Preference pražských tramvají
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 514 |

24.03.2007: Letenské nám. bez preference tramvají
Na SSZ Letenské náměstí opět dochází k nasazování pevných programů, které znemožňují preferenci tramvají. Je zde zaznamenáván pevný program o délce cyklu 100 s, kde je délka volna pro tramvaje pouze 21 s. To je ještě o cca 15 s méně, než mají souběžně jedoucí auta. Je zachován pouze dřívější výběr volna pro tramvaje do centra než pro souběžné automobily v případě přítomnosti tramvaje. Dynamické řízení s preferencí však umožňovalo i významné prodlužování volna pro tramvaje především do centra. Tím byla eliminována nejdelší zdržení přes 1 minutu, která mají dopad na přesnost tramvajového provozu. Loni přitom prošel semafor softwarovou úpravou, která měla vést právě k opuštění nasazování pevných programů. Současný zásah má dopad na provoz pěti tramvajových linek (1, 8, 15, 25, 26).

23.03.2007: Začíná výstavba SSZ Patočkova - Bělohorská
Tramvaje a chodci se už brzy dočkají nového semaforu u Břevnovského kláštera. Začíná výstavba SSZ 6.144 Patočkova - Bělohorská, které má zajistit bezpečné přecházení chodců přes Patočkovu ulici a také plynulý a bezpečný výjezd tramvají na frekventovanou čtyřpruhovou komunikaci. Na signalizaci by měla fungovat absolutní preference tramvají, dokončena má být 20. dubna.

21.03.2007: Vadná výhybka u Dvorců už byla vyměněna
Preference tramvají na SSZ Podolské nábřeží - Jeremenkova ve směru do centra již opět funguje korektně. Byla totiž vyměněna sjezdová výhybka ze smyčky Dvorce, na které platilo omezení rychlosti na 10 km/h. Tramvaje při dodržení omezení často nestihly využít preferenční zásah semaforu a musely krátce čekat na další výběr volna, navíc narostly preferenční zásahy do řízení křižovatky. Na signalizaci funguje absolutní preference.

16.03.2007: Omezení u Modřanské a Dvorců zmizí
Už v průběhu března by měly být odstraněny tři úseky s omezenou rychlostí tramvají v úseku mezi zastávkami Pobřežní cesta a Dvorce v Praze 4. Během noční výluky z pondělí 19. března na 20. března má být vyměněna sjezdová výhybka ze smyčky Dvorce ve směru do centra. Dva zbylé úseky na vlastním tělese podél Modřanské ulice by měly být opraveny během výluky, která začíná 30. března a měla by trvat zhruba týden.

14.03.2007: Dvorce: omezení rychlosti před semaforem
Tramvaje projíždějící křižovatkou Podolské nábřeží - Jeremenkova do centra často přicházejí o preferenci. Důvodem je nové omezení rychlosti na cca 40 m dlouhém úseku u sjezdové výhybky ze smyčky Dvorce. Kvůli snížení rychlosti do centra z 30 na 10 km/h vlaky často nestíhají přednostní volno a musejí krátce čekat na jeho další výběr. V 1,6 km dlouhém úseku Pobřežní cesta - Dvorce se jedná už o třetí omezení rychlosti. První dva úseky jsou podél Modřanské ul. a rychlost je zde snížena z 60 na 20 km/h. Důvodem je stav trati, přičemž zřejmě chybí prostředky na její opravu. Výsledkem je až minutové zdržení spojů, nižší konkurenceschopnost MHD a růst energetické náročnosti provozu s dopadem na provozní náklady.

25.02.2007: Preference pod tunelem už funguje
Detekce tramvají na SSZ nábřeží Kapitána Jaroše - Štefánikův most už je opět v provozu. Na začátku února došlo na důležité křižovatce ke změně řízení SSZ v souvislosti se zahájením opravy Štefánikova mostu a ve stejné době došlo k výpadku preference tramvají ve směru od Čechova mostu, protože se objevila závada detekce. Ta je již nyní odstraněna a na křižovatce funguje preference obousměrně. Stránky Preference obnovují sledování řízení této křižovatky.

18.02.2007: SSZ u Trojské: upozornění na signál stůj
SSZ 7.266 Trojská - Pod Lisem u zastávky Trojská je jako první v Praze vybavováno návěstidly, jež upozorní řidiče tramvaje na blížící se konec signálu volno. Použita jsou klasická výzvová návěstidla, která budou před ukončením volna blikat. Stejným způsobem budou informovat také o blížícím se začátku volna. Blikání před změnou signálu bude trvat 4 - 6 sekund. Zařízení již byla osazena, ale zatím jsou zakryta. I po jejich zprovoznění bude semafor dál řízen pevnými programy bez preference. Místo je specifické tím, že ve směru od Kobylis k němu vlaky přijíždějí rychle a ve značném klesání.

16.02.2007: Nová návěstidla pro autobusy s preferencí
Dvě SSZ s preferencí autobusů budou doplněna novými návěstidly. Ta budou informovat řidiče autobusu vybaveného k aktivní detekci o přihlášení k signalizaci. Prvek bude podobný výzvovým návěstidlům tramvají a bude doplněn podtabulkou 'B' (jako BUS). Přihlášení vozidla bude signalizováno svícením řady diod do příslušného směru. Pokud bude vozidlo nárokovat stupeň preference 1 (dle polohy vůči jízdnímu řádu) budou diody svítit trvale, pokud stupeň 2 nebo 3, diody budou blikat. Premiéru má mít novinka už v únoru na SSZ 4.421 rampa Braník - Barrandovský most a SSZ 8.273 Čimická - K Pazderkám.

12.02.2007: SSZ 4.463 Nuselská - Mendíků má ÚR
Bylo vydáno územní rozhodnutí na stavbu nového SSZ 4.463 Nuselská - Mendíků, jež se bude nacházet na stykové křižovatce s přechody pro chodce u zastávky tramvaje Pod Jezerkou v Praze 4. Informaci zveřejnil server hlavního města Prahy. Semafor bude vybaven tramvajovou detekcí a lze tedy předpokládat zavedení preference tramvají. V místě jsou vhodné podmínky pro absolutní preferenci, je zde provozována jedna tramvajová linka (č. 11). Dokumentaci zpracovala firma Pragoprojekt.

09.02.2007: Změna na SSZ pod Letenským tunelem
V souvislosti s rekonstrukcí Štefánikova mostu, která byla zahájena před týdnem, došlo k dočasné úpravě SSZ nábřeží Kapitána Jaroše - Štefánikův most. Odpadl vjezd z mostu a řízení bylo zjednodušeno na prosté dvoufázové, přičemž chodci před nábřeží dostávají volno nadále na výzvu. Nyní na křižovatce probíhá dynamické řízení, ale preference tramvají je zčásti mimo provoz, zřejmě kvůli nefungující detekci tramvají. Té napovídá přítomnost servisní firmy v posledních dnech. V tuto chvíli signalizace dle pozorování preferuje pouze tramvaje do centra. Z těchto důvodů stránky Preference dočasně pozastavily sledování řízení této křižovatky.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 514 |

  NOVINKY
09.09.2019 Semafor na horním náměstím Míru znovu s preferencí
Další snaha o zavedení preference tramvají na SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na křižovatku byl nasazen upravený software a spuštěna dynamika. Signalizace funguje nadále v koordinovaném řízení pro auta, které tramvaje nemohou volně říznout, ale mohou si své volno zřetelně prodloužit, předvybrat a krátce mohou prodlužovat kolizní fázi. Řízení je s trvalou zelenou pro chodce přes trať, volno pro tramvaje je vybíráno v každém směru zvlášť pouze na výzvu. Jedná se už o třetí zavedení preference tramvají na této signalizaci. Naposledy k němu došlo na jaře roku 2018. Detekce autobusů pomocí videokamer, jež mají obecně nižší spolehlivost, se stala s odstupem času hlavní příčinou kolon aut a byl nasazen pevný program. V současném řešení slouží videokamery pouze pro nepreferenční nárokování autobusů a došlo i k dalším zpřesňujícím úpravám logiky, které by měly vést jednak ke zlepšení preference tramvají, jednak k menšímu ovlivňování ostatních účastníků. Přihlašovací trolejový kontakt ve směru z centra byl přiblížen k SSZ tak, aby se nepřihlašovaly tramvaje v době, kdy ještě stojí před zastávkou.

09.09.2019 Vzdálené rádio na Palackého mostě
SSZ 2.013 Palackého náměstí je vylepšené. Do provozu bylo uvedeno vzdálené rádio ve směru z Palackého mostu. Signalizace tak ví s předstihem přibližně 200 metrů nejen o přítomnosti tramvaje na mostě, ale rovněž o směru jízdy. To se projevuje pružnější reakcí řízení na přijíždějící vlaky. Některým tramvajím padá volno plynule do jízdy. Jako hlavní zlepšení se však ukazuje snížení tvorby kolon na mostě, protože signalizace má o jejich jízdě více informací a dokáže na ně vhodně reagovat. Logikou pro vzdálené rádio je SSZ vybaveno od roku 2018, kdy byla v návaznosti na obnovu technologie signalizace uvedena do provozu nová dokonalejší dynamika.

05.09.2019 Obnovená světla u Smíchovského nádraží. A sousední zrušená
Obnovená světla u Smíchovského nádraží. A sousední zrušená Do provozu bylo uvedeno obnovené SSZ 5.583 Nádražní - U Královské louky na vjezdu do smyčky Smíchovské nádraží. Na signalizaci funguje preference tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze obdobně jako v předchozím způsobu řízení. Současně bylo zrušeno vedlejší SSZ 5.582 Nádražní - nádraží Smíchov, které bylo už několik let mimo provoz.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019