Preference pražských tramvají
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 511 |

05.01.2010: Nové SSZ Jičínská - Přemyslovská zatím bez preference
V závěru roku 2009 bylo uvedeno do provozu nové SSZ 3.693 Jičínská - Přemyslovská, které se nachází mezi Florou a Olšanským náměstím na trase tramvajové linky č. 5. Jedná se o stykovou křižovatku s přechody pro chodce. Signalizace je vybavena technologií pro preferenci tramvají, i když ve směru do centra je kontakt umístěn s nedostatečným předstihem před křižovatkou. Na semaforu zatím funguje pevné řízení bez preference tramvají. Do provozu bylo uvedeno také SSZ 2.366 Francouzská - Budečská. Signalizace zde řídí jednak provoz na přechodu pro chodce a jednak funguje jako časový ostrůvek pro společné tramvajové a autobusové zastávky Jana Masaryka. Zprovozněno bylo dynamické řízení, ale pro úspěšně fungující preferenci, zvláště pro směr z centra, se neobejde bez doladění.

22.12.2009: Signalizace v Kobylisích s preferencí
Semafory u stanice metra Kobylisy fungují s preferencí tramvají. Na SSZ 8.242 Klapkova - Střelničná bylo uvedeno do provozu dynamické řízení, které by mělo zlepšit odbavování vlaků především na zatíženém směru z centra. Tramvajová volna se vybírají pouze na výzvu, nikoliv cyklicky. I když se dá očekávat další doladění SSZ, již nyní je zřejmé snížení zdržení tramvají. Jejich podmíněná preference je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vložených tramvajových fází. Sousední SSZ 8.243 Střelničná – Zdibská funguje v dynamickém řízení již od léta, kdy proběhla v koordinaci rekonstrukce tramvajové trati i signalizací.

03.12.2009: Obnovené semafory na Evropské bez preference tramvají
Rekonstrukce světelných signalizací na Evropské se realizuje bez preference tramvají! Semafory jsou sice vybavovány kompletní technologií pro preferenci včetně výzvových návěstidel, avšak řízení na vozidla MHD téměř nereaguje. Běžně tak dochází k ukončování volna pro tramvaj těsně před nárokem na průjezd. Zatím byla takto obnovena SSZ 6.160 Evropská - garáže MV a SSZ 6.131 Evropská - Na Pískách, kde navíc i po rekonstrukci působí tramvajím značné problémy odbočování automobilů vlevo přes kolejové těleso na společný signál s tramvajemi.

01.12.2009: Rekonstrukce SSZ na horní Palmovce
Probíhá dlouho očekávaná rekonstrukce SSZ 8.206 Sokolovská – Zenklova, po jejímž dokončení bude zavedena preference tramvají s příznivým dopadem na plynulost jejich provozu v tomto uzlu. Ze všech směrů jsou osazovány tramvajové detektory a plné propojení ovládání výhybek do SSZ. Zprovoznění signalizace lze očekávat během prosince.

31.10.2009: Nové semafory u Komerčního centra Vypich
Krátce po zahájení provozu zastávky Obora Hvězda u objektu nového komerčního centra bylo uvedena do provozu SSZ 6.134 Bělohorská - Slezanů. Jedná se o dvojici semaforů po obou koncích tramvajové zastávky, jeden pro průsečnou křižovatku, jeden pro samostatný přechod pro chodce. Na SSZ je absolutní preference tramvají. Současně však bylo upraveno SSZ Vypich, kde došlo během pracovního dne k významnému omezení preference proti předchozímu stavu. Například nedochází k vkládání tramvajové fáze.

14.10.2009: SSZ na Korunní
V Korunní ulici na Praze 3 byl zrekonstruován jeden semafor a další byl postaven. Obnovou prošlo SSZ 3.377 Korunní - Benešovská u zastávky Orionka. V rámci realizace byla zavedena podmíněná preference tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním tramvajové fáze. Dále bylo zřízeno SSZ 2.049 Korunní - Kladská u zastávky Vinohradská vodárna s prodlužováním tramvajové fáze. Zde je preference absolutní.

24.08.2009: Vyhrazené pruhy u krčské nemocnice
V Praze přibývají vyhrazené pruhy, které zrychlí provoz autobusů. Po nedávném vyznačení pruhů v Chodovské, Bělocerkevské a Českobrodské ulici se pokračuje v jejich realizaci také v oblasti Prahy 4, zatím ve Vídeňské ulici mezi Nemocnicí Krč a Michelským lesem. Další mohou přibýt mimo jiné v Michelské ulici, mezi zastávkami Zálesí a Nemocnice Krč a na tramvajových kolejích v Radlické ulici. Úpravy jsou součástí několika projektů Dopravního podniku Praha.

05.08.2009: Pražcová návěstidla v Ďáblicích
Na dalším místě v Praze se zkouší tramvajová návěstidla obsahující signál „pozor“. Po odbočení tramvaje do smyčky Braník byl vybaven zkušební signalizací podjezd Ďáblice. Na rozdíl od Braníka, kde jsou použity barevné signály, je v Ďáblicích použito pražcových návěstidel. Jedná se o modifikovaná návěstidla známá z Německa. Hlavní odlišnost české varianty je v tom, že všechny signály jsou pro každý směr sloučeny do dvou lamp. Zkušební provoz by měl trvat jeden rok, jedna ze signalizací by poté mohla být vybrána pro schválení do provozu na pozemních komunikacích.

03.07.2009: Na Bubenském nábřeží plná preference
S koncem školního roku bylo upraveno řízení dvou semaforů na Bubenském nábřeží a nyní zde funguje plná preference tramvají. SSZ 7.135 Bubenské nábřeží - Argentinská a SSZ 7.187 Bubenské nábřeží - tramvajová trať, které se nacházejí mezi zastávkami Vltavská a Pražská tržnice, nyní výrazná většina tramvají projíždí obousměrně bez zastavení. Upravený způsob řízení byl uveden do tříměsíčního zkušebního provozu. Úprava byla projednána a zrealizována za spolupráce DP, Policie ČR, TSK a odboru dopravy Magistrátu v rámci Programu zrychlení tramvají.

02.07.2009: Nová tramvajová návěstidla v Braníku
Byl zahájen provoz světelné signalizace na odbočení tramvaje do smyčky Nádraží Braník. Semafor je osazen novými návěstidly, která poprvé v Praze obsahují plnohodnotný signál „pozor“. Zkušební provoz by měl ověřit použitelnost nových barevných signálů. V červenci by měl být uveden do provozu „konkurenční“ návrh návěstidel pražcových, která budou použita v podjezdu Ďáblice.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 511 |

  NOVINKY
12.07.2019 Vinohradská s bumlíkem a dvěma upravenými semafory
Rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici přinesla opatření pro zlepšení plynulosti provozu tramvají. Především se podařilo umístit ve směru do centra delší pás oddělovacích tvarovek. Začíná nad ulicí Anny Letenské a vyjma přejezdů končí až před Španělskou ulicí. Oddělený úsek trati tak činí téměř 350 metrů a řeší tak místa nejčastějšího zdržování MHD na Vinohradské. Bumlík do centra přibyl i před Blanickou ulicí, zachován zůstal před Budečskou a Šumavskou, zrušen byl naopak z centra před Šumavskou. Příznivě se na plynulosti provozu tramvají podepisují mysové zastávky Italská a Vinohradská tržnice z centra, které zátkují komunikaci a uvolňují ji před tramvají. Prospěšné jsou i úpravy SSZ 2.317 Vinohradská – Italská a SSZ 2.380 Vinohradská – Budečská. Zásadní změnou na obou semaforech je priorita předvýběru kolizní fáze při příjezdu tramvaje do mysové zastávky tak, aby v době špuntování komunikace dostali zelenou boční směry a chodci přes Vinohradskou. Řešení navíc zvyšuje kvalitu preference tramvají. Za kritické místo lze ze stavebně-provozního hlediska označit mysovou zastávku Vinohradská tržnice ve směru do centra, která nahradila původní ostrůvek. Auta těsně před zastávkou najíždějí na koleje a místo může být zdrojem nižší plynulosti a bezpečnosti provozu.

11.07.2019 Vzdálené rádio na Octárně
Tramvaje na Praze 6 využívají další vzdálené rádio. Na SSZ 6.148 Patočkova - Střešovická ve směru z centra bylo uvedeno do provozu zařízení, které umožňuje směrovou detekci tramvaje na větší vzdálenost. Zařízení je umístěno 110 metrů před stopčárou na výjezdu ze zastávky Vozovna Střešovice. Po trati zde jezdí také autobusy MHD, což vyžaduje speciální opatření v logice detekce a řízení. V místě navíc momentálně probíhají dopravní opatření. Z důvodů opravy vozovky jezdí auta ve směru z centra k signalizaci po kolejích, čímž je účinnost vzdáleného rádia částečně omezena. V Praze je v tuto chvíli v provozu 17 vzdálených rádií.

12.06.2019 Směrový signál a vložená fáze na Podkovářské
Na SSZ 9.213 Poděbradská – Podkovářská došlo ke změně organizace dopravy a také řízení signalizace. Na vjezdu z Poděbradské ve směru do centra je levý řadicí pruh vyhrazen již pouze odbočení vlevo do vznikajícího areálu. Na signalizaci je pro tento pohyb zřízen samostatný směrový signál. Pro zachování kvality preference tramvají byla na signalizaci zřízena vložená fáze, která se dle nároku tramvaje vybírá právě před směrovým signálem. Ostatní funkce signalizace zůstaly zachovány. Volno pro tramvaj se i v hlavní fázi vybírá pouze na výzvu. Řízení je v koordinaci po Poděbradské, které je preference tramvají nadřazena.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019