O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 478 |

15.02.2011: Semaforům na Hradčanské už pomáhají kamery
Videodetekce začala fungovat na dvojici signalizací, které řídí přechody na Hradčanské. Čtyři kamery, které doplňují klasické trolejové kontakty, zajišťují, aby nárok tramvaje, jíž uniklo první i druhé volno, zůstal zapsán v řadiči a volno pro chodce a pro tramvaje se následně střídalo, dokud vlak neopustí prostor před stopčárou. Signalizace zároveň byly softwarově doladěny pro plynulejší provoz. V místě jezdí tramvajových 7 linek, což ve špičce činí zatížení v intervalu 34 sekund. Řešení původního stavu si vyžádala existence kontrolního bodu, střídacího bodu a vysoká kumulace vlaků, čímž dochází k extrémním nerovnoměrnostem doby jízdy mezi detektorem a stopčárou. Kamery budou muset zřejmě podstoupit ještě doladění pro zajištění spolehlivost detekce. Přechod přes koleje funguje s trvalou zelenou pro chodce.

08.02.2011: SSZ Čk - Úvalská vkládá fáze
Vylepšení preference tramvají a přitom zlepšení také pro kolizní směry přinesla dodatečná úprava obnoveného SSZ 0.346 Černokostelecká - Úvalská, jež se nachází v úseku Nové Strašnice - Černokostelecká. Nově semafor vkládá tramvajovou fázi a navíc byl do plného provozu zapojen vzdálený přihlašovací kontakt ve směru z centra, který je umístěn na vjezdu do zastávky Nové Strašnice. Zatímco v předchozím způsobu řízení bylo nejčastějším preferenčním zásahem do řízení krácení kolizních fází, které mělo větší dopady pro ostatní směry, nyní signalizace převážně užívá citlivější prodlužování a vkládání fází. Pozornost je možné ještě věnovat jemnému doladění dat pro tramvaje, sledu fází a zřejmě i zvýšení spolehlivosti detekce autobusů. V místě je kromě provozu denních tramvajových linek 7 a 11, jež zavedením preference značně ušetřily čas, také významná tangenciální autobusová trasa.

02.02.2011: Palmovka potmě
Začala měsíční zkouška na SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova. Signalizace na křižovatce byla vypnuta a bude ověřeno, zda se zlepší průjezdnost tohoto uzlu a zdali se změna pozitivně projeví i na nedaleké Balabence. Test také ukáže, jakým způsobem se situace změní pro tramvaje, které mají při provozu semaforu účinnou preferenci. Signalizace na Palmovce byla již zhruba měsíc vypnutá na přelomu let 2009 a 2010 při obnově SSZ i později krátce po zprovoznění. Tramvaje, ač musejí dávat přednost autům na Sokolovské, projížděly díky toleranci řidičů aut srovnatelně jako v režimu s preferencí. Od té doby navíc na křižovatce přibyla zrcadla. Pro plynulost průjezdu MHD i IAD by mohlo přispět otočení přednosti na křižovatce ve prospěch tramvají. Odsazený přechod u manipulační zastávky Palmovka zůstává v provozu.

30.01.2011: Preferenci u Masarykova nádraží hatí závada
Na SSZ Havlíčkova - Hybernská nefunguje preference tramvají směrem z centra, což způsobuje až minutová zdržení tramvajové dopravy a běžně i ukončování volna pro tramvaje těsně před nárokem na průjezd. Stav trvá již od podzimu. Příčinou je zřejmě kabelová závada, která vyžaduje náročnější zásah. Běžné závady detekce tramvají jsou totiž řešeny v řádu hodin nebo dní. Křižovatkou projíždí pět denních tramvajových linek, na semaforu je v řádném stavu absolutní preference tramvají. Pro vlaky jedoucí ve směru do centra funguje signalizace korektně.

27.01.2011: Běží obnova semaforu u Nádraží Strašnice
V krátké době by měla přibýt na trase páteřní tramvajové linky 22 další signalizace s preferencí tramvají. Bude obnoveno SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech u zastávky Nádraží Strašnice. Dosud je semafor řízen pevnými programy, nyní už probíhá v rámci kompletní obnovy realizace tramvajové detekce a lze očekávat, že bude zavedeno dynamické řízení s preferencí tramvají. Kromě linky 22 je v místě provozována linka 19, která na křižovatce odbočuje do smyčky Radošovická, a linka 26.

17.01.2011: Přechod Falcká upraven, preferuje tramvaje
SSZ 6.181 Bělohorská - Falcká prošlo úpravou. Na semaforu obnoveném v roce 2010 byl opuštěn krátce trvající režim s trvalou zelenou pro chodce přes trať a přitom výběrem chodecké zelené naráz přes celou šířku komunikace. Nově mají trvalé volno tramvaje (s auty). Přechod je řízen jako dvě nezávislé části oddělené zastávkou. Jednou částí přechodu je tedy pás vozovky do centra, druhá část zahrnuje vozovku z centra a tramvajový pás. Při současném nároku chodců a aut jsou ihned upřednostněni chodci. Při nároku chodců a tramvaje je naopak prodlužováno pro tramvaj, čímž je zajištěna preference. Řízení je tak výhodnější pro chodce i pro tramvaje. Zároveň došlo díky softwarovému dělení přechodu ke snížení délky a frekvence stůj pro auta a tramvaje. Vzhledem k nízké intenzitě chodců nepůsobí zásadní potíže ani okamžité ukončování zelené pro vozidla, byť se jedná o neobvyklé řešení, které pravděpodobně samo o sobě zvyšuje průměrné zdržení účastníků.

28.12.2010: První semafor s preferencí na Evropské: Starodejvická
Závěr roku nečekaně přinesl zavedení první preference MHD na Evropské. Obnovené SSZ 6.132 Evropská - Starodejvická preferuje tramvaje prodloužením fáze. To je umožněno až do délky cca 20 s nad prodlužování od vozidel, což je u signalizací v koordinaci klíčové pro účinnost preference. Prodloužení někdy vyvolá odložení začátku příští zelené, čímž dochází ke snížení komfortu IAD ve prospěch MHD. Prodloužení cyklu se koriguje krácením příštího cyklu. Na rozdíl od ostatních SSZ na Evropské nedochází na SSZ 6.132 pro první tramvaj k typickému ukončování volna i těsně před nárokem na průjezd. Semafor na vlak čeká. Nevýhodou SSZ je nevhodná poloha přihlašovacích kontaktů, především do centra, která je dána polohou SSZ 6.131 Evropská - Na Pískách (bez preference). Otázkou doladění může být vhodnější natočení SSZ do koordinace pro IAD a zavedení účinného předvýběru volna pro tramvaje. Předchozích pět obnov SSZ na Evropské bylo realizováno bez preference, ačkoli všechna jsou vybavena detekcí tramvají.

22.12.2010: Předvěst v Motole vyladěna, další problémy přetrvávají
Bylo upraveno řízení tramvajové předvěsti SSZ 5.528 Plzeňská - rampa Kukulovy. Dosud začínalo volno na předvěsti tak pozdě, že při jízdě traťovou rychlostí ho řidič vlaku nemohl registrovat. Nyní je fungování předsignálu korektní a volno svítí v zorném poli řidiče s dostatečným předstihem. Na sousedním SSZ 5.536 u zastávky Motol však přetrvávají problémy, především ve směru z centra. Dochází k ukončování volna těsně před nárokem tramvaje na průjezd, k výběru vložené fáze dochází v řadě případů příliš brzy a na velmi krátkou dobu (cca 10 s), což způsobuje, že i vložená fáze tramvaji často uteče. Ve směru do centra reaguje SSZ na vlaky občas se zbytečným zpožděním. Schází blikání výzvových signálů před začátkem volna. Na obou signalizacích, které jsou v koordinaci s pevnou délkou cyklu, funguje podmíněná preference tramvají.

16.12.2010: Změny v seznamu SSZ s preferencí
Po prověření některých SSZ v Praze proběhnou k 31. 12. 2010 úpravy v seznamu signalizací na tramvajové síti. Bude se jednat převážně o označení SSZ jako bez preference tramvají. Jedná se například o SSZ 1.156 Klárov - Letenská , kde bylo prověřeno dopravní řešení. Obsahuje chyby a nedostatky nepříznivě působící na tramvaje. Obdobná situace je na trojici signalizací na Výtoni . Preference nefunguje ani na některých SSZ na Poděbradské, kde jsou dopravní řešení bez vad, ale preference nefunguje zřejmě kvůli absenci vybavení vozů k atypické aktivní detekci. Zapojená pasivní čidla jsou přitom často v neodpovídajících polohách. Seznam semaforů s preferencí tak pravděpodobně opustí SSZ 9.217 Poděbradská - U Elektry, 9.223 Poděbradská - Kbelská, v závislosti na dalším prověření i 9.228 Poděbradská - Hloubětínská. SSZ 0.359 Vršovická - Užocká, ač zdrží minimum tramvají, nesplňuje parametry pro SSZ s absolutní preferencí a bude označena jako s preferencí podmíněnou. Kompletní roční zhodnocení SSZ včetně shrnutí všech úprav zveřejní stránky Preference pražských tramvají v lednu.

08.12.2010: Signalizace Černokostelecká - Úvalská zapnuta. S nedostatky
Signalizační finiš na konci roku pokračuje. Do provozu bylo po obnově uvedeno SSZ 0.346 Černokostelecká - Úvalská. Na SSZ v koordinaci byla zavedena preference tramvají (linky 7, 11), na preferenci BUS se zřejmě čeká. Preference snížila nejvyšší zdržení tramvají z cca 1 minuty přibližně na polovinu, avšak zdaleka nevyužívá potenciál a korektně realizovanou detekci TRAM. Většina zásahů probíhá předvýběrem volna, což je způsob preference, který v tomto případě vlakům obvykle nezaručí plynulý průjezd a přitom velmi omezuje uživatele v kolizních směrech, včetně autobusů MHD. Prodlužování fází, které je ke kolizním účastníkům přátelštější, se zde vyskytuje spíše zřídka. Zásadní je absence vkládání fáze, k jejíž realizaci jsou na křižovatce ideální podmínky a které by přineslo relativní jistotu z hlediska plynulosti provozu tramvají. Vkládání v kombinaci s prodlužováním kolizních fází od tramvají by navíc v řadě případů zlepšilo podmínky pro kolizní směry, tedy i pro významné autobusy 133, 177 nebo 195.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 478 |

  NOVINKY
28.05.2017 Nová logika na Staroměstské
Na SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova, na náměstí Jana Palacha, byla nasazena nová řídicí logika, která odstraňuje většinu neduhů té předchozí. Byla zdokonalena detekce vozidel MHD a již nedochází k falešným nárokům od videodetekce, která zjišťuje autobusy na kolejích, a odstraněna chyba při výběru vložené fáze pro linku 17 ve směru z centra přímo, která byla ukončována po 5 sekundách volna. Byla upravena data pro jízdu tramvají, takže byla eliminována většina případů, kdy tramvaj nestihla prodlužované volno. Pro umožnění vyklizení vozidel z křižovatky byl po ukončení zelené z boků mírně odložen výběr dalších signálních skupin. Byla zachována funkce světelné závory pro auta směrem ke Smetanovu nábřeží. Trasa je ovšem nadále, i po otevření tunelového komplexu Blanka, přetížená, a proto nadále dochází ke zdržování tramvají v samotné křižovatce a v Křižovnické ulici. Problém působí nadále hlavně napouštění kritického úseku z Platnéřské ulice, která umožňuje objíždění závory. Situaci ještě zhoršilo doplnění další tramvajové linky v roce 2016, která snížila kapacitu komunikace tím, že vzniklo nové hrdlo provozu v oblasti zastávky Karlovy lázně, v kombinaci se stávajícími přechody u této zastávky a u Karlovy ulice. Oproti období před 10 lety narostl provoz tramvají o sto procent.

19.05.2017 U Rustonky bezpečněji
Provoz tramvají mezi Palmovkou a Invalidovnou bude nyní bezpečnější a plynulejší. Na SSZ 8.220 Sokolovská – U Rustonky byla nasazena upravená řídící logika, která při jízdě tramvají ve směru do centra ke křižovatce odkládá začátek plné kruhové zelené pro souběžné automobily, místo které k červené rozsvěcuje doplňkovou šipku pro jízdu vpravo. Toto opatření zamezuje odbočování aut do centra vlevo na koleje při příjezdu tramvaje, což bylo příčinou dopravních nehod. Jejich množství narostlo v roce 2016 po provedené rekonstrukci tramvajové trati a optimalizaci návrhových parametrů. Úpravou SSZ byly současně zlepšeny podmínky pro toto odbočení aut prodloužením zelené. Řízení také zajišťuje vyklizení kolejí před tramvají do centra, pokud už na ně auta vjela. SSZ funguje dlouhodobě s preferencí tramvají.

19.05.2017 Letenské náměstí s preferencí tramvají
SSZ Letenské náměstí funguje s preferencí tramvajové dopravy. Na konci první poloviny května došlo k nasazení upraveného software semaforu, který již reaguje na tramvajovou dopravu. Preference tramvají je zajištěna především prodlužováním vlastní fáze a vkládáním fází. Díky opatření se podařilo téměř zcela eliminovat větší zdržení tramvajové dopravy. Výhodou vložené fáze je také fakt, že častěji dochází k bezkoliznímu průpletu s IAD za křižovatkou ve směru do centra. Rovněž byl napraven software pro detekci tramvají. Preference fungovala na SSZ Letenské náměstí od roku 1999, kdy byla zavedena v souvislosti s obnovou signalizace. V roce 2012 však byla zrušena při další obnově, která byla provedena v koordinaci s výstavbou tunelového komplexu Blanka. Nyní proběhla pouze úprava SW. Vložené fáze, které jsou klíčové pro zajištění preference především ve směru z centra, jsou na signalizaci použity poprvé.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2017