O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 477 |

21.09.2014: Dvě obnovené signalizace na Praze 3
Do provozu byly po obnově uvedeny SSZ 3.304 Táboritská - Ondříčkova a SSZ 3.351 Želivského - Jeseniova. Obě byly již před obnovou v režimu s preferencí tramvají. Na SSZ Táboritská - Ondříčkova byl doplněn směrový signál pro auta vlevo do centra. Současně došlo ke snížení počtu řadicích pruhů na hlavním vjezdu z centra ze tří na jeden. Preference funguje prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem kolizní fáze a v některých obdobích také vkládáním fáze. Signalizace bude potřebovat doladění, protože nárazově dochází k tvorbě kolon aut ve směru z centra, což má nepřivý vliv také na tramvaje. Nastávají také nesprávné výběry vložené fáze od tramvají do centra. Na SSZ Želivského - Jeseniova jsou tramvaje preferovány prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Bylo zrušeno levé odbočení od Vinohradské, čímž došlo ke zvýšení bezpečnosti provozu, a byl zkrácen cyklus. Bude třeba doladit délku zelené pro chodce přes hlavní směr.

30.08.2014: Semafor na Dejvické funguje špatně
Do provozu bylo uvedeno SSZ 6.713 Evropská – přechod Dejvická. Jedná se o samostatný přechod pro chodce přes dva pásy vozovky a místo pro přecházení přes tramvajovou trať k zastávce tramvaje Dejvická. Semafor byl zbudován v rámci rekonstrukce stropní desky metra. Část přes tramvajovou trať je řízena s trvalou zelenou pro chodce. Tramvaje si vybírají volno na výzvu. Signalizace významně zdržuje prakticky všechny tramvaje ve směru do centra, protože volno začíná pozdě. V opačném směru občas dochází k ukončení signálu volno po výjezdu tramvaje ze zastávky, ještě těsně před stopčárou. Před rekonstrukcí stropní desky a během ní fungoval chodecký koridor přes koleje jako neřízený.

24.08.2014: Obnova dvou semaforů na Vinohradské
Na trase linky 11 bylo obnoveno SSZ 2.303 Vinohradská - Šumavská a navíc probíhá obnova sousedního SSZ 2.380 Vinohradská - Budečská. Obě signalizace se nacházejí u zastávky Vinohradská tržnice ve vzdálenosti 150 metrů od sebe. Zatím ani na jednom semaforu nefunguje preference tramvají, protože není dokončena tramvajová detekce. Ke zprovoznění preference by mělo dojít až s dokončením obnovy SSZ Vinohradská - Budečská, která bude spuštěna zřejmě v září. Před obnovou fungovaly obě signalizace v pevném řízení bez preference.

18.08.2014: Obnova SSZ Táboritská - Ondříčkova
Další signalizace, která již funguje s preferencí tramvají, prochází obnovou. Jedná se o SSZ 3.304 Táboritská - Ondříčkova, která se nachází u zastávky Olšanské náměstí. V současné době probíhají výkopové práce, budují se ostrůvky a vztyčují sloupky budoucí signalizace. Ve směru do centra je zřizován směrový signál pro auta. Na semaforu v současné době funguje podmíněná preference tramvají.

31.07.2014: Odpočítadla na dalších signalizacích
Chodecká odpočítadla přibyla na dalších signalizacích v Praze. Osazena byla na Čechově mostě a v Korunní ulici na křižovatkách se Sázavskou a Kladskou. Jedná se o první signalizace, které odpočívají čas zbývající do konce signálu i při dynamickém řízení. Odpočítávají však pouze délku zeleného signálu, která je předem známá. Zařízení už delší dobu funguje na některých SSZ v pevném řízení, a to na obou křižovatkách na náměstí I. P. Pavlova, na SSZ Revoluční – Dlouhá a na SSZ Křižovnická – Karlova, kde byla zrušena preference MHD. Plnohodnotné fungování odpočítadel, kdy jsou správné hodnoty zobrazovány neustále pro červenou i zelenou, je možné pouze u řízení pevnými programy. Takové řízení neumožňuje reagovat na aktuální poptávku účastníků provozu ani preferenci vozidel městské hromadné dopravy.

12.07.2014: Bumlík v Komunardů je zpátky
Po roce se vrátil do ulice Kumunardů podélný dělící práh, který je umístěn mezi zastávkou Dělnická a křižovatkou se stejnojmennou ulicí. Má délku 47 metrů a segreguje dopravu před signalizací Dělnická – Komunardů. Odstraněn byl v červnu 2013 z důvodů výstavby přilehlého objektu. V minulém roce byl dočasně odstraněn také bumlík ve Francouzské ulici. Vrátil se po několika měsících.

10.07.2014: SORy se začínají hlásit k novým signalizacím
Problém neviditelných autobusů může být brzy minulostí. Vozy typu SOR, které se neuměly přihlašovat k signalizacím novějším než ony samy, prochází potřebnými zásahy. Část těchto nejnovějších vozidel v parku Dopravního podniku se tak už umí přihlašovat ke všem SSZ bez ohledu na dobu jejich výstavby či obnovy. Nově tedy například na Spojovací nebo u Lihovaru. Zřejmé je to kromě viditelné preference především ze svícení výzvových návěstidel. Dle poloh odhlášení se zdá, že pro lokalizaci a detekci vozidel je u SORů zprovozňován systém inframajáků. Vozy jsou vybaveny ještě záložním systémem na bázi GPS, který fungoval právě jen na „starých“ křižovatkách. Autobusy SOR s obdobným vybavením vlastní kromě DP také jiní dopravci.

22.06.2014: Signalizace na smyčce Černokostelecká obnovena, preference MHD zavedena
Obnovené SSZ Černokostelecká - smyčka tramvají, jehož součástí je kromě připojení tramvajového obratiště i přechod pro chodce přes hlavní komunikaci, bylo uvedeno do provozu. Preferenci tramvají zajišťuje prodlužování a předvýběr vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze, a to pro vlaky v hlavním směru i pro vjezd a výjezd ze smyčky, kde přináší značné časové úspory a zajišťuje výrazně lepší plnění jízdního řádu při odjezdu z nástupní zastávky. Není však ještě dořešena problematika blokování kolejí vozidly, ke kterému dlouhodobě dochází v důsledku nepozornosti a nekázně řidičů aut jedoucích po Černokostelecké do centra. Rovněž zatím není zajištěna spolehlivost vzdáleného rádia pro tramvaje ve směru z centra, které při správné funkci mimo jiné umožňuje zcela hladký průjezd tramvají do smyčky. Na SSZ funguje také preference autobusů. V rámci obnovy došlo ve směru do centra dokonce ke zrušení pasti pro autobusy - autobusového pásu se zastávkou na znamení a vlastním vjezdem do křižovatky. Nyní zastavují autobusy ve veřejném jízdním pruhu za semaforem.

22.06.2014: Strossmayerovo náměstí v noci na blikačku
V nočním přestupním uzlu tramvají Strossmayerovo náměstí se ve velmi slabém provozu vypíná světelná signalizace. Blikající žlutá je nasazena v čase 23 – 5:30 hod a pokrývá tak výraznou většinu nočních spojů. Ty v zastávkách vyčkávají kvůli řízenému přestupu, což vedlo k nepříznivému ovlivňování řízení SSZ přihlášenými tramvajemi a také k problémům při odjezdu vlaků. Vypnutí signalizace má za následek vyšší plynulost dopravy. Noční blikačka funguje na SSZ od května. Na přelomu dubna a května byla dokonce v provozu několik týdnů celodenní blikačka, a to v rámci dočasných dopravních opatření na obnovu vozovek na nábřeží Kapitána Jaroše. Bylo zaznamenáno snížení zdržení tramvají a chodců. Proto není vyloučeno, že dojde k úplnému vypnutí signalizace. SSZ funguje s preferencí tramvají, ve špičce jí však projíždí 120 tramvajových spojů za hodinu.

12.05.2014: Semafor na Podkovářské v dynamice
SSZ 9.213 Poděbradská - Podkovářská, jež bylo obnoveno v roce 2013, dostalo dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajišťována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ač se jedná o křižovatku, na části přechodu přes tramvajovou trať je netradičně použita trvalá zelená pro chodce a tramvaj si vybírá volno pouze na výzvu. Na druhou stranu lze tramvají krátit boční fázi s chodci. Na semaforu ale občas dojde k nestabilnímu chování, například k ukončení vlastní fáze pro tramvaj z centra hluboko po jejím přihlášení, což vede ke zbytečnému zdržení. Pokud se řízení podaří doladit, budou již všechny signalizace na Poděbradské ulici z pohledu preference tramvají v přijatelném stavu.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 477 |

  NOVINKY
19.05.2017 U Rustonky bezpečněji
Provoz tramvají mezi Palmovkou a Invalidovnou bude nyní bezpečnější a plynulejší. Na SSZ 8.220 Sokolovská – U Rustonky byla nasazena upravená řídící logika, která při jízdě tramvají ve směru do centra ke křižovatce odkládá začátek plné kruhové zelené pro souběžné automobily, místo které k červené rozsvěcuje doplňkovou šipku pro jízdu vpravo. Toto opatření zamezuje odbočování aut do centra vlevo na koleje při příjezdu tramvaje, což bylo příčinou dopravních nehod. Jejich množství narostlo v roce 2016 po provedené rekonstrukci tramvajové trati a optimalizaci návrhových parametrů. Úpravou SSZ byly současně zlepšeny podmínky pro toto odbočení aut prodloužením zelené. Řízení také zajišťuje vyklizení kolejí před tramvají do centra, pokud už na ně auta vjela. SSZ funguje dlouhodobě s preferencí tramvají.

19.05.2017 Letenské náměstí s preferencí tramvají
SSZ Letenské náměstí funguje s preferencí tramvajové dopravy. Na konci první poloviny května došlo k nasazení upraveného software semaforu, který již reaguje na tramvajovou dopravu. Preference tramvají je zajištěna především prodlužováním vlastní fáze a vkládáním fází. Díky opatření se podařilo téměř zcela eliminovat větší zdržení tramvajové dopravy. Výhodou vložené fáze je také fakt, že častěji dochází k bezkoliznímu průpletu s IAD za křižovatkou ve směru do centra. Rovněž byl napraven software pro detekci tramvají. Preference fungovala na SSZ Letenské náměstí od roku 1999, kdy byla zavedena v souvislosti s obnovou signalizace. V roce 2012 však byla zrušena při další obnově, která byla provedena v koordinaci s výstavbou tunelového komplexu Blanka. Nyní proběhla pouze úprava SW. Vložené fáze, které jsou klíčové pro zajištění preference především ve směru z centra, jsou na signalizaci použity poprvé.

19.05.2017 Úpravy SSZ pro tramvaje na Evropské hotovy
Světelné signalizace na Evropské třídě nabízí lepší podmínky pro provoz tramvají. V první polovině května byla upravena SSZ 6.158 Evropská - U Hadovky a SSZ 6.160 Evropská - garáže MV (Nad Džbánem). Na obou zařízeních tím byla zavedena preference tramvají, která bude v obou případech označena pravděpodobně jako podmíněná. Obě signalizace umí prodlužovat, předvybírat vlastní fázi a předvybírat kolizní fázi. Semafor u Džbánu navíc ještě umí vkládat fázi. Na Evropské se nachází celkem 15 semaforů, z nich 11 uplatňuje preferenci tramvají. Dvě signalizace (u zastávky Thákurova) ještě neprošly obnovou, signalizace na přechodu na Sídlišti Červený Vrch by měla projít stavební úpravou. Semafor na vjezdu do smyčky Divoká Šárka bude přebudován v souvislosti s prodloužením tratě na Dědinu.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2017