Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

03.01.2007: Sledování SSZ mezi tržnicí a Vltavskou
Stránky Preference zahajují zkušební sledování řízení dvou semaforů na Bubenském nábřeží mezi zastávkami Pražská tržnice a Vltavská. Reagují tak na fakt, že v roce 2006 byly na semafory z HDŘÚ často nasazovány pevné programy bez preference místo dynamického řízení s preferencí. SSZ Bubenské nábřeží - Argentinská a SSZ Bubenské nábřeží - tramvajová trať zatím nebudou součástí měsíčních souhrnů. V dynamickém řízení funguje pro tramvaje na SSZ jednosměrná preference a v pevném řízení pouze koordinace obou SSZ obvykle při velmi nízké rychlosti jízdy.

25.12.2006: Šteiner: Bumlíky v Zenklově ulici doplníme
Podélné dělící prahy v Zenklově ulici by měly být dodatečně osazeny i do míst, která byla v roce 2006 vynechána. Prohlásil to Radovan Šteiner, radní pro dopravu, pro deník MF DNES. O konkrétních úsecích, kde mají být bumlíky osazeny, list nepíše. V Zenklově ulici bylo osazeno v červnu 2006 celkem 122 metrů dělících prahů, ale byl vynechán mezilehlý úsek o 240 metrech. Na neúplné řešení upozornily i stránky Preference pražských tramvají v tomto článku.

24.12.2006: U Výstaviště podmíněná preference
Stránky Preference pražských tramvají označují SSZ Bubenská - U Výstaviště jako semafor s podmíněnou preferencí. Není přitom vyloučeno, že preference může být v budoucnu označena jako absolutní, ale plynulému průjezdu tramvají uzlem brání provoz AD a častá tvorba kolon na kolejích ve směru od Nádraží Holešovice. Za běžného provozu je tak efekt preference oslaben, protože přihlášený vlak před sebou musí vytlačovat kolonu. Světelná závora pro AD na SSZ Partyzánská - Vrbenského, která by umožnila regulaci kolony, není uplatňována.

22.12.2006: Pokuta pro Novu
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání uložila provozovateli televize Nova, společnosti CET 21, celkovou pokutu ve výši 100 tisíc korun za porušení § 31 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. - povinnost poskytovat objektivní a vyvážené informace. Toho se podle RRTV dopustila tím, že ve dnech 12. a 13. srpna odvysílala dvě reportáže, ve kterých diváky informovala o tom, že řidiči tramvají v Praze jezdí často na červenou. Tisková zpráva RRTV zde. Stránky Preference se k reportážím vyjádřily zde.

15.12.2006: SSZ Bubenská - U Výstaviště bylo spuštěno
Do zkušebního provozu bylo uvedeno SSZ 7.171 Bubenská - U Výstaviště před holešovickým Výstavištěm. Dle stavebního povolení je přenosné, ale téměř všechny stožáry jsou upevněny přímo do země. Detekci tramvají zajišťují indukční detektory, které jsou pro tento účel použity poprvé. Lokalizaci autobusů (AE) budou zajišťovat inframajáky. Impulsy od vozidel MHD jsou z míst přihlášení dopravovány k řadiči bezdrátově, což je také novinka. Z míst odhlášení jsou impulsy dopravovány kabely vedenými vzduchem. Na SSZ má fungovat preference tramvají a autobusů. I pro auta a chodce je zajištěno dynamické řízení, SSZ je vybaveno videodetekcí a chodeckými tlačítky.

13.12.2006: Na dvou SSZ u Ohrady nefunguje detekce
Víc než tři měsíce po rekonstrukci Ohrady stále nebyla řádně zprovozněna detekce tramvají na upravených SSZ Vápenka a Želivského - Jeseniova. Na Vápence nesprávně funguje vzdálený přihlašovací detektor do centra. SSZ od něj registruje impuls na obou přihlašovacích i odhlašovacím detektoru a preference tedy funguje pouze z centra. Na SSZ Želivského - Jeseniova funguje odhlašování tramvají, ale ani z jednoho směru nefunguje přihlašování. Zde preference na semaforu tedy nefunguje obousměrně.

08.12.2006: Přesun kontaktu pod Letenským tunelem
Na SSZ Nábřeží Kpt. Jaroše - Štefánikův most byl přesunut vzdálený přihlašovací detektor od Čechova mostu. Předstih přihlášení tramvaje se příznivě mění z 15 na 20 sekund. Dosud však nebyla upravena data v řadiči, takže volno pro tramvaje je vybíráno s velkým předstihem. V případě, že vlak jede pomalu, o své volno dokonce přijde. Pro detekci byla navíc opět použita neodolná brnkačka. Přes nedostatky většina vlaků projíždí křižovatkou zcela bez zdržení.

06.12.2006: Úprava SSZ Patočkova - Střešovická
Během výluky tratě u Vozovny Střešovice byla upravena logika SSZ Patočkova - Střešovická (Octárna). Ve směru z centra jsou pro přihlašování k semaforu nově použity rádiem ovládané výhybky. Tento systém zde nahrazuje trolejové kontakty (detektory). Ty zůstávají prozatím osazeny. Signalizace i nadále preferuje MHD prodlužováním a předvýběrem příslušných tramvajových fází. Přihlašování k signalizaci pomocí ovládání výhybek by mohlo v místech s větvením tratí začít nahrazovat trolejové kontakty. V rámci zavádění rádiem ovládaných výhybek bude zároveň od roku 2007 postupně opouštěn systém pracovních trolejových kontaktů. Tím bude umožněna plynulejší jízda tramvají před výhybkami.

04.12.2006: Výstavba SSZ Bubenská - U Výstaviště
Byla zahájena výstavba SSZ 7.171 Bubenská - U Výstaviště. Má řídit provoz v nevyhovujícím uzlu, přes který je vedena AD ke kapacitnímu parkovišti před holešovickým Výstavištěm. V současnosti se osazují betonové bloky a stožáry. U křižovatky jsou osazovány inframajáky a pravděpodobně ultrazvukové detektory, které budou použity pro detekci a preferenci tramvají i autobusů (linka AE). I tak se dá očekávat za běžného provozu spíše nepatrný nárůst zdržení MHD oproti současnému stavu. Podle webových stránek TSK vypracovala dopravní řešení firma DIP Marek.

02.12.2006: Nový bumlík ve Francouzské ulici
Ve Francouzské ulici na Praze 2 byl osazen podélný dělící práh v úseku mezi ulicemi Sázavská a Blanická ve směru do centra. Foto zde! Délka bumlíku je 62 metrů a zajistí mimo jiné nerušený příjezd tramvají od zastávky Jana Masaryka k SSZ Francouzská - Blanická, které však funguje bez preference. V roce 2006 bylo v Praze zatím osazeno 478 metrů dělících prahů. Celková délka prvků ve městě dosahuje 8865 metrů.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

  NOVINKY
19.09.2020 Odbočení do smyčky Braník už také preferuje
Několikaměsíční pevné řízení na SSZ 4.469 Modřanská – Údolní skončilo. Signalizace na odbočení do smyčky Nádraží Braník se dočkala dynamického řízení s preferencí tramvají. Řešení křižovatky je podobné jako před obnovou, s drobnými vylepšeními, kterými jsou včasnější detekce tramvají do centra, nebo doplnění šipky pro auta z Modřanské do centra vlevo. Preference tramvají probíhá vkládáním, předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze, a prodlužováním kolizní fáze. Signalizace byla obnovena v květnu, ale z důvodů zapracování cykloopatření na Modřanské nebylo možné použít připravené dopravní řešení pro dynamiku. Semafor byl jeden z prvních s preferencí tramvají v Praze. Zprovozněna zde byla již na konci 80. let minulého století. Aktuálně je ve městě 217 signalizací s preferencí tramvají, což je 88 % z celkového počtu na síti.

18.09.2020 Signalizace na křižovatce Seifertovy a Italské ulice má preferenci, horší než před obnovou
Na SSZ 2.318 Seifertova - Italská byla zapojena detekce tramvají. S mírným zpožděním po obnově signalizace tak bylo uvedeno do provozu dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oproti původnímu řešení byla ve směru do centra upravena detekce tramvají tak, že vlaky se hlásí už výjezdem ze zastávky Husinecká, tedy přibližně o 100 metrů dříve. Signalizace je nově řízena s dynamickou koordinací pro automobily od křižovatky Bulhar, přičemž tato koordinace není podřízena nárokům vozidel MHD. To má za následek mnohem větší zdržování tramvají než před obnovou signalizace. Dochází k ukončování volna pro první tramvaj v jakékoli vzdálenosti před křižovatkou. Navíc byla výrazně prodloužena zelená pro chodce přes Seifertovu, což zvyšuje dobu zdržení. Na signalizaci by měla být dodatečně spuštěna preference autobusů, jež zdržování tramvají zřejmě dále navýší. Semafor navíc funguje ve slabším provozu v režimu fáze blikající žluté, která je bez preference. Díky zprovozněné detekci na Italské začala opětovně fungovat preference na SSZ Bulhar. Zřetelné zhoršení preference tramvají po obnově signalizace už v minulosti několikrát nastalo. Došlo k němu například na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, SSZ nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů, nebo na náměstí Jana Palacha. Tyto se postupem času dočkaly úpravy.

14.09.2020 Na Karlově náměstí bliká nápis POZOR TRAM
SSZ 2.034 Karlovo náměstí – Resslova učinilo velký krok, který by v případě úspěšného vyzkoušení mohl být využíván i na jiných místech v Praze. Na nově zřízeném místě pro přecházení přes tramvajovou trať v Ječné ulici byl na sloupech zprovozněn blikač pro chodce s nápisem POZOR TRAM. Nápis bliká zatím pouze při jízdě tramvaje ve směru do Ječné. Tramvaje jsou na tomto místě řízeny čočkami a chodci dostávají pomocí blikače pouze informaci. Jejich povinnost dát tramvaji přednost tak vyplývá z obecné úpravy v zákoně. Řešení by mělo umožnit vyšší plynulost provozu chodců i tramvají. Hojně se využívá ve Švýcarsku, kde místo nápisu obvykle bliká žlutá ampule se symbolem tramvaje. S oživením blikače došlo na Karlově náměstí také k opětovnému zavedení výběru volna pro tramvaj od Ječné vlevo pouze na výzvu. Pro výběr volna se tramvaje musí přihlásit s neúměrně velkým předstihem. Signalizace navíc přestala rozpoznávat tramvaj, která stanicovala ve druhé části zastávky. Tím se na semafor vrátily některé nedokonalosti, jež se podařilo odstranit úpravou teprve před několika lety. Značná část tramvají na linkách 4, 10 a 16 je tak zbytečně zdržena o jednu minutu, což má vliv i na řetězení dalších tramvají. Naopak se podařilo ještě mírně vylepšit kapacitu pro tramvaje v klíčovém směru od Moráně, kde mohou komfortně projet dva vlaky v cyklu. Volno přímo a vpravo má typickou délku 23 sekund. Zásadní zlepšení pro provoz tramvají v tomto uzlu, zejména pak pro směr od Ječné vlevo, je však možné pouze v dynamickém řízení.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2020