Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 648 |

12.05.2014: Semafor na Podkovářské v dynamice
SSZ 9.213 Poděbradská - Podkovářská, jež bylo obnoveno v roce 2013, dostalo dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajišťována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ač se jedná o křižovatku, na části přechodu přes tramvajovou trať je netradičně použita trvalá zelená pro chodce a tramvaj si vybírá volno pouze na výzvu. Na druhou stranu lze tramvají krátit boční fázi s chodci. Na semaforu ale občas dojde k nestabilnímu chování, například k ukončení vlastní fáze pro tramvaj z centra hluboko po jejím přihlášení, což vede ke zbytečnému zdržení. Pokud se řízení podaří doladit, budou již všechny signalizace na Poděbradské ulici z pohledu preference tramvají v přijatelném stavu.

07.05.2014: Vzniká signalizace U Vorlíků
Po delší době byla obnovena výstavba signalizace na Letné u vjezdu do tunelu Blanka. SSZ Milady Horákové – U Vorlíků, které se bude nacházet mezi zastávkou Sparta a smyčkou Špejchar, pomalu dostává svoji definitivní podobu. Bude s preferencí tramvají. Největší přínos pro tramvaje bude mít z tohoto díla vedlejší signalizace na vjezdu do obratiště Špejchar. Díky „Vorlíkům“ se budou tramvaje ve směru z centra přihlašovat k signalizaci u smyčky s větším předstihem. Zatímco nyní se vlaky hlásí až postavením výhybky, nově se kontaktem budou přihlašovat už u předvěsti sousední signalizace. Semafory jsou součástí stavby tunelového komplexu Blanka.

22.04.2014: První semafor na Malovance upraven
SSZ Bělohorská – Vaníčkova u zastávky Malovanka bylo upraveno. Nyní je na signalizaci zajištěna lepší preference tramvají, která se realizuje prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze, a také předvýběrem kolizní fáze. Nejsou již registrovány nestabilní stavy chování signalizace, která byla původně zřízena jako provizorní. Nyní zde zastaví zanedbatelné množství tramvají a vzhledem k levému odbočení aut přes koleje má nyní pro MHD pozitivní přínos. Úpravou mají projít i další semafory na Malovance. SSZ Bělohorská – Pod Královkou je dočasně v blikající žluté a i zde tramvaje nyní nezastavují. Na SSZ Myslbekova – Dlabačov dosud není zlepšení zřetelné.

06.03.2014: Flora upravena. Co teď umí vzdálené rádio?
Po 10 měsících bylo upraveno SSZ 3.309 Vinohradská - Jičínská. Zásadní změnou prošla funkce vzdáleného rádia od malé Jičínské. Tramvaje, které se na něm přihlásí, typicky generují výzvu a prodlužování na zelenou pro auta z malé Jičínské, zatímco dosud si vybíraly své volno vpravo. To se nyní vybírá až po nároku na EOV. Nová funkce má zajistit vytlačení kolony vozidel před tramvají. Signalizace si tak lépe poradí v době extrémních kolon v malé Jičínské, při kterých přicházela tramvajová volna nezřídka nazmar. Naopak v době běžného provozu, kdy mají vlaky obvykle relativně volný průjezd ke křižovatce, je funkce na škodu: před přijíždějící tramvaj často padá cizí fáze a SSZ tak zastaví více tramvají než dříve. Součástí úpravy je i omezení, či úplně vyřazení zakoordinovávání po Vinohradské, takže boční směry tolik netrpí dlouhými červenými. Chybí však stále nezbytná dynamická koordinace s SSZ Jičínská - Přemyslovská.

26.02.2014: Některá světla se v noci rozblikají
Město se rozhodlo vypnout na noc celkem 33 pražských semaforů. Znamená, že na nich bude blikat žlutá. Jsou mezi nimi i tři zařízení, přes než jezdí tramvaje: SSZ 5.582 Nádražní - Nádraží Smíchov, SSZ 5.583 Nádražní - U Královské louky, SSZ 8.235a Zenklova - náměstí Na Stráži. Do poloviny 90. let se výrazná většina semaforů v Praze v noci vypínala, některé dokonce i o víkendu. S obnovou signalizací a zaváděním dynamického řízení ale nastala vlna zřizování nepřetržitého provozu SSZ bez ohledu na místní podmínky. Po roce 2000 se navíc začaly realizovat celočervené provozy. Nyní tak jsou téměř všechny signalizace v nepřetržitém provozu. Teprve přibližně poslední rok se při obnovách a výstavbách SSZ opět aspoň výjimečně přistupuje k jejich nočnímu vypínání. Město si od změny slibuje plynulejší provoz a lepší životní prostředí. Současně dojde ke snížení spotřeby pohonných hmot. Není zřejmé, zda další semafory budou následovat.

09.02.2014: Na Spojovací funguje preference i pro autobusy
SSZ Koněvova – Spojovací se dočkala zavedení preference autobusů. Stalo se tak rok poté, co na křižovatku byl dosazen hardware, pomocí kterého jsou autobusy detekovány a kterým je řidičům BUS indikováno přihlášení. Na SSZ dosud fungovala pouze preference tramvají. Ta zde zůstává, pouze se musí o výhody dělit právě s autobusy. Prakticky to znamená, že v směru z centra již nebude zdaleka tak jisté, že tramvaje projedou do smyčky zcela bez zdržení. Naopak ve směru do centra akceptuje nové řešení reálné doby odbavení tramvají v nástupní a tak volno padá obvykle o něco dříve než dosud, na což si řidiči tramvají pomalu zvykají. Preference autobusů byla nedávno zprovozněna také na blízkém SSZ Spojovací – K Žižkovu. Přes obě křižovatky jsou provozovány páteřní autobusové linky v krátkých intervalech.

17.12.2013: Na Evropské nadále bez preference
Provoz tramvají na Evropské třídě byl obnoven, avšak preference tramvají na SSZ zde nadále nefunguje. Platí to nejen o signalizacích, které byly obnoveny v posledních pěti letech, ale také o těch nejnovějších. V pevném řízení funguje SSZ Evropská – Horoměřická, které ovšem ještě není v definitivním stavu. V pevném řízení a v koordinaci pouze pro IAD funguje samostatný přechod pro chodce SSZ Evropská – Súdánská. V pevném řízení funguje SSZ Evropská – Alžírská u zastávky Červený Vrch. Vypnutá je signalizace u vjezdu do vozovny Vokovice. Celkem je na Evropské třídě 9 semaforů technologicky vybavených k preferenci tramvají, avšak fungujících bez preference kvůli nezdařilému software. Je to největší skupina takto postižených SSZ. Jedinou signalizací, jež má alespoň částečnou preferenci, je SSZ Evropská – Starodejvická.

02.12.2013: Prašný most a Octárna už mají preferenci
Bylo uvedeno do provozu dynamické řízení na několika signalizacích komplexu Blanka, kde dosud fungovaly provizorní pevné programy. Preference tramvají již je nasazena na SSZ Prašný most. Zde se na dvou ze tří směrů vlaky přihlašují vzdáleným rádiem a preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze, změnou pořadí fází a předvýběrem kolizní fáze. Křižovatkou projíždí ve špičce za hodinu 120 tramvají a k tomu 18 autobusů, které se v řízení chovají jako tramvaje. Zatím se nepodařilo dostatečně vyřešit rozlišení tramvaje a autobusu na vjezdu od Brusnice, což vede ke zdržování MHD zvláště na tomto vjezdu. Nevýhodou je také časté zahlcování křižovatky vzdutím z málo kapacitní Svatovítské ulice. Preference již funguje také na novém sousedním přechodu k zastávce Prašný most a vrátila se také na obnovené SSZ Patočkova – Střešovická. Zde jsou vlaky preferovány prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze.

28.11.2013: Preference funguje téměř na celé Poděbradské
Signalizace na Poděbradské ulici méně zdržují tramvaje. V souvislosti s ukončením rekonstrukce tramvajové trati mezi Harfou a Kbelskou ulicí byla obnovena či zavedena preference tramvají celkem na třech semaforech. Jedná se o křižovatky s ulicemi Kbelská, Hloubětínská a nyní už také U Elektry. Zachována zůstala preference na SSZ U Tesly. Dočasně je zrušena preference na křižovatce s Podkovářskou ulicí, kde ještě probíhá obnova SSZ. V případě dvou křižovatek slouží k detekci tramvají optické snímače STOD1, které byly částečně obnoveny na Hloubětínské a nově dosazeny na Kbelské. Ostatní signalizace používají klasické kontakty PTK1. Všechny preference jsou pouze podmíněné, přesto například na Kbelské ušetří tramvaje ve směru do centra v průměru půl minuty jízdní doby. Naopak na posledním a nejnovějším SSZ Poděbradská – Slévačská je preference méně účinná.

14.11.2013: Nový bumlík u Veletržní
V ulici Dukelských hrdinů mezi zastávkou Veletržní ve směru z centra a křižovatkou se stejnojmennou ulicí byla zřízena betonová tvarovka, která odděluje vozovku a tramvajovou trať. Současně byla zrušena čára mezi řadicími pruhy ke křižovatce pro automobily. Nový bumlík měří 36,5 metru a zajišťuje nerušený příjezd tramvaje ke stopčáře řízené křižovatky, která funguje s kvalitní preferencí tramvají.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 648 |

  NOVINKY
13.04.2025 Na Pankráci z centra funguje detekce tramvají
Na SSZ 4.430 Na Pankráci – Hvězdova byla zprovozněna detekce tramvají z centra. Detekce nefungovala od uvedení prodlužené tratě do provozu, z důvodů závady na koordinačním kabelu, který vede k signalizaci na Pražského povstání. Právě tam bylo vedení od přihlašovacího trolejového kontaktu zapojeno. Kabel dosud není opraven, avšak díky doplněnému zařízení jsou nároky tramvají dopravovány mezi řadiči bezdrátově. Dá se očekávat nižší spolehlivost přenosu, zatím se pohybuje přes 90 %. Ve směru do centra funguje detekce od počátku bez obtíží, reálně má však nepříznivý vliv na plynulost případná jízda na zadní pantograf. Na lince 19 došlo k vylepšení také na SSZ 0.355 Vršovická – U Vršovického nádraží, pro období slabšího provozu. Ve směru z centra zde byly původně nastaveny příliš krátké časy pro zastávkové pobyty, nyní došlo k vyladění dat.

13.04.2025 Na části Evropské a Modřanské 60
Na dvou místech tramvajové sítě je nově umožněna jízda rychlostí 60 km/h namísto rychlosti 50 km/ h, kterou stanoví obecná úprava zákona o provozu na pozemních komunikacích. Jedná se o úsek Modřanské ulice mezi smyčkou Dvorce a přejezdem na Přístavišti o délce 250 metrů a úsek Evropské ulice mezi zastávkou Thákurova a Kanadskou ulicí o délce 450 metrů. Delší dobu jsou takto upraveny úseky mezi Podolskou vodárnou a přejezdem před podolským bazénem a Kolbenova ulice mezi ulicí Smržových a odbočením tramvaje u vozovny Hloubětín. Zvýšení rychlosti je umožňováno pouze na vybraných úsecích sítě bez přejezdů a přechodů pro chodce na zatravněném nebo otevřeném kolejovém svršku. Je stanoveno rychlostníkem a současně bývá doplněno silniční značkou Nejvyšší dovolená rychlost 50 km/h s podtabulkou MIMO TRAM. Kromě toho je vyšší rychlost než 50 km/h umožněna na tratích mimo pozemní komunikace, například v Modřanech nebo na Barrandově, a také v místech, kde je vyšší rychlost umožněna na pozemní komunikaci pro všechna vozidla. Všechny úseky dráhy, kde se smí jet rychleji než 50 km/h, jsou vyznačeny rychlostníkem.

31.01.2025 Tři, dva, jedna! Novinka na Spojovací.
Tramvaje na Spojovací lépe odjíždějí ve směru do centra. Na SSZ 3.364 Hartigova – Spojovací byla nasazena upravená řídicí logika. Volno pro tramvaj se vybírá pouze na výzvu, padá na kratší dobu a častěji. Vlakům z nástupní zastávky jsou vytvořeny lepší podmínky pro splnění odjezdu ve stanovenou minutu dle jízdního řádu. Řízení navíc používá občanský čas a umí odložit výběr, aby volno nepadlo předčasně před začátkem nové minuty. Ve směru z centra se volno vybírá až od blízkého kontaktu, což nutí většinu vlaků zpomalit a následně znovu zadávat jízdu. Zásadní zlepšení mají chodci. Ve vložené tramvajové fázi je možné vybrat přechod přes Českobrodskou ulici, který je velmi vytížený a slouží pro přestup mezi autobusy a tramvajemi. Preference na Spojovací byla zřízena už před více než 20 lety. V roce 2014 byla doplněna preference autobusů a ještě v témže roce byla signalizace obnovena, do pevného řízení. V roce 2015 došlo k opětovnému zavedení preference MHD, ale s horšími podmínkami pro tramvaje. K úpravě semaforu došlo také na Nádraží Libeň. SSZ 9.212 Harfa nově umí vkládání fází dle autobusů i během pracovních dnů.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2025