Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

21.08.2012: Provoz zdrží od září dvě nové zastávky
Karlovo náměstí u křižovatky s Odborů a Korunovační u stejnojmenné ulice. To jsou nové zastávky tramvají od 1. září. Zastávka Karlovo náměstí, ještě jako Odborů, fungovala provizorně v létě 2011. Ve vzdálenosti do 200 metrů od ní jsou přitom další tři zastávky týmž směrem. Metrolinka 22 tak bude zastavovat dvakrát na 170 metrech a zhorší se průjezd křižovatkou s Odborů. Zastávka Korunovační z centra vznikla nešťastným přesunem zastávky Sparta za křižovatku s ulicí U Sparty. Na 520 metrech tak nově budou 3 nástupiště. I v minulosti zastávky občas vznikaly u nových zdrojů a cílů dopravy, třeba Obora Hvězda u nákupního centra Vypich. Nyní však jsou doplněny do stávající funkční sítě, aniž by realizace přinesla razantní zlepšení obsluhy lokalit, či nabídla klíčové přestupní vazby proti původnímu stavu. Zastávky lze vnímat jako preferenci úzkých lokálních zájmů před systémovostí dopravy a dosažením atraktivních cestovních dob.

15.08.2012: Kostelní je upravena. Mírně preferuje
Více než dva měsíce po obnově SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní zde byla spuštěna preference tramvají. V minulých dnech proběhla úprava signalizace, jež zajišťuje MHD prodlužování a částečný předvýběr volna. Bylo zřejmě vyřešeno i chybné sčítání vlaků do centra a vypuštěna dynamická koordinace s SSZ Strossmayerovo náměstí. Úprava eliminovala nejhorší zdržení, jež vznikala ukončováním volna i těsně před tramvají. Přesto se jedná o zřetelné zhoršení proti původnímu stavu, především kvůli prodloužení chodecké zelené o 5 sekund. Z centra je k přihlašování tramvají využitý až odhlašovací kontakt SSZ Dukelských hrdinů – nábř. Kpt. Jaroše a předstih přihlášení tak činí pouze 10 sekund, což při typické „červené“ pro tramvaj o délce 29 sekund je zcela nedostatečné.

02.08.2012: Semafor u Karlova mostu bez preference tramvají
Na SSZ Křižovnická – Karlova byla dosazena odpočívadla pro chodce, což způsobilo vypnutí preference tramvají. Nové zařízení bylo nainstalováno tento týden a semafor od té doby funguje v pevném řízení bez možnosti prodlužování pro tramvaje, která zde fungovala již od poloviny 90. let. Jednalo se o jeden z prvních semaforů s preferencí MHD v Praze a v roce 2011 na něm navíc byla v rámci rekonstrukce tratě obnovena detekce tramvají za spolehlivější technologii. Místem projíždí dvě tramvajové linky, včetně páteřní 17 s polovičním intervalem. Oblast podléhá světelné závoře SSZ Křižovnická – Kaprova, která zabraňuje nadměrnému napouštění vozidel do oblasti Karlových lázní, pro zvýšení plynulosti průjezdu tramvají. Odpočítávala byla dosazena také na semafor na I.P. Pavlova. I zde je kompletní detekce tramvají, ale řídí se pevným programem, zde dlouhodobě.

01.08.2012: Semafor na Podbabě v pevném řízení
Ke zhoršení průjezdu tramvají došlo na SSZ Podbabská - Ve Struhách. Signalizace na nové trati je již několik dní řízena pevným programem o délce cyklu 90 sekund. Na výjezdu ze smyčky je tramvajové volno vybíráno na 5 sekund jednou za cyklus, čímž se snižuje přesnost provozu tramvají vyjíždějících na trasu a dochází ke zbytečnému omezování ostatních. Důvodem změny může být závada. Jiný osud, ale zřejmě z podobného důvodu, potkal semafor na smyčce Radlická. Byl vypnut, avšak dopady na plynulost provozu tramvají jsou výrazně menší. Přibližně týden blikala žlutá na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, které funguje od své obnovy nově bez preference tramvají. Důvodem je zřejmě chybný software, ale stále není zcela vyloučena ani závada detekce. Problematické je SSZ Střelničná – Klapkova, které má od jarní rekonstrukce trati v Zenklově ulici stále omezenou změnu pořadí fází dle nároků tramvají, navíc nereaguje na stanicování tramvaje v druhé pozici zastávky Kobylisy z centra.

14.07.2012: Cestovní rychlost tramvají loni klesla
Pražské tramvaje jezdily v roce 2011 pomaleji než dřív. Zatímco v roce 2010 měly průměrnou cestovní rychlost 19 km/h, loni to bylo jen 18,6 km/h, což je jeden z nejhorších výsledků po roce 1989. Vyplývá to z Ročenky dopravy Praha, jíž vydává TSK. Důvodem poklesu byl zřejmě především fakt, že více než čtvrt roku byla kvůli rekonstrukci mimo provoz nejrychlejší část sítě mezi Braníkem a Modřany. Dva měsíce nejezdily tramvaje ani po Podolském nábřeží. Výsledky i tak mohly být lepší, s ohledem na provoz zrekonstruované tratě na Plzeňské a úpravy jízdních dob i v jiných lokalitách. Nejlepšího výsledku dosáhly tramvaje v roce 2003, kdy byla cestovní rychlost 19,6 km/h.

30.06.2012: Spuštěn semafor na zastávce Okrouhlická
S měsíčním odstupem po zprovoznění rekonstruované trati bylo zprovozněno SSZ Zenklova – přechod zastávka Okrouhlická. Funguje s preferencí tramvají, která je zajištěna prodlužováním volna. Nevýhodou je 5 sekund dlouhý odstup mezi koncem volna pro tramvaje a pro auta, jenž zpomaluje řízení pro všechny včetně tramvají. Je pravděpodobně realizován kvůli rozjezdové křivce tramvaje ze zastávky do svahu, zdá se ovšem jako nadsazený. Navíc mohl být zcela „utopen“, kdyby byl zřízen běžně používaný pozdější začátek chodeckého volna přes trať. Je otázkou, zdali umístění semaforu do tohoto místa je přínosem z hlediska plynulosti a bezpečnosti provozu.

30.06.2012: Na nábřeží Kapitána Jaroše spuštěna částečná preference
Po více než třech měsících bylo nasazeno dynamické řízení s preferencí tramvají na SSZ nábřeží Kapitána Jaroše - Dukelských hrdinů. Zatímco v pevném programu, který byl nasazen po březnové obnově, signalizace zdržela kolem 85 % vlaků, nynější řízení snížilo podíl na přibližně 35 %. Stále však není zdaleka dosaženo hodnot pod 10 %, které tu byly před obnovou. Signalizace totiž stále není dokončena, chybí detektory pro vozidla. Preference je realizována prodlužováním a změnou pořadí fází. Naopak se téměř neuplatňuje předvýběr, který je důležitý hlavně do centra, a není možný dvojí výběr tramvaje v cyklu. Limitní je i zbytečně dlouhé chodecké volno na části přechodu přes trať u zastávky. Dál bez preference je sousední SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, kde navíc situaci zhoršuje dvojnásobná chodecká zelená proti původnímu stavu a zřízení vyklizovací šipky pro vozidla od nábřeží vlevo.

03.06.2012: Kostelní zapnuta, pro tramvaje jasně horší. SPK stále napevno
K dalšímu zhoršení plynulosti tramvají došlo v nejzatíženějším delším úseku sítě Nábřeží Kpt. Jaroše - Strossmayerovo nám. Bylo spuštěno obnovené SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní. Důvodem zhoršení je hlavně prodloužení chodecké zelené přes trať na 10 sekund (2 x více), dokonce i proti nároku tramvaje. Jasné také není, proč naopak chybí delší chodecká zelená mezi tramvajovým ostrůvkem a nejbližším chodníkem tak, aby i pomalejší lidé či větší skupiny jdoucí od Kostelní nově neuvízli na ostrůvku. Na SSZ také přibyla vyklizovací fáze od nábřeží vlevo vybíraná a prodlužovaná i proti nároku tramvaje. Signál stůj pro přihlášenou tramvaj je tedy až cca 40 sekund dlouhý (o 15 víc). Předstih přihlášení tramvaje je přitom kvůli blízkým semaforům jen 10 resp. 17 sekund. Zřejmě není doladěna detekce. SSZ by pomohlo zachování staré délky zelené na jižním přechodu, jež chodce odbavila, využití dělení severního přechodu a tramvají podmíněný výběr a prodlužování vyklizovací fáze. Velké potíže jsou nadále na SSZ Dukelských hrdinů - nábř. Kpt. Jaroše (SPK). Již 10 týdnů je v pevném řízení, což způsobuje zdržení MHD i přes délku cyklu. Zatímco autům zde od Dukelských hrdinů světla zmizela, tramvaj, jež dřív projela téměř vždy bez zastavení, ve čtyřech z pěti případů stojí. Jsou tak zvýhodněna auta před MHD.

31.05.2012: Přes Výtoň jezdí tramvaje v průměru o 19 sekund rychleji
Zavedení preference tramvají na signalizacích na Výtoni, jež proběhlo v únoru 2012, přineslo výrazné zlepšení plynulosti provozu MHD. Automatické měření jízdních dob pomocí DORISu v odpolední špičce prokazuje, že úpravou celkem čtyř signalizací došlo ke zkrácení doby průjezdu uzlem v průměru o 19 sekund. Z ručního měření pak vyplynulo, že podíl semafory zdržených tramvají se snížil ze 77 % na 41 %. Nejvíce času se uspořilo v úseku Albertov – Výtoň v uvedeném směru. Zde provozované tramvaje linky číslo 7 projely průměrně o 28 vteřin rychleji. Místem přitom projíždí stejné množství aut jako před zavedením preference. Úpravou prošla dvojice semaforů na vlastní Výtoni a také SSZ Rašínovo nábřeží – Libušina a SSZ Svobodova – Vyšehradská.

26.05.2012: Probíhá obnova SSZ Kostelní
Další semafor na rekonstruované trati v ulici Dukelských hrdinů prochází obnovou. Jedná se o SSZ 7.163 Dukelských hrdinů – Kostelní u Strossmayerova náměstí. Probíhají výkopové práce, výstavba stožárů a další činnost. Původní signalizace byla realizována přibližně v roce 1994 a od té doby fungovala s kvalitní preferencí tramvají. Sousední SSZ nábř. Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů bylo obnoveno v březnu tohoto roku a dosud zde nebyla zprovozněna preference tramvají, což má v tomto extrémně zatíženém úseku významný dopad na přesnost provozu a reálné jízdní doby MHD.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

  NOVINKY
15.04.2021 Obnova semaforu u Právnické fakulty: tramvaj si lépe vytlačí kolonu
Po obnově bylo do provozu uvedeno SSZ 1.071 Čechův most - Dvořákovo nábřeží. Semafor dostal pokročilejší řídicí logiku, která by měla hlavně za silného provozu lépe zajistit vytlačování kolony z mostu před tramvají. Z důvodů nízké šířky jízdního pásu na Čechově mostě se totiž automobily pohybují po kolejích, navíc na konci mostu dávají přednost při odbočování vlevo. Detekce vozidel a nový software a umožní včasnější a delší uplatnění fáze s vyklizovací šipkou od mostu vlevo na Dvořákovo nábřeží. Příznivý vliv by měla mít obnova rovněž na provoz tramvají po mostě v opačném směru, protože signalizace po přihlášení tramvaje před mostem redukuje zelené pro jízdu aut ve směru na most. Před semaforem na druhém břehu by tedy měly tramvaje očekávat mírně kratší kolonu pro vytlačení. Po Čechově mostě jezdí páteřní linka 17. Přes SSZ 1.071 jezdí také autobusová linka 207, jejíž preference byla rovněž vylepšena.

08.04.2021 Vzdálené rádio na Blanické
Finální zlepšení plynulosti provozu tramvajové dopravy nastalo na SSZ 2.333 Francouzská - Blanická. V rámci opravy tramvajové trati bylo ve směru od náměstí Míru dosazeno vzdálené rádio. To umožňuje s předstihem 10 - 15 sekund před příjezdem tramvaje ke křižovatce sdělit signalizaci směr jízdy vlaku a v ideálním případě udělit tramvaji volno do jízdy. Jedná se o poslední zlepšení pro linky 10 a 16, které započalo na konci roku 2020 obnovou signalizace a zavedením preference. Software semaforu již v té době počítal s budoucím dosazením vzdáleného rádia.

11.03.2021 Zdržování tramvají na Žižkově
Výrazné zhoršení průjezdu tramvají doprovázejí opatření v ulici Jana Želivského při rekonstrukci kanalizace. Ve většině úseku mezi ulicemi Olšanská a U Nákladového nádraží jsou automobily ve směru na jih vedeny v protisměrném jízdním pásu. V křižovatce s ulicí U Nákladového nádraží se vrací zpět. Za tím účelem došlo k dočasné úpravě SSZ 3.310 Želivského - U Nákladového nádraží, které standardně funguje s preferencí tramvají. Nyní semafor umožňuje alespoň prodlužování volna pro tramvaj, přesto dochází ke zdržení MHD ojediněle přes 90 sekund. V případě, že odkloněná vozidla jedou ke křižovatce nesprávně po kolejích, může zdržení tramvaje překročit i dvě minuty. Opatření mají trvat až do konce května. Způsobem, který nezajištuje dostatečnou plynulost provozu tramvají, byla v posledních 2 letech realizována obdobná dopravní opatření také na Poděbradské, Evropské a Vinohradské. Komplikace mohou potkat tramvaje také na linkách 5 a 15 na Olšanském náměstí. V rámci dopravních opatření pro rekonstrukci Koněvovy ulice je volno v oblouku pro tyto linky vybíráno pouze na výzvu. Ovšem nebyla doplněna náhradní detekce tramvají, tedy například kontaktní zámek, a v případě selhání základní detekce dle EOV a kontaktu může dojít i k zastavení provozu.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021