Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

01.09.2012: Nefungující koordinace na Plzeňské
Již přes týden nefunguje zelená vlna pro tramvaje a ostatní dopravu na Plzeňské ulici v úseku mezi Andělem a Bertramkou oběma směry. Na vině je technická závada. Způsobuje značný nárůst zdržení provozu. Semafory v úseku fungují bez preference tramvají, ale právě díky koordinaci dosahovala MHD obvykle přijatelných zdržení. Čekání tramvají bylo ze čtveřice semaforů běžné vždy pouze na prvním ve směru jízdy, nyní vlaky stojí i několikrát.

27.08.2012: Částečné zlepšení na SSZ Stírka
Na SSZ Zenklova – Nad Šutkou bylo nasazeno upravené řízení s mírným zlepšením průjezdu tramvají. Je odstraněn problém s mazáním nároků druhé a dalších tramvají od Okrouhlické. Ze stejného směru navíc došlo k odsunu přihlašovacího kontaktu do výhodnější vzdálenosti před SSZ. Byly zkráceny některé mezičasy, což zrychlilo řízení. Trvá však omezení preference ve špičce a naopak poměrně rychlé ukončování zatíženého hlavního směru i slabými nároky bočních aut a chodců. Doladění si zřejmě ještě vyžádá řešení situací s průjezdem tří a více kolizních tramvají v cyklu. Na SSZ byla zavedena preference v roce 2010 při jeho obnově. Malé zlepšení provozu tramvají proti stavu, který trval od jara, doznalo i sousední SSZ Klapkova – Střelničná. Nadále však sled fází není podřízen tramvajím, pokud je nárokováno chodecké volno přes Střelničnou. Na semaforu byla vylepšena preference BUS ve směru od Kobyliského náměstí, především zajištěním včasnějšího přihlášení.

21.08.2012: Zpět. Kostelní znovu bez preference
Nekonečný příběh jednoduché křižovatky má pokračování. SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, obnovené v červnu, je po pár dnech opět bez preference tramvají. Semafor nyní funguje pro změnu v dynamické koordinaci s SSZ Strossmayerovo náměstí, která je nadřazená nárokům tramvají. Semafor tak ukončuje vlakům volno i těsně před příjezdem ke stopčáře. Signalizace přitom fungovala do obnovy v dynamické koordinaci a současně s preferencí tramvají. Semafor se stal zřetelným zdrojem zdržení MHD a v místě narostla energetická náročnost provozu. Zhoršení průjezdu tramvají trvá také na sousedním SSZ nábřeží Kapitána Jaroše - Dukelských hrdinů, které bylo obnoveno v březnu. V obou případech je na vině zjevně logika řízení.

21.08.2012: Provoz zdrží od září dvě nové zastávky
Karlovo náměstí u křižovatky s Odborů a Korunovační u stejnojmenné ulice. To jsou nové zastávky tramvají od 1. září. Zastávka Karlovo náměstí, ještě jako Odborů, fungovala provizorně v létě 2011. Ve vzdálenosti do 200 metrů od ní jsou přitom další tři zastávky týmž směrem. Metrolinka 22 tak bude zastavovat dvakrát na 170 metrech a zhorší se průjezd křižovatkou s Odborů. Zastávka Korunovační z centra vznikla nešťastným přesunem zastávky Sparta za křižovatku s ulicí U Sparty. Na 520 metrech tak nově budou 3 nástupiště. I v minulosti zastávky občas vznikaly u nových zdrojů a cílů dopravy, třeba Obora Hvězda u nákupního centra Vypich. Nyní však jsou doplněny do stávající funkční sítě, aniž by realizace přinesla razantní zlepšení obsluhy lokalit, či nabídla klíčové přestupní vazby proti původnímu stavu. Zastávky lze vnímat jako preferenci úzkých lokálních zájmů před systémovostí dopravy a dosažením atraktivních cestovních dob.

15.08.2012: Kostelní je upravena. Mírně preferuje
Více než dva měsíce po obnově SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní zde byla spuštěna preference tramvají. V minulých dnech proběhla úprava signalizace, jež zajišťuje MHD prodlužování a částečný předvýběr volna. Bylo zřejmě vyřešeno i chybné sčítání vlaků do centra a vypuštěna dynamická koordinace s SSZ Strossmayerovo náměstí. Úprava eliminovala nejhorší zdržení, jež vznikala ukončováním volna i těsně před tramvají. Přesto se jedná o zřetelné zhoršení proti původnímu stavu, především kvůli prodloužení chodecké zelené o 5 sekund. Z centra je k přihlašování tramvají využitý až odhlašovací kontakt SSZ Dukelských hrdinů – nábř. Kpt. Jaroše a předstih přihlášení tak činí pouze 10 sekund, což při typické „červené“ pro tramvaj o délce 29 sekund je zcela nedostatečné.

02.08.2012: Semafor u Karlova mostu bez preference tramvají
Na SSZ Křižovnická – Karlova byla dosazena odpočívadla pro chodce, což způsobilo vypnutí preference tramvají. Nové zařízení bylo nainstalováno tento týden a semafor od té doby funguje v pevném řízení bez možnosti prodlužování pro tramvaje, která zde fungovala již od poloviny 90. let. Jednalo se o jeden z prvních semaforů s preferencí MHD v Praze a v roce 2011 na něm navíc byla v rámci rekonstrukce tratě obnovena detekce tramvají za spolehlivější technologii. Místem projíždí dvě tramvajové linky, včetně páteřní 17 s polovičním intervalem. Oblast podléhá světelné závoře SSZ Křižovnická – Kaprova, která zabraňuje nadměrnému napouštění vozidel do oblasti Karlových lázní, pro zvýšení plynulosti průjezdu tramvají. Odpočítávala byla dosazena také na semafor na I.P. Pavlova. I zde je kompletní detekce tramvají, ale řídí se pevným programem, zde dlouhodobě.

01.08.2012: Semafor na Podbabě v pevném řízení
Ke zhoršení průjezdu tramvají došlo na SSZ Podbabská - Ve Struhách. Signalizace na nové trati je již několik dní řízena pevným programem o délce cyklu 90 sekund. Na výjezdu ze smyčky je tramvajové volno vybíráno na 5 sekund jednou za cyklus, čímž se snižuje přesnost provozu tramvají vyjíždějících na trasu a dochází ke zbytečnému omezování ostatních. Důvodem změny může být závada. Jiný osud, ale zřejmě z podobného důvodu, potkal semafor na smyčce Radlická. Byl vypnut, avšak dopady na plynulost provozu tramvají jsou výrazně menší. Přibližně týden blikala žlutá na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, které funguje od své obnovy nově bez preference tramvají. Důvodem je zřejmě chybný software, ale stále není zcela vyloučena ani závada detekce. Problematické je SSZ Střelničná – Klapkova, které má od jarní rekonstrukce trati v Zenklově ulici stále omezenou změnu pořadí fází dle nároků tramvají, navíc nereaguje na stanicování tramvaje v druhé pozici zastávky Kobylisy z centra.

14.07.2012: Cestovní rychlost tramvají loni klesla
Pražské tramvaje jezdily v roce 2011 pomaleji než dřív. Zatímco v roce 2010 měly průměrnou cestovní rychlost 19 km/h, loni to bylo jen 18,6 km/h, což je jeden z nejhorších výsledků po roce 1989. Vyplývá to z Ročenky dopravy Praha, jíž vydává TSK. Důvodem poklesu byl zřejmě především fakt, že více než čtvrt roku byla kvůli rekonstrukci mimo provoz nejrychlejší část sítě mezi Braníkem a Modřany. Dva měsíce nejezdily tramvaje ani po Podolském nábřeží. Výsledky i tak mohly být lepší, s ohledem na provoz zrekonstruované tratě na Plzeňské a úpravy jízdních dob i v jiných lokalitách. Nejlepšího výsledku dosáhly tramvaje v roce 2003, kdy byla cestovní rychlost 19,6 km/h.

30.06.2012: Spuštěn semafor na zastávce Okrouhlická
S měsíčním odstupem po zprovoznění rekonstruované trati bylo zprovozněno SSZ Zenklova – přechod zastávka Okrouhlická. Funguje s preferencí tramvají, která je zajištěna prodlužováním volna. Nevýhodou je 5 sekund dlouhý odstup mezi koncem volna pro tramvaje a pro auta, jenž zpomaluje řízení pro všechny včetně tramvají. Je pravděpodobně realizován kvůli rozjezdové křivce tramvaje ze zastávky do svahu, zdá se ovšem jako nadsazený. Navíc mohl být zcela „utopen“, kdyby byl zřízen běžně používaný pozdější začátek chodeckého volna přes trať. Je otázkou, zdali umístění semaforu do tohoto místa je přínosem z hlediska plynulosti a bezpečnosti provozu.

30.06.2012: Na nábřeží Kapitána Jaroše spuštěna částečná preference
Po více než třech měsících bylo nasazeno dynamické řízení s preferencí tramvají na SSZ nábřeží Kapitána Jaroše - Dukelských hrdinů. Zatímco v pevném programu, který byl nasazen po březnové obnově, signalizace zdržela kolem 85 % vlaků, nynější řízení snížilo podíl na přibližně 35 %. Stále však není zdaleka dosaženo hodnot pod 10 %, které tu byly před obnovou. Signalizace totiž stále není dokončena, chybí detektory pro vozidla. Preference je realizována prodlužováním a změnou pořadí fází. Naopak se téměř neuplatňuje předvýběr, který je důležitý hlavně do centra, a není možný dvojí výběr tramvaje v cyklu. Limitní je i zbytečně dlouhé chodecké volno na části přechodu přes trať u zastávky. Dál bez preference je sousední SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, kde navíc situaci zhoršuje dvojnásobná chodecká zelená proti původnímu stavu a zřízení vyklizovací šipky pro vozidla od nábřeží vlevo.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

  NOVINKY
19.09.2020 Odbočení do smyčky Braník už také preferuje
Několikaměsíční pevné řízení na SSZ 4.469 Modřanská – Údolní skončilo. Signalizace na odbočení do smyčky Nádraží Braník se dočkala dynamického řízení s preferencí tramvají. Řešení křižovatky je podobné jako před obnovou, s drobnými vylepšeními, kterými jsou včasnější detekce tramvají do centra, nebo doplnění šipky pro auta z Modřanské do centra vlevo. Preference tramvají probíhá vkládáním, předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze, a prodlužováním kolizní fáze. Signalizace byla obnovena v květnu, ale z důvodů zapracování cykloopatření na Modřanské nebylo možné použít připravené dopravní řešení pro dynamiku. Semafor byl jeden z prvních s preferencí tramvají v Praze. Zprovozněna zde byla již na konci 80. let minulého století. Aktuálně je ve městě 217 signalizací s preferencí tramvají, což je 88 % z celkového počtu na síti.

18.09.2020 Signalizace na křižovatce Seifertovy a Italské ulice má preferenci, horší než před obnovou
Na SSZ 2.318 Seifertova - Italská byla zapojena detekce tramvají. S mírným zpožděním po obnově signalizace tak bylo uvedeno do provozu dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oproti původnímu řešení byla ve směru do centra upravena detekce tramvají tak, že vlaky se hlásí už výjezdem ze zastávky Husinecká, tedy přibližně o 100 metrů dříve. Signalizace je nově řízena s dynamickou koordinací pro automobily od křižovatky Bulhar, přičemž tato koordinace není podřízena nárokům vozidel MHD. To má za následek mnohem větší zdržování tramvají než před obnovou signalizace. Dochází k ukončování volna pro první tramvaj v jakékoli vzdálenosti před křižovatkou. Navíc byla výrazně prodloužena zelená pro chodce přes Seifertovu, což zvyšuje dobu zdržení. Na signalizaci by měla být dodatečně spuštěna preference autobusů, jež zdržování tramvají zřejmě dále navýší. Semafor navíc funguje ve slabším provozu v režimu fáze blikající žluté, která je bez preference. Díky zprovozněné detekci na Italské začala opětovně fungovat preference na SSZ Bulhar. Zřetelné zhoršení preference tramvají po obnově signalizace už v minulosti několikrát nastalo. Došlo k němu například na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, SSZ nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů, nebo na náměstí Jana Palacha. Tyto se postupem času dočkaly úpravy.

14.09.2020 Na Karlově náměstí bliká nápis POZOR TRAM
SSZ 2.034 Karlovo náměstí – Resslova učinilo velký krok, který by v případě úspěšného vyzkoušení mohl být využíván i na jiných místech v Praze. Na nově zřízeném místě pro přecházení přes tramvajovou trať v Ječné ulici byl na sloupech zprovozněn blikač pro chodce s nápisem POZOR TRAM. Nápis bliká zatím pouze při jízdě tramvaje ve směru do Ječné. Tramvaje jsou na tomto místě řízeny čočkami a chodci dostávají pomocí blikače pouze informaci. Jejich povinnost dát tramvaji přednost tak vyplývá z obecné úpravy v zákoně. Řešení by mělo umožnit vyšší plynulost provozu chodců i tramvají. Hojně se využívá ve Švýcarsku, kde místo nápisu obvykle bliká žlutá ampule se symbolem tramvaje. S oživením blikače došlo na Karlově náměstí také k opětovnému zavedení výběru volna pro tramvaj od Ječné vlevo pouze na výzvu. Pro výběr volna se tramvaje musí přihlásit s neúměrně velkým předstihem. Signalizace navíc přestala rozpoznávat tramvaj, která stanicovala ve druhé části zastávky. Tím se na semafor vrátily některé nedokonalosti, jež se podařilo odstranit úpravou teprve před několika lety. Značná část tramvají na linkách 4, 10 a 16 je tak zbytečně zdržena o jednu minutu, což má vliv i na řetězení dalších tramvají. Naopak se podařilo ještě mírně vylepšit kapacitu pro tramvaje v klíčovém směru od Moráně, kde mohou komfortně projet dva vlaky v cyklu. Volno přímo a vpravo má typickou délku 23 sekund. Zásadní zlepšení pro provoz tramvají v tomto uzlu, zejména pak pro směr od Ječné vlevo, je však možné pouze v dynamickém řízení.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2020