Preference pražských tramvají
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 514 |

11.08.2010: Dva semafory na Malovance zůstaly bez preference
Stránky Preference pražských tramvají ponechávání dvě SSZ na objízdné trase MO v kategorii „bez preference tramvají“. Ani necelý půlrok po jejich realizaci neupřednostňují za běžného provozu tramvaje. Na SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov přesáhne v některých případech zdržení prvního vlaku minutu. V případě příjezdu více tramvají za sebou dochází k dalším nárůstům, volna do jednotlivých směrů jsou navíc vybírána v pevném pořadí, nikoli v závislosti na příjezdu vlaků. SSZ 6.832 Bělohorská - Vaníčkova obsahuje preferenční prvek - vkládání fází - ale chová se vůči tramvajím nestabilně. Ve směru do centra například běžně končí volno těsně před potřebou průjezdu tramvaje. Podmíněnou preferenci má SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou. Mírná většina tramvají zde projíždí bez zastavení, semafor pro tramvaje krátí a prodlužuje. SSZ 6.830 Myslbekova - Hládkov, přechod je po posunu blízkého přihlašovacího kontaktu s absolutní preferencí tramvají.

07.08.2010: První preference na západní Vinohradské
Preference tramvají na světelné signalizaci poprvé pronikla do části Vinohradské ulice, kde je samostatně vedena linka 11. Bylo zprovozněno obnovené SSZ 2.317 Vinohradská - Italská, které se nachází jednu zastávku od Muzea. Přihlašovací kontakty tramvají jsou z obou směrů osazeny ve vhodných polohách. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Na SSZ zároveň funguje světelná závora do centra, aby pomalá kolona aut nezablokovala kolizní směry s provozem autobusů. Ty mají na SSZ zajištěnu preferenci také. Semafor je třeba ve zkušebním provozu doladit, protože uvažuje s příliš vysokou rychlostí tramvají a v některých případech je prodlužované volno ukončeno těsně před příjezdem vlaku. Po úpravě není vyloučeno, že bude dosaženo absolutní preference tramvají. Negativní je vliv aut na jízdu tramvají, která ke křižovatce přijíždějí kvůli parkování převážně po kolejích.

27.07.2010: Světelná závora na Palachově náměstí v provozu
Na SSZ Křižovnická - Kaprova byla na začátku prázdnin uvedena do provozu světelná závora, která je aktivována automaticky při zvýšení dopravní zátěže v Křižovnické ulici ve směru k Národnímu divadlu. Díky opatření, jež prochází laděním, se zatím zlepšila situace na nám. Jana Palacha. Došlo k poklesu blokování tramvají v křižovatce kvůli jejímu zahlcení auty. Závora zatím dostatečně nevyčistila úsek mezi náměstím a Karlovými lázněmi, kde auta tvoří kvůli nedostatečné šířce komunikace kolonu přímo na kolejích. Největším důvodem je zřejmě omezení na Národní třídě, které přivádí další dopravu na Smetanovo nábřeží. Na Palachově náměstí pravidelně hlídkuje policie, pomáhá dořizovat křižovatku proti zahlcování a řeší přestupky.

23.07.2010: Signalizace u Mánesa už s preferencí
SSZ 1.011 Masarykovo nábřeží - Myslíkova funguje s preferencí tramvají. Vlaky na všech třech vjezdech jsou upřednostňovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Také využívají speciální tramvajovou fázi s kombinací vzájemně nekolizních směrů. Semafor má funkci světelné závory, reaguje tedy na vzdutí aut od Jiráskova náměstí volbou červené z centra tak, aby nedocházelo k zahlcování křižovatky včetně kolejí. Navíc je umožněna preference chodců při přístupu k zastávce Jiráskovo náměstí z centra při příjezdu tramvaje. Oproti původnímu řešení, jež bylo také s preferencí, jsou nově detekovány tramvaje z Myslíkovy a je realizováno propojení s EOV na nábřeží pro směrovou detekci. Opravenou trať v Myslíkově ulici začnou využívat od 26. 7. tramvaje l. 14.

15.07.2010: Na Bulovce zavedena preference
Obnovené SSZ 8.235 Zenklova - nám. Na Stráži na zastávce Bulovka bylo spuštěno a byla na něm zavedena preference tramvají. Izolovaná signalizace si ještě zřejmě vyžádá doladění, a to nejen pro tramvaje, nyní však jezdí výrazná většina vlaků bez zdržení, zatímco dříve jich byla zdržována přibližně polovina. Přihlašovací kontakty se nachází v optimálních vzdálenostech, osazena jsou výzvová návěstidla s funkcí "následuje volno". Tramvaje jsou preferovány prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Byl zřízen směrový signál pro vozidla odbočující ze Zenkovy do centra vlevo, čímž je zajištěn bezkolizní průjezd tramvají. SSZ je vybaveno i preferencí BUS.

02.07.2010: Zprovozněn obnovený semafor u Mánesa, zatím napevno
Zrekonstruované SSZ 1.011 Masarykovo nábřeží - Myslíkova bylo uvedeno do provozu, a to s návratem tramvají na opravenou trať na nábřeží. Signalizace zatím funguje v pevném řízení, tedy bez preference tramvají. Je změněna poloha přihlašovacích tramvajových kontaktů z obou směrů na nábřeží, čímž bude zajištěn výhodnější předstih přihlášení tramvaje. Například ve směru z centra činí předstih 22 s pro nejrychlejší tramvaj, což je o cca 8 s více než v původním řešení. Nově se zřizuje směrová detekce od Jiráskova náměstí a úplnou novinkou bude hlášení tramvaje z Myslíkovy ulice. Vlaky zde po obnovení provozu budou detekovány 220 m před SSZ. Významným zlepšením by měla být videodetekce kolony aut od Jiráskova náměstí, čímž by se mělo eliminovat zablokování křižovatky vozidly. Zajímavostí je, že signalizace u Mánesa byla jednou z prvních s preferencí MHD v Praze. V roce 1994 byla společně s SSZ Národní divadlo zrekonstruována, osazena mikropočítačovým řadičem, detekcí tramvají a vybavena řídící logikou. Uvedená vylepšení mají potenciál řízení SSZ po 16 letech dále zlepšit.

17.06.2010: Vyhrazený pruh v Poděbradské ulici
V rámci opravy vozovek v Poděbradské ulici na Praze 14 byl zřízen vyhrazený pruh pro autobusy, vozidla taxi a cyklisty ve směru do centra. Začíná pod křižovatkou se Slévačskou ulicí a končí za zastávkou Hloubětín. Délka VJP je cca 400 metrů. Pruh má především redukovat nadměrný příjezd vozidel od Černého mostu tak, aby se zvýšila plynulost průjezdu autobusů Poděbradskou ulicí. Po rekonstrukci tramvajové tratě, která skončila v dubnu, je tento krok dalším přínosem ke kvalitě veřejné dopravy v lokalitě. Jsou zde provozovány tři denní autobusové linky. Další zlepšení by mělo přinést letošní zprovoznění Vysočanské radiály, které by mělo odvést alespoň malou část tranzitní dopravy.

16.06.2010: Úprava semaforu na náměstí Jana Palacha
SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova dostalo novou řídící logiku. Software, jenž funguje několik týdnů, umožňuje redukovat množství vozidel směrem k Národnímu divadlu tak, aby nebyla zahlcována křižovatka nám. Jana Palacha, Křižovnická ulice a Smetanovo nábřeží, kde se kolony aut kvůli nedostatečné šířce komunikace pohybují po kolejích. Systém redukce vjezdu prozatím nefunguje naplno, k zahlcování tedy dosud dochází. Současně s úpravou byla vylepšena detekce a preference tramvají. Byly zřízeny nové vzdálené detektory pro tramvaje, což bylo umožněno nahrazením blízkých detektorů přímými výstupy z EOV. Protože pro vzdálené kontakty nebylo možné použít gumové PTK1, byly zvoleny dvojité podélné pružiny, jež nevyžadují ukolejnění. Při vyšších rychlostech tramvají jsou odolnější než staré pružinové kontakty. Nová logika a data, stejně jako výběr redukčních programů ještě vyžadují ladění.

09.06.2010: Palmovka na blikačku
SSZ 8.206 Sokolovská - Zenklova na Palmovce, které bylo obnoveno na začátku roku a byla zde zavedena preference TRAM, je v dopravních špičkách vypínána do blikající žluté. Dopady na provoz v křižovatce i okolí jsou pozitivní. Plynulejší je provoz automobilů, výrazného zlepšení se dočkali chodci, jejichž zdržení mnohonásobně kleslo. Tramvaje, přestože nemají přednost, užívají přízně řidičů aut a projíždějí většinou bez zastavení. I u nich zřejmě došlo k poklesu zdržení, které bylo po zavedení preference už tak velmi příznivé. Vypínání signalizace do blikající žluté se jeví jako vhodnější způsob řešení případných kapacitních problémů IAD od Balabenky než ruční řízení policie z místa, které přinášelo až více než minutová zdržení spojů MHD. Problémy nepřináší blikající žlutá ani na odsazeném přechodu u manipulační zastávky linky 12. Dosud nedořešená je problematika špatného výhledu z tramvaje do některých míst, zvláště od Krejcárku vlevo u vozů typu KT. Řešením může být zavedení přednosti pro tramvaje nebo osazení zrcadel.

07.06.2010: Na SSZ Vršovická - Užocká byla obnovena detekce tramvají
Semafor na přechodu pro chodce mezi zastávkami Slavia a Kubánské náměstí funguje nyní lépe pro tramvaje. Původní detekce vlaků na SSZ 0.359 Vršovická - Užocká pomocí pružinových trolejových kontaktů byla nahrazena moderními gumovými prvky PTK1, které jsou výrazně spolehlivější. V místech odhlašovacích kontaktů jezdí tramvaje běžně rychlostí 50 km/h a při nárazu sběrací lišty pantografu do pružinového kontaktu docházelo k jeho destrukci a nefunkčnosti již několik týdnů po osazení. Výsledkem byla nefungující preference tramvají. Nové kontakty fungují cca 2 měsíce a dosud nevyžadovaly opravu.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 514 |

  NOVINKY
09.09.2019 Semafor na horním náměstím Míru znovu s preferencí
Další snaha o zavedení preference tramvají na SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na křižovatku byl nasazen upravený software a spuštěna dynamika. Signalizace funguje nadále v koordinovaném řízení pro auta, které tramvaje nemohou volně říznout, ale mohou si své volno zřetelně prodloužit, předvybrat a krátce mohou prodlužovat kolizní fázi. Řízení je s trvalou zelenou pro chodce přes trať, volno pro tramvaje je vybíráno v každém směru zvlášť pouze na výzvu. Jedná se už o třetí zavedení preference tramvají na této signalizaci. Naposledy k němu došlo na jaře roku 2018. Detekce autobusů pomocí videokamer, jež mají obecně nižší spolehlivost, se stala s odstupem času hlavní příčinou kolon aut a byl nasazen pevný program. V současném řešení slouží videokamery pouze pro nepreferenční nárokování autobusů a došlo i k dalším zpřesňujícím úpravám logiky, které by měly vést jednak ke zlepšení preference tramvají, jednak k menšímu ovlivňování ostatních účastníků. Přihlašovací trolejový kontakt ve směru z centra byl přiblížen k SSZ tak, aby se nepřihlašovaly tramvaje v době, kdy ještě stojí před zastávkou.

09.09.2019 Vzdálené rádio na Palackého mostě
SSZ 2.013 Palackého náměstí je vylepšené. Do provozu bylo uvedeno vzdálené rádio ve směru z Palackého mostu. Signalizace tak ví s předstihem přibližně 200 metrů nejen o přítomnosti tramvaje na mostě, ale rovněž o směru jízdy. To se projevuje pružnější reakcí řízení na přijíždějící vlaky. Některým tramvajím padá volno plynule do jízdy. Jako hlavní zlepšení se však ukazuje snížení tvorby kolon na mostě, protože signalizace má o jejich jízdě více informací a dokáže na ně vhodně reagovat. Logikou pro vzdálené rádio je SSZ vybaveno od roku 2018, kdy byla v návaznosti na obnovu technologie signalizace uvedena do provozu nová dokonalejší dynamika.

05.09.2019 Obnovená světla u Smíchovského nádraží. A sousední zrušená
Obnovená světla u Smíchovského nádraží. A sousední zrušená Do provozu bylo uvedeno obnovené SSZ 5.583 Nádražní - U Královské louky na vjezdu do smyčky Smíchovské nádraží. Na signalizaci funguje preference tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze obdobně jako v předchozím způsobu řízení. Současně bylo zrušeno vedlejší SSZ 5.582 Nádražní - nádraží Smíchov, které bylo už několik let mimo provoz.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019