Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

04.01.2006: Sledování SSZ
Stránky Preference pražských tramvají ukončují zkušební sledování řízení z HDŘÚ na SSZ 2.013 Palackého náměstí a zařazují křižovatku mezi trvale sledované a vyhodnocované. Od ledna roku 2006 budou výsledky sledování řízení této signalizace součástí měsíčních souhrnů. Stránky Preference pražských tramvají v současné době sledují devět světelných signalizací, kromě Palackého náměstí také Jiráskovo náměstí, M. Horákové - U Brusnice (zkušebně), Patočkova - Střešovická (zkušebně), nábř. Kpt. Jaroše - Štefánikův most, nábř. Kpt. Jaroše - Dukelských hrdinů, Veletržní - Dukelských hrdinů, Argentinská - Plynární a Plynární - Osadní. Záznamy z křižovatek ve zkušebním sledování nejsou součástí pravidelných souhrnů.

16.12.2005: Radní Šteiner
Radovan Šteiner, radní hlavního města Prahy pro oblast dopravy, odpověděl na druhý dopis stránek Preference pražských tramvají zaslaný 6. prosince. Obsah dopisu znovu kritizoval především přístup HDŘÚ k preferenci tramvajové dopravy, konkrétně nasazování pevných programů bez preference na některé světelné signalizace, které jsou vybaveny k dynamickému řízení s preferencí tramvají. V odpovědi je kritika odmítnuta. Stránky Preference pražských tramvají s odpovědí nesouhlasí a jsou připraveny k další diskusi, která by vedla k řešení problému, i k větší vůli města při přístupu k preferenci MHD. Celá odpověď radního Šteinera zde.

12.12.2005: Vápenka
V rámci rekonstrukce smyčky Vápenka by mělo být rekonstruováno také SSZ 3.373 Koněvova - Na Vápence ve výjezdu ze smyčky. 14. listopadu 2005 podal DP Praha, zastoupený IDS, návrh na vydání územního rozhodnutí pro stavbu signalizace, kterou má být nahrazeno stávající zařízení. Signalizace nyní funguje izolovaně v pevném programu s výzvou. Nové SSZ bude podle informací ze serveru hl. m. Prahy vybaveno tramvajovou detekcí a detekčními smyčkami pro automobily. Termín rekonstrukce, ani zdali bude na SSZ fungovat preference, není z dostupných informací zřejmé.

08.12.2005: Pohořelec
Na Pohořelci proběhla přestavba SSZ 1.111 Keplerova – Parléřova z provizoria na definitivu. Zatímco v provizorním provedení byly kabely vedeny vzduchem, nyní jsou položeny v zemi. Dále byly zřízeny detekční smyčky pro automobilovou dopravu a realizovány drobné stavební úpravy. Zásady řízení se nezměnily. Jedná se o křižovatku tramvajové dopravy s automobilovou dopravou a s přechodem pro chodce s izolovaným dynamickým řízením a absolutní preferencí tramvají.

06.12.2005: Radní Šteiner
Stránky Preference pražských tramvají zaslaly prostřednictvím hlavního autora webu reakci na odpověď panu Radovanu Šteinerovi, radnímu hlavního města Prahy pro dopravu. Předmětem dopisu je stejně jako v předchozím případě přístup Hlavní dopravní řídící ústředny a města k preferenci MHD. Stránky Preference pražských tramvají využijí deklarované nabídky pana Šteinera k návštěvě HDŘÚ a jsou připraveny k diskusi. Dopis zde.

02.12.2005: Smyčka Spořilov
Nové SSZ 4.040 Chodovská - výjezd tramvají nejspíše bude preferovat tramvaje. Budovaná signalizace je totiž z obou směrů vybavována tramvajovými detektory. Zároveň probíhá výstavba sloupů SSZ. Signalizace je umístěna v nepřehledném křížení tramvajové tratě s jízdním pásem pozemní komunikace. Dosud zde tramvaje musejí dávat přednost automobilům jedoucím přímo po Chodovské ulici nebo odbočujícím z výjezdu od Jižní spojky. V místě je provozována jedna denní tramvajová linka. Foto

01.12.2005: Zálesí
V ulicí Zálesí na Praze 4 je zřizován vyhrazený pruh pro autobusy ve směru do centra v délce cca 600 metrů. BUSpruh začíná na křižovatce s ulicí Nad Lesním divadlem a končí nad křižovatkou s ulicí Štúrova. Opatření by mělo zajistit výrazně plynulejší průjezd autobusů MHD ze sídlišť Novodvorská a Lhotka ve směru ke krčské nemocnici a ke stanici metra Kačerov. V ulici Zálesí se vytvářejí kolony automobilů ve směru do centra, a to především v období ranních dopravních špiček. V ulici je provozováno devět denních autobusových linek. Foto

30.11.2005: Smyčka Spořilov
Byla zahájena výstavba nového SSZ 4.040 Chodovská - výjezd tramvají. Signalizace bude zřízena v místě odbočení tramvaje směrem ke smyčce Spořilov. V tomto nepřehledném místě musejí tramvaje v současné době dávat přednost automobilům jedoucím přímo po Chodovské ulici nebo odbočujícím z výjezdu od Jižní spojky. Podle údaje na internetových stránkách Technické zprávy komunikací je zhotovitelem dopravního řešení Ústav dopravního inženýrství hl. m. Prahy. Informace o tom, zdali bude na křižovatce fungovat preference tramvají, zatím není k dispozici.

24.11.2005: Radní Šteiner
Radovan Šteiner, radní hlavního města Prahy pro dopravu, odpověděl na dopis stránek Preference pražských tramvají z 9. listopadu. Obsah dopisu napadá především přístup Hlavní dopravní řídící ústředny k preferenci tramvajové dopravy na světelné signalizaci, konkrétně nasazování pevných programů bez preference na některé křižovatky, namísto dynamického řízení s preferencí tramvají. V odpovědi je činnost HDŘÚ v plné míře obhajována. Stránky Preference pražských tramvají s předloženými závěry znovu nesouhlasí a jsou připraveny k další diskusi. Celá odpověď radního Šteinera zde.

09.11.2005: Radní Šteiner
Stránky Preference pražských tramvají zaslaly prostřednictvím hlavního autora e-mail panu Radovanu Šteinerovi, radnímu hlavního města Prahy pro dopravu. Předmětem dopisu je opětovné řízení některých světelných signalizací ve městě pevnými programy namísto dynamického řízení s preferencí tramvají, ke kterému dochází zásahem z Hlavní dopravní řídící ústředny. 'Vypínání preference' provádějí z tohoto pracoviště příslušníci Policie ČR, odpovědnost za toto jednání ale nese město, které je majitelem HDŘÚ a které má preferenci MHD stanovenou jako dopravně politický princip. Dopis zde.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 548 |

  NOVINKY
19.09.2020 Odbočení do smyčky Braník už také preferuje
Několikaměsíční pevné řízení na SSZ 4.469 Modřanská – Údolní skončilo. Signalizace na odbočení do smyčky Nádraží Braník se dočkala dynamického řízení s preferencí tramvají. Řešení křižovatky je podobné jako před obnovou, s drobnými vylepšeními, kterými jsou včasnější detekce tramvají do centra, nebo doplnění šipky pro auta z Modřanské do centra vlevo. Preference tramvají probíhá vkládáním, předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze, a prodlužováním kolizní fáze. Signalizace byla obnovena v květnu, ale z důvodů zapracování cykloopatření na Modřanské nebylo možné použít připravené dopravní řešení pro dynamiku. Semafor byl jeden z prvních s preferencí tramvají v Praze. Zprovozněna zde byla již na konci 80. let minulého století. Aktuálně je ve městě 217 signalizací s preferencí tramvají, což je 88 % z celkového počtu na síti.

18.09.2020 Signalizace na křižovatce Seifertovy a Italské ulice má preferenci, horší než před obnovou
Na SSZ 2.318 Seifertova - Italská byla zapojena detekce tramvají. S mírným zpožděním po obnově signalizace tak bylo uvedeno do provozu dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oproti původnímu řešení byla ve směru do centra upravena detekce tramvají tak, že vlaky se hlásí už výjezdem ze zastávky Husinecká, tedy přibližně o 100 metrů dříve. Signalizace je nově řízena s dynamickou koordinací pro automobily od křižovatky Bulhar, přičemž tato koordinace není podřízena nárokům vozidel MHD. To má za následek mnohem větší zdržování tramvají než před obnovou signalizace. Dochází k ukončování volna pro první tramvaj v jakékoli vzdálenosti před křižovatkou. Navíc byla výrazně prodloužena zelená pro chodce přes Seifertovu, což zvyšuje dobu zdržení. Na signalizaci by měla být dodatečně spuštěna preference autobusů, jež zdržování tramvají zřejmě dále navýší. Semafor navíc funguje ve slabším provozu v režimu fáze blikající žluté, která je bez preference. Díky zprovozněné detekci na Italské začala opětovně fungovat preference na SSZ Bulhar. Zřetelné zhoršení preference tramvají po obnově signalizace už v minulosti několikrát nastalo. Došlo k němu například na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, SSZ nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů, nebo na náměstí Jana Palacha. Tyto se postupem času dočkaly úpravy.

14.09.2020 Na Karlově náměstí bliká nápis POZOR TRAM
SSZ 2.034 Karlovo náměstí – Resslova učinilo velký krok, který by v případě úspěšného vyzkoušení mohl být využíván i na jiných místech v Praze. Na nově zřízeném místě pro přecházení přes tramvajovou trať v Ječné ulici byl na sloupech zprovozněn blikač pro chodce s nápisem POZOR TRAM. Nápis bliká zatím pouze při jízdě tramvaje ve směru do Ječné. Tramvaje jsou na tomto místě řízeny čočkami a chodci dostávají pomocí blikače pouze informaci. Jejich povinnost dát tramvaji přednost tak vyplývá z obecné úpravy v zákoně. Řešení by mělo umožnit vyšší plynulost provozu chodců i tramvají. Hojně se využívá ve Švýcarsku, kde místo nápisu obvykle bliká žlutá ampule se symbolem tramvaje. S oživením blikače došlo na Karlově náměstí také k opětovnému zavedení výběru volna pro tramvaj od Ječné vlevo pouze na výzvu. Pro výběr volna se tramvaje musí přihlásit s neúměrně velkým předstihem. Signalizace navíc přestala rozpoznávat tramvaj, která stanicovala ve druhé části zastávky. Tím se na semafor vrátily některé nedokonalosti, jež se podařilo odstranit úpravou teprve před několika lety. Značná část tramvají na linkách 4, 10 a 16 je tak zbytečně zdržena o jednu minutu, což má vliv i na řetězení dalších tramvají. Naopak se podařilo ještě mírně vylepšit kapacitu pro tramvaje v klíčovém směru od Moráně, kde mohou komfortně projet dva vlaky v cyklu. Volno přímo a vpravo má typickou délku 23 sekund. Zásadní zlepšení pro provoz tramvají v tomto uzlu, zejména pak pro směr od Ječné vlevo, je však možné pouze v dynamickém řízení.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2020