Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 633 |

20.03.2022: Vylepšení u Demínky. Pro tramvaje i pro chodce
Došlo k úpravě SSZ 2.328 Anglická – Bělehradská, která zlepšila preferenci tramvajové dopravy. Byla vyladěna řídicí logika a data, která mimo jiné popisují obvyklou dobu jízdy tramvaje mezi detektorem a stopčárou. Preferenční zásahy jsou proto nyní přesnější. Zásadní zlepšení však změna znamená především pro chodce. Křižovatka je specifická tím, že téměř všechna auta z ní míří do přetíženého vjezdu křižovatky s magistrálou. Mají tedy uměle kráceny zelené, aby nedocházelo k blokování křižovatky auty. Zatímco čas krácení byl dříve věnován tramvajím, které jsou zde přitom provozovány pouze ve dvou linkách, nyní, pokud není nárok tramvají, se většina ušetřeného času věnuje chodcům. Jedná se tak o první tramvajovou křižovatku v Praze s celochodeckou fází, tedy takovou, kdy na všech 4 ramenech pro chodce svítí v jednu chvíli zelená. Podmíněná preference tramvají je u Demínky zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze.

09.03.2022: Těšnov má plnohodnotnou preferenci. Po 18 letech.
Signalizace na Těšnově prošla obnovou. Přinesla vylepšení preference tramvajové dopravy, nový přechod pro chodce a změnu organizace dopravy. SSZ 1.067 Těšnov – Na Poříčí se nachází na průsečné křižovatce s provozem tramvají na třech ramenech. Navíc řídí i výjezd tramvají z přilehlé smyčky. Zatímco původní řešení z roku 2003 bylo zatíženo nedostatečnou kabeláží SSZ a nepodařilo se tak zřídit většinu tramvajových detektorů, nově je semafor vybaven kompletní detekcí včetně vzdálených kontaktů ze všech směrů. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem kolizní fáze a výběrem tramvajových oblouků a výjezdu ze smyčky na různých místech v cyklu řízení. Pro každou tramvajovou fázi kromě hlavního směru je zaručen výběr jednou za cyklus, ale může být vybrána i dvakrát, pokud nebyl jiný nárok tramvaje. Na křižovatce přibyl nový přechod pro chodce přes ulici Na Poříčí pod magistrálou a některé cyklopřejezdy. Zásadní je změna organizace dopravy pro auta. Od ulice Na Florenci již není možné odbočit vlevo. Naopak nově lze křižovatku opustit směrem na Těšnov, kde bývala jednosměrka.

09.03.2022: Kyvadlový semafor u tržnice zdržuje tramvaje
Provizorní světelná signalizace u holešovické tržnice trápí tramvajovou dopravu. Kyvadlový semafor byl osazen na dočasný jednokolejný úsek trati dlouhý necelých 200 metrů. Jednokolejka byla zřízena v souvislosti s výstavbou lávky HolKa, která odstartovala na začátku tohoto roku. Původně byl provoz neřízený, ovšem po několika sjetích tramvají v úseku došlo k operativnímu umístění semaforu. Funguje kyvadlově v pevném řízení, použity jsou pražcové signály dle vnitřní legislativy Dopravního podniku. Původně semafor nezajišťoval ani dostatečnou kapacitu v ranní špičce. Po úpravě nastavení a umožnění průjezdu dvou vlaků na jedno volno už alespoň zmizela většina zdržení přes 2 minuty. I tak má semafor značné dopady na plynulost tramvajové dopravy na dotčených linkách. Aktuálně se připravuje dynamické řízení, které by mělo zajistit řízení provozu s důrazem na plynulost.

02.03.2022: Semafor nad Muzeem dospěl k preferenci
Podíl semaforů s preferencí tramvají ve městě překročil hranici 90 %. Přispěla k tomu zatím poslední změna, úprava SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská. Signalizace, která byla v srpnu minulého roku uvedena po obnově do pevného řízení, prošla prvním vylepšením již na podzim. Nynější změna přináší možnost výběru volna pro tramvaje přes den ve třech polohách v cyklu řízení a dokonce až třikrát do cyklu. Nová poloha vznikla možností přerušení volna z magistrály vpravo do Vinohradské. Znovu se zřetelně snížila největší zdržení a současně část tramvají začala projíždět křižovatku zcela bez zastavení. Pružnější výběr je rovněž za slabšího provozu. Tramvaje své volno vybírají pouze na výzvu, což znamená, že bez jejich přítomnosti se ušetřený čas využívá pro ostatní účastníky provozu. Nevýhodou křižovatky je vzdálenost přihlašovacích tramvajových detektorů. Ani z jednoho směru nepřesahuje 50 metrů, což znamená, že v řadě případů signalizace nestihne na nárok tramvaje zareagovat optimálně. I tak jde o potřebné zlepšení. Křižovatka by se měla v nejbližších letech dočkat významné změny při výstavbě tramvajové tratě na Václavské náměstí.

31.01.2022: Preference Evropská – verze 1.1
Preference tramvajové dopravy na Evropské třídě se dočkala v posledních měsících několika drobných vylepšení. SSZ 6.158 Evropská – U Hadovky má vylepšenou vazbu pro chodce mezi zastávkou a nejbližším chodníkem, díky čemuž se pro tramvaje snížila doba signálu stůj při výběru chodců přes celou komunikaci. Na SSZ 6.131 Evropská – Na Pískách byla zvýšena míra dynamiky pro tramvaje a především fakticky zavedena preference autobusů. K vyladění došlo také na SSZ 6.818 Evropská – přechod Súdánská, SSZ 6.138 Evropská – Etiopská, SSZ 6.159 Evropská – Alžírská, SSZ 6.160 Evropská – garáže MV, SSZ 6.161 Evropská – Do Vozovny. Všechny tyto semafory mají zároveň upravenou logiku svícení výzvových signálů, které při volnu svítí pouze, pokud signalizace na tramvaj skutečně čeká. Na tento režim postupně přechází všechna SSZ v Praze, zatím jich ale stále několik desítek chybí. Vyladění řízení pro tramvaje se dočkala také SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, která sice zůstává bez preference (přednost má nadále koordinace pro auta), avšak i tak se podařilo zvýšit plynulost provozu tramvají. Preference by měla být zavedena až s prodloužením trati na Dědinu, protože je třeba upravit i signalizace v těsné blízkosti tak, aby byla zajištěna i dostatečná koordinace pro auta a autobusy.

27.12.2021: Vylepšená preference na křižovatce s Argentinskou
Nejzatíženější holešovická křižovatka prošla obnovou. SSZ 7.137 Argentinská – Plynární mezi Nádražím Holešovice a Ortenovým náměstím má vylepšenou preferenci tramvají. K původnímu prodlužování, vkládání a krácení vlastní fáze bylo doplněno také krácení kolizní fáze. Signalizace byla doplněna o výzvová návěstidla pro tramvaje, která sdělují informaci o nároku, blížícím se volnu a prodlužování pro tramvaje. Na rameni od Nádraží Holešovice přibyl nový přechod s ostrůvkem, který si vyžádal snížení počtu řadicích pruhů ze tří na dva. Přes jižní rameno Argentinské a východní rameno Plynární vznikly cyklopřejezdy. Zprovozněna bude preference autobusů. Holešovice, na rozdíl od jiných, patří mezi čtvrtě, kterým pomohla stavba tunelového komplexu Blanka k nižším intenzitám provozu aut. Důsledkem je i lepší možnost úprav některých křižovatek, včetně vylepšení preference MHD.

27.12.2021: Semafor Za Ženskými domovy spuštěn. Mírné zlepšení pro tramvaje
Obnovené SSZ 5.548 Radlická – Za Ženskými domovy bylo po půlroce uvedeno do provozu. Signalizace stejně jako před obnovou neuplatňuje preferenci MHD, přesto došlo ke zlepšení provozu tramvají proti původnímu stavu. Jednak byl zrušen nevyužívaný pevný výběr fáze od severního vjezdu Radlické vlevo, jednak tramvaje v hlavním směru můžou prodlužovat nad maxima podle aut. Prodlužování je však minimální a další preferenční prvky na signalizaci schází, takže nadále dochází ke zbytečnému zdržování MHD. Signalizace byla stavebně dokončena v červnu 2021, avšak nebyl hotový program křižovatky, takže zařízení zůstalo až dosud vypnuté. Do přípravy zasáhlo i vyrušení kolejových oblouků mezi jižním vjezdem Radlické a ulicí Za Ženskými domovy, které byly v havarijním stavu. Pro zřízení preference MHD bude nezbytné doladění řízení, doplnění hardware pro aktivní detekci autobusů a zřetelné vyznačení vyhrazeného pruhu pro autobusy na kolejích na jižním vjezdu Radlické. Tramvaje by měly až do kompletní přestavby Radlické a Za Ženskými domovy jezdit k Andělu po Radlické ulici. Obnovená signalizace k tomu trvale zajišťuje cyklický výběr signálů v hlavním směru, zatímco před obnovu bylo nezbytné dálkově aktivovat režim pro mimořádný stav.

27.12.2021: Signalizace u nákladového nádraží Žižkov obnovena při rekonstrukci sítí
Na konci roku 2021 byla obnovena signalizace na křižovatce ulic Jana Želivského a Olšanská. Vzhledem k tomu, že v ulici Jana Želivského probíhá ražba kanalizace, kvůli které jezdí auta ve směru k Ohradě po kolejích, byl semafor uveden do režimu dočasného dopravního opatření, a to v dynamickém řízení. To zahrnuje mimo jiné bezkolizní průjezd tramvají a aut ve zúženém úseku přímo v křižovatce. Semafor je na všech vjezdech doplněn výzvovými návěstidly pro tramvaje, dlouhý přechod přes Olšanskou byl opatřen chodeckými ostrůvky a souběžně vznikl cyklo přejezd. Přestože je na křižovatce preference tramvají, která umožňuje například prodlužování a krácení fází, zdržení tramvají je v dočasném stavu dopravního omezení zjevně delší než v původním dynamickém řízení. Definitivní stav signalizace s upravenou organizací dopravy a s plnohodnotnou preferencí tramvají by měl nastat v průběhu roku 2022.

19.12.2021: Dvě obnovy světel pro linku 7 a zprovozněná Křesomyslova
Semafory na tramvajové síti nadále procházejí obnovou. Do provozu bylo uvedeno SSZ 4.061 Sekaninova – Křesomyslova, přechod. Došlo k tomu v souvislosti s rekonstrukcí vozovek a chodníků v Křesomyslově ulici, která si vyžádala uzavírku pro auta a dočasně zkomplikovala provoz tramvají v Bělehradské ulici, kudy byla vedena objížďka. Řízení obnovené signalizace v zásadě odpovídá původnímu režimu. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním vlastní fáze, zatím však chybí předvýběr kolizní fáze. V obou směrech přibyla výzvová návěstidla. Ve směru do centra se změnila poloha přihlašovacího kontaktu tak, aby vlaky byly registrovány až krátce před zastavením v zastávce Divadlo Na Fidlovačce. Druhou obnovenou signalizací je SSZ 2.022a Svobodova – Vyšehradská, tedy také na lince 7. Světla fungují nadále v dynamické koordinaci se semaforem na Výtoni. Tramvaje nadále prodlužují a předvybírají svoji fázi a předvybírají kolizní fázi. I zde přibyla výzvová návěstidla.

10.12.2021: Semafory u zastávky Hellichova prošly obnovou. Preference nepřibyla
Další dva zrekonstruované semafory na tramvajové síti jsou v provozu. SSZ 1.107 Karmelitská – přechody u zastávky Hellichova fungují i po obnově bez preference tramvajové dopravy. Spuštěny byly do dočasného režimu v pevném programu s výzvou, což znamená, že v rámci každého cyklu řízení je při nároku vybráno v definované časové poloze volno pro chodce s tím, že výběry nově zajišťují koordinaci pro tramvaje a auta alespoň v jednom směru. Z pohledu zdržení tramvajové dopravy se nejedná o zhoršení. I předchozí režim po dobu 20 let byl bez preference MHD. Signalizace je vybavena detekcí tramvají. V noci je v režimu fáze blikající žlutá, kdy si semafor zapínají chodci bez ohledu na aktuální nároky tramvají. Zapnutí probíhá v obvyklém standardu, tedy do celočervené a následně do volna pro chodce.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 633 |

  NOVINKY
06.01.2024 Obnoveny semafory na zastávce Nademlejnská a Vinohradské hřbitovy
Developerské projekty přinesly přestavby dvou tramvajových zastávek a přilehlých světelných signalizací. Obnova SSZ 9.221 Poděbradská – U Tesly proběhla v rámci přesunu zastávky a sloučení přechodu a sousední křižovatky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. S ohledem na nedostatečný předstih přihlášení ve směru do centra a krátké prodlužování pro tramvaje dochází v tomto směru k častějšímu zastavování vlaků. Stav se ještě zhorší se zvýšením zatížení křižovatky, které nastane s dokončováním okolní výstavby. Signalizace při přecházení z chodníku na chodník neobvykle přeruší chodeckou zelenou přes vozovky, tedy zdrží chodce před poslední částí přechodu a také čekající auta. Obnova SSZ 0.350 Vinohradská – Hagibor přinesla přípravu na budoucí křižovatku a také posun zastávky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oba semafory mají zalomený přechod s tím, že volno pro tramvaje, které se pohybují v hlavním směru, je vybíráno výlučně na výzvu a současně i v závislosti na přecházení chodců. Náhradní detekce tramvají je zajištěna kontaktním zámkem. V noci fungují světla v režimu fáze blikající žlutá se zapnutím chodcem, bez preference MHD.

21.12.2023 Depo Hostivař v dynamice. Ze dvou semaforů je preference jen na jednom
Po roce a čtvrt od zprovoznění smyčky Depo Hostivař jsou semafory u vjezdu do terminálu v dynamickém řízení. S preferencí tramvají však funguje pouze jeden z nich. Preference byla obnovena na původním SSZ 0.632 Černokostelecká – Sazečská, dokonce s mírným vylepšením úpravou detekce do centra. Preferenci zajišťuje prodlužování, vkládání a předvýběr vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Zřetelná většina tramvají projíždí plynule. V dynamickém řízení bez preference tramvají funguje sousední SSZ 0.637 Černokostelecká – smyčka Depo Hostivař, které je s SSZ 0.632 v dynamické koordinaci. Drobným preferenčním zásahem je pouze mírný předvýběr vlastní fáze. Prodlužování vlastní fáze odpovídá míře prodlužování od vozidel na sousední křižovatce. Plynulý průjezd tramvaje je tak do značné míry věc náhody a dochází k častějšímu zastavování vlaků, dokonce i v situaci, kdy stále stojí auta. Přesto došlo změnou ke zlepšení, protože výběry signálů pro tramvaje jsou zařazovány v pořadí dle reálných nároků tramvají. Terminál Depo Hostivař byl uveden do provozu v srpnu 2022. Nový semafor na vjezdu do smyčky začal fungovat s pevnými programy. Ty byly nasazeny i na vedlejší starší semafor na křižovatce se Sazečskou, který původně fungoval s preferencí.

20.12.2023 Semafory na Divoké Šárce s preferencí MHD
Všechny světelné signalizace na nové tramvajové trati na Dědinu již jsou s preferencí tramvají. Na začátku prosince byla preference zprovozněna na třech signalizacích na Divoké Šárce. SSZ 6.169 Evropská – Vlastina, které se nachází v klíčovém odbočení tramvaje z Evropské ulice, upřednostňuje tramvaje předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Sousední SSZ 6.123 Evropská – Libocká funguje s prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, které jako jediné bylo na tramvajové síti před výstavbou trati, umí prodlužovat a předvybírat fázi pro tramvaje a předvybírat kolizní fázi. Semafory fungují ve složité dynamické koordinaci, která umožňuje preferenci MHD a současně synchronizaci všech uzlů. Skupinu řídí semafor na odbočení tramvaje z Evropské. Funguje zde rovněž preference autobusů, přičemž na SSZ Evropská – Libocká odbočuje autobus z kolejí na tramvajový signál vpravo do Libocké ulice. Lze očekávat doladění semaforů dle zkušeností z provozu. Tramvajová trať na Dědinu byla zprovozněna na konci října, preference na Divoké Šárce byla tedy doplněna po necelých dvou měsících.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024