O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 478 |

09.04.2015: Obnovena signalizace na Ortenově náměstí
Současně se zahájením provozu na posledním rekonstruovaném úseku tramvajové trati v Plynární ulici bylo obnoveno SSZ 7.172 Plynární - Osadní. Semafor nyní má výzvová návěstidla a zůstává na něm preference tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Navíc je nově při nároku tramvaje odkládán začátek zelené pro auta ve směru od Argentinské ulice, čímž dochází ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu v křižovatce, kde přímo a vlevo jedoucí auta vjíždějí na koleje. Příznivou změnou je také úprava dat pro jízdu tramvají. Reflektuje delší pobyty v zastávce Ortenovo náměstí, které jsou vyvolány nárůstem příležitostí v okolí. Ke zvýšení rychlosti provozu tramvají přispívají také zrekonstruované zastávky, které jsou nově řešené jako bezbariérové s vyšší nástupní hranou. Obnovou v blízké budoucnosti projdou další semafory s preferencí v oblasti, SSZ Plynární - Komunardů a SSZ Argentinská - Plynární.

08.04.2015: Vzdálené rádio číslo deset je na Dělnické
Na pražské tramvajové síti přibylo další vzdálené rádio. Nachází se na SSZ Dělnická - Komunardů ve směru od Ortenova náměstí. Jeho realizace byla vyvolána nedávným odsunutím zastávky dál od řízené křižovatky. Zařízení zajišťuje, že se tramvaje do signalizace opět hlásí již v okamžiku zastavení v zastávce. Zdržení na tomto vjezdu se tak vrátilo prakticky na nulu a klesla energetická náročnost provozu. Vzdálené rádio je prvek, který funguje na podobné technologii jako běžné rádio pro stavění výhybek. Zajišťuje však obvykle pouze směrové přihlášení do signalizace na vyšší vzdálenost. První bylo zřízeno v roce 2011 na Smetanově nábřeží k SSZ Národní divadlo. Zajímavostí je, že jedno z rádií slouží i k dálkovému stavění výhybky (Prašný most od Hradčanské) a jedno bylo osazeno jako ověřovací (Ohrada od Krejcárku, do doby obnovy SSZ). Zařízení na ulici Komunardů je v pořadí desáté v Praze.

08.04.2015: Nádraží Veleslavín s preferencí
AKTUALIZOVÁNO! Na Evropské třídě přibyla další signalizace s preferencí tramvají. Po obnově bylo zprovozněno dynamické řízení na SSZ 6.120 Evropská - Veleslavínská. Preference je na křižovatce ve třífázovém řízení uplatňována prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a také předvýběrem a prodlužováním kolizní fáze. Dodatečně byl zrealizován a zprovozněn vzdálený přihlašovací kontakt ve směru z centra, takže už i vlaky z centra projíždějí plynuleji. Celá křižovatka prošla přestavbou v rámci výstavby metra V.A. Na Evropské se jedná o čtvrtou signalizaci s preferencí tramvají z celkem 15 řízených křižovatek. Detekce tramvají je přitom zřízena i na dalších sedmi semaforech, není ale dostatečně využívána.

10.03.2015: Vylepšení semaforu na Stírce
Druhým zásadním vylepšením prošlo na konci února SSZ 8.236 Zenklova - Nad Šutkou. Díky němu si na křižovatce polepšily tramvaje i auta. Obecným přínosem je lepší využití časů ve fázových přechodech pro kratší odstupy mezi kolizními signály. Automobily v hlavním směru mají větší možnost prodlužování zelené, což výrazně zkracuje kolony aut v Zenklově ulici. Těží z toho i tramvaje, které naopak dostaly o něco větší možnost hlavní směr krátit. Současně tramvaje mohou více prodlužovat vlastní fáze a nově dokonce mohou opakovaně vybrat své volno ve fázi. Největší zlepšení je registrováno na nejzatíženějším vjezdu od Kobylis. Dopravní situaci napomohl také fakt, že křižovatkou ve špičce projíždí 60 tramvajových spojů za hodinu, zatímco dřív to bylo 75 spojů. Prvním větším zlepšením prošla signalizace v roce 2012 v návaznosti na RTT Zenklova, kdy byl vylepšen směr od Bulovky.

03.03.2015: Upgrade Výtoně
Drobným vylepšením prošla čtveřice semaforů na Výtoni. Doladění se soustředilo zejména na hlavní SSZ 2.021a Rašínovo nábřeží - Svobodova. Dle měření byla upravena data popisující dobu jízdy tramvají od detektoru ke stopčáře od Albertova a od Vyšehradského tunelu. Také je lépe ošetřena reakce signalizace na tramvaje jedoucí od tunelu v cizích fázích. Opatření přináší další zlepšení průjezdu tramvají tímto uzlem, především ve směru od tunelu. Současně bylo nastaveno na semaforech trvalé řízení v dynamické koordinaci, které zaručuje i v nočním období menší zastavování aut. Jedná se o doladění signalizací po zavedení preference tramvají v roce 2012.

08.02.2015: Linka 294 v dubnu nejspíš skončí. Uleví se tramvajím v centru
Dopravní problémy, jež způsobilo v centru Prahy zavedení linky 294, by měly se zprovozněním metra V.A skončit. Společnost ROPID připravuje k 6. dubnu změny linkového vedení městské hromadné dopravy, v rámci nichž se počítá se zánikem tohoto autobusu. Měl by být nahrazen linkami 192 a 194, které již nebudou přejíždět Vltavu. Do původního stavu tak bude možné vrátit světelnou signalizaci na Malostranském náměstí, která řídí provoz v kolejové splítce. Její řízení negativně ovlivnila úprava pro autobus, který dostal stejnou míru preference jako tramvaj, ale s nespolehlivou detekcí, a tak začaly být generovány falešné výzvy, jež fatálně poznamenávají provoz nejen ve splítce, ale v celé Karmelitské ulici. K jalovému zařazování autobusových fází dochází i na signalizacích Klárov a Staroměstská, které byly pro autobus také upraveny. Midibus 294 byl zaveden v říjnu 2014, krátce před komunálními volbami. Řada chystaných změn ke startu metra vyvolává nesouhlas, ne však zrušení linky 294. Její obsazenost mezi Malou Stranou a Starým Městem je nízká.

28.01.2015: Zoufalost na Spojovací skončila
SSZ Koněvova - Spojovací je po půl roce opět v dynamickém řízení s preferencí tramvají. Signalizace byla dočasně řízena pevným programem v důsledku vlekoucí se přestavby 5ramenné křižovatky, jež souvisí s realizací blízkého obytného souboru. Během pevného řízení častěji nebyl dodržen požadavek na odjezd z nástupní zastávky Spojovací dle jízdního řádu, v opačném směru pak vznikaly nárazově kolony až tří tramvají. Během cyklu o délce 100 sekund mohla projet jen jedna tramvaj. Nový způsob řízení křižovatky je podobný tomu předchozímu s preferencí s tím rozdílem, že chodci přes Spojovací ulici mají zelenou společně s tramvajemi a ne s auty v relaci Českobrodská - Koněvova. Preferenci tramvají zajišťuje vkládání, předvýběr a prodlužování vlastní fáze. Stejně jako v předchozím režimu řízení je tramvajové volno vybíráno na třech místech v cyklu, tedy mezi všemi cizími fázemi, nejvíce však dvakrát do cyklu. Díky tomu nyní tramvaje projíždějí bez zdržení. Budou se však o preferenci dělit s autobusy, které se zatím k signalizaci nepřihlašují. Křižovatkou projíždějí páteřní tramvajové i autobusové linky.

22.12.2014: Semafor na Vypichu v provozu
Bylo zapnuto nové SSZ Bělohorská – smyčka Vypich. Řídí provoz především na odbočení tramvají z Bělohorské ulice do obratiště a na přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty přes Bělohorskou ulici. Funguje v režimu trvalé zelené v hlavním směru, která je přerušována nároky chodců a tramvají ze smyčky a do smyčky. Preferenci tramvají v hlavním směru, která funguje korektně, zajišťuje prodlužování vlastní fáze a předvýběry kolizních fází. Signály pro jízdu tramvají ze smyčky a do smyčky jsou vybírány preferenčně i vůči pevným polohám koordinaci, vždy ale po případné zelené pro chodce přes hlavní. V některých případech dochází ke zbytečným zdržením, což může být předmětem doladění SSZ. Signalizace výhodně umožňuje kombinaci volna pro tramvaj do smyčky z centra a volna v hlavním směru do centra. V budoucnosti přibudou na výjezdu z obratiště také autobusy. Ty jsou nyní provozovány pouze v hlavním směru a od letní rekonstrukce tramvajové trati využívají koleje. Signalizace zajistila bezpečnější výjezd tramvají z obratiště Vypich, kde jsou dlouhodobě špatné rozhledové poměry.

11.12.2014: Semafor na Vinohradských hřbitovech doladěn
Lepší průjezd tramvají, hlavně ve směru do centra, je nyní zajištěn přes SSZ 0.350 Vinohradská - přechod zastávka Vinohradské hřbitovy. Řízení nyní zohledňuje velmi slabé obraty cestujících v zastávce do centra, která se nachází před signalizací. Volno začíná tak, aby i tramvaj bez obratu nebyla zdržena. Navíc byly sníženy mezičasy, které vedly ke zbytečnému zdržování chodců či chůzi na červenou a taktéž zdržovaly další tramvaje. V neposlední řadě je umožněno větší prodlužování pro tramvaj, takže signalizace nezastavuje druhý vlak, jak bylo dosud obvyklé. Tento semafor na samostatném přechodu pro chodce byl zbudován v roce 2012 souběžně s rekonstrukcí tramvajové tratě. Část přes koleje funguje s trvalou zelenou pro chodce přerušovanou nároky tramvají.

03.12.2014: Nové bumlíky v kritickém místě Štefánikovy
Nových 100 metrů podélných dělicích prahů přibylo díky právě skončené rekonstrukci trati ve Štefánikově ulici na Smíchově. U křižovatky s Kartouzskou ulicí byla posunuty koleje až o 1,5 metru směrem k řece. Byl tak vytvořen plnohodnotný jízdní pruh v úseku mezi ulicí Viktora Huga a Kartouzskou a současně byla trať oddělena od vozovky bumlíkem o délce 70 metrů. I v protisměru také před křižovatkou došlo k osazení tvarovek o délce 30 metrů. Současně došlo k vylepšení tramvajové detekce na SSZ 5.503 Štefánikova – Kartouzská, což je přípravou na zřízení preference MHD na této křižovatce. Zlepšení dopravních poměrů napomůže také posun zastávky Arbesovo náměstí z centra přibližně 80 metrů proti směru jízdy. Po dokončení prací budou zastávky v obou směrech zřízeny jako mys.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 478 |

  NOVINKY
28.05.2017 Nová logika na Staroměstské
Na SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova, na náměstí Jana Palacha, byla nasazena nová řídicí logika, která odstraňuje většinu neduhů té předchozí. Byla zdokonalena detekce vozidel MHD a již nedochází k falešným nárokům od videodetekce, která zjišťuje autobusy na kolejích, a odstraněna chyba při výběru vložené fáze pro linku 17 ve směru z centra přímo, která byla ukončována po 5 sekundách volna. Byla upravena data pro jízdu tramvají, takže byla eliminována většina případů, kdy tramvaj nestihla prodlužované volno. Pro umožnění vyklizení vozidel z křižovatky byl po ukončení zelené z boků mírně odložen výběr dalších signálních skupin. Byla zachována funkce světelné závory pro auta směrem ke Smetanovu nábřeží. Trasa je ovšem nadále, i po otevření tunelového komplexu Blanka, přetížená, a proto nadále dochází ke zdržování tramvají v samotné křižovatce a v Křižovnické ulici. Problém působí nadále hlavně napouštění kritického úseku z Platnéřské ulice, která umožňuje objíždění závory. Situaci ještě zhoršilo doplnění další tramvajové linky v roce 2016, která snížila kapacitu komunikace tím, že vzniklo nové hrdlo provozu v oblasti zastávky Karlovy lázně, v kombinaci se stávajícími přechody u této zastávky a u Karlovy ulice. Oproti období před 10 lety narostl provoz tramvají o sto procent.

19.05.2017 U Rustonky bezpečněji
Provoz tramvají mezi Palmovkou a Invalidovnou bude nyní bezpečnější a plynulejší. Na SSZ 8.220 Sokolovská – U Rustonky byla nasazena upravená řídící logika, která při jízdě tramvají ve směru do centra ke křižovatce odkládá začátek plné kruhové zelené pro souběžné automobily, místo které k červené rozsvěcuje doplňkovou šipku pro jízdu vpravo. Toto opatření zamezuje odbočování aut do centra vlevo na koleje při příjezdu tramvaje, což bylo příčinou dopravních nehod. Jejich množství narostlo v roce 2016 po provedené rekonstrukci tramvajové trati a optimalizaci návrhových parametrů. Úpravou SSZ byly současně zlepšeny podmínky pro toto odbočení aut prodloužením zelené. Řízení také zajišťuje vyklizení kolejí před tramvají do centra, pokud už na ně auta vjela. SSZ funguje dlouhodobě s preferencí tramvají.

19.05.2017 Letenské náměstí s preferencí tramvají
SSZ Letenské náměstí funguje s preferencí tramvajové dopravy. Na konci první poloviny května došlo k nasazení upraveného software semaforu, který již reaguje na tramvajovou dopravu. Preference tramvají je zajištěna především prodlužováním vlastní fáze a vkládáním fází. Díky opatření se podařilo téměř zcela eliminovat větší zdržení tramvajové dopravy. Výhodou vložené fáze je také fakt, že častěji dochází k bezkoliznímu průpletu s IAD za křižovatkou ve směru do centra. Rovněž byl napraven software pro detekci tramvají. Preference fungovala na SSZ Letenské náměstí od roku 1999, kdy byla zavedena v souvislosti s obnovou signalizace. V roce 2012 však byla zrušena při další obnově, která byla provedena v koordinaci s výstavbou tunelového komplexu Blanka. Nyní proběhla pouze úprava SW. Vložené fáze, které jsou klíčové pro zajištění preference především ve směru z centra, jsou na signalizaci použity poprvé.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2017