O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 499 |

08.12.2010: Signalizace Černokostelecká - Úvalská zapnuta. S nedostatky
Signalizační finiš na konci roku pokračuje. Do provozu bylo po obnově uvedeno SSZ 0.346 Černokostelecká - Úvalská. Na SSZ v koordinaci byla zavedena preference tramvají (linky 7, 11), na preferenci BUS se zřejmě čeká. Preference snížila nejvyšší zdržení tramvají z cca 1 minuty přibližně na polovinu, avšak zdaleka nevyužívá potenciál a korektně realizovanou detekci TRAM. Většina zásahů probíhá předvýběrem volna, což je způsob preference, který v tomto případě vlakům obvykle nezaručí plynulý průjezd a přitom velmi omezuje uživatele v kolizních směrech, včetně autobusů MHD. Prodlužování fází, které je ke kolizním účastníkům přátelštější, se zde vyskytuje spíše zřídka. Zásadní je absence vkládání fáze, k jejíž realizaci jsou na křižovatce ideální podmínky a které by přineslo relativní jistotu z hlediska plynulosti provozu tramvají. Vkládání v kombinaci s prodlužováním kolizních fází od tramvají by navíc v řadě případů zlepšilo podmínky pro kolizní směry, tedy i pro významné autobusy 133, 177 nebo 195.

04.12.2010: Obnovené SSZ na Divoké Šárce v provozu. Zatím bez preference
SSZ 6.162 Evropská - smyčka Divoká Šárka bylo po rekonstrukci uvedeno do provozu. Křižovatka, kde trať protíná pás vozovky, je však dále bez preference MHD. Tramvaje sice krátí zelenou pro auta až o cca 15 s, avšak při přihlášení během probíhající červené pro auta (délka cca 50 s) si obvykle volno nevyberou, i desítky sekund pokračuje „celočervená“ a tramvaje čekají do příštího cyklu. Na výjezdu ze zastávky dostávají velmi krátké volno, přestože následuje i zde dlouhá „celočervená“. Zdržení vlaků dosahuje až kolem jedné minuty a vyjíždějí na trasu i se zpožděním. SSZ má na druhou stranu zřejmě softwarové zázemí pro preferenci a je svázáno odvozenou koordinací k těsnému SSZ 6.123 Evropská - Libocká, což umožňuje modifikace řízení pro preferenci při zachování koordinace pro IAD. Lze čekat ladění SSZ, stránky Preference budou SSZ sledovat a v případě realizace příslušné úpravy bude označeno jako s preferencí. SSZ 6.162 je pátou tramvajovou signalizací na Evropské, jež byla obnovena. Ani na jediné nebyla zavedena preference, ve všech případech jsou přitom semafory vybaveny tramvajovou detekcí a výzvovými návěstidly.

02.12.2010: Nový bumlík ve Francouzské
Linka 22 získává další prospěšné preferenční opatření. V ulici Francouzské mezi Slovenskou a Budečskou ve směru do centra byl realizován podélný dělící práh o délce cca 50 m. Před semaforem, který funguje také jako časový ostrůvek pro zastávku Jana Masaryka, vhodně segreguje tramvajovou dopravu od individuální a eliminuje nelegální parkování, které vytlačovalo kolonu vozidel na koleje. Pro linku 22 byla za poslední rok také zavedena preference na přilehlých SSZ Francouzská - Budečská a SSZ Ruská - Moskevská. Očekávána je obnova SSZ Koh-i-noor. Naopak dosud zcela neřešen je kritický úsek mezi Újezdem a Malostranskou.

27.11.2010: Semafor na zastávce Zborov: chodec opět zastavuje tramvaj
Obnovené SSZ Černokostelecká - Tuklatská vyžaduje k zajištění plynulého provozu MHD úpravu. Přes řadu preferenčních prvků dochází k náhlému ukončení volna pro tramvaj ve směru do centra, tedy na výjezdu ze zastávky. Důvodem je preference chodců pro přístup k nástupišti. Ta na řadě míst v Praze úspěšně funguje, aniž by docházelo ke zdržování tramvají. V případě současného nároku chodce a tramvaje na vjezdu do zastávky je ukončeno běžící tramvajové volno a udělena zelená pro chodce. Na Zborově ale dochází k ukončení volna pro tramvaj nárokem chodce i v okamžiku, kdy tramvaj už stanicuje, nebo dokonce zavírá dveře a chystá se k odjezdu. Chodec tak může pomocí signalizace zdržet spoj na odjezdu ze zastávky až o 20 sekund. Stejný jev byl nedávno registrován také na obnoveném SSZ Partyzánská - Vrbenského, kde chodec zastavuje i tramvaj jedoucí z širé trati do zastávky. Není zřejmé, zdali se jedná o záměrný postup, nebo o omyl.

25.11.2010: Dvě obnovené signalizace na Praze 10 preferují MHD
Obnova dvou semaforů zlepšuje tramvajový provoz na Praze 10. Zrekonstruováno bylo SSZ 0.320 Ruská - Moskevská u zastávek Ruská na trase linek 22 a 4. SSZ preferuje tramvaje předvýběrem, prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Vlaky zde projíždí takřka bez zdržení. Spuštěno dále bylo SSZ 0.372 Černokostelecká - Tuklatská u zastávky Zborov s provozem linek 7 a 11. MHD je upřednostněna především prodlužováním, vkládáním a předvýběrem tramvajového volna, čímž došlo k výraznému zvýšení plynulosti jejího provozu. Zároveň probíhá rekonstrukce sousedního SSZ 0.346 Černokostelecká - Úvalská, kde lze také očekávat zavedení preference tramvají. Obnova se prozatím netýká SSZ 0.394 Černokostelecká - smyčka tramvají, kde je však možné využít k případné preferenci alespoň částečnou tramvajovou detekci. Na Praze 3 u zastávky Mezi hřbitovy probíhá výstavba zcela nového SSZ Želivského - U Nákladového nádraží.

21.11.2010: Nový bumlík na Těšnově
Před křižovatkou Těšnov - Na Poříčí ve směru od Hlávkova mostu byl osazen podélný dělící práh, který segreguje dopravu tramvajovou od individuální. Betonový prvek měří 40 metrů, začíná na konci oblouku od zastávky Těšnov a končí na stopčáře křižovatky. V místě je pravidelně provozována tramvajová linka 3. V nedávné době byl instalován bumlík také v ulici Dukelských hrdinů před křižovatkou s Veletržní, ve směru do centra. V opačném směru však stále schází.

20.11.2010: Na SSZ Partyzánská – Vrbenského zastavují chodci tramvaj
Signalizace u zastávky Nádraží Holešovice na trati do Troje ukončuje signál volno náhle před příjezdem tramvaje. SSZ 7.176 Partyzánská – Vrbenského je sice navržena s preferencí MHD, ale nárok chodce krátí i preferenčně vybrané fáze pro tramvaj, která stojí v zastávce. Stává se tak i v případě, kdy od Výstaviště jede protijedoucí vlak. Semafor tak preferuje tramvaj jen vůči kolizním automobilům, vůči chodcům nikoli. Stránky Preference označují SSZ jako s podmíněnou preferencí tramvají. Signalizace byla před přestavbou, která proběhla v rámci výstavby tunelu Blanka, s absolutní preferencí tramvají. Přínosem je naopak světelná závora ve směru do centra, která společně s novým stavebním řešením omezuje zahlcování křižovatky a tramvajové trati vozidly.

05.11.2010: SSZ Badeniho - Na Valech nereaguje na tramvaje
Semafor v Badeniho ulici mezi Milady Horákové a Chotkovými sady je bez preference tramvají. SSZ 6.996 Badeniho - Na Valech, které je postaveno jako provizorium v rámci výstavby MO, fungovalo původně s preferencí, ale po zprovoznění uzlu Hradčanská a po změnách polohy či rušení zastávek, na tramvaje nereaguje. Délka signálu stůj pro tramvaj se může blížit až jedné minutě. Semafor je vybaven tramvajovou detekcí.

02.11.2010: Čtveřice semaforů na Plzeňské již preferuje tramvaje
Dvě nová a dvě obnovená SSZ na Plzeňské ulici, která byla uvedena do provozu společně s návratem tramvajové dopravy na zrekonstruovanou trať, již fungují v dynamickém řízení. Jedná se o SSZ 5.815 Plzeňská - přechod zastávka Hotel Golf, SSZ 5.816 Plzeňská - přechod zastávka Poštovka (obě nová), SSZ 5.528 Plzeňská - Kukulova a SSZ 5.536 Plzeňská - rampa AD (obě obnovená). Řízení si v některých případech zřejmě vyžádá ladění, ale na všech signalizacích je fungující preference tramvají, na některých dokonce absolutní. Tramvajová trať byla uvedena do provozu postupně ve dvou termínech v září. Dynamické řízení SSZ bylo tedy spuštěno s více než měsíčním zpožděním. Díky rekonstrukci trati došlo ke zkrácení jízdních dob v úseku Anděl - Řepy o 2 resp. 3 minuty, preference na semaforech může časy ještě vylepšit.

29.10.2010: Nové bumlíky v ulici Na Slupi
Drobný příspěvek k preferenci MHD přineslo osazení podélných dělících prahů v ulici Na Slupi. Před křižovatkou se Svobodovou ulicí ve směru z centra bylo instalováno 11 metrů bulíků. Před křižovatkou s Vyšehradskou ve směru do centra je nově 9,5 metru tvarovek. Opatření v obou případech usměrňuje vozidla mimo kolejové těleso. Bylo provedeno v rámci rekonstrukce tramvajové trati, která skončila v první polovině října. Celková délka podélných prahů v metropoli letos přesáhla 10 km.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 499 |

  NOVINKY
20.10.2018 Preference u Arbesova náměstí
Do provozu byla uvedena preference tramvají na SSZ 5.503 Štefánikova - Kartouzská. Je řešena předvýběrem, prodlužováním vlastní fáze a částečně prodlužovánám kolizní fáze. Pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu je při příjezdu tramvaje ke stopčáře odloženo souběžné volno pro auta. Auta v obou směrech totiž najíždějí za křižovatkou na koleje. Podmínky pro zřízení preference tramvají byly vytvořeny při rekonstrukci trati v roce 2014, kdy byly mírně přeloženy koleje a byla vylepšena tramvajová detekce. Od té doby došlo k řadě testů preference. Po projednání a několika úpravách programu je nyní preference nasazena standardním způsobem. Poslední úprava programu přinesla kromě funkce odložení zelené pro auta ve směru od Arbesova náměstí také lepší podmínky pro zachování a obnovení koordinace pro auta jedoucí z ulice V Botanice, tedy po Malém smíchovském okruhu.

04.10.2018 Elsnicovo náměstí v dynamice s preferencí. Harfa také
Dvě signalizace ve východní části města, které prošly obnovou, už fungují v dynamickém řízení. Preference se vrátila na SSZ 8.251 Zenklova - Elsnicovo náměstí, přestože na Zenklově ulici nadále probíhají dopravní opatření pro její rekonstrukci. Preference je zatím v dočasném režimu, nefungují například některé kontakty a výzvová návěstidla. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. S preferencí funguje také obnovené SSZ 9.212 Harfa. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Kromě toho zde funguje také preference autobusů, které jezdí v kolizním směru. Na signalizaci se zásadně změnil způsob fázování, kdy levá odbočení jsou vybírána současně, čímž se zjednodušilo řízení a snížila délka cyklu.

08.09.2018 Na Zenklovu se vrátila preference zatím jen částečně
Po osmiměsíční výluce byl obnoven provoz tramvají v Zenklově ulici. V rámci rekonstrukce uličního prostoru byly obnoveny dvě signalizace. SSZ 8.251 Zenklova – Elsnicovo náměstí na mostě přes Rokytku zatím funguje v pevném řízení bez preference tramvají. V noci je vypnuté do blikající žluté. V místě probíhají dopravní opatření pro dokončení mostu a okolí. SSZ 8.951 Zenklova – U Meteoru vznikla v místě bývalé signalizace na přechodu u zastávky Stejskalova. Nově řídí celou křižovatku a přístup na nové zastávkové ostrůvky. Signalizace již funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají. V souvislosti s rekonstrukcí tratě byla také upravena SSZ 8.235 na Bulovce. Na signalizace byla vyladěna preference tramvají, autobusů a vylepšeny podmínky pro chodce.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018