O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

27.11.2011: BUSpruh na Vysočanské estakádě delší
O 430 metrů byl prodloužen vyhrazený pruh na estakádě Vysočanská, která spojuje Prosek s Vysočany. Pruh je vyznačený jižním směrem. Zatímco dosud pruh začínal až téměř na konci estakády, nyní je zřízen už od zastávky Nad Jetelkou, která je před mostem i zemním tělesem. Na Prosek bylo v roce 2008 zavedeno metro. Ačkoliv se původně očekávalo, že MHD bude z větší části převedena právě na prodlouženou trasu C, ukázalo se, že vazba oblasti na trasu metra B je velmi silná. Musela být zachována většina autobusové dopravy, která míří z Proseka do Vysočan. Ve městě je v tuto chvíli přibližně 16 kilometrů samostatných vyhrazených pruhů pro autobusy.

09.11.2011: Bumlík na Újezdě
Po letech snah byl vybudován na křižovatce Újezd ve směru od Malostranského náměstí bumlík. Nachází se mezi zastávkou a vlastní křižovatkou. Jeho účelem je zabránit autům odbočujícím vlevo ve vjíždění na tramvajový pás přes plnou čáru. Vozidla bránila v jízdě tramvajím, kterým svítil signál přímo. Jeho realizaci bránily obavy, zda nedojde ke zhoršení průjezdu aut i tramvají Karmelitskou ulicí směrem ke křižovatce, protože nově mohou být blokována vozidla jedoucí přímo na doplňkovou šipku. Opatření proto bylo v minulých měsících ověřeno osazením přenosného prahu. Další bumlík byl zřízen na Stírce v Klapkově ulici před křižovatkou se Zenklovou.

31.10.2011: SSZ Sídliště Hloubětín zatím bez preference do centra
SSZ 9.666 Poděbradská – Slévačská bylo po více než roce provizoria přebudováno do definitivního stavebního stavu. U zastávky Sídliště Hloubětín začala fungovat preference pro tramvaje z centra. Do centra ale zatím signalizace na vlaky nereaguje, tudíž v tomto směru nadále dochází ke zdržení a zastavování vlaků těsně před stopčárou. Příčinou může být nefunkční tramvajová detekce. Nedostatkem je také umožnění společné jízdy tramvají a aut odbočujících z Poděbradské do centra vlevo, což vytváří nehodové situace a blokuje průjezd tramvají. Je proto možné, že semafor bude v rámci zkušebního provozu doladěn.

29.10.2011: Signalizace na Strašnické: obnova začala
V Praze byla zahájena obnova dalšího semaforu. U stanice Strašnická probíhají práce na SSZ 0.341 V Olšinách - výjezd tramvají, které bude zřejmě přejmenováno na SSZ V Olšinách - Starostrašnická. V místě, kde tramvaje opouštějí ulici V Olšinách a najíždějí na vlastní těleso k terminálu metra, docházelo dosud k zastavení skoro všech tramvají, i když jen na krátkou dobu. Výběr tramvajového volna bylo možné realizovat až dvakrát do cyklu a signalizace byla pro tramvaje částečně koordinována se sousedním SSZ Průběžná – Švehlova. V rámci obnovy SSZ bude osazena plnohodnotná tramvajová detekce a lze tedy předpokládat zavedení preference tramvají. Podmínky umožňují preferenci absolutní.

20.10.2011: Vzdálené rádio u Národního divadla šetří tramvajím čas
Přes tři týdny funguje na SSZ Národní divadlo vzdálené rádio, které zajišťuje směrovou detekci tramvají ve směru od zastávky Karlovy lázně. Dle měření došlo po spuštění zařízení k přibližně šedesátiprocentnímu poklesu zdržení i podílu zdržených vlaků jedoucích vlevo proti původnímu stavu, kdy byly vozy detekovány kontaktem a směrově se hlásily až těsně u stopčáry. Zatímco dřív zde signalizace zdržela 95 % tramvají, nyní je to pouze 40 %. Průměrné zdržení pokleslo z 20 na 7 sekund. Pokles je způsoben tím, že řadič včas ví o směru jízdy vlaku a může s předstihem reagovat volbou fáze v ideálním případě „do jízdy“. Problém občas způsobí neukázněný řidič auta vybočující z kolony, který znemožní tramvaji plynulý průjezd ke křižovatce. Spolehlivost přihlašování se u tohoto nového zařízení zatím pohybuje kolem 85 %. Rádio je umístěno ve vzdálenosti 200 metrů před křižovatkou, přibližně v pozici původního vzdáleného přihlašovacího kontaktu. V současné době odbočují všechny vlaky ze Smetanova nábřeží vlevo. Po zprovoznění trati na Masarykově nábřeží bude uhýbat jen linka 18.

04.10.2011: SSZ Vinohradská – Želivského spuštěno, zatím bez preference
Bylo zprovozněno obnovené SSZ 3.323 Vinohradská - Želivského. Semafor je řízen dynamicky, ale bez preference tramvají. Ta bude doplněna zřejmě až po rekonstrukci trati ve Vinohradské ulici směrem k Vinici, kterou plánuje Dopravní podnik na příští rok. Signalizace je nyní řízena obdobně jako v předchozím pevném řízení s tím, že tramvajové oblouky jsou vybírány pouze na výzvu. Ve směru od Vinice byl přesunut levý řadící pruh z vlastního pásu k ostatním pruhům, které byly zúženy. Semafor je vybaven detekcí a preferencí autobusů.

03.10.2011: Zahájena výstavba definitivního SSZ Poděbradská – Slévačská
Provizorní SSZ Poděbradská – Slévačská by mělo být ještě letos přestavěno do definitivní podoby a měla by na něm být zavedena preference MHD. V křižovatce začaly výkopové práce. Stávající provizorní signalizace byla realizována souběžně s rekonstrukcí trati v Poděbradské ulici v roce 2010. Pro dynamické řízení byla zřízena pouze chodecká tlačítka, následně vozidlové detektory na bočních vjezdech. Nyní by měla být doplněna detekce vozidel v hlavním směru a především detekce tramvají a autobusů pro zavedení preference. Po zřízení provizorní signalizace došlo v křižovatce k množství nehod tramvají s vozidly odbočujícími vlevo přes koleje. Definitivní semafor by mohl nebezpečné situace řešit oddělením signálů.

01.10.2011: Vzdálené rádio u Národního divadla
Na SSZ 1.010 Národní divadlo bylo uvedeno do provozu nové zařízení pro detekci tramvají. Jde o vzdálené rádio, které je umístěno na Smetanově nábřeží 200 metrů před křižovatkou. Dokáže na rozdíl od trolejového kontaktu zjistit nejen přítomnost tramvaje, ale také směr její jízdy křižovatkou podle signálu vysílaného pro výhybky. Dosud se tramvaje směrově hlásily k SSZ až po postavení výhybky, tedy těsně před stopčárou. Větší předstih přihlášení zajistí v ideálním případě zcela plynulý průjezd i tramvajím jedoucím vlevo. V tuto chvíli probíhá ladění zařízení pro zajištění spolehlivosti detekce, protože přibližně polovina vlaků se nepřihlašuje. Zařízení bylo realizováno jako součást RTT Smetanovo nábřeží. Detekce pomocí rádiových přijímačů se běžně používá například v Liberci. Na SSZ Národní divadlo je v tuto chvíli stále vypnutá preference z mostu, protože je odpojený přihlašovací kontakt. Tramvaje z tohoto směru dostávají signál stůj i těsně před příjezdem ke stopčáře.

09.09.2011: Zahájena obnova semaforu Vinohradská – Želivského
Začala druhá významná rekonstrukce signalizace na tramvajové síti v letošním roce. SSZ 3.323 Vinohradská - Želivského bude po rekonstrukci vybavena detekcí tramvají a měla by preferovat tramvaje. V současné době je signalizace řízena pevnými programy bez preference, což v hlavně při příjezdu více tramvají krátce po sobě způsobuje značné zdržení vlaků. První letošní významná obnova signalizace a zavedení preference tramvají na složité křižovatce proběhla na jaře na Koh-i-nooru.

01.09.2011: Dva nové tramvajové detektory na Výtoni, křižovatka ale dál bez preference
Signalizační story na Výtoni pokračuje. Zdejší signalizace dostaly během letní výluky dva nové tramvajové kontakty, stále však funguje původní software. Signalizace má jediný, přitom velmi slabý preferenční prvek - předvýběr volna. Jeden nový přihlašovací kontakt přibyl ve směru od Vyšehradského tunelu pro SSZ 2.020 Rašínovo nábřeží – Libušina a současně také pro SSZ 2.021 Výtoň. Software signalizace však kontakt „nezná“. Další kontakt byl umístěn na výjezdu ze zastávky Výtoň směr Palackého náměstí a má sloužit ke zjištění obsazení zastávky, tedy k řízení světelné závory pro tramvaje ve směru do centra. Původní časové blokování tak je pouze nahrazeno blokováním konvenčním. Stávající dopravní řešení vzniklo v roce 2004. Od té doby prošlo několika drobnými úpravami. V roce 2010 byla signalizace vyřazena ze seznamu SSZ s preferencí tramvají jak v evidenci stránek Preference, tak v oficiálním seznamu TSK, správce zařízení.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

  NOVINKY
08.04.2018 Švábky dočasně bez preference
Na SSZ 8.220 Sokolovská - U Rustonky nefunguje preference tramvajové dopravy. Od konce března nedochází k vkládání tramvajové fáze a ke krácení kolizních fází. Preferenčním zásahem pro tramvaje, který na SSZ zůstal, je prodlužování vlastní fáze. To probíhá na hodnotu o 12 sekund vyšší než je běžná pevná délka fáze. I v současném režimu nadále funguje opatření, které znemožňuje automobilům ve směru do centra odbočit vlevo na trať, pokud ve směru do centra je před SSZ tramvaj. Přes křižovatku je v kolizním směru vůči tramvajím vedena objízdná trasa pro automobily za Husitskou ulici, která má být uzavřena až do podzimu. Zdržení tramvají nezřídka přesahují jednu minutu.

29.03.2018 Preference na náměstí Míru. Už i na dolním
Do provozu byla uvedena preference tramvají na SSZ 2.362 náměstí Míru – Jugoslávská. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Zároveň je zřízena dynamická koordinace se sousedním SSZ 2.316 náměstí Míru – Anglická, která zajišťuje synchronizaci obou semaforů pro koordinovaný průjezd z Italské ulice k Jugoslávské. Řízení signalizací je s proměnnou délkou cyklu a byla tak opuštěna antikoordinace pro automobily po spodní části náměstí. Především však byla opuštěna obousměrná denní antikoordinace pro tramvaje k SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na té byla navíc preference - s použitím pevné délky cyklu - uvedena do provozu v únoru. Tramvaje, a v některých relacích také autobusy, nyní lokalitou projíždějí podstatně plynuleji. Další zlepšení může přinést až obnova posledního SSZ Francouzská – Blanická, které funguje v pevném řízení.

17.03.2018 Na Palackého náměstí dynamika
Na SSZ 2.013 Palackého náměstí bylo v tomto týdnu znovu spuštěno dynamické řízení s preferencí MHD. Stalo se tak po téměř třech měsících provizorního řízení pevným programem, který způsoboval značná zdržení veřejné dopravy a zbytečná čekání ostatních účastníků. Předchozí pokusy o dynamiku dopadly neúspěšně z důvodů na straně software i hardware. Výměna technologie SSZ proběhla na konci roku 2017, přičemž hlavním důvodem byla potřeba dosazení moderního řadiče, který unese propracovanou preferenci tramvají. Ta spočívá ve vysoké variabilitě řízení, které nepoužívá tradiční fáze s tvrdým výběrem příslušných signálů volno, ale z dynamické tvorby fází výběrem jednotlivých signálů dle přihlášených vozidel. To umožňuje především průjezd tramvají, které nejsou vzájemně v kolizi, ale dříve pro ně nebyla vytvořena společná fáze. Navíc byla doplněna vložená fáze pro tramvaje v hlavním směru. Vzhledem k jedinečné logice je v řadiči osazeno záznamové zařízení, jež v případě problémů, například zaseknutí SSZ, nahraje událost pro pozdější analýzu. V průběhu roku 2018 se počítá s doplnění vzdáleného směrového přihlášení z Palackého mostu a od Jiráskova náměstí.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018