O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 493 |

02.11.2015: Obnoven semafor u smyčky Hlubočepy
Rok obnovy světel s preferencí pokračuje. A zatím až na výjimky bez úhon. Do provozu bylo se zpožděním po rekonstrukci trati uvedeno obnovené SSZ 5.571 Na Zlíchově - smyčka Hlubočepy. Semafor zajišťuje bezpečný a plynulý výjezd tramvají ze samostatného tělesa trati Hlubočepy - Barrandov do ulice Na Zlíchově. Funguje s absolutní preferencí. Oproti předchozímu řešení začíná volno pro tramvaje s příjemným předstihem, který zajistí zcela plynulý průjezd. Dokonce se nabízí začátek tramvajového volna o několik málo sekund opozdit. Pro auta ve směru do centra již není křižovatka signalizovaná, přičemž se využívá lepší geometrie trati a přimknutí aut ke kolejím až nesignalizovaným zúžením za křižovatkou. Přestože jsou v Praze stále desítky semaforů bez preference tramvají, letos již byla obnovena řada zařízení, kde již preference dříve zavedena byla. Jedná se o SSZ Havlíčkova - Hybernská, SSZ Ortenovo náměstí, SSZ Koněvova - Spojovací, SSZ Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou a SSZ Na Zlíchově - přechod u zastávky Zlíchov. Žádný až na poslední nemají zřetelně horší řízení z hlediska provozu tramvají než před obnovou.

29.10.2015: Obnoven semafor na Masarykově nádraží, preference zůstala
Došlo k obnově SSZ 1.052 Havlíčkova – Hybernská. Křižovatka, která už dříve fungovala s preferencí tramvají, dostala novou technologii. Zásady řízení zůstaly zachovány. Zásadních změn se dočkala cyklistická doprava, která nově může používat některá ramena křižovatky, především pak vjezd od Bulhara, kde se cyklisté pohybují v protisměru vůči autům. Tramvajová návěstidla byla doplněna výzvovými návěstidly, která upozorňují na blížící se signál volno. Semafor má pohnutou historii. V době zavádění mikropočítačových řadičů dosud neprošel obnovou. Preference na něm přesto byla zavedena v roce 2003 v rámci pilotního projektu preference tramvají na lince 3, ale nefungovala uspokojivě. V roce 2006 byla nasazena nová řídící logika, která fungovala až do obnovy SSZ v tomto roce. Na signalizaci zůstává zachována absolutní preference tramvají.

21.10.2015: Změny na Evropské: Súdánská s preferencí, zhoršení na Horoměřické
Dva roky po rekonstrukci tramvajové trati na západní Evropské došlo na úpravu signalizací u zastávky Bořislavka. Zlepšení nastalo na SSZ Evropská – přechod Súdánská. Namísto původního pevného programu je zde dynamické řízení s preferencí tramvají. Část přes trať je řízena s trvalou zelenou pro chodce s výběrem tramvaje na výzvu. Pevný program je naopak nadále na sousedním SSZ Evropská – Horoměřická. Byly zprovozněny směrové signály pro auta, které jsou kolizní vůči tramvaji, ale nejsou spínány společně. Takže tramvajové volno se zkrátilo z původních 48 sekund na pouhých 32. Souběžná auta v obou směrech mají delší volno než tramvaj. Jedná se o dočasný stav.

12.10.2015: Obnoven semafor u strašnického krematoria
Po obnově bylo zprovozněno SSZ 0.342 Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou, jež se nachází u zastávky Krematorium Strašnice. Semafor funguje nadále s preferencí tramvají. Je uplatňována prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Semafor je zvláštní tím, že funguje s trvalým volnem pro chodce přes trať s výběrem tramvajového volna na výzvu. Proto je signalizace vybavena kontaktními zámky pro nouzové nárokování tramvaje. Oproti původnímu způsobu řízení byly rovněž doplněny směrové signály pro levá odbočení aut přes koleje, což vede ke zvýšení bezpečnosti provozu.

10.10.2015: Obnovy a výstavby signalizací
Na tramvajové síti dochází k obnově dvou světelných signalizací. Jedná se o SSZ 1.052 Havlíčkova - Hybernská a SSZ 0.342 Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou. Obě v současné době fungují s absolutní preferencí tramvají a plynulost jejich provozu je na nich tedy velmi dobrá. Současně dochází k výstavbě nového SSZ 9.222 Poděbradská - Nademlejnská u napojení přilehlého obytného souboru. Signalizace bude vybavena detekcí a preferencí tramvají, která bude zajištěna prodlužováním, předvýběrem vlastní fáze a krácením kolizní fáze. V souvislosti s RTT Vršovická rovněž dojde letos k obnově semaforů na křižovatkách s Petrohradskou a Sportovní ulicí.

21.09.2015: Blanka otevřena, na tramvajové síti spuštěny dva semafory
Zprovoznění komplexu Blanka přineslo zapnutí dvou světelných signalizací. Na Letné je spuštěno SSZ 6.998 Milady Horákové - U Vorlíků, které slouží k vjezdu a výjezdu automobilů z tunelu. Semafor je vybaven předvěstmi, preferencí tramvají a dynamickou koordinací se světly u smyčky Špejchar. Zatím nefunguje vzdálené přihlášení do centra. SSZ 7.100 Pod Lisem - rampa Bubenečského tunelu se nachází na severním předmostí Trojského mostu. Mělo by fungovat s preferencí, zatím však zřejmě není v pořádku detekce tramvají z centra, včetně předávání povelových signálů k sousednímu SSZ 7.099 Pod Lisem - rampa Nové Povltavské, které bylo uvedeno do provozu v roce 2014. Došlo k doladění dalších semaforů. Kritizované řízené přechody na Hradčanské umožňují nyní v denním období mírně rychlejší výběry volna ze zastávek. Rovněž od Špejcharu jsou nastavené tak, aby sepnuly volno na zábrzdnou vzdálenost. Na samostatném přechodu na Prašném mostě byl zaveden celočervený režim. Umožňuje plynulý průjezd autobusům, které jsou detekovány až kamerou těsně před stopčárou. Zprovoznění Blanky přineslo v prvním pracovním dni zhoršení provozu tramvají na křižovatce Prašný most a v navazující Svatovítské ulici, která se zahltila auty včetně blokování přejezdu. Zlepšení nastalo například v Holešovicích.

21.09.2015: Další bumlík ve Francouzské ulici
Šedesátimetrový úsek tramvajové trati mezi Blanicklou a Záhřebskou ulicí ve směru z centra byl oddělen betonovou tvarovkou. Opatření navazuje na již v minulosti realizovaný bumlík mezi náměstím Míru a Blanickou ulicí a rovněž zrcadlí stejné řešení v protisměru. V novém úseku bumlík také zajistí správné vedení aut před příčným prahem, který byl často objížděn právě po kolejích. Segregovaný úsek nevyužívají pouze tramvaje, ale také autobusy, které jedou již od náměstí Míru po kolejích. Z toho důvodu je bumlík realizován ve větší vzdálenosti od osy koleje.

18.09.2015: Bezpečnostní zastavovací místo pod Krejcárkem zrušeno
Z Prahy zmizelo poslední bezpečnostní zastavovací místo, jež se nacházelo mimo zastávku tramvají. Opatření bylo zrušeno v úseku Krejcárek - Palmovka, z části mezi estakádou a uzlem horní Palmovka v uvedeném směru. Zajišťovalo bezpečnost provozu v místě s prudkým klesáním trati a špatnými rozhledovými poměry. Nahrazeno bylo omezenou rychlostí 20 km/h v krátkém úseku, které rovněž zajišťuje bezpečnost provozu, ale negeneruje takové zdržení a je příznivější pro opotřebení vozů, trati a jízda je příjemnější pro cestující. Bezpečnostní zastavovací místo zde bylo zřízeno v roce 1990 při uvedení tratě do provozu. V Praze bylo v posledních letech rovněž odstraněno opatření v Jičínské ulici ve směru do centra. Místo bylo přesunuto do zastávky Flora a úsek trati v klesání doplněn omezenou rychlostí 40 km/h. Do zastávky Hercovka bylo rovněž přesunuto zastavovací místo v Trojské ulici do centra, kde platí rychlost 25 km/h.

14.09.2015: Nový bumlík na Smetanově nábřeží
O 40 metrů byl prodloužen segregovaný úsek tramvajové trati na Smetanově nábřeží ve směru na sever. Před ulicí Karolíny Světlé byl zřízen bumlík, který tak navazuje na původní opatření, jež začíná u Divadelní ulice. V místě se často řadily auta na koleje a způsobovaly tramvajím zdržení. Zatím však nevyřešen zůstává navazující úsek směrem ke Křižovnickému náměstí. Úvahy o omezení provozu v lokalitě v souvislosti se zprovozněním tunelového komplexu Blanka dosud nebyly naplněny a rovněž světelná závora, která by mohla řešit problém kolon aut na kolejích, se zatím nevybudovala. Navíc přechod na Křižovnickém náměstí je řízen přes den v pevném řízení bez preference tramvají.

13.09.2015: Po RTT byla dotažena úprava SSZ Ruská – Mokevská
Byla provedena úprava SSZ 0.320 Ruská - Moskevská, a to v návaznosti na rekonstrukci trati v roce 2014. Během ní byla nově zřízena před křižovatkou ve směru do centra zastávka s názvem Ruská. Úprava spočívá v doplnění trolejového kontaktu na vjezd do zastávky a zřízení videodetekce v zastávce, především za účelem vytlačování kolony vozidel před tramvají přijíždějící do zastávky. Systém však zatím podle pozorování nefunguje spolehlivě, autům jsou zelené kráceny nevhodně brzy. Zastávka navíc vznikla v místě, jež je dopravně velmi nevhodné. Signalizace je zatížena po dlouhou dobu nároky vozidel MHD, čímž se znesnadňuje řízení, roste zdržení účastníků a rovněž klesá propustnost vjezdu do centra, což nese v období silnějšího provozu nepříznivé dopady i pro veřejnou dopravu.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 493 |

  NOVINKY
14.06.2018 Tramvaje z Petřin mohou zrychlit
Délka úseků s omezenou rychlostí tramvají na trati z Petřin se výrazně snížila. Bylo odstraněno silniční dopravní značení omezující rychlost všech vozidel včetně tramvají kolem zastávky Baterie a v dlouhém úseku mezi ulicí v Průhledu a Na Pěkné vyhlídce ve směru do centra na 40 km/h. Celkem se jedná o 400 metrů kolejí. Snížení rychlosti zůstalo u zastávky Ořechovka, ve směru z centra bylo dokonce sníženo na 30 km/h. Změna byla provedena s ohledem na rekonstrukci v roce 2015, během které byly zlepšeny parametry tratě a sousedních ploch, například tramvajových zastávek a vyčkávacích ostrůvků pro chodce. Přínosem rekonstrukce bylo už v roce 2016 také odstranění noční zóny 40 km/h. V posledních deseti letech došlo k úpravě dopravního značení omezujícího rychlost tramvají na více než třiceti úsecích, kde to místní podmínky umožňovaly. Bylo odstraněno, nahrazeno doporučenou rychlostí, nebo doplněno podtabulkou MIMO TRAM. Nejvýraznější změny bylo dosaženo v Koněvově ulici, kde zmizelo osm omezení na 30 km/h. V některých místech naopak omezení přibylo, například v ulici U Plynárny, nebo zóna 30 v části Smíchova.

11.06.2018 Cestovní rychlost tramvají nepatrně klesla
18,7 km/h byla průměrná cestovní rychlost tramvají v Praze v roce 2017. Údaj byl zveřejněn v Ročence dopravy, kterou každoročně vydává Technická správa komunikací. Jedná se o pokles o desetinu kilometru v hodině. Nejvyšší průměrná cestovní rychlost byla dosažena v roce 2010, a to 19,0 km/h. Z údajů zveřejněných v minulosti také vyplývá, že například v roce 1981 byla tato hodnota pouze 15,7 km/h. Příznivě na cestovní rychlost působí preference tramvajové dopravy a obvykle také rekonstrukce tratí. Nepříznivě naopak například komplikovaná dopravní situace, nevhodné stavební úpravy a zvyšování počtu zastávek. Autobusy MHD v Praze dosáhly v loňském roce cestovní rychlosti 23,9 km/h.

28.05.2018 Pevný program na horním Míráku
Na SSZ 2.332 náměstí Míru – Francouzská nefunguje preference tramvají. Signalizace byla přepnuta do pevného řízení. Stalo se tak na přelomu dubna a května poté, co se v místě někdy tvořily kolony aut jedoucích od Rumunské ulice, tedy v kolizním směru s tramvajemi a autobusy. Preference byla na signalizaci zavedena v únoru tohoto roku, po několika letech dynamického řízení bez preference, které provázelo občasné vynechání volna pro tramvaj, zvláště za slabšího provozu. Další vývoj může přinést dlouhodobě ponechání pevného řízení bez preference, nebo vyladění, omezení či zrušení preference MHD v dynamickém řízení, nebo také vyladění videodetekce pro autobus, která v určitých podmínkách vyvolávala falešné preferenční nároky. Pro úspěšné řešení lokality je důležitá i změna sousedního SSZ Francouzská - Blanická, které funguje v pevném řízení a působí rovněž značná zdržení především MHD.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018