O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 478 |

31.08.2010: Na opravené tratě se vrací tramvaje
Zrychlení provozu tramvají přináší dokončení oprav několika významných tratí, na kterých probíhaly práce o prázdninách. Od 1. září je obnoven provoz na Plzeňské ulici v úseku mezi Andělem a Motolem, kde byl opraven úsek k Tomáškově ulici a úsek od Klamovky. Práce proběhly na 3,5 km trati, na kterých se vyskytovalo množství omezených rychlostí od 10 do 40 km/h. Na části stavby jsou použity bezžlábkové kolejnice S49. Zbylý úsek do Řep bude zprovozněn během druhé poloviny září. Tramvaje se vracejí také na Hradčanskou, kde nejezdily kvůli stavbě Blanka. Projedou ulicí Milady Horákové až k Prašnému mostu, odkud budou pokračovat dál do Dejvic. Vlaky se vrátí také do Národní a Spálené. Zničenou konstrukci trati z BKV panelů nahradil systém W-tram. Zmizí omezení rychlosti na 20 a 30 km/h.

24.08.2010: Omezení preference na Jiráskově náměstí?
K nárůstu zdržení tramvají ve směru z centra dochází na SSZ Jiráskovo náměstí, kudy jsou odkláněny linky 18 a 22. Navíc zde kromě pravidelné linky 17 nově jezdí čtrnáctka. Semafor na vlaky z centra nereaguje, přitom dříve docházelo hlavně k prodlužování a vkládání volna. To je nyní ukončováno vlakům i těsně před příjezdem ke stopčáře. Často tak projíždějí ve dvou, což pro druhou tramvaj způsobuje další nárůst zdržení na SSZ Palackého náměstí. Za zrušením preference z centra může být vliv většího množství projíždějících tramvají na podíly zelených pro kolizní směry, kde se za silného provozu často tvoří kolony i bez vlivu MHD.

23.08.2010: Na Plzeňské přibudou semafory
Na zastávkách Poštovka a Hotel Golf budou světelné signalizace. Budou řídit přechody pro chodce a zajistí především bezpečnější pohyb cestujících mezi chodníky a zastávkami. Obě signalizace budou vybaveny trolejovými kontakty. Realizace probíhá v koordinaci s rekonstrukcí tratě v Plzeňské ulici. V tomto úseku budou tramvaje jezdit od 1. září. Zároveň započala rekonstrukce SSZ 5.528 Plzeňská - Kukulova a SSZ 5.536 Plzeňská - rampa AD, které se nacházejí u zastávky Motol. V místě těchto velkých křižovatek bude obnoven provoz až o měsíc později.

16.08.2010: Město chystá další vyhrazené pruhy
Praha bude mít další BUSpruhy. Plánuje se realizace na Jižní spojce pro novou linku Jižní město - Smíchov, kde chybí kolejové propojení. Autobusy by odlehčily metru C. I další pruhy se mohou objevit především v Praze 4, které schází tramvajová doprava. Uvažuje se o zřízení pruhu v ulici Na Pankráci před Pražského povstání ve směru do centra, dále v Jeremenkově směrem na Dvorce, ve Štúrově do centra před ulicí Zálesí. V Praze 6 může být zřízen pruh na Evropské před zastávkou Divoká Šárka, ve Svatovítské nebo v Ankarské. Na řadě míst se může provoz autobusů rozšířit na koleje. Například v Jičínské z centra, v Bělohorské z centra mezi Patočkovou a Vypichem, nebo Švehlovou od Vladycké ulice až k podjezdu Zahradní město. Zatím není zřejmé, zdali tratě budou schopny pojíždění autobusy snést. Přísné normy zde navíc neumožňují vedení autobusů kvůli nedostatečné osové vzdálenosti kolejí. Výjimku může udělit ŘSD, avšak to oplátkou vyžaduje snížení rychlosti MHD na 30 km/h.

11.08.2010: Dva semafory na Malovance zůstaly bez preference
Stránky Preference pražských tramvají ponechávání dvě SSZ na objízdné trase MO v kategorii „bez preference tramvají“. Ani necelý půlrok po jejich realizaci neupřednostňují za běžného provozu tramvaje. Na SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov přesáhne v některých případech zdržení prvního vlaku minutu. V případě příjezdu více tramvají za sebou dochází k dalším nárůstům, volna do jednotlivých směrů jsou navíc vybírána v pevném pořadí, nikoli v závislosti na příjezdu vlaků. SSZ 6.832 Bělohorská - Vaníčkova obsahuje preferenční prvek - vkládání fází - ale chová se vůči tramvajím nestabilně. Ve směru do centra například běžně končí volno těsně před potřebou průjezdu tramvaje. Podmíněnou preferenci má SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou. Mírná většina tramvají zde projíždí bez zastavení, semafor pro tramvaje krátí a prodlužuje. SSZ 6.830 Myslbekova - Hládkov, přechod je po posunu blízkého přihlašovacího kontaktu s absolutní preferencí tramvají.

07.08.2010: První preference na západní Vinohradské
Preference tramvají na světelné signalizaci poprvé pronikla do části Vinohradské ulice, kde je samostatně vedena linka 11. Bylo zprovozněno obnovené SSZ 2.317 Vinohradská - Italská, které se nachází jednu zastávku od Muzea. Přihlašovací kontakty tramvají jsou z obou směrů osazeny ve vhodných polohách. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Na SSZ zároveň funguje světelná závora do centra, aby pomalá kolona aut nezablokovala kolizní směry s provozem autobusů. Ty mají na SSZ zajištěnu preferenci také. Semafor je třeba ve zkušebním provozu doladit, protože uvažuje s příliš vysokou rychlostí tramvají a v některých případech je prodlužované volno ukončeno těsně před příjezdem vlaku. Po úpravě není vyloučeno, že bude dosaženo absolutní preference tramvají. Negativní je vliv aut na jízdu tramvají, která ke křižovatce přijíždějí kvůli parkování převážně po kolejích.

27.07.2010: Světelná závora na Palachově náměstí v provozu
Na SSZ Křižovnická - Kaprova byla na začátku prázdnin uvedena do provozu světelná závora, která je aktivována automaticky při zvýšení dopravní zátěže v Křižovnické ulici ve směru k Národnímu divadlu. Díky opatření, jež prochází laděním, se zatím zlepšila situace na nám. Jana Palacha. Došlo k poklesu blokování tramvají v křižovatce kvůli jejímu zahlcení auty. Závora zatím dostatečně nevyčistila úsek mezi náměstím a Karlovými lázněmi, kde auta tvoří kvůli nedostatečné šířce komunikace kolonu přímo na kolejích. Největším důvodem je zřejmě omezení na Národní třídě, které přivádí další dopravu na Smetanovo nábřeží. Na Palachově náměstí pravidelně hlídkuje policie, pomáhá dořizovat křižovatku proti zahlcování a řeší přestupky.

23.07.2010: Signalizace u Mánesa už s preferencí
SSZ 1.011 Masarykovo nábřeží - Myslíkova funguje s preferencí tramvají. Vlaky na všech třech vjezdech jsou upřednostňovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Také využívají speciální tramvajovou fázi s kombinací vzájemně nekolizních směrů. Semafor má funkci světelné závory, reaguje tedy na vzdutí aut od Jiráskova náměstí volbou červené z centra tak, aby nedocházelo k zahlcování křižovatky včetně kolejí. Navíc je umožněna preference chodců při přístupu k zastávce Jiráskovo náměstí z centra při příjezdu tramvaje. Oproti původnímu řešení, jež bylo také s preferencí, jsou nově detekovány tramvaje z Myslíkovy a je realizováno propojení s EOV na nábřeží pro směrovou detekci. Opravenou trať v Myslíkově ulici začnou využívat od 26. 7. tramvaje l. 14.

15.07.2010: Na Bulovce zavedena preference
Obnovené SSZ 8.235 Zenklova - nám. Na Stráži na zastávce Bulovka bylo spuštěno a byla na něm zavedena preference tramvají. Izolovaná signalizace si ještě zřejmě vyžádá doladění, a to nejen pro tramvaje, nyní však jezdí výrazná většina vlaků bez zdržení, zatímco dříve jich byla zdržována přibližně polovina. Přihlašovací kontakty se nachází v optimálních vzdálenostech, osazena jsou výzvová návěstidla s funkcí "následuje volno". Tramvaje jsou preferovány prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Byl zřízen směrový signál pro vozidla odbočující ze Zenkovy do centra vlevo, čímž je zajištěn bezkolizní průjezd tramvají. SSZ je vybaveno i preferencí BUS.

02.07.2010: Zprovozněn obnovený semafor u Mánesa, zatím napevno
Zrekonstruované SSZ 1.011 Masarykovo nábřeží - Myslíkova bylo uvedeno do provozu, a to s návratem tramvají na opravenou trať na nábřeží. Signalizace zatím funguje v pevném řízení, tedy bez preference tramvají. Je změněna poloha přihlašovacích tramvajových kontaktů z obou směrů na nábřeží, čímž bude zajištěn výhodnější předstih přihlášení tramvaje. Například ve směru z centra činí předstih 22 s pro nejrychlejší tramvaj, což je o cca 8 s více než v původním řešení. Nově se zřizuje směrová detekce od Jiráskova náměstí a úplnou novinkou bude hlášení tramvaje z Myslíkovy ulice. Vlaky zde po obnovení provozu budou detekovány 220 m před SSZ. Významným zlepšením by měla být videodetekce kolony aut od Jiráskova náměstí, čímž by se mělo eliminovat zablokování křižovatky vozidly. Zajímavostí je, že signalizace u Mánesa byla jednou z prvních s preferencí MHD v Praze. V roce 1994 byla společně s SSZ Národní divadlo zrekonstruována, osazena mikropočítačovým řadičem, detekcí tramvají a vybavena řídící logikou. Uvedená vylepšení mají potenciál řízení SSZ po 16 letech dále zlepšit.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 478 |

  NOVINKY
28.05.2017 Nová logika na Staroměstské
Na SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova, na náměstí Jana Palacha, byla nasazena nová řídicí logika, která odstraňuje většinu neduhů té předchozí. Byla zdokonalena detekce vozidel MHD a již nedochází k falešným nárokům od videodetekce, která zjišťuje autobusy na kolejích, a odstraněna chyba při výběru vložené fáze pro linku 17 ve směru z centra přímo, která byla ukončována po 5 sekundách volna. Byla upravena data pro jízdu tramvají, takže byla eliminována většina případů, kdy tramvaj nestihla prodlužované volno. Pro umožnění vyklizení vozidel z křižovatky byl po ukončení zelené z boků mírně odložen výběr dalších signálních skupin. Byla zachována funkce světelné závory pro auta směrem ke Smetanovu nábřeží. Trasa je ovšem nadále, i po otevření tunelového komplexu Blanka, přetížená, a proto nadále dochází ke zdržování tramvají v samotné křižovatce a v Křižovnické ulici. Problém působí nadále hlavně napouštění kritického úseku z Platnéřské ulice, která umožňuje objíždění závory. Situaci ještě zhoršilo doplnění další tramvajové linky v roce 2016, která snížila kapacitu komunikace tím, že vzniklo nové hrdlo provozu v oblasti zastávky Karlovy lázně, v kombinaci se stávajícími přechody u této zastávky a u Karlovy ulice. Oproti období před 10 lety narostl provoz tramvají o sto procent.

19.05.2017 U Rustonky bezpečněji
Provoz tramvají mezi Palmovkou a Invalidovnou bude nyní bezpečnější a plynulejší. Na SSZ 8.220 Sokolovská – U Rustonky byla nasazena upravená řídící logika, která při jízdě tramvají ve směru do centra ke křižovatce odkládá začátek plné kruhové zelené pro souběžné automobily, místo které k červené rozsvěcuje doplňkovou šipku pro jízdu vpravo. Toto opatření zamezuje odbočování aut do centra vlevo na koleje při příjezdu tramvaje, což bylo příčinou dopravních nehod. Jejich množství narostlo v roce 2016 po provedené rekonstrukci tramvajové trati a optimalizaci návrhových parametrů. Úpravou SSZ byly současně zlepšeny podmínky pro toto odbočení aut prodloužením zelené. Řízení také zajišťuje vyklizení kolejí před tramvají do centra, pokud už na ně auta vjela. SSZ funguje dlouhodobě s preferencí tramvají.

19.05.2017 Letenské náměstí s preferencí tramvají
SSZ Letenské náměstí funguje s preferencí tramvajové dopravy. Na konci první poloviny května došlo k nasazení upraveného software semaforu, který již reaguje na tramvajovou dopravu. Preference tramvají je zajištěna především prodlužováním vlastní fáze a vkládáním fází. Díky opatření se podařilo téměř zcela eliminovat větší zdržení tramvajové dopravy. Výhodou vložené fáze je také fakt, že častěji dochází k bezkoliznímu průpletu s IAD za křižovatkou ve směru do centra. Rovněž byl napraven software pro detekci tramvají. Preference fungovala na SSZ Letenské náměstí od roku 1999, kdy byla zavedena v souvislosti s obnovou signalizace. V roce 2012 však byla zrušena při další obnově, která byla provedena v koordinaci s výstavbou tunelového komplexu Blanka. Nyní proběhla pouze úprava SW. Vložené fáze, které jsou klíčové pro zajištění preference především ve směru z centra, jsou na signalizaci použity poprvé.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2017