O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 478 |

21.09.2015: Blanka otevřena, na tramvajové síti spuštěny dva semafory
Zprovoznění komplexu Blanka přineslo zapnutí dvou světelných signalizací. Na Letné je spuštěno SSZ 6.998 Milady Horákové - U Vorlíků, které slouží k vjezdu a výjezdu automobilů z tunelu. Semafor je vybaven předvěstmi, preferencí tramvají a dynamickou koordinací se světly u smyčky Špejchar. Zatím nefunguje vzdálené přihlášení do centra. SSZ 7.100 Pod Lisem - rampa Bubenečského tunelu se nachází na severním předmostí Trojského mostu. Mělo by fungovat s preferencí, zatím však zřejmě není v pořádku detekce tramvají z centra, včetně předávání povelových signálů k sousednímu SSZ 7.099 Pod Lisem - rampa Nové Povltavské, které bylo uvedeno do provozu v roce 2014. Došlo k doladění dalších semaforů. Kritizované řízené přechody na Hradčanské umožňují nyní v denním období mírně rychlejší výběry volna ze zastávek. Rovněž od Špejcharu jsou nastavené tak, aby sepnuly volno na zábrzdnou vzdálenost. Na samostatném přechodu na Prašném mostě byl zaveden celočervený režim. Umožňuje plynulý průjezd autobusům, které jsou detekovány až kamerou těsně před stopčárou. Zprovoznění Blanky přineslo v prvním pracovním dni zhoršení provozu tramvají na křižovatce Prašný most a v navazující Svatovítské ulici, která se zahltila auty včetně blokování přejezdu. Zlepšení nastalo například v Holešovicích.

21.09.2015: Další bumlík ve Francouzské ulici
Šedesátimetrový úsek tramvajové trati mezi Blanicklou a Záhřebskou ulicí ve směru z centra byl oddělen betonovou tvarovkou. Opatření navazuje na již v minulosti realizovaný bumlík mezi náměstím Míru a Blanickou ulicí a rovněž zrcadlí stejné řešení v protisměru. V novém úseku bumlík také zajistí správné vedení aut před příčným prahem, který byl často objížděn právě po kolejích. Segregovaný úsek nevyužívají pouze tramvaje, ale také autobusy, které jedou již od náměstí Míru po kolejích. Z toho důvodu je bumlík realizován ve větší vzdálenosti od osy koleje.

18.09.2015: Bezpečnostní zastavovací místo pod Krejcárkem zrušeno
Z Prahy zmizelo poslední bezpečnostní zastavovací místo, jež se nacházelo mimo zastávku tramvají. Opatření bylo zrušeno v úseku Krejcárek - Palmovka, z části mezi estakádou a uzlem horní Palmovka v uvedeném směru. Zajišťovalo bezpečnost provozu v místě s prudkým klesáním trati a špatnými rozhledovými poměry. Nahrazeno bylo omezenou rychlostí 20 km/h v krátkém úseku, které rovněž zajišťuje bezpečnost provozu, ale negeneruje takové zdržení a je příznivější pro opotřebení vozů, trati a jízda je příjemnější pro cestující. Bezpečnostní zastavovací místo zde bylo zřízeno v roce 1990 při uvedení tratě do provozu. V Praze bylo v posledních letech rovněž odstraněno opatření v Jičínské ulici ve směru do centra. Místo bylo přesunuto do zastávky Flora a úsek trati v klesání doplněn omezenou rychlostí 40 km/h. Do zastávky Hercovka bylo rovněž přesunuto zastavovací místo v Trojské ulici do centra, kde platí rychlost 25 km/h.

14.09.2015: Nový bumlík na Smetanově nábřeží
O 40 metrů byl prodloužen segregovaný úsek tramvajové trati na Smetanově nábřeží ve směru na sever. Před ulicí Karolíny Světlé byl zřízen bumlík, který tak navazuje na původní opatření, jež začíná u Divadelní ulice. V místě se často řadily auta na koleje a způsobovaly tramvajím zdržení. Zatím však nevyřešen zůstává navazující úsek směrem ke Křižovnickému náměstí. Úvahy o omezení provozu v lokalitě v souvislosti se zprovozněním tunelového komplexu Blanka dosud nebyly naplněny a rovněž světelná závora, která by mohla řešit problém kolon aut na kolejích, se zatím nevybudovala. Navíc přechod na Křižovnickém náměstí je řízen přes den v pevném řízení bez preference tramvají.

13.09.2015: Po RTT byla dotažena úprava SSZ Ruská – Mokevská
Byla provedena úprava SSZ 0.320 Ruská - Moskevská, a to v návaznosti na rekonstrukci trati v roce 2014. Během ní byla nově zřízena před křižovatkou ve směru do centra zastávka s názvem Ruská. Úprava spočívá v doplnění trolejového kontaktu na vjezd do zastávky a zřízení videodetekce v zastávce, především za účelem vytlačování kolony vozidel před tramvají přijíždějící do zastávky. Systém však zatím podle pozorování nefunguje spolehlivě, autům jsou zelené kráceny nevhodně brzy. Zastávka navíc vznikla v místě, jež je dopravně velmi nevhodné. Signalizace je zatížena po dlouhou dobu nároky vozidel MHD, čímž se znesnadňuje řízení, roste zdržení účastníků a rovněž klesá propustnost vjezdu do centra, což nese v období silnějšího provozu nepříznivé dopady i pro veřejnou dopravu.

05.09.2015: Semafor na Zlíchově se přestěhoval
SSZ 5.577 Na Zlíchově - přechod u zastávky Zlíchov změnil svoji polohu. Byl přesunut o 100 metrů směrem do centra, takže se nově nachází až za zastávkou Zlíchov směrem k Lihovaru. Na SSZ byla proti původnímu stavu vylepšena tramvajová detekce. Z obou stran se vlaky přihlašují s vhodným předstihem. Software signalizace se však zhoršil a dochází ke zbytečnému zdržování tramvají. Ve směru z centra padá tramvajím signál stůj i náhle před příjezdem ke stopčáře. Vlaky do centra mohou být zdržovány pozdním předvýběrem chodecké fáze, po které se nestihne včas vrátit tramvajové volno. Od zřetelného snížení plynulosti provozu ochraňuje tramvaje jen nízký provoz chodců po většinu dne. Přesun přechodu byl proveden v koordinaci s rekonstrukcí tramvajové trati, která naopak přinesla zvýšení rychlosti a komfortu veřejné dopravy.

13.08.2015: Doladěný semafor na Biskupcově
Byla provedena úprava řízení SSZ Želivského - Jeseniova u zastávky Biskupcova. Signalizace byla obnovena v roce 2014, avšak potýkala se s některými problémy, například v četných případech nereagovala na nároky tramvají. Po průběžně prováděných úpravách funguje signalizace s preferencí tramvají, které je dosahováno zejména účinným prodlužováním vlastní fáze. Na křižovatce je tak zdržen jen malý podíl vlaků. Tomu pomohlo i nastavení dat, která již od obnovy více reflektují dlouhé stanicování v přestupní zastávce Biskupcova. Oproti původnímu řízení došlo rovněž ke zlepšení podmínek pro chodce, a to zkrácením cyklu. Původní cyklus 100 s byl nahrazen typicky cyklem 60 sekund.

27.05.2015: Řízení přechodu na Želivského bylo zlepšeno
Dlouho očekávaná úprava SSZ Vinohradská - Pod Židovskými hřbitovy byla realizována. Signalizace umístěná pod zastávkou Želivského u metra, která řídí jednak samostatný přechod pro chodce a jednak křižovatku o několik desítek metrů níže, je vstřícnější k tramvajím jedoucím ve směru z centra. Volno začíná o něco dříve a lépe je na tramvaje reagováno předvýběrem kolizní fáze. Došlo ke snížení mezičasů, což zvýšilo produktivitu řízení. Nebyl ale zřejmě prodloužen signál volno pro vlaky z centra. Tramvaj stanicující ve druhé pozici nezřídka neprojede na společné volno s první, protože signál náhle uteče. Řízení pro tramvaje přijíždějící ve směru do centra zůstalo v původní vysoké kvalitě a vlaky téměř nezastavují. Ne zcela optimální je řízení pro autobusy, které sdílí kolej do centra, a přestože semafor umožňuje jejich aktivní detekci, jsou v praxi registrovány převážně až kamerou a před čočkami musí výrazně zpomalit. Signalizace prošla obnovou na podzim roku 2012. V roce 2014 zrušil Dopravní podnik kontrolní bod tramvají. Řízení signalizace bylo zlepšeno po dvou a půl letech provozu.

23.05.2015: Vyladěna signalizace na Dlabačově
Vylepšení preference tramvají se dočkalo SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov. Příznivý dopad má úprava především na jízdu tramvají ve stoupání od Hládkova, kde nově dochází k účinnému prodlužování vlastní fáze. Navíc signalizace nově umožňuje k tomuto směru vybrat současně nekolizní volno pro tramvaj od Malovanky přímo. Mírně se zkrátil cyklus řízení, což přináší svižnější reakce na nároky účastníků provozu. Signalizace byla zřízena původně bez preference tramvají jako provizorní pro objízdnou trasu při budování městského okruhu. K jejímu rozebrání ani trvalému vypnutí již nedošlo, a tak byl postupně aspoň více zohledněn provoz tramvají.

08.05.2015: Semafor nad Vinohradskou tržnicí s preferencí
Bez jediné úpravy software byla zprovozněna preference tramvají na SSZ 2.303 Vinohradská – Šumavská. V úseku mezi Budečskou a Šumavskou ulicí byly totiž ukončeny práce na inženýrských sítích a došlo ke zrušení omezené rychlosti pro tramvaje ve směru z centra. Dopravní řešení signalizace s tímto omezením nepočítalo. Stávalo se, že prodlužované volno pro tramvaj nestačilo a končilo těsně před příjezdem vlaku ke stopčáře. Nyní tramvaje jezdí v souladu s předpoklady z dopravního řešení. Rovněž se zřejmě podařilo vyřešit ne zcela spolehlivou detekci ve směru do centra. Signalizace tak funguje s preferencí tramvají, která je zajišťována prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem cizí fáze, okrajově také předvýběrem vlastní fáze. Signalizace byla obnovena a vybavena detekcí tramvají v létě 2014.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 478 |

  NOVINKY
28.05.2017 Nová logika na Staroměstské
Na SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova, na náměstí Jana Palacha, byla nasazena nová řídicí logika, která odstraňuje většinu neduhů té předchozí. Byla zdokonalena detekce vozidel MHD a již nedochází k falešným nárokům od videodetekce, která zjišťuje autobusy na kolejích, a odstraněna chyba při výběru vložené fáze pro linku 17 ve směru z centra přímo, která byla ukončována po 5 sekundách volna. Byla upravena data pro jízdu tramvají, takže byla eliminována většina případů, kdy tramvaj nestihla prodlužované volno. Pro umožnění vyklizení vozidel z křižovatky byl po ukončení zelené z boků mírně odložen výběr dalších signálních skupin. Byla zachována funkce světelné závory pro auta směrem ke Smetanovu nábřeží. Trasa je ovšem nadále, i po otevření tunelového komplexu Blanka, přetížená, a proto nadále dochází ke zdržování tramvají v samotné křižovatce a v Křižovnické ulici. Problém působí nadále hlavně napouštění kritického úseku z Platnéřské ulice, která umožňuje objíždění závory. Situaci ještě zhoršilo doplnění další tramvajové linky v roce 2016, která snížila kapacitu komunikace tím, že vzniklo nové hrdlo provozu v oblasti zastávky Karlovy lázně, v kombinaci se stávajícími přechody u této zastávky a u Karlovy ulice. Oproti období před 10 lety narostl provoz tramvají o sto procent.

19.05.2017 U Rustonky bezpečněji
Provoz tramvají mezi Palmovkou a Invalidovnou bude nyní bezpečnější a plynulejší. Na SSZ 8.220 Sokolovská – U Rustonky byla nasazena upravená řídící logika, která při jízdě tramvají ve směru do centra ke křižovatce odkládá začátek plné kruhové zelené pro souběžné automobily, místo které k červené rozsvěcuje doplňkovou šipku pro jízdu vpravo. Toto opatření zamezuje odbočování aut do centra vlevo na koleje při příjezdu tramvaje, což bylo příčinou dopravních nehod. Jejich množství narostlo v roce 2016 po provedené rekonstrukci tramvajové trati a optimalizaci návrhových parametrů. Úpravou SSZ byly současně zlepšeny podmínky pro toto odbočení aut prodloužením zelené. Řízení také zajišťuje vyklizení kolejí před tramvají do centra, pokud už na ně auta vjela. SSZ funguje dlouhodobě s preferencí tramvají.

19.05.2017 Letenské náměstí s preferencí tramvají
SSZ Letenské náměstí funguje s preferencí tramvajové dopravy. Na konci první poloviny května došlo k nasazení upraveného software semaforu, který již reaguje na tramvajovou dopravu. Preference tramvají je zajištěna především prodlužováním vlastní fáze a vkládáním fází. Díky opatření se podařilo téměř zcela eliminovat větší zdržení tramvajové dopravy. Výhodou vložené fáze je také fakt, že častěji dochází k bezkoliznímu průpletu s IAD za křižovatkou ve směru do centra. Rovněž byl napraven software pro detekci tramvají. Preference fungovala na SSZ Letenské náměstí od roku 1999, kdy byla zavedena v souvislosti s obnovou signalizace. V roce 2012 však byla zrušena při další obnově, která byla provedena v koordinaci s výstavbou tunelového komplexu Blanka. Nyní proběhla pouze úprava SW. Vložené fáze, které jsou klíčové pro zajištění preference především ve směru z centra, jsou na signalizaci použity poprvé.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2017