O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 493 |

05.09.2015: Semafor na Zlíchově se přestěhoval
SSZ 5.577 Na Zlíchově - přechod u zastávky Zlíchov změnil svoji polohu. Byl přesunut o 100 metrů směrem do centra, takže se nově nachází až za zastávkou Zlíchov směrem k Lihovaru. Na SSZ byla proti původnímu stavu vylepšena tramvajová detekce. Z obou stran se vlaky přihlašují s vhodným předstihem. Software signalizace se však zhoršil a dochází ke zbytečnému zdržování tramvají. Ve směru z centra padá tramvajím signál stůj i náhle před příjezdem ke stopčáře. Vlaky do centra mohou být zdržovány pozdním předvýběrem chodecké fáze, po které se nestihne včas vrátit tramvajové volno. Od zřetelného snížení plynulosti provozu ochraňuje tramvaje jen nízký provoz chodců po většinu dne. Přesun přechodu byl proveden v koordinaci s rekonstrukcí tramvajové trati, která naopak přinesla zvýšení rychlosti a komfortu veřejné dopravy.

13.08.2015: Doladěný semafor na Biskupcově
Byla provedena úprava řízení SSZ Želivského - Jeseniova u zastávky Biskupcova. Signalizace byla obnovena v roce 2014, avšak potýkala se s některými problémy, například v četných případech nereagovala na nároky tramvají. Po průběžně prováděných úpravách funguje signalizace s preferencí tramvají, které je dosahováno zejména účinným prodlužováním vlastní fáze. Na křižovatce je tak zdržen jen malý podíl vlaků. Tomu pomohlo i nastavení dat, která již od obnovy více reflektují dlouhé stanicování v přestupní zastávce Biskupcova. Oproti původnímu řízení došlo rovněž ke zlepšení podmínek pro chodce, a to zkrácením cyklu. Původní cyklus 100 s byl nahrazen typicky cyklem 60 sekund.

27.05.2015: Řízení přechodu na Želivského bylo zlepšeno
Dlouho očekávaná úprava SSZ Vinohradská - Pod Židovskými hřbitovy byla realizována. Signalizace umístěná pod zastávkou Želivského u metra, která řídí jednak samostatný přechod pro chodce a jednak křižovatku o několik desítek metrů níže, je vstřícnější k tramvajím jedoucím ve směru z centra. Volno začíná o něco dříve a lépe je na tramvaje reagováno předvýběrem kolizní fáze. Došlo ke snížení mezičasů, což zvýšilo produktivitu řízení. Nebyl ale zřejmě prodloužen signál volno pro vlaky z centra. Tramvaj stanicující ve druhé pozici nezřídka neprojede na společné volno s první, protože signál náhle uteče. Řízení pro tramvaje přijíždějící ve směru do centra zůstalo v původní vysoké kvalitě a vlaky téměř nezastavují. Ne zcela optimální je řízení pro autobusy, které sdílí kolej do centra, a přestože semafor umožňuje jejich aktivní detekci, jsou v praxi registrovány převážně až kamerou a před čočkami musí výrazně zpomalit. Signalizace prošla obnovou na podzim roku 2012. V roce 2014 zrušil Dopravní podnik kontrolní bod tramvají. Řízení signalizace bylo zlepšeno po dvou a půl letech provozu.

23.05.2015: Vyladěna signalizace na Dlabačově
Vylepšení preference tramvají se dočkalo SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov. Příznivý dopad má úprava především na jízdu tramvají ve stoupání od Hládkova, kde nově dochází k účinnému prodlužování vlastní fáze. Navíc signalizace nově umožňuje k tomuto směru vybrat současně nekolizní volno pro tramvaj od Malovanky přímo. Mírně se zkrátil cyklus řízení, což přináší svižnější reakce na nároky účastníků provozu. Signalizace byla zřízena původně bez preference tramvají jako provizorní pro objízdnou trasu při budování městského okruhu. K jejímu rozebrání ani trvalému vypnutí již nedošlo, a tak byl postupně aspoň více zohledněn provoz tramvají.

08.05.2015: Semafor nad Vinohradskou tržnicí s preferencí
Bez jediné úpravy software byla zprovozněna preference tramvají na SSZ 2.303 Vinohradská – Šumavská. V úseku mezi Budečskou a Šumavskou ulicí byly totiž ukončeny práce na inženýrských sítích a došlo ke zrušení omezené rychlosti pro tramvaje ve směru z centra. Dopravní řešení signalizace s tímto omezením nepočítalo. Stávalo se, že prodlužované volno pro tramvaj nestačilo a končilo těsně před příjezdem vlaku ke stopčáře. Nyní tramvaje jezdí v souladu s předpoklady z dopravního řešení. Rovněž se zřejmě podařilo vyřešit ne zcela spolehlivou detekci ve směru do centra. Signalizace tak funguje s preferencí tramvají, která je zajišťována prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem cizí fáze, okrajově také předvýběrem vlastní fáze. Signalizace byla obnovena a vybavena detekcí tramvají v létě 2014.

09.04.2015: Obnovena signalizace na Ortenově náměstí
Současně se zahájením provozu na posledním rekonstruovaném úseku tramvajové trati v Plynární ulici bylo obnoveno SSZ 7.172 Plynární - Osadní. Semafor nyní má výzvová návěstidla a zůstává na něm preference tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Navíc je nově při nároku tramvaje odkládán začátek zelené pro auta ve směru od Argentinské ulice, čímž dochází ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu v křižovatce, kde přímo a vlevo jedoucí auta vjíždějí na koleje. Příznivou změnou je také úprava dat pro jízdu tramvají. Reflektuje delší pobyty v zastávce Ortenovo náměstí, které jsou vyvolány nárůstem příležitostí v okolí. Ke zvýšení rychlosti provozu tramvají přispívají také zrekonstruované zastávky, které jsou nově řešené jako bezbariérové s vyšší nástupní hranou. Obnovou v blízké budoucnosti projdou další semafory s preferencí v oblasti, SSZ Plynární - Komunardů a SSZ Argentinská - Plynární.

08.04.2015: Vzdálené rádio číslo deset je na Dělnické
Na pražské tramvajové síti přibylo další vzdálené rádio. Nachází se na SSZ Dělnická - Komunardů ve směru od Ortenova náměstí. Jeho realizace byla vyvolána nedávným odsunutím zastávky dál od řízené křižovatky. Zařízení zajišťuje, že se tramvaje do signalizace opět hlásí již v okamžiku zastavení v zastávce. Zdržení na tomto vjezdu se tak vrátilo prakticky na nulu a klesla energetická náročnost provozu. Vzdálené rádio je prvek, který funguje na podobné technologii jako běžné rádio pro stavění výhybek. Zajišťuje však obvykle pouze směrové přihlášení do signalizace na vyšší vzdálenost. První bylo zřízeno v roce 2011 na Smetanově nábřeží k SSZ Národní divadlo. Zajímavostí je, že jedno z rádií slouží i k dálkovému stavění výhybky (Prašný most od Hradčanské) a jedno bylo osazeno jako ověřovací (Ohrada od Krejcárku, do doby obnovy SSZ). Zařízení na ulici Komunardů je v pořadí desáté v Praze.

08.04.2015: Nádraží Veleslavín s preferencí
AKTUALIZOVÁNO! Na Evropské třídě přibyla další signalizace s preferencí tramvají. Po obnově bylo zprovozněno dynamické řízení na SSZ 6.120 Evropská - Veleslavínská. Preference je na křižovatce ve třífázovém řízení uplatňována prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a také předvýběrem a prodlužováním kolizní fáze. Dodatečně byl zrealizován a zprovozněn vzdálený přihlašovací kontakt ve směru z centra, takže už i vlaky z centra projíždějí plynuleji. Celá křižovatka prošla přestavbou v rámci výstavby metra V.A. Na Evropské se jedná o čtvrtou signalizaci s preferencí tramvají z celkem 15 řízených křižovatek. Detekce tramvají je přitom zřízena i na dalších sedmi semaforech, není ale dostatečně využívána.

10.03.2015: Vylepšení semaforu na Stírce
Druhým zásadním vylepšením prošlo na konci února SSZ 8.236 Zenklova - Nad Šutkou. Díky němu si na křižovatce polepšily tramvaje i auta. Obecným přínosem je lepší využití časů ve fázových přechodech pro kratší odstupy mezi kolizními signály. Automobily v hlavním směru mají větší možnost prodlužování zelené, což výrazně zkracuje kolony aut v Zenklově ulici. Těží z toho i tramvaje, které naopak dostaly o něco větší možnost hlavní směr krátit. Současně tramvaje mohou více prodlužovat vlastní fáze a nově dokonce mohou opakovaně vybrat své volno ve fázi. Největší zlepšení je registrováno na nejzatíženějším vjezdu od Kobylis. Dopravní situaci napomohl také fakt, že křižovatkou ve špičce projíždí 60 tramvajových spojů za hodinu, zatímco dřív to bylo 75 spojů. Prvním větším zlepšením prošla signalizace v roce 2012 v návaznosti na RTT Zenklova, kdy byl vylepšen směr od Bulovky.

03.03.2015: Upgrade Výtoně
Drobným vylepšením prošla čtveřice semaforů na Výtoni. Doladění se soustředilo zejména na hlavní SSZ 2.021a Rašínovo nábřeží - Svobodova. Dle měření byla upravena data popisující dobu jízdy tramvají od detektoru ke stopčáře od Albertova a od Vyšehradského tunelu. Také je lépe ošetřena reakce signalizace na tramvaje jedoucí od tunelu v cizích fázích. Opatření přináší další zlepšení průjezdu tramvají tímto uzlem, především ve směru od tunelu. Současně bylo nastaveno na semaforech trvalé řízení v dynamické koordinaci, které zaručuje i v nočním období menší zastavování aut. Jedná se o doladění signalizací po zavedení preference tramvají v roce 2012.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 493 |

  NOVINKY
14.06.2018 Tramvaje z Petřin mohou zrychlit
Délka úseků s omezenou rychlostí tramvají na trati z Petřin se výrazně snížila. Bylo odstraněno silniční dopravní značení omezující rychlost všech vozidel včetně tramvají kolem zastávky Baterie a v dlouhém úseku mezi ulicí v Průhledu a Na Pěkné vyhlídce ve směru do centra na 40 km/h. Celkem se jedná o 400 metrů kolejí. Snížení rychlosti zůstalo u zastávky Ořechovka, ve směru z centra bylo dokonce sníženo na 30 km/h. Změna byla provedena s ohledem na rekonstrukci v roce 2015, během které byly zlepšeny parametry tratě a sousedních ploch, například tramvajových zastávek a vyčkávacích ostrůvků pro chodce. Přínosem rekonstrukce bylo už v roce 2016 také odstranění noční zóny 40 km/h. V posledních deseti letech došlo k úpravě dopravního značení omezujícího rychlost tramvají na více než třiceti úsecích, kde to místní podmínky umožňovaly. Bylo odstraněno, nahrazeno doporučenou rychlostí, nebo doplněno podtabulkou MIMO TRAM. Nejvýraznější změny bylo dosaženo v Koněvově ulici, kde zmizelo osm omezení na 30 km/h. V některých místech naopak omezení přibylo, například v ulici U Plynárny, nebo zóna 30 v části Smíchova.

11.06.2018 Cestovní rychlost tramvají nepatrně klesla
18,7 km/h byla průměrná cestovní rychlost tramvají v Praze v roce 2017. Údaj byl zveřejněn v Ročence dopravy, kterou každoročně vydává Technická správa komunikací. Jedná se o pokles o desetinu kilometru v hodině. Nejvyšší průměrná cestovní rychlost byla dosažena v roce 2010, a to 19,0 km/h. Z údajů zveřejněných v minulosti také vyplývá, že například v roce 1981 byla tato hodnota pouze 15,7 km/h. Příznivě na cestovní rychlost působí preference tramvajové dopravy a obvykle také rekonstrukce tratí. Nepříznivě naopak například komplikovaná dopravní situace, nevhodné stavební úpravy a zvyšování počtu zastávek. Autobusy MHD v Praze dosáhly v loňském roce cestovní rychlosti 23,9 km/h.

28.05.2018 Pevný program na horním Míráku
Na SSZ 2.332 náměstí Míru – Francouzská nefunguje preference tramvají. Signalizace byla přepnuta do pevného řízení. Stalo se tak na přelomu dubna a května poté, co se v místě někdy tvořily kolony aut jedoucích od Rumunské ulice, tedy v kolizním směru s tramvajemi a autobusy. Preference byla na signalizaci zavedena v únoru tohoto roku, po několika letech dynamického řízení bez preference, které provázelo občasné vynechání volna pro tramvaj, zvláště za slabšího provozu. Další vývoj může přinést dlouhodobě ponechání pevného řízení bez preference, nebo vyladění, omezení či zrušení preference MHD v dynamickém řízení, nebo také vyladění videodetekce pro autobus, která v určitých podmínkách vyvolávala falešné preferenční nároky. Pro úspěšné řešení lokality je důležitá i změna sousedního SSZ Francouzská - Blanická, které funguje v pevném řízení a působí rovněž značná zdržení především MHD.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2018