Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 633 |

13.01.2018: Palackého náměstí a Albertov v pevných programech
Dobrý konec zatím nemají obnovy dvou signalizací na Praze 2, které proběhly na konci roku 2017. SSZ 2.013 Palackého náměstí, jež řídí provoz na čtyřramenné křižovatce se špičkovým provozem 150 tramvajových a 6 autobusových spojů za hodinu, bylo obnoveno po mnoha letech požadavků na zlepšení řízení. Limitem křižovatky byla v minulosti kapacita staršího typu řadiče. Proto proběhla výměna technologie a byla vyprojektována nová řídicí logika křižovatky, která umožňuje v reálném čase generovat podobu některých fází skládáním vzájemně nekolizních signálních skupin dle aktuálních nároků účastníků, zejména tramvají. Dynamické řízení však dosud bylo v provozu pouze několik hodin, protože se vyskytly problémy s výběrem některých signálů. Příčinou mohou být problémy v hardwaru nebo i softwaru zařízení. Druhou signalizací s podobným osudem je SSZ 2.023 Svobodova - Na Slupi. Dochází k vypínání zařízení do blikající žluté z důvodů závady, pravděpodobně hardwaru. Na obou signalizacích působí pevné řízení nepříjemná zdržení vozidel MHD. Na odstranění závad se pracuje. Na Palackého náměstí je dokonce umístěno záznamové zařízení, jež bylo dříve využito na SSZ 4.401 Otakarova - Bělehradská nebo SSZ 7.141 Dělnická - Komunardů a pomohlo k odhalení příčiny problémů.

10.12.2017: Pokračují obnovy „starých“ semaforů s preferencí
Zatímco zavádění preference tramvají na pražských světelných signalizacích se v posledních letech velmi zpomalilo, pokračuje obnova zařízení, na kterých preference již dlouhodobě funguje. V souvislosti s výstavbou rampy z Jižní Spojky na Chodovskou ulici bylo obnoveno a rozšířeno SSZ 4.040. Chodovská - rampa Jižní spojka, které spojuje Chodovskou ulici se smyčkou Spořilov a které užívají jízdou po kolejích ve směru do centra také autobusy. Signalizace bohužel fungovala několik týdnů v pevném programu se zdržením MHD až přes délku jednoho cyklu. Následně bylo zavedeno dynamické řízení, které dosahuje poměrně vysoké míry preference MHD, ale s ohledem na další okolnosti pravděpodobně nebude možné SSZ nadále označovat za semafor s absolutní preferencí. Další signalizace byla obnovena v Holešovicích. SSZ 7.141 Dělnická - Komunardů je ihned od obnovy v dynamickém řízení s preferencí. Docházelo však k zásadním chybám v řízení, které byly převážně odstraněny po dvou týdnech. Na vyloučení nedokonalostí se stále pracuje, ale signalizace v běžném provozu již funguje s kvalitní preferencí tramvají podobně jako před obnovou. Nově byl zaveden noční režim blikající žluté, ve kterém mohou chodci signalizaci zapnout tlačítkem nebo slepeckým ovladačem. Chodecké nároky jsou přitom nadřazené nárokům tramvají, za slabého provozu tedy preference tramvají obvykle nefunguje.

03.09.2017: Zrušená signalizace na Sídlišti Červený Vrch
Na tramvajové síti byla demontována světelná signalizace. SSZ 6.119 Evropská – Červený Vrch prodělalo stavební úpravu, při níž se odsunulo místo pro přecházení tramvajové trati mírně ve směru do centra tak, aby se nenacházelo v přímé trase s přechody přes vozovku. Nově vzniklý labyrint byl doplněn zábradlím a byla upravena slepecká dlažba. Ze světelné signalizace byla demontována příslušná chodecká tlačítka a návěstidla a také tramvajová návěstidla. Místo pro přecházení přes koleje je tak nově neřízené. Došlo k úpravě řízení SSZ. Volno pro chodce přes vozovku se vybírá častěji než dosud, na dobu pouze pro přejití příslušného uzlu a nezávisle na uzlu s vozovkou v opačném směru. Řešení umožní plynulejší přecházení chodců a zajistí nulové zdržení tramvají. Světelných signalizací na tramvajové síti v posledních letech mírně ubývá. Ve vrcholném roce 2015 bylo evidováno celkem 248 zařízení, nyní jich je 243. Ve většině případů došlo k jejich vypnutí.

03.09.2017: Obnovená světla na Florenci
Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 8.237 Sokolovská – Ke Štvanici. Do signalizace je nově zakomponován kolejový oblouk ve směru z centra do smyčky Těšnov, který vznikl na začátku roku 2016 a dosud byl nesignalizovaný. Pro přihlašování tramvají jsou ve směru z centra nově použita vzdálená rádia, která rozlišují směr jízdy vlaku vlevo na novou kolej do smyčky a přímo směrem do Karlína. Preference tramvají byla v zásadě zachována z původního řízení. Je zajištěna prodlužováním vlastní a kolizní fáze a předvýběrem vlastní a kolizní fáze. Volna do smyčky, která se používá pouze manipulačně, je možné vybírat na více místech v cyklu řízení, a to ve směru z centra i od Karlína.

06.08.2017: Plynulejší jízda tramvají na Koněvově
Úprava dopravního značení pomohla veřejné dopravě na Žižkově a některých dalších místech. Ve vybraných lokalitách byly odstraněny značky, které nařizovaly nejvyšší dovolenou rychlost na komunikaci 30 km/h. Osm značek zmizelo z Koněvovy ulice, kde se šest z nich nacházelo v úsecích tramvajových zastávek, čímž znemožňovaly plynulé dobrzďování tramvají k označníku. Pro vyšší ochranu chodců byly na zastávkách ve směru do centra nedávno instalovány city bloky a zábradlí. Po jedné značce zmizelo z Masarykova nábřeží, Bělohorské ulice (zastávka Malý Břevnov do centra) a z Korunní ulice (zastávka Orionka z centra). Už v průběhu jara bylo odstraněno omezení rychlosti ze Sokolovské ulice, zastávky Nádraží Vysočany ve směru z centra. Dodatkovou tabulkou "MIMO TRAM" bylo opatřeno omezení v Zenklově ulici před zastávkou Vosmíkových z centra. Doporučená rychlost „30“ za zákazovou je nově realizována v zastávce Albertov ve směru z centra, přičemž trať bude uvedena do plného provozu po rekonstrukci kanalizace na konci září. Omezení na rychlost 30 naopak nově vzniklo na 4 místech v ulici U Plynárny u zastávek Plynárna Michle a Chodovská.

28.05.2017: Nová logika na Staroměstské
Na SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova, na náměstí Jana Palacha, byla nasazena nová řídicí logika, která odstraňuje většinu neduhů té předchozí. Byla zdokonalena detekce vozidel MHD a již nedochází k falešným nárokům od videodetekce, která zjišťuje autobusy na kolejích, a odstraněna chyba při výběru vložené fáze pro linku 17 ve směru z centra přímo, která byla ukončována po 5 sekundách volna. Byla upravena data pro jízdu tramvají, takže byla eliminována většina případů, kdy tramvaj nestihla prodlužované volno. Pro umožnění vyklizení vozidel z křižovatky byl po ukončení zelené z boků mírně odložen výběr dalších signálních skupin. Byla zachována funkce světelné závory pro auta směrem ke Smetanovu nábřeží. Trasa je ovšem nadále, i po otevření tunelového komplexu Blanka, přetížená, a proto nadále dochází ke zdržování tramvají v samotné křižovatce a v Křižovnické ulici. Problém působí nadále hlavně napouštění kritického úseku z Platnéřské ulice, která umožňuje objíždění závory. Situaci ještě zhoršilo doplnění další tramvajové linky v roce 2016, která snížila kapacitu komunikace tím, že vzniklo nové hrdlo provozu v oblasti zastávky Karlovy lázně, v kombinaci se stávajícími přechody u této zastávky a u Karlovy ulice. Oproti období před 10 lety narostl provoz tramvají o sto procent.

19.05.2017: U Rustonky bezpečněji
Provoz tramvají mezi Palmovkou a Invalidovnou bude nyní bezpečnější a plynulejší. Na SSZ 8.220 Sokolovská – U Rustonky byla nasazena upravená řídící logika, která při jízdě tramvají ve směru do centra ke křižovatce odkládá začátek plné kruhové zelené pro souběžné automobily, místo které k červené rozsvěcuje doplňkovou šipku pro jízdu vpravo. Toto opatření zamezuje odbočování aut do centra vlevo na koleje při příjezdu tramvaje, což bylo příčinou dopravních nehod. Jejich množství narostlo v roce 2016 po provedené rekonstrukci tramvajové trati a optimalizaci návrhových parametrů. Úpravou SSZ byly současně zlepšeny podmínky pro toto odbočení aut prodloužením zelené. Řízení také zajišťuje vyklizení kolejí před tramvají do centra, pokud už na ně auta vjela. SSZ funguje dlouhodobě s preferencí tramvají.

19.05.2017: Letenské náměstí s preferencí tramvají
SSZ Letenské náměstí funguje s preferencí tramvajové dopravy. Na konci první poloviny května došlo k nasazení upraveného software semaforu, který již reaguje na tramvajovou dopravu. Preference tramvají je zajištěna především prodlužováním vlastní fáze a vkládáním fází. Díky opatření se podařilo téměř zcela eliminovat větší zdržení tramvajové dopravy. Výhodou vložené fáze je také fakt, že častěji dochází k bezkoliznímu průpletu s IAD za křižovatkou ve směru do centra. Rovněž byl napraven software pro detekci tramvají. Preference fungovala na SSZ Letenské náměstí od roku 1999, kdy byla zavedena v souvislosti s obnovou signalizace. V roce 2012 však byla zrušena při další obnově, která byla provedena v koordinaci s výstavbou tunelového komplexu Blanka. Nyní proběhla pouze úprava SW. Vložené fáze, které jsou klíčové pro zajištění preference především ve směru z centra, jsou na signalizaci použity poprvé.

19.05.2017: Úpravy SSZ pro tramvaje na Evropské hotovy
Světelné signalizace na Evropské třídě nabízí lepší podmínky pro provoz tramvají. V první polovině května byla upravena SSZ 6.158 Evropská - U Hadovky a SSZ 6.160 Evropská - garáže MV (Nad Džbánem). Na obou zařízeních tím byla zavedena preference tramvají, která bude v obou případech označena pravděpodobně jako podmíněná. Obě signalizace umí prodlužovat, předvybírat vlastní fázi a předvybírat kolizní fázi. Semafor u Džbánu navíc ještě umí vkládat fázi. Na Evropské se nachází celkem 15 semaforů, z nich 11 uplatňuje preferenci tramvají. Dvě signalizace (u zastávky Thákurova) ještě neprošly obnovou, signalizace na přechodu na Sídlišti Červený Vrch by měla projít stavební úpravou. Semafor na vjezdu do smyčky Divoká Šárka bude přebudován v souvislosti s prodloužením tratě na Dědinu.

21.03.2017: Semafory kolem Zvonu jsou upraveny a s preferencí
Semafory kolem Zvonu jsou upraveny a s preferencí Preference tramvají na SSZ Plzeňská – Mahenova a SSZ Plzeňská – Erbenova, která se nacházejí v blízkosti zastávky U Zvonu, opět funguje. V prvním kroku došlo k opětovnému zapojení tramvajové detekce, v průběhu dalších týdnů byl upraven software signalizací pro zajištění lepší koordinace pro automobilovou dopravu. V rámci této úpravy byla za silného provozu omezena preference tramvají na SSZ Plzeňská – Mahenova tím, že byla snížena míra dynamiky dle tramvají přibližně o 30%. V důsledku obvykle delších zastávkových pobytů za silnějšího provozu není pozorováno zřetelné narušení plynulosti provozu pro první tramvaj přijíždějící s odstupem za tramvajemi předcházejícími, tudíž není vyloučeno, že obě signalizace bude možné zachovat v kategorii zařízení s absolutní preferencí, ve smyslu technických podmínek.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 633 |

  NOVINKY
06.01.2024 Obnoveny semafory na zastávce Nademlejnská a Vinohradské hřbitovy
Developerské projekty přinesly přestavby dvou tramvajových zastávek a přilehlých světelných signalizací. Obnova SSZ 9.221 Poděbradská – U Tesly proběhla v rámci přesunu zastávky a sloučení přechodu a sousední křižovatky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. S ohledem na nedostatečný předstih přihlášení ve směru do centra a krátké prodlužování pro tramvaje dochází v tomto směru k častějšímu zastavování vlaků. Stav se ještě zhorší se zvýšením zatížení křižovatky, které nastane s dokončováním okolní výstavby. Signalizace při přecházení z chodníku na chodník neobvykle přeruší chodeckou zelenou přes vozovky, tedy zdrží chodce před poslední částí přechodu a také čekající auta. Obnova SSZ 0.350 Vinohradská – Hagibor přinesla přípravu na budoucí křižovatku a také posun zastávky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oba semafory mají zalomený přechod s tím, že volno pro tramvaje, které se pohybují v hlavním směru, je vybíráno výlučně na výzvu a současně i v závislosti na přecházení chodců. Náhradní detekce tramvají je zajištěna kontaktním zámkem. V noci fungují světla v režimu fáze blikající žlutá se zapnutím chodcem, bez preference MHD.

21.12.2023 Depo Hostivař v dynamice. Ze dvou semaforů je preference jen na jednom
Po roce a čtvrt od zprovoznění smyčky Depo Hostivař jsou semafory u vjezdu do terminálu v dynamickém řízení. S preferencí tramvají však funguje pouze jeden z nich. Preference byla obnovena na původním SSZ 0.632 Černokostelecká – Sazečská, dokonce s mírným vylepšením úpravou detekce do centra. Preferenci zajišťuje prodlužování, vkládání a předvýběr vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Zřetelná většina tramvají projíždí plynule. V dynamickém řízení bez preference tramvají funguje sousední SSZ 0.637 Černokostelecká – smyčka Depo Hostivař, které je s SSZ 0.632 v dynamické koordinaci. Drobným preferenčním zásahem je pouze mírný předvýběr vlastní fáze. Prodlužování vlastní fáze odpovídá míře prodlužování od vozidel na sousední křižovatce. Plynulý průjezd tramvaje je tak do značné míry věc náhody a dochází k častějšímu zastavování vlaků, dokonce i v situaci, kdy stále stojí auta. Přesto došlo změnou ke zlepšení, protože výběry signálů pro tramvaje jsou zařazovány v pořadí dle reálných nároků tramvají. Terminál Depo Hostivař byl uveden do provozu v srpnu 2022. Nový semafor na vjezdu do smyčky začal fungovat s pevnými programy. Ty byly nasazeny i na vedlejší starší semafor na křižovatce se Sazečskou, který původně fungoval s preferencí.

20.12.2023 Semafory na Divoké Šárce s preferencí MHD
Všechny světelné signalizace na nové tramvajové trati na Dědinu již jsou s preferencí tramvají. Na začátku prosince byla preference zprovozněna na třech signalizacích na Divoké Šárce. SSZ 6.169 Evropská – Vlastina, které se nachází v klíčovém odbočení tramvaje z Evropské ulice, upřednostňuje tramvaje předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Sousední SSZ 6.123 Evropská – Libocká funguje s prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, které jako jediné bylo na tramvajové síti před výstavbou trati, umí prodlužovat a předvybírat fázi pro tramvaje a předvybírat kolizní fázi. Semafory fungují ve složité dynamické koordinaci, která umožňuje preferenci MHD a současně synchronizaci všech uzlů. Skupinu řídí semafor na odbočení tramvaje z Evropské. Funguje zde rovněž preference autobusů, přičemž na SSZ Evropská – Libocká odbočuje autobus z kolejí na tramvajový signál vpravo do Libocké ulice. Lze očekávat doladění semaforů dle zkušeností z provozu. Tramvajová trať na Dědinu byla zprovozněna na konci října, preference na Divoké Šárce byla tedy doplněna po necelých dvou měsících.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024