Preference pražských tramvají
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 514 |

27.04.2011: Obnova semaforu u Nádraží Strašnice dokončena
Zásadní zlepšení pro průjezd tramvají přináší zprovoznění zrekonstruované signalizace u Nádraží Strašnice. SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech, která dosud fungovala v pevném řízení, nyní preferuje tramvaje prodlužováním, předvýběrem a vkládáním fází. Ve směru z centra je SSZ propojeno s elektrickým ovládáním výhybek, čímž je odvozována směrová detekce tramvají. Výběr volna pro odbočení do smyčky je možný ve dvou polohách v cyklu. Semafor je na trase páteřní tramvajové linky 22, v místě jsou provozovány také denní linky 19 a 26.

24.04.2011: Policie pomáhá tramvajím na Horoměřické
Policie ČR zajišťuje plynulý průjezd tramvají na SSZ 6.118 Evropská - Horoměřická, kde jsou realizována dopravní opatření kvůli prodloužení metra A. Na jednom rameni křižovatky se auta pohybují v obou směrech po kolejích, kde tvoří kolony. Policisté řídí signalizaci z ruční skříňky. Zajišťují přednostní výběr volna pro tramvaje v směru z centra ve speciální tramvajové fázi a vytlačování kolony vozidel před tramvají ve směru do centra. Tramvaje tak většinou mají přes ztížené dopravní poměry zajištěn plynulý průjezd křižovatkou.

15.04.2011: Spuštěno SSZ u vozovny Vokovice. Další kus bez preference
Obnova semaforů na Evropské bez zavádění preference MHD pokračuje. Dalším je SSZ 6.161 Evropská - Do Vozovny, které leží u vjezdu do depa Vokovice. SSZ na tramvaje nereaguje žádnými preferenčními zásahy, k ukončování volna dochází i krátce před nárokem tramvaje na průjezd a k začátku volna dochází dokonce s notným zpožděním po spuštění nekolizní zelené pro vozidla. Tramvajové volno je tak paradoxně výrazně kratší než souběžná volna pro automobily. Detekce tramvají je na SSZ realizována a informace ze zařízení nejsou využívány k zajištění přednostního průjezdu vozidel MHD. Obdobná situace je i na pěti dalších obnovených SSZ na Evropské. Jedinou signalizací, při jejíž obnově byla zavedena preference tramvají, je SSZ Evropská – Starodejvická. Preference MHD je stanovena jako dopravně-politický princip dokumentem 'Zásady dopravní politiky hlavního města Prahy', který schválilo v roce 1996 zastupitelstvo.

01.04.2011: Úprava jízdních dob tramvají
Se změnou jízdních řádů, která vstoupila v platnost 1. dubna, došlo k úpravám jízdních dob v pražské tramvajové dopravě. Na většině linek byly jízdní doby mírně zkráceny, nebo byl čas přesunut do koncových úseků. Ke zrychlení provozu dochází například na linkách 3, 9, 15, 17. Opatření by mělo přinést snížení finančních nákladů na provoz MHD a zvýšení její atraktivity pro cestující. Současně lze očekávat alespoň částečné omezení čekání v kontrolních bodech a snížení podílu předjetých vlaků na síti, kterých je v sedlech některých všedních dnů až 25 %.

30.03.2011: Předvěsti v Hostivaři odkryty
Semafor u Parku Hostivař opět nabízí tramvajové předvěsti, jež řidičům poskytují informaci o očekávaném signálu hlavních návěstidel. Předvěsti, které jsou osazeny v obou směrech, byly dlouhodobě zakryty, protože nefungovaly spolehlivě. Nyní byl na signalizaci upraven software, který dle pozorování zajišťuje spolehlivé fungování těchto předsignálů i přesné preferenční zásahy pro tramvaje v podobě prodlužování, vkládání a předvýběru volna. Předsignály na SSZ 0.622 Švehlova - Práčská byly zapytlovány přibližně před dvěma lety.

17.03.2011: Preferenci u Národního divadla omezuje nefungující detektor
Tramvaje ve směru od Národní třídy jsou zdržovány na SSZ 1.010 Národní divadlo. Semafor nereaguje na nároky tramvají na vzdáleném přihlašovacím kontaktu, který se nachází před označníkem zastávky Národní divadlo. Z výstupu na viditelných zařízeních je přitom zjevné, že detektor funguje. Problém se projevuje především tím, že prakticky nefunguje prodlužování volna pro tramvaje od Národní. Blízké přihlášení, které probíhá pomocí EOV, funguje normálně a zajišťuje standardní předvýběr volna, tedy krácení volna po nábřeží. Na SSZ je nasazena několik týdnů nová řídící logika, která zajišťuje nepřekračování limitní délky cyklu. Nekorektní reakce řízení na nároky od Národní pravděpodobně začaly již v září po rekonstrukci trati.

15.02.2011: Semaforům na Hradčanské už pomáhají kamery
Videodetekce začala fungovat na dvojici signalizací, které řídí přechody na Hradčanské. Čtyři kamery, které doplňují klasické trolejové kontakty, zajišťují, aby nárok tramvaje, jíž uniklo první i druhé volno, zůstal zapsán v řadiči a volno pro chodce a pro tramvaje se následně střídalo, dokud vlak neopustí prostor před stopčárou. Signalizace zároveň byly softwarově doladěny pro plynulejší provoz. V místě jezdí tramvajových 7 linek, což ve špičce činí zatížení v intervalu 34 sekund. Řešení původního stavu si vyžádala existence kontrolního bodu, střídacího bodu a vysoká kumulace vlaků, čímž dochází k extrémním nerovnoměrnostem doby jízdy mezi detektorem a stopčárou. Kamery budou muset zřejmě podstoupit ještě doladění pro zajištění spolehlivost detekce. Přechod přes koleje funguje s trvalou zelenou pro chodce.

08.02.2011: SSZ Čk - Úvalská vkládá fáze
Vylepšení preference tramvají a přitom zlepšení také pro kolizní směry přinesla dodatečná úprava obnoveného SSZ 0.346 Černokostelecká - Úvalská, jež se nachází v úseku Nové Strašnice - Černokostelecká. Nově semafor vkládá tramvajovou fázi a navíc byl do plného provozu zapojen vzdálený přihlašovací kontakt ve směru z centra, který je umístěn na vjezdu do zastávky Nové Strašnice. Zatímco v předchozím způsobu řízení bylo nejčastějším preferenčním zásahem do řízení krácení kolizních fází, které mělo větší dopady pro ostatní směry, nyní signalizace převážně užívá citlivější prodlužování a vkládání fází. Pozornost je možné ještě věnovat jemnému doladění dat pro tramvaje, sledu fází a zřejmě i zvýšení spolehlivosti detekce autobusů. V místě je kromě provozu denních tramvajových linek 7 a 11, jež zavedením preference značně ušetřily čas, také významná tangenciální autobusová trasa.

02.02.2011: Palmovka potmě
Začala měsíční zkouška na SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova. Signalizace na křižovatce byla vypnuta a bude ověřeno, zda se zlepší průjezdnost tohoto uzlu a zdali se změna pozitivně projeví i na nedaleké Balabence. Test také ukáže, jakým způsobem se situace změní pro tramvaje, které mají při provozu semaforu účinnou preferenci. Signalizace na Palmovce byla již zhruba měsíc vypnutá na přelomu let 2009 a 2010 při obnově SSZ i později krátce po zprovoznění. Tramvaje, ač musejí dávat přednost autům na Sokolovské, projížděly díky toleranci řidičů aut srovnatelně jako v režimu s preferencí. Od té doby navíc na křižovatce přibyla zrcadla. Pro plynulost průjezdu MHD i IAD by mohlo přispět otočení přednosti na křižovatce ve prospěch tramvají. Odsazený přechod u manipulační zastávky Palmovka zůstává v provozu.

30.01.2011: Preferenci u Masarykova nádraží hatí závada
Na SSZ Havlíčkova - Hybernská nefunguje preference tramvají směrem z centra, což způsobuje až minutová zdržení tramvajové dopravy a běžně i ukončování volna pro tramvaje těsně před nárokem na průjezd. Stav trvá již od podzimu. Příčinou je zřejmě kabelová závada, která vyžaduje náročnější zásah. Běžné závady detekce tramvají jsou totiž řešeny v řádu hodin nebo dní. Křižovatkou projíždí pět denních tramvajových linek, na semaforu je v řádném stavu absolutní preference tramvají. Pro vlaky jedoucí ve směru do centra funguje signalizace korektně.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 514 |

  NOVINKY
09.09.2019 Semafor na horním náměstím Míru znovu s preferencí
Další snaha o zavedení preference tramvají na SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na křižovatku byl nasazen upravený software a spuštěna dynamika. Signalizace funguje nadále v koordinovaném řízení pro auta, které tramvaje nemohou volně říznout, ale mohou si své volno zřetelně prodloužit, předvybrat a krátce mohou prodlužovat kolizní fázi. Řízení je s trvalou zelenou pro chodce přes trať, volno pro tramvaje je vybíráno v každém směru zvlášť pouze na výzvu. Jedná se už o třetí zavedení preference tramvají na této signalizaci. Naposledy k němu došlo na jaře roku 2018. Detekce autobusů pomocí videokamer, jež mají obecně nižší spolehlivost, se stala s odstupem času hlavní příčinou kolon aut a byl nasazen pevný program. V současném řešení slouží videokamery pouze pro nepreferenční nárokování autobusů a došlo i k dalším zpřesňujícím úpravám logiky, které by měly vést jednak ke zlepšení preference tramvají, jednak k menšímu ovlivňování ostatních účastníků. Přihlašovací trolejový kontakt ve směru z centra byl přiblížen k SSZ tak, aby se nepřihlašovaly tramvaje v době, kdy ještě stojí před zastávkou.

09.09.2019 Vzdálené rádio na Palackého mostě
SSZ 2.013 Palackého náměstí je vylepšené. Do provozu bylo uvedeno vzdálené rádio ve směru z Palackého mostu. Signalizace tak ví s předstihem přibližně 200 metrů nejen o přítomnosti tramvaje na mostě, ale rovněž o směru jízdy. To se projevuje pružnější reakcí řízení na přijíždějící vlaky. Některým tramvajím padá volno plynule do jízdy. Jako hlavní zlepšení se však ukazuje snížení tvorby kolon na mostě, protože signalizace má o jejich jízdě více informací a dokáže na ně vhodně reagovat. Logikou pro vzdálené rádio je SSZ vybaveno od roku 2018, kdy byla v návaznosti na obnovu technologie signalizace uvedena do provozu nová dokonalejší dynamika.

05.09.2019 Obnovená světla u Smíchovského nádraží. A sousední zrušená
Obnovená světla u Smíchovského nádraží. A sousední zrušená Do provozu bylo uvedeno obnovené SSZ 5.583 Nádražní - U Královské louky na vjezdu do smyčky Smíchovské nádraží. Na signalizaci funguje preference tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze obdobně jako v předchozím způsobu řízení. Současně bylo zrušeno vedlejší SSZ 5.582 Nádražní - nádraží Smíchov, které bylo už několik let mimo provoz.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019