O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

12.10.2015: Obnoven semafor u strašnického krematoria
Po obnově bylo zprovozněno SSZ 0.342 Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou, jež se nachází u zastávky Krematorium Strašnice. Semafor funguje nadále s preferencí tramvají. Je uplatňována prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Semafor je zvláštní tím, že funguje s trvalým volnem pro chodce přes trať s výběrem tramvajového volna na výzvu. Proto je signalizace vybavena kontaktními zámky pro nouzové nárokování tramvaje. Oproti původnímu způsobu řízení byly rovněž doplněny směrové signály pro levá odbočení aut přes koleje, což vede ke zvýšení bezpečnosti provozu.

10.10.2015: Obnovy a výstavby signalizací
Na tramvajové síti dochází k obnově dvou světelných signalizací. Jedná se o SSZ 1.052 Havlíčkova - Hybernská a SSZ 0.342 Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou. Obě v současné době fungují s absolutní preferencí tramvají a plynulost jejich provozu je na nich tedy velmi dobrá. Současně dochází k výstavbě nového SSZ 9.222 Poděbradská - Nademlejnská u napojení přilehlého obytného souboru. Signalizace bude vybavena detekcí a preferencí tramvají, která bude zajištěna prodlužováním, předvýběrem vlastní fáze a krácením kolizní fáze. V souvislosti s RTT Vršovická rovněž dojde letos k obnově semaforů na křižovatkách s Petrohradskou a Sportovní ulicí.

21.09.2015: Blanka otevřena, na tramvajové síti spuštěny dva semafory
Zprovoznění komplexu Blanka přineslo zapnutí dvou světelných signalizací. Na Letné je spuštěno SSZ 6.998 Milady Horákové - U Vorlíků, které slouží k vjezdu a výjezdu automobilů z tunelu. Semafor je vybaven předvěstmi, preferencí tramvají a dynamickou koordinací se světly u smyčky Špejchar. Zatím nefunguje vzdálené přihlášení do centra. SSZ 7.100 Pod Lisem - rampa Bubenečského tunelu se nachází na severním předmostí Trojského mostu. Mělo by fungovat s preferencí, zatím však zřejmě není v pořádku detekce tramvají z centra, včetně předávání povelových signálů k sousednímu SSZ 7.099 Pod Lisem - rampa Nové Povltavské, které bylo uvedeno do provozu v roce 2014. Došlo k doladění dalších semaforů. Kritizované řízené přechody na Hradčanské umožňují nyní v denním období mírně rychlejší výběry volna ze zastávek. Rovněž od Špejcharu jsou nastavené tak, aby sepnuly volno na zábrzdnou vzdálenost. Na samostatném přechodu na Prašném mostě byl zaveden celočervený režim. Umožňuje plynulý průjezd autobusům, které jsou detekovány až kamerou těsně před stopčárou. Zprovoznění Blanky přineslo v prvním pracovním dni zhoršení provozu tramvají na křižovatce Prašný most a v navazující Svatovítské ulici, která se zahltila auty včetně blokování přejezdu. Zlepšení nastalo například v Holešovicích.

21.09.2015: Další bumlík ve Francouzské ulici
Šedesátimetrový úsek tramvajové trati mezi Blanicklou a Záhřebskou ulicí ve směru z centra byl oddělen betonovou tvarovkou. Opatření navazuje na již v minulosti realizovaný bumlík mezi náměstím Míru a Blanickou ulicí a rovněž zrcadlí stejné řešení v protisměru. V novém úseku bumlík také zajistí správné vedení aut před příčným prahem, který byl často objížděn právě po kolejích. Segregovaný úsek nevyužívají pouze tramvaje, ale také autobusy, které jedou již od náměstí Míru po kolejích. Z toho důvodu je bumlík realizován ve větší vzdálenosti od osy koleje.

18.09.2015: Bezpečnostní zastavovací místo pod Krejcárkem zrušeno
Z Prahy zmizelo poslední bezpečnostní zastavovací místo, jež se nacházelo mimo zastávku tramvají. Opatření bylo zrušeno v úseku Krejcárek - Palmovka, z části mezi estakádou a uzlem horní Palmovka v uvedeném směru. Zajišťovalo bezpečnost provozu v místě s prudkým klesáním trati a špatnými rozhledovými poměry. Nahrazeno bylo omezenou rychlostí 20 km/h v krátkém úseku, které rovněž zajišťuje bezpečnost provozu, ale negeneruje takové zdržení a je příznivější pro opotřebení vozů, trati a jízda je příjemnější pro cestující. Bezpečnostní zastavovací místo zde bylo zřízeno v roce 1990 při uvedení tratě do provozu. V Praze bylo v posledních letech rovněž odstraněno opatření v Jičínské ulici ve směru do centra. Místo bylo přesunuto do zastávky Flora a úsek trati v klesání doplněn omezenou rychlostí 40 km/h. Do zastávky Hercovka bylo rovněž přesunuto zastavovací místo v Trojské ulici do centra, kde platí rychlost 25 km/h.

14.09.2015: Nový bumlík na Smetanově nábřeží
O 40 metrů byl prodloužen segregovaný úsek tramvajové trati na Smetanově nábřeží ve směru na sever. Před ulicí Karolíny Světlé byl zřízen bumlík, který tak navazuje na původní opatření, jež začíná u Divadelní ulice. V místě se často řadily auta na koleje a způsobovaly tramvajím zdržení. Zatím však nevyřešen zůstává navazující úsek směrem ke Křižovnickému náměstí. Úvahy o omezení provozu v lokalitě v souvislosti se zprovozněním tunelového komplexu Blanka dosud nebyly naplněny a rovněž světelná závora, která by mohla řešit problém kolon aut na kolejích, se zatím nevybudovala. Navíc přechod na Křižovnickém náměstí je řízen přes den v pevném řízení bez preference tramvají.

13.09.2015: Po RTT byla dotažena úprava SSZ Ruská – Mokevská
Byla provedena úprava SSZ 0.320 Ruská - Moskevská, a to v návaznosti na rekonstrukci trati v roce 2014. Během ní byla nově zřízena před křižovatkou ve směru do centra zastávka s názvem Ruská. Úprava spočívá v doplnění trolejového kontaktu na vjezd do zastávky a zřízení videodetekce v zastávce, především za účelem vytlačování kolony vozidel před tramvají přijíždějící do zastávky. Systém však zatím podle pozorování nefunguje spolehlivě, autům jsou zelené kráceny nevhodně brzy. Zastávka navíc vznikla v místě, jež je dopravně velmi nevhodné. Signalizace je zatížena po dlouhou dobu nároky vozidel MHD, čímž se znesnadňuje řízení, roste zdržení účastníků a rovněž klesá propustnost vjezdu do centra, což nese v období silnějšího provozu nepříznivé dopady i pro veřejnou dopravu.

05.09.2015: Semafor na Zlíchově se přestěhoval
SSZ 5.577 Na Zlíchově - přechod u zastávky Zlíchov změnil svoji polohu. Byl přesunut o 100 metrů směrem do centra, takže se nově nachází až za zastávkou Zlíchov směrem k Lihovaru. Na SSZ byla proti původnímu stavu vylepšena tramvajová detekce. Z obou stran se vlaky přihlašují s vhodným předstihem. Software signalizace se však zhoršil a dochází ke zbytečnému zdržování tramvají. Ve směru z centra padá tramvajím signál stůj i náhle před příjezdem ke stopčáře. Vlaky do centra mohou být zdržovány pozdním předvýběrem chodecké fáze, po které se nestihne včas vrátit tramvajové volno. Od zřetelného snížení plynulosti provozu ochraňuje tramvaje jen nízký provoz chodců po většinu dne. Přesun přechodu byl proveden v koordinaci s rekonstrukcí tramvajové trati, která naopak přinesla zvýšení rychlosti a komfortu veřejné dopravy.

13.08.2015: Doladěný semafor na Biskupcově
Byla provedena úprava řízení SSZ Želivského - Jeseniova u zastávky Biskupcova. Signalizace byla obnovena v roce 2014, avšak potýkala se s některými problémy, například v četných případech nereagovala na nároky tramvají. Po průběžně prováděných úpravách funguje signalizace s preferencí tramvají, které je dosahováno zejména účinným prodlužováním vlastní fáze. Na křižovatce je tak zdržen jen malý podíl vlaků. Tomu pomohlo i nastavení dat, která již od obnovy více reflektují dlouhé stanicování v přestupní zastávce Biskupcova. Oproti původnímu řízení došlo rovněž ke zlepšení podmínek pro chodce, a to zkrácením cyklu. Původní cyklus 100 s byl nahrazen typicky cyklem 60 sekund.

27.05.2015: Řízení přechodu na Želivského bylo zlepšeno
Dlouho očekávaná úprava SSZ Vinohradská - Pod Židovskými hřbitovy byla realizována. Signalizace umístěná pod zastávkou Želivského u metra, která řídí jednak samostatný přechod pro chodce a jednak křižovatku o několik desítek metrů níže, je vstřícnější k tramvajím jedoucím ve směru z centra. Volno začíná o něco dříve a lépe je na tramvaje reagováno předvýběrem kolizní fáze. Došlo ke snížení mezičasů, což zvýšilo produktivitu řízení. Nebyl ale zřejmě prodloužen signál volno pro vlaky z centra. Tramvaj stanicující ve druhé pozici nezřídka neprojede na společné volno s první, protože signál náhle uteče. Řízení pro tramvaje přijíždějící ve směru do centra zůstalo v původní vysoké kvalitě a vlaky téměř nezastavují. Ne zcela optimální je řízení pro autobusy, které sdílí kolej do centra, a přestože semafor umožňuje jejich aktivní detekci, jsou v praxi registrovány převážně až kamerou a před čočkami musí výrazně zpomalit. Signalizace prošla obnovou na podzim roku 2012. V roce 2014 zrušil Dopravní podnik kontrolní bod tramvají. Řízení signalizace bylo zlepšeno po dvou a půl letech provozu.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 |

  NOVINKY
08.04.2018 Švábky dočasně bez preference
Na SSZ 8.220 Sokolovská - U Rustonky nefunguje preference tramvajové dopravy. Od konce března nedochází k vkládání tramvajové fáze a ke krácení kolizních fází. Preferenčním zásahem pro tramvaje, který na SSZ zůstal, je prodlužování vlastní fáze. To probíhá na hodnotu o 12 sekund vyšší než je běžná pevná délka fáze. I v současném režimu nadále funguje opatření, které znemožňuje automobilům ve směru do centra odbočit vlevo na trať, pokud ve směru do centra je před SSZ tramvaj. Přes křižovatku je v kolizním směru vůči tramvajím vedena objízdná trasa pro automobily za Husitskou ulici, která má být uzavřena až do podzimu. Zdržení tramvají nezřídka přesahují jednu minutu.

29.03.2018 Preference na náměstí Míru. Už i na dolním
Do provozu byla uvedena preference tramvají na SSZ 2.362 náměstí Míru – Jugoslávská. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Zároveň je zřízena dynamická koordinace se sousedním SSZ 2.316 náměstí Míru – Anglická, která zajišťuje synchronizaci obou semaforů pro koordinovaný průjezd z Italské ulice k Jugoslávské. Řízení signalizací je s proměnnou délkou cyklu a byla tak opuštěna antikoordinace pro automobily po spodní části náměstí. Především však byla opuštěna obousměrná denní antikoordinace pro tramvaje k SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na té byla navíc preference - s použitím pevné délky cyklu - uvedena do provozu v únoru. Tramvaje, a v některých relacích také autobusy, nyní lokalitou projíždějí podstatně plynuleji. Další zlepšení může přinést až obnova posledního SSZ Francouzská – Blanická, které funguje v pevném řízení.

17.03.2018 Na Palackého náměstí dynamika
Na SSZ 2.013 Palackého náměstí bylo v tomto týdnu znovu spuštěno dynamické řízení s preferencí MHD. Stalo se tak po téměř třech měsících provizorního řízení pevným programem, který způsoboval značná zdržení veřejné dopravy a zbytečná čekání ostatních účastníků. Předchozí pokusy o dynamiku dopadly neúspěšně z důvodů na straně software i hardware. Výměna technologie SSZ proběhla na konci roku 2017, přičemž hlavním důvodem byla potřeba dosazení moderního řadiče, který unese propracovanou preferenci tramvají. Ta spočívá ve vysoké variabilitě řízení, které nepoužívá tradiční fáze s tvrdým výběrem příslušných signálů volno, ale z dynamické tvorby fází výběrem jednotlivých signálů dle přihlášených vozidel. To umožňuje především průjezd tramvají, které nejsou vzájemně v kolizi, ale dříve pro ně nebyla vytvořena společná fáze. Navíc byla doplněna vložená fáze pro tramvaje v hlavním směru. Vzhledem k jedinečné logice je v řadiči osazeno záznamové zařízení, jež v případě problémů, například zaseknutí SSZ, nahraje událost pro pozdější analýzu. V průběhu roku 2018 se počítá s doplnění vzdáleného směrového přihlášení z Palackého mostu a od Jiráskova náměstí.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018