O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 485 |

01.10.2010: Kolony tramvají na Palackého náměstí
Krátkodobě vyšší počet tramvají nestíhá za silného provozu odbavovat SSZ Palackého nám. Kvůli výluce ve Vyšehradské ulici jsou přes Palackého náměstí vedeny dvě linky navíc (18 a 24), což znamená, že místo 135 tramvají za hodinu musí křižovatkou projet 165 vlaků. Obě linky navíc přibyly na vjezdu od Výtoně. Zde největší zdržování způsobuje jízda přímo (linky 2x17, 18 a 21), která není téměř preferovaná. Tvoří se zde kolony tramvají, zdržení dosahuje hodnot až kolem 10 minut. Na ostatních vjezdech je situace uspokojivá. Výlukový provoz potrvá do 8. října.

24.09.2010: Obnovené SSZ na Stírce zapnuto. S preferencí
Rekonstrukce signalizací a zavádění preference tramvají v oblasti Kobylis je u konce. Bylo uvedeno do provozu obnovené SSZ 8.236 Zenklova - Nad Šutkou. Průsečná křižovatka s kolejovým trojúhelníkem je nyní s preferencí tramvají. Zatímco původní semafor zdržel výraznou většinu tramvají, nyní většina vlaků projíždí bez zastavení. Výhodně je využita splítka ve směru od zastávky Ke Stírce, díky níž je zajištěna směrová detekce tramvají již cca 60 m před stopčárou. Zároveň je zde nově umožněna jízda dvou vlaků těsně za sebou, třebaže každý jede do jiného směru. V lokalitě došlo v poslední době k výstavbě a obnově řady SSZ, například na Bulovce, u zastávky Kobylisy, či na přejezdu Bešťákovy ulice a také byly opraveny tratě, čímž byla zvýšena plynulost a rychlost provozu tramvají. Naopak dosud nefunguje preference tramvají na nových semaforech na Plzeňské ulici (přechody u zastávek Poštovka a Hotel Golf). V pevném řízení jsou také dvě obnovená SSZ u zastávky Motol. Uvedené semafory jsou na rekonstruované trati do Řep.

18.09.2010: BUSpruh na Jižní spojce nebude
Vyhrazený pruh pro autobusy na Jižní spojce nebude. Rozhodlo tak podle serveru iDnes vedení města. Pruh se měl zřídit pro novou linku 125 spojující Jižní Město a Smíchov, která vyjede 1. října. Mělo k tomu dojít v návaznosti na otevření části Pražského okruhu, který odvede těžkou nákladní dopravu i část dopravy osobní z okruhu vnitřního. Linka by přesto měla být zřízena. Je otázkou, zdali v době silného provozu neztratí význam a město tak dopravci nezaplatí pouhé postávání vypravených spojů v koloně.

12.09.2010: Na Hradčanské je preference, vyžaduje však vyladění
Semafory na Hradčanské již preferují tramvaje. Bylo zprovozněno dynamické řízení na dvou přechodech k zastávkám Hradčanská: SSZ 6.173 Milady Horákové - přechod K Brusce a SSZ 6.174 Milady Horákové - přechod Pod Baštami. Přechody přes trať jsou řízeny nezávisle na přechodech přes vozovku, mají trvalé volno pro pěší a výzvu pro tramvaje. Preferenci zajišťuje výběr a prodlužováním volna. Při vjezdu do zastávek ale volno přichází opožděné o cca 10 sekund, takže vlaky musejí před nástupištěm téměř zastavit. Volno ze zastávek zase končí příliš brzy a některé tramvaje ho nestihnou. Preference funguje i na SSZ 6.143 Špejchar, kde je zajištěna prodlužováním a krácením fází. SSZ 6.177 Milady Horákové - smyčka tramvají je v režimu blikající žluté, čímž je zajištěn plynulý průjezd většiny vlaků.

05.09.2010: Preference na Jiráskově náměstí funguje, na nových semaforech ne
Tramvaje na Jiráskově náměstí mají opět zajištěnu přednost před ostatní dopravou. Po ukončení většiny prázdninových oprav TT vlaky na této křižovatce opět plně prodlužují a vkládají volno. Naopak všechny nové i obnovené signalizace, které byly zprovozněny s koncem prázdnin, preferenci zatím neumožňují. Jedná se o dva nové semafory na Plzeňské (SSZ 5.815 Plzeňská - přechod zastávka Hotel Golf a SSZ 5.816 Plzeňská - přechod zastávka Poštovka) a dvojici nových semaforů na Hradčanské (SSZ 6.173 Milady Horákové - přechod Hradčanská a SSZ 6.174 Milady Horákové - přechod Tychonova). Preference nefunguje ani na obnovených SSZ 6.143 Špejchar a SSZ 6.177 Milady Horákové - smyčka tramvají. Důvodem je zřejmě nefungující detekce tramvají. Stává se tradicí, že při uvedení staveb do provozu dochází ke spuštění preference tramvají až se zpožděním.

03.09.2010: Poděbradská: noční 40 je pryč
Z tramvajové trati Kbelská - Lehovec bylo odstraněno noční omezení rychlosti na 40 km/h. Důvodem jeho osazení byla vysoká hlučnost tramvajového provozu. Na jaře 2010 prošla trať rekonstrukcí, během níž byla technologie BKV panelů nahrazena klasickou kolejovou konstrukcí s pražci a otevřeným svrškem. Snížení hlučnosti podpořilo i použití bezžlábkové železniční kolejnice S49. Poděbradská je prvním místem v Praze, odkud po opravě trati zmizela omezená rychlost pro období 22-6 hodin. Naopak v důsledku zhoršujícího se technického stavu jiných tratí byla na mnohých místech rychlost celodenně omezena. Například na Podolském a Rašínově nábřeží se jezdí nejvýše čtyřicítkou.

03.09.2010: Zahájena obnova semaforu na Stírce
Příležitost pro další významné zlepšení provozu tramvají v oblasti Kobylis přináší zahájená obnova SSZ 8.236 Zenklova - Nad Šutkou. Křižovatka bude vybavena tramvajovou detekcí. Pokud software semaforu umožní účinnou preferenci tramvají, může dojít ke zvýšení plynulosti a rychlosti provozu MHD. Uzel je specifický tím, že ve směru od Kobylis je vybudována kolejová splítka, jež umožňuje jízdu až dvou tramvajových souprav těsně za sebou, a to i do různých směrů. V závislosti na logice je zde reálné značné zrychlení odbavování vlaků ve směru do centra. V oblasti byla v poslední době obnovena řada semaforů a zavedena preference na nich. K posledním akcím patří renovace dvojice SSZ u zastávek Kobylisy a Střelničná a semaforu na Bulovce.

31.08.2010: Na opravené tratě se vrací tramvaje
Zrychlení provozu tramvají přináší dokončení oprav několika významných tratí, na kterých probíhaly práce o prázdninách. Od 1. září je obnoven provoz na Plzeňské ulici v úseku mezi Andělem a Motolem, kde byl opraven úsek k Tomáškově ulici a úsek od Klamovky. Práce proběhly na 3,5 km trati, na kterých se vyskytovalo množství omezených rychlostí od 10 do 40 km/h. Na části stavby jsou použity bezžlábkové kolejnice S49. Zbylý úsek do Řep bude zprovozněn během druhé poloviny září. Tramvaje se vracejí také na Hradčanskou, kde nejezdily kvůli stavbě Blanka. Projedou ulicí Milady Horákové až k Prašnému mostu, odkud budou pokračovat dál do Dejvic. Vlaky se vrátí také do Národní a Spálené. Zničenou konstrukci trati z BKV panelů nahradil systém W-tram. Zmizí omezení rychlosti na 20 a 30 km/h.

24.08.2010: Omezení preference na Jiráskově náměstí?
K nárůstu zdržení tramvají ve směru z centra dochází na SSZ Jiráskovo náměstí, kudy jsou odkláněny linky 18 a 22. Navíc zde kromě pravidelné linky 17 nově jezdí čtrnáctka. Semafor na vlaky z centra nereaguje, přitom dříve docházelo hlavně k prodlužování a vkládání volna. To je nyní ukončováno vlakům i těsně před příjezdem ke stopčáře. Často tak projíždějí ve dvou, což pro druhou tramvaj způsobuje další nárůst zdržení na SSZ Palackého náměstí. Za zrušením preference z centra může být vliv většího množství projíždějících tramvají na podíly zelených pro kolizní směry, kde se za silného provozu často tvoří kolony i bez vlivu MHD.

23.08.2010: Na Plzeňské přibudou semafory
Na zastávkách Poštovka a Hotel Golf budou světelné signalizace. Budou řídit přechody pro chodce a zajistí především bezpečnější pohyb cestujících mezi chodníky a zastávkami. Obě signalizace budou vybaveny trolejovými kontakty. Realizace probíhá v koordinaci s rekonstrukcí tratě v Plzeňské ulici. V tomto úseku budou tramvaje jezdit od 1. září. Zároveň započala rekonstrukce SSZ 5.528 Plzeňská - Kukulova a SSZ 5.536 Plzeňská - rampa AD, které se nacházejí u zastávky Motol. V místě těchto velkých křižovatek bude obnoven provoz až o měsíc později.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 485 |

  NOVINKY
22.02.2018 Na Průběžné spuštěna preference, tramvajím šetří čas
Dvě signalizace u zastávky Průběžná na Praze 10 preferují MHD. SSZ 0.339 V Olšinách – Pod Rapidem upřednostňuje tramvaje, a to prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Na SSZ 0.340 V Olšinách – Průběžná je kromě preference tramvají také preference autobusů. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem kolizní fáze, změnou pořadí fází a vložením speciální fáze. Na obou světlech funguje na přechodech přes tramvajovou trať u zastávky režim trvalé zelené pro chodce s výběrem volna pro tramvaj pouze na výzvu. Ve směru od Průběžné ulice zajišťuje včasnou směrovou detekci vzdálené rádio. V budoucnu bude osazeno rovněž od Strašnické. Signalizace byly obnoveny v létě 2016. Od té doby byly provizorně řízeny pevnými programy a stejně jako před obnovou fungovaly velmi nepříznivě vůči tramvajím. Jednou z příčin je i zastávka mezi oběma semafory, které byly koordinovány pro silniční dopravu. Dynamické řízení situaci tramvají zlepšuje. Obě signalizace jsou přitom nadále koordinovány, nově dynamicky povelovými signály a s proměnnou délkou cyklu.

06.02.2018 Na Albertově zapnuta preference
Preference tramvají na SSZ 2.023 Svobodova - Na Slupi opět funguje. Po obnově signalizace, jež proběhla v závěru minulého roku, se letos v lednu podařilo zprovoznit dynamické řízení. To v zásadě kopíruje původní řešení s drobnými doladěními dle provozních zkušeností. Hlavní viditelnou změnou je priorita preference dle blízkého přihlášení výhybkou, která je nadřazena prodlužování od vzdálených kontaktů. Už tedy nedochází k situaci, kdy tramvaj stojící těsně před křižovatkou je zdržována vlakem z jiného směru, který teprve stojí v zastávce. Naopak pro větší flexibilitu řízení a zkrácení cyklu je nově zajištěn i výběr společné fáze pro tramvaj od Nuselského údolí přímo a od Výtoně vpravo. K zapnutí dynamiky došlo poté, co byla signalizace z důvodů závady několik týdnů buď v řízení pevným programem, nebo vypnuta na blikající žlutou. Dynamické řízení s preferencí není stále v provozu na SSZ 2.013 Palackého náměstí. Zde více než měsíc funguje pevný program s velmi nepříznivými účinky na pravidelnost provozu tramvají.

13.01.2018 Palackého náměstí a Albertov v pevných programech
Dobrý konec zatím nemají obnovy dvou signalizací na Praze 2, které proběhly na konci roku 2017. SSZ 2.013 Palackého náměstí, jež řídí provoz na čtyřramenné křižovatce se špičkovým provozem 150 tramvajových a 6 autobusových spojů za hodinu, bylo obnoveno po mnoha letech požadavků na zlepšení řízení. Limitem křižovatky byla v minulosti kapacita staršího typu řadiče. Proto proběhla výměna technologie a byla vyprojektována nová řídicí logika křižovatky, která umožňuje v reálném čase generovat podobu některých fází skládáním vzájemně nekolizních signálních skupin dle aktuálních nároků účastníků, zejména tramvají. Dynamické řízení však dosud bylo v provozu pouze několik hodin, protože se vyskytly problémy s výběrem některých signálů. Příčinou mohou být problémy v hardwaru nebo i softwaru zařízení. Druhou signalizací s podobným osudem je SSZ 2.023 Svobodova - Na Slupi. Dochází k vypínání zařízení do blikající žluté z důvodů závady, pravděpodobně hardwaru. Na obou signalizacích působí pevné řízení nepříjemná zdržení vozidel MHD. Na odstranění závad se pracuje. Na Palackého náměstí je dokonce umístěno záznamové zařízení, jež bylo dříve využito na SSZ 4.401 Otakarova - Bělehradská nebo SSZ 7.141 Dělnická - Komunardů a pomohlo k odhalení příčiny problémů.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018