Preference pražských tramvají
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 514 |

22.04.2012: Semafor na Bílé Hoře obnoven
Bylo zprovozněno obnovené SSZ 6.128 Karlovarská - smyčka tramvají. Semafor, který dříve umožňoval výběr tramvajového volna po nároku na kontaktním zámku, nyní preferuje tramvaje po přihlášení klasickým trolejovým kontaktem, jenž je umístěn těsně před označníky zastávek. Řidič už nemusí vystupovat z vozu. Volno pro tramvaje je vybráno většinou 30 sekund po přihlášení. V určitých případech, při nároku na přechodu přes Karlovarskou a kvůli nemožnosti přejít z této chodecké fáze do tramvajové, může tramvaj čekat i 50 sekund.

14.04.2012: U Muzea přichází volno dříve
SSZ Legerova – Vinohradská u zastávky Muzeum mírně zlepšilo podmínky pro tramvaje. Pro průjezd na konci fáze Legerova se vlak dosud musel přihlásit ještě během svícení chodecké zelené přes Vinohradskou. Nově se může přihlásit i během červené, těsně před ukončením zelené po Legerově, nejpozději však přibližně 10 sekund před možným výběrem volna. Ve výsledku nyní volno pro tramvaj padá až o půl minuty dříve než před úpravou semaforu. Zařízení nadále funguje v pevném řízení s prostou výzvou pro tramvaje, jež si mohou své volno vybrat na dvou místech v cyklu. Detektory jsou těsně před křižovatkou. V místě je provozována linka 11.

01.04.2012: Preference tramvají z mostu Legií už funguje
Tramvaje u Národního divadla už tolik nepostávají. Semafor znovu reaguje na vlaky z mostu Legií. Po roce byl opětovně zprovozněn přihlašovací kontakt. Stalo se tak s ukončením výluky na Masarykově nábřeží, v jejíž poslední etapě nejezdily vlaky jedním směrem od Mánesa k divadlu. Preference z mostu Legií nefungovala od dubna 2011, kdy začala rekonstrukce tratí mezi Staroměstskou a Mánesem. Současně proběhla rekonstrukce technologických tunelů Národního divadla a Klementina. Důvodem odpojení kontaktu byla pravděpodobně snaha o zajištění větší kapacity pro individuální dopravu z kolizního Smetanova nábřeží, která byla oslabena právě tramvajovou výlukou.

26.03.2012: Semafor na nábřeží Kapitána Jaroše v pevném řízení. Zatím
S týdenním předstihem proti původnímu plánu byla uvedena do provozu zrekonstruovaná trať na nábřeží Kapitána Jaroše a v ulici Dukelských hrdinů. Během výluky bylo značně přebudováno SSZ 7.028 nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů, které významně zlepšilo podmínky pro chodce a cyklisty. Zatím však semafor funguje v pevném řízení bez preference tramvají a zdrží přibližně 85% všech vlaků, proti necelým 10% v předchozím řízení s preferencí. V dopravní špičce zde může docházet k nárazovému hromadění vlaků z centra. SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní funguje nadále v původním dynamickém řízení, ale ve směru z centra zřejmě nedostává přihlašovací nároky tramvají právě z SSZ 7.028. V rámci rekonstrukce tratě, která umožnila zrušení omezených rychlostí v úseku, bylo před oběma křižovatkami z centra zřízeno celkem 112 metrů bumlíku, jenž odděluje tramvajové těleso od vozovky.

23.03.2012: Volno na Strašnické vydrží déle
SSZ 0.341 V Olšinách – Starostrašnická na výjezdu tramvaje ze zastávky Strašnická je upraveno pro pomalejší jízdu vlaků ve směru od Vinice. Ta je způsobena hlavně omezenou rychlostí 10 km/h na vjezdu do zastávky. Volno nyní začíná běžně 32 sekund a končí 50 sekund po přihlášení, čímž bylo odsunuto přibližně o 9 resp. 12 sekund. Významná většina vlaků stíhá signál napoprvé projet. V případě nezdaru se volno vybírá ještě jednou. O preferenci se zde tramvaje dělí s autobusy, které vyjíždí na vlastní signál ze zastávkového pásu. Omezená rychlost by měla být odstraněna opravou ještě během jara. Je možné, že stávající úprava signalizace bude vyhovovat i pro bezvadný stav trati.

29.02.2012: Preference tramvají na Masaryčce obnovena
SSZ Havlíčkova - Hybernská funguje s plnou preferencí tramvají. Byla vyřešena porucha detekce tramvají ve směru od Senovážného náměstí, která byla způsobena závadou na kabelu v zemi. Přenos dat nyní probíhá nouzově bezdrátovou cestou a po prvních dnech provozu se zařízení zřejmě podařilo vyladit na dostatečnou spolehlivost. Tramvaje ani v jednom směru na této křižovatce téměř nezastavují, stejně jako dříve. Detekce a preference tramvají přestala na SSZ 1.052 Havlíčkova - Hybernská fungovat přibližně v listopadu 2010, tedy před 15 měsíci.

18.02.2012: Výtoň: zavedena preference tramvají
Nový software byl spuštěn na SSZ 2.021 Rašínovo nábřeží - Svobodova - Vnislavova. Obsahuje preferenci tramvají prodlužováním, vkládáním a předvýběrem tramvajových fází a prodlužováním kolizních fází. Dále byly částečně upraveny i sousední 2.022a Svobodova - Vyšehradská, kde preference fungovala již dříve, a 2.020 Rašínovo nábřeží - Libušina, jež bylo bez preference. Všechny signalizace jsou vzájemně dynamicky koordinovány tak, že Výtoň funguje izolovaně jako řídící křižovatka a vysílá povely pro ostatní semafory. Koordinace má proměnnou délkou cyklu s omezenou maximální délkou. Všechny semafory na Rašínově nábřeží současně již využívají přihlašovací kontakt od Vyšehradského tunelu, který byl zřízen v rámci RTT Podolské nábřeží. Úprava, jež může projít doladěním, by měla především zrychlit průjezd tramvají uzlem Výtoň.

29.01.2012: V Praze budou zastávky na znamení
Pražskou tramvajovou dopravu čeká pravděpodobně od dubna novinka. Stejně jako u autobusů by mohly začít fungovat zastávky na znamení. Právě v dubnu nabude účinnosti nový Dopravní a návěstní předpis pro tramvaje D 1/2, který umožňuje zavedení tohoto charakteru zastávek. Také stanoví, že kolem označníku zastávky, kde tramvaj nestaví, je možné čelem jet rychlostí do 15 km/h. Zastavovat se bude v případě, že dá cestující znamení (tlačítkem dveří či bzučákem), nebo pokud bude stát osoba v prostoru zastávky. Zastávky na znamení, v případě rozšíření, mohou přinést snížení spotřeby energie, hlučnosti, opotřebení vozů a trati a zvýšení cestovní rychlosti. Na novinku si budou muset zvyknout ostatní účastníci provozu, proto se předpokládá postupné zavádění. Předpis umožní také poprvé stanovit značkou vyšší rychlost jízdy do výhybek a křížení. Zastávky na znamení fungují v tramvajové dopravě v řadě evropských měst, třeba Berlíně či Amsterdamu. Běžné jsou i v Brně a v Ostravě. V Česku se používají také v železniční dopravě.

04.01.2012: Signalizace Poděbradská – Slévačská: problém v detekci
Na SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská již funguje preference tramvají. Na konci roku 2011 byla provedena úprava detekce tramvají, která do té doby fungovala nespolehlivě. To bylo příčinou, že signalizace na vlaky většinou nijak nereagovala, což vedlo ke zdržení vozidel MHD. Nyní jsou tramvaje preferovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Při detekování vozidel na kolejích by mělo docházet k ukončení protisměru za účelem vyklizení trati před blížící se tramvají. Beze změny je společné volno tramvají do centra a souběžných a aut odbočujících vlevo. Nevhodné projevy řízení SSZ, jako třeba ukončení volna tramvaje těsně před stopčárou, se nyní vyskytují již spíše výjimečně a budou zřejmě otázkou dalšího ladění. Ve směru z centra byla jako odhlašovací kontakt osazena dvojitá podélná pružina namísto klasického PTK1. Na semaforu funguje i preference autobusů.

24.12.2011: Malovanka: upravené semafory pro tramvaje
Tři signalizace na Malovance mají upravené řízení. Proběhlo současně se zprovozněním Patočkovy ulice v rámci stavby městského okruhu. Jedná se o SSZ 6.831 Myslbekova – Dlabačov, kde bylo zjednodušeno fázování a zlepšil se průjezd tramvají. Upravena byla také SSZ 6.832 Bělohorská – Vaníčkova a SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou. Není vyloučeno, že některá z těchto SSZ bude možné nově označit jako s preferencí tramvají. Signalizace byly vybudovány v rámci objízdné trasy při stavbě městského okruhu. Zrušeny však nebyly, pravděpodobně z důvodu možnosti dočasného návratu dopravy na objízdnou trasu při další výstavbě.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 514 |

  NOVINKY
09.09.2019 Semafor na horním náměstím Míru znovu s preferencí
Další snaha o zavedení preference tramvají na SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na křižovatku byl nasazen upravený software a spuštěna dynamika. Signalizace funguje nadále v koordinovaném řízení pro auta, které tramvaje nemohou volně říznout, ale mohou si své volno zřetelně prodloužit, předvybrat a krátce mohou prodlužovat kolizní fázi. Řízení je s trvalou zelenou pro chodce přes trať, volno pro tramvaje je vybíráno v každém směru zvlášť pouze na výzvu. Jedná se už o třetí zavedení preference tramvají na této signalizaci. Naposledy k němu došlo na jaře roku 2018. Detekce autobusů pomocí videokamer, jež mají obecně nižší spolehlivost, se stala s odstupem času hlavní příčinou kolon aut a byl nasazen pevný program. V současném řešení slouží videokamery pouze pro nepreferenční nárokování autobusů a došlo i k dalším zpřesňujícím úpravám logiky, které by měly vést jednak ke zlepšení preference tramvají, jednak k menšímu ovlivňování ostatních účastníků. Přihlašovací trolejový kontakt ve směru z centra byl přiblížen k SSZ tak, aby se nepřihlašovaly tramvaje v době, kdy ještě stojí před zastávkou.

09.09.2019 Vzdálené rádio na Palackého mostě
SSZ 2.013 Palackého náměstí je vylepšené. Do provozu bylo uvedeno vzdálené rádio ve směru z Palackého mostu. Signalizace tak ví s předstihem přibližně 200 metrů nejen o přítomnosti tramvaje na mostě, ale rovněž o směru jízdy. To se projevuje pružnější reakcí řízení na přijíždějící vlaky. Některým tramvajím padá volno plynule do jízdy. Jako hlavní zlepšení se však ukazuje snížení tvorby kolon na mostě, protože signalizace má o jejich jízdě více informací a dokáže na ně vhodně reagovat. Logikou pro vzdálené rádio je SSZ vybaveno od roku 2018, kdy byla v návaznosti na obnovu technologie signalizace uvedena do provozu nová dokonalejší dynamika.

05.09.2019 Obnovená světla u Smíchovského nádraží. A sousední zrušená
Obnovená světla u Smíchovského nádraží. A sousední zrušená Do provozu bylo uvedeno obnovené SSZ 5.583 Nádražní - U Královské louky na vjezdu do smyčky Smíchovské nádraží. Na signalizaci funguje preference tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze obdobně jako v předchozím způsobu řízení. Současně bylo zrušeno vedlejší SSZ 5.582 Nádražní - nádraží Smíchov, které bylo už několik let mimo provoz.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019