O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 478 |

03.03.2016: Změna software na Kotlářce
Tramvaje ze smyčky Kotlářka vyjíždějí plynuleji než v minulosti. Bylo totiž upraveno SSZ 5.524 Plzeňská - Pod Kotlářkou. Signalizace dostala novou řídící logiku a zároveň byly posunuty trolejové kontakty na výjezdu ze smyčky tak, aby se tramvaje přihlašovaly s větším předstihem. Většina z nich nyní dostává volno do jízdy. Došlo také k mírnému zlepšení provozu tramvají na hlavní trati ve směru z centra, kde po chodecké fázi již tramvajové volno nepadá se zpožděním po zelené pro auta, což mělo někdy za následek zablokování kolejí odbočujícím vozidlem. Lepší je provoz také pro auta ve směru do centra, pro něž byla osazena doplňková šipka. Využívána je v době, kdy není možné povolit jízdu aut vlevo.

02.02.2016: Semafor na Zlíchově doladěn a s preferencí
Došlo k úpravě SSZ 5.577 Na Zlíchově - přechod u zastávky Zlíchov. Doladěním signalizace, která byla koncem srpna roku 2015 přesunuta do nové polohy, současně dochází k zavedení preference tramvají. Změna spočívá především v úpravě dat, která popisují dobu jízdy tramvaje od detektoru ke stopčáře ve směru z centra. Zde vlaky často nestíhaly své prodlužované volno a i těsně před čelo obdržely signál stůj. Signalizace preferuje tramvaje prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Řízení nadto umožňuje v okamžiku přihlášení tramvaje vyvolat výběr chodecké fáze, i když by tramvaj stihla projet na již probíhající volno. Tento speciální výběr je podmíněn tím, že další volno pro tramvaj nastane dříve, než dojede k přechodu.

20.12.2015: Dovybavování semaforů technologií pro detekci autobusů
Na desítkách pražských křižovatek byla v posledních týdnech instalována technologie pro detekci autobusů. Ve velkém množství jsou na světelné signalizace dodávány externí komunikační jednotky, inframajáky a výzvová návěstidla. Zatím nebylo registrováno, že by se autobusy do signalizací přihlašovaly, či na nich začala fungovat preference autobusů. Technologie je instalována na řadě míst, kde preference autobusů velmi schází, ale také na semaforech a vjezdech, kde autobusy MHD provozovány vůbec nejsou. Také se často nachází v místech, která už byla v minulosti vybavena detekcí tramvají, ale preferenci tramvají se na nich nikdy nepodařilo projednat a zprovoznit. V Praze je technologií pro detekci tramvají vybaveno celkem 32 semaforů, které přitom neuplatňují preferenci. Semaforů s detekcí autobusů bez jejich preference bylo ještě donedávna rovněž několik desítek.

02.12.2015: Vzdálené rádio na Otakarově od Bělehradské
V rámci rekonstrukce tramvajové trati v Bělehradské ulici bylo zřízeno vzdálené rádio pro SSZ 4.401 Bělehradská – Otakarova. Je umístěno 210 metrů před vlastní křižovatkou. Na tuto vzdálenost detekuje přijíždějící tramvaje včetně směru jízdy křižovatkou. Díky tomu je umožněn vlakům průjezd zcela bez zdržení, pakliže to situace v řízení křižovatky v konkrétní chvíli dovolí. Signalizace na průsečné křižovatce s provozem tramvají na všech vjezdech byla obnovena v roce 2014 a software byl již tehdy na budoucí realizaci rádia připraven, přičemž dočasně byl pro detekci využíván jen povel z elektrického ovládání výhybky. Vzdálené rádio je od počátku zřízeno také ve směru od náměstí Bratří Synků. Výhledově bude osazeno rovněž na vjezdu od Fidlovačky, kde bude do té doby nadále využíván trolejový kontakt.

22.11.2015: Na Vršovické zatím pevné programy
Rekonstrukce tramvajové trati ve Vršovické ulici přinesla obnovy dvou světelných signalizací. Jedná se o SSZ 0.315 Vršovická – Petrohradská a SSZ 0.356 Vršovická – Sportovní, přes které jsou kromě tramvají provozovány také autobusy MHD. Semafory byly provizorně uvedeny do provozu v pevném řízení. To je pro MHD horší než před obnovou SSZ. Ve směru z centra signály volno pro tramvaje začínají se zpožděním vůči zeleným pro auta. Na SSZ 0.355 Vršovická - U Vršovického nádraží, jež bylo obnoveno už v minulosti, funguje dynamika, ale v provozu není detekce tramvají, což vadí hlavně v nočním celočerveném provozu. Rekonstrukce Vršovické pomohla ke zlepšení přestupů mezi autobusy a tramvajemi v oblasti, protože část trati a zastávku Bohemians začaly využívat autobusy spojující Prahu 4 s Prahou 10. V roce 2016 bude rekonstrukce trati pokračovat ve východní části Vršovické ulice, kde by měly přijít na řadu obnovy dalších semaforů, mimo jiné u Slavie a na Kubánském náměstí.

02.11.2015: Obnoven semafor u smyčky Hlubočepy
Rok obnovy světel s preferencí pokračuje. A zatím až na výjimky bez úhon. Do provozu bylo se zpožděním po rekonstrukci trati uvedeno obnovené SSZ 5.571 Na Zlíchově - smyčka Hlubočepy. Semafor zajišťuje bezpečný a plynulý výjezd tramvají ze samostatného tělesa trati Hlubočepy - Barrandov do ulice Na Zlíchově. Funguje s absolutní preferencí. Oproti předchozímu řešení začíná volno pro tramvaje s příjemným předstihem, který zajistí zcela plynulý průjezd. Dokonce se nabízí začátek tramvajového volna o několik málo sekund opozdit. Pro auta ve směru do centra již není křižovatka signalizovaná, přičemž se využívá lepší geometrie trati a přimknutí aut ke kolejím až nesignalizovaným zúžením za křižovatkou. Přestože jsou v Praze stále desítky semaforů bez preference tramvají, letos již byla obnovena řada zařízení, kde již preference dříve zavedena byla. Jedná se o SSZ Havlíčkova - Hybernská, SSZ Ortenovo náměstí, SSZ Koněvova - Spojovací, SSZ Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou a SSZ Na Zlíchově - přechod u zastávky Zlíchov. Žádný až na poslední nemají zřetelně horší řízení z hlediska provozu tramvají než před obnovou.

29.10.2015: Obnoven semafor na Masarykově nádraží, preference zůstala
Došlo k obnově SSZ 1.052 Havlíčkova – Hybernská. Křižovatka, která už dříve fungovala s preferencí tramvají, dostala novou technologii. Zásady řízení zůstaly zachovány. Zásadních změn se dočkala cyklistická doprava, která nově může používat některá ramena křižovatky, především pak vjezd od Bulhara, kde se cyklisté pohybují v protisměru vůči autům. Tramvajová návěstidla byla doplněna výzvovými návěstidly, která upozorňují na blížící se signál volno. Semafor má pohnutou historii. V době zavádění mikropočítačových řadičů dosud neprošel obnovou. Preference na něm přesto byla zavedena v roce 2003 v rámci pilotního projektu preference tramvají na lince 3, ale nefungovala uspokojivě. V roce 2006 byla nasazena nová řídící logika, která fungovala až do obnovy SSZ v tomto roce. Na signalizaci zůstává zachována absolutní preference tramvají.

21.10.2015: Změny na Evropské: Súdánská s preferencí, zhoršení na Horoměřické
Dva roky po rekonstrukci tramvajové trati na západní Evropské došlo na úpravu signalizací u zastávky Bořislavka. Zlepšení nastalo na SSZ Evropská – přechod Súdánská. Namísto původního pevného programu je zde dynamické řízení s preferencí tramvají. Část přes trať je řízena s trvalou zelenou pro chodce s výběrem tramvaje na výzvu. Pevný program je naopak nadále na sousedním SSZ Evropská – Horoměřická. Byly zprovozněny směrové signály pro auta, které jsou kolizní vůči tramvaji, ale nejsou spínány společně. Takže tramvajové volno se zkrátilo z původních 48 sekund na pouhých 32. Souběžná auta v obou směrech mají delší volno než tramvaj. Jedná se o dočasný stav.

12.10.2015: Obnoven semafor u strašnického krematoria
Po obnově bylo zprovozněno SSZ 0.342 Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou, jež se nachází u zastávky Krematorium Strašnice. Semafor funguje nadále s preferencí tramvají. Je uplatňována prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Semafor je zvláštní tím, že funguje s trvalým volnem pro chodce přes trať s výběrem tramvajového volna na výzvu. Proto je signalizace vybavena kontaktními zámky pro nouzové nárokování tramvaje. Oproti původnímu způsobu řízení byly rovněž doplněny směrové signály pro levá odbočení aut přes koleje, což vede ke zvýšení bezpečnosti provozu.

10.10.2015: Obnovy a výstavby signalizací
Na tramvajové síti dochází k obnově dvou světelných signalizací. Jedná se o SSZ 1.052 Havlíčkova - Hybernská a SSZ 0.342 Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou. Obě v současné době fungují s absolutní preferencí tramvají a plynulost jejich provozu je na nich tedy velmi dobrá. Současně dochází k výstavbě nového SSZ 9.222 Poděbradská - Nademlejnská u napojení přilehlého obytného souboru. Signalizace bude vybavena detekcí a preferencí tramvají, která bude zajištěna prodlužováním, předvýběrem vlastní fáze a krácením kolizní fáze. V souvislosti s RTT Vršovická rovněž dojde letos k obnově semaforů na křižovatkách s Petrohradskou a Sportovní ulicí.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 478 |

  NOVINKY
28.05.2017 Nová logika na Staroměstské
Na SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova, na náměstí Jana Palacha, byla nasazena nová řídicí logika, která odstraňuje většinu neduhů té předchozí. Byla zdokonalena detekce vozidel MHD a již nedochází k falešným nárokům od videodetekce, která zjišťuje autobusy na kolejích, a odstraněna chyba při výběru vložené fáze pro linku 17 ve směru z centra přímo, která byla ukončována po 5 sekundách volna. Byla upravena data pro jízdu tramvají, takže byla eliminována většina případů, kdy tramvaj nestihla prodlužované volno. Pro umožnění vyklizení vozidel z křižovatky byl po ukončení zelené z boků mírně odložen výběr dalších signálních skupin. Byla zachována funkce světelné závory pro auta směrem ke Smetanovu nábřeží. Trasa je ovšem nadále, i po otevření tunelového komplexu Blanka, přetížená, a proto nadále dochází ke zdržování tramvají v samotné křižovatce a v Křižovnické ulici. Problém působí nadále hlavně napouštění kritického úseku z Platnéřské ulice, která umožňuje objíždění závory. Situaci ještě zhoršilo doplnění další tramvajové linky v roce 2016, která snížila kapacitu komunikace tím, že vzniklo nové hrdlo provozu v oblasti zastávky Karlovy lázně, v kombinaci se stávajícími přechody u této zastávky a u Karlovy ulice. Oproti období před 10 lety narostl provoz tramvají o sto procent.

19.05.2017 U Rustonky bezpečněji
Provoz tramvají mezi Palmovkou a Invalidovnou bude nyní bezpečnější a plynulejší. Na SSZ 8.220 Sokolovská – U Rustonky byla nasazena upravená řídící logika, která při jízdě tramvají ve směru do centra ke křižovatce odkládá začátek plné kruhové zelené pro souběžné automobily, místo které k červené rozsvěcuje doplňkovou šipku pro jízdu vpravo. Toto opatření zamezuje odbočování aut do centra vlevo na koleje při příjezdu tramvaje, což bylo příčinou dopravních nehod. Jejich množství narostlo v roce 2016 po provedené rekonstrukci tramvajové trati a optimalizaci návrhových parametrů. Úpravou SSZ byly současně zlepšeny podmínky pro toto odbočení aut prodloužením zelené. Řízení také zajišťuje vyklizení kolejí před tramvají do centra, pokud už na ně auta vjela. SSZ funguje dlouhodobě s preferencí tramvají.

19.05.2017 Letenské náměstí s preferencí tramvají
SSZ Letenské náměstí funguje s preferencí tramvajové dopravy. Na konci první poloviny května došlo k nasazení upraveného software semaforu, který již reaguje na tramvajovou dopravu. Preference tramvají je zajištěna především prodlužováním vlastní fáze a vkládáním fází. Díky opatření se podařilo téměř zcela eliminovat větší zdržení tramvajové dopravy. Výhodou vložené fáze je také fakt, že častěji dochází k bezkoliznímu průpletu s IAD za křižovatkou ve směru do centra. Rovněž byl napraven software pro detekci tramvají. Preference fungovala na SSZ Letenské náměstí od roku 1999, kdy byla zavedena v souvislosti s obnovou signalizace. V roce 2012 však byla zrušena při další obnově, která byla provedena v koordinaci s výstavbou tunelového komplexu Blanka. Nyní proběhla pouze úprava SW. Vložené fáze, které jsou klíčové pro zajištění preference především ve směru z centra, jsou na signalizaci použity poprvé.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2017