Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

16.08.2010: Město chystá další vyhrazené pruhy
Praha bude mít další BUSpruhy. Plánuje se realizace na Jižní spojce pro novou linku Jižní město - Smíchov, kde chybí kolejové propojení. Autobusy by odlehčily metru C. I další pruhy se mohou objevit především v Praze 4, které schází tramvajová doprava. Uvažuje se o zřízení pruhu v ulici Na Pankráci před Pražského povstání ve směru do centra, dále v Jeremenkově směrem na Dvorce, ve Štúrově do centra před ulicí Zálesí. V Praze 6 může být zřízen pruh na Evropské před zastávkou Divoká Šárka, ve Svatovítské nebo v Ankarské. Na řadě míst se může provoz autobusů rozšířit na koleje. Například v Jičínské z centra, v Bělohorské z centra mezi Patočkovou a Vypichem, nebo Švehlovou od Vladycké ulice až k podjezdu Zahradní město. Zatím není zřejmé, zdali tratě budou schopny pojíždění autobusy snést. Přísné normy zde navíc neumožňují vedení autobusů kvůli nedostatečné osové vzdálenosti kolejí. Výjimku může udělit ŘSD, avšak to oplátkou vyžaduje snížení rychlosti MHD na 30 km/h.

11.08.2010: Dva semafory na Malovance zůstaly bez preference
Stránky Preference pražských tramvají ponechávání dvě SSZ na objízdné trase MO v kategorii „bez preference tramvají“. Ani necelý půlrok po jejich realizaci neupřednostňují za běžného provozu tramvaje. Na SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov přesáhne v některých případech zdržení prvního vlaku minutu. V případě příjezdu více tramvají za sebou dochází k dalším nárůstům, volna do jednotlivých směrů jsou navíc vybírána v pevném pořadí, nikoli v závislosti na příjezdu vlaků. SSZ 6.832 Bělohorská - Vaníčkova obsahuje preferenční prvek - vkládání fází - ale chová se vůči tramvajím nestabilně. Ve směru do centra například běžně končí volno těsně před potřebou průjezdu tramvaje. Podmíněnou preferenci má SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou. Mírná většina tramvají zde projíždí bez zastavení, semafor pro tramvaje krátí a prodlužuje. SSZ 6.830 Myslbekova - Hládkov, přechod je po posunu blízkého přihlašovacího kontaktu s absolutní preferencí tramvají.

07.08.2010: První preference na západní Vinohradské
Preference tramvají na světelné signalizaci poprvé pronikla do části Vinohradské ulice, kde je samostatně vedena linka 11. Bylo zprovozněno obnovené SSZ 2.317 Vinohradská - Italská, které se nachází jednu zastávku od Muzea. Přihlašovací kontakty tramvají jsou z obou směrů osazeny ve vhodných polohách. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Na SSZ zároveň funguje světelná závora do centra, aby pomalá kolona aut nezablokovala kolizní směry s provozem autobusů. Ty mají na SSZ zajištěnu preferenci také. Semafor je třeba ve zkušebním provozu doladit, protože uvažuje s příliš vysokou rychlostí tramvají a v některých případech je prodlužované volno ukončeno těsně před příjezdem vlaku. Po úpravě není vyloučeno, že bude dosaženo absolutní preference tramvají. Negativní je vliv aut na jízdu tramvají, která ke křižovatce přijíždějí kvůli parkování převážně po kolejích.

27.07.2010: Světelná závora na Palachově náměstí v provozu
Na SSZ Křižovnická - Kaprova byla na začátku prázdnin uvedena do provozu světelná závora, která je aktivována automaticky při zvýšení dopravní zátěže v Křižovnické ulici ve směru k Národnímu divadlu. Díky opatření, jež prochází laděním, se zatím zlepšila situace na nám. Jana Palacha. Došlo k poklesu blokování tramvají v křižovatce kvůli jejímu zahlcení auty. Závora zatím dostatečně nevyčistila úsek mezi náměstím a Karlovými lázněmi, kde auta tvoří kvůli nedostatečné šířce komunikace kolonu přímo na kolejích. Největším důvodem je zřejmě omezení na Národní třídě, které přivádí další dopravu na Smetanovo nábřeží. Na Palachově náměstí pravidelně hlídkuje policie, pomáhá dořizovat křižovatku proti zahlcování a řeší přestupky.

23.07.2010: Signalizace u Mánesa už s preferencí
SSZ 1.011 Masarykovo nábřeží - Myslíkova funguje s preferencí tramvají. Vlaky na všech třech vjezdech jsou upřednostňovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Také využívají speciální tramvajovou fázi s kombinací vzájemně nekolizních směrů. Semafor má funkci světelné závory, reaguje tedy na vzdutí aut od Jiráskova náměstí volbou červené z centra tak, aby nedocházelo k zahlcování křižovatky včetně kolejí. Navíc je umožněna preference chodců při přístupu k zastávce Jiráskovo náměstí z centra při příjezdu tramvaje. Oproti původnímu řešení, jež bylo také s preferencí, jsou nově detekovány tramvaje z Myslíkovy a je realizováno propojení s EOV na nábřeží pro směrovou detekci. Opravenou trať v Myslíkově ulici začnou využívat od 26. 7. tramvaje l. 14.

15.07.2010: Na Bulovce zavedena preference
Obnovené SSZ 8.235 Zenklova - nám. Na Stráži na zastávce Bulovka bylo spuštěno a byla na něm zavedena preference tramvají. Izolovaná signalizace si ještě zřejmě vyžádá doladění, a to nejen pro tramvaje, nyní však jezdí výrazná většina vlaků bez zdržení, zatímco dříve jich byla zdržována přibližně polovina. Přihlašovací kontakty se nachází v optimálních vzdálenostech, osazena jsou výzvová návěstidla s funkcí "následuje volno". Tramvaje jsou preferovány prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Byl zřízen směrový signál pro vozidla odbočující ze Zenkovy do centra vlevo, čímž je zajištěn bezkolizní průjezd tramvají. SSZ je vybaveno i preferencí BUS.

02.07.2010: Zprovozněn obnovený semafor u Mánesa, zatím napevno
Zrekonstruované SSZ 1.011 Masarykovo nábřeží - Myslíkova bylo uvedeno do provozu, a to s návratem tramvají na opravenou trať na nábřeží. Signalizace zatím funguje v pevném řízení, tedy bez preference tramvají. Je změněna poloha přihlašovacích tramvajových kontaktů z obou směrů na nábřeží, čímž bude zajištěn výhodnější předstih přihlášení tramvaje. Například ve směru z centra činí předstih 22 s pro nejrychlejší tramvaj, což je o cca 8 s více než v původním řešení. Nově se zřizuje směrová detekce od Jiráskova náměstí a úplnou novinkou bude hlášení tramvaje z Myslíkovy ulice. Vlaky zde po obnovení provozu budou detekovány 220 m před SSZ. Významným zlepšením by měla být videodetekce kolony aut od Jiráskova náměstí, čímž by se mělo eliminovat zablokování křižovatky vozidly. Zajímavostí je, že signalizace u Mánesa byla jednou z prvních s preferencí MHD v Praze. V roce 1994 byla společně s SSZ Národní divadlo zrekonstruována, osazena mikropočítačovým řadičem, detekcí tramvají a vybavena řídící logikou. Uvedená vylepšení mají potenciál řízení SSZ po 16 letech dále zlepšit.

17.06.2010: Vyhrazený pruh v Poděbradské ulici
V rámci opravy vozovek v Poděbradské ulici na Praze 14 byl zřízen vyhrazený pruh pro autobusy, vozidla taxi a cyklisty ve směru do centra. Začíná pod křižovatkou se Slévačskou ulicí a končí za zastávkou Hloubětín. Délka VJP je cca 400 metrů. Pruh má především redukovat nadměrný příjezd vozidel od Černého mostu tak, aby se zvýšila plynulost průjezdu autobusů Poděbradskou ulicí. Po rekonstrukci tramvajové tratě, která skončila v dubnu, je tento krok dalším přínosem ke kvalitě veřejné dopravy v lokalitě. Jsou zde provozovány tři denní autobusové linky. Další zlepšení by mělo přinést letošní zprovoznění Vysočanské radiály, které by mělo odvést alespoň malou část tranzitní dopravy.

16.06.2010: Úprava semaforu na náměstí Jana Palacha
SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova dostalo novou řídící logiku. Software, jenž funguje několik týdnů, umožňuje redukovat množství vozidel směrem k Národnímu divadlu tak, aby nebyla zahlcována křižovatka nám. Jana Palacha, Křižovnická ulice a Smetanovo nábřeží, kde se kolony aut kvůli nedostatečné šířce komunikace pohybují po kolejích. Systém redukce vjezdu prozatím nefunguje naplno, k zahlcování tedy dosud dochází. Současně s úpravou byla vylepšena detekce a preference tramvají. Byly zřízeny nové vzdálené detektory pro tramvaje, což bylo umožněno nahrazením blízkých detektorů přímými výstupy z EOV. Protože pro vzdálené kontakty nebylo možné použít gumové PTK1, byly zvoleny dvojité podélné pružiny, jež nevyžadují ukolejnění. Při vyšších rychlostech tramvají jsou odolnější než staré pružinové kontakty. Nová logika a data, stejně jako výběr redukčních programů ještě vyžadují ladění.

09.06.2010: Palmovka na blikačku
SSZ 8.206 Sokolovská - Zenklova na Palmovce, které bylo obnoveno na začátku roku a byla zde zavedena preference TRAM, je v dopravních špičkách vypínána do blikající žluté. Dopady na provoz v křižovatce i okolí jsou pozitivní. Plynulejší je provoz automobilů, výrazného zlepšení se dočkali chodci, jejichž zdržení mnohonásobně kleslo. Tramvaje, přestože nemají přednost, užívají přízně řidičů aut a projíždějí většinou bez zastavení. I u nich zřejmě došlo k poklesu zdržení, které bylo po zavedení preference už tak velmi příznivé. Vypínání signalizace do blikající žluté se jeví jako vhodnější způsob řešení případných kapacitních problémů IAD od Balabenky než ruční řízení policie z místa, které přinášelo až více než minutová zdržení spojů MHD. Problémy nepřináší blikající žlutá ani na odsazeném přechodu u manipulační zastávky linky 12. Dosud nedořešená je problematika špatného výhledu z tramvaje do některých míst, zvláště od Krejcárku vlevo u vozů typu KT. Řešením může být zavedení přednosti pro tramvaje nebo osazení zrcadel.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 565 |

  NOVINKY
15.04.2021 Obnova semaforu u Právnické fakulty: tramvaj si lépe vytlačí kolonu
Po obnově bylo do provozu uvedeno SSZ 1.071 Čechův most - Dvořákovo nábřeží. Semafor dostal pokročilejší řídicí logiku, která by měla hlavně za silného provozu lépe zajistit vytlačování kolony z mostu před tramvají. Z důvodů nízké šířky jízdního pásu na Čechově mostě se totiž automobily pohybují po kolejích, navíc na konci mostu dávají přednost při odbočování vlevo. Detekce vozidel a nový software a umožní včasnější a delší uplatnění fáze s vyklizovací šipkou od mostu vlevo na Dvořákovo nábřeží. Příznivý vliv by měla mít obnova rovněž na provoz tramvají po mostě v opačném směru, protože signalizace po přihlášení tramvaje před mostem redukuje zelené pro jízdu aut ve směru na most. Před semaforem na druhém břehu by tedy měly tramvaje očekávat mírně kratší kolonu pro vytlačení. Po Čechově mostě jezdí páteřní linka 17. Přes SSZ 1.071 jezdí také autobusová linka 207, jejíž preference byla rovněž vylepšena.

08.04.2021 Vzdálené rádio na Blanické
Finální zlepšení plynulosti provozu tramvajové dopravy nastalo na SSZ 2.333 Francouzská - Blanická. V rámci opravy tramvajové trati bylo ve směru od náměstí Míru dosazeno vzdálené rádio. To umožňuje s předstihem 10 - 15 sekund před příjezdem tramvaje ke křižovatce sdělit signalizaci směr jízdy vlaku a v ideálním případě udělit tramvaji volno do jízdy. Jedná se o poslední zlepšení pro linky 10 a 16, které započalo na konci roku 2020 obnovou signalizace a zavedením preference. Software semaforu již v té době počítal s budoucím dosazením vzdáleného rádia.

11.03.2021 Zdržování tramvají na Žižkově
Výrazné zhoršení průjezdu tramvají doprovázejí opatření v ulici Jana Želivského při rekonstrukci kanalizace. Ve většině úseku mezi ulicemi Olšanská a U Nákladového nádraží jsou automobily ve směru na jih vedeny v protisměrném jízdním pásu. V křižovatce s ulicí U Nákladového nádraží se vrací zpět. Za tím účelem došlo k dočasné úpravě SSZ 3.310 Želivského - U Nákladového nádraží, které standardně funguje s preferencí tramvají. Nyní semafor umožňuje alespoň prodlužování volna pro tramvaj, přesto dochází ke zdržení MHD ojediněle přes 90 sekund. V případě, že odkloněná vozidla jedou ke křižovatce nesprávně po kolejích, může zdržení tramvaje překročit i dvě minuty. Opatření mají trvat až do konce května. Způsobem, který nezajištuje dostatečnou plynulost provozu tramvají, byla v posledních 2 letech realizována obdobná dopravní opatření také na Poděbradské, Evropské a Vinohradské. Komplikace mohou potkat tramvaje také na linkách 5 a 15 na Olšanském náměstí. V rámci dopravních opatření pro rekonstrukci Koněvovy ulice je volno v oblouku pro tyto linky vybíráno pouze na výzvu. Ovšem nebyla doplněna náhradní detekce tramvají, tedy například kontaktní zámek, a v případě selhání základní detekce dle EOV a kontaktu může dojít i k zastavení provozu.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021