Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 602 |

25.11.2008: Doplněné bumlíky v Nádražní ulici
V Praze 5 přibylo 48 metrů podélných dělících prahů. Byly zřízeny v Nádražní ulici ve směru do centra v místě protisměrné zastávky Plzeňka. Dosáhlo se oddělení tramvajové trati od vozovky v úseku, kde se nachází zařízení proti vjíždění vysokých automobilů do podjezdu pod železniční tratí Smíchov - Hlavní nádraží. Současně proběhlo doplnění bumlíků v ulici 17. listopadu ve směru z centra v délce 67,5 metru. Prahy zde zatím nejsou osazeny v celém úseku, který vyžaduje a umožňuje segregaci provozu.

19.11.2008: Nové SSZ Zlíchov
U zastávky Zlíchov vzniká nový semafor, který budou projíždět tramvaje směr Barrandov. Jde o samostatný přechod pro chodce, v současnosti probíhají stavební práce. Semafor pravděpodobně umožní funkci celočerveného režimu, je vybaven chodeckými tlačítky, videodetekcí vozidel, tramvajovou detekcí, kontaktními zámky a výzvovými návěstidly pro tramvaje. Z polohy nyní umístěných přihlašovacích detektorů lze usuzovat, že semafor umožní pouze podmíněnou preferenci tramvají.

09.11.2008: Praha 1: bumlíky v Revoluční a 17. listopadu
Ulice 17. listopadu dostává podélné prahy. Prvky jsou zatím osazeny v úseku Na Rejdišti - Široká v uvedeném směru, délka je 80 metrů. Nejsou dotaženy až ke křižovatce Palachovo nám. a není zřejmé, zda k němu dojde. Bumlíky mají být osazeny i v protisměru. Tramvaje jsou zde zdržovány neukázněnými řidiči aut, kteří z kolony zasahují vozem do průjezdného průřezu tramvaje. Prahy jsou osazovány i v Revoluční ulici mezi zastávkou Dlouhá a Dlouhou ulicí v uvedeném směru (70,5 m). Do protisměru, kde by bylo opatření prospěšnější, se bumlíky nevejdou. Situaci může vyřešit až kompletní rekonstrukce ulice.

02.11.2008: Vyšehradský tunel: rekonstrukce!
Havarijní stav trati v tunelu pod Vyšehradem bude na začátku prosince minulostí. Od 3.11. zde probíhá kompletní rekonstrukce. Velkoplošné panely BKV budou nahrazeny betonovou deskou, do které budou upevněny kolejnice, vozovka bude mít živičný kryt. Dojde i k rekonstrukci inženýrských sítí. V tunelu byla kvůli stavu trati snížena rychlost na 20, 15 a 10 km/h, vlaky zde nabíraly zpoždění. Kvůli řadě odkladů oprav hrozilo, že úřady zastaví na důležité trati provoz a Modřany, Braník a Podolí budou bez tramvajového spojení s centrem města. Provoz má být obnoven 1. prosince. Díky opravě navazující trati Modřany-Přístaviště se v oblasti výrazně zvýší kvalita cestování MHD.

02.11.2008: Kvalitnější provoz na trati do Modřan
Výrazné zlepšení se dočkali cestující na tramvajové trati mezi Přístavištěm a Modřany. Ve výluce došlo k výměně cca 5/6 kolejových polí mezi Přístavištěm a odbočkou do smyčky Nádraží Braník, kde byla dlouhodobě narušena geometrická poloha koleje. V úseku byly prováděny časté opravy a byly zde neustále vyvěšovány omezené rychlosti až do 20 km/h. Práce probíhaly také v úseku Braník-Modřany, kde byla také omezována rychlost pod běžných 60 km/h. Výluka skončila 2. listopadu, tedy 4 dny před plánovaným termínem.

16.10.2008: SSZ Anglická-Bělehradská s preferencí
Po rekonstrukci bylo uvedeno do provozu SSZ 2.328 Anglická-Bělehradská v Praze 2. Semafor na průsečné křižovatce, kde projíždí jedna tramvajová linka, byl vybaven mimo jiné detekcí vozidel i tramvají a výzvovými návěstidly pro tramvaje. Detekci vlaků zajišťují kontakty PTK1. Bylo nově zavedeno dynamické řízení s preferencí tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním fází. Preference bude označena buď jako podmíněná nebo absolutní. Poloha kontaktů umožňuje absolutní preferenci.

09.10.2008: Nové semafory na trati do Radlic
AKTUALIZOVÁNO. Na nové trati do Radlic byly zprovozněny dvě světelné signalizace. Styková křižovatka s SSZ 5.553 Radlická - TJ Motorlet je u zastávky Škola Radlice, funguje tu podmíněná preference. SSZ 5.668 Radlická - smyčka TRAM s absolutní preferencí zajišťuje především vjezd a výjezd tramvají ze smyčky Radlická. Pro detekci tramvají jsou použity klasické pryžové kontakty typu PTK1. Na pražské tramvajové síti je nyní 210 SSZ, z toho 115 s preferencí tramvají (54,8 %).

08.10.2008: V rámci stavby Pobřežní zrušena dvě SSZ
Na Sokolovské ulici byly zrušeny dvě signalizace s provozem tramvají. SSZ 8.230 Sokolovská - Molákova řídila přechod pro chodce u zastávky Invalidovna, SSZ 8.673 Sokolovská - Za Invalidovnou bylo dočasné zařízení na provizorním ukončení budované Pobřežní ulice. Díky jejímu zprovoznění byla na části Sokolovské vyloučena automobilová doprava a v místech bývalých semaforů, kde zůstal převážně provoz pouze příčně s tratí, se provoz nyní řídí dopravním značením. To zajišťuje přednost tramvajím. Zrušení signalizací přineslo zrychlení provozu MHD.

19.09.2008: SSZ Na Pankráci - Děkanská Vinice v novém
Probíhá rekonstrukce SSZ 4.414 Na Pankráci - Děkanská vinice na Praze 4. Jsou umístěny nové sloupy, osazena návěstidla a detektory dopravy, je upraveno dopravní značení. Provoz je zatím řízen provizorním SSZ. V novém řešení jsou použity směrové signály pro odbočení aut vlevo, které by měly zajistit bezpečnější průjezd tramvají. Detektory tramvají jsou umístěny dle možností v optimálních polohách. Lze očekávat podmíněnou preferenci tramvají prodlužováním předvýběrem a vkládáním tramvajových fází. V původním stavu zatím zůstává sousední SSZ 4.407 Na Pankráci - Táborská.

11.09.2008: Čechův most: špatné vyklizování aut
Na SSZ Dvořákovo nábřeží - Čechův most mají tramvaje ve směru do centra ztížený průjezd. SSZ často nevhodně reaguje na situaci, kdy na mostě je kolona vozidel a za nimi přijíždí tramvaj, která potřebuje auta vyvést vlevo pomocí vyklizovací šipky. Pokud ta není zařazena, auta uvíznou v křižovatce a blokují tramvaj. Problémy zřejmě způsobuje nespolehlivá detekce vozidel na mostě a nová řídící logika, která neumí optimálně reagovat na některé stavy. V době silného provozu mohou tramvaje i auta zdolávat úsek na mostě i několik minut. Potíže nastaly po jarní úpravě SSZ pro preferenci autobusů.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 602 |

  NOVINKY
29.06.2022 Na magistrále cyklus 80 sekund
Ke zlepšení podmínek pro tramvaje a pro chodce došlo na náměstí I. P. Pavlova. V oblasti magistrály se od května v denním období používají pevné programy o délce cyklu 80 sekund, namísto původních 100 sekund. V cyklu 80 sekund jsou podíly zelených pro jednotlivé směry přibližně stejné jako ve „stovkách“, ale jednotlivé signály volno i stůj jsou kratší. Díky tomu se výrazně snižuje zdržení chodců a tramvají na SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova – Sokolská a 2.047 náměstí I. P. Pavlova – Legerova. Na obou signalizacích kvůli vysokému zatížení dopravou nereálné ve dne aplikovat preferenci tramvají. Volno pro tramvaje, ač je kratší než v původním řízení, zachovává možnost průjezdu dvou vlaků. Díky tomu úprava zvyšuje kapacitu pro tramvaje o 25 % a je přínosná pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Dochází k výrazné eliminaci situací, kdy se před křižovatkou nahromadí více než 2 tramvaje, což obecně bývá zdrojem vysokých zdržení. I. P. Pavlova je přitom úzkým místem tramvajové sítě. Vliv na kapacitu pro auta je v jednotkách procent a je způsobem zejména snížením produktivního času v cyklu řízení. Oblast magistrály čítá 11 semaforů. S provozem tramvají jsou ještě „Demínka“ a Legerova – Vinohradská, obě s preferencí. „Osmdesátky“ se na magistrále zkoušely poprvé na jaře roku 2021. Následovalo doladění semaforů. Změna je přínosná i v souvislosti s rekonstrukcí Barrandovského mostu, protože odlehčení zajišťují také tramvaje v relaci ze Smíchova právě na I. P. Pavlova.

20.06.2022 Nová světla na Kolbenově ještě budou potřebovat doladit
Do provozu byla uvedena dvojice zcela nových semaforů u zastávky Kolbenova. SSZ 9.906 Kolbenova – Na Černé strouze a SSZ 9.908 Kolbenova – Möbelix slouží hlavně k napojení budované bytové a komerční zástavby v území bývalého ČKD v Praze 9. Dvojice křižovatek se nachází přibližně sto metrů od sebe. SSZ 9.906 je položeno západněji a umožňuje rovněž signalizovaný přístup na zastávku Kolbenova. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Zatímco za běžného provozu funguje preference dobře, za slabého provozu je reakce na tramvaje nespolehlivá. Při trvalé zelené v hlavním směru může dojít k okamžitému vypnutí volna pro tramvaj kolizním nárokem, typicky třeba od cestujícího, který vystoupil z tramvaje, nebo jakýmkoli vozidlem z boku. Tento problém se vyskytoval na některých SSZ v minulosti, avšak ve většině se jej podařilo odstranit. V hluboké noci jsou pak semafory na Kolbenově řízeny v režimu fáze blikající žlutá, což znamená, že semafor sice bliká, ale chodec si jej může kdykoli zapnout bez ohledu na tramvaj, která tak může být náhle zastavena.

02.06.2022 U Masarykova nádraží bez aut
Nová pěší zóna v Havlíčkově ulicí zklidňuje dopravu u Masarykova nádraží. Zákaz průjezdu aut platí nově v úseku mezi ulicemi V Celnici a Hybernská. Doposud zde nebylo možné projet pouze ve směru z centra, nově platí zákaz v obou směrech. Výjimku má MHD. Na místě již probíhají stavební úpravy. Výsledkem mají být lepší podmínky pro cestující, kteří užívají úzký tramvajový ostrůvek. Nově budou mít k dispozici celý prostor od trati až k fasádě domu, včetně původní vozovky. Opatření přetne jednu z možností, jak při zácpách objíždět severojižní magistrálu skrze komunikace nižších tříd v historickém jádru města. Lze očekávat snížení intenzity provozu v ulici Na Poříčí do centra a mírně také v Jindřišské do centra, kde auta často blokují tramvaje před ulicí Politických vězňů. Naopak se zvýší provoz v ulici Na Poříčí ve směru k Sokolovské, kde jsou však tramvaje oddělené od aut. S opatřením souvisí zobousměrnění Hybernské ulice. V Praze se jedná o čtvrtou pěší zónu s provozem tramvají. Řešení je k MHD vstřícné z pohledu eliminace dopravních kongescí, na druhou stranu však snižuje její rychlost na 20 km/h, což prodlužuje reálné jízdní doby. Omezování individuální dopravy v centru města zvolna postupuje po desetiletí. V roce 1985 byla zřízena pěší zóna v ulici Na Příkopě. V roce 2000 byl zakázán průjezd Vodičkovou a Spálenou ulicí. Od roku 2012 nemohou auta jezdit Jindřišskou ulicí u Václavského náměstí. Dlouho se uvažuje o vyloučení transitu na Smetanově nábřeží a v Karmelitské ulici, nad touto změnou dosud nebyla nalezena politická shoda.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022