O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 508 |

19.05.2011: Koh-i-noor v provozu. Šetří čas
SSZ 0.334 Vršovická - Moskevská bylo po obnově uvedeno do provozu a byla zde zavedena preference tramvají. Klíčová tramvajová křižovatka, kterou projíždí šest linek, včetně páteřní linky 22, je na všech vjezdech vybavena vzdálenou i blízkou tramvajovou detekcí a propojením ovládání výhybek s řadičem SSZ pro zajištění směrové detekce. Preference je realizována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, případně prodlužováním kolizní fáze. Tramvajové oblouky je možno vkládat ve dvou místech v cyklu, ovšem ve druhé poloze pouze podmíněně, což způsobuje v některých případech jen malý pokles snížení zdržení tramvají oproti původnímu stavu. Přesto přináší obnova významné zlepšení plynulosti provozu MHD, především pokleslo hromadění vlaků před SSZ. Na křižovatce funguje také preference autobusů.

13.05.2011: Semafory Mezi hřbitovy a u Koh-i-nooru finišují. Palmovka potmě
Zprovoznění dalších dvou signalizací s provozem tramvají lze očekávat v blízké době. První na řadu přijde obnovované SSZ 0.334 Vršovická - Moskevská (Koh-i-noor), kde jsou vztyčeny sloupky, osazují se návěstidla a dokončují se stavební úpravy. Jedná se o klíčovou signalizaci, která nyní působí tramvajím průměrné zdržení v řádu desítek sekund. Očekávat lze také dokončení nového SSZ 3.310 Želivského - U Nákladového nádraží, kde je nyní nevyhovující neřízená křižovatka. Naopak možná definitivně zmizelo z pražské mapy semaforů SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova (horní Palmovka), které bylo po několika dnech fungování opět vypnuto a provoz se řídí pouze dopravním značením.

11.05.2011: Palmovka je zapnutá
Po několikaměsíčním zkušebním vypnutí bylo opět uvedeno do provozu SSZ Sokolovská – Zenklova. Mělo by posloužit k pořízení srovnávacích údajů pro vyhodnocení, který stav je výhodnější pro dopravu, jak automobilovou, tak tramvajovou. Podle prvních poznatků se zdá, že se významně zhoršila dopravní situace ve směru od Balabenky, kde se zapnutím semaforů prodloužily kolony. Pro tramvaje situace z hlediska plynulosti provozu také zřejmě není lepší, jejich průjezd je však bezpečně jištěn signalizací. Semafor na Palmovce byl po obnově uveden do provozu na začátku roku 2010 a současně na něm byla zavedena velmi účinná preference tramvají. Vzhledem k vlivu signalizace na individuální dopravu se v únoru tohoto roku přistoupilo ke zkušebnímu vypnutí SSZ, které trvalo do začátku května.

01.05.2011: Nefunguje preference u Národního divadla, tentokrát z mostu
Křižovatka u Národního divadla má další problém. Jen co se podařilo odstranit softwarovou chybu, která způsobovala, že signalizace neprodlužovala pro tramvaje stojící v zastávce ve směru od Národní, nastala pravděpodobně závada detekce ve směru z mostu. V tomto případě nejen že pro tramvaje není volno prodlužováno, ale ani předvybíráno. Tramvaj může být zastavena i těsně před příjezdem ke stopčáře a běžně zdržena i na více než minutu. Stále neodstraněná závada je také na SSZ Havlíčkova - Hybernská u Masarykova nádraží. Ve směru z centra také vůbec nefunguje preference tramvají s podobnými dopady jako u Národního divadla. Oba jevy způsobují snížení rychlosti provozu tramvají a již citelné zvýšení rozptylu jízdních dob s dopadem na přesnost provozu.

27.04.2011: Obnova semaforu u Nádraží Strašnice dokončena
Zásadní zlepšení pro průjezd tramvají přináší zprovoznění zrekonstruované signalizace u Nádraží Strašnice. SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech, která dosud fungovala v pevném řízení, nyní preferuje tramvaje prodlužováním, předvýběrem a vkládáním fází. Ve směru z centra je SSZ propojeno s elektrickým ovládáním výhybek, čímž je odvozována směrová detekce tramvají. Výběr volna pro odbočení do smyčky je možný ve dvou polohách v cyklu. Semafor je na trase páteřní tramvajové linky 22, v místě jsou provozovány také denní linky 19 a 26.

24.04.2011: Policie pomáhá tramvajím na Horoměřické
Policie ČR zajišťuje plynulý průjezd tramvají na SSZ 6.118 Evropská - Horoměřická, kde jsou realizována dopravní opatření kvůli prodloužení metra A. Na jednom rameni křižovatky se auta pohybují v obou směrech po kolejích, kde tvoří kolony. Policisté řídí signalizaci z ruční skříňky. Zajišťují přednostní výběr volna pro tramvaje v směru z centra ve speciální tramvajové fázi a vytlačování kolony vozidel před tramvají ve směru do centra. Tramvaje tak většinou mají přes ztížené dopravní poměry zajištěn plynulý průjezd křižovatkou.

15.04.2011: Spuštěno SSZ u vozovny Vokovice. Další kus bez preference
Obnova semaforů na Evropské bez zavádění preference MHD pokračuje. Dalším je SSZ 6.161 Evropská - Do Vozovny, které leží u vjezdu do depa Vokovice. SSZ na tramvaje nereaguje žádnými preferenčními zásahy, k ukončování volna dochází i krátce před nárokem tramvaje na průjezd a k začátku volna dochází dokonce s notným zpožděním po spuštění nekolizní zelené pro vozidla. Tramvajové volno je tak paradoxně výrazně kratší než souběžná volna pro automobily. Detekce tramvají je na SSZ realizována a informace ze zařízení nejsou využívány k zajištění přednostního průjezdu vozidel MHD. Obdobná situace je i na pěti dalších obnovených SSZ na Evropské. Jedinou signalizací, při jejíž obnově byla zavedena preference tramvají, je SSZ Evropská – Starodejvická. Preference MHD je stanovena jako dopravně-politický princip dokumentem 'Zásady dopravní politiky hlavního města Prahy', který schválilo v roce 1996 zastupitelstvo.

01.04.2011: Úprava jízdních dob tramvají
Se změnou jízdních řádů, která vstoupila v platnost 1. dubna, došlo k úpravám jízdních dob v pražské tramvajové dopravě. Na většině linek byly jízdní doby mírně zkráceny, nebo byl čas přesunut do koncových úseků. Ke zrychlení provozu dochází například na linkách 3, 9, 15, 17. Opatření by mělo přinést snížení finančních nákladů na provoz MHD a zvýšení její atraktivity pro cestující. Současně lze očekávat alespoň částečné omezení čekání v kontrolních bodech a snížení podílu předjetých vlaků na síti, kterých je v sedlech některých všedních dnů až 25 %.

30.03.2011: Předvěsti v Hostivaři odkryty
Semafor u Parku Hostivař opět nabízí tramvajové předvěsti, jež řidičům poskytují informaci o očekávaném signálu hlavních návěstidel. Předvěsti, které jsou osazeny v obou směrech, byly dlouhodobě zakryty, protože nefungovaly spolehlivě. Nyní byl na signalizaci upraven software, který dle pozorování zajišťuje spolehlivé fungování těchto předsignálů i přesné preferenční zásahy pro tramvaje v podobě prodlužování, vkládání a předvýběru volna. Předsignály na SSZ 0.622 Švehlova - Práčská byly zapytlovány přibližně před dvěma lety.

17.03.2011: Preferenci u Národního divadla omezuje nefungující detektor
Tramvaje ve směru od Národní třídy jsou zdržovány na SSZ 1.010 Národní divadlo. Semafor nereaguje na nároky tramvají na vzdáleném přihlašovacím kontaktu, který se nachází před označníkem zastávky Národní divadlo. Z výstupu na viditelných zařízeních je přitom zjevné, že detektor funguje. Problém se projevuje především tím, že prakticky nefunguje prodlužování volna pro tramvaje od Národní. Blízké přihlášení, které probíhá pomocí EOV, funguje normálně a zajišťuje standardní předvýběr volna, tedy krácení volna po nábřeží. Na SSZ je nasazena několik týdnů nová řídící logika, která zajišťuje nepřekračování limitní délky cyklu. Nekorektní reakce řízení na nároky od Národní pravděpodobně začaly již v září po rekonstrukci trati.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 508 |

  NOVINKY
25.04.2019 Bubenské nábřeží opět s preferencí
Signalizace mezi Pražskou tržnicí a Vltavskou opět preferují tramvaje. Došlo k úpravě dat SSZ 7.135 Bubenské nábřeží - Argentinská a 7.187 Bubenské nábřeží - tramvajová trať. Tím bylo odstraněno nedopatření, kterým byla preference zrušena v průběhu února, kdy se měnila dopravní ústředna pro oblast. Rozdíl doby jízdy v režimu s preferencí a bez preference činí kolem 20 sekund na každý spoj. Preference byla na těchto signalizacích zavedena v roce 2009. Odstraněna již byla také omezená rychlost pro tramvaje u Negrelliho viaduktu z důvodů podzemních prací na kanalizaci.

11.03.2019 U Národního divadla plná zelená místo šipky
Úprava SSZ 1.010 Národní divadlo pomáhá plynulejšímu průjezdu tramvají ve směru od jihu. V době silnějšího provozu, kdy je na této křižovatce povolen průjezd aut od Masarykova nábřeží pouze vpravo, už nesvítí plný kruhový červený signál se zelenou doplňkovou šipkou vpravo. Nahradil ho plný kruhový zelený signál. Řidiči, kteří přehlédnou dopravní značení přikazující směr jízdy vpravo, díky němu neblokují tramvaje, které mají jízdu přímo povolenou. V minulosti zde proto často docházelo ke zdržení, troubení a „vyzvánění“ nepozorných řidičů. Jízda přímo křižovatkou je nadále zakázána a může být tedy postihována. Pro jízdu od Masarykova nábřeží přímo nadále slouží mimoúrovňová trasa Divadelní ulicí.

11.03.2019 Bubenské nábřeží bez preference tramvají
Na obou signalizacích s provozem tramvají na Bubenském nábřeží nefunguje několik týdnů preference tramvají. Oproti stavu s preferencí, kdy byl průjezd tramvají v obou směrech na obou semaforech téměř zcela plynulý, dochází nyní často ke značnému zdržení. Zejména se tak děje vždy na první signalizaci ve směru jízdy. Čekání na udělení signálu volno někdy přesahuje i jednu minutu. Deaktivaci preference mezi zastávkami Vltavská a Pražská tržnice způsobil nový software, který byl nasazen při výměně oblastní dopravní ústředny a který neobsahuje parametry pro preferenci. K nápravě by mohlo dojít v blízké době. Provoz navíc komplikuje vlekoucí se oprava kanalizace pod tratí, která začala na podzim minulého roku a vynutila si výrazné snížení rychlosti tramvají mezi oběma křižovatkami.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019