledku nyní volno pro tramvaj padá až o půl minuty dříve než před úpravou semaforu. Zařízení nadále funguje v pevném řízení s prostou výzvou pro tramvaje, jež si mohou své volno vybrat na dvou místech v cyklu. Detektory jsou těsně před křižovatkou. V místě je provozována linka 11.

01.04.2012: Preference tramvají z mostu Legií už funguje
Tramvaje u Národního divadla už tolik nepostávají. Semafor znovu reaguje na vlaky z mostu Legií. Po roce byl opětovně zprovozněn přihlašovací kontakt. Stalo se tak s ukončením výluky na Masarykově nábřeží, v jejíž poslední etapě nejezdily vlaky jedním směrem od Mánesa k divadlu. Preference z mostu Legií nefungovala od dubna 2011, kdy začala rekonstrukce tratí mezi Staroměstskou a Mánesem. Současně proběhla rekonstrukce technologických tunelů Národního divadla a Klementina. Důvodem odpojení kontaktu byla pravděpodobně snaha o zajištění větší kapacity pro individuální dopravu z kolizního Smetanova nábřeží, která byla oslabena právě tramvajovou výlukou.

26.03.2012: Semafor na nábřeží Kapitána Jaroše v pevném řízení. Zatím
S týdenním předstihem proti původnímu plánu byla uvedena do provozu zrekonstruovaná trať na nábřeží Kapitána Jaroše a v ulici Dukelských hrdinů. Během výluky bylo značně přebudováno SSZ 7.028 nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů, které významně zlepšilo podmínky pro chodce a cyklisty. Zatím však semafor funguje v pevném řízení bez preference tramvají a zdrží přibližně 85% všech vlaků, proti necelým 10% v předchozím řízení s preferencí. V dopravní špičce zde může docházet k nárazovému hromadění vlaků z centra. SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní funguje nadále v původním dynamickém řízení, ale ve směru z centra zřejmě nedostává přihlašovací nároky tramvají právě z SSZ 7.028. V rámci rekonstrukce tratě, která umožnila zrušení omezených rychlostí v úseku, bylo před oběma křižovatkami z centra zřízeno celkem 112 metrů bumlíku, jenž odděluje tramvajové těleso od vozovky.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

  NOVINKY
08.04.2018 Švábky dočasně bez preference
Na SSZ 8.220 Sokolovská - U Rustonky nefunguje preference tramvajové dopravy. Od konce března nedochází k vkládání tramvajové fáze a ke krácení kolizních fází. Preferenčním zásahem pro tramvaje, který na SSZ zůstal, je prodlužování vlastní fáze. To probíhá na hodnotu o 12 sekund vyšší než je běžná pevná délka fáze. I v současném režimu nadále funguje opatření, které znemožňuje automobilům ve směru do centra odbočit vlevo na trať, pokud ve směru do centra je před SSZ tramvaj. Přes křižovatku je v kolizním směru vůči tramvajím vedena objízdná trasa pro automobily za Husitskou ulici, která má být uzavřena až do podzimu. Zdržení tramvají nezřídka přesahují jednu minutu.

29.03.2018 Preference na náměstí Míru. Už i na dolním
Do provozu byla uvedena preference tramvají na SSZ 2.362 náměstí Míru – Jugoslávská. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Zároveň je zřízena dynamická koordinace se sousedním SSZ 2.316 náměstí Míru – Anglická, která zajišťuje synchronizaci obou semaforů pro koordinovaný průjezd z Italské ulice k Jugoslávské. Řízení signalizací je s proměnnou délkou cyklu a byla tak opuštěna antikoordinace pro automobily po spodní části náměstí. Především však byla opuštěna obousměrná denní antikoordinace pro tramvaje k SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na té byla navíc preference - s použitím pevné délky cyklu - uvedena do provozu v únoru. Tramvaje, a v některých relacích také autobusy, nyní lokalitou projíždějí podstatně plynuleji. Další zlepšení může přinést až obnova posledního SSZ Francouzská – Blanická, které funguje v pevném řízení.

17.03.2018 Na Palackého náměstí dynamika
Na SSZ 2.013 Palackého náměstí bylo v tomto týdnu znovu spuštěno dynamické řízení s preferencí MHD. Stalo se tak po téměř třech měsících provizorního řízení pevným programem, který způsoboval značná zdržení veřejné dopravy a zbytečná čekání ostatních účastníků. Předchozí pokusy o dynamiku dopadly neúspěšně z důvodů na straně software i hardware. Výměna technologie SSZ proběhla na konci roku 2017, přičemž hlavním důvodem byla potřeba dosazení moderního řadiče, který unese propracovanou preferenci tramvají. Ta spočívá ve vysoké variabilitě řízení, které nepoužívá tradiční fáze s tvrdým výběrem příslušných signálů volno, ale z dynamické tvorby fází výběrem jednotlivých signálů dle přihlášených vozidel. To umožňuje především průjezd tramvají, které nejsou vzájemně v kolizi, ale dříve pro ně nebyla vytvořena společná fáze. Navíc byla doplněna vložená fáze pro tramvaje v hlavním směru. Vzhledem k jedinečné logice je v řadiči osazeno záznamové zařízení, jež v případě problémů, například zaseknutí SSZ, nahraje událost pro pozdější analýzu. V průběhu roku 2018 se počítá s doplnění vzdáleného směrového přihlášení z Palackého mostu a od Jiráskova náměstí.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018