O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

23.03.2012: Volno na Strašnické vydrží déle
SSZ 0.341 V Olšinách – Starostrašnická na výjezdu tramvaje ze zastávky Strašnická je upraveno pro pomalejší jízdu vlaků ve směru od Vinice. Ta je způsobena hlavně omezenou rychlostí 10 km/h na vjezdu do zastávky. Volno nyní začíná běžně 32 sekund a končí 50 sekund po přihlášení, čímž bylo odsunuto přibližně o 9 resp. 12 sekund. Významná většina vlaků stíhá signál napoprvé projet. V případě nezdaru se volno vybírá ještě jednou. O preferenci se zde tramvaje dělí s autobusy, které vyjíždí na vlastní signál ze zastávkového pásu. Omezená rychlost by měla být odstraněna opravou ještě během jara. Je možné, že stávající úprava signalizace bude vyhovovat i pro bezvadný stav trati.

29.02.2012: Preference tramvají na Masaryčce obnovena
SSZ Havlíčkova - Hybernská funguje s plnou preferencí tramvají. Byla vyřešena porucha detekce tramvají ve směru od Senovážného náměstí, která byla způsobena závadou na kabelu v zemi. Přenos dat nyní probíhá nouzově bezdrátovou cestou a po prvních dnech provozu se zařízení zřejmě podařilo vyladit na dostatečnou spolehlivost. Tramvaje ani v jednom směru na této křižovatce téměř nezastavují, stejně jako dříve. Detekce a preference tramvají přestala na SSZ 1.052 Havlíčkova - Hybernská fungovat přibližně v listopadu 2010, tedy před 15 měsíci.

18.02.2012: Výtoň: zavedena preference tramvají
Nový software byl spuštěn na SSZ 2.021 Rašínovo nábřeží - Svobodova - Vnislavova. Obsahuje preferenci tramvají prodlužováním, vkládáním a předvýběrem tramvajových fází a prodlužováním kolizních fází. Dále byly částečně upraveny i sousední 2.022a Svobodova - Vyšehradská, kde preference fungovala již dříve, a 2.020 Rašínovo nábřeží - Libušina, jež bylo bez preference. Všechny signalizace jsou vzájemně dynamicky koordinovány tak, že Výtoň funguje izolovaně jako řídící křižovatka a vysílá povely pro ostatní semafory. Koordinace má proměnnou délkou cyklu s omezenou maximální délkou. Všechny semafory na Rašínově nábřeží současně již využívají přihlašovací kontakt od Vyšehradského tunelu, který byl zřízen v rámci RTT Podolské nábřeží. Úprava, jež může projít doladěním, by měla především zrychlit průjezd tramvají uzlem Výtoň.

29.01.2012: V Praze budou zastávky na znamení
Pražskou tramvajovou dopravu čeká pravděpodobně od dubna novinka. Stejně jako u autobusů by mohly začít fungovat zastávky na znamení. Právě v dubnu nabude účinnosti nový Dopravní a návěstní předpis pro tramvaje D 1/2, který umožňuje zavedení tohoto charakteru zastávek. Také stanoví, že kolem označníku zastávky, kde tramvaj nestaví, je možné čelem jet rychlostí do 15 km/h. Zastavovat se bude v případě, že dá cestující znamení (tlačítkem dveří či bzučákem), nebo pokud bude stát osoba v prostoru zastávky. Zastávky na znamení, v případě rozšíření, mohou přinést snížení spotřeby energie, hlučnosti, opotřebení vozů a trati a zvýšení cestovní rychlosti. Na novinku si budou muset zvyknout ostatní účastníci provozu, proto se předpokládá postupné zavádění. Předpis umožní také poprvé stanovit značkou vyšší rychlost jízdy do výhybek a křížení. Zastávky na znamení fungují v tramvajové dopravě v řadě evropských měst, třeba Berlíně či Amsterdamu. Běžné jsou i v Brně a v Ostravě. V Česku se používají také v železniční dopravě.

04.01.2012: Signalizace Poděbradská – Slévačská: problém v detekci
Na SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská již funguje preference tramvají. Na konci roku 2011 byla provedena úprava detekce tramvají, která do té doby fungovala nespolehlivě. To bylo příčinou, že signalizace na vlaky většinou nijak nereagovala, což vedlo ke zdržení vozidel MHD. Nyní jsou tramvaje preferovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Při detekování vozidel na kolejích by mělo docházet k ukončení protisměru za účelem vyklizení trati před blížící se tramvají. Beze změny je společné volno tramvají do centra a souběžných a aut odbočujících vlevo. Nevhodné projevy řízení SSZ, jako třeba ukončení volna tramvaje těsně před stopčárou, se nyní vyskytují již spíše výjimečně a budou zřejmě otázkou dalšího ladění. Ve směru z centra byla jako odhlašovací kontakt osazena dvojitá podélná pružina namísto klasického PTK1. Na semaforu funguje i preference autobusů.

24.12.2011: Malovanka: upravené semafory pro tramvaje
Tři signalizace na Malovance mají upravené řízení. Proběhlo současně se zprovozněním Patočkovy ulice v rámci stavby městského okruhu. Jedná se o SSZ 6.831 Myslbekova – Dlabačov, kde bylo zjednodušeno fázování a zlepšil se průjezd tramvají. Upravena byla také SSZ 6.832 Bělohorská – Vaníčkova a SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou. Není vyloučeno, že některá z těchto SSZ bude možné nově označit jako s preferencí tramvají. Signalizace byly vybudovány v rámci objízdné trasy při stavbě městského okruhu. Zrušeny však nebyly, pravděpodobně z důvodu možnosti dočasného návratu dopravy na objízdnou trasu při další výstavbě.

15.12.2011: Obnova SSZ u metra Kolbenova
SSZ 9.264 Kolbenova - přechod, jež slouží k příchodu cestujících k zastávce Kolbenova, bylo obnoveno. Byl změněn způsob řízení. Nově svítí chodcům přes koleje trvalé volno, které je přerušováno nároky tramvají. Tramvajové kontakty zůstaly v původních pozicích. Došlo k doplnění výzvových návěstidel pro tramvaje. Na signalizaci je absolutní preference tramvají. SSZ Kolbenova - přechod bylo vybudováno teprve v roce 2001 a od počátku na něm fungovala absolutní preference tramvají. Ve městě přitom nadále fungují semafory starší 30 let v pevném řízení bez preference.

05.12.2011: Brusnice vyladěna, Slévačská naopak na tramvaje nereaguje
SSZ 1.192 Jelení - U Brusnice bylo v rámci zkušebního provozu vyladěno. Semafor u zastávky Brusnice nyní preferuje tramvaje lépe než krátce po zprovoznění signalizace. Především se to týká směru od Pražského hradu, kde tramvaje dostávají volno obvykle do jízdy. Naopak zcela bez preference je SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská, které bylo v říjnu přebudováno z provizoria do definitivního stavu. Semafor byl doplněn detekcí tramvají i detekcí aut na trati. V současné době však signalizace na tramvaje nereaguje a vlaky dostávají signál stůj i těsně před stopčárou. Není zcela zřejmé, zdali se jedná o problém detekce, nebo programu. Ve směru do centra zůstává společné volno tramvají a vlevo odbočujících aut, čímž vznikají nebezpečné situace.

30.11.2011: Semafor na Strašnické obnoven, vyžádá si doladění
Rekonstruované SSZ 0.341 V Olšinách - Starostrašnická, které se nachází na výjezdu tramvají ze zastávky Strašnická, bylo uvedeno do provozu. Semafor je řízen trvalou zelenou v hlavním směru. Ta je přerušována nezávisle na poloze v cyklu nároky tramvají a autobusů, jež mají na křižovatce podmíněnou preferenci. Ve směru z centra padá tramvajím signál volno do jízdy, vyjma případů, kdy dříve preferenci nárokuje autobus. Ve směru do centra je průjezd zatím problematický, protože volno tramvají začíná a končí příliš brzy, tudíž část vlaků za běžného provozu nestihne projet a čeká na další výběr. Vliv na tento stav má omezená rychlost 10 km/h na vjezdu do zastávky z důvodů technického stavu trati. Tramvaje jsou detekovány trolejovými kontakty, autobusy ve vlastním pruhu jsou detekovány kamerou. V původním řešení SSZ zastavilo výraznou většinu vozidel MHD.

28.11.2011: Semafory na I. P. Pavlova prošly obnovou
Nejdůležitější křižovatka pražské dopravy dostala nové semafory. Obnova SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova - Sokolská a SSZ 2.047 náměstí I. P. Pavlova - Legerova zatím nepřinesla zlepšení pro MHD. Dopravně přetížený uzel, v němž kříží klíčová tramvajová trať magistrálu, je řízený stejně jako před obnovou signalizací. Proběhly pouze menší stavební úpravy. Semafory jsou vybavené tramvajovou detekcí a výzvovými návěstidly pro tramvaje. Po hardwarové stránce je možné, například v době slabšího provozu, zavést dynamické řízení s preferencí pro tramvaje.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

  NOVINKY
08.04.2018 Švábky dočasně bez preference
Na SSZ 8.220 Sokolovská - U Rustonky nefunguje preference tramvajové dopravy. Od konce března nedochází k vkládání tramvajové fáze a ke krácení kolizních fází. Preferenčním zásahem pro tramvaje, který na SSZ zůstal, je prodlužování vlastní fáze. To probíhá na hodnotu o 12 sekund vyšší než je běžná pevná délka fáze. I v současném režimu nadále funguje opatření, které znemožňuje automobilům ve směru do centra odbočit vlevo na trať, pokud ve směru do centra je před SSZ tramvaj. Přes křižovatku je v kolizním směru vůči tramvajím vedena objízdná trasa pro automobily za Husitskou ulici, která má být uzavřena až do podzimu. Zdržení tramvají nezřídka přesahují jednu minutu.

29.03.2018 Preference na náměstí Míru. Už i na dolním
Do provozu byla uvedena preference tramvají na SSZ 2.362 náměstí Míru – Jugoslávská. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Zároveň je zřízena dynamická koordinace se sousedním SSZ 2.316 náměstí Míru – Anglická, která zajišťuje synchronizaci obou semaforů pro koordinovaný průjezd z Italské ulice k Jugoslávské. Řízení signalizací je s proměnnou délkou cyklu a byla tak opuštěna antikoordinace pro automobily po spodní části náměstí. Především však byla opuštěna obousměrná denní antikoordinace pro tramvaje k SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na té byla navíc preference - s použitím pevné délky cyklu - uvedena do provozu v únoru. Tramvaje, a v některých relacích také autobusy, nyní lokalitou projíždějí podstatně plynuleji. Další zlepšení může přinést až obnova posledního SSZ Francouzská – Blanická, které funguje v pevném řízení.

17.03.2018 Na Palackého náměstí dynamika
Na SSZ 2.013 Palackého náměstí bylo v tomto týdnu znovu spuštěno dynamické řízení s preferencí MHD. Stalo se tak po téměř třech měsících provizorního řízení pevným programem, který způsoboval značná zdržení veřejné dopravy a zbytečná čekání ostatních účastníků. Předchozí pokusy o dynamiku dopadly neúspěšně z důvodů na straně software i hardware. Výměna technologie SSZ proběhla na konci roku 2017, přičemž hlavním důvodem byla potřeba dosazení moderního řadiče, který unese propracovanou preferenci tramvají. Ta spočívá ve vysoké variabilitě řízení, které nepoužívá tradiční fáze s tvrdým výběrem příslušných signálů volno, ale z dynamické tvorby fází výběrem jednotlivých signálů dle přihlášených vozidel. To umožňuje především průjezd tramvají, které nejsou vzájemně v kolizi, ale dříve pro ně nebyla vytvořena společná fáze. Navíc byla doplněna vložená fáze pro tramvaje v hlavním směru. Vzhledem k jedinečné logice je v řadiči osazeno záznamové zařízení, jež v případě problémů, například zaseknutí SSZ, nahraje událost pro pozdější analýzu. V průběhu roku 2018 se počítá s doplnění vzdáleného směrového přihlášení z Palackého mostu a od Jiráskova náměstí.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018