Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

08.11.2014: Preference na Průběžné a Švehlově funguje
Dva měsíce po rekonstrukci trati v ulicích Průběžná a Švehlova je spuštěno na všech dotčených signalizacích dynamické řízení s preferencí tramvají. K zásadnímu zlepšení nyní došlo na SSZ Průběžná - V Korytech, kde byl dočasně pevný program. Vlaky jsou preferovány podmíněně, a to předvýběrem vlastní fáze a kolizní fáze a prodlužováním vlastní fáze. Pro jízdu do smyčky je umožněno vložení fáze až 2x v cyklu, s možností předvýběru. Dále byla obnovena absolutní preference na SSZ Švehlova - Práčská. Nastává prodlužování, předvýběr a vkládání vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Oba semafory si ještě vyžádají drobná doladění a na obou funguje také preference autobusů. Už dříve byla dynamika spuštěna na SSZ Švehlova - Jahodová. Některé další signalizace na trati byly zcela obnoveny a tím na nich byla preference doplněna nebo vylepšena. SSZ Švehlova - SDO na Zahradním Městě, které bude řešeno až v rámci akce SŽDC, zůstává jediné bez preference tramvají. Je sice vybaveno původní tramvajovou detekcí z 80. let minulého století, tu však software SSZ využívá pouze k drobnému prodlužování volna.

01.11.2014: Dopravní kolaps na Malé Straně
K nebývalému zhoršení dopravní situace došlo v posledních dvou týdnech v centru města. Ulicí Karmelitskou se více než kdy dřív line kolona popojíždějících aut a tramvají ve směru na sever k Malostranskému náměstí. Občas se doprava dokonce zcela zastavuje. Navíc se razantně snížila plynulost průjezdu vlaků přes jednokolejnou splítku v Letenské ulici. Jízdní doby mezi Újezdem a Malostranskou, které jsou podle jízdního řádu 6 minut, narostly až na čtyřnásobek. Zpoždění tramvají je ve špičce takové, že se na konečných nestíhají otáčet do pravidelného času. Nastává rozpad provozu na linkách 12, 20 a 22. Koncový úsek na Bílé Hoře se ocitá i na desítky minut bez spojení s centrem města. Příčinou je pravděpodobně aktuální úprava SSZ 1.106 Malostranské náměstí – Letenská pro provoz nové midibusové linky 294. Problém může působit videodetekce pro busy, která obecně není vhodná pro tvrdé aplikace v místech bez rezervy kapacity, ale také změněný software signalizace. Problémy už nejsou pouze v Karmelitské, ale přelévají se již na paralelní Smetanovo nábřeží, kde dochází v severním směru ke vzdutí až do kritické křižovatky Národní divadlo. Semafor v malostranské splítce funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají již téměř 20 let a dosud významně snižoval nepříznivé dopady jednokolejného úseku na provoz tramvají i ostatní dopravy. Provoz v Karmelitské je kvůli neregulované IAD dlouhodobě problematický, ale současný kolaps je výjimečný.

23.10.2014: Rekonstruuje se na Otakarově a Spojovací
Probíhá obnova dvou velkých světelných signalizací. SSZ 4.401 Bělehradská - Otakarova byla vypnuta a probíhají práce za účelem výměny technologie. Součástí je také obnova a doplnění tramvajové detekce. Zcela nový bude software signalizace. Ještě rozsáhlejší činnost probíhá na SSZ 3.364 Koněvova - Spojovací. Zde probíhají rozsáhlé stavební úpravy, zvyšování počtu jízdních pruhů od Koněvovy, od Spojovací a od smyčky tramvají. Současně jsou jízdní pruhy zužovány. Došlo ke zrušení falešného vyhrazeného pruhu pro autobusy ve Spojovací z centra a klasického vyhrazeného pruhu v Českobrodské z centra. Signalizace už několik měsíců dočasně funguje v pevném řízení bez preference MHD.

17.10.2014: Řízení semaforu na Dejvické opraveno
SSZ 6.713 Evropská – přechod Dejvická už nezdržuje tramvaje. Byl upraven tak, aby volno ve směru do centra padlo vlakům s předstihem do jízdy a ty projížděly plynule. Dosud byla výrazná většina tramvají nucena téměř nebo úplně zastavit. Doladěn byl také směr z centra. Ten je zvláštní tím, že kromě kontaktu v zastávce, má další přihlašovací kontakt na výjezdu ze zastávky, těsně před stopčárou, takže vlaky, které mají krátký, nulový, nebo naopak extrémně dlouhý pobyt, dostávají volno co možná nejdříve po cuknutí ze zastávky. Přechod přes tramvajovou trať je řízen s trvalou zelenou pro chodce přes koleje, tramvaj dostává volno na výzvu. Před rekonstrukcí stropní desky a během ní fungoval chodecký koridor přes koleje jako neřízený. Další novinkou v oblasti Prahy 6 je zavedení rychlosti 40 km/h na rychlostní výhybce Prašný most, a to do obou směrů.

13.10.2014: Dva obnovené semafory na Vinohradské zatím s potížemi
Na Vinohradské ulici pokračuje obnova světelných signalizací a zavádění dynamického řízení dopravy. Došlo k obnově dvou semaforů u zastávky Vinohradská tržnice. Obě signalizace nově zohledňují provoz tramvají prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze, ale zatím ne optimálně. Na SSZ 2.303 Vinohradská - Šumavská, které se nachází nad zmíněnou zastávkou, zatím nefunguje řádně detekce vlaků. Velká část z nich se nepřihlásí, ve směru do centra dokonce zřejmě více než polovina. V opačném směru zase dochází v důsledku dočasného omezení rychlosti k ukončení signálu volno i těsně před příjezdem tramvaje ke křižovatce. Na SSZ 2.380 Vinohradská - Budečská, které se nachází pod zastávkou, dochází nezřídka k ukončování prodlužovaného signálu volno i těsně před příjezdem tramvaje ke stopčáře.

08.10.2014: Trojský most otevřen, v provozu nová signalizace
Společně s otevřením nového Trojského mostu bylo uvedeno v život také několik preferenčních opatření. Byly zřízeny dvě zcela nové světelné signalizace v místě křížení městského okruhu s tratí na severním po předmostí. SSZ 7.099 Pod Lisem – rampa Nové Povltavské a SSZ 7.100 Pod Lisem – rampa Bubenečského tunelu jsou vybavené detekcí tramvají. SSZ 7.009 tramvaje již preferuje, ale pouze z centra, protože v opačném směru nefunguje detekce tramvají. SSZ 7.100 je přepnuto na blikající žlutou do doby zprovoznění tunelů. Ani jedno z těchto zařízení však nebude s absolutní preferencí tramvají. Kompletně bylo obnoveno 7.266 Trojská - Pod Lisem, kde byla zásadně vylepšena podmíněná preference tramvají a doplněna preference autobusů. Doladěno bylo SSZ 7.176 Partyzánská – Vrbenského před jižním předmostím. Navíc bylo na severním předmostí osazeno na 360 metrů podélných dělicích prahů. Zbytek trati je povětšinou kryt klasickými obrubami, nebo sítí ocelových táhel, které tvoří nosnou konstrukci mostu.

30.09.2014: SSZ Švehlova - Pražská s preferencí
Největší řízená křižovatka na zrekonstruované tramvajové trati do Hostivaře již funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají. SSZ 0.391 Švehlova - Pražská, která se nachází u zastávky Na Groši, upřednostňuje tramvaje prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Většina tramvají tak projede bez zdržení. Signalizace je vybavena také detekcí autobusů, jejich preference zatím nefunguje. V pevném řízení prozatím zůstávají na Průběžné a Švehlově ulici ještě tři signalizace.

24.09.2014: Pevné programy po RTT Průběžná - Švehlova
Celkem na čtyřech řízených křižovatkách na zrekonstruované tramvajové trati v Průběžné a Švehlově ulici, které prošly úpravami či obnovou, zatím nefunguje preference tramvají. SSZ Průběžná - V Korytech, SSZ Švehlova - Jahodová, SSZ Švehlova - Práčská a SSZ Švehlova - Pražská jsou řízeny pevnými programy. Všechny tyto semafory přitom před letní výlukou fungovaly s preferencí tramvají, takže přesnost provozu na rekonstruované trati zatím zaostává za očekáváním. Preference se naopak nově dočkaly SSZ Švehlova - přechod zastávka Zahradní město a SSZ Švehlova - Topolová. Na trati přibyly dvě nové zastávky, přitom se například ve směru do centra snížila jízdní doba dle jízdního řádu o jednu minutu. Zlepšení průjezdu přes řízené křižovatky, které by mělo nastat v nejbližší době, má být vedle zlepšení technického stavu tratí zásadním prvkem ke zrychlení provozu tramvají v oblasti.

21.09.2014: Dvě obnovené signalizace na Praze 3
Do provozu byly po obnově uvedeny SSZ 3.304 Táboritská - Ondříčkova a SSZ 3.351 Želivského - Jeseniova. Obě byly již před obnovou v režimu s preferencí tramvají. Na SSZ Táboritská - Ondříčkova byl doplněn směrový signál pro auta vlevo do centra. Současně došlo ke snížení počtu řadicích pruhů na hlavním vjezdu z centra ze tří na jeden. Preference funguje prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem kolizní fáze a v některých obdobích také vkládáním fáze. Signalizace bude potřebovat doladění, protože nárazově dochází k tvorbě kolon aut ve směru z centra, což má nepřivý vliv také na tramvaje. Nastávají také nesprávné výběry vložené fáze od tramvají do centra. Na SSZ Želivského - Jeseniova jsou tramvaje preferovány prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Bylo zrušeno levé odbočení od Vinohradské, čímž došlo ke zvýšení bezpečnosti provozu, a byl zkrácen cyklus. Bude třeba doladit délku zelené pro chodce přes hlavní směr.

30.08.2014: Semafor na Dejvické funguje špatně
Do provozu bylo uvedeno SSZ 6.713 Evropská – přechod Dejvická. Jedná se o samostatný přechod pro chodce přes dva pásy vozovky a místo pro přecházení přes tramvajovou trať k zastávce tramvaje Dejvická. Semafor byl zbudován v rámci rekonstrukce stropní desky metra. Část přes tramvajovou trať je řízena s trvalou zelenou pro chodce. Tramvaje si vybírají volno na výzvu. Signalizace významně zdržuje prakticky všechny tramvaje ve směru do centra, protože volno začíná pozdě. V opačném směru občas dochází k ukončení signálu volno po výjezdu tramvaje ze zastávky, ještě těsně před stopčárou. Před rekonstrukcí stropní desky a během ní fungoval chodecký koridor přes koleje jako neřízený.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

  NOVINKY
15.04.2021 Obnova semaforu u Právnické fakulty: tramvaj si lépe vytlačí kolonu
Po obnově bylo do provozu uvedeno SSZ 1.071 Čechův most - Dvořákovo nábřeží. Semafor dostal pokročilejší řídicí logiku, která by měla hlavně za silného provozu lépe zajistit vytlačování kolony z mostu před tramvají. Z důvodů nízké šířky jízdního pásu na Čechově mostě se totiž automobily pohybují po kolejích, navíc na konci mostu dávají přednost při odbočování vlevo. Detekce vozidel a nový software a umožní včasnější a delší uplatnění fáze s vyklizovací šipkou od mostu vlevo na Dvořákovo nábřeží. Příznivý vliv by měla mít obnova rovněž na provoz tramvají po mostě v opačném směru, protože signalizace po přihlášení tramvaje před mostem redukuje zelené pro jízdu aut ve směru na most. Před semaforem na druhém břehu by tedy měly tramvaje očekávat mírně kratší kolonu pro vytlačení. Po Čechově mostě jezdí páteřní linka 17. Přes SSZ 1.071 jezdí také autobusová linka 207, jejíž preference byla rovněž vylepšena.

08.04.2021 Vzdálené rádio na Blanické
Finální zlepšení plynulosti provozu tramvajové dopravy nastalo na SSZ 2.333 Francouzská - Blanická. V rámci opravy tramvajové trati bylo ve směru od náměstí Míru dosazeno vzdálené rádio. To umožňuje s předstihem 10 - 15 sekund před příjezdem tramvaje ke křižovatce sdělit signalizaci směr jízdy vlaku a v ideálním případě udělit tramvaji volno do jízdy. Jedná se o poslední zlepšení pro linky 10 a 16, které započalo na konci roku 2020 obnovou signalizace a zavedením preference. Software semaforu již v té době počítal s budoucím dosazením vzdáleného rádia.

11.03.2021 Zdržování tramvají na Žižkově
Výrazné zhoršení průjezdu tramvají doprovázejí opatření v ulici Jana Želivského při rekonstrukci kanalizace. Ve většině úseku mezi ulicemi Olšanská a U Nákladového nádraží jsou automobily ve směru na jih vedeny v protisměrném jízdním pásu. V křižovatce s ulicí U Nákladového nádraží se vrací zpět. Za tím účelem došlo k dočasné úpravě SSZ 3.310 Želivského - U Nákladového nádraží, které standardně funguje s preferencí tramvají. Nyní semafor umožňuje alespoň prodlužování volna pro tramvaj, přesto dochází ke zdržení MHD ojediněle přes 90 sekund. V případě, že odkloněná vozidla jedou ke křižovatce nesprávně po kolejích, může zdržení tramvaje překročit i dvě minuty. Opatření mají trvat až do konce května. Způsobem, který nezajištuje dostatečnou plynulost provozu tramvají, byla v posledních 2 letech realizována obdobná dopravní opatření také na Poděbradské, Evropské a Vinohradské. Komplikace mohou potkat tramvaje také na linkách 5 a 15 na Olšanském náměstí. V rámci dopravních opatření pro rekonstrukci Koněvovy ulice je volno v oblouku pro tyto linky vybíráno pouze na výzvu. Ovšem nebyla doplněna náhradní detekce tramvají, tedy například kontaktní zámek, a v případě selhání základní detekce dle EOV a kontaktu může dojít i k zastavení provozu.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021