O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 493 |

12.06.2016: Semafor na Strossu opět v provozu
Signalizace na Strossmayerově náměstí vydržela mimo provoz jen několik dní. Pro část uživatelů mohla být změna příliš výrazná, i když přinesla zřetelné snížení jejich zdržení, a v průběhu tohoto týdne došlo k opětovnému zapnutí signalizace. Doba provozu ale byla oproti předchozímu stavu omezena na pracovní dny v době 7 – 19 hod. Není vyloučeno, že o prázdninách bude semafor znovu uveden mimo provoz.

03.06.2016: Blikající žlutá na Strossmayerově náměstí
Signalizace na Strossmayerově náměstí byla vypnuta. Změna přináší zkrácení zdržení chodců, ale také zrychlení tramvajové a silniční dopravy. Signalizace fungovala od obnovy před 15 lety v dynamickém řízení s preferencí, jež přineslo zlepšení plynulosti provozu tramvají. Poté byl semafor v rámci dočasných opatření občas vypínán, což ústilo mimo jiné v další snížení zdržení tramvají. Následné stavební úpravy náměstí a spuštění tunelu Blanka v roce 2015, které přineslo snížení automobilové dopravy, podpořilo úvahy o trvalé změně. Dílčím krokem přitom byla změna už v červnu 2014, kdy se začal vypínat v čase 23:00 – 5:30, a to především kvůli nočním linkám, které zde vyčkávaly na řízený přestup. Tramvajová křižovatka patří se 120 vlaky za hodinu ve špičce mezi nejzatíženější v Praze. Vypnutí SSZ na blikačku však neznamená jeho úplný konec. Signalizace nadále slouží pro přihlášení tramvají k SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní a SSZ nábřeží Kapitána Jaroše - Dukelských hrdinů.

28.05.2016: Švábky: vylepšená detekce tramvají
Na SSZ 8.220 Sokolovská – U Rustonky došlo v rámci rekonstrukce tramvajové trati v Sokolovské ulici ke zlepšení tramvajové detekce. Přihlašovací kontakty z centra i do centra byly odsunuty do vzdálenosti 280 metrů před křižovatku tak, aby část tramvají nebyla zdržována z toho důvodu, že řadič SSZ nestihne reagovat na jejich nároky. Došlo k úpravě software, který kromě upravené detekce respektuje optimalizované směrové a výškové řešení trati. To umožňuje v obou směrech traťovou rychlost 50 km/h. Výrazná většina tramvají projíždí signalizaci bez zastavení. Výjimkou jsou případy, kdy přichází nároky tramvají v krátké době po sobě a signalizace již nemá pro druhou a další tramvaje dostatek časového konta na další prodloužení volna. Kolizní automobilové dopravě nepatrně pokleslo krácení zelené. Zhoršení naopak nastalo na SSZ 8.207 Sokolovská – Šaldova, kde z důvodů vyvolaných úprav trakčního vedení dočasně nefunguje vzdálený přihlašovací kontakt ve směru z centra. Nefunguje předvěst a velká část tramvají je signalizací zdržena, některé i zastaveny.

15.04.2016: SSZ Koh-i-noor je vybaveno vzdáleným rádiem
V rámci RTT Vršovická došlo na SSZ 0.334 Vršovická - Moskevská k významnému zlepšení poměrů především pro tramvaje od Slavie. V zastávce Koh-i-noor byl osazen vzdálený rádiový přijímač, který na rozdíl od kontaktu detekuje směr jízdy tramvaje. Tím dochází k lepší přípravě signalizace k provádění následných preferenčních zásahů, které se odehrávají převážně po odjezdu vlaku ze zastávky. Za tím účelem byl rovněž přesunut vzdálený přihlašovací kontakt na výjezd ze zastávky. Opatřením významně narostla možnost výběru volna pro odbočující vlaky do Moskevské dvakrát do cyklu. V rámci rekonstrukce trati došlo také k obnově SSZ Vršovická - Bělocerkevská a doplnění detekce tramvají a autobusů. Řízení ale zatím zůstává pevné, podobně jako na křižovatkách Sportovní a Petrohradská, které byly obnoveny v roce 2015. Obnoveno bylo také SSZ Vršovická - Užocká, které řídí samostatný přechod. Zde byla vylepšena detekce tramvají a také došlo ke stavebnímu zkrácení přechodu.

14.04.2016: Semafor na Červeném Vrchu v dynamice
SSZ 6.159 Evropská - Alžírská dostalo software s dynamickým řízením a podmíněnou preferencí tramvají v hlavním směru. Signalizace řídí provoz ve stykové křižovatce s přechody pro chodce a také na odbočení a výjezdu tramvaje z obratiště. V křižovatce s přechodem pro chodce mají chodci trvalé volno přes tramvajovou trať, které je přerušováno nároky tramvají. Preference je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Jízda tramvají do smyčky a ze smyčky, která není pravidelným provozem užívaná, je umožněna v závislosti na koordinaci po Evropské v určité časové poloze v cyklu. SSZ Evropská – Alžírská bylo obnoveno v roce 2015, ale dosud bylo řízeno pevným programem, který neumožňoval užívání obratiště. Nyní je šestou signalizací na Evropské, která uplatňuje preferenci tramvají.

03.03.2016: Změna software na Kotlářce
Tramvaje ze smyčky Kotlářka vyjíždějí plynuleji než v minulosti. Bylo totiž upraveno SSZ 5.524 Plzeňská - Pod Kotlářkou. Signalizace dostala novou řídící logiku a zároveň byly posunuty trolejové kontakty na výjezdu ze smyčky tak, aby se tramvaje přihlašovaly s větším předstihem. Většina z nich nyní dostává volno do jízdy. Došlo také k mírnému zlepšení provozu tramvají na hlavní trati ve směru z centra, kde po chodecké fázi již tramvajové volno nepadá se zpožděním po zelené pro auta, což mělo někdy za následek zablokování kolejí odbočujícím vozidlem. Lepší je provoz také pro auta ve směru do centra, pro něž byla osazena doplňková šipka. Využívána je v době, kdy není možné povolit jízdu aut vlevo.

02.02.2016: Semafor na Zlíchově doladěn a s preferencí
Došlo k úpravě SSZ 5.577 Na Zlíchově - přechod u zastávky Zlíchov. Doladěním signalizace, která byla koncem srpna roku 2015 přesunuta do nové polohy, současně dochází k zavedení preference tramvají. Změna spočívá především v úpravě dat, která popisují dobu jízdy tramvaje od detektoru ke stopčáře ve směru z centra. Zde vlaky často nestíhaly své prodlužované volno a i těsně před čelo obdržely signál stůj. Signalizace preferuje tramvaje prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Řízení nadto umožňuje v okamžiku přihlášení tramvaje vyvolat výběr chodecké fáze, i když by tramvaj stihla projet na již probíhající volno. Tento speciální výběr je podmíněn tím, že další volno pro tramvaj nastane dříve, než dojede k přechodu.

20.12.2015: Dovybavování semaforů technologií pro detekci autobusů
Na desítkách pražských křižovatek byla v posledních týdnech instalována technologie pro detekci autobusů. Ve velkém množství jsou na světelné signalizace dodávány externí komunikační jednotky, inframajáky a výzvová návěstidla. Zatím nebylo registrováno, že by se autobusy do signalizací přihlašovaly, či na nich začala fungovat preference autobusů. Technologie je instalována na řadě míst, kde preference autobusů velmi schází, ale také na semaforech a vjezdech, kde autobusy MHD provozovány vůbec nejsou. Také se často nachází v místech, která už byla v minulosti vybavena detekcí tramvají, ale preferenci tramvají se na nich nikdy nepodařilo projednat a zprovoznit. V Praze je technologií pro detekci tramvají vybaveno celkem 32 semaforů, které přitom neuplatňují preferenci. Semaforů s detekcí autobusů bez jejich preference bylo ještě donedávna rovněž několik desítek.

02.12.2015: Vzdálené rádio na Otakarově od Bělehradské
V rámci rekonstrukce tramvajové trati v Bělehradské ulici bylo zřízeno vzdálené rádio pro SSZ 4.401 Bělehradská – Otakarova. Je umístěno 210 metrů před vlastní křižovatkou. Na tuto vzdálenost detekuje přijíždějící tramvaje včetně směru jízdy křižovatkou. Díky tomu je umožněn vlakům průjezd zcela bez zdržení, pakliže to situace v řízení křižovatky v konkrétní chvíli dovolí. Signalizace na průsečné křižovatce s provozem tramvají na všech vjezdech byla obnovena v roce 2014 a software byl již tehdy na budoucí realizaci rádia připraven, přičemž dočasně byl pro detekci využíván jen povel z elektrického ovládání výhybky. Vzdálené rádio je od počátku zřízeno také ve směru od náměstí Bratří Synků. Výhledově bude osazeno rovněž na vjezdu od Fidlovačky, kde bude do té doby nadále využíván trolejový kontakt.

22.11.2015: Na Vršovické zatím pevné programy
Rekonstrukce tramvajové trati ve Vršovické ulici přinesla obnovy dvou světelných signalizací. Jedná se o SSZ 0.315 Vršovická – Petrohradská a SSZ 0.356 Vršovická – Sportovní, přes které jsou kromě tramvají provozovány také autobusy MHD. Semafory byly provizorně uvedeny do provozu v pevném řízení. To je pro MHD horší než před obnovou SSZ. Ve směru z centra signály volno pro tramvaje začínají se zpožděním vůči zeleným pro auta. Na SSZ 0.355 Vršovická - U Vršovického nádraží, jež bylo obnoveno už v minulosti, funguje dynamika, ale v provozu není detekce tramvají, což vadí hlavně v nočním celočerveném provozu. Rekonstrukce Vršovické pomohla ke zlepšení přestupů mezi autobusy a tramvajemi v oblasti, protože část trati a zastávku Bohemians začaly využívat autobusy spojující Prahu 4 s Prahou 10. V roce 2016 bude rekonstrukce trati pokračovat ve východní části Vršovické ulice, kde by měly přijít na řadu obnovy dalších semaforů, mimo jiné u Slavie a na Kubánském náměstí.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 493 |

  NOVINKY
14.06.2018 Tramvaje z Petřin mohou zrychlit
Délka úseků s omezenou rychlostí tramvají na trati z Petřin se výrazně snížila. Bylo odstraněno silniční dopravní značení omezující rychlost všech vozidel včetně tramvají kolem zastávky Baterie a v dlouhém úseku mezi ulicí v Průhledu a Na Pěkné vyhlídce ve směru do centra na 40 km/h. Celkem se jedná o 400 metrů kolejí. Snížení rychlosti zůstalo u zastávky Ořechovka, ve směru z centra bylo dokonce sníženo na 30 km/h. Změna byla provedena s ohledem na rekonstrukci v roce 2015, během které byly zlepšeny parametry tratě a sousedních ploch, například tramvajových zastávek a vyčkávacích ostrůvků pro chodce. Přínosem rekonstrukce bylo už v roce 2016 také odstranění noční zóny 40 km/h. V posledních deseti letech došlo k úpravě dopravního značení omezujícího rychlost tramvají na více než třiceti úsecích, kde to místní podmínky umožňovaly. Bylo odstraněno, nahrazeno doporučenou rychlostí, nebo doplněno podtabulkou MIMO TRAM. Nejvýraznější změny bylo dosaženo v Koněvově ulici, kde zmizelo osm omezení na 30 km/h. V některých místech naopak omezení přibylo, například v ulici U Plynárny, nebo zóna 30 v části Smíchova.

11.06.2018 Cestovní rychlost tramvají nepatrně klesla
18,7 km/h byla průměrná cestovní rychlost tramvají v Praze v roce 2017. Údaj byl zveřejněn v Ročence dopravy, kterou každoročně vydává Technická správa komunikací. Jedná se o pokles o desetinu kilometru v hodině. Nejvyšší průměrná cestovní rychlost byla dosažena v roce 2010, a to 19,0 km/h. Z údajů zveřejněných v minulosti také vyplývá, že například v roce 1981 byla tato hodnota pouze 15,7 km/h. Příznivě na cestovní rychlost působí preference tramvajové dopravy a obvykle také rekonstrukce tratí. Nepříznivě naopak například komplikovaná dopravní situace, nevhodné stavební úpravy a zvyšování počtu zastávek. Autobusy MHD v Praze dosáhly v loňském roce cestovní rychlosti 23,9 km/h.

28.05.2018 Pevný program na horním Míráku
Na SSZ 2.332 náměstí Míru – Francouzská nefunguje preference tramvají. Signalizace byla přepnuta do pevného řízení. Stalo se tak na přelomu dubna a května poté, co se v místě někdy tvořily kolony aut jedoucích od Rumunské ulice, tedy v kolizním směru s tramvajemi a autobusy. Preference byla na signalizaci zavedena v únoru tohoto roku, po několika letech dynamického řízení bez preference, které provázelo občasné vynechání volna pro tramvaj, zvláště za slabšího provozu. Další vývoj může přinést dlouhodobě ponechání pevného řízení bez preference, nebo vyladění, omezení či zrušení preference MHD v dynamickém řízení, nebo také vyladění videodetekce pro autobus, která v určitých podmínkách vyvolávala falešné preferenční nároky. Pro úspěšné řešení lokality je důležitá i změna sousedního SSZ Francouzská - Blanická, které funguje v pevném řízení a působí rovněž značná zdržení především MHD.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018