Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 641 |

05.05.2010: SSZ u nádraží Vršovice v provozu. Opět bez preference
Obnovených signalizací bez preference tramvají dramaticky přibývá! Do provozu bylo uvedeno SSZ 0.355 Vršovická - U Vršovického nádraží. Semafor je kompletně vybaven detekcí tramvají (kontakty, kabeláží, detektory, dále výzvovými návěstidly), avšak funguje bez preference! Nebyla zachována ani původní koordinace z centra, takže zatímco dříve tramvaje projely od zastávky Nádraží Vršovice až na Obloukovou (další 2 SSZ) zcela plynule, nyní výrazná většina vlaků zastavuje na sousedním SSZ Vršovická - Petrohradská. Naopak se mírně zrychlil provoz do centra. Po Evropské a Malovance se jedná o další obnovené a nové semafory s kompletní výstrojí pro preferenci MHD, které však preferenci MHD neuplatňují. Započala také obnova SSZ 2.330 Bělehradská - Rumunská.

26.04.2010: SSZ Poděbradská-Slévačská v provozu. Bez preference
Do provozu bylo uvedeno SSZ Poděbradská-Slévačská, které se nachází u zastávky Sídliště Hloubětín na opravené tramvajové trati na Lehovec. Signalizace je realizována jako provizorní, nebyly na ní zřízeny tramvajové detektory a nefunguje na ní preference tramvají. Jediným dynamickým prvkem křižovatky jsou chodci, kteří jsou vybíráni pouze při zmáčknutí tlačítka. Jinak mají fáze pevnou délku. Preferenci by mělo pravděpodobně přinést definitivní řešení, jehož termín realizace není znám.

22.04.2010: Tramvaje na SSZ horní Palmovka omezovány ručním řízením
Rekonstruovaná signalizace na horní Palmovce, která výrazně zlepšila průjezd tramvají uzlem, bývá v dopravních špičkách řízena příslušníky Policie ČR z ruční skříňky, čímž dochází k zásadnímu omezování plynulosti tramvajové dopravy. Podnětem pro ruční řízení je pravděpodobně tvorba kolon vozidel po Sokolovské ulici. Protože ruční řízení nemůže obsahovat všechny kombinace tramvajových relací, tramvaje oproti dynamickému řízení často zbytečně čekají před křižovatkou i v případě, kdy projíždí vlak jiný, v nekolizní relaci. Dochází tím ke snížení reálné produktivity křižovatky, tramvajová volna zabírají v cyklu zbytečně mnoho času a zlepšení pro individuální dopravu je možné jen při velmi razantním zásahu do plynulosti provozu tramvají. Zatímco v dynamickém řízení s preferencí projíždí většina tramvají zcela bez zastavení, při ručním řízení křižovatky dosahují běžná zdržení desítek sekund až několika minut. SSZ 8.206 Sokolovská – Zenklova bylo po obnově uvedeno do provozu v lednu a obsahuje unikátní řídící logiku, která pružně reaguje na příjezdy tramvají ze všech směrů, inteligentně vybírá příslušné tramvajové relace a na minimum krátí neproduktivní čas v cyklu uvažováním vyklizovacích a najížděcích časů mezi jednotlivými relacemi.

07.04.2010: Začala výstavba nového SSZ Poděbradská - Slévačská
Byla zahájena výstavba SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská u zastávky Sídliště Hloubětín. Realizace probíhá na území městské části Praha 14 v koordinaci s rekonstrukcí tramvajové tratě Kbelská - Lehovec. Zároveň dochází k rušení podchodu a posunu nástupišť blíže ke křižovatce a nově budovaným přechodům. Přes křižovatku jezdí dvě denní tramvajové a tři autobusové linky. Zároveň započala obnova SSZ 0.355 Vršovická - U vršovického nádraží na Praze 10, které v současné době funguje bez preference tramvají.

31.03.2010: Semafory po objízdné trase na Malovance jsou řízeny pevnými programy
Provizorní světelné signalizace na objízdné trase kvůli výstavbě městského okruhu jsou řízeny převážně pevnými programy bez preference MHD a způsobují významné zdržení tramvají. Čtveřice signalizací (SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou, SSZ 6.832 Bělohorská - Vaníčkova, SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov a SSZ 6.830 Myslbekova - Hládkov, přechod) je sice vybaveny technologií i řídící logikou pro preferenci tramvají, avšak ta je používána pouze za velmi slabého provozu, např. v noci. V ostatních dobách funguje pevné řízení, které na tramvaje nijak nereaguje. Bývá obvyklé, že tramvaj zastaví na všech semaforech, které projíždí. Vznikají zde i několikaminutová zdržení s dopadem na kvalitu cestování. Přes Malovanku jezdí dvě tramvajové linky, včetně metrolinky 22, která je provozována v polovičních intervalech. Podnětem pro pevné řízení křižovatek je pravděpodobně fakt, že objízdná trasa, jež vznikla z potřeb stavby pro individuální dopravu, je za silného provozu zahlcována vozidly, včetně autobusů MHD. Stránky Preference uvedené signalizace zařadí do seznamu SSZ, ale dosud budou vedeny jako zcela bez preference tramvají.

26.03.2010: SSZ Francouzská - Budečská již s preferencí
Signalizace na přechodu u zastávky Jana Masaryka funguje s preferencí tramvají. Doladěním semaforu, který byl uveden do provozu v závěru roku 2009, byla zajištěna podmíněná preference tramvají prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Výrazná většina vlaků projíždí místem bez zdržení. Součástí zařízení je také světelný ostrůvek pro zastávky, který reaguje na projíždějící tramvaje i autobusy. Jeho přesné fungování si zřejmě vyžádá další vyladění. V Praze již funguje 134 SSZ s preferencí tramvají, což z celkového počtu 217 SSZ činí podíl 61,8 %. (Nejsou zatím započtena nová provizorní SSZ na Královce.)

10.03.2010: Semafory v Kobylisích a v Jičínské s preferencí
Preference tramvají na SSZ 8.242 Střelničná - Klapkova byla opět uvedena do provozu. Dynamické řízení s prioritou tramvají fungovalo poprvé už v prosinci, ale kvůli občasným závadám bylo dočasně opuštěno. Pravděpodobně i nyní dochází k monitorování a dolaďování řízení. Preference tramvají byla dodatečně zprovozněna také na SSZ 3.693 Přemyslovská - Jičínská, které bylo postaveno na konci roku 2009, avšak dosud fungovalo v pevném řízení. Na obou SSZ funguje preference nejen pro tramvaje, ale také pro autobusy.

12.02.2010: Jeďte MHD, vyzývají transparenty na Magistrále
Praha 2 spustila kampaň, kterou se snaží přesvědčit řidiče aut, aby po městě cestovali veřejnou dopravou. Transparenty jako „Trápí vás zácpa? Nás trápí exhalace“ nechala umístit do Legerovy ulice, kde visí nad hlavami řidičů v popojíždějících autech. „Chceme, aby se ti, kteří tudy projíždějí, aspoň zamysleli,“ řekl iDNES Václav Vondrášek, místostarosta městské části. Praha 2 chce poutače nechat nad magistrálou přibližně tři týdny. Podle Vondráška počet vozidel v centru překročil únosnou mez. „Věřím, že zvítězí zdravý rozum a argumenty, které při porovnání rychlosti přepravy jasně hovoří pro MHD. Kolony aut a s tím spojené exhalace a zvyšující se nervozita řidičů jsou toho důkazem,“ dodal místostarosta. Dopravní výbor Magistrátu zároveň doporučil ponechat zúžení Legerovy ulice, ke kterému došlo k roce 2009.

02.02.2010: SSZ v Kobylisích funguje napevno
Dynamické řízení s preferencí tramvají na SSZ Klapkova - Střelničná je mimo provoz. Důvodem je zřejmě dosud nevyřešená chyba, která způsobovala nárazové zastavení provozu ve směru od Ďáblic. Na semaforu je nasazen pevný program, jenž oproti dynamice nepříznivé doléhá na provoz tramvají a také zbytečně omezuje jízdu vozidel v hlavním směru, protože všechny signální skupiny jsou vybírány, aniž by na ně byl nárok. K obnově SSZ došlo v létě 2009 společně s rekonstrukcí tramvajové trati na Střelničné. Až do prosince fungovalo v pevném řízení, které zatím jen na krátko nahradila dynamika s preferencí. Sousední SSZ Střelničná - Zdibská je s preferencí řízeno trvale.

11.01.2010: Rekonstruované SSZ Palmovka v provozu
SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova na horní Palmovce bylo uvedeno do provozu. Po dlouhé kompletní obnově, kdy byl semafor zcela potmě nebo na blikající žlutou, došlo k minulý týden k jeho spuštění a zároveň zprovoznění podmíněné preference tramvají. SSZ se ihned zařadilo mezi křižovatky s nejlepší preferencí tramvají ve městě, přičemž se chová přátelsky i pro ostatní účastníky provozu. Semafor funguje s trvalou zelenou v hlavním směru přerušovanou pouze nároky tramvají a chodců. Preferenci zajištuje vkládání, předvýběr a prodlužování tramvajových signálů. SSZ inteligentně vybírá jednotlivé signální skupiny podle nároků vlaků, aby nedocházelo k jejich vzájemnému blokování, pokud jedou ve vzájemně nekolizních směrech. Tato volna se navíc mohou flexibilně dovybrat během probíhající tramvajové fáze a i při příjezdu více spojů v různých směrech je zdržení minimalizováno. Ve většině případů je signál volno pro tramvaj udělen do 2 sekund po přihlášení do řadiče. Obnova SSZ významně přispěje k pravidelnosti a rychlosti tramvajového provozu v oblasti. Zároveň došlo ke stavebním úpravám křižovatky, výstavbě ochranných ostrůvků pro chodce, nebo zkrácení délky přechodů.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 641 |

  NOVINKY
02.10.2024 Tramvaje odbočují do Královky svižněji
Nostalgická linka 23 už nečeká tak dlouho na odbočení do smyčky Královka. Bylo upraveno SSZ 6.834 Bělohorská – Pod Královkou, které řídí provoz vlastní křižovatky i přilehlého odbočení do obratiště. Řízení po úpravě umožňuje výběr volna do smyčky ve dvou polohách v cyklu, namísto původní jediné polohy. Odbočující tramvaje navíc mohou krátit kolizní fáze a došlo i k dalším drobným vyladěním signalizace včetně preference tramvají. Linka 23 má sice za signalizací již svoji výstupní zastávku, avšak nezřídka docházelo k tomu, že zdržela i další vlaky, které po Bělohorské ulici pokračovaly dále na západ. Semafor byl zřízen v roce 2010 jako provizorní v rámci objízdné trasy pro výstavbu SAT 2B společně s dalšími třemi signalizacemi. Dvě zařízení byla snesena. Další dvě, včetně SSZ 6.834, naopak zůstala a jsou nadále v provozu.

06.09.2024 Nový semafor na Ostrčilově náměstí odděluje auta od tramvají
Do provozu bylo uvedeno nové provizorní SSZ 2.987 Na Slupi – přechod Sekaninova. Jedná se o signalizaci na stávajícím přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty na Ostrčilově náměstí u napojení Sekaninovy do ulice Na Slupi. Semafor rovněž řeší i kolizi mezi většími auty od Sekaninovy a tramvajemi od Ostrčilova náměstí. Tramvaj se s výjezdem ze zastávky přihlásí do signalizace, následně se ukončí zelená pro auta a vybere se volno tramvaji. V opačném směru funguje rovněž preference tramvají, a sice prodlužováním vlastní fáze. Zařízení vzniklo na požadavek Prahy 2 s ohledem na pěší trasu do školy. V období slabého provozu je semafor vypnutý do režimu klasické blikající žluté. Zatím je zřízen jako provizorní. Tomu odpovídá i detekce tramvají, která není zajištěna běžnými kontakty, nýbrž indukčními čidly. Omezená je i poloha tramvajových detektorů, takže ve směru od Albertova se tramvaje nepřihlašují v dostatečné vzdálenosti a část tramvají je tak zdržena proto, že signalizace nestačí včas reagovat na nárok tramvaje.

04.09.2024 Obnovený semafor U Elektry, tramvaj je na výzvu
Rozvoj Vysočan a Hloubětína přinesl stavební úpravy Poděbradské ulice a s tím i obnovu SSZ 9.217 Poděbradská – U Elektry. Na hlavní komunikaci byly zřízeny samostatné pruhy pro levá odbočení, které byly v rámci obnovy signalizace opatřeny směrovými signály, což umožňuje plynulejší a bezpečnější průjezd tramvají. Preference je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Přechod přes tramvajovou trať, který rovněž slouží pro přístup k zastávkám, je dvakrát zalomen a volno přes koleje svítí chodcům trvale. Tramvaje tedy dostávají volno na výzvu. V některých případech dochází oproti zvyklostem k odložení signálu volno pro tramvaj a jejímu zdržení. V noci se na semaforu používá režim fáze blikající žlutá, což znamená, že chodec si může signalizaci zapnout nárokem na tlačítku. Tento režim funguje bez preference tramvají. Dvě stě metrů východně vznikl zcela nový přejezd, který bude rovněž signalizovaný. Toto SSZ 9.909 Poděbradská – OC Hloubětín je zatím vypnuté v klasické blikající žluté.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024