Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

21.05.2007: Úprava dvou semaforů v Kobylisích
Byly upraveny dvě signalizace v Kobylisích. Na SSZ 8.236 Zenklova - Nad Šutkou (Stírka) došlo k přepočítání mezičasů pro vyklízení tramvaje. Řešení nyní respektuje omezení na 10 km/h v relaci Kobylisy - Troja, které bylo vynuceno nevhodnou rekonstrukcí tratě v roce 2005. Na SSZ 8.242 Klapkova - Střelničná bylo upraveno řízení prvního návěstidla od Vozovny Kobylisy, aby vlaky nestály až na druhém návěstidle, kde poškozovaly přestavník. Úprava zde byla provedena nadvakrát. V prvním řešení, jež fungovalo cca týden, byla nevhodná koordinace obou návěstidel.

16.05.2007: Výluka v Nuslích způsobila dopravní kolaps
Uzavření křižovatky Albertov od 14. 5. poukázalo na dlouhodobě neřešené dopravní problémy v okolí nám. I. P. Pavlova. Nárůst intenzit IAD v Bělehradské a Jugoslávské ulici (objízdná trasa) zvýraznil dopady netrestaného parkování v těchto ulicích. Auta zde na kolejích blokují tramvaje, jejichž zdržení překračuje i 10 minut. Vozidla na I. P. Pavlova nadále blokují koleje, což není trestáno. I proto nemohou v jednom cyklu projet dvě tramvaje do Ječné, což vede k dalšímu nárůstu kolon tramvají, jejich zdržování, blokování okolních křižovatek vozidly IAD i MHD a následnému promítání problémů do celé sítě v centru. Prvním opatřením má být odstranění parkujících aut z Bělehradské ulice .

16.05.2007: DP: Kalamitu nezpůsobuje MHD, ale auta
Jindřich Malý z oddělení Rozvoje a preference dopravy DP reaguje na výroky Zdeňka Schwarze, který kritizuje preferenci MHD v Praze jako prvek, jenž způsobuje dopravní kolapsy. V reakci se naopak píše, že kalamitní situaci nezpůsobují tramvaje a autobusy, ale značný nárůst individuálního motorismu. Celé znění dopisu zde.

11.05.2007: MfD: Navigačnímu systému Galileo hrozí krach
Evropský satelitní navigační systém Galileo nemá zajištěné financování. Uvádí to čtvrteční Mf Dnes. Evropská komise proto zvažuje, že projekt zaplatí sama, tedy z veřejných zdrojů. Systém má ukončit závislost Evropy na americkém GPS. Satelitní polohové systémy se využívají i v dopravě, například k navigaci řidičů, výběru mýtného, ale i k lokalizaci vozidel MHD pro jejich preferenci. Výhodou Galilea proti GPS má být vyšší přesnost. Přerod Galilea v čistě veřejný projekt podporuje Německo jako předsednická země EU. Další reakce jsou podle deníku spíše rozporuplné. Zejména Británie a severské státy nejsou nadšeny ze zátěže pro daňové poplatníky.

05.05.2007: Blažek: Taxi nesmí snížit plynulost MHD
Případný provoz vozidel taxi ve vybraných vyhrazených pruzích pro autobusy a tramvajových tratích nesmí narušit plynulost provozu městské hromadné dopravy. V článku na serveru www.praha-mesto.cz to uvádí náměstek pražského primátora Rudolf Blažek, který podporuje myšlenku zvýhodnění taxislužby v městském provozu. „Musíme nejdříve vyhodnotit všechny jízdní pruhy a tramvajové tratě, které by připadaly v úvahu,“ upozornil den po publikování jiného materiálu v pražské příloze Mladé fronty Dnes.

04.05.2007: Taxi na koleje? Dub píše radnímu Blažkovi
Řidič tramvaje Antonín Dub zareagoval na článek Mladé fronty Dnes ve čtvrteční pražské příloze. který informuje o tom, že by na některých místech měla vozidla taxislužby umožněnou jízdu po tramvajových kolejích. Návrh považuje za nešťastný a proto oslovil náměstka primátora Rudolfa Blažka, jenž zvýhodnění vozidel taxi podporuje. Stránky Preference pražských tramvají se souhlasem autora zveřejňují tento dopis. Odkaz zde.

29.04.2007: Kontakt SSZ na Břevnově posunutý
Vzdálený přihlašovací detektor SSZ Patočkova - Bělohorská ve směru do centra byl mírně posunut do nové polohy tak, aby se všechny vlaky přihlašovaly k semaforu až po odstanicování v zastávce Říčanova. Pokud se tramvaj přihlásila už při vjezdu do zastávky, vybíralo se volno se dlouho před příjezdem tramvaje ke křižovatce, což zbytečně omezovalo auta a autobusy v hlavním směru.

24.04.2007: SSZ Patočkova - Bělohorská bylo spuštěno
Byl zahájen zkušební provoz nově zřízené signalizace u Břevnovského kláštera. Semafor má zajistit plynulé a bezpečné křížení silniční dopravy s tramvajovou tratí v křižovatce ulic Patočkova a Bělohorská. Měl by fungovat s absolutní preferencí tramvají. Ve směru do centra mají tramvaje před základním návěstidlem předvěst. Kromě toho by měl semafor zlepšit bezpečnost chodců při přecházení frekventované čtyřpruhové komunikace.

17.04.2007: Detekce vozidel u Pražské tržnice v pořádku
Detekce aut na SSZ Bubenské nábřeží - Argentinská na vjezdu od Pražské tržnice už funguje. Na závadu upozornily stránky Preference v únoru v souvislosti s poznatky o řízení dvojice SSZ na Bubenském nábřeží. V důsledku závady byly prodlužovány signály stůj pro magistrálu, aniž byla v kolizním směru vozidla, která prodlužování potřebovala. Nyní je volno ukončováno ihned po skončení kolizních nároků.

16.04.2007: Pokračuje stavba SSZ Patočkova - Bělohorská
Na nově budovaném semaforu u Břevnovského kláštera už jsou dokončeny stavební úpravy a kabeláž, umístěny jsou sloupy a postupně se osazují návěstidla. Jsou osazeny i trolejové kontakty, jejich poloha umožní absolutní preferenci tramvají. Ve směru do centra je připraven sloup pro předvěst, cca 80 m před základním návěstidlem. Přechody přes Patočkovu ulici mají tlačítka, detekce vozidel je řešena smyčkami ve vozovce. Signalizace by měla být uvedena do provozu 24. dubna.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

  NOVINKY
19.09.2020 Odbočení do smyčky Braník už také preferuje
Několikaměsíční pevné řízení na SSZ 4.469 Modřanská – Údolní skončilo. Signalizace na odbočení do smyčky Nádraží Braník se dočkala dynamického řízení s preferencí tramvají. Řešení křižovatky je podobné jako před obnovou, s drobnými vylepšeními, kterými jsou včasnější detekce tramvají do centra, nebo doplnění šipky pro auta z Modřanské do centra vlevo. Preference tramvají probíhá vkládáním, předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze, a prodlužováním kolizní fáze. Signalizace byla obnovena v květnu, ale z důvodů zapracování cykloopatření na Modřanské nebylo možné použít připravené dopravní řešení pro dynamiku. Semafor byl jeden z prvních s preferencí tramvají v Praze. Zprovozněna zde byla již na konci 80. let minulého století. Aktuálně je ve městě 217 signalizací s preferencí tramvají, což je 88 % z celkového počtu na síti.

18.09.2020 Signalizace na křižovatce Seifertovy a Italské ulice má preferenci, horší než před obnovou
Na SSZ 2.318 Seifertova - Italská byla zapojena detekce tramvají. S mírným zpožděním po obnově signalizace tak bylo uvedeno do provozu dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oproti původnímu řešení byla ve směru do centra upravena detekce tramvají tak, že vlaky se hlásí už výjezdem ze zastávky Husinecká, tedy přibližně o 100 metrů dříve. Signalizace je nově řízena s dynamickou koordinací pro automobily od křižovatky Bulhar, přičemž tato koordinace není podřízena nárokům vozidel MHD. To má za následek mnohem větší zdržování tramvají než před obnovou signalizace. Dochází k ukončování volna pro první tramvaj v jakékoli vzdálenosti před křižovatkou. Navíc byla výrazně prodloužena zelená pro chodce přes Seifertovu, což zvyšuje dobu zdržení. Na signalizaci by měla být dodatečně spuštěna preference autobusů, jež zdržování tramvají zřejmě dále navýší. Semafor navíc funguje ve slabším provozu v režimu fáze blikající žluté, která je bez preference. Díky zprovozněné detekci na Italské začala opětovně fungovat preference na SSZ Bulhar. Zřetelné zhoršení preference tramvají po obnově signalizace už v minulosti několikrát nastalo. Došlo k němu například na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, SSZ nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů, nebo na náměstí Jana Palacha. Tyto se postupem času dočkaly úpravy.

14.09.2020 Na Karlově náměstí bliká nápis POZOR TRAM
SSZ 2.034 Karlovo náměstí – Resslova učinilo velký krok, který by v případě úspěšného vyzkoušení mohl být využíván i na jiných místech v Praze. Na nově zřízeném místě pro přecházení přes tramvajovou trať v Ječné ulici byl na sloupech zprovozněn blikač pro chodce s nápisem POZOR TRAM. Nápis bliká zatím pouze při jízdě tramvaje ve směru do Ječné. Tramvaje jsou na tomto místě řízeny čočkami a chodci dostávají pomocí blikače pouze informaci. Jejich povinnost dát tramvaji přednost tak vyplývá z obecné úpravy v zákoně. Řešení by mělo umožnit vyšší plynulost provozu chodců i tramvají. Hojně se využívá ve Švýcarsku, kde místo nápisu obvykle bliká žlutá ampule se symbolem tramvaje. S oživením blikače došlo na Karlově náměstí také k opětovnému zavedení výběru volna pro tramvaj od Ječné vlevo pouze na výzvu. Pro výběr volna se tramvaje musí přihlásit s neúměrně velkým předstihem. Signalizace navíc přestala rozpoznávat tramvaj, která stanicovala ve druhé části zastávky. Tím se na semafor vrátily některé nedokonalosti, jež se podařilo odstranit úpravou teprve před několika lety. Značná část tramvají na linkách 4, 10 a 16 je tak zbytečně zdržena o jednu minutu, což má vliv i na řetězení dalších tramvají. Naopak se podařilo ještě mírně vylepšit kapacitu pro tramvaje v klíčovém směru od Moráně, kde mohou komfortně projet dva vlaky v cyklu. Volno přímo a vpravo má typickou délku 23 sekund. Zásadní zlepšení pro provoz tramvají v tomto uzlu, zejména pak pro směr od Ječné vlevo, je však možné pouze v dynamickém řízení.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2020