Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 633 |

14.11.2022: Vylepšení semaforu v Podbabě
Tramvaje už neodjíždějí z Podbaby pozdě. Na SSZ 6.164 Podbabská – Ve Struhách byla zavedena preference tramvají pro vlaky jedoucí z obratiště do nástupní zastávky. Volno ze smyčky se nově může vybrat na třech místech v cyklu, namísto původních dvou. Nová poloha pro tramvaj je umožněna mezi hlavní fází a levým odbočením pro auta z centra. Volno může nově padnout nanejvýš dvakrát do cyklu, zatímco dříve to bylo jen jednou. K tomu přibyla možnost mírného krácení kolizních fází a také bonus v podobě dovýběru volna z obratiště při jízdě tramvaje v opačném směru. Zlepšení nastalo také z centra, kde se volno vybírá sice nadále nejvýše jednou za cyklus, nově však ve dvou možných polohách, místo jediné. Vylepšena byla rovněž preference autobusů, znát je zejména účinné prodlužování vlastní fáze. Signalizace v Podbabě byla uvedena do provozu v roce 2011 současně s prodloužením tratě k nově budované železniční zastávce. Dynamika umožnovala určitou modifikaci řízení s ohledem na tramvaje. Avšak nejednalo se o preferenci a část spojů ve směru do centra odjížděla mimo čas určený jízdním řádem. Tramvaje projíždějí křižovatku bez cestujících. V současnosti jsou provozovány bez preference další dvě signalizace u tramvajových obratišť, u Depa Hostivař (provoz od srpna 2022) a na Zahradním Městě (2021). Oba semafory čekají od zprovoznění na dynamiku a dočasně jsou řízeny pevným programem.

03.11.2022: Regulace na Smíchově přináší plynulejší průjezd po Palackého mostě
Na SSZ 5.068 Lidická – Zborovská bylo upraveno řízení. V odpolední špičce dochází k mírnému krácení zelené pro auta ze Zborovské ulice vlevo a z ulice Svornosti vpravo. Tato vozidla totiž míří na Palackého most, kde v době silného provozu někdy vytvořila dlouhou kolonu, ve které uvízly tramvaje. Režim světelné závory snižuje kapacitu křižovatky na Zborovské pro vjezd na Palackého most tak, aby přibližně odpovídala kapacitě křižovatky na Palackého náměstí, do které právě Palackého most ústí. Díky tomu je na mostě kratší kolona a plynulejší jízda tramvají. Pro dotčenou automobilovou dopravu opatření znamená větší zdržení na Smíchově, ale méně čekání na Palackého mostě. K opatření byla již dříve na semaforu ze Zborovské ulice osazena doplňková šipka, která umožňuje pokračovat v jízdě přímo a vpravo i tehdy, když jízdu vlevo už zakazuje plný červený signál. V pravidelném linkovém vedení jezdí po Palackého mostě celkem 6 tramvajových linek, což ve špičce činí průměrný interval 80 sekund.

20.09.2022: Křižovatka plná nehod dostala semafory
Po letech čekání byla na nebezpečné křižovatce na Větrníku vybudována světelná signalizace. Nové SSZ 6.803 Na Petřinách – Na Větrníku je ve směru z centra vybaveno směrovými signály pro auta a na zatíženém levém odbočení přes trať tedy výrazně zvyšuje bezpečnost provozu. Současně uplatňuje preferenci tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním a krácením vlastní fáze, krácením kolizní fáze a vkládáním fáze. Preference tramvají byla uvedena do provozu s mírným zpožděním z důvodů dokončování detekce. Preference autobusů bude také zprovozněna dodatečně. Za posledních pět let je v křižovatce evidováno 61 nehod, včetně nehod s tramvají a nehod se zraněnými osobami.

14.09.2022: Semafor na přechodu v Radlické opraven. Už nepřekvapuje tramvaje
SSZ 5.761 Radlická – přechod Karla Engliše funguje s preferencí tramvají. Stalo se tak díky opravě, ke které došlo v září. Semafor do té doby prodlužoval volno i pro tramvaje, které ho nemohly stihnout. Vlaky z centra přitom navíc typicky projížděly právě v době, na kterou bylo nastaveno maximum volna. V důsledku toho často dostaly signál stůj náhle před čelo vlaku, přičemž některé stihly projet, některé prudce brzdily. Jedná se o další zlepšení pro tramvaje na severním konci Radlické, která byla ještě před lety extrémně problematická. Od letoška je zajištěna preference tramvají kromě zmíněného přechodu ještě na SSZ Plzeňská – Radlická. Určité zlepšení v poslední době nastalo také na SSZ Radlická – Ostrovského a SSZ Radlická – Za Ženskými domovy, avšak zatím stále bez preference MHD. Významným počinem je postupný odchod od dálkového povolování průjezdu Radlickou. Tramvaje si nyní mohou vyvolat volno obvykle jen na základě detekce, jako jinde v Praze. V dotčeném úseku Radlické nejezdí pravidelně žádná tramvajová linka. Dlouhodobě je sem odkloněna sedmička z důvodů havárie trati v ulici Za Ženskými domovy.

12.09.2022: Mouchy u Nákladového nádraží vychytány
Signalizace u Nákladového nádraží Žižkov už funguje bez vad. SSZ 3.322 Jana Želivského – Olšanská tak výrazně pomáhá tramvajím k plynulé jízdě. Největším zlepšením je možnost současného průjezdu protijedoucích vlaků v oblouku pro linku 9, které krátce po nasazení plné dynamiky na konci července nefungovalo. Odstranit se podařilo i ostatní drobné neduhy. Provoz tramvají je nyní výrazně plynulejší, než před obnovou signalizace, která přitom už dříve fungovala s preferencí. Preference se uplatňuje změnou pořadí fází, prodlužováním a krácením vlastní fáze, krácením kolizní fáze a výběrem multifáze. Na křižovatce došlo také ke zlepšení podmínek pro chodce, zejména vytvořením ostrůvků, které rozdělují dlouhý přechod přes Olšanskou ulici na tři části. K flexibilnímu řízení přispívá i fakt, že všechna tramvajová volna se vybírají pouze na výzvu. Aktuálně je z důvodů havárie inženýrských sítí přerušen provoz tramvají v Olšanské z centra a její zatížení se přeneslo na jižní vjezd křižovatky, tedy od Vinohradské ulice.

08.09.2022: Semafory na Chmelnici po obnově ještě lepší
Se začátkem nového školního roku byly do provozu uvedeny dvě obnovené signalizace na Žižkově u zastávky Chmelnice. Jedná se o samostatné přechody pro chodce, které slouží také pro přístup na tramvajové ostrůvky. SSZ 3.774 Koněvova – přechod Šikmá a 3.374 Koněvova – přechod Na Vrcholu fungují ve vzájemné dynamické koordinaci. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a krácením vlastní fáze. Zatímco v původním řízení byly oba přechody řízeny z jednoho řadiče a řízení jedné signalizace přesně odpovídalo stavu na druhých světlech, nyní má každý přechod vlastní řadič. Při prodlužování od tramvají tak může docházet k postupnému ukončování volna ve směru jízdy tramvaje, což snižuje zdržení chodců, ale také případné další tramvaje. Přechody prošly i stavební změnou. Nyní jsou rozděleny symetricky na 3 části místo 2, což zlepšuje podmínky pro provoz.

30.08.2022: Na Vypichu si tramvaj vloží volno i přes den
Na SSZ 6.122 Bělohorská – Ankarská byla zavedena preference autobusů. Při té příležitosti došlo také k vylepšení preference tramvají. Nově je umožněno vkládání fází i během pracovních dnů, což zřetelně snižuje zdržení projíždějících tramvají. Nadále na semaforu funguje pro tramvaje prodlužování vlastní fáze a mírné krácení kolizní fáze. Opraveno bylo také řízení předvěsti, která se nachází pro jízdu ve směru do centra. Její předchozí nastavení prakticky znemožňovalo, aby na ní řidič tramvaje registroval signál volno, protože se zapínalo spíše vedle vlaku, než před ním. Semafor na Vypichu byl vybaven preferencí tramvají už v roce 1999. Preference byla po několika letech zrušena a následně v roce 2003 v omezené míře obnovena. Poté prošla signalizace řadou úprav. I po aktuální úpravě má preference MHD omezení v možnostech krácení kolizních fází, které se běžně používá na více zatížených křižovatkách. Přesto došlo ke zřetelnému zlepšení provozu městské hromadné dopravy.

23.08.2022: Semafory na smyčce Depo Hostivař bez preference. Snižují přesnost provozu
Zapnutí semaforů na nové smyčce Depo Hostivař má nepříznivý dopad do pravidelnosti provozu zejména pro linku 16. SSZ 0.632a Černokostelecká – Sazečská a nové SSZ 0.637 Černokostelecká – smyčka Depo Hostivař, které vzniklo v místě původního přechodu, byly spuštěny několik dní po zahájení provozu přebudovaného terminálu, ovšem do pevného řízení bez preference tramvajové dopravy. Ačkoli lince 16, která projíždí světly na třech místech, byly proti původnímu stavu bez smyčky přidány do jízdní doby 2 minuty, nestačí to a vzniká zpoždění obvykle v rozsahu 1 – 3 minuty. V prázdninovém provozu se zatím daří část zpoždění eliminovat na trase, kde naopak v posledních letech došlo ke zrychlení. Oba semafory jsou vybaveny detekcí tramvají, včetně vzdálených rádií a cílově tedy budou v dynamickém řízení s preferencí tramvají. Ve stejném stavu je smyčka na Zahradním Městě, která byla zprovozněna v roce 2021. SSZ 0.620 Švehlova – Topolová, skrze kterou je obratiště napojeno na hlavní trať, je už téměř rok v pevném řízení, čímž došlo k vyloučení původní preference tramvají a autobusů.

14.08.2022: Smetanovo nábřeží: nová zastávka, auta na kolejích a tramvaj na hlavní
Smetanovo nábřeží a část Masarykova nábřeží jsou po částečné rekonstrukci. Došlo k přestěhování zastávky Národní divadlo ve směru na sever před stejnojmennou křižovatku. Mezi Národním divadlem a Betlémskou ulicí byl zřízen cyklistický pás a omezena automobilová doprava. Dopravní značení zakazuje odbočení aut z mostu Legií vlevo a přijíždět tedy mohou pouze auta od Národní, přičemž nově jedou po kolejích. Současně bylo v úseku zrušeno parkování. Na křižovatce s Betlémskou ulicí mají nově tramvaje přednost před auty, což přináší plynulejší jízdu MHD. Nově byla zřízena zastávka Karlovy lázně ve směru na sever. Řešena je formou mysu pro jeden vlak. V místě jsou svedena auta na koleje, což, stejně jako nová zastávka, působí nárůst doby jízdy tramvají. Došlo k úpravám SSZ 1.010 Národní divadlo a SSZ 1.035 Křižovnická – Karlova, které nadále fungují s preferencí tramvají a nově reflektují změněné polohy zastávek. Kromě zákazu odbočení u Národního divadla nedošlo k žádné regulaci provozu aut, což snižuje kvalitu tramvajové dopravy s přesahem do navazujících úseků. Mírná regulace na Smetanově nábřeží funguje dlouhodobě ve směru na jih pomocí SSZ 1.056 Křižovnická – Kaprova. V roce 2019 došlo krátce ke zkušebnímu obousměrnému uzavření průjezdu nábřeží pro auta, avšak na definitivním řešení zatím nebyla nalezena politická shoda. Úsekem ve špičce za hodinu projede přibližně 1000 osob v automobilech a přibližně 2500 osob v tramvajích každým směrem.

08.08.2022: Malostranská splítka dostala nový semafor. Řízení je podobné původnímu
Kompletní obnovou technologie prošlo SSZ 1.106 Letenská – Malostranské náměstí. Signalizace řídí kromě vlastní křižovatky na Malostranském náměstí také provoz kolejové splítky v přilehlé Letenské ulici. Vlastní řízení signalizace je podobné tomu původnímu, které se osvědčilo. Tramvajové fáze lze vybírat ve všech třech polohách cyklu řízení, nanejvýš dvakrát do cyklu. Mírnou změnou prošly polohy některých trolejových kontaktů, což umožňuje mírně pružnější řízení, zejména na vjezdu do splítky od Letenské. Použitý řadič také o něco rychleji reaguje na nároky z detektorů než ten původní. Výzvové signály pro tramvaje před začátkem volna blikají. Zlepšení nastalo pro chodce, kteří dostali nový přechod těsně před křižovatkou ve směru od jihu. Po uvedení do provozu se signalizace opakovaně zasekla s dopadem do plynulosti provozu tramvají. Na semaforu byla preference tramvají zavedena v roce 1999.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 633 |

  NOVINKY
06.01.2024 Obnoveny semafory na zastávce Nademlejnská a Vinohradské hřbitovy
Developerské projekty přinesly přestavby dvou tramvajových zastávek a přilehlých světelných signalizací. Obnova SSZ 9.221 Poděbradská – U Tesly proběhla v rámci přesunu zastávky a sloučení přechodu a sousední křižovatky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. S ohledem na nedostatečný předstih přihlášení ve směru do centra a krátké prodlužování pro tramvaje dochází v tomto směru k častějšímu zastavování vlaků. Stav se ještě zhorší se zvýšením zatížení křižovatky, které nastane s dokončováním okolní výstavby. Signalizace při přecházení z chodníku na chodník neobvykle přeruší chodeckou zelenou přes vozovky, tedy zdrží chodce před poslední částí přechodu a také čekající auta. Obnova SSZ 0.350 Vinohradská – Hagibor přinesla přípravu na budoucí křižovatku a také posun zastávky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oba semafory mají zalomený přechod s tím, že volno pro tramvaje, které se pohybují v hlavním směru, je vybíráno výlučně na výzvu a současně i v závislosti na přecházení chodců. Náhradní detekce tramvají je zajištěna kontaktním zámkem. V noci fungují světla v režimu fáze blikající žlutá se zapnutím chodcem, bez preference MHD.

21.12.2023 Depo Hostivař v dynamice. Ze dvou semaforů je preference jen na jednom
Po roce a čtvrt od zprovoznění smyčky Depo Hostivař jsou semafory u vjezdu do terminálu v dynamickém řízení. S preferencí tramvají však funguje pouze jeden z nich. Preference byla obnovena na původním SSZ 0.632 Černokostelecká – Sazečská, dokonce s mírným vylepšením úpravou detekce do centra. Preferenci zajišťuje prodlužování, vkládání a předvýběr vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Zřetelná většina tramvají projíždí plynule. V dynamickém řízení bez preference tramvají funguje sousední SSZ 0.637 Černokostelecká – smyčka Depo Hostivař, které je s SSZ 0.632 v dynamické koordinaci. Drobným preferenčním zásahem je pouze mírný předvýběr vlastní fáze. Prodlužování vlastní fáze odpovídá míře prodlužování od vozidel na sousední křižovatce. Plynulý průjezd tramvaje je tak do značné míry věc náhody a dochází k častějšímu zastavování vlaků, dokonce i v situaci, kdy stále stojí auta. Přesto došlo změnou ke zlepšení, protože výběry signálů pro tramvaje jsou zařazovány v pořadí dle reálných nároků tramvají. Terminál Depo Hostivař byl uveden do provozu v srpnu 2022. Nový semafor na vjezdu do smyčky začal fungovat s pevnými programy. Ty byly nasazeny i na vedlejší starší semafor na křižovatce se Sazečskou, který původně fungoval s preferencí.

20.12.2023 Semafory na Divoké Šárce s preferencí MHD
Všechny světelné signalizace na nové tramvajové trati na Dědinu již jsou s preferencí tramvají. Na začátku prosince byla preference zprovozněna na třech signalizacích na Divoké Šárce. SSZ 6.169 Evropská – Vlastina, které se nachází v klíčovém odbočení tramvaje z Evropské ulice, upřednostňuje tramvaje předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Sousední SSZ 6.123 Evropská – Libocká funguje s prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, které jako jediné bylo na tramvajové síti před výstavbou trati, umí prodlužovat a předvybírat fázi pro tramvaje a předvybírat kolizní fázi. Semafory fungují ve složité dynamické koordinaci, která umožňuje preferenci MHD a současně synchronizaci všech uzlů. Skupinu řídí semafor na odbočení tramvaje z Evropské. Funguje zde rovněž preference autobusů, přičemž na SSZ Evropská – Libocká odbočuje autobus z kolejí na tramvajový signál vpravo do Libocké ulice. Lze očekávat doladění semaforů dle zkušeností z provozu. Tramvajová trať na Dědinu byla zprovozněna na konci října, preference na Divoké Šárce byla tedy doplněna po necelých dvou měsících.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024