O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 505 |

30.01.2011: Preferenci u Masarykova nádraží hatí závada
Na SSZ Havlíčkova - Hybernská nefunguje preference tramvají směrem z centra, což způsobuje až minutová zdržení tramvajové dopravy a běžně i ukončování volna pro tramvaje těsně před nárokem na průjezd. Stav trvá již od podzimu. Příčinou je zřejmě kabelová závada, která vyžaduje náročnější zásah. Běžné závady detekce tramvají jsou totiž řešeny v řádu hodin nebo dní. Křižovatkou projíždí pět denních tramvajových linek, na semaforu je v řádném stavu absolutní preference tramvají. Pro vlaky jedoucí ve směru do centra funguje signalizace korektně.

27.01.2011: Běží obnova semaforu u Nádraží Strašnice
V krátké době by měla přibýt na trase páteřní tramvajové linky 22 další signalizace s preferencí tramvají. Bude obnoveno SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech u zastávky Nádraží Strašnice. Dosud je semafor řízen pevnými programy, nyní už probíhá v rámci kompletní obnovy realizace tramvajové detekce a lze očekávat, že bude zavedeno dynamické řízení s preferencí tramvají. Kromě linky 22 je v místě provozována linka 19, která na křižovatce odbočuje do smyčky Radošovická, a linka 26.

17.01.2011: Přechod Falcká upraven, preferuje tramvaje
SSZ 6.181 Bělohorská - Falcká prošlo úpravou. Na semaforu obnoveném v roce 2010 byl opuštěn krátce trvající režim s trvalou zelenou pro chodce přes trať a přitom výběrem chodecké zelené naráz přes celou šířku komunikace. Nově mají trvalé volno tramvaje (s auty). Přechod je řízen jako dvě nezávislé části oddělené zastávkou. Jednou částí přechodu je tedy pás vozovky do centra, druhá část zahrnuje vozovku z centra a tramvajový pás. Při současném nároku chodců a aut jsou ihned upřednostněni chodci. Při nároku chodců a tramvaje je naopak prodlužováno pro tramvaj, čímž je zajištěna preference. Řízení je tak výhodnější pro chodce i pro tramvaje. Zároveň došlo díky softwarovému dělení přechodu ke snížení délky a frekvence stůj pro auta a tramvaje. Vzhledem k nízké intenzitě chodců nepůsobí zásadní potíže ani okamžité ukončování zelené pro vozidla, byť se jedná o neobvyklé řešení, které pravděpodobně samo o sobě zvyšuje průměrné zdržení účastníků.

28.12.2010: První semafor s preferencí na Evropské: Starodejvická
Závěr roku nečekaně přinesl zavedení první preference MHD na Evropské. Obnovené SSZ 6.132 Evropská - Starodejvická preferuje tramvaje prodloužením fáze. To je umožněno až do délky cca 20 s nad prodlužování od vozidel, což je u signalizací v koordinaci klíčové pro účinnost preference. Prodloužení někdy vyvolá odložení začátku příští zelené, čímž dochází ke snížení komfortu IAD ve prospěch MHD. Prodloužení cyklu se koriguje krácením příštího cyklu. Na rozdíl od ostatních SSZ na Evropské nedochází na SSZ 6.132 pro první tramvaj k typickému ukončování volna i těsně před nárokem na průjezd. Semafor na vlak čeká. Nevýhodou SSZ je nevhodná poloha přihlašovacích kontaktů, především do centra, která je dána polohou SSZ 6.131 Evropská - Na Pískách (bez preference). Otázkou doladění může být vhodnější natočení SSZ do koordinace pro IAD a zavedení účinného předvýběru volna pro tramvaje. Předchozích pět obnov SSZ na Evropské bylo realizováno bez preference, ačkoli všechna jsou vybavena detekcí tramvají.

22.12.2010: Předvěst v Motole vyladěna, další problémy přetrvávají
Bylo upraveno řízení tramvajové předvěsti SSZ 5.528 Plzeňská - rampa Kukulovy. Dosud začínalo volno na předvěsti tak pozdě, že při jízdě traťovou rychlostí ho řidič vlaku nemohl registrovat. Nyní je fungování předsignálu korektní a volno svítí v zorném poli řidiče s dostatečným předstihem. Na sousedním SSZ 5.536 u zastávky Motol však přetrvávají problémy, především ve směru z centra. Dochází k ukončování volna těsně před nárokem tramvaje na průjezd, k výběru vložené fáze dochází v řadě případů příliš brzy a na velmi krátkou dobu (cca 10 s), což způsobuje, že i vložená fáze tramvaji často uteče. Ve směru do centra reaguje SSZ na vlaky občas se zbytečným zpožděním. Schází blikání výzvových signálů před začátkem volna. Na obou signalizacích, které jsou v koordinaci s pevnou délkou cyklu, funguje podmíněná preference tramvají.

16.12.2010: Změny v seznamu SSZ s preferencí
Po prověření některých SSZ v Praze proběhnou k 31. 12. 2010 úpravy v seznamu signalizací na tramvajové síti. Bude se jednat převážně o označení SSZ jako bez preference tramvají. Jedná se například o SSZ 1.156 Klárov - Letenská , kde bylo prověřeno dopravní řešení. Obsahuje chyby a nedostatky nepříznivě působící na tramvaje. Obdobná situace je na trojici signalizací na Výtoni . Preference nefunguje ani na některých SSZ na Poděbradské, kde jsou dopravní řešení bez vad, ale preference nefunguje zřejmě kvůli absenci vybavení vozů k atypické aktivní detekci. Zapojená pasivní čidla jsou přitom často v neodpovídajících polohách. Seznam semaforů s preferencí tak pravděpodobně opustí SSZ 9.217 Poděbradská - U Elektry, 9.223 Poděbradská - Kbelská, v závislosti na dalším prověření i 9.228 Poděbradská - Hloubětínská. SSZ 0.359 Vršovická - Užocká, ač zdrží minimum tramvají, nesplňuje parametry pro SSZ s absolutní preferencí a bude označena jako s preferencí podmíněnou. Kompletní roční zhodnocení SSZ včetně shrnutí všech úprav zveřejní stránky Preference pražských tramvají v lednu.

08.12.2010: Signalizace Černokostelecká - Úvalská zapnuta. S nedostatky
Signalizační finiš na konci roku pokračuje. Do provozu bylo po obnově uvedeno SSZ 0.346 Černokostelecká - Úvalská. Na SSZ v koordinaci byla zavedena preference tramvají (linky 7, 11), na preferenci BUS se zřejmě čeká. Preference snížila nejvyšší zdržení tramvají z cca 1 minuty přibližně na polovinu, avšak zdaleka nevyužívá potenciál a korektně realizovanou detekci TRAM. Většina zásahů probíhá předvýběrem volna, což je způsob preference, který v tomto případě vlakům obvykle nezaručí plynulý průjezd a přitom velmi omezuje uživatele v kolizních směrech, včetně autobusů MHD. Prodlužování fází, které je ke kolizním účastníkům přátelštější, se zde vyskytuje spíše zřídka. Zásadní je absence vkládání fáze, k jejíž realizaci jsou na křižovatce ideální podmínky a které by přineslo relativní jistotu z hlediska plynulosti provozu tramvají. Vkládání v kombinaci s prodlužováním kolizních fází od tramvají by navíc v řadě případů zlepšilo podmínky pro kolizní směry, tedy i pro významné autobusy 133, 177 nebo 195.

04.12.2010: Obnovené SSZ na Divoké Šárce v provozu. Zatím bez preference
SSZ 6.162 Evropská - smyčka Divoká Šárka bylo po rekonstrukci uvedeno do provozu. Křižovatka, kde trať protíná pás vozovky, je však dále bez preference MHD. Tramvaje sice krátí zelenou pro auta až o cca 15 s, avšak při přihlášení během probíhající červené pro auta (délka cca 50 s) si obvykle volno nevyberou, i desítky sekund pokračuje „celočervená“ a tramvaje čekají do příštího cyklu. Na výjezdu ze zastávky dostávají velmi krátké volno, přestože následuje i zde dlouhá „celočervená“. Zdržení vlaků dosahuje až kolem jedné minuty a vyjíždějí na trasu i se zpožděním. SSZ má na druhou stranu zřejmě softwarové zázemí pro preferenci a je svázáno odvozenou koordinací k těsnému SSZ 6.123 Evropská - Libocká, což umožňuje modifikace řízení pro preferenci při zachování koordinace pro IAD. Lze čekat ladění SSZ, stránky Preference budou SSZ sledovat a v případě realizace příslušné úpravy bude označeno jako s preferencí. SSZ 6.162 je pátou tramvajovou signalizací na Evropské, jež byla obnovena. Ani na jediné nebyla zavedena preference, ve všech případech jsou přitom semafory vybaveny tramvajovou detekcí a výzvovými návěstidly.

02.12.2010: Nový bumlík ve Francouzské
Linka 22 získává další prospěšné preferenční opatření. V ulici Francouzské mezi Slovenskou a Budečskou ve směru do centra byl realizován podélný dělící práh o délce cca 50 m. Před semaforem, který funguje také jako časový ostrůvek pro zastávku Jana Masaryka, vhodně segreguje tramvajovou dopravu od individuální a eliminuje nelegální parkování, které vytlačovalo kolonu vozidel na koleje. Pro linku 22 byla za poslední rok také zavedena preference na přilehlých SSZ Francouzská - Budečská a SSZ Ruská - Moskevská. Očekávána je obnova SSZ Koh-i-noor. Naopak dosud zcela neřešen je kritický úsek mezi Újezdem a Malostranskou.

27.11.2010: Semafor na zastávce Zborov: chodec opět zastavuje tramvaj
Obnovené SSZ Černokostelecká - Tuklatská vyžaduje k zajištění plynulého provozu MHD úpravu. Přes řadu preferenčních prvků dochází k náhlému ukončení volna pro tramvaj ve směru do centra, tedy na výjezdu ze zastávky. Důvodem je preference chodců pro přístup k nástupišti. Ta na řadě míst v Praze úspěšně funguje, aniž by docházelo ke zdržování tramvají. V případě současného nároku chodce a tramvaje na vjezdu do zastávky je ukončeno běžící tramvajové volno a udělena zelená pro chodce. Na Zborově ale dochází k ukončení volna pro tramvaj nárokem chodce i v okamžiku, kdy tramvaj už stanicuje, nebo dokonce zavírá dveře a chystá se k odjezdu. Chodec tak může pomocí signalizace zdržet spoj na odjezdu ze zastávky až o 20 sekund. Stejný jev byl nedávno registrován také na obnoveném SSZ Partyzánská - Vrbenského, kde chodec zastavuje i tramvaj jedoucí z širé trati do zastávky. Není zřejmé, zdali se jedná o záměrný postup, nebo o omyl.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 505 |

  NOVINKY
25.01.2019 Semafor na křižovatce Nuselská - Vladimírova s preferencí
Do provozu bylo uvedeno dynamické řízení a preference tramvajové dopravy na SSZ 4.402 Nuselská - Vladimírova. Signalizace byla obnovena v závěru roku 2018, avšak bylo třeba provést ještě úpravy software v závislosti na umožnění jízdy autobusů z Nuselské do centra vlevo. Signalizace umí pro tramvaje prodlužovat a krátit vlastní fázi a krátit kolizní fázi. Volna pro tramvaje v obloucích jsou realizována pouze na výzvu a je možné je zařazovat na dvě různá místa v cyklu řízení, vždy však nejvýše jednou za cyklus. V noci je semafor v režimu blikající žluté, kterou si chodci mohou přepnout do řízeného stavu, bez ohledu na nároky tramvají.

25.01.2019 Úprava signalizací na Karlově náměstí
Trojice světelných signalizací od Resslovy ulice až po Štěpánskou je nyní o trochu lépe zkoordinována pro tramvajovou dopravu. SSZ 2.034 Karlovo náměstí - Resslova, 2.038 Ječná - Štěpánská, 2.041 Karlovo náměstí - Ječná prošly úpravami pevného řízení. Na všech signalizacích byl prodloužen cyklus z 54 sekund na 60. Výhodou změny je možnost komfortního projetí dvou vlaků za sebou na Karlově náměstí ve směru od Moráně, čímž se zvyšuje kapacita pro tramvajovou dopravu v přetíženém uzlu. Současně se mírně zlepšuje plynulost provozu na linkách od Ječné vlevo (4, 10, 16). Naopak se mírně zhoršuje plynulost provozu pro linky z Ječné vpravo (6, 22). Pro všechny vlaky by měly být lépe zkoordinovány signalizace po Ječné ulici až ke Štěpánské, o víkendu dokonce až k magistrále. Další případné zlepšení by mohlo přinést až dynamické řízení, které je však závislé na stále odkládaných obnovách semaforů.

20.12.2018 Vršovická v dynamice
Trojice signalizací na Vršovické ulici dostala po letech dynamické řízení s preferencí veřejné dopravy. Jedná se o semafory mezi zastávkami Nádraží Vršovice a Bohemians. SSZ 0.355 Vršovická - U Vršovického nádraží a SSZ 0.315 Vršovická - Petrohradská uplatňují preferenci tramvají prodlužováním vlastní fáze, předvýběrem kolizní a vlastní fáze a vložením fáze. SSZ 0.356 Vršovická - Sportovní preferuje tramvaje prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem vlastní a kolizní fáze. Navíc usnadňuje vyklizování kolejí před přijíždějící tramvají a autobusu vypnutím zelené pro auta do centra. Na prostřední signalizaci Petrohradská funguje současně preference autobusů. Situaci zde komplikuje zábor ve vozovce, který zkracuje řadicí pruh, čímž je snížena kapacita křižovatky. Prověření se navíc dočká detekce. Trojice signalizací byla obnovena do roku 2015. Preference nyní chybí doplnit na signalizaci u Slavie a celková obnova ještě bude provedena na Kubánském náměstí.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019