O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

30.03.2011: Předvěsti v Hostivaři odkryty
Semafor u Parku Hostivař opět nabízí tramvajové předvěsti, jež řidičům poskytují informaci o očekávaném signálu hlavních návěstidel. Předvěsti, které jsou osazeny v obou směrech, byly dlouhodobě zakryty, protože nefungovaly spolehlivě. Nyní byl na signalizaci upraven software, který dle pozorování zajišťuje spolehlivé fungování těchto předsignálů i přesné preferenční zásahy pro tramvaje v podobě prodlužování, vkládání a předvýběru volna. Předsignály na SSZ 0.622 Švehlova - Práčská byly zapytlovány přibližně před dvěma lety.

17.03.2011: Preferenci u Národního divadla omezuje nefungující detektor
Tramvaje ve směru od Národní třídy jsou zdržovány na SSZ 1.010 Národní divadlo. Semafor nereaguje na nároky tramvají na vzdáleném přihlašovacím kontaktu, který se nachází před označníkem zastávky Národní divadlo. Z výstupu na viditelných zařízeních je přitom zjevné, že detektor funguje. Problém se projevuje především tím, že prakticky nefunguje prodlužování volna pro tramvaje od Národní. Blízké přihlášení, které probíhá pomocí EOV, funguje normálně a zajišťuje standardní předvýběr volna, tedy krácení volna po nábřeží. Na SSZ je nasazena několik týdnů nová řídící logika, která zajišťuje nepřekračování limitní délky cyklu. Nekorektní reakce řízení na nároky od Národní pravděpodobně začaly již v září po rekonstrukci trati.

15.02.2011: Semaforům na Hradčanské už pomáhají kamery
Videodetekce začala fungovat na dvojici signalizací, které řídí přechody na Hradčanské. Čtyři kamery, které doplňují klasické trolejové kontakty, zajišťují, aby nárok tramvaje, jíž uniklo první i druhé volno, zůstal zapsán v řadiči a volno pro chodce a pro tramvaje se následně střídalo, dokud vlak neopustí prostor před stopčárou. Signalizace zároveň byly softwarově doladěny pro plynulejší provoz. V místě jezdí tramvajových 7 linek, což ve špičce činí zatížení v intervalu 34 sekund. Řešení původního stavu si vyžádala existence kontrolního bodu, střídacího bodu a vysoká kumulace vlaků, čímž dochází k extrémním nerovnoměrnostem doby jízdy mezi detektorem a stopčárou. Kamery budou muset zřejmě podstoupit ještě doladění pro zajištění spolehlivost detekce. Přechod přes koleje funguje s trvalou zelenou pro chodce.

08.02.2011: SSZ Čk - Úvalská vkládá fáze
Vylepšení preference tramvají a přitom zlepšení také pro kolizní směry přinesla dodatečná úprava obnoveného SSZ 0.346 Černokostelecká - Úvalská, jež se nachází v úseku Nové Strašnice - Černokostelecká. Nově semafor vkládá tramvajovou fázi a navíc byl do plného provozu zapojen vzdálený přihlašovací kontakt ve směru z centra, který je umístěn na vjezdu do zastávky Nové Strašnice. Zatímco v předchozím způsobu řízení bylo nejčastějším preferenčním zásahem do řízení krácení kolizních fází, které mělo větší dopady pro ostatní směry, nyní signalizace převážně užívá citlivější prodlužování a vkládání fází. Pozornost je možné ještě věnovat jemnému doladění dat pro tramvaje, sledu fází a zřejmě i zvýšení spolehlivosti detekce autobusů. V místě je kromě provozu denních tramvajových linek 7 a 11, jež zavedením preference značně ušetřily čas, také významná tangenciální autobusová trasa.

02.02.2011: Palmovka potmě
Začala měsíční zkouška na SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova. Signalizace na křižovatce byla vypnuta a bude ověřeno, zda se zlepší průjezdnost tohoto uzlu a zdali se změna pozitivně projeví i na nedaleké Balabence. Test také ukáže, jakým způsobem se situace změní pro tramvaje, které mají při provozu semaforu účinnou preferenci. Signalizace na Palmovce byla již zhruba měsíc vypnutá na přelomu let 2009 a 2010 při obnově SSZ i později krátce po zprovoznění. Tramvaje, ač musejí dávat přednost autům na Sokolovské, projížděly díky toleranci řidičů aut srovnatelně jako v režimu s preferencí. Od té doby navíc na křižovatce přibyla zrcadla. Pro plynulost průjezdu MHD i IAD by mohlo přispět otočení přednosti na křižovatce ve prospěch tramvají. Odsazený přechod u manipulační zastávky Palmovka zůstává v provozu.

30.01.2011: Preferenci u Masarykova nádraží hatí závada
Na SSZ Havlíčkova - Hybernská nefunguje preference tramvají směrem z centra, což způsobuje až minutová zdržení tramvajové dopravy a běžně i ukončování volna pro tramvaje těsně před nárokem na průjezd. Stav trvá již od podzimu. Příčinou je zřejmě kabelová závada, která vyžaduje náročnější zásah. Běžné závady detekce tramvají jsou totiž řešeny v řádu hodin nebo dní. Křižovatkou projíždí pět denních tramvajových linek, na semaforu je v řádném stavu absolutní preference tramvají. Pro vlaky jedoucí ve směru do centra funguje signalizace korektně.

27.01.2011: Běží obnova semaforu u Nádraží Strašnice
V krátké době by měla přibýt na trase páteřní tramvajové linky 22 další signalizace s preferencí tramvají. Bude obnoveno SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech u zastávky Nádraží Strašnice. Dosud je semafor řízen pevnými programy, nyní už probíhá v rámci kompletní obnovy realizace tramvajové detekce a lze očekávat, že bude zavedeno dynamické řízení s preferencí tramvají. Kromě linky 22 je v místě provozována linka 19, která na křižovatce odbočuje do smyčky Radošovická, a linka 26.

17.01.2011: Přechod Falcká upraven, preferuje tramvaje
SSZ 6.181 Bělohorská - Falcká prošlo úpravou. Na semaforu obnoveném v roce 2010 byl opuštěn krátce trvající režim s trvalou zelenou pro chodce přes trať a přitom výběrem chodecké zelené naráz přes celou šířku komunikace. Nově mají trvalé volno tramvaje (s auty). Přechod je řízen jako dvě nezávislé části oddělené zastávkou. Jednou částí přechodu je tedy pás vozovky do centra, druhá část zahrnuje vozovku z centra a tramvajový pás. Při současném nároku chodců a aut jsou ihned upřednostněni chodci. Při nároku chodců a tramvaje je naopak prodlužováno pro tramvaj, čímž je zajištěna preference. Řízení je tak výhodnější pro chodce i pro tramvaje. Zároveň došlo díky softwarovému dělení přechodu ke snížení délky a frekvence stůj pro auta a tramvaje. Vzhledem k nízké intenzitě chodců nepůsobí zásadní potíže ani okamžité ukončování zelené pro vozidla, byť se jedná o neobvyklé řešení, které pravděpodobně samo o sobě zvyšuje průměrné zdržení účastníků.

28.12.2010: První semafor s preferencí na Evropské: Starodejvická
Závěr roku nečekaně přinesl zavedení první preference MHD na Evropské. Obnovené SSZ 6.132 Evropská - Starodejvická preferuje tramvaje prodloužením fáze. To je umožněno až do délky cca 20 s nad prodlužování od vozidel, což je u signalizací v koordinaci klíčové pro účinnost preference. Prodloužení někdy vyvolá odložení začátku příští zelené, čímž dochází ke snížení komfortu IAD ve prospěch MHD. Prodloužení cyklu se koriguje krácením příštího cyklu. Na rozdíl od ostatních SSZ na Evropské nedochází na SSZ 6.132 pro první tramvaj k typickému ukončování volna i těsně před nárokem na průjezd. Semafor na vlak čeká. Nevýhodou SSZ je nevhodná poloha přihlašovacích kontaktů, především do centra, která je dána polohou SSZ 6.131 Evropská - Na Pískách (bez preference). Otázkou doladění může být vhodnější natočení SSZ do koordinace pro IAD a zavedení účinného předvýběru volna pro tramvaje. Předchozích pět obnov SSZ na Evropské bylo realizováno bez preference, ačkoli všechna jsou vybavena detekcí tramvají.

22.12.2010: Předvěst v Motole vyladěna, další problémy přetrvávají
Bylo upraveno řízení tramvajové předvěsti SSZ 5.528 Plzeňská - rampa Kukulovy. Dosud začínalo volno na předvěsti tak pozdě, že při jízdě traťovou rychlostí ho řidič vlaku nemohl registrovat. Nyní je fungování předsignálu korektní a volno svítí v zorném poli řidiče s dostatečným předstihem. Na sousedním SSZ 5.536 u zastávky Motol však přetrvávají problémy, především ve směru z centra. Dochází k ukončování volna těsně před nárokem tramvaje na průjezd, k výběru vložené fáze dochází v řadě případů příliš brzy a na velmi krátkou dobu (cca 10 s), což způsobuje, že i vložená fáze tramvaji často uteče. Ve směru do centra reaguje SSZ na vlaky občas se zbytečným zpožděním. Schází blikání výzvových signálů před začátkem volna. Na obou signalizacích, které jsou v koordinaci s pevnou délkou cyklu, funguje podmíněná preference tramvají.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

  NOVINKY
08.04.2018 Švábky dočasně bez preference
Na SSZ 8.220 Sokolovská - U Rustonky nefunguje preference tramvajové dopravy. Od konce března nedochází k vkládání tramvajové fáze a ke krácení kolizních fází. Preferenčním zásahem pro tramvaje, který na SSZ zůstal, je prodlužování vlastní fáze. To probíhá na hodnotu o 12 sekund vyšší než je běžná pevná délka fáze. I v současném režimu nadále funguje opatření, které znemožňuje automobilům ve směru do centra odbočit vlevo na trať, pokud ve směru do centra je před SSZ tramvaj. Přes křižovatku je v kolizním směru vůči tramvajím vedena objízdná trasa pro automobily za Husitskou ulici, která má být uzavřena až do podzimu. Zdržení tramvají nezřídka přesahují jednu minutu.

29.03.2018 Preference na náměstí Míru. Už i na dolním
Do provozu byla uvedena preference tramvají na SSZ 2.362 náměstí Míru – Jugoslávská. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Zároveň je zřízena dynamická koordinace se sousedním SSZ 2.316 náměstí Míru – Anglická, která zajišťuje synchronizaci obou semaforů pro koordinovaný průjezd z Italské ulice k Jugoslávské. Řízení signalizací je s proměnnou délkou cyklu a byla tak opuštěna antikoordinace pro automobily po spodní části náměstí. Především však byla opuštěna obousměrná denní antikoordinace pro tramvaje k SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na té byla navíc preference - s použitím pevné délky cyklu - uvedena do provozu v únoru. Tramvaje, a v některých relacích také autobusy, nyní lokalitou projíždějí podstatně plynuleji. Další zlepšení může přinést až obnova posledního SSZ Francouzská – Blanická, které funguje v pevném řízení.

17.03.2018 Na Palackého náměstí dynamika
Na SSZ 2.013 Palackého náměstí bylo v tomto týdnu znovu spuštěno dynamické řízení s preferencí MHD. Stalo se tak po téměř třech měsících provizorního řízení pevným programem, který způsoboval značná zdržení veřejné dopravy a zbytečná čekání ostatních účastníků. Předchozí pokusy o dynamiku dopadly neúspěšně z důvodů na straně software i hardware. Výměna technologie SSZ proběhla na konci roku 2017, přičemž hlavním důvodem byla potřeba dosazení moderního řadiče, který unese propracovanou preferenci tramvají. Ta spočívá ve vysoké variabilitě řízení, které nepoužívá tradiční fáze s tvrdým výběrem příslušných signálů volno, ale z dynamické tvorby fází výběrem jednotlivých signálů dle přihlášených vozidel. To umožňuje především průjezd tramvají, které nejsou vzájemně v kolizi, ale dříve pro ně nebyla vytvořena společná fáze. Navíc byla doplněna vložená fáze pro tramvaje v hlavním směru. Vzhledem k jedinečné logice je v řadiči osazeno záznamové zařízení, jež v případě problémů, například zaseknutí SSZ, nahraje událost pro pozdější analýzu. V průběhu roku 2018 se počítá s doplnění vzdáleného směrového přihlášení z Palackého mostu a od Jiráskova náměstí.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018