Preference pražských tramvají
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 511 |

07.09.2016: Výhybka pod tunelem: 50 km/h
Na nové rychlostní výhybce na nábřeží Kapitána Jaroše byla po necelých dvou týdnech provozu zvýšena rychlost na cílových 50 km/h v přímém směru. Do odbočky nadále zůstane rychlost 30 km/h. Bylo také upraveno SSZ 7.002 nábř. Kpt. Jaroše - Štefánikův most, která nyní reaguje na směrové přihlášení tramvaje ve směru do centra. Pokud se na vzdáleném rádiu, které primárně slouží ke stavění výhybky, přihlásí tramvaj na most a současně jsou přihlášeni chodci přes most, vyberou se chodci v předstihu tak, aby při příjezdu tramvaje k SSZ již v optimálním případě svítilo volno vlevo. Díky zřízení rychlostní výhybky se zkrátila doba průjezdu tramvaje přibližně o 10 sekund.

07.09.2016: Na Průběžné pevné programy
Obnovy se dočkaly další dvě signalizace ve Vršovicích. Do provozu bylo uvedeno SSZ 0.339 V Olšinách - Pod Rapidem a SSZ 0.340 V Olšinách - Průběžná. Obě se nacházejí u zastávky Průběžná, která prošla významnou rekonstrukcí. Signalizace jsou vybaveny detekce tramvají. Preference tramvají ani na jedné z nich zatím nebyla zprovozněna a obě jsou řízeny pevnými programy. SSZ V Olšinách - Průběžná je rovněž vybaveno detekcí autobusů. Na radiále Vršovická - V Olšinách bylo za poslední rok obnoveno celkem 6 signalizací. Všechny byly vybaveny detekcí tramvají, v některých případech také autobusů. Preference MHD funguje pouze na přechodu SSZ Vršovická - Užocká.

27.08.2016: Semafory na Malovance na blikačku
Trojice světelných signalizací v oblasti Malovanky, která byla zřízena v rámci objízdné trasy při budování městského okruhu, byla vypnuta do blikající žluté. Jde o SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov, 6.832 Bělohorská - Vaníčkova a 6.834 Bělohorská - Pod Královkou. Vypnutí je celodenní a celotýdenní, zatím nejspíše ve zkušebním režimu. V provozu zůstává SSZ 6.830 Myslbekova - Hládkov, přechod. Všechny signalizace byly zbudovány v roce 2010, protože přes dotčené křižovatky byla zavedena náhradní trasa za dočasně uzavřenou Patočkovu ulici. V roce 2011 byla objízdná trasa zrušena, signalizace ale zůstaly v provozu a byla na nich pouze zavedena preference tramvajové dopravy, která byla postupně vylepšována. Vypnutí semaforů by mělo celkově přinést mírné zlepšení plynulosti provozu pro MHD a především ostatní účastníky provozu. Naopak se skončením prázdnin má nastat zapnutí SSZ Strossmayerovo náměstí, v době pracovních dnů v časech 7 – 18 hod.

20.08.2016: Třetí rychlostní výhybka je pod Letenským tunelem
Na nábřeží Kapitána Jaroše byla uvedena do provozu rychlostní výhybka. Jedná se o rozjezdovou výměnu před rozřazovacími kolejemi ve směru od Strossmayerova náměstí. Rychlosti na výhybce jsou zatím stanoveny na 30 km/h přímo i do odbočky vpravo. Cílová rychlost v přímém směru se předpokládá 50 km/h, do odbočky zůstane 30 km/h. Zatím není dořešena návazná úprava světelné signalizace pod tunelem. Jedná se o třetí rychlostní výhybku na pražské tramvajové síti. První byla realizována v roce 2013 na Prašném mostě ve směru z centra pro rychlosti 50 přímo a 40 km/h do odbočky. Přinesla zkrácení doby průjezdu o cca 10 sekund na každý spoj. Druhá je u vozovny Střešovice (30 / 15). Další kus by měl ještě letos vzniknout v Braníku, na odbočení tramvaje do obratiště z hlavní trati.

08.08.2016: Signalizace Na Pískách už také upřednostňuje tramvaje
Devátá signalizace s preferencí tramvají přibyla na Evropské třídě. SSZ 6.131 Evropská - Na Pískách dostalo upravený software, který alespoň částečně preferuje tramvajovou dopravu. Signalizace umí více prodlužovat tramvajové volno a také předvybírat kolizní fázi. Upravené řízení dokáže v běžných situacích především eliminovat situace, kdy volno tramvaji končilo během stanicování v zastávkách před SSZ, či dokonce těsně před odjezdem. Současně byla provedena navazující úprava sousedního SSZ 6.132 Evropská - Starodejvická pro zajištění dynamické koordinace obou semaforů ve směru do centra. Starodejvická fungovala s preferencí již v minulosti. Z patnácti tramvajových světel na Evropské jich zbývá bez preference šest. Tři z nich jsou vybavena detekcí tramvají.

29.07.2016: SSZ Evropská – Horoměřická je v dynamice s preferencí
Pevné řízení u zastávky Bořislavka skončilo. Po třech letech přechodných stavů bylo na SSZ 6.118 Evropská – Horoměřická zavedeno dynamické řízení s preferencí tramvajové dopravy. Na průsečné křižovatce jsou tramvaje preferovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem a prodlužováním kolizní fáze a také vkládáním speciálních fází, a to na dvě možná místa v cyklu. Signalizace byla obnovena v rámci výstavby metra V.A. Z patnácti semaforů na Evropské třídě preferuje v současné době tramvaje celkem osm signalizací.

26.07.2016: Zavedena preference na SSZ Evropská – Etiopská
Na Evropské třídě byla zřízena preference tramvajové dopravy na další světelné signalizaci. Ke změně došlo na SSZ 6.138 Evropská – Etiopská. Byla zapojena tramvajová detekce ve směru do centra a byl upraven software signalizace. Ta nyní zajišťuje tramvajím účinné prodlužování vlastní fáze, předvýběr kolizní a vlastní fáze. SSZ Evropská – Etiopská bylo obnoveno v roce 2009 bez preference tramvají, tedy nároky tramvají nebyly zohledňovány zřetelně více než nároky ostatních účastníků.

21.07.2016: Probíhá obnova signalizací u zastávky Průběžná
Rekonstrukce nástupišť, doplnění zeleně a obnova světelných signalizací probíhá v prostoru zastávek Průběžná na Praze 10. Akce, která navazuje na rekonstrukci tramvajové trati, provedenou v roce 2013, by měla v cílovém stavu přinést preferenci tramvajové dopravy na SSZ 0.339 V Olšinách-Pod Rapidem, a preferenci tramvajové i autobusové dopravy na SSZ 0.340 V Olšinách-Průběžná, která je v současnosti významným zdrojem zdržení MHD. Součástí projektu je také realizace vzdáleného rádia ve směru od Průběžné ulice, jehož část byla připravena v rámci již realizované rekonstrukce tramvajové trati v Průběžné a Švehlově ulici. Z ostatních směrů budou pro detekci tramvají využity trolejové kontakty.

12.06.2016: Semafor na Strossu opět v provozu
Signalizace na Strossmayerově náměstí vydržela mimo provoz jen několik dní. Pro část uživatelů mohla být změna příliš výrazná, i když přinesla zřetelné snížení jejich zdržení, a v průběhu tohoto týdne došlo k opětovnému zapnutí signalizace. Doba provozu ale byla oproti předchozímu stavu omezena na pracovní dny v době 7 – 19 hod. Není vyloučeno, že o prázdninách bude semafor znovu uveden mimo provoz.

03.06.2016: Blikající žlutá na Strossmayerově náměstí
Signalizace na Strossmayerově náměstí byla vypnuta. Změna přináší zkrácení zdržení chodců, ale také zrychlení tramvajové a silniční dopravy. Signalizace fungovala od obnovy před 15 lety v dynamickém řízení s preferencí, jež přineslo zlepšení plynulosti provozu tramvají. Poté byl semafor v rámci dočasných opatření občas vypínán, což ústilo mimo jiné v další snížení zdržení tramvají. Následné stavební úpravy náměstí a spuštění tunelu Blanka v roce 2015, které přineslo snížení automobilové dopravy, podpořilo úvahy o trvalé změně. Dílčím krokem přitom byla změna už v červnu 2014, kdy se začal vypínat v čase 23:00 – 5:30, a to především kvůli nočním linkám, které zde vyčkávaly na řízený přestup. Tramvajová křižovatka patří se 120 vlaky za hodinu ve špičce mezi nejzatíženější v Praze. Vypnutí SSZ na blikačku však neznamená jeho úplný konec. Signalizace nadále slouží pro přihlášení tramvají k SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní a SSZ nábřeží Kapitána Jaroše - Dukelských hrdinů.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 511 |

  NOVINKY
12.07.2019 Vinohradská s bumlíkem a dvěma upravenými semafory
Rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici přinesla opatření pro zlepšení plynulosti provozu tramvají. Především se podařilo umístit ve směru do centra delší pás oddělovacích tvarovek. Začíná nad ulicí Anny Letenské a vyjma přejezdů končí až před Španělskou ulicí. Oddělený úsek trati tak činí téměř 350 metrů a řeší tak místa nejčastějšího zdržování MHD na Vinohradské. Bumlík do centra přibyl i před Blanickou ulicí, zachován zůstal před Budečskou a Šumavskou, zrušen byl naopak z centra před Šumavskou. Příznivě se na plynulosti provozu tramvají podepisují mysové zastávky Italská a Vinohradská tržnice z centra, které zátkují komunikaci a uvolňují ji před tramvají. Prospěšné jsou i úpravy SSZ 2.317 Vinohradská – Italská a SSZ 2.380 Vinohradská – Budečská. Zásadní změnou na obou semaforech je priorita předvýběru kolizní fáze při příjezdu tramvaje do mysové zastávky tak, aby v době špuntování komunikace dostali zelenou boční směry a chodci přes Vinohradskou. Řešení navíc zvyšuje kvalitu preference tramvají. Za kritické místo lze ze stavebně-provozního hlediska označit mysovou zastávku Vinohradská tržnice ve směru do centra, která nahradila původní ostrůvek. Auta těsně před zastávkou najíždějí na koleje a místo může být zdrojem nižší plynulosti a bezpečnosti provozu.

11.07.2019 Vzdálené rádio na Octárně
Tramvaje na Praze 6 využívají další vzdálené rádio. Na SSZ 6.148 Patočkova - Střešovická ve směru z centra bylo uvedeno do provozu zařízení, které umožňuje směrovou detekci tramvaje na větší vzdálenost. Zařízení je umístěno 110 metrů před stopčárou na výjezdu ze zastávky Vozovna Střešovice. Po trati zde jezdí také autobusy MHD, což vyžaduje speciální opatření v logice detekce a řízení. V místě navíc momentálně probíhají dopravní opatření. Z důvodů opravy vozovky jezdí auta ve směru z centra k signalizaci po kolejích, čímž je účinnost vzdáleného rádia částečně omezena. V Praze je v tuto chvíli v provozu 17 vzdálených rádií.

12.06.2019 Směrový signál a vložená fáze na Podkovářské
Na SSZ 9.213 Poděbradská – Podkovářská došlo ke změně organizace dopravy a také řízení signalizace. Na vjezdu z Poděbradské ve směru do centra je levý řadicí pruh vyhrazen již pouze odbočení vlevo do vznikajícího areálu. Na signalizaci je pro tento pohyb zřízen samostatný směrový signál. Pro zachování kvality preference tramvají byla na signalizaci zřízena vložená fáze, která se dle nároku tramvaje vybírá právě před směrovým signálem. Ostatní funkce signalizace zůstaly zachovány. Volno pro tramvaj se i v hlavní fázi vybírá pouze na výzvu. Řízení je v koordinaci po Poděbradské, které je preference tramvají nadřazena.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019