Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

02.09.2020: Na Karlově náměstí vznikly přechody, semafor je zatím bez dynamiky
SSZ 2.034 Karlovo náměstí - Resslova prošlo obnovou. Na křižovatku byly doplněny přechody pro chodce přes tři ramena křižovatky ze čtyř. Na místě pro přecházení přes trať z Ječné ulice, které je signalizované pro tramvaje, bylo pro pěší doplněno pouze dopravní značení, které upozorňuje na možnou jízdu tramvaje. Díky tomuto řešení bude možné i s novými přechody zajistit dostatečnou kapacitu a plynulost provozu tramvají. Signalizace funguje v pevném řízení. Díky výzvovým návěstidlům a dostatečným délkám volna pro tramvaje je provoz poměrně plynulý, kromě tramvají od Ječné vlevo, které mají pouze jedno krátké volno za 60 sekund. Dynamické řízení, které se jako v řadě jiných případů nestihlo včas, s velkou pravděpodobností nebude fungovat s preferencí tramvají, ale mělo by umožnit pružné zařazování tramvajových signálů na výzvu v proměnném sledu k užitku tramvajové dopravy. Projekt obnovy semaforu je součástí revitalizace náměstí, která bude pokračovat v dalších letech.

31.08.2020: Na Seifertově se zvolna spouští preference
Dvojice světelných signalizací na Seifertově ulici, která byla obnovena na konci prázdnin, je již v provozu a oba v dynamickém řízení. Preference byla však spuštěna zatím pouze na SSZ 3.392 Seifertova - Krásova, kde byla dodatečně zapojena detekce tramvají. Preference funguje prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Signalizace by měla být pro tramvaje ještě mírně vyladěna, pro eliminaci zbytečných zastavení. SSZ 2.318 Seifertova - Italská bylo spuštěno do dynamiky, avšak ani zde se nepodařilo současně zprovoznit detekci tramvají, a to z důvodů poruchy. Proto se tramvaje stále nepřihlašují společným kontaktem ani k SSZ Bulhar ve směru do centra. Na obou semaforech funguje ve slabém provozu režim fáze blikající žluté, který je bez preference tramvají. Nárokem chodce v tomto režimu dochází k okamžitému zapnutí signalizace do celočervené a následného volna pro chodce, bez ohledu na MHD. Křižovatka Krásova, která je v nepříznivých svahových poměrech, funguje v tomto režimu celý víkend.

31.08.2020: Rychlostní výhybka na Průběžné
Praha má pátou rychlostní výhybku na tramvajové síti. Nachází se na křižovatce ulic V Olšinách a Průběžná, ve směru od Strašnické. V přímém směru umožňuje průjezd rychlostí 30 km/h, vlevo je rychlost standardních 15 km/h. Výhybka odstraňuje lokální propad rychlosti přímo. Před ní se může jet 50 km/h, ve výhybce a dále až do sjezdové výhybky přímo po hrotech 30 km/h. Jedná se o první rychlostní výhybku, která se nachází přímo v řízené křižovatce. Proto došlo i k menší úpravě SSZ 0.340 Průběžná - V Olšinách. To dostává od výhybkového systému specifické povely, které jsou v rámci zkušebního provozu sledovány pro případné ladění systému. Přihlášení do rychlostní výhybky je zapojeno také formou vzdáleného rádia jako přihlášení do SSZ, což zvyšuje plynulost průjezdu tramvají. Toto směrové přihlášení bylo v software SSZ připraveno již od spuštění dynamiky v roce 2018. Rychlostní výhybka byla nyní zřízena jako součást akce RTT Starostrašnická - V Olšinách.

27.08.2020: Na Thákurově s preferencí
Na dvou signalizacích u zastávky Thákurova byla díky obnově zřízena preference tramvajové dopravy. SSZ 6.115 Evropská - Gymnasijní, která byla spuštěna v první polovině srpna, byla po zapojení detekce tramvají uvedena do dynamického řízení. Sousední SSZ 6.157 Evropská - Šárecká bylo nyní po obnově rovnou zprovozněno do dynamického řízení s preferencí. Na této křižovatce je poprvé v Praze použit řadič české firmy CROSS. Preference tramvají funguje na obou signalizacích prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oba semafory fungovaly před obnovou v pevném řízení. Na Evropské ulici upřednostňují tramvaje již všechny signalizace, kromě poslední u smyčky Divoká Šárka. Ta se preference dočká pravděpodobně až s prodloužením tramvajové trati na Dědinu.

27.08.2020: Obnovena signalizace Seifertova – Krásova. Zatím nefunguje detekce tramvají
Po obnově bylo uvedena do provozu SSZ 3.392 Seifertova - Krásova. Na signalizaci nově funguje dynamické řízení, avšak zatím nebylo možné zapojit detekci tramvají, tudíž semafor funguje dočasně bez preference. Před obnovou fungovalo zařízení v režimu trvalé zelené v hlavním směru s výzvou chodců a vozidel z boku, rovněž bez preference. Zprovoznění detekce tramvají lze očekávat na přelomu srpna a září.

21.08.2020: SSZ Nádražní - Vltavská: další krok v preferenci na Smíchově
Preference tramvají byla doplněna na další pražskou signalizaci. SSZ 5.505 Nádražní – Vltavská, která prošla v roce 2019 obnovou, dostala zcela nový software, který upřednostňuje tramvajovou dopravu. Preference je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze a prodlužováním kolizní fáze. Současně dochází k odložení zelené pro auta do centra při jízdě tramvaje do centra. Křižovatka Nádražní – Vltavská převádí tramvaje přes Malý smíchovský okruh, který byl zřízen v roce 2001. Přinesl novou organizaci silniční dopravy v centrálním Smíchově, včetně plošné koordinace, a odstranil preferenci tramvají, která už v té době na některých křižovatkách fungovala. Systém MOTION, který měl generovat signální plány pro celou oblast dle aktuální dopravy, se nakonec velmi přiblížil pevným programům, které se jen velmi obtížně upravovaly. V roce 2017 došlo k jeho vypnutí. Preference tramvají se začala na Smíchov vracet v roce 2018, kdy byla trvale zprovozněna na SSZ 5.503 Štefánikova - Kartouzská. V současné době se připravuje preference také na SSZ 5.068 Lidická - Zborovská. Nadále zůstává pro tramvaje velmi problematický průjezd Radlickou ulicí.

21.08.2020: Nový semafor na Ječné
Po delší době přibyla na tramvajové síti nová světelná signalizace. Bylo zřízeno SSZ 2.992 Ječná – přechod Melounová. Nachází se 150 metrů pod magistrálou. Jedná se o samostatný nově vyznačený přechod pro chodce přes dva jízdní pruhy a tramvajové těleso. Signalizace není vybavena detekcí tramvají, funguje v pevném řízení bez preference tramvají s výzvou pro chodce. Řízení je v koordinaci pro tramvaje i auta s oběma semafory přes magistrálu, které jsou také v pevném řízení.

27.07.2020: Světla u metra Vltavská obnovena. S drobnými vylepšeními
Došlo k bleskové obnově SSZ 7.187 nábřeží Kapitána Jaroše - přejezd tramvajové tratě. Semafor, který řídí křížení tramvajové trati u metra Vltavská s navazující magistrálou do centra, fungoval už před obnovou s velmi dobrou preferencí tramvají. Ta zůstala zachována, včetně klíčového nadřazení nároků tramvají koordinaci pro auta. Navíc došlo k drobným vylepšením. Byla dosazena výzvová návěstidla s informací o blížícím se příchodu volna. Ve směru do centra byla upravena detekce tak, aby nárok byl realizován typicky až od blízkého kontaktu, čímž se zpřesnil začátek volna vůči přijíždějící tramvaji. Křižovatka čeká kratší dobu na vlaky přijíždějící od vzdáleného kontaktu, naopak delší dobu od blízkých kontaktů. Třešničkou je možnost návratu do signálu volno, pokud se tramvaj z centra přihlásí do 6 sekund po skončení základního volna. Z centra je totiž přihlašovací kontakt pouhých 45 m před stopčárou a roste tak riziko zdržení z toho, že řadič SSZ nestihne na tramvaj optimálně reagovat.

04.07.2020: Bílá labuť: přechod je neřízený
Signalizace na přechodu u Bílé labuti byla vypnuta do blikající žluté. Změně předcházely úpravy přechodu, zejména byl pomocí baliset zřízen nový ostrůvek pro chodce mezi tratí a vozovkou z centra. Řešení by mělo přinést časové úspory pro veškerou dopravu, zejména pro chodce a pro tramvaje z centra, kde koleje nejsou pojížděny automobily. Signalizace, která dosud fungovala v režimu trvalé zelené pro auta a tramvaje s výzvou pro chodce, byla bez detekce a preference MHD. V roce 2019 se připravovala její obnova, přednost však dostala varianta zrušení. Obdobné samostatné přechody na území centra Prahy fungují rovněž jako neřízené a Bílá labuť byla v tomto ohledu výjimkou.

20.06.2020: Dynamika na semaforu u Obchodního centra Hostivař
Další signalizace obnovená v tomto roce dostala dodatečně dynamické řízení s preferencí tramvají. SSZ 0.622 Švehlova - Práčská u zastávky Obchodní centrum Hostivař bylo po obnově uvedeno do pevného řízení v květnu. Nyní spuštěné dynamické řízení umožňuje preferenci tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Na signalizaci bude fungovat také preference autobusů. Řízení je podobné jako před obnovou signalizace, přibyla výzvová návěstidla, která mimo jiné informují řidiče tramvají o prodlužování signálu volno. Signalizace je nadále vybavena předvěstmi. Z provozu je zřejmé, že zatím nefunguje spolehlivě vzdálené přihlášení tramvají ve směru do centra. Ze semaforů obnovených v roce 2020 zůstává v pevném řízení ještě SSZ Modřanská - Údolní.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

  NOVINKY
15.04.2021 Obnova semaforu u Právnické fakulty: tramvaj si lépe vytlačí kolonu
Po obnově bylo do provozu uvedeno SSZ 1.071 Čechův most - Dvořákovo nábřeží. Semafor dostal pokročilejší řídicí logiku, která by měla hlavně za silného provozu lépe zajistit vytlačování kolony z mostu před tramvají. Z důvodů nízké šířky jízdního pásu na Čechově mostě se totiž automobily pohybují po kolejích, navíc na konci mostu dávají přednost při odbočování vlevo. Detekce vozidel a nový software a umožní včasnější a delší uplatnění fáze s vyklizovací šipkou od mostu vlevo na Dvořákovo nábřeží. Příznivý vliv by měla mít obnova rovněž na provoz tramvají po mostě v opačném směru, protože signalizace po přihlášení tramvaje před mostem redukuje zelené pro jízdu aut ve směru na most. Před semaforem na druhém břehu by tedy měly tramvaje očekávat mírně kratší kolonu pro vytlačení. Po Čechově mostě jezdí páteřní linka 17. Přes SSZ 1.071 jezdí také autobusová linka 207, jejíž preference byla rovněž vylepšena.

08.04.2021 Vzdálené rádio na Blanické
Finální zlepšení plynulosti provozu tramvajové dopravy nastalo na SSZ 2.333 Francouzská - Blanická. V rámci opravy tramvajové trati bylo ve směru od náměstí Míru dosazeno vzdálené rádio. To umožňuje s předstihem 10 - 15 sekund před příjezdem tramvaje ke křižovatce sdělit signalizaci směr jízdy vlaku a v ideálním případě udělit tramvaji volno do jízdy. Jedná se o poslední zlepšení pro linky 10 a 16, které započalo na konci roku 2020 obnovou signalizace a zavedením preference. Software semaforu již v té době počítal s budoucím dosazením vzdáleného rádia.

11.03.2021 Zdržování tramvají na Žižkově
Výrazné zhoršení průjezdu tramvají doprovázejí opatření v ulici Jana Želivského při rekonstrukci kanalizace. Ve většině úseku mezi ulicemi Olšanská a U Nákladového nádraží jsou automobily ve směru na jih vedeny v protisměrném jízdním pásu. V křižovatce s ulicí U Nákladového nádraží se vrací zpět. Za tím účelem došlo k dočasné úpravě SSZ 3.310 Želivského - U Nákladového nádraží, které standardně funguje s preferencí tramvají. Nyní semafor umožňuje alespoň prodlužování volna pro tramvaj, přesto dochází ke zdržení MHD ojediněle přes 90 sekund. V případě, že odkloněná vozidla jedou ke křižovatce nesprávně po kolejích, může zdržení tramvaje překročit i dvě minuty. Opatření mají trvat až do konce května. Způsobem, který nezajištuje dostatečnou plynulost provozu tramvají, byla v posledních 2 letech realizována obdobná dopravní opatření také na Poděbradské, Evropské a Vinohradské. Komplikace mohou potkat tramvaje také na linkách 5 a 15 na Olšanském náměstí. V rámci dopravních opatření pro rekonstrukci Koněvovy ulice je volno v oblouku pro tyto linky vybíráno pouze na výzvu. Ovšem nebyla doplněna náhradní detekce tramvají, tedy například kontaktní zámek, a v případě selhání základní detekce dle EOV a kontaktu může dojít i k zastavení provozu.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021