Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

07.04.2010: Začala výstavba nového SSZ Poděbradská - Slévačská
Byla zahájena výstavba SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská u zastávky Sídliště Hloubětín. Realizace probíhá na území městské části Praha 14 v koordinaci s rekonstrukcí tramvajové tratě Kbelská - Lehovec. Zároveň dochází k rušení podchodu a posunu nástupišť blíže ke křižovatce a nově budovaným přechodům. Přes křižovatku jezdí dvě denní tramvajové a tři autobusové linky. Zároveň započala obnova SSZ 0.355 Vršovická - U vršovického nádraží na Praze 10, které v současné době funguje bez preference tramvají.

31.03.2010: Semafory po objízdné trase na Malovance jsou řízeny pevnými programy
Provizorní světelné signalizace na objízdné trase kvůli výstavbě městského okruhu jsou řízeny převážně pevnými programy bez preference MHD a způsobují významné zdržení tramvají. Čtveřice signalizací (SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou, SSZ 6.832 Bělohorská - Vaníčkova, SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov a SSZ 6.830 Myslbekova - Hládkov, přechod) je sice vybaveny technologií i řídící logikou pro preferenci tramvají, avšak ta je používána pouze za velmi slabého provozu, např. v noci. V ostatních dobách funguje pevné řízení, které na tramvaje nijak nereaguje. Bývá obvyklé, že tramvaj zastaví na všech semaforech, které projíždí. Vznikají zde i několikaminutová zdržení s dopadem na kvalitu cestování. Přes Malovanku jezdí dvě tramvajové linky, včetně metrolinky 22, která je provozována v polovičních intervalech. Podnětem pro pevné řízení křižovatek je pravděpodobně fakt, že objízdná trasa, jež vznikla z potřeb stavby pro individuální dopravu, je za silného provozu zahlcována vozidly, včetně autobusů MHD. Stránky Preference uvedené signalizace zařadí do seznamu SSZ, ale dosud budou vedeny jako zcela bez preference tramvají.

26.03.2010: SSZ Francouzská - Budečská již s preferencí
Signalizace na přechodu u zastávky Jana Masaryka funguje s preferencí tramvají. Doladěním semaforu, který byl uveden do provozu v závěru roku 2009, byla zajištěna podmíněná preference tramvají prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Výrazná většina vlaků projíždí místem bez zdržení. Součástí zařízení je také světelný ostrůvek pro zastávky, který reaguje na projíždějící tramvaje i autobusy. Jeho přesné fungování si zřejmě vyžádá další vyladění. V Praze již funguje 134 SSZ s preferencí tramvají, což z celkového počtu 217 SSZ činí podíl 61,8 %. (Nejsou zatím započtena nová provizorní SSZ na Královce.)

10.03.2010: Semafory v Kobylisích a v Jičínské s preferencí
Preference tramvají na SSZ 8.242 Střelničná - Klapkova byla opět uvedena do provozu. Dynamické řízení s prioritou tramvají fungovalo poprvé už v prosinci, ale kvůli občasným závadám bylo dočasně opuštěno. Pravděpodobně i nyní dochází k monitorování a dolaďování řízení. Preference tramvají byla dodatečně zprovozněna také na SSZ 3.693 Přemyslovská - Jičínská, které bylo postaveno na konci roku 2009, avšak dosud fungovalo v pevném řízení. Na obou SSZ funguje preference nejen pro tramvaje, ale také pro autobusy.

12.02.2010: Jeďte MHD, vyzývají transparenty na Magistrále
Praha 2 spustila kampaň, kterou se snaží přesvědčit řidiče aut, aby po městě cestovali veřejnou dopravou. Transparenty jako „Trápí vás zácpa? Nás trápí exhalace“ nechala umístit do Legerovy ulice, kde visí nad hlavami řidičů v popojíždějících autech. „Chceme, aby se ti, kteří tudy projíždějí, aspoň zamysleli,“ řekl iDNES Václav Vondrášek, místostarosta městské části. Praha 2 chce poutače nechat nad magistrálou přibližně tři týdny. Podle Vondráška počet vozidel v centru překročil únosnou mez. „Věřím, že zvítězí zdravý rozum a argumenty, které při porovnání rychlosti přepravy jasně hovoří pro MHD. Kolony aut a s tím spojené exhalace a zvyšující se nervozita řidičů jsou toho důkazem,“ dodal místostarosta. Dopravní výbor Magistrátu zároveň doporučil ponechat zúžení Legerovy ulice, ke kterému došlo k roce 2009.

02.02.2010: SSZ v Kobylisích funguje napevno
Dynamické řízení s preferencí tramvají na SSZ Klapkova - Střelničná je mimo provoz. Důvodem je zřejmě dosud nevyřešená chyba, která způsobovala nárazové zastavení provozu ve směru od Ďáblic. Na semaforu je nasazen pevný program, jenž oproti dynamice nepříznivé doléhá na provoz tramvají a také zbytečně omezuje jízdu vozidel v hlavním směru, protože všechny signální skupiny jsou vybírány, aniž by na ně byl nárok. K obnově SSZ došlo v létě 2009 společně s rekonstrukcí tramvajové trati na Střelničné. Až do prosince fungovalo v pevném řízení, které zatím jen na krátko nahradila dynamika s preferencí. Sousední SSZ Střelničná - Zdibská je s preferencí řízeno trvale.

11.01.2010: Rekonstruované SSZ Palmovka v provozu
SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova na horní Palmovce bylo uvedeno do provozu. Po dlouhé kompletní obnově, kdy byl semafor zcela potmě nebo na blikající žlutou, došlo k minulý týden k jeho spuštění a zároveň zprovoznění podmíněné preference tramvají. SSZ se ihned zařadilo mezi křižovatky s nejlepší preferencí tramvají ve městě, přičemž se chová přátelsky i pro ostatní účastníky provozu. Semafor funguje s trvalou zelenou v hlavním směru přerušovanou pouze nároky tramvají a chodců. Preferenci zajištuje vkládání, předvýběr a prodlužování tramvajových signálů. SSZ inteligentně vybírá jednotlivé signální skupiny podle nároků vlaků, aby nedocházelo k jejich vzájemnému blokování, pokud jedou ve vzájemně nekolizních směrech. Tato volna se navíc mohou flexibilně dovybrat během probíhající tramvajové fáze a i při příjezdu více spojů v různých směrech je zdržení minimalizováno. Ve většině případů je signál volno pro tramvaj udělen do 2 sekund po přihlášení do řadiče. Obnova SSZ významně přispěje k pravidelnosti a rychlosti tramvajového provozu v oblasti. Zároveň došlo ke stavebním úpravám křižovatky, výstavbě ochranných ostrůvků pro chodce, nebo zkrácení délky přechodů.

05.01.2010: Nové SSZ Jičínská - Přemyslovská zatím bez preference
V závěru roku 2009 bylo uvedeno do provozu nové SSZ 3.693 Jičínská - Přemyslovská, které se nachází mezi Florou a Olšanským náměstím na trase tramvajové linky č. 5. Jedná se o stykovou křižovatku s přechody pro chodce. Signalizace je vybavena technologií pro preferenci tramvají, i když ve směru do centra je kontakt umístěn s nedostatečným předstihem před křižovatkou. Na semaforu zatím funguje pevné řízení bez preference tramvají. Do provozu bylo uvedeno také SSZ 2.366 Francouzská - Budečská. Signalizace zde řídí jednak provoz na přechodu pro chodce a jednak funguje jako časový ostrůvek pro společné tramvajové a autobusové zastávky Jana Masaryka. Zprovozněno bylo dynamické řízení, ale pro úspěšně fungující preferenci, zvláště pro směr z centra, se neobejde bez doladění.

22.12.2009: Signalizace v Kobylisích s preferencí
Semafory u stanice metra Kobylisy fungují s preferencí tramvají. Na SSZ 8.242 Klapkova - Střelničná bylo uvedeno do provozu dynamické řízení, které by mělo zlepšit odbavování vlaků především na zatíženém směru z centra. Tramvajová volna se vybírají pouze na výzvu, nikoliv cyklicky. I když se dá očekávat další doladění SSZ, již nyní je zřejmé snížení zdržení tramvají. Jejich podmíněná preference je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vložených tramvajových fází. Sousední SSZ 8.243 Střelničná – Zdibská funguje v dynamickém řízení již od léta, kdy proběhla v koordinaci rekonstrukce tramvajové trati i signalizací.

03.12.2009: Obnovené semafory na Evropské bez preference tramvají
Rekonstrukce světelných signalizací na Evropské se realizuje bez preference tramvají! Semafory jsou sice vybavovány kompletní technologií pro preferenci včetně výzvových návěstidel, avšak řízení na vozidla MHD téměř nereaguje. Běžně tak dochází k ukončování volna pro tramvaj těsně před nárokem na průjezd. Zatím byla takto obnovena SSZ 6.160 Evropská - garáže MV a SSZ 6.131 Evropská - Na Pískách, kde navíc i po rekonstrukci působí tramvajím značné problémy odbočování automobilů vlevo přes kolejové těleso na společný signál s tramvajemi.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

  NOVINKY
19.09.2020 Odbočení do smyčky Braník už také preferuje
Několikaměsíční pevné řízení na SSZ 4.469 Modřanská – Údolní skončilo. Signalizace na odbočení do smyčky Nádraží Braník se dočkala dynamického řízení s preferencí tramvají. Řešení křižovatky je podobné jako před obnovou, s drobnými vylepšeními, kterými jsou včasnější detekce tramvají do centra, nebo doplnění šipky pro auta z Modřanské do centra vlevo. Preference tramvají probíhá vkládáním, předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze, a prodlužováním kolizní fáze. Signalizace byla obnovena v květnu, ale z důvodů zapracování cykloopatření na Modřanské nebylo možné použít připravené dopravní řešení pro dynamiku. Semafor byl jeden z prvních s preferencí tramvají v Praze. Zprovozněna zde byla již na konci 80. let minulého století. Aktuálně je ve městě 217 signalizací s preferencí tramvají, což je 88 % z celkového počtu na síti.

18.09.2020 Signalizace na křižovatce Seifertovy a Italské ulice má preferenci, horší než před obnovou
Na SSZ 2.318 Seifertova - Italská byla zapojena detekce tramvají. S mírným zpožděním po obnově signalizace tak bylo uvedeno do provozu dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oproti původnímu řešení byla ve směru do centra upravena detekce tramvají tak, že vlaky se hlásí už výjezdem ze zastávky Husinecká, tedy přibližně o 100 metrů dříve. Signalizace je nově řízena s dynamickou koordinací pro automobily od křižovatky Bulhar, přičemž tato koordinace není podřízena nárokům vozidel MHD. To má za následek mnohem větší zdržování tramvají než před obnovou signalizace. Dochází k ukončování volna pro první tramvaj v jakékoli vzdálenosti před křižovatkou. Navíc byla výrazně prodloužena zelená pro chodce přes Seifertovu, což zvyšuje dobu zdržení. Na signalizaci by měla být dodatečně spuštěna preference autobusů, jež zdržování tramvají zřejmě dále navýší. Semafor navíc funguje ve slabším provozu v režimu fáze blikající žluté, která je bez preference. Díky zprovozněné detekci na Italské začala opětovně fungovat preference na SSZ Bulhar. Zřetelné zhoršení preference tramvají po obnově signalizace už v minulosti několikrát nastalo. Došlo k němu například na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, SSZ nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů, nebo na náměstí Jana Palacha. Tyto se postupem času dočkaly úpravy.

14.09.2020 Na Karlově náměstí bliká nápis POZOR TRAM
SSZ 2.034 Karlovo náměstí – Resslova učinilo velký krok, který by v případě úspěšného vyzkoušení mohl být využíván i na jiných místech v Praze. Na nově zřízeném místě pro přecházení přes tramvajovou trať v Ječné ulici byl na sloupech zprovozněn blikač pro chodce s nápisem POZOR TRAM. Nápis bliká zatím pouze při jízdě tramvaje ve směru do Ječné. Tramvaje jsou na tomto místě řízeny čočkami a chodci dostávají pomocí blikače pouze informaci. Jejich povinnost dát tramvaji přednost tak vyplývá z obecné úpravy v zákoně. Řešení by mělo umožnit vyšší plynulost provozu chodců i tramvají. Hojně se využívá ve Švýcarsku, kde místo nápisu obvykle bliká žlutá ampule se symbolem tramvaje. S oživením blikače došlo na Karlově náměstí také k opětovnému zavedení výběru volna pro tramvaj od Ječné vlevo pouze na výzvu. Pro výběr volna se tramvaje musí přihlásit s neúměrně velkým předstihem. Signalizace navíc přestala rozpoznávat tramvaj, která stanicovala ve druhé části zastávky. Tím se na semafor vrátily některé nedokonalosti, jež se podařilo odstranit úpravou teprve před několika lety. Značná část tramvají na linkách 4, 10 a 16 je tak zbytečně zdržena o jednu minutu, což má vliv i na řetězení dalších tramvají. Naopak se podařilo ještě mírně vylepšit kapacitu pro tramvaje v klíčovém směru od Moráně, kde mohou komfortně projet dva vlaky v cyklu. Volno přímo a vpravo má typickou délku 23 sekund. Zásadní zlepšení pro provoz tramvají v tomto uzlu, zejména pak pro směr od Ječné vlevo, je však možné pouze v dynamickém řízení.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2020