O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 508 |

18.02.2012: Výtoň: zavedena preference tramvají
Nový software byl spuštěn na SSZ 2.021 Rašínovo nábřeží - Svobodova - Vnislavova. Obsahuje preferenci tramvají prodlužováním, vkládáním a předvýběrem tramvajových fází a prodlužováním kolizních fází. Dále byly částečně upraveny i sousední 2.022a Svobodova - Vyšehradská, kde preference fungovala již dříve, a 2.020 Rašínovo nábřeží - Libušina, jež bylo bez preference. Všechny signalizace jsou vzájemně dynamicky koordinovány tak, že Výtoň funguje izolovaně jako řídící křižovatka a vysílá povely pro ostatní semafory. Koordinace má proměnnou délkou cyklu s omezenou maximální délkou. Všechny semafory na Rašínově nábřeží současně již využívají přihlašovací kontakt od Vyšehradského tunelu, který byl zřízen v rámci RTT Podolské nábřeží. Úprava, jež může projít doladěním, by měla především zrychlit průjezd tramvají uzlem Výtoň.

29.01.2012: V Praze budou zastávky na znamení
Pražskou tramvajovou dopravu čeká pravděpodobně od dubna novinka. Stejně jako u autobusů by mohly začít fungovat zastávky na znamení. Právě v dubnu nabude účinnosti nový Dopravní a návěstní předpis pro tramvaje D 1/2, který umožňuje zavedení tohoto charakteru zastávek. Také stanoví, že kolem označníku zastávky, kde tramvaj nestaví, je možné čelem jet rychlostí do 15 km/h. Zastavovat se bude v případě, že dá cestující znamení (tlačítkem dveří či bzučákem), nebo pokud bude stát osoba v prostoru zastávky. Zastávky na znamení, v případě rozšíření, mohou přinést snížení spotřeby energie, hlučnosti, opotřebení vozů a trati a zvýšení cestovní rychlosti. Na novinku si budou muset zvyknout ostatní účastníci provozu, proto se předpokládá postupné zavádění. Předpis umožní také poprvé stanovit značkou vyšší rychlost jízdy do výhybek a křížení. Zastávky na znamení fungují v tramvajové dopravě v řadě evropských měst, třeba Berlíně či Amsterdamu. Běžné jsou i v Brně a v Ostravě. V Česku se používají také v železniční dopravě.

04.01.2012: Signalizace Poděbradská – Slévačská: problém v detekci
Na SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská již funguje preference tramvají. Na konci roku 2011 byla provedena úprava detekce tramvají, která do té doby fungovala nespolehlivě. To bylo příčinou, že signalizace na vlaky většinou nijak nereagovala, což vedlo ke zdržení vozidel MHD. Nyní jsou tramvaje preferovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Při detekování vozidel na kolejích by mělo docházet k ukončení protisměru za účelem vyklizení trati před blížící se tramvají. Beze změny je společné volno tramvají do centra a souběžných a aut odbočujících vlevo. Nevhodné projevy řízení SSZ, jako třeba ukončení volna tramvaje těsně před stopčárou, se nyní vyskytují již spíše výjimečně a budou zřejmě otázkou dalšího ladění. Ve směru z centra byla jako odhlašovací kontakt osazena dvojitá podélná pružina namísto klasického PTK1. Na semaforu funguje i preference autobusů.

24.12.2011: Malovanka: upravené semafory pro tramvaje
Tři signalizace na Malovance mají upravené řízení. Proběhlo současně se zprovozněním Patočkovy ulice v rámci stavby městského okruhu. Jedná se o SSZ 6.831 Myslbekova – Dlabačov, kde bylo zjednodušeno fázování a zlepšil se průjezd tramvají. Upravena byla také SSZ 6.832 Bělohorská – Vaníčkova a SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou. Není vyloučeno, že některá z těchto SSZ bude možné nově označit jako s preferencí tramvají. Signalizace byly vybudovány v rámci objízdné trasy při stavbě městského okruhu. Zrušeny však nebyly, pravděpodobně z důvodu možnosti dočasného návratu dopravy na objízdnou trasu při další výstavbě.

15.12.2011: Obnova SSZ u metra Kolbenova
SSZ 9.264 Kolbenova - přechod, jež slouží k příchodu cestujících k zastávce Kolbenova, bylo obnoveno. Byl změněn způsob řízení. Nově svítí chodcům přes koleje trvalé volno, které je přerušováno nároky tramvají. Tramvajové kontakty zůstaly v původních pozicích. Došlo k doplnění výzvových návěstidel pro tramvaje. Na signalizaci je absolutní preference tramvají. SSZ Kolbenova - přechod bylo vybudováno teprve v roce 2001 a od počátku na něm fungovala absolutní preference tramvají. Ve městě přitom nadále fungují semafory starší 30 let v pevném řízení bez preference.

05.12.2011: Brusnice vyladěna, Slévačská naopak na tramvaje nereaguje
SSZ 1.192 Jelení - U Brusnice bylo v rámci zkušebního provozu vyladěno. Semafor u zastávky Brusnice nyní preferuje tramvaje lépe než krátce po zprovoznění signalizace. Především se to týká směru od Pražského hradu, kde tramvaje dostávají volno obvykle do jízdy. Naopak zcela bez preference je SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská, které bylo v říjnu přebudováno z provizoria do definitivního stavu. Semafor byl doplněn detekcí tramvají i detekcí aut na trati. V současné době však signalizace na tramvaje nereaguje a vlaky dostávají signál stůj i těsně před stopčárou. Není zcela zřejmé, zdali se jedná o problém detekce, nebo programu. Ve směru do centra zůstává společné volno tramvají a vlevo odbočujících aut, čímž vznikají nebezpečné situace.

30.11.2011: Semafor na Strašnické obnoven, vyžádá si doladění
Rekonstruované SSZ 0.341 V Olšinách - Starostrašnická, které se nachází na výjezdu tramvají ze zastávky Strašnická, bylo uvedeno do provozu. Semafor je řízen trvalou zelenou v hlavním směru. Ta je přerušována nezávisle na poloze v cyklu nároky tramvají a autobusů, jež mají na křižovatce podmíněnou preferenci. Ve směru z centra padá tramvajím signál volno do jízdy, vyjma případů, kdy dříve preferenci nárokuje autobus. Ve směru do centra je průjezd zatím problematický, protože volno tramvají začíná a končí příliš brzy, tudíž část vlaků za běžného provozu nestihne projet a čeká na další výběr. Vliv na tento stav má omezená rychlost 10 km/h na vjezdu do zastávky z důvodů technického stavu trati. Tramvaje jsou detekovány trolejovými kontakty, autobusy ve vlastním pruhu jsou detekovány kamerou. V původním řešení SSZ zastavilo výraznou většinu vozidel MHD.

28.11.2011: Semafory na I. P. Pavlova prošly obnovou
Nejdůležitější křižovatka pražské dopravy dostala nové semafory. Obnova SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova - Sokolská a SSZ 2.047 náměstí I. P. Pavlova - Legerova zatím nepřinesla zlepšení pro MHD. Dopravně přetížený uzel, v němž kříží klíčová tramvajová trať magistrálu, je řízený stejně jako před obnovou signalizací. Proběhly pouze menší stavební úpravy. Semafory jsou vybavené tramvajovou detekcí a výzvovými návěstidly pro tramvaje. Po hardwarové stránce je možné, například v době slabšího provozu, zavést dynamické řízení s preferencí pro tramvaje.

27.11.2011: BUSpruh na Vysočanské estakádě delší
O 430 metrů byl prodloužen vyhrazený pruh na estakádě Vysočanská, která spojuje Prosek s Vysočany. Pruh je vyznačený jižním směrem. Zatímco dosud pruh začínal až téměř na konci estakády, nyní je zřízen už od zastávky Nad Jetelkou, která je před mostem i zemním tělesem. Na Prosek bylo v roce 2008 zavedeno metro. Ačkoliv se původně očekávalo, že MHD bude z větší části převedena právě na prodlouženou trasu C, ukázalo se, že vazba oblasti na trasu metra B je velmi silná. Musela být zachována většina autobusové dopravy, která míří z Proseka do Vysočan. Ve městě je v tuto chvíli přibližně 16 kilometrů samostatných vyhrazených pruhů pro autobusy.

09.11.2011: Bumlík na Újezdě
Po letech snah byl vybudován na křižovatce Újezd ve směru od Malostranského náměstí bumlík. Nachází se mezi zastávkou a vlastní křižovatkou. Jeho účelem je zabránit autům odbočujícím vlevo ve vjíždění na tramvajový pás přes plnou čáru. Vozidla bránila v jízdě tramvajím, kterým svítil signál přímo. Jeho realizaci bránily obavy, zda nedojde ke zhoršení průjezdu aut i tramvají Karmelitskou ulicí směrem ke křižovatce, protože nově mohou být blokována vozidla jedoucí přímo na doplňkovou šipku. Opatření proto bylo v minulých měsících ověřeno osazením přenosného prahu. Další bumlík byl zřízen na Stírce v Klapkově ulici před křižovatkou se Zenklovou.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 508 |

  NOVINKY
25.04.2019 Bubenské nábřeží opět s preferencí
Signalizace mezi Pražskou tržnicí a Vltavskou opět preferují tramvaje. Došlo k úpravě dat SSZ 7.135 Bubenské nábřeží - Argentinská a 7.187 Bubenské nábřeží - tramvajová trať. Tím bylo odstraněno nedopatření, kterým byla preference zrušena v průběhu února, kdy se měnila dopravní ústředna pro oblast. Rozdíl doby jízdy v režimu s preferencí a bez preference činí kolem 20 sekund na každý spoj. Preference byla na těchto signalizacích zavedena v roce 2009. Odstraněna již byla také omezená rychlost pro tramvaje u Negrelliho viaduktu z důvodů podzemních prací na kanalizaci.

11.03.2019 U Národního divadla plná zelená místo šipky
Úprava SSZ 1.010 Národní divadlo pomáhá plynulejšímu průjezdu tramvají ve směru od jihu. V době silnějšího provozu, kdy je na této křižovatce povolen průjezd aut od Masarykova nábřeží pouze vpravo, už nesvítí plný kruhový červený signál se zelenou doplňkovou šipkou vpravo. Nahradil ho plný kruhový zelený signál. Řidiči, kteří přehlédnou dopravní značení přikazující směr jízdy vpravo, díky němu neblokují tramvaje, které mají jízdu přímo povolenou. V minulosti zde proto často docházelo ke zdržení, troubení a „vyzvánění“ nepozorných řidičů. Jízda přímo křižovatkou je nadále zakázána a může být tedy postihována. Pro jízdu od Masarykova nábřeží přímo nadále slouží mimoúrovňová trasa Divadelní ulicí.

11.03.2019 Bubenské nábřeží bez preference tramvají
Na obou signalizacích s provozem tramvají na Bubenském nábřeží nefunguje několik týdnů preference tramvají. Oproti stavu s preferencí, kdy byl průjezd tramvají v obou směrech na obou semaforech téměř zcela plynulý, dochází nyní často ke značnému zdržení. Zejména se tak děje vždy na první signalizaci ve směru jízdy. Čekání na udělení signálu volno někdy přesahuje i jednu minutu. Deaktivaci preference mezi zastávkami Vltavská a Pražská tržnice způsobil nový software, který byl nasazen při výměně oblastní dopravní ústředny a který neobsahuje parametry pro preferenci. K nápravě by mohlo dojít v blízké době. Provoz navíc komplikuje vlekoucí se oprava kanalizace pod tratí, která začala na podzim minulého roku a vynutila si výrazné snížení rychlosti tramvají mezi oběma křižovatkami.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019