O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

29.10.2010: Nové bumlíky v ulici Na Slupi
Drobný příspěvek k preferenci MHD přineslo osazení podélných dělících prahů v ulici Na Slupi. Před křižovatkou se Svobodovou ulicí ve směru z centra bylo instalováno 11 metrů bulíků. Před křižovatkou s Vyšehradskou ve směru do centra je nově 9,5 metru tvarovek. Opatření v obou případech usměrňuje vozidla mimo kolejové těleso. Bylo provedeno v rámci rekonstrukce tramvajové trati, která skončila v první polovině října. Celková délka podélných prahů v metropoli letos přesáhla 10 km.

19.10.2010: Zahájena obnova SSZ Černokostelecká - Tuklatská
Na dalším semaforu v Praze může být zavedena preference tramvají. Začala rekonstrukce SSZ 0.372 Černokostelecká - Tuklatská, které se nachází u zastávky Zborov - Strašnické divadlo. Křižovatkou projíždí denní tramvajové linky 7 a 11 a signalizace bude vybavena tramvajovou detekcí. V současné době semafor zdrží necelou polovinu vlaků ve směru z centra a většinu vlaků do centra, což je dáno vypadnutím tramvají z koordinace kvůli dvěma zastávkám od předchozího SSZ Černokostelecká - Úvalská.

14.10.2010: Obnovené SSZ Bělohorská – Falcká v provozu. Ale s nedostatky
Bylo uvedeno do provozu zrekonstruované SSZ 6.181 Bělohorská – Falcká, které řídí přechod pro chodce mezi zastávkami Bílá Hora a Malý Břevnov. Přes trať svítí trvalá zelená pro chodce přerušovaná nároky tramvají, přes vozovku zelená pro vozidla. Tramvaje semafor zatím spíše zpomaluje, protože tramvajové volno začíná o několik sekund později, než je třeba pro průjezd traťovou rychlostí. Jeho nízká maximální délka navíc neumožní obvykle ani jízdu dvou vlaků najednou, zatímco auta mají současně trvale volno. Drobnými úpravami prošla SSZ na Hradčanské. Ve směru do centra už přichází volno včas. Problémy však působí střídání řidičů a hlavně kontrolní bod v zastávce. Při provozu 6 až 7 linek dochází až k několikaminutovým zdržením, protože tramvaje jsou nuceně odhlašovány a následně jim není udělováno volno. Řešením je doladění signalizací, nebo úplné vypnutí části přes koleje.

07.10.2010: Zahájena obnova SSZ Ruská - Moskevská
Po rekonstrukci signalizace u zastávky Jana Masaryka se chystá další vylepšení plynulosti tramvajové dopravy na trati mezi náměstím Míru a Vršovicemi. Započala obnova SSZ 0.320 Ruská - Moskevská, kde jsou provozovány denní linky 4 a 22. Signalizace bude vybavena tramvajovou detekcí a lze očekávat zavedení preference tramvají.

05.10.2010: Úprava u Nádraží Vršovice
SSZ 0.355 Vršovická – U Vršovického nádraží, které bylo obnoveno na jaře bez zavedení preference tramvají, prošlo úpravou. Řídící logika zůstala beze změn, tramvaje jsou nadále bez preference. Došlo však k časovému přetočení cyklu, což zlepšuje podmínky pro jízdu tramvají ve směru z centra. Zatímco po obnově vznikla pro tramvaje červená vlna, nyní alespoň některé vlaky projedou následující křižovatkou s Petrohradskou plynule. Způsob řízení je v současné době uspokojivý, ale téměř nepřináší časové úspory proti stavu před obnovou. Při obnově dalších SSZ je nezbytná zásadní změna a zavedení preference na všech signalizacích, bez čehož by nedošlo k potřebnému snížení zdržení. Vršovická je komunikace v koordinaci pro IAD, ze které tramvaje vypadávají kvůli zastávkám a kolejovým křížením.

01.10.2010: Kolony tramvají na Palackého náměstí
Krátkodobě vyšší počet tramvají nestíhá za silného provozu odbavovat SSZ Palackého nám. Kvůli výluce ve Vyšehradské ulici jsou přes Palackého náměstí vedeny dvě linky navíc (18 a 24), což znamená, že místo 135 tramvají za hodinu musí křižovatkou projet 165 vlaků. Obě linky navíc přibyly na vjezdu od Výtoně. Zde největší zdržování způsobuje jízda přímo (linky 2x17, 18 a 21), která není téměř preferovaná. Tvoří se zde kolony tramvají, zdržení dosahuje hodnot až kolem 10 minut. Na ostatních vjezdech je situace uspokojivá. Výlukový provoz potrvá do 8. října.

24.09.2010: Obnovené SSZ na Stírce zapnuto. S preferencí
Rekonstrukce signalizací a zavádění preference tramvají v oblasti Kobylis je u konce. Bylo uvedeno do provozu obnovené SSZ 8.236 Zenklova - Nad Šutkou. Průsečná křižovatka s kolejovým trojúhelníkem je nyní s preferencí tramvají. Zatímco původní semafor zdržel výraznou většinu tramvají, nyní většina vlaků projíždí bez zastavení. Výhodně je využita splítka ve směru od zastávky Ke Stírce, díky níž je zajištěna směrová detekce tramvají již cca 60 m před stopčárou. Zároveň je zde nově umožněna jízda dvou vlaků těsně za sebou, třebaže každý jede do jiného směru. V lokalitě došlo v poslední době k výstavbě a obnově řady SSZ, například na Bulovce, u zastávky Kobylisy, či na přejezdu Bešťákovy ulice a také byly opraveny tratě, čímž byla zvýšena plynulost a rychlost provozu tramvají. Naopak dosud nefunguje preference tramvají na nových semaforech na Plzeňské ulici (přechody u zastávek Poštovka a Hotel Golf). V pevném řízení jsou také dvě obnovená SSZ u zastávky Motol. Uvedené semafory jsou na rekonstruované trati do Řep.

18.09.2010: BUSpruh na Jižní spojce nebude
Vyhrazený pruh pro autobusy na Jižní spojce nebude. Rozhodlo tak podle serveru iDnes vedení města. Pruh se měl zřídit pro novou linku 125 spojující Jižní Město a Smíchov, která vyjede 1. října. Mělo k tomu dojít v návaznosti na otevření části Pražského okruhu, který odvede těžkou nákladní dopravu i část dopravy osobní z okruhu vnitřního. Linka by přesto měla být zřízena. Je otázkou, zdali v době silného provozu neztratí význam a město tak dopravci nezaplatí pouhé postávání vypravených spojů v koloně.

12.09.2010: Na Hradčanské je preference, vyžaduje však vyladění
Semafory na Hradčanské již preferují tramvaje. Bylo zprovozněno dynamické řízení na dvou přechodech k zastávkám Hradčanská: SSZ 6.173 Milady Horákové - přechod K Brusce a SSZ 6.174 Milady Horákové - přechod Pod Baštami. Přechody přes trať jsou řízeny nezávisle na přechodech přes vozovku, mají trvalé volno pro pěší a výzvu pro tramvaje. Preferenci zajišťuje výběr a prodlužováním volna. Při vjezdu do zastávek ale volno přichází opožděné o cca 10 sekund, takže vlaky musejí před nástupištěm téměř zastavit. Volno ze zastávek zase končí příliš brzy a některé tramvaje ho nestihnou. Preference funguje i na SSZ 6.143 Špejchar, kde je zajištěna prodlužováním a krácením fází. SSZ 6.177 Milady Horákové - smyčka tramvají je v režimu blikající žluté, čímž je zajištěn plynulý průjezd většiny vlaků.

05.09.2010: Preference na Jiráskově náměstí funguje, na nových semaforech ne
Tramvaje na Jiráskově náměstí mají opět zajištěnu přednost před ostatní dopravou. Po ukončení většiny prázdninových oprav TT vlaky na této křižovatce opět plně prodlužují a vkládají volno. Naopak všechny nové i obnovené signalizace, které byly zprovozněny s koncem prázdnin, preferenci zatím neumožňují. Jedná se o dva nové semafory na Plzeňské (SSZ 5.815 Plzeňská - přechod zastávka Hotel Golf a SSZ 5.816 Plzeňská - přechod zastávka Poštovka) a dvojici nových semaforů na Hradčanské (SSZ 6.173 Milady Horákové - přechod Hradčanská a SSZ 6.174 Milady Horákové - přechod Tychonova). Preference nefunguje ani na obnovených SSZ 6.143 Špejchar a SSZ 6.177 Milady Horákové - smyčka tramvají. Důvodem je zřejmě nefungující detekce tramvají. Stává se tradicí, že při uvedení staveb do provozu dochází ke spuštění preference tramvají až se zpožděním.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

  NOVINKY
08.04.2018 Švábky dočasně bez preference
Na SSZ 8.220 Sokolovská - U Rustonky nefunguje preference tramvajové dopravy. Od konce března nedochází k vkládání tramvajové fáze a ke krácení kolizních fází. Preferenčním zásahem pro tramvaje, který na SSZ zůstal, je prodlužování vlastní fáze. To probíhá na hodnotu o 12 sekund vyšší než je běžná pevná délka fáze. I v současném režimu nadále funguje opatření, které znemožňuje automobilům ve směru do centra odbočit vlevo na trať, pokud ve směru do centra je před SSZ tramvaj. Přes křižovatku je v kolizním směru vůči tramvajím vedena objízdná trasa pro automobily za Husitskou ulici, která má být uzavřena až do podzimu. Zdržení tramvají nezřídka přesahují jednu minutu.

29.03.2018 Preference na náměstí Míru. Už i na dolním
Do provozu byla uvedena preference tramvají na SSZ 2.362 náměstí Míru – Jugoslávská. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Zároveň je zřízena dynamická koordinace se sousedním SSZ 2.316 náměstí Míru – Anglická, která zajišťuje synchronizaci obou semaforů pro koordinovaný průjezd z Italské ulice k Jugoslávské. Řízení signalizací je s proměnnou délkou cyklu a byla tak opuštěna antikoordinace pro automobily po spodní části náměstí. Především však byla opuštěna obousměrná denní antikoordinace pro tramvaje k SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na té byla navíc preference - s použitím pevné délky cyklu - uvedena do provozu v únoru. Tramvaje, a v některých relacích také autobusy, nyní lokalitou projíždějí podstatně plynuleji. Další zlepšení může přinést až obnova posledního SSZ Francouzská – Blanická, které funguje v pevném řízení.

17.03.2018 Na Palackého náměstí dynamika
Na SSZ 2.013 Palackého náměstí bylo v tomto týdnu znovu spuštěno dynamické řízení s preferencí MHD. Stalo se tak po téměř třech měsících provizorního řízení pevným programem, který způsoboval značná zdržení veřejné dopravy a zbytečná čekání ostatních účastníků. Předchozí pokusy o dynamiku dopadly neúspěšně z důvodů na straně software i hardware. Výměna technologie SSZ proběhla na konci roku 2017, přičemž hlavním důvodem byla potřeba dosazení moderního řadiče, který unese propracovanou preferenci tramvají. Ta spočívá ve vysoké variabilitě řízení, které nepoužívá tradiční fáze s tvrdým výběrem příslušných signálů volno, ale z dynamické tvorby fází výběrem jednotlivých signálů dle přihlášených vozidel. To umožňuje především průjezd tramvají, které nejsou vzájemně v kolizi, ale dříve pro ně nebyla vytvořena společná fáze. Navíc byla doplněna vložená fáze pro tramvaje v hlavním směru. Vzhledem k jedinečné logice je v řadiči osazeno záznamové zařízení, jež v případě problémů, například zaseknutí SSZ, nahraje událost pro pozdější analýzu. V průběhu roku 2018 se počítá s doplnění vzdáleného směrového přihlášení z Palackého mostu a od Jiráskova náměstí.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018