O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 478 |

25.11.2014: Další semafor na Vinohradské s preferencí
Na SSZ 3.308 Vinohradská - Boleslavská, které se nachází u zastávky Radhošťská, byla zřízena preference tramvají. Na semaforu byl doplněn směrový signál od Flory vlevo, čímž dochází ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu tramvají. Vlaky se k signalizaci přihlašují ve směru z centra vjezdem do zastávky, ve směru do centra pak na stopčáře křižovatky Flora a výhodně je využit odhlašovací kontakt. Preference je zajištěna prodlužováním a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní a vlastní fáze. Byla zavedena při příležitosti obnovy SSZ. V letošním roce byly na Vinohradské obnoveny také semafory na křižovatkách s Budečskou a Šumavskou. Oba však nefungují optimálně a vyžadují doladění.

15.11.2014: U vozovny Vokovice s preferencí, i pro zátahy a výjezdy
Na Evropské třídě je třetí SSZ s preferencí tramvají. Nová řídící logika byla nasazena na SSZ 6.161 Evropská – Do Vozovny. Tramvaje v hlavním směru jsou preferovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Větší změna ale nastává pro výjezd a zatahování tramvají. V období výjezdů, respektive zátahů jsou tramvaje nadřazeny koordinaci po Evropské. Dochází ke krácení kolon tramvají na Evropské v období především dopoledního zatažení, které mělo nepříznivý vliv na provoz na hlavní trati. Na výjezdu naopak ještě bude třeba doladění. Ve špičkách všedních dnů a v nedělní návratové špičce je naopak koordinace po Evropské nadřazena nárokům kolizních tramvají. Zatahování do vokovické vozovny je specifické tím, že se provádí zpětným pohybem a časově náročné otáčení směru jízdy tramvají se děje na hlavní trati. Další zásadní zlepšení by mělo nastat s budoucí realizací objízdné koleje, která umožní zatahování popředu. S preferencí TRAM fungují na Evropské už jen dvě další signalizace: Starodejvická a zastávka Dejvická.

08.11.2014: Otakarova s vylepšenou preferencí
Po obnově bylo zprovozněno SSZ Bělehradská - Otakarova. Nejprve v pevném, nyní již v dynamickém řízení. Tramvaje jsou preferovány prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Oproti původnímu řešení lze více kombinovat jednotlivá volna a dochází ke včasnější detekci tramvají. Ve směru od Fidlovačky je doplněn vzdálený trolejový kontakt, který bude výhledově nahrazen vzdáleným rádiem. Od nám. bratří Synků je zřízeno vzdálené rádio. Od Vršovické je zřízen vzdálený kontakt pro rozpoznání tramvaje stanicující ve 2. pozici. Vzdálená detekce zatím chybí od I.P.Pavlova, v příštím roce bude doplněno vzdálené rádio v rámci RTT. Spuštění signalizace provázelo několik závad detekce tramvají. Poslední neodstraněnou zůstává přihlašování většiny vlaků 15T od „Synkáče“ ještě před výjezdem ze zastávky. Dle sledování došlo po obnově k pružnějšímu odbavování tramvají. I tak lze očekávat doladění SSZ dle zkušeností z provozu.

08.11.2014: Preference na Průběžné a Švehlově funguje
Dva měsíce po rekonstrukci trati v ulicích Průběžná a Švehlova je spuštěno na všech dotčených signalizacích dynamické řízení s preferencí tramvají. K zásadnímu zlepšení nyní došlo na SSZ Průběžná - V Korytech, kde byl dočasně pevný program. Vlaky jsou preferovány podmíněně, a to předvýběrem vlastní fáze a kolizní fáze a prodlužováním vlastní fáze. Pro jízdu do smyčky je umožněno vložení fáze až 2x v cyklu, s možností předvýběru. Dále byla obnovena absolutní preference na SSZ Švehlova - Práčská. Nastává prodlužování, předvýběr a vkládání vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Oba semafory si ještě vyžádají drobná doladění a na obou funguje také preference autobusů. Už dříve byla dynamika spuštěna na SSZ Švehlova - Jahodová. Některé další signalizace na trati byly zcela obnoveny a tím na nich byla preference doplněna nebo vylepšena. SSZ Švehlova - SDO na Zahradním Městě, které bude řešeno až v rámci akce SŽDC, zůstává jediné bez preference tramvají. Je sice vybaveno původní tramvajovou detekcí z 80. let minulého století, tu však software SSZ využívá pouze k drobnému prodlužování volna.

01.11.2014: Dopravní kolaps na Malé Straně
K nebývalému zhoršení dopravní situace došlo v posledních dvou týdnech v centru města. Ulicí Karmelitskou se více než kdy dřív line kolona popojíždějících aut a tramvají ve směru na sever k Malostranskému náměstí. Občas se doprava dokonce zcela zastavuje. Navíc se razantně snížila plynulost průjezdu vlaků přes jednokolejnou splítku v Letenské ulici. Jízdní doby mezi Újezdem a Malostranskou, které jsou podle jízdního řádu 6 minut, narostly až na čtyřnásobek. Zpoždění tramvají je ve špičce takové, že se na konečných nestíhají otáčet do pravidelného času. Nastává rozpad provozu na linkách 12, 20 a 22. Koncový úsek na Bílé Hoře se ocitá i na desítky minut bez spojení s centrem města. Příčinou je pravděpodobně aktuální úprava SSZ 1.106 Malostranské náměstí – Letenská pro provoz nové midibusové linky 294. Problém může působit videodetekce pro busy, která obecně není vhodná pro tvrdé aplikace v místech bez rezervy kapacity, ale také změněný software signalizace. Problémy už nejsou pouze v Karmelitské, ale přelévají se již na paralelní Smetanovo nábřeží, kde dochází v severním směru ke vzdutí až do kritické křižovatky Národní divadlo. Semafor v malostranské splítce funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají již téměř 20 let a dosud významně snižoval nepříznivé dopady jednokolejného úseku na provoz tramvají i ostatní dopravy. Provoz v Karmelitské je kvůli neregulované IAD dlouhodobě problematický, ale současný kolaps je výjimečný.

23.10.2014: Rekonstruuje se na Otakarově a Spojovací
Probíhá obnova dvou velkých světelných signalizací. SSZ 4.401 Bělehradská - Otakarova byla vypnuta a probíhají práce za účelem výměny technologie. Součástí je také obnova a doplnění tramvajové detekce. Zcela nový bude software signalizace. Ještě rozsáhlejší činnost probíhá na SSZ 3.364 Koněvova - Spojovací. Zde probíhají rozsáhlé stavební úpravy, zvyšování počtu jízdních pruhů od Koněvovy, od Spojovací a od smyčky tramvají. Současně jsou jízdní pruhy zužovány. Došlo ke zrušení falešného vyhrazeného pruhu pro autobusy ve Spojovací z centra a klasického vyhrazeného pruhu v Českobrodské z centra. Signalizace už několik měsíců dočasně funguje v pevném řízení bez preference MHD.

17.10.2014: Řízení semaforu na Dejvické opraveno
SSZ 6.713 Evropská – přechod Dejvická už nezdržuje tramvaje. Byl upraven tak, aby volno ve směru do centra padlo vlakům s předstihem do jízdy a ty projížděly plynule. Dosud byla výrazná většina tramvají nucena téměř nebo úplně zastavit. Doladěn byl také směr z centra. Ten je zvláštní tím, že kromě kontaktu v zastávce, má další přihlašovací kontakt na výjezdu ze zastávky, těsně před stopčárou, takže vlaky, které mají krátký, nulový, nebo naopak extrémně dlouhý pobyt, dostávají volno co možná nejdříve po cuknutí ze zastávky. Přechod přes tramvajovou trať je řízen s trvalou zelenou pro chodce přes koleje, tramvaj dostává volno na výzvu. Před rekonstrukcí stropní desky a během ní fungoval chodecký koridor přes koleje jako neřízený. Další novinkou v oblasti Prahy 6 je zavedení rychlosti 40 km/h na rychlostní výhybce Prašný most, a to do obou směrů.

13.10.2014: Dva obnovené semafory na Vinohradské zatím s potížemi
Na Vinohradské ulici pokračuje obnova světelných signalizací a zavádění dynamického řízení dopravy. Došlo k obnově dvou semaforů u zastávky Vinohradská tržnice. Obě signalizace nově zohledňují provoz tramvají prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze, ale zatím ne optimálně. Na SSZ 2.303 Vinohradská - Šumavská, které se nachází nad zmíněnou zastávkou, zatím nefunguje řádně detekce vlaků. Velká část z nich se nepřihlásí, ve směru do centra dokonce zřejmě více než polovina. V opačném směru zase dochází v důsledku dočasného omezení rychlosti k ukončení signálu volno i těsně před příjezdem tramvaje ke křižovatce. Na SSZ 2.380 Vinohradská - Budečská, které se nachází pod zastávkou, dochází nezřídka k ukončování prodlužovaného signálu volno i těsně před příjezdem tramvaje ke stopčáře.

08.10.2014: Trojský most otevřen, v provozu nová signalizace
Společně s otevřením nového Trojského mostu bylo uvedeno v život také několik preferenčních opatření. Byly zřízeny dvě zcela nové světelné signalizace v místě křížení městského okruhu s tratí na severním po předmostí. SSZ 7.099 Pod Lisem – rampa Nové Povltavské a SSZ 7.100 Pod Lisem – rampa Bubenečského tunelu jsou vybavené detekcí tramvají. SSZ 7.009 tramvaje již preferuje, ale pouze z centra, protože v opačném směru nefunguje detekce tramvají. SSZ 7.100 je přepnuto na blikající žlutou do doby zprovoznění tunelů. Ani jedno z těchto zařízení však nebude s absolutní preferencí tramvají. Kompletně bylo obnoveno 7.266 Trojská - Pod Lisem, kde byla zásadně vylepšena podmíněná preference tramvají a doplněna preference autobusů. Doladěno bylo SSZ 7.176 Partyzánská – Vrbenského před jižním předmostím. Navíc bylo na severním předmostí osazeno na 360 metrů podélných dělicích prahů. Zbytek trati je povětšinou kryt klasickými obrubami, nebo sítí ocelových táhel, které tvoří nosnou konstrukci mostu.

30.09.2014: SSZ Švehlova - Pražská s preferencí
Největší řízená křižovatka na zrekonstruované tramvajové trati do Hostivaře již funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají. SSZ 0.391 Švehlova - Pražská, která se nachází u zastávky Na Groši, upřednostňuje tramvaje prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Většina tramvají tak projede bez zdržení. Signalizace je vybavena také detekcí autobusů, jejich preference zatím nefunguje. V pevném řízení prozatím zůstávají na Průběžné a Švehlově ulici ještě tři signalizace.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 478 |

  NOVINKY
28.05.2017 Nová logika na Staroměstské
Na SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova, na náměstí Jana Palacha, byla nasazena nová řídicí logika, která odstraňuje většinu neduhů té předchozí. Byla zdokonalena detekce vozidel MHD a již nedochází k falešným nárokům od videodetekce, která zjišťuje autobusy na kolejích, a odstraněna chyba při výběru vložené fáze pro linku 17 ve směru z centra přímo, která byla ukončována po 5 sekundách volna. Byla upravena data pro jízdu tramvají, takže byla eliminována většina případů, kdy tramvaj nestihla prodlužované volno. Pro umožnění vyklizení vozidel z křižovatky byl po ukončení zelené z boků mírně odložen výběr dalších signálních skupin. Byla zachována funkce světelné závory pro auta směrem ke Smetanovu nábřeží. Trasa je ovšem nadále, i po otevření tunelového komplexu Blanka, přetížená, a proto nadále dochází ke zdržování tramvají v samotné křižovatce a v Křižovnické ulici. Problém působí nadále hlavně napouštění kritického úseku z Platnéřské ulice, která umožňuje objíždění závory. Situaci ještě zhoršilo doplnění další tramvajové linky v roce 2016, která snížila kapacitu komunikace tím, že vzniklo nové hrdlo provozu v oblasti zastávky Karlovy lázně, v kombinaci se stávajícími přechody u této zastávky a u Karlovy ulice. Oproti období před 10 lety narostl provoz tramvají o sto procent.

19.05.2017 U Rustonky bezpečněji
Provoz tramvají mezi Palmovkou a Invalidovnou bude nyní bezpečnější a plynulejší. Na SSZ 8.220 Sokolovská – U Rustonky byla nasazena upravená řídící logika, která při jízdě tramvají ve směru do centra ke křižovatce odkládá začátek plné kruhové zelené pro souběžné automobily, místo které k červené rozsvěcuje doplňkovou šipku pro jízdu vpravo. Toto opatření zamezuje odbočování aut do centra vlevo na koleje při příjezdu tramvaje, což bylo příčinou dopravních nehod. Jejich množství narostlo v roce 2016 po provedené rekonstrukci tramvajové trati a optimalizaci návrhových parametrů. Úpravou SSZ byly současně zlepšeny podmínky pro toto odbočení aut prodloužením zelené. Řízení také zajišťuje vyklizení kolejí před tramvají do centra, pokud už na ně auta vjela. SSZ funguje dlouhodobě s preferencí tramvají.

19.05.2017 Letenské náměstí s preferencí tramvají
SSZ Letenské náměstí funguje s preferencí tramvajové dopravy. Na konci první poloviny května došlo k nasazení upraveného software semaforu, který již reaguje na tramvajovou dopravu. Preference tramvají je zajištěna především prodlužováním vlastní fáze a vkládáním fází. Díky opatření se podařilo téměř zcela eliminovat větší zdržení tramvajové dopravy. Výhodou vložené fáze je také fakt, že častěji dochází k bezkoliznímu průpletu s IAD za křižovatkou ve směru do centra. Rovněž byl napraven software pro detekci tramvají. Preference fungovala na SSZ Letenské náměstí od roku 1999, kdy byla zavedena v souvislosti s obnovou signalizace. V roce 2012 však byla zrušena při další obnově, která byla provedena v koordinaci s výstavbou tunelového komplexu Blanka. Nyní proběhla pouze úprava SW. Vložené fáze, které jsou klíčové pro zajištění preference především ve směru z centra, jsou na signalizaci použity poprvé.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2017