10.06.2011: Zlepšení pro tramvaje na Špejcharu Obnovení provozu IAD v ulici Milady Horákové přineslo úpravu SSZ 6.143 Špejchar v křižovatce s Badeniho ulicí. Semafor nyní účinněji preferuje tramvaje. Krom prodlužování a předvýběru přibyla mezi preferenční zásahy také změna pořadí fází v cyklu. Tramvajové oblouky se navíc již vybírají pouze na výzvu, což umožňuje hlavně při menším zatížení auty pružněji vybírat fáze. Od zastávek Hradčanská byla zajištěna směrová detekce tramvají již v prostoru splítkové výhybky, nikoli až na rozřazení kolejí před křižovatkou. Větší předstih přihlášení tramvaje tak SSZ umožňuje lépe reagovat na její potřeby. Dosud se zřejmě nepodařilo zprovoznit vzdálený přihlašovací kontakt z Badeniho ulice. Zároveň bylo vypnuto SSZ 6.996 Badeniho - Na Valech, které bylo bez preference. Lze očekávat zrušení. 01.06.2011: Preference na Nádraží Vršovice Díky výpadku koordinace SSZ po části Vršovické ulice je nyní v provozu preference tramvají na SSZ Vršovická – U Vršovického nádraží. Signalizace zřetelně prodlužuje a vkládá tramvajové fáze, byť v některých případech s drobnými nepřesnostmi. Jev je pravděpodobně způsobený vypnutím hlavního SSZ ve skupině (Vršovická – Sportovní ) v důsledku stavební činnosti. Preference tramvají má příznivý vliv na snížení zdržení MHD, izolované řízení však působí nepříznivě na zastavování aut. Koordinované řízení preferenci TRAM neobsahuje. SSZ bylo rekonstruováno loni. Izolované řízení nyní funguje také na čerstvě obnoveném SSZ Koh-i-noor. I zde se jeví pro tramvaje jako výhodnější, přitom bez zřetelných dopadů pro IAD. 30.05.2011: Nádraží Strašnice má odpojené kontakty Preference tramvají prakticky přestala fungovat na SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech u Nádraží Strašnice. Byly odpojeny vzdálené přihlašovací kontakty z centra, od Hostivaře a současně byly pravděpodobně potlačeny předvýběry volna pro tramvaje. Vlaky tak nyní dostávají signál stůj i těsně před příjezdem k SSZ a jediným preferenčním prvkem tak zůstává možnost výběru fáze pro linku 19 z centra ve dvou místech v cyklu. Zdržení tramvají se tak vrátilo přibližně na stav před obnovou SSZ. Podnětem vypnutí preference byly nejspíše dlouhé kolony vozidel ve špičce hlavně od ulice V Korytech, kde jezdí i autobusy MHD. Za důvod potíží lze udat prodloužení cyklu - způsobené významným prodlužováním fází od tramvají a vozidel - v kombinaci s krátkými řadícími pruhy, přidání nové fáze na křižovatku (směrový signál na Průběžné do centra), nárůst dopravy poblíž Jižní spojky a také zřejmě mezičasy upravené dle aktuálních standardů. Lze očekávat ladění signalizace a návrat preference tramvají na přetíženou křižovatku. Preference autobusů podle všeho funguje i nadále. 19.05.2011: Koh-i-noor v provozu. Šetří čas SSZ 0.334 Vršovická - Moskevská bylo po obnově uvedeno do provozu a byla zde zavedena preference tramvají. Klíčová tramvajová křižovatka, kterou projíždí šest linek, včetně páteřní linky 22, je na všech vjezdech vybavena vzdálenou i blízkou tramvajovou detekcí a propojením ovládání výhybek s řadičem SSZ pro zajištění směrové detekce. Preference je realizována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, případně prodlužováním kolizní fáze. Tramvajové oblouky je možno vkládat ve dvou místech v cyklu, ovšem ve druhé poloze pouze podmíněně, což způsobuje v některých případech jen malý pokles snížení zdržení tramvají oproti původnímu stavu. Přesto přináší obnova významné zlepšení plynulosti provozu MHD, především pokleslo hromadění vlaků před SSZ. Na křižovatce funguje také preference autobusů. 13.05.2011: Semafory Mezi hřbitovy a u Koh-i-nooru finišují. Palmovka potmě Zprovoznění dalších dvou signalizací s provozem tramvají lze očekávat v blízké době. První na řadu přijde obnovované SSZ 0.334 Vršovická - Moskevská (Koh-i-noor), kde jsou vztyčeny sloupky, osazují se návěstidla a dokončují se stavební úpravy. Jedná se o klíčovou signalizaci, která nyní působí tramvajím průměrné zdržení v řádu desítek sekund. Očekávat lze také dokončení nového SSZ 3.310 Želivského - U Nákladového nádraží, kde je nyní nevyhovující neřízená křižovatka. Naopak možná definitivně zmizelo z pražské mapy semaforů SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova (horní Palmovka), které bylo po několika dnech fungování opět vypnuto a provoz se řídí pouze dopravním značením. 11.05.2011: Palmovka je zapnutá Po několikaměsíčním zkušebním vypnutí bylo opět uvedeno do provozu SSZ Sokolovská – Zenklova. Mělo by posloužit k pořízení srovnávacích údajů pro vyhodnocení, který stav je výhodnější pro dopravu, jak automobilovou, tak tramvajovou. Podle prvních poznatků se zdá, že se významně zhoršila dopravní situace ve směru od Balabenky, kde se zapnutím semaforů prodloužily kolony. Pro tramvaje situace z hlediska plynulosti provozu také zřejmě není lepší, jejich průjezd je však bezpečně jištěn signalizací. Semafor na Palmovce byl po obnově uveden do provozu na začátku roku 2010 a současně na něm byla zavedena velmi účinná preference tramvají. Vzhledem k vlivu signalizace na individuální dopravu se v únoru tohoto roku přistoupilo ke zkušebnímu vypnutí SSZ, které trvalo do začátku května.
01.05.2011: Nefunguje preference u Národního divadla, tentokrát z mostu Křižovatka u Národního divadla má další problém. Jen co se podařilo odstranit softwarovou chybu, která způsobovala, že signalizace neprodlužovala pro tramvaje stojící v zastávce ve směru od Národní, nastala pravděpodobně závada detekce ve směru z mostu. V tomto případě nejen že pro tramvaje není volno prodlužováno, ale ani předvybíráno. Tramvaj může být zastavena i těsně před příjezdem ke stopčáře a běžně zdržena i na více než minutu. Stále neodstraněná závada je také na SSZ Havlíčkova - Hybernská u Masarykova nádraží. Ve směru z centra také vůbec nefunguje preference tramvají s podobnými dopady jako u Národního divadla. Oba jevy způsobují snížení rychlosti provozu tramvají a již citelné zvýšení rozptylu jízdních dob s dopadem na přesnost provozu. 27.04.2011: Obnova semaforu u Nádraží Strašnice dokončena Zásadní zlepšení pro průjezd tramvají přináší zprovoznění zrekonstruované signalizace u Nádraží Strašnice. SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech, která dosud fungovala v pevném řízení, nyní preferuje tramvaje prodlužováním, předvýběrem a vkládáním fází. Ve směru z centra je SSZ propojeno s elektrickým ovládáním výhybek, čímž je odvozována směrová detekce tramvají. Výběr volna pro odbočení do smyčky je možný ve dvou polohách v cyklu. Semafor je na trase páteřní tramvajové linky 22, v místě jsou provozovány také denní linky 19 a 26. 24.04.2011: Policie pomáhá tramvajím na Horoměřické Policie ČR zajišťuje plynulý průjezd tramvají na SSZ 6.118 Evropská - Horoměřická, kde jsou realizována dopravní opatření kvůli prodloužení metra A. Na jednom rameni křižovatky se auta pohybují v obou směrech po kolejích, kde tvoří kolony. Policisté řídí signalizaci z ruční skříňky. Zajišťují přednostní výběr volna pro tramvaje v směru z centra ve speciální tramvajové fázi a vytlačování kolony vozidel před tramvají ve směru do centra. Tramvaje tak většinou mají přes ztížené dopravní poměry zajištěn plynulý průjezd křižovatkou. 15.04.2011: Spuštěno SSZ u vozovny Vokovice. Další kus bez preference Obnova semaforů na Evropské bez zavádění preference MHD pokračuje. Dalším je SSZ 6.161 Evropská - Do Vozovny, které leží u vjezdu do depa Vokovice. SSZ na tramvaje nereaguje žádnými preferenčními zásahy, k ukončování volna dochází i krátce před nárokem tramvaje na průjezd a k začátku volna dochází dokonce s notným zpožděním po spuštění nekolizní zelené pro vozidla. Tramvajové volno je tak paradoxně výrazně kratší než souběžná volna pro automobily. Detekce tramvají je na SSZ realizována a informace ze zařízení nejsou využívány k zajištění přednostního průjezdu vozidel MHD. Obdobná situace je i na pěti dalších obnovených SSZ na Evropské. Jedinou signalizací, při jejíž obnově byla zavedena preference tramvají, je SSZ Evropská – Starodejvická. Preference MHD je stanovena jako dopravně-politický princip dokumentem 'Zásady dopravní politiky hlavního města Prahy', který schválilo v roce 1996 zastupitelstvo. |