Preference pražských tramvají
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 511 |

23.07.2010: Signalizace u Mánesa už s preferencí
SSZ 1.011 Masarykovo nábřeží - Myslíkova funguje s preferencí tramvají. Vlaky na všech třech vjezdech jsou upřednostňovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Také využívají speciální tramvajovou fázi s kombinací vzájemně nekolizních směrů. Semafor má funkci světelné závory, reaguje tedy na vzdutí aut od Jiráskova náměstí volbou červené z centra tak, aby nedocházelo k zahlcování křižovatky včetně kolejí. Navíc je umožněna preference chodců při přístupu k zastávce Jiráskovo náměstí z centra při příjezdu tramvaje. Oproti původnímu řešení, jež bylo také s preferencí, jsou nově detekovány tramvaje z Myslíkovy a je realizováno propojení s EOV na nábřeží pro směrovou detekci. Opravenou trať v Myslíkově ulici začnou využívat od 26. 7. tramvaje l. 14.

15.07.2010: Na Bulovce zavedena preference
Obnovené SSZ 8.235 Zenklova - nám. Na Stráži na zastávce Bulovka bylo spuštěno a byla na něm zavedena preference tramvají. Izolovaná signalizace si ještě zřejmě vyžádá doladění, a to nejen pro tramvaje, nyní však jezdí výrazná většina vlaků bez zdržení, zatímco dříve jich byla zdržována přibližně polovina. Přihlašovací kontakty se nachází v optimálních vzdálenostech, osazena jsou výzvová návěstidla s funkcí "následuje volno". Tramvaje jsou preferovány prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Byl zřízen směrový signál pro vozidla odbočující ze Zenkovy do centra vlevo, čímž je zajištěn bezkolizní průjezd tramvají. SSZ je vybaveno i preferencí BUS.

02.07.2010: Zprovozněn obnovený semafor u Mánesa, zatím napevno
Zrekonstruované SSZ 1.011 Masarykovo nábřeží - Myslíkova bylo uvedeno do provozu, a to s návratem tramvají na opravenou trať na nábřeží. Signalizace zatím funguje v pevném řízení, tedy bez preference tramvají. Je změněna poloha přihlašovacích tramvajových kontaktů z obou směrů na nábřeží, čímž bude zajištěn výhodnější předstih přihlášení tramvaje. Například ve směru z centra činí předstih 22 s pro nejrychlejší tramvaj, což je o cca 8 s více než v původním řešení. Nově se zřizuje směrová detekce od Jiráskova náměstí a úplnou novinkou bude hlášení tramvaje z Myslíkovy ulice. Vlaky zde po obnovení provozu budou detekovány 220 m před SSZ. Významným zlepšením by měla být videodetekce kolony aut od Jiráskova náměstí, čímž by se mělo eliminovat zablokování křižovatky vozidly. Zajímavostí je, že signalizace u Mánesa byla jednou z prvních s preferencí MHD v Praze. V roce 1994 byla společně s SSZ Národní divadlo zrekonstruována, osazena mikropočítačovým řadičem, detekcí tramvají a vybavena řídící logikou. Uvedená vylepšení mají potenciál řízení SSZ po 16 letech dále zlepšit.

17.06.2010: Vyhrazený pruh v Poděbradské ulici
V rámci opravy vozovek v Poděbradské ulici na Praze 14 byl zřízen vyhrazený pruh pro autobusy, vozidla taxi a cyklisty ve směru do centra. Začíná pod křižovatkou se Slévačskou ulicí a končí za zastávkou Hloubětín. Délka VJP je cca 400 metrů. Pruh má především redukovat nadměrný příjezd vozidel od Černého mostu tak, aby se zvýšila plynulost průjezdu autobusů Poděbradskou ulicí. Po rekonstrukci tramvajové tratě, která skončila v dubnu, je tento krok dalším přínosem ke kvalitě veřejné dopravy v lokalitě. Jsou zde provozovány tři denní autobusové linky. Další zlepšení by mělo přinést letošní zprovoznění Vysočanské radiály, které by mělo odvést alespoň malou část tranzitní dopravy.

16.06.2010: Úprava semaforu na náměstí Jana Palacha
SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova dostalo novou řídící logiku. Software, jenž funguje několik týdnů, umožňuje redukovat množství vozidel směrem k Národnímu divadlu tak, aby nebyla zahlcována křižovatka nám. Jana Palacha, Křižovnická ulice a Smetanovo nábřeží, kde se kolony aut kvůli nedostatečné šířce komunikace pohybují po kolejích. Systém redukce vjezdu prozatím nefunguje naplno, k zahlcování tedy dosud dochází. Současně s úpravou byla vylepšena detekce a preference tramvají. Byly zřízeny nové vzdálené detektory pro tramvaje, což bylo umožněno nahrazením blízkých detektorů přímými výstupy z EOV. Protože pro vzdálené kontakty nebylo možné použít gumové PTK1, byly zvoleny dvojité podélné pružiny, jež nevyžadují ukolejnění. Při vyšších rychlostech tramvají jsou odolnější než staré pružinové kontakty. Nová logika a data, stejně jako výběr redukčních programů ještě vyžadují ladění.

09.06.2010: Palmovka na blikačku
SSZ 8.206 Sokolovská - Zenklova na Palmovce, které bylo obnoveno na začátku roku a byla zde zavedena preference TRAM, je v dopravních špičkách vypínána do blikající žluté. Dopady na provoz v křižovatce i okolí jsou pozitivní. Plynulejší je provoz automobilů, výrazného zlepšení se dočkali chodci, jejichž zdržení mnohonásobně kleslo. Tramvaje, přestože nemají přednost, užívají přízně řidičů aut a projíždějí většinou bez zastavení. I u nich zřejmě došlo k poklesu zdržení, které bylo po zavedení preference už tak velmi příznivé. Vypínání signalizace do blikající žluté se jeví jako vhodnější způsob řešení případných kapacitních problémů IAD od Balabenky než ruční řízení policie z místa, které přinášelo až více než minutová zdržení spojů MHD. Problémy nepřináší blikající žlutá ani na odsazeném přechodu u manipulační zastávky linky 12. Dosud nedořešená je problematika špatného výhledu z tramvaje do některých míst, zvláště od Krejcárku vlevo u vozů typu KT. Řešením může být zavedení přednosti pro tramvaje nebo osazení zrcadel.

07.06.2010: Na SSZ Vršovická - Užocká byla obnovena detekce tramvají
Semafor na přechodu pro chodce mezi zastávkami Slavia a Kubánské náměstí funguje nyní lépe pro tramvaje. Původní detekce vlaků na SSZ 0.359 Vršovická - Užocká pomocí pružinových trolejových kontaktů byla nahrazena moderními gumovými prvky PTK1, které jsou výrazně spolehlivější. V místech odhlašovacích kontaktů jezdí tramvaje běžně rychlostí 50 km/h a při nárazu sběrací lišty pantografu do pružinového kontaktu docházelo k jeho destrukci a nefunkčnosti již několik týdnů po osazení. Výsledkem byla nefungující preference tramvají. Nové kontakty fungují cca 2 měsíce a dosud nevyžadovaly opravu.

02.06.2010: Bumlíky a signalizace na Blance v Holešovicích
Se zprovozněním provizorní tramvajové tratě Holešovice - Troja přibyla na pražské tramvajové síti preferenční opatření. V oblasti křižovatky Partyzánská - Vrbenského bylo realizováno 84 metrů podélných dělících prahů, které oddělují tramvajové těleso od vozovky. Zároveň došlo k obnově SSZ 7.176 Partyzánská - Vrbenského. Semafor funguje s preferencí tramvají, ale ještě vyžaduje doladění. Byla zprovozněna také signalizace pro řízení provozu na provizorní jednokolejce přes Vltavu, která je vedena po jedné polovině původního ocelového mostu. SSZ 7.995 jednokolejná TT Troja funguje v režimu trvalého signálu stůj a vlak, který se k úseku přiblíží jako první, dostává volno bez čekání. Pomocí této signalizace je řízen také silniční přejezd na trojské straně mostu.

27.05.2010: SSZ Bělehradská - Rumunská s preferencí
Obnovený semafor na Tylově náměstí již preferuje tramvaje a výraznou měrou přispěl ke zvýšení rychlosti a plynulosti tramvajového provozu. SSZ 2.330 Bělehradská - Rumunská bylo po rekonstrukci uvedeno do provozu minulý týden, ale z technických důvodů pouze v pevném řízení bez preference. Po úpravách došlo k zapnutí preference tramvají. Zatímco před obnovou SSZ přijíždějící vlak obvykle zastavilo, nyní výrazná většina tramvají projíždí zcela bez zdržení, a to i v koordinovaném řízení. Místem projíždějí dvě denní tramvajové linky.

21.05.2010: SSZ Bělehradská – Rumunská po obnově, zatím napevno
Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 2.330 Bělehradská - Rumunská. Realizovaná byla také tramvajová detekce a výzvová návěstidla, ale signalizace dosud funguje z technických důvodů v pevném řízení, tedy bez preference tramvají. Termín zprovoznění preference je zatím neznámý. V místě jsou provozovány dvě tramvajové linky.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 511 |

  NOVINKY
12.07.2019 Vinohradská s bumlíkem a dvěma upravenými semafory
Rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici přinesla opatření pro zlepšení plynulosti provozu tramvají. Především se podařilo umístit ve směru do centra delší pás oddělovacích tvarovek. Začíná nad ulicí Anny Letenské a vyjma přejezdů končí až před Španělskou ulicí. Oddělený úsek trati tak činí téměř 350 metrů a řeší tak místa nejčastějšího zdržování MHD na Vinohradské. Bumlík do centra přibyl i před Blanickou ulicí, zachován zůstal před Budečskou a Šumavskou, zrušen byl naopak z centra před Šumavskou. Příznivě se na plynulosti provozu tramvají podepisují mysové zastávky Italská a Vinohradská tržnice z centra, které zátkují komunikaci a uvolňují ji před tramvají. Prospěšné jsou i úpravy SSZ 2.317 Vinohradská – Italská a SSZ 2.380 Vinohradská – Budečská. Zásadní změnou na obou semaforech je priorita předvýběru kolizní fáze při příjezdu tramvaje do mysové zastávky tak, aby v době špuntování komunikace dostali zelenou boční směry a chodci přes Vinohradskou. Řešení navíc zvyšuje kvalitu preference tramvají. Za kritické místo lze ze stavebně-provozního hlediska označit mysovou zastávku Vinohradská tržnice ve směru do centra, která nahradila původní ostrůvek. Auta těsně před zastávkou najíždějí na koleje a místo může být zdrojem nižší plynulosti a bezpečnosti provozu.

11.07.2019 Vzdálené rádio na Octárně
Tramvaje na Praze 6 využívají další vzdálené rádio. Na SSZ 6.148 Patočkova - Střešovická ve směru z centra bylo uvedeno do provozu zařízení, které umožňuje směrovou detekci tramvaje na větší vzdálenost. Zařízení je umístěno 110 metrů před stopčárou na výjezdu ze zastávky Vozovna Střešovice. Po trati zde jezdí také autobusy MHD, což vyžaduje speciální opatření v logice detekce a řízení. V místě navíc momentálně probíhají dopravní opatření. Z důvodů opravy vozovky jezdí auta ve směru z centra k signalizaci po kolejích, čímž je účinnost vzdáleného rádia částečně omezena. V Praze je v tuto chvíli v provozu 17 vzdálených rádií.

12.06.2019 Směrový signál a vložená fáze na Podkovářské
Na SSZ 9.213 Poděbradská – Podkovářská došlo ke změně organizace dopravy a také řízení signalizace. Na vjezdu z Poděbradské ve směru do centra je levý řadicí pruh vyhrazen již pouze odbočení vlevo do vznikajícího areálu. Na signalizaci je pro tento pohyb zřízen samostatný směrový signál. Pro zachování kvality preference tramvají byla na signalizaci zřízena vložená fáze, která se dle nároku tramvaje vybírá právě před směrovým signálem. Ostatní funkce signalizace zůstaly zachovány. Volno pro tramvaj se i v hlavní fázi vybírá pouze na výzvu. Řízení je v koordinaci po Poděbradské, které je preference tramvají nadřazena.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019